abonnement Unibet Coolblue
pi_131767575
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 06:46 schreef Isabeau het volgende:

[..]

"mensen met mogelijkheden" :+ Doet me denken aan "prachtwijk" en "kanswijk".

En het is overigens niet 'tegenwoordig', want de leraar op mijn basisschool (30 jaar geleden) klaagde er al over dat alle gewone woorden zo chic moesten zijn ;) (agrariër voor boer en directrice van de sanitaire inrichting voor de toiletjuffrouw, gaf hij toen oa als voorbeeld).
Het project met prachtwijken heeft (deels) ook nog wel succes gehad a.g.v. extra inspanning.
Maar inderdaad: agrariër! Hoe bedenk je het?
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 08:32 schreef Dromer het volgende:

[..]

Het idee is dat het idee 'mannelijk' wordt losgelaten en het als sekseneutrale benaming gezien wordt. Anders zou er voor elk beroep een nieuw woord bedacht moeten worden. :P
Dat zal dan nog wel even duren, vrees ik. Een schrijver, acteur, directeur, loodgieter, koning, schipper, verpleger zijn niet sekseneutraal. Maar waarom is dat eigenlijk belangrijk? Waarom mag ik het geslacht van de functiedrager/-draagster niet weten? Wat is daar verkeerd aan?
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 11:17 schreef najazeg het volgende:

[..]

net zoiets als dat je het niet over verplegers en verpleegsters hebt maar over verpleegkundigen.
Ik vind het gekunsteld, al valt het in dit voorbeeld nog wel mee.
Nou je het hier toch over hebt: ik denk dat ik meer naar de persoon zou kijken, als ik in het ziekenhuis lag. Ik ken heel lieve en zorgzame mannen en heel botte en zeikerige vrouwen.

Maar dit is misschien wel erg buiten de orde van deze draad.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 2 oktober 2013 @ 08:06:11 #277
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_131768992
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 01:14 schreef Kees22 het volgende:
Dat zal dan nog wel even duren, vrees ik. Een schrijver, acteur, directeur, loodgieter, koning, schipper, verpleger zijn niet sekseneutraal. Maar waarom is dat eigenlijk belangrijk? Waarom mag ik het geslacht van de functiedrager/-draagster niet weten? Wat is daar verkeerd aan?
Om discriminatie op basis van geslacht te voorkomen, denk ik.
Koning zal overigens een uitzondering blijven vanwege het uniek zijn. (daarom vervalt ook de tussen-n bij koninginnedag).
I am just a dreamer, but you are just a dream
  woensdag 2 oktober 2013 @ 11:44:57 #278
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_131773108
Zoek de fout:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_131773240
quote:
6s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 11:44 schreef ACT-F het volgende:
Zoek de fout:

[ afbeelding ]
Ik kan 'm niet vinden :'(
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  woensdag 2 oktober 2013 @ 11:56:07 #280
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_131773371
quote:
Het stel zou vaak ruzie hebben gehad, melden buren aan de krant. Rond 23 augustus kwam daar een abrubt einde aan.
http://www.telegraaf.nl/b(...)lijk_vriendin__.html
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_131779838
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 11:50 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Ik kan 'm niet vinden :'(
Je moet ook niet naar dé fout zoeken, maar naar wat fout is.
Ik vind begrip wel een leuke spelfout voor een restaurantje.
Pah, schrijf ik het zelf goed in de verwijzing.

[ Bericht 3% gewijzigd door Teslynd op 02-10-2013 19:53:52 ]
pi_131783577
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_131799543
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 08:06 schreef Dromer het volgende:

[..]

Om discriminatie op basis van geslacht te voorkomen, denk ik.
Koning zal overigens een uitzondering blijven vanwege het uniek zijn. (daarom vervalt ook de tussen-n bij koninginnedag).
Ja, maar als je dan een mannelijke aanduiding gebruikt, verschuil je je toch?
Stel: je schrijft een CV met alleen initialen en je gebruikt de mannelijke functieaanduidingen. Dan denkt iedereen dat je een man bent en voorkom je inderdaad discriminatie naar geslacht. Maar je belazert de zaak wel.
Ik snap echt niet hoe dit soort bedrieglijke aanduidingen discriminatie tegengaan.
De appels van de vitaminejuwelier zijn toch niet lekkerder dan die van de groenteboer?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 3 oktober 2013 @ 07:41:06 #284
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_131801020
quote:
6s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 11:44 schreef ACT-F het volgende:
Zoek de fout:

[ afbeelding ]
lijkt wel alsof een klein kind dat geschreven heeft zeg :')
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_131801160
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 00:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, maar als je dan een mannelijke aanduiding gebruikt, verschuil je je toch?
Stel: je schrijft een CV met alleen initialen en je gebruikt de mannelijke functieaanduidingen. Dan denkt iedereen dat je een man bent en voorkom je inderdaad discriminatie naar geslacht. Maar je belazert de zaak wel.
Ik snap echt niet hoe dit soort bedrieglijke aanduidingen discriminatie tegengaan.
De appels van de vitaminejuwelier zijn toch niet lekkerder dan die van de groenteboer?
Waarom zou je blind van uitgaan dat je dan met een man te maken hebt? In mijn vorige baan beantwoordde ik veel brieven en e-mails. Als die ondertekend waren met initialen, kregen ze als aanhef Geachte heer/mevrouw. Juist uitgaan van dat je met een man te maken hebt, is discriminatie, m.i.
  donderdag 3 oktober 2013 @ 08:48:31 #286
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_131801512
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 00:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, maar als je dan een mannelijke aanduiding gebruikt, verschuil je je toch?
Stel: je schrijft een CV met alleen initialen en je gebruikt de mannelijke functieaanduidingen. Dan denkt iedereen dat je een man bent en voorkom je inderdaad discriminatie naar geslacht. Maar je belazert de zaak wel.
Ik snap echt niet hoe dit soort bedrieglijke aanduidingen discriminatie tegengaan.
De appels van de vitaminejuwelier zijn toch niet lekkerder dan die van de groenteboer?
Discriminatie naar geslacht lijkt me eerlijk gezegd een beetje onzin.

Het voelt archaďsch om beroepen mannelijk en vrouwelijk te maken.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/886/ Dit verhaal is wel heel duidelijk.
The love you take is equal to the love you make.
pi_131801688
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 00:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, maar als je dan een mannelijke aanduiding gebruikt, verschuil je je toch?
Stel: je schrijft een CV met alleen initialen en je gebruikt de mannelijke functieaanduidingen. Dan denkt iedereen dat je een man bent en voorkom je inderdaad discriminatie naar geslacht. Maar je belazert de zaak wel.
Als je in je cv je geslacht zo opzichtig probeert te verbergen, dan maak je sowieso weinig kans om aangenomen te worden.
pi_131810560
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 00:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, maar als je dan een mannelijke aanduiding gebruikt, verschuil je je toch?
Stel: je schrijft een CV met alleen initialen en je gebruikt de mannelijke functieaanduidingen. Dan denkt iedereen dat je een man bent en voorkom je inderdaad discriminatie naar geslacht. Maar je belazert de zaak wel.
Ik snap echt niet hoe dit soort bedrieglijke aanduidingen discriminatie tegengaan.
De appels van de vitaminejuwelier zijn toch niet lekkerder dan die van de groenteboer?
Diamanten en high heels zijn toch de vitamines van de vrouw? Dat zijn heel andere juwelieren dan de groente- en melkmannen/vrouwen.
pi_131810881
quote:
4s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 09:04 schreef thabit het volgende:

[..]

Als je in je cv je geslacht zo opzichtig probeert te verbergen, dan maak je sowieso weinig kans om aangenomen te worden.
Ik vind verpleegkundige een nette aanduiding, waarin het beroep prevaleert boven de persoon. Hardnekkig schrijver zeggen te zijn als je schrijfster bent, komt krampachtig over. Je kan immers het woord auteur bezigen.
  donderdag 3 oktober 2013 @ 15:26:05 #290
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_131811221
Bij tekstschrijfster krijg ik een Libelle/Margrietgevoel. Dat past niet bij mij. En dus ben ik tekstschrijver of copywriter. Niemand die me ooit voor man heeft versleten of mijn aanduiding vreemd dan wel krampachtig vond. Volgens mij gebruikt in deze branche het merendeel trouwens de mannelijke vorm. Ik kom iig meer vrouwelijke tekstschrijvers/redacteuren/journalisten tegen dan tekstschrijfsters, redactrices of journalistes.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_131817856
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 15:09 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik vind verpleegkundige een nette aanduiding, waarin het beroep prevaleert boven de persoon. Hardnekkig schrijver zeggen te zijn als je schrijfster bent, komt krampachtig over. Je kan immers het woord auteur bezigen.
Ik doelde meer op het gebruik van initialen ipv een voornaam, of meer in het algemeen op alle mogelijke manieren persoonsgegevens proberen te verbergen, ook leeftijd, afkomst, etc.
pi_131823880
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 19:31 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik doelde meer op het gebruik van initialen ipv een voornaam, of meer in het algemeen op alle mogelijke manieren persoonsgegevens proberen te verbergen, ook leeftijd, afkomst, etc.
Op een cv jezelf zwaar anoniem te maken, is natuurlijk wel raar.

Lang geleden adviseerde de toenmalige PTT om in het telefoonboek nooit mevrouw of mejuffrouw te vermelden. Dan kwamen er minder mensen op slechte ideeën. Voornaam vermelden was toen nog niet in de mode. Voornamen nu kan je steeds minder over zeggen door sexeneutrale namen, fantasienamen of door exotische namen, waarvan je ook geen idee hebt hoe dat uitgesproken zou moeten worden.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 3 oktober 2013 @ 21:48:52 #293
147316 crew  DJMO
#trut
pi_131824602
eerlijk van facebook gejat:

ik ben geil....

Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_131831095
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 08:07 schreef Bleie het volgende:

[..]

Waarom zou je blind van uitgaan dat je dan met een man te maken hebt? In mijn vorige baan beantwoordde ik veel brieven en e-mails. Als die ondertekend waren met initialen, kregen ze als aanhef Geachte heer/mevrouw. Juist uitgaan van dat je met een man te maken hebt, is discriminatie, m.i.
Lijkt me een goed gebruik. (Al staat wel weer de heer voor de mevrouw. ;) )
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 08:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Discriminatie naar geslacht lijkt me eerlijk gezegd een beetje onzin.

Het voelt archaďsch om beroepen mannelijk en vrouwelijk te maken.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/886/ Dit verhaal is wel heel duidelijk.
Interessant artikel. Wat mij inderdaad ook verbaasde: het woord vroedvrouw wordt niet sekseneutraal gebruikt voor vroedmannen, zoals directeur wel gebruikt wordt voor directrices.

Dat het archaďsch voelt om beroepen mannelijk en vrouwelijk te maken, ben ik wel met je eens. Maar de uitoefenaar van dat beroep is mannelijk of vrouwelijk, en er is toch geen enkele reden om dat aspect te verbergen?
quote:
4s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 09:04 schreef thabit het volgende:

[..]

Als je in je cv je geslacht zo opzichtig probeert te verbergen, dan maak je sowieso weinig kans om aangenomen te worden.
Ook dat.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_131831182
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 15:09 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik vind verpleegkundige een nette aanduiding, waarin het beroep prevaleert boven de persoon. Hardnekkig schrijver zeggen te zijn als je schrijfster bent, komt krampachtig over. Je kan immers het woord auteur bezigen.
Maar voor de mannelijke vorm van vrouwelijke beroepen wordt dan opeens -kundige geďntroduceerd.
Voor de vrouwelijke vorm van mannelijke beroepen wordt gewoon de mannelijke vorm gebruikt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_131831258
quote:
7s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 15:26 schreef Copycat het volgende:
Bij tekstschrijfster krijg ik een Libelle/Margrietgevoel. Dat past niet bij mij. En dus ben ik tekstschrijver of copywriter. Niemand die me ooit voor man heeft versleten of mijn aanduiding vreemd dan wel krampachtig vond. Volgens mij gebruikt in deze branche het merendeel trouwens de mannelijke vorm. Ik kom iig meer vrouwelijke tekstschrijvers/redacteuren/journalisten tegen dan tekstschrijfsters, redactrices of journalistes.
Dan vind jij dus zelf de vrouwelijke vorm minder status hebben dan de mannelijke vorm. Wie is hier nou bezig met emancipatie?
En kennelijk is dat besef collectief: de mannelijke vorm van een beroep is meer waard dan de vrouwelijke vorm.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 07:07:25 #297
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_131833954
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:11 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Lijkt me een goed gebruik. (Al staat wel weer de heer voor de mevrouw. ;) )

[..]

Interessant artikel. Wat mij inderdaad ook verbaasde: het woord vroedvrouw wordt niet sekseneutraal gebruikt voor vroedmannen, zoals directeur wel gebruikt wordt voor directrices.

Dat het archaďsch voelt om beroepen mannelijk en vrouwelijk te maken, ben ik wel met je eens. Maar de uitoefenaar van dat beroep is mannelijk of vrouwelijk, en er is toch geen enkele reden om dat aspect te verbergen?

[..]

Ook dat.
Het heeft er dan ook niks mee te maken dat ik zou willen verbergen dat ik een vrouw ben.

Blijft kennelijk lastig om dat te snappen.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 07:10:19 #298
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_131833967
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:17 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dan vind jij dus zelf de vrouwelijke vorm minder status hebben dan de mannelijke vorm. Wie is hier nou bezig met emancipatie?
En kennelijk is dat besef collectief: de mannelijke vorm van een beroep is meer waard dan de vrouwelijke vorm.
De mannelijke vorm is de neutrale vorm. En dat een status meer of minder zou zijn, kun je moeilijk Copycat aanrekenen.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 07:56:07 #299
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_131834217
Ik denk dat we een andere zienswijze en een andere invulling van emancipatie hebben en houden. Kan ik best mee leven.
Zullen we dan nu weer gewoon on topic?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 08:37:56 #300
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_131834584
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 08:07 schreef Bleie het volgende:

[..]

Waarom zou je er blind van uitgaan dat je dan met een man te maken hebt? In mijn vorige baan beantwoordde ik veel brieven en e-mails. Als die ondertekend waren met initialen, kregen ze als aanhef Geachte heer/mevrouw. Er juist van uitgaan van dat je met een man te maken hebt, is discriminatie, m.i.
Zomaar woorden weglaten ;(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')