Zeker een hele verandering, maar we hebben er zin in!quote:Op woensdag 24 juli 2013 10:49 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oi! Dat is een verandering.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het wat, hoe en waarom. En hoe dat tussen K en T gaat. En het contact met de moeder. Maar als jullie er niet meer over kwijt willen is dat uiteraard je goed recht.
Dat vind ik erg netjes van je, mandy.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:35 schreef -mandy- het volgende:
[..]
Zeker een hele verandering, maar we hebben er zin in!
Daar ga ik in dit topic liever niet verder op in. Dat vind ik een prive-zaak. Als moeder dat wil doen, moet zij dat weten. Ik doe het niet.
Tnx!quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:35 schreef -mandy- het volgende:
[..]
Zeker een hele verandering, maar we hebben er zin in!
Daar ga ik in dit topic liever niet verder op in. Dat vind ik een prive-zaak. Als moeder dat wil doen, moet zij dat weten. Ik doe het niet.
of van die liedjes op een bruiloftquote:Op donderdag 25 juli 2013 13:11 schreef livelink het volgende:
Tja, hoewel ik het vaak nog triester vind als volwassenen ineens op een feestje krampachtig spelletjes gaan doen.
haha ja vreselijk. maar goed, het gaat Willems voorstellingsvermogen te buiten dat 'gewoon wat bijpraten' echt leuk kan zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:11 schreef livelink het volgende:
Tja, hoewel ik het vaak nog triester vind als volwassenen ineens op een feestje krampachtig spelletjes gaan doen.
de a is van afwassen, dat doen ze graag samenquote:Op donderdag 25 juli 2013 13:28 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
of van die liedjes op een bruiloft![]()
![]()
tegen die tijd zijn de plannen vast al minimaal 5 keer gewijzigdquote:Op zondag 28 juli 2013 10:05 schreef -mandy- het volgende:
Stiefzoon kwam net al met een leuk idee voor zijn verjaardag, Een steengroeve-spoorbaan van fisherprice met Thomas de trein. Alleen jammer dat hij nog tot december moet wachten tot zijn verjaardag.
kan maar zo zijn idd, maar het is wel iets wat we ingedachten gaan houdenquote:Op zondag 28 juli 2013 10:10 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
tegen die tijd zijn de plannen vast al minimaal 5 keer gewijzigd
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mijn dochter is negen jaar. En wat was het afgelopen jaar weer zwaar voor haar. Maar negen worden deed ze stralend. En omdat we elkaar niet zo vaak kunnen zien vieren we het nog een paar keer maar dat vindt ze alleen maar leuk. Dit keer is ze over met een mooi rapport en gaat ze met een fijne klas over naar groep 5.
Joliequote:Op zondag 28 juli 2013 21:08 schreef Luchtbel het volgende:
Mijn dochter is negen jaar. En wat was het afgelopen jaar weer zwaar voor haar. Maar negen worden deed ze stralend. En omdat we elkaar niet zo vaak kunnen zien vieren we het nog een paar keer maar dat vindt ze alleen maar leuk. Dit keer is ze over met een mooi rapport en gaat ze met een fijne klas over naar groep 5.
quote:Op zondag 28 juli 2013 21:08 schreef Luchtbel het volgende:
Jolie JolieSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mijn dochter is negen jaar. En wat was het afgelopen jaar weer zwaar voor haar. Maar negen worden deed ze stralend. En omdat we elkaar niet zo vaak kunnen zien vieren we het nog een paar keer maar dat vindt ze alleen maar leuk. Dit keer is ze over met een mooi rapport en gaat ze met een fijne klas over naar groep 5.je doet je naam eer aan mooi meisje
Heel veel plezier in groep 5 (net als Isa)!
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
wij ookquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 23:42 schreef Meimeltje het volgende:
Nijna, gefeliciteerd met je jongste!!
Over twee weken al naar school! Wij gaan dan pas met vakantie
hier over een week alquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 23:42 schreef Meimeltje het volgende:
Nijna, gefeliciteerd met je jongste!!
Over twee weken al naar school! Wij gaan dan pas met vakantie
Gisterenquote:Op zondag 4 augustus 2013 07:30 schreef Tinuviel het volgende:
Gefeliciteerd Nijna met je kleuter
Wanneer leerden jullie kindjes fietsen zonder zijwieltjes?
Wij hebben Thijs vorig jaar een BMX gegeven voor zijn verjaardag. Daarop wilde hij pertinent niet zonder zijwieltjes fietsen. Gisterochtend hebben we via Marktplaats een afragfietsje gehaald voor 17,50 met omgebogen zijwieltjes. En ik had nog zo'n duwstang liggen, die hebben we erop gezet.quote:Op zondag 4 augustus 2013 21:58 schreef Deepfreeze het volgende:
Mijn niet zo motorische wonder besloot een paar maand voor zijn 4e verjaardag dat de zijwieltjes er wel af konden. En dat ging direct goed. Zijn vriendje, motorisch erg handig en vlot, weigerde tot bijna 6 jaar voordat hij ging. Als hij het probeerde met dwang ging het ook niet. Toen hij het wilde was het ook direct goed..
Heb er nu pas erg in dat ik nog niet op je had gereageerd.quote:Op zondag 28 juli 2013 21:08 schreef Luchtbel het volgende:
Mijn dochter is negen jaar. En wat was het afgelopen jaar weer zwaar voor haar. Maar negen worden deed ze stralend. En omdat we elkaar niet zo vaak kunnen zien vieren we het nog een paar keer maar dat vindt ze alleen maar leuk. Dit keer is ze over met een mooi rapport en gaat ze met een fijne klas over naar groep 5.
quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 10:25 schreef Books1 het volgende:
Kan ze naar believen op haar kop hangen. Ze doet niets liever namelijk.
Ooh, dat dubbele gevoel snap ik zó goed! Ik weet nog dat ik de eerste tijd dat hij in groep 1 zat heel vaak dacht: "Wat gaat zo'n juf nou bepalen wat mijn kind (míjn!!!) de hele dag moet doen.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 10:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb nog maar drie dagen met mijn meisje samen. Over twee weken begint school en is het over met onze heerlijke maandagen en donderdagen. We hebben zulke leuke dingen gedaan, ik heb er zo van genoten. Het is goed hoor, dat ze naar school gaat, maar wel jammer dat die tijd nu voorbij is.
jullie ook gefeliciteerdquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 10:25 schreef Books1 het volgende:
Simmu van harte met Selene en las net dat jullie het al gevierd hadden.
Hier hebben we sinds vandaag ook een vijfjarige kleuter in huis en ze was al drie dagen zenuwachtig. Nu vieren we het in het klein en zaterdag voor de familie. Van ons heeft ze een nieuwe fiets gekregen en van zuslief allemaal kleine frutsel/knutselspulletjes die ze helemaal zelf heeft uitgezocht. Van opa en oma krijgt ze vanmiddag een turnrek voor in de tuin. Kan ze naar believen op haar kop hangen. Ze doet niets liever namelijk.
Herkenbaar, vooral ook dat eigen tempo. Zo heerlijk is dat, dat dat kan. Wij hebben nu eigenlijk alleen op woensdag en vrijdag dat we op tijd weg moeten alle drie, de overige dagen kan het allemaal een stuk rustiger. Veel samen zijn ook, inderdaad, wat zal ik dat missen! En ik kan me er ook nog niet echt een voorstelling van maken, hoe dat gaat zijn dadelijk. Hoe zullen de weekenden zijn? Zal ze erg moe zijn van school de eerste tijd? Hoe zal ze het vinden? Krijgt ze vriendjes en vriendinnetjes op school?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 11:13 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ooh, dat dubbele gevoel snap ik zó goed! Ik weet nog dat ik de eerste tijd dat hij in groep 1 zat heel vaak dacht: "Wat gaat zo'n juf nou bepalen wat mijn kind (míjn!!!) de hele dag moet doen." Ik had daar (onvoorzien) erg veel moeite mee. En nu in de zomervakantie voelt het weer 'zoals het hoort'. Ons eigen tempo, heel veel samen zijn, ook veel samen (niks) doen, maar ook veel naast elkaar doen.
Maar ja, het ritme des schoollevens lonkt hier alweer....
Kun je het daar niet met S over hebben?quote:Op woensdag 7 augustus 2013 17:04 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Oh dat is ook naar zeg, inderdaad. En zo wil ik ook helemaal niet zijn of optreden, maar ik kan er gewoon zo slecht tegen dat het nooit prettig verloopt en dat ik mijn eigen dochter niet graag zie zoals ze dan is. Ik ben zo blij geweest met deze zomervakantie, dat ze gewoon weer wekenlang helemaal lekker zichzelf was.
herkenbaar spuuglokje.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 19:45 schreef Spuuglokje het volgende:
Groofsken, ik vind zelf dat je best wat sturender mag zijn in met wie ze speelt. Als die chemie tussen hun tweeën zo overduidelijk niet goed is, kun je best tegen je dochter zeggen dat je een naar gevoel krijg van hoe ze samen spelen. En dat je in ieder geval voorlopig geen zin meer hebt dat ze bij jullie over de vloer komt. Tristan had vroeger ook een vriendje dat heel vervelend deed als ie hier was. Een baldadig typje, druk, niet luisterend als je met hem probeerde te praten. Toen hij op een gegeven moment een kastdeurtje afbrak was voor mij de maat vol, en heb ik tegen Tristan gezegd dat ik dat jongetje niet meer in huis wilde hebben. Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar ik bedoel dat ik toen vond dat ik best de beslissing mocht nemen om mijn kind niet meer met hem bij ons te laten spelen.
Tuurlijk mag je optreden indien nodig! Hallo! Jóuw huis jóuw regels. En een speeldate bederven, dat gebeurt niet zo snel hoor.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 20:40 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Optreden mag heus wel, zelfs als het naar het kind van iemand anders is. Of zoiets.![]()
er zat bij L. op de lagere school ook één jongen die nooit ergens gevraagd werd. L kon het er de eerste jaren wel mee vinden, dus bij ons kwam hij af en toe spelen. maar iedere keer zei vader: volgende keer kom je bij ons spelen en dat gebeurde maar nooit. en er deden de vreselijkste verhalen over die familie de ronde. a-sociaal, oudere broer als zedenmisdadiger, dief en ander gedoe.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 21:18 schreef YPPY het volgende:
Dubbel!
Livelink: moet regelmatig aan jou denken. Hier ook een vriendinnetje dat niet altijd even makkelijk is. Dan zit ik er wel meer bovenop. Ik weet dat ze bij steeds minder kinderen speelt, maar wil het niet verbieden of direct ontmoedigen. Maar merk wel dat mijn dochter haar nu uit zichzelf minder gaat vragen. Lastig, want ik vind het ook sneu als je kinderen hebt die nergens mogen spelen.
Ik zou toch wel benieuwd zijn of de ouders van dat vriendinnetje ook vinden of dat vriendinnetje zich anders gedraagt met jouw kind. Of wat zij vinden van de interactie van de meiden.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 21:36 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vind dat wel echt moeilijk hoor, om andere ouders te spreken over dit soort dingen. Ik voel me snel oordelend en ook snel defensief in dit soort dingen en dat is niet echt een goede basis voor een gesprek.
Nou ja, we gaan nu een jaartje mee in het schoolleven, ik heb nog een hoop te leren wat dat betreft.
Met het buurtleven heb ik veel minder moeite tot nu toe. Als het een dag niet werkt zijn de kinderen zo weer thuis. Soms geven ze het dan zelf aan, soms grijp ik in. Maar dat heeft heel vanzelfsprekend allang zijn weg gevonden.
Daar hoop ik op!quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:20 schreef debuurvrouw het volgende:
Weet je Groofs (volgens mij lijken we best op elkaar) mijn middelste heeft een vriendje dat hier komt vanaf z'n tweede. Niet uit te staan
brutaal, druk, overheersend, graaien in de koektrommel..ik Was kapot als hij hier geweest was. Maar goed, beste vriend. Tot de dag dat ie ver over mijn grens ging. En ik optrad als tegen mijn eigen kind. Hij verblikte niet en paste zich aan
en zo deed ik het voortaan. Dan vinden ze me maar niet de leukste speelmoeder. En ik kan lezen en schrijven met die jongen is sociaal en lief en volgens onze regels.en hij maakt inmiddels grappen met me
mijn huis, mijn regels. Kinderen vinden dat wel wennen maar komen altijd terug. En vinden duidelijkheid ook fijn. Stomme praatjes, onaardige dingen ik wil t niet.
Oh mijn dochter zou nog dr tong uitsteken ed....quote:Op donderdag 8 augustus 2013 12:46 schreef Pvoesss het volgende:
Ik doe mijn best wel gewoon te corrigeren
Ik zal ook aan spelende kinderen uitleggen wat de regels zijn of waar mijn grens ligt. Ik zou het wel vervelen vinden als ik aangesproken word op het gedrag van 1van de 2 als de ouders zelf er weinig mee hebben gedaan en alles maar laten gebeuren bij hun thuis. Achteraf kan ik er heel weinig mee.
Een melding is leuk maar ik was er verder ook gewoon niet bij![]()
Kinderen zijn ook gewoon anders bij anderen thuis en met leeftijdsgenootjes.
Als ik iets zie wat ik niet wil hebben dan maak ik dat duidelijk.
Mijn huis en mijn regels en er kan en mag heel veel maar dan gewoon op normale toon.
Wij waren laatst met een schooluitje mee als vervoer en het kind begon al met.
Ga eens iets harder rijden en inhalen ik wil niet achter die grote auto zitten.. En dan niet kunnen accepteren dat we niet doen wat mevrouw wenst. Ook het feit dat ze bij ons verplicht in een autostoel moeten was drama. want dat is voor baby's en op de terugweg zei ze ;
'Til mij eens op dan!'![]()
Ook daar snapte ze niet van dat als ze het zo vraagt ze het echt kan vergeten. En maar mopperen en grommenIk wil dat soort kinderen best nog wel 10 kansen geven hoor maar als ze het niet willen snappen ben ik er ook echt wel klaar mee.
Oh die ken ik ook... Vervang oma door papa...quote:Op donderdag 8 augustus 2013 13:10 schreef Pvoesss het volgende:
Ja zo ben ik ook, ik vind heel veel dingen echt wel heel prima maar als het aankomt op dingen zoals veiligheid hebben ze pech en dan maakt het mij niet uit of je mijn eigen kind bent of niet.
Dat soort regels ga ik niet over in discussie![]()
Ik wacht wel inderdaadik wil ook nog vriendelijk uitleggen waarom de regel er is.
Maar je hebt gewoon pech..
Ik heb ook een hekel aan zinnen zoals: "maar bij mijn oma mag ik wel ......"
Nou dolletjes dan ga je lekker bij je oma spelen![]()
Ik vond het met het auto gedoe wel leuk dat mijn oudste ook zei nou die nemen we nooit meer mee
Oh? Hm. Nou ja, wat mij betreft had ze totaal niet door wat ik bedoelde, maar wellicht is het zoals jij het zegt. Ik heb er alleen niet zo'n behoefte aan het uit te proberen met dat betreffende kind.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 10:59 schreef lady-wrb het volgende:
zo gek vind ik die reaktie van moeder niet. het kan echt uitmaken waar er gespeeld wordt, is mijn ervaring
quote:Op donderdag 8 augustus 2013 13:10 schreef Pvoesss het volgende:
Ik vond het met het auto gedoe wel leuk dat mijn oudste ook zei nou die nemen we nooit meer mee
Het werkt ook gewoon goed! Als er hier iemand speelt is het ook gewoon mijn regels. En Kim kan dan ook prima in de hoek als het nodig is. Die denkt dat alles dan mag ineens, mooi niet!quote:Op donderdag 8 augustus 2013 12:34 schreef simmu het volgende:
ingrid kreeg zaterdag met selene's verjaardag van kim de volgende opmerking: "selene's mama is wel heel streng he! maar ook heel lief"
als in; mijn huis. mijn regels. en als ik zie dat iets ontspoort grijp ik in. ik ben eerlijk gezegd niet anders gewend hier. soms ben ik bij een vriendin op de koffie en vreet een kind iets uit en dan komt er direct commentaar van alle aanwezige moedersHEEJ! LAAT DAT NU!
ik hebe r nooit problemen mee en kindjes komen hier graag spelen, dus het zal wel hoor
Kei-spannend!!!quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:55 schreef lily het volgende:
Nieuwe school, nieuwe kinderen, nieuwe leerkrachten en dan ook nog voor het eerst zonder zijn grote broer. Het is niets niks.
leuk hoorquote:Op zondag 11 augustus 2013 20:01 schreef Moonah het volgende:
Dat vind ik zo leuk en bijzonder. We maken nu samen zijn jeugdherinneringen.Daar ben ik me bij dit soort dingen altijd heel erg van bewust.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en zo stoer!quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:55 schreef lily het volgende:
De vakantie is voorbij en onze 8 jarige gaat morgen naar de nieuwe school (het middelbaar onderwijs begint een week later dus zijn broer heeft nog een week).
Hij heeft nu wat koudwatervrees. Logisch.
Nieuwe school, nieuwe kinderen, nieuwe leerkrachten en dan ook nog voor het eerst zonder zijn grote broer. Het is niets niks.
Hoe is het nu met hem, ligt hij lekker te slapen? Mijnes was toch weer wat misselijk van de zenuwen en die gaat 'alleen maar' naar een nieuwe klasquote:Op zondag 11 augustus 2013 20:14 schreef lily het volgende:
[..]
leuk hoor![]()
Ik vergeet dat soort dingen vaak in de hectiek van een druk gezinIk zal zo even even alleen met hem praten op bed. Bedankt voor de reminder
![]()
Ik weet het niet zeker maar ik hoor niks.quote:Op zondag 11 augustus 2013 21:54 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Hoe is het nu met hem, ligt hij lekker te slapen? Mijnes was toch weer wat misselijk van de zenuwen en die gaat 'alleen maar' naar een nieuwe klas
Hij heeft grotendeels al ingericht, ja. We moeten alleen overal natuurlijk nog doorheen. En dingen doen als schooluniformen kopen, visa krijgen, rijlessen, bank kopen hum.... van alles...quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:16 schreef Saffier het volgende:
Dan kan je daar dus een beetje settelen voordat ze weer naar school gaan, dat lijkt me wel prettig Gao. Heeft je man de boel al uitgepakt of mag jij je huis straks gaan inrichten?
Sterker nog, wij moeten nog op vakantie.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:42 schreef miss_sly het volgende:
Regio midden ging pas heel laat met vakantie en die hebben nog drie weken. Volgende week begint alleen regio Noord weer, Tinu.
wij hebben nog 3w vakantiequote:Op maandag 12 augustus 2013 13:24 schreef Tinuviel het volgende:
Ik vind houden aan de regels is ook voor kinderen op bezoek of speeldate van toepassing. Wij hebben vaak de buurkinderen over de vloer, soms met soms zonder mama. Toen ze een keer ruzie kregen toen ze alleen bij ons waren had ik de buurjongen toegesproken omdat hij mijn zoon uitlokte en mijn zoon toegesproken omdat hij had geslagen. De buurjongen vertelde thuis dat ik hem had toegesproken voor het uitlokken. Ik weet wel, dat hun moeder zich daar prima in kan vinden. Voor mijn zoon gelden bij hun ook dezelfde regels als voor hun kinderen.
Succes voor alle schoolgaande kinderen.
Lily, ik hoop dat het hem meevalt.
Vicky hoe doen jullie dat? Hebben jullie speciale toestemming? Ik dacht dat over een week de scholen in heel Nl alweer begonnen.
Zoonlief heeft hier nog 1 week zomervakantie met 3 dagen bso. Wij gaan pas na de officiële zomervakantie weg, maar dat mag omdat onze 4-jarige nog geen schoolplicht heeft.
Groep 3...quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:37 schreef amaranta het volgende:
Ze heeft de 0 leren schrijven.
En je naam eraf 1 letter (ofzoiets) . Want Rik eraf R is ik.
En Eva eraf E is va.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
Groep 3...Leuk Amaranta!
Thies heeft een meester, hij is er helemaal blij mee!
Hij had een banaan meegekregen. Ik had er iets opgeschreven in de trant van "Fijne dag, kus mama". Zegtie net: "Mama, ik moest er bijna van huilen, zó lief vond ik dat..."
Meesters zijn cool.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En teksten op bananen ook. Doe ik ook elke donderdag.
donderdag is/was bananendag bij de kleuters, dan maakt de juf er een pinguin van
Oh, ik schiet er helemaal vol van! Wat fijn!quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:37 schreef lily het volgende:
Wat een goed idee van jou, mam, die nieuwe school.
quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:20 schreef amaranta het volgende:
donderdag is/was bananendag bij de kleuters, dan maakt de juf er een pinguin van
Ik weet het ook niet precies. Volgens mij pelt ze hem. En dat laat ze het stuk waar het bovenkantje aan vast zit, om de banaan zitten. Dan is het een soort mutsje ofzoquote:Op maandag 12 augustus 2013 21:46 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oh, ik schiet er helemaal vol van! Wat fijn!
[..]![]()
![]()
![]()
Ik kan me er niet veel bij voorstellen, maar het klinkt redelijk hilarisch!
DF, succes morgen voor je menneke.
Heerlijk! Wel grappig, Isa wilde graag meteen gaan slapen want dan was het sneller morgenquote:Op maandag 12 augustus 2013 21:37 schreef lily het volgende:
Wat een gevoelig jochie heb je toch, Moonah. D2 is ook zo.
Succes morgen, Deepfreeze.
Het was een groot succes vandaag. Laaiend enthousiast. Ik kon hem wegens werk helaas niet halen maar ik kreeg middenin een bespreking een telefoontje van hem. Ik ben er even uitgelopen en kon hem nauwelijks verstaan van schreeuwend enthousiasme.
Hij wilde nu niet slapen omdat hij liever meteen weer naar school ging.
quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
Groep 3...Leuk Amaranta!
Thies heeft een meester, hij is er helemaal blij mee!
Hij had een banaan meegekregen. Ik had er iets opgeschreven in de trant van "Fijne dag, kus mama". Zegtie net: "Mama, ik moest er bijna van huilen, zó lief vond ik dat..."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
Hij krijgt eerst zalf om de prikken weer pijnlozer te maken. De moedervlek zit bovenaan tussen zijn billen. Daarom wil ik hem ook weg, niet echt goed schoon te houden nu het ding groeit. Het is wachten tot het eens ontsteekt en dan heb je helemaal ellende.. Nu is het nog klein genoeg om maar een klein wondje te veroorzaken. Net iets kleiner dan een 10-cent munt en iets dikker. Als het groter wordt, wordt de wond ook erger.quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:34 schreef PureEvil het volgende:
Succes morgen DF, prikken zijn ook eng en pijnlijk. (om maar te zwijgen over het getrek aan zo'n moedervlek) Waar zit ie eigenlijk? Die moedervlek, dat kan ook nog schelen natuurlijk...
Kijk, zij begrijpt hetquote:Op maandag 12 augustus 2013 22:11 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Wel grappig, Isa wilde graag meteen gaan slapen want dan was het sneller morgen
quote:Op maandag 12 augustus 2013 22:14 schreef Deepfreeze het volgende:
Net iets kleiner dan een 10-cent munt en iets dikker.
quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:37 schreef lily het volgende:
Wat een gevoelig jochie heb je toch, Moonah. D2 is ook zo.
Succes morgen, Deepfreeze.
Het was een groot succes vandaag. Laaiend enthousiast. Ik kon hem wegens werk helaas niet halen maar ik kreeg middenin een bespreking een telefoontje van hem. Ik ben er even uitgelopen en kon hem nauwelijks verstaan van schreeuwend enthousiasme.
Hij wilde nu niet slapen omdat hij liever meteen weer naar school ging.
Ah mooi zo! Goeie tip! Ik heb het cadeautje even gecheckt, er moet batterij in, dus ze kan 'em zonder batterij krijgenquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:07 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Nijna, wij hadden de iPad mee voor op de uitslaapkamer, ideaal. Meike vermaakte zich prima met YouTube filmpjes. De WiFi daar is prima. Succes!
Fijn dat het nu goed voelt.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:23 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Het klinkt stom, maar ik ben blij en opgelucht. En ik houd in mijn hoofd: "Mijn dochter bepaalt met wie ze wil spelen, maar ik bepaal volgens welke (huis-)regels ;-).
Stoere miniquote:Op maandag 19 augustus 2013 22:22 schreef Sjeen het volgende:
Mijn mini komt morgen voor het eerst alleen naar huis![]()
Nou, dat zou ik ook niet weten.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 09:08 schreef miss_sly het volgende:
Zij weet nog niet zo goed wat ze er van vindt, Dubai.
Chris is thuis altijd al anders dan op school/bij vriendjes/buitenshuis. Hij volgt daar braaf de regels, en thuis springt hij over de banken. Dus het is even kijken hoe dat nu gaat bij de nieuwe juf. Ik zag hem gisteren al dingen vragen aan de juf, en dat heeft bij de andere in groep 1 een paar weken geduurd(en dat bleef soms nog wel moeizaam tot eind groep 2). Dus hij pakt het nu wel goed op. En juf zag het natuurlijk ook maandag toen chris ging huilen. nam hem ook nog even op schoot, dus ze is erg lief (en fulltimequote:Op dinsdag 20 augustus 2013 10:59 schreef Moonah het volgende:
DF, vertel het aan de juf, dat Chris zo gespannen is. Thies had dat vorig jaar ook (en dit jaar weer, in mindere mate). het is ook zo'n stap naar groep 3. Ze móeten zo veel meer. En als je kind er gevoelig voor is kan dat een hele druk op hem leggen. Thies laat dat op school niet merken (doet erg goed zijn best), maar thuis vertelt hij dat hij school stom vindt. Als de leerkracht dat weet, kan ze/hij de eisen bijstellen, en je kind regelmatig even uit wandelen sturen (kopje wegbrengen, kopietje halen etc).
Bij Emirates? Got to love it... (als passagier, althans). Als werkgever kan het ook bijna niet slecht zijn, te oordelen aan het plezier van het personeel.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 09:08 schreef miss_sly het volgende:
Gaoxing, ik ben zo benieuwd hoe het je daar bevalt. Vrienden van ons wonen nu in Antalya, hij is piloot, en zijn contract daar loopt bijna af. Een van de maatschappijen waar hij wil solliciteren is gevestigd in Dubai, dus dat is voor hen een optie om heen te verhuizen. Zij weet nog niet zo goed wat ze er van vindt, Dubai.
Emirates inderdaad. Goede werkgever, en dat is dan ook de belangrijkste reden waarom ze het in overweging nemen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 12:26 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Bij Emirates? Got to love it... (als passagier, althans). Als werkgever kan het ook bijna niet slecht zijn, te oordelen aan het plezier van het personeel.
Dubai is voor ons, vergeleken met eerdere bestemmingen, vooral erg makkelijk. Als ze wil mag ze gerust contact opnemen, ook al heb ik op het moment natuurlijk nog niet vreselijk veel ervaring...
dr is zelfs een wiki vanquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 12:41 schreef DaviniaHR het volgende:
Klein vraagje: hoe heet een kind als hij ouder is dan 6? Dan is hij geen kleuter meer, maar hoe heet het dan?
Schoolgaand kind?
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kindquote:Moderne jeugdfasen
Baby
Een baby of zuigeling is een kind tot ongeveer 1 jaar. Een pasgeborene (eerste dagen of weken) wordt ook wel boreling genoemd.
Een baby wordt geboren met enkele reflexen maar ontwikkelt zich na verloop van tijd lichamelijk en geestelijk. Een baby leert onder andere zitten, staan en lopen, dit zijn grove motorische ontwikkelingen. Doordat de baby veel in aanraking komt met zijn ouders leert hij reageren op andere mensen. Dit is een sociale ontwikkeling. Een baby ondergaat ook veel 'fijne motorische ontwikkelingen' hij leert met zijn voetjes spelen en blokjes oppakken. Een baby wordt zo'n drie maal zwaarder dan bij zijn geboorte en ongeveer anderhalf maal zo lang.
Dreumes
Een dreumes is een kind van ongeveer 1 tot 2 jaar. Een dreumes leert onder andere spelen, torentjes bouwen met blokjes, traplopen en tegen een bal schoppen. Vooral de taalverwerving gaat nu met reuzenschreden vooruit.
Peuter
Een kind tussen de 1,5 en de 4 jaar noemt men een peuter. De taalverwerving neemt explosief toe en ook cognitieve vaardigheden ontwikkelen zich snel. De groeisnelheid van het kind neemt af van ongeveer 25 centimeter per jaar naar ongeveer 8 centimeter per jaar. Een peuter leert zijn wereld kennen en komt belemmeringen tegen, zoals dingen die niet mogen van zijn ouders. Ook leert de peuter dat hij een individu is en leert zichzelf los te zien van zijn ouders. Dit kan leiden tot driftbuien, ook wel aangeduid met de "peuterpuberteit".
Kleuter
Een kleuter is een kind van ca 3 tot 6 jaar. Naarmate het kind ouder wordt is er meer invloed van buitenaf nodig om nieuwe functies te ontwikkelen. Een kleuter gaat voor het eerst naar de basisschool (Nederland) (ca 4 jaar) of naar de kleuterschool (Vlaanderen) (vanaf 2 jaar en half) waar hij veel kan leren. Kleuters leren onder andere kleuren, tekenen en de beginselen van het lezen, schrijven, knutselen, klimmen, fietsen, veters strikken en met andere kinderen spelen. Een kleuter groeit gemiddeld 8 centimeter per jaar.
Schoolkind
Een schoolkind is een kind van 6 tot 12 jaar dat onderwijs geniet, wat in de Derde Wereld vaak niet vanzelfsprekend is. In Nederland zit een schoolkind in groep drie tot en met acht van de basisschool. In Vlaanderen volgt het kind het eerste tot het zesde leerjaar van de lagere school. Het kind leert daar onder andere schrijven, lezen en rekenen. Leren speelt hierbij een belangrijke rol. Motorische vaardigheden kunnen nu worden aangeleerd. Schoolkinderen gaan naar clubs en verenigingen, waar onder andere zwem- en muziekles gegeven wordt, of stappen naar het deeltijds kunstonderwijs. Over het algemeen is er een steeds grotere variatie in prestaties tussen individuele kinderen. Meisjes worden uiteindelijk sneller rijp dan jongens die wat later volgen. In deze leeftijd zullen de kinderen langzamerhand leren met geld om te gaan en krijgen ze zakgeld van hun ouders.
Het denken wordt nog steeds sterk beheerst door wat het kind waarneemt, met weinig oog voor samenhang en oorzaak-gevolg-verbanden.
Puber
Een puber is een minderjarige van 12 tot en met 17 jaar.
In de puberteit vinden snelle veranderingen plaats op biochemisch niveau met gevolgen voor lichamelijke kenmerken en emotionele en sociale ontwikkeling. Bij een puber beginnen de voortplantingsorganen te functioneren en komen onder invloed van hormonen de secundaire geslachtskenmerken tot ontwikkeling. Dit is de periode waarin de puber van alles ontdekt, qua seksualiteit, en naar een partner (vriendje/vriendinnetje) uitkijkt. Televisie, internet en leesbladen spelen in die zoektocht een belangrijke rol. Pubers tasten feller grenzen af, wat anderen als lastig kunnen ervaren. Ook krijgen pubers een zogenaamde groeispurt waardoor zij veel sneller groeien dan voor de puberteit. In westerse landen volgen pubers meestal onderwijs aan een middelbare school (vmbo, havo, middenschool, ASO, TSO, BSO, KSO of vwo). Sommige pubers hebben voor het eerst een baan of vakantiewerk (bijvoorbeeld krantenbezorger, vakkenvuller in een supermarkt) om geld te verdienen als aanvullend zakgeld of zelfs om studies (deels) te bekostigen.
Adolescent
Landen en talen verschillen in de leeftijdsperioden die met adolescentie worden aangeduid. Voor het Nederlandse taalgebied is het woord adolescentie in de wetenschappelijke literatuur in de plaats gekomen van de leeftijdsperiode die men vroeger met puberteit aanduidde. Tegenwoordig is dit de periode tussen puberteit en volwassenheid. In deze periode is de seksualiteit zeer belangrijk, en veranderen veel 'onzekerheden' in 'zekerheden'. De adolescent is 'bezig volwassen te worden'. Zie bijvoorbeeld het wetenschappelijk tijdschrift Kind & Adolescent.
Schoolkind.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 12:41 schreef DaviniaHR het volgende:
Klein vraagje: hoe heet een kind als hij ouder is dan 6? Dan is hij geen kleuter meer, maar hoe heet het dan?
Schoolgaand kind?
Gaat het bij jou nog steeds goed, Lily?quote:Op woensdag 21 augustus 2013 07:05 schreef lily het volgende:
Leuk zijn die boekjes van Borre ja![]()
De schoolkindbenaming kende ik eigenlijk ook niet, althans niet bewust.
Ja, best wel. Denk ik... We hebben nog niet zoveel gedaan, want het hele huis moet natuurlijk nog op orde gebracht worden. Ik verbaas me over de supermarkten, de kinderen hebben een vriendje waar ze heel blij mee zijn (een oud vriendje van jongste z'n beste vriendje in Bangkok) en zijn moeder is heel aardig voor mij. Het komt allemaal wel... Vanmiddag gaan we proberen naar een winkelcentrum te komen. Dat wordt wat spannend.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 10:04 schreef lily het volgende:
Is ook goed voor ze, een stukje vertrouwen en zelfstandigheid af en toe
[..]
en? bevalt het?
Dat ik het telefoonnummer voor de taxi nog niet weet, en al wel weet dat ik de grootste moeite heb mensen aan de telefoon te verstaan, omdat ze allemaal andere accenten hebbenquote:
Een klasgenootje van Chris was voor de vakantie 2 maand bezig, en blijft ook aan haar moeder plakken.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 11:49 schreef Estrys het volgende:
sorry dat ik zo plompverloren binnenval, maar is het normaal dat je tegen een kleuter na 6 dagen na de vakantie al moet lullen als brugman om hem naar school te krijgen? (Hij gaat al sinds januari) En dat je op school jezelf los moet rukken en heel snel weg moet gaan om meer ellende te voorkomen. Hij lijkt het enige kindje van de hele school te zijn waarbij het zo gaat. Man man als dit zo nog 12 jaar moet...
Ik vind het ook jong, maar ook wel leuk dat ze alleen met hun eigen klas gaan. De groep 3 kinderen zijn wat samengeraapt (Chris en vriendje, 2 jochies uit andere onderbouw, 1 jochie en 2 meiden van 2 andere scholen). Dus een beetje goed kennismaken kan ook geen kwaad. Ik verman me wel even (of ik ga mee)quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 22:30 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Brrrr nu al op kamp??? Jeetje. Ik vind,ze daar nog veel te jong voor. Blij dat die van mij dat nog niet hoeft. Meike zou dat ook echt niet willen. Logeren is ja hartstikke spannend.
damn, daar zou ik me ook groen en geel aan ergeren. het kind heeft groot gelijk!quote:Op woensdag 21 augustus 2013 22:07 schreef Estrys het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het er bij de lunch even over gehad met hem. Hij vindt zelf dat het wel goed gaat alleen hij zou graag meer rust willen 's ochtends zei hij. Het is namelijk iedere dag inloop op school het eerste kwartier. Dan doen de kinderen een 'werkje'. En de ouders zijn verplicht om dat minimaal 1 keer in de week mee te doen. Maar dat is dus wel erg druk iedere dag met 25 kinderen en minimaal 15 ouders en nog wat broertjes en zusjes. Hij kan daar niet zo goed tegen 's ochtends. Ik kan het begrijpen om 8.30uur. Morgen even overleg met de juf.
Ik zou dat ook verschrikkelijk vinden zo'n invasie aan mensen op de vroege ochtend. Opmuggen, doe dat lekker op vrijdagmiddag of zoquote:Op woensdag 21 augustus 2013 22:07 schreef Estrys het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het er bij de lunch even over gehad met hem. Hij vindt zelf dat het wel goed gaat alleen hij zou graag meer rust willen 's ochtends zei hij. Het is namelijk iedere dag inloop op school het eerste kwartier. Dan doen de kinderen een 'werkje'. En de ouders zijn verplicht om dat minimaal 1 keer in de week mee te doen. Maar dat is dus wel erg druk iedere dag met 25 kinderen en minimaal 15 ouders en nog wat broertjes en zusjes. Hij kan daar niet zo goed tegen 's ochtends. Ik kan het begrijpen om 8.30uur. Morgen even overleg met de juf.
wat voor kamp was het? en het is zeker een goed teken dat de leiding vroeger zelf mee geweest is!quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 12:13 schreef livelink het volgende:
Zo, ik heb Katja net opgehaald van haar weekje kamp. Ze had het weer heel erg naar haar zin gehad. Ze mag nog 1 keertje mee en dan moet ze wachten tot ze 18 is en als leiding mee mag. Het is toch een goed teken dat de leiding bijna helemaal bestaat uit mensen die vroeger zelf als kind al meegingen.
aha een kamp zoals een kamp bedoeld isquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 13:20 schreef livelink het volgende:
Het is een kamp voor kinderen in onze gemeente die om welke reden dan ook niet op vakantie kunnen. Dat kan een financiele kwestie zijn of zoals in ons geval vanwege Job. Er is ieder jaar plaats voor 50 kinderen. En dan is het gewoon zo'n ouderwets kamp met allemaal spelletjes, speurtochten, nachtelijke boswandelingen, watergevechten, leiding ondersmeren enz.
ach arme meikequote:Op zondag 1 september 2013 00:08 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Het is meer dat het tandje wat eruit is een stukje lijkt te missen. Kan morgen wel foto maken. Kon niet zo goed in haar mond kijken, t was nogal gezwollen door de klap. Onze tandarts is niet zo kindvriendelijk, als t niet hoeft ga ik liever nietwat moet, dat moet natuurlijk
Hoef er toch niet mee naar de spoed morgen???
Volgens mij heeft jen 3 van de 4 tanden eruit gevallen/ gestoten.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 23:40 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Misschien dat iemand het hier wel weet, meike is vanavond gevallen en met haar knie tegen haar loszittende melktand aangekomen. De tand is hierbij eruit gegaan, hij zat ook al heel los. Alleen nu lijkt het alsof hij er niet helemaal in zn geheel is uitgekomen, er nog een klein stukje is achtergebleven in de kaak. Zal de blijvende tand het achtergebleven stukje er nog uitdrukken bij het doorkomen? Moeten we er iets mee, of doet een tandarts er toch niets aan ivm melkgebit.
quote:Het loskomen van de melktand of kies
Bij het wisselen duwt de blijvende tand of kies tegen de wortel van de melktand of melkkies aan. Daarbij wordt er een stof aangemaakt die de wortel van de melktand of kies langzaam oplost. Hierdoor valt een melktand of kies er tenslotte (makkelijk) uit. Door het oplossen van de wortel zie je dat er aan een uitgevallen melktand of kies meestal nog maar een heel klein stukje van de wortel is overgebleven.
Geen idee, het is echt een hele nieuwe leerkracht. Ze begint dit schooljaar. Dus wij en ook Job hebben haar nooit ontmoet. Niet zo handig voor kinderen als Job, maar waarschijnlijk onvermijdelijk.quote:Op maandag 2 september 2013 09:27 schreef Gaoxing het volgende:
Eng, livelink, of niet: "Snapt ze 'm wel?"
Twee zelfs!quote:Op maandag 2 september 2013 09:01 schreef Luigi het volgende:
(terwijl we ze echt verzekerd hebben dat je daar een heeeeeel schooljaar de tijd voor hebt).
Ik hoop van harte dat de kinderen het gewoon allemaal in groep 4 zich eigen maken. Ooit stage gelopen op een school waar ik in groep 8 nog kinderen had zitten die de tafels gewoon niet kenden. En dan het gek vinden dat je achter komt met rekenen...quote:
Als het in de lesstof van de methoden geplanned staat voor groep 4 en 5 zie ik niet in waarom het dan toch in groep 4 zou moétenquote:Op maandag 2 september 2013 11:28 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik hoop van harte dat de kinderen het gewoon allemaal in groep 4 zich eigen maken. Ooit stage gelopen op een school waar ik in groep 8 nog kinderen had zitten die de tafels gewoon niet kenden. En dan het gek vinden dat je achter komt met rekenen...
In groep 4 aanleren, in groep 5 herhalen, herhalen, herhalen. En in groep 6 evt. weer. 't Scheelt zoveel als de kinderen de tafels goed kennen! Ik merkte het bij m'n oudste dochter, die te eigenwijs was ze veel te oefenen. Het rekenwerk ging erg langzaam bij haar, terwijl ze verder wel foutloos werkte. Ze had daarom een tafelkaart op tafel liggen... toen ik dat hoorde, zijn we maar eens even hard gaan oefenen en binnen twee weken was haar tempo met rekenen een heel stuk verbeterd!quote:Op maandag 2 september 2013 11:31 schreef Luigi het volgende:
[..]
Als het in de lesstof van de methoden geplanned staat voor groep 4 en 5 zie ik niet in waarom het dan toch in groep 4 zou moéten.
Vroeger bleef het bij ons ook plakken. Zit met smart te wachten op de tijd dat men vindt dat dat hele realistisch rekenen toch minder goed blijft hangen dan het vroegere gewone stampwerk...quote:Op maandag 2 september 2013 12:19 schreef Gulara het volgende:
Nou ik vind het nogal een hoop om alle tafels in groep vier te moeten. 1,2, 3,4,5 en 10 geautomatiseerd en dan in groep 5 de rest.
Het lijkt me voor het 'blijven plakken' ook handiger om er twee jaar mee bezig te zijn.
Ik vind stampen tot op zekere hoogte ook prima. Maar dat kan ook in groep 4 én 5. Volgens mij was dat in mijn tijd ook zo trouwens.quote:Op maandag 2 september 2013 12:30 schreef Troel het volgende:
[..]
Vroeger bleef het bij ons ook plakken. Zit met smart te wachten op de tijd dat men vindt dat dat hele realistisch rekenen toch minder goed blijft hangen dan het vroegere gewone stampwerk...
Ik weet niet wat jouw tijd was, maar de lichting van 1981/1982 moest (bij ons op school) de tafels in groep 4 kennen, daar kreeg je dan ook je tafeldiploma. Pas in 1994 is de school daar overgestapt op een nieuwe rekenmethode wat meer richting realistisch rekenen ging.quote:Op maandag 2 september 2013 12:56 schreef Gulara het volgende:
[..]
Ik vind stampen tot op zekere hoogte ook prima. Maar dat kan ook in groep 4 én 5. Volgens mij was dat in mijn tijd ook zo trouwens.
ik ook nietquote:Op maandag 2 september 2013 13:01 schreef Gulara het volgende:
Ik sprak dan ook niet zozeer als derde.
Hmmm ik zat waarschijnlijk ook op een wat vooruitstrevende school. Meerdere leerjaren in een klas. En ik kan me überhaupt niet herinneren veel gestampt te hebben.quote:Op maandag 2 september 2013 13:01 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jouw tijd was, maar de lichting van 1981/1982 moest (bij ons op school) de tafels in groep 4 kennen, daar kreeg je dan ook je tafeldiploma. Pas in 1994 is de school daar overgestapt op een nieuwe rekenmethode wat meer richting realistisch rekenen ging.
nja, leren stampen is ook belangrijk. je moet ze eens de kost geven die dat nooit leren en dan in het hogere onderwijs stranden omdat ze niet kunnen stampen en het dan opeens wel moetenquote:Op maandag 2 september 2013 12:46 schreef Luigi het volgende:
Ik wist ook helemaal niet dat tafels zo'n issue waren. En idd, ook iedereen heeft er weer een mening over, net als het leren schrijven en leren lopen
.
Ik weet het niet, dat stampen had ik 'vroeger' (weer daarvoor kreeg je gewoon een klap op je donder als je niet snel genoeg was) ook een hekel aan en daardoor bleef er bij mij maar weinig plakken van het hele reken gebeuren. Maarja. Komt uiteindelijk wel goed toch?
automatiseren is zo handig ! Heb een kind dat het wel kan, en een die het dus nu nog moet leren (2 gym) das niet handig maar bekend fenomeen bij zijn 'soort' (let op de haakjes) kinderenquote:Op maandag 2 september 2013 13:05 schreef simmu het volgende:
[..]
nja, leren stampen is ook belangrijk. je moet ze eens de kost geven die dat nooit leren en dan in het hogere onderwijs stranden omdat ze niet kunnen stampen en het dan opeens wel moeten
Ik vind dat appels met peren vergelijken...quote:Op maandag 2 september 2013 12:58 schreef Luigi het volgende:
Ik denk vooral, als derden zich zó met het uitoefenen van mijn beroep zouden bemoeien als dat bij leraren en leraressen gebeurt, zou ik morgen ontslag nemen.
Wij hadden een groep 1/2, een groep 3/4, een groep 5/6 en een 7/8quote:Op maandag 2 september 2013 13:05 schreef Gulara het volgende:
[..]
Hmmm ik zat waarschijnlijk ook op een wat vooruitstrevende school. Meerdere leerjaren in een klas. En ik kan me überhaupt niet herinneren veel gestampt te hebben.
En het ligt natuurlijk ook heel erg aan de tijd. Veel kennis is tegenwoordig voor handen, waardoor een andere manier van leren wellicht wat meer voor de hand ligt. Dat er misschien weer eens wat meer aandacht gegeven kan worden aan stampen (ik vind automatiseren wat gezelliger klinken) ben ik volledig met je eens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |