Iets met kikkers in een pan.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 17:05 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Mag toch hopen dat er backups zijn.
Waarom is dit geen 'trending topic' op Fok?.... Onze vrijheden gaan eraan as we speak.
Die waren al verkwanseld op het moment dat de: "Ik heb toch niks te verbergen!" opmerkingen kwamen...quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 17:05 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Waarom is dit geen 'trending topic' op Fok?.... Onze vrijheden gaan eraan as we speak.
alsof iemand dat wat interesseertquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 17:05 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Is het ooit vrij geweest?quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:45 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Dat 'vrij' brokkelt meer en meer af.
En vreemd genoeg lijkt het maar een paar mensen wat te kunnen schelen.
Ik weet niet hoor, maar je wordt (ook) in de MSM bij wijze van spreken doodgegooid met berichtgeving over dit onderwerp.quote:Op maandag 19 augustus 2013 22:32 schreef Disorder het volgende:
[..]
Dat komt omdat het niet op RTL4/NOS te zien is, lijkt me. Het gros zal hier nooit van horen.
Meer over Groklaw op geenstijl: http://www.geenstijl.nl/m(...)ieuw_s.html#commentsquote:
quote:Jerremy Bentham vond in de negentiende eeuw het panopticum uit. De gevangenis waarin men vanuit een centrale positie alle goed verlichte cellen tegelijk in de gaten kon houden. Het centrale punt waar de bewaker zat was daarin tegen donker, zodat de gevangenen nooit wisten wanneer ze bekeken werden. Dit is nu de gevangenis.
Vroeger leefde men in de kooi, waarin verbod, wet en restrictie duidelijk zichtbaar waren. Men was niet vrij en de grenzen van de vrijheid waren duidelijk zichtbaar.
Tegenwoordig leven we in een glazenhuis. De muren staan er nog steeds, maar zijn transparant, ogenschijnlijk zijn we vrij. Maar eigenlijk zijn we aan alle kanten ingedamd, door een systeem dat veel efficiënter is in het uitoefenen van controle dan religie ooit had durven te dromen.
Vrijheid wordt meer onbereikbaar voor ons, naarmate we de grenzen ervan niet meer zelf kunnen bepalen of zien.
In onze maatschappij zijn we onder constant toezicht. Veelal extern. "ik heb niks te verbergen"? Alleen al de gedachte dat iemand met je meekijkt verandert je gedrag, stelde Foucault in zijn 'Discipline, Toezicht en Straf'. En met moderne technologie in acht genomen, is die controlepost nu overal.
Daarnaast is er nog zelfcontrole. Niet veel anders dan zoals Kafka dat beschreef. Middels allerlei methoden moeten we ons eigen gedrag evalueren ten opzichte van de maatschappij. (POP bijvoorbeeld) Hierin moeten de maoïstisch onszelf de grond in praten om vervolgens een stijgend traject te laten zien. Doen we dit verdwijnt het in een archief en wordt het nooit meer gelezen. Falen we om onszelf als niet als incompetent te beschrijven verplaatsen we de controle van onszelf naar een extern punt. We moeten dus externe autoriteit ten alle tijden internaliseren om mee te doen in deze maatschappij. Dit gebeurt mede door het idee van een: big brother, door toezicht en zelfcontrole. Het is dus niet alleen ik heb niet te verbergen. Want de eerder genoemde dingen veranderen je gedrag en gedachte impliciet. Je internaliseert een externe vorm van moraliteit en gedrag. Voor de liefhebber, sla het gesprek tussen K en de priester er aan het eind in zijn boek 'het proces' er nog eens op na. Een geweldig boek o.a. over dit idee van een externe moraliteit zelf opgelegd door een individu.
Zygmunt Baumann beschreef dat wij ondanks al onze progressie in 'vloeibare' tijden leven. Tal van beloften over zekerheid en vrijheid die de maatschappij ons moest brengen zijn niet ingelost. We zijn niet meer zeker of vrij dan dat we 40 jaar geleden waren. En als mensen zich onzeker voelen, heeft dat nare consequenties.(zie ook Maslow)
Vrijheid wordt weggegeven onder de pretentie dat we hier zekerheid voor terugkrijgen. De echte gevaren van terrorisme zitten niet in de terroristen, maar in onze reactie erop. Als wij ons laten leiden door angst, worden wij niet gevrijwaard van de idealen van de terroristen die we bestrijden, maar hier een negatief van.
Het idee dat wij onszelf veiliger en veiliger moeten maken door alles van onszelf vrij te geven aan de autoriteit is gevaarlijk. De wereld zal altijd een beetje gevaarlijk blijven. Maar statistiek laat zien dat de laatste 100 jaar het veiligst zijn in de geschiedenis. Slechts 30 doden door terrorisme in 60 jaar in Nederland. Elke dode is er één te veel, maar voor iets dat minder effectief is dan pinda-allergie wil ik mijn vrijheid en rechten niet opgeven.
'Angst voor de Vrijheid' van Erich Fromm laat zien wat er kan gebeuren als een angstige bevolking massaal hun vrijheid opgeeft. Een samenvatting, geen mooi plaatje en een Godwin.
Dus bij de volgende verkiezingen maar eens goed na kijken welke partijen hier iets zinnigs over te zeggen hebben. Ik denk dat ze allemaal zullen zwijgen als het graf.
1337haxxor | 20-08-13 | 23:49 | + 9 -
F&L / Panopticonquote:Op woensdag 21 augustus 2013 00:23 schreef Nemephis het volgende:
En voor het eerst tref ik eronder een comment aan die het quoten hier waard is
Leuk gedaan!quote:Op woensdag 21 augustus 2013 01:14 schreef Nemephis het volgende:
[..]
interesting.. maar eerst slapetijd.
Deze net gemaakt: Zouden mensen dit wel normaal vinden? :
[ afbeelding ]
Goed gedaan!quote:Op woensdag 21 augustus 2013 01:14 schreef Nemephis het volgende:
[..]
interesting.. maar eerst slapetijd.
Deze net gemaakt: Zouden mensen dit wel normaal vinden? :
[ afbeelding ]
Dat hebben de meeste criminelen tijden geleden (deels) al gedaan. Bin Laden heeft in de laatste tien jaar van zijn leven geen mobieltje aangeraakt.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 01:51 schreef rakotto het volgende:
Dat wordt weer terug gaan naar de analoge tijdperk!
Dit is de film die daar bij hoortquote:Op woensdag 21 augustus 2013 00:23 schreef Nemephis het volgende:
Ja het staat nu ook op GeenStijl.
En voor het eerst tref ik eronder een comment aan die het quoten hier waard is
[..]
Boehoe! Stap ik net uit de auto.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 10:42 schreef Sloggi het volgende:
Interessant interview over privacy nu op Radio 1.
Ik moet mezelf nuanceren, het ging meer over overheidsbeleid en nut en noodzaak van bepaalde regelgeving. Ze kwamen even over privacybeleid te spreken, o.a. over de drol die Opstelten vandaag draaide over meer drones.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 10:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Boehoe! Stap ik net uit de auto.
Samenvatting?
Wat dus aantoont dat het monitoren, analyseren en bewaren van digitale data vrijwel zinloos is.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 10:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat hebben de meeste criminelen tijden geleden (deels) al gedaan. Bin Laden heeft in de laatste tien jaar van zijn leven geen mobieltje aangeraakt.
quote:'Cameron achter dreigement tegen Guardian'
De Britse premier David Cameron heeft zelf de hoogste Britse ambtenaar opdracht gegeven contact met de krant The Guardian op te nemen en met juridische stappen te dreigen.
Dat meldde de BBC woensdag op basis van bronnen binnen het ministerie van Binnenlandse Zaken. De ambtenaar, Sir Jeremy Heywood, eiste dat de redactie van de krant de documenten van de Amerikaanse klokkenluider Edward Snowden zou vernietigen of aan de autoriteiten zou overhandigen.
The Guardian heeft diverse keren gepubliceerd uit de documenten, waaruit blijkt dat de Amerikaanse inlichtingendiensten op grote schaal telefoon- en internetgegevens verzamelen met het spionageprogramma PRISM.
Hoofdredacteur Alan Rusbridger van de krant schreef maandag dat hij 2 maanden geleden door een ''zeer hoge regeringsfunctionaris'' was benaderd zonder diens naam te noemen.
Vernietigd
Uiteindelijk werden informatiedragers vernietigd. Medewerkers van de geheime dienst GCHQ zagen in de kelder van het gebouw van The Guardian in Londen toe, hoe de computers en harde schijven met informatie van Snowden letterlijk werden vernietigd. Volgens de hoofdredacteur heeft de krant nog steeds de beschikking over de gewraakte informatie.
Volgens de bronnen stemde niet alleen de Conservatieve Cameron, maar ook de Liberaal-Democratische vicepremier Nick Clegg en minister William Hague van Buitenlandse Zaken in met de actie tegen de krant.
Mooi. Laat het lekker tegen hem gaan werken. Hoe meer mensen zien wat voor klootzak het is, des te beter.quote:
Per definitie. Terroristen en mafiosi hebben het al jaren door dat je niet elektronisch je details moet bespreken. Eerst was het niet via de telefoon en nu niet via alles. Of in codetaal die snel veranderd. Wat overblijft is dat de rest wel in de gaten gehouden kan worden en daar ziet iedere overheidsinstantie wel brood in.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 11:05 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Wat dus aantoont dat het monitoren, analyseren en bewaren van digitale data vrijwel zinloos is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |