twitter:F1Times twitterde op zondag 28-07-2013 om 19:25:31Alonso avoids penalty. Ferrari fined £13,000 instead. A rather odd penalty, awaiting official explanation. #F1 reageer retweet
quote:No penalty for Alonso for DRS misuse
Fernando Alonso, Ferrari, Hungaroring, 2013Fernando Alonso has escaped punishment for using DRS when he wasnt supposed to during the Hungarian Grand Prix.
The stewards found the Ferrari driver activated DRS on three occasions when he was not within a second of another car.
Ferrari were fined ¤15,000 (£12,945) for the infringement.
The stewards ruled: The DRS enabling system was not changed by the team from the pre-race to the race setting. The driver therefore incorrectly received DRS enabled messages and reacted to them (when not entitled to) on three occasions.
As soon as the team became aware of the problem they informed the driver to only use DRS when told to do so by the team.
Whilst a small sporting advantage (less than one second over the entire race) was gained, the team argued car three [Alonso] also suffered a disadvantage by being unable to use DRS on every legitimate occasion.
However, the team is ultimately responsible for ensuring the system conforms to the regulations.
Beide straffen vind ik een beetje overdreven, hij deed juist rustig aan. Maar wel net een beetje extra risico nemen om in te halen en dat kan ik altijd waarderenquote:Op zondag 28 juli 2013 20:04 schreef k_man het volgende:
Wat werd Grosjean opeens opgehemeld bij de BBC. Eerder hebben ze 'm (terecht) volledig afgefikt, maar nu was het zogenaamd zo zonde van z'n penalty, was-ie toch zo goed bezig, gedroeg ie zich volwassen, heel anders dan een jaar geleden, bla, bla, bla.
Pleur toch op. Hij was snel ja, maar het was weer van het ene incident naar het andere. Hij heeft niet voor niks twee straffen gekregen. Goed bezig, my ass.
Dat was ook zijn enige fout in de hele race. Hij was er al voorbij maar ging te vroeg terug naar de racelijn waar Button nog zat.quote:Op zondag 28 juli 2013 22:04 schreef k_man het volgende:
Hij deed rustig aan? Hij beukte tegen Button aan, gek.
Race-incidentquote:Op zondag 28 juli 2013 22:04 schreef k_man het volgende:
Hij deed rustig aan? Hij beukte tegen Button aan, gek.
Maar die gingen net niet helemaal over de lijn.quote:Op zondag 28 juli 2013 22:50 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat was ook zijn enige fout in de hele race. Hij was er al voorbij maar ging te vroeg terug naar de racelijn waar Button nog zat.
Dat met Massa was om niet tegen hem aan te botsen terwijl hij er al voorbij was. Massa vond ook dat het een goede actie van Grosjean was die geen straf verdiende. Het inconsistente van die straf was ook dat meer coureurs dat deden (zoals Vettel en Webber) die er niet voor bestraft werden.
Hmm.Als ie niet buiten de lijnen was gegaan, had ie dan die inhaalbeweging af kunnen maken? Ik betwijfel het.quote:Op zondag 28 juli 2013 22:50 schreef sasquatsch het volgende:
Dat met Massa was om niet tegen hem aan te botsen terwijl hij er al voorbij was. Massa vond ook dat het een goede actie van Grosjean was die geen straf verdiende. Het inconsistente van die straf was ook dat meer coureurs dat deden (zoals Vettel en Webber) die er niet voor bestraft werden.
Als hij dat niet had gedaan, had Massa tegen hem aangezeten. Ik vraag me af wie er de schuld van had gekregen. Ik gok op Massa omdat Grosjean er al voor zat.quote:Op maandag 29 juli 2013 00:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Hmm.Als ie niet buiten de lijnen was gegaan, had ie dan die inhaalbeweging af kunnen maken? Ik betwijfel het.
De straf is juist wel consistent. Bij eerdere races zijn er ook mensen voor bestraft, dus ze hadden nu feitelijk geen keus. En als rijder hoor je dat ook te weten; vier wielen buiten de witte lijnen mag gewoon niet. Punt.
Het gaat om twee dingen: "leaving the track and gaining an advantage". Ik heb geen anderen gezien die met alle vier de wielen volledig buiten de lijnen gingen en daar bovendien voordeel van hadden. Toen Webber bijvoorbeeld de baan verliet, verloor ie juist een plaats.quote:Op maandag 29 juli 2013 00:23 schreef sasquatsch het volgende:
En ik snap de straf wel, alleen dan hadden ze deze wedstrijd meer coureurs moeten bestraffen. Dat gebeurde niet, dus inconsistent.
Werd gezegd tijdens de analyse van beide incidenten met Grosjean (zie vorige topic in de video).quote:Op maandag 29 juli 2013 00:28 schreef k_man het volgende:
[..]
Het gaat om twee dingen: "leaving the track and gaining an advantage". Ik heb geen anderen gezien die met alle vier de wielen volledig buiten de lijnen gingen en daar bovendien voordeel van hadden. Toen Webber bijvoorbeeld de baan verliet, verloor ie juist een plaats.
Dit is dus precies wat ik bedoel! Gewoon oogkleppen op en maar wat schreeuwen op een forum. Kijk verdomme eens naar de stand in het kampioenschap. Button 2x zoveel punten als Perez en DiResta 1,5x zoveel punten [edit: als Sutil]. Dan kun je huilen wat je wilt, maar voor zover coureurs betreft zijn die kampioenschapspunten toch waar ze het voor doen en daarin zijn Button en DiResta gewoon beduidend beter dan hun teamgenoten.quote:Op zondag 28 juli 2013 09:24 schreef Tarado het volgende:
[..]
Button is met veel geluk WK geworden maar kan alleen met een perfecte auto snelle rondjes rijden al zijn zijn nat naar droog kwaliteiten ook wel heel goed, dat een Perez sneller is dan hij kan je toch gewoon een afgang noemen.
Di Resta is niet echt beter dan Sutil.
Ik bedoel met de huidige auto, aangezien Sutil er een seizoen tussenuit is geweest. Ik voelde de 'DiResta staat alleen voor omdat de auto voor hem gebouwd is' onzin al aankomen.quote:Op zondag 28 juli 2013 08:14 schreef JohnB52 het volgende:
Huh, diresta meer ervaring? Hoe kom je daar nou bij?
Eh, dus je praat klakkeloos die kerel na?quote:Op maandag 29 juli 2013 00:32 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Werd gezegd tijdens de analyse van beide incidenten met Grosjean (zie vorige topic in de video).
In dat soort auto's moet je het vaak van uitschieters hebben en zeggen punten lang niet alles. Als het om pure snelheid gaat laten Button en Di Resta gewoon te weinig zien. Button is zijn salaris en status als nummer 1 rijder absoluut niet waard, kwalificeert regelmatig achter Perez wat ook geen geweldige qualifier is. Di Resta en Button konden hun vorige teamgenoten ook bij lange na niet bijhouden.quote:Op maandag 29 juli 2013 00:37 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dit is dus precies wat ik bedoel! Gewoon oogkleppen op en maar wat schreeuwen op een forum. Kijk verdomme eens naar de stand in het kampioenschap. Button 2x zoveel punten als Perez en DiResta 1,5x zoveel punten [edit: als Sutil]. Dan kun je huilen wat je wilt, maar voor zover coureurs betreft zijn die kampioenschapspunten toch waar ze het voor doen en daarin zijn Button en DiResta gewoon beduidend beter dan hun teamgenoten.
Klopt aardig voor wat geschreeuw met oogkleppen opquote:Op maandag 29 juli 2013 02:32 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
In dat soort auto's moet je het vaak van uitschieters hebben en zeggen punten lang niet alles. Als het om pure snelheid gaat laten Button en Di Resta gewoon te weinig zien. Button is zijn salaris en status als nummer 1 rijder absoluut niet waard, kwalificeert regelmatig achter Perez wat ook geen geweldige qualifier is. Di Resta en Button konden hun vorige teamgenoten ook bij lange na niet bijhouden.
Een beetje overdreven. Toegegeven dat Hamilton zichzelf niet was in 2011 kon hij hem dat jaar makkelijk bijhouden en zijn ze volgens mij dicht bij elkaar gefinisht in de eindstand, ook 2012 was nu ook geen wereld van verschil. DiResta heeft vooral de pech dat hij bij ForceIndia rijdt, het meest onbetrouwbare & inconsistente team op de grid.quote:Op maandag 29 juli 2013 02:32 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
In dat soort auto's moet je het vaak van uitschieters hebben en zeggen punten lang niet alles. Als het om pure snelheid gaat laten Button en Di Resta gewoon te weinig zien. Button is zijn salaris en status als nummer 1 rijder absoluut niet waard, kwalificeert regelmatig achter Perez wat ook geen geweldige qualifier is. Di Resta en Button konden hun vorige teamgenoten ook bij lange na niet bijhouden.
2012 was juist wel een wereld van verschil. Hamilton werd minimaal 100 punten door de neus geboord door voornamelijk fouten van McLaren, onbetrouwbaarheid en opportunistische acties van tegenstanders. Ik blijf erbij dat 2012 zijn beste seizoen in de f1 ooit was.quote:Op maandag 29 juli 2013 08:55 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Een beetje overdreven. Toegegeven dat Hamilton zichzelf niet was in 2011 kon hij hem dat jaar makkelijk bijhouden en zijn ze volgens mij dicht bij elkaar gefinisht in de eindstand, ook 2012 was nu ook geen wereld van verschil.
Blijkbaar. Ik had het zelf ook niet gezien, maar dat kan door de reclame (op RTL) komen. Ging er eigenlijk vanuit dat die man dat wel gezien had (als analist zijnde).quote:Op maandag 29 juli 2013 01:42 schreef k_man het volgende:
[..]
Eh, dus je praat klakkeloos die kerel na?
Ik heb het filmpje bekeken, maar volgens mij snapt die man het niet helemaal. Hij zegt (hij laat het niet zien) inderdaad dat Webber en Vettel de baan ook verlaten hebben. Het verlaten van de baan is dus echter maar de helft van de 'overtreding'. Het gaat er om dat je de baan verlaat EN daar voordeel van hebt. Natuurlijk krijg je geen penalty als je bijv van de baan spint en vervolgens weer door kunt gaan. Dat is de baan verlaten, maar er geen voordeel van hebben.
Over de vraag of Grosjean er echt voordeel van had, kun je van mening verschillen. Op het moment waarop Webber volledig buiten de witte lijnen reed, had ie er zeker geen voordeel van - hij verloor juist een plek. Vettel buiten de lijnen kan ik me deze race zo niet voor de geest halen.
Ik heb in eerdere races ook al gewezen op de situatie dat coureurs na het inhalen de inhaalactie slechts kunnen afmaken door volledig buiten de baan te gaan. Die wijdere bocht maakt dan eigenlijk die inhaalactie mogelijk, en dus trek je voordeel.quote:Op maandag 29 juli 2013 01:42 schreef k_man het volgende:
Ik heb het filmpje bekeken, maar volgens mij snapt die man het niet helemaal. Hij zegt (hij laat het niet zien) inderdaad dat Webber en Vettel de baan ook verlaten hebben. Het verlaten van de baan is dus echter maar de helft van de 'overtreding'. Het gaat er om dat je de baan verlaat EN daar voordeel van hebt. Natuurlijk krijg je geen penalty als je bijv van de baan spint en vervolgens weer door kunt gaan. Dat is de baan verlaten, maar er geen voordeel van hebben.
Alles wat Grosjean doet en laat wordt terecht met een vergrootglas bekeken, gisteren vond ik hem vermakelijk rijden, die actie bij Button was niet zo slim, maar die op Massa vond ik wel mooi.quote:Op maandag 29 juli 2013 11:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb in eerdere races ook al gewezen op de situatie dat coureurs na het inhalen de inhaalactie slechts kunnen afmaken door volledig buiten de baan te gaan. Die wijdere bocht maakt dan eigenlijk die inhaalactie mogelijk, en dus trek je voordeel.
Dat werd nooit bestraft en dit is voor het eerst. Niet consequent en niet consistent.
Maar Button gebruikt daar ook de inconsistentie en vaagheid in de regels. Je moet leven en laten leven, dus verstandig van Grosjean was het sowieso niet, maar je moet ook yielden als je in de aanloop naar een bocht geklopt bent. Button is een slimmerik daarin, en dat respecteer ik, maar hij gebruikt ook wel zijn status als volwassen coureur om daar oneigenlijke voordeeltjes uit te halen.quote:Op maandag 29 juli 2013 11:43 schreef Tarado het volgende:
[..]
Alles wat Grosjean doet en laat wordt terecht met een vergrootglas bekeken, gisteren vond ik hem vermakelijk rijden, die actie bij Button was niet zo slim, maar die op Massa vond ik wel mooi.
Dat is er net zo eentje. Die loopt ook altijd te mekkeren en dan komt de schuld automatisch bij de onervaren coureur te liggen en kan het nooit aan hem liggen.quote:Wat Alonso over hem te klagen had bij de start begreep ik niet zo goed, hij deed dat naar mijn mening gewoon netjes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |