Okies, ik heb weinig verstand van die branche maar het viel me al vaker op.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die zitten dan al. Normaal is dat je een oproep krijgt. Die staatshotels kennen ook reserveringen.
Kwantiteit kun je toch ook gewoon meenemen in de strafmaat? Lijkt me een simpele optelsom.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:02 schreef DS4 het volgende:
Als ik in de strafmaattoerekening het mee moet nemen is de ernst weldegelijk een belangrijk gegeven.
Helaas niet altijd met alcohol en bij te hard rijden vind ik de norm niet correct.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:00 schreef Kreator het volgende:
Rij meer dan 50km te hard en je bent je rijbewijs (in elk geval tijdelijk) DIRECT kwijt. Zelfde met alcohol.
Dus een kind springt voor jouw auto, komt te overlijden en jij mag een jaar lang niet rijden terwijl je niets fout gedaan hebt.quote:Waarom dan niet met een kind doodrijden? In elk geval even het proces afwachten, lijkt me niet meer dan normaal en logisch. Misschien blijkt wel uit de feiten dat hij niet geschikt is om te rijden.
Oppakken en voor laten komen.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:03 schreef Kreator het volgende:
Was net op de radio trouwens: Het was de moeder van het slachtoffer die begon met de aanval, waarna de dader een aantal rake klappen kreeg van toegesnelde familieleden.
Nee, daarvoor is de Wet Mulder ongeschikt. Maar dat is een lang verhaal.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:03 schreef Kreator het volgende:
Kwantiteit kun je toch ook gewoon meenemen in de strafmaat? Lijkt me een simpele optelsom.
Als dat proces een jaar nodig heeft, wat me sterk lijkt in zo'n geval, dan vind ik dat een prima voorstel.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:04 schreef DS4 het volgende:
Dus een kind springt voor jouw auto, komt te overlijden en jij mag een jaar lang niet rijden terwijl je niets fout gedaan hebt.
Mja, ik kom niet dagelijks in de rechtzaal. Maar kan een rechter niet zeggen: "Goh, dit en dat. Ik zie ook dat u in 1 jaar tijd rond het ongeval, ervoor én erna, alweer 16 bekeuringen heeft gehad. Dat toont toch niet aan dat dit een geisoleerd incident is en dat het eigenlijk onvermijdelijk was dat het een keer goed mis zou gaan. Dat had u zelf ook wel kunnen weten. U krijgt 27 stokslagen en 144 jaar eenzame opsluiting."quote:Op maandag 22 juli 2013 14:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, daarvoor is de Wet Mulder ongeschikt. Maar dat is een lang verhaal.
De Wet Mulder draait niet om schuld. Leasemaatschappijen krijgen de ene na de andere boete. Niet dat ze daar iets aan kunnen doen ofzo, maar ze moeten het wel betalen. Berekenen ze door natuurlijk, maar toch.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:10 schreef Kreator het volgende:
Mja, ik kom niet dagelijks in de rechtzaal. Maar kan een rechter niet zeggen: "Goh, dit en dat. Ik zie ook dat u in 1 jaar tijd rond het ongeval, ervoor én erna, alweer 16 bekeuringen heeft gehad. Dat toont toch niet aan dat dit een geisoleerd incident is en dat het eigenlijk onvermijdelijk was dat het een keer goed mis zou gaan. Dat had u zelf ook wel kunnen weten. U krijgt 27 stokslagen en 144 jaar eenzame opsluiting."
Behalve die laatste zin dan.
Rechtbanken hebben het druk. Een jaar is niet vreemd.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:07 schreef Kreator het volgende:
Als dat proces een jaar nodig heeft, wat me sterk lijkt in zo'n geval, dan vind ik dat een prima voorstel.
Jouw voorbeeld gaat uit van schuld. Ik gaf even een situatie waar je niets aan kan doen.quote:Je ziet het ook vaak met oudere mensen. Doen in principe niet eens heel veel verkeerd, maar rijden vervolgens wel een motorrijder dood omdat ze 'het even niet zagen en het ging allemaal zo snel'. Mogen de volgende dag gewoon weer verder rijden.
Ik zou me daar wel bij neer kunnen leggen, als het mij overkwam. Een cooldown-periode zou sowieso verplicht moeten zijn.
Emotionele reactie, derhalve niet te vergelijken.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:04 schreef timmmmm het volgende:
Als je stoelen door de rechtzaal gooit, ben je een even grote mongool.
Mee eens, hoor.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:57 schreef Cherna het volgende:
Dit.
Maar de onrust is gezaaid. Als dit soort berichten de overhand krijgen zal het volk inderdaad straks voor eigen rechter gaan spelen. Ernstige ontwikkeling als dat gaat gebeuren.
Tsja... het NL strafrecht is, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, behoorlijk streng.quote:Dit is ff off. top maar iets dat ik graag zou willen weten.
http://www.rijnmond.nl/ni(...)eeld-tot-25-jaar-cel
Deze man Joep van den Nieuwenhuyzen word veroordeeld tot onvoorwaardelijke gevangenisstraf en loopt gewoon ongeboeid de rechtszaal uit om met de pers te lullen en kan dan staan waar hij wilt.
Vaak zie je dat andere veroordeelden direct geboeid afgevoerd worden. Hoe zit dat?
Ik heb al te lang op een terrasje gezeten. Ik moet eigenlijk ook hiermee kappen... maar ja, de stemmen in mijn hoofd gebieden mij te reageren!quote:
Dat hangt ernstig af van de benadeelde partij. De staat benadelen is doorgaans een recept voor een forse straf.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:18 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Tsja... het NL strafrecht is, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, behoorlijk streng.
Behalve bij... witteboorden-criminelen. Wat mij betreft mogen die dan ook een stuk harder worden aangepakt en zou het eens afgelopen moeten zijn met dat "hij is al zo streng gestraft in de publieke opinie"-excuus.
Heeft deze rasmongool serieus nog 7 boetes gekregen na zijn ongeval?quote:Op maandag 22 juli 2013 14:16 schreef Lyrebird het volgende:
• Te hard rijden
• Macht over het stuur verliezen
• Een brandweerauto die sirenes en zwaailichten voert bij proberen te houden
• Plaats delict verlaten
• 15 bekeuringen voor het ongeluk (pakkans Nederland ~ < 1%, dus hij zal wel vaker iets verkeerds hebben gedaan)
• 7 bekeuringen na het ongeluk (pakkans Nederland ~ < 1%, dus hij zal wel vaker iets verkeerds hebben gedaan)
Strafeis: 4 maanden voorwaardelijk + 240 uur (max) schoffelen.
De OvJ zal het wel beter weten, maar als je dit rijtje met nuchtere ogen beschouwt, dan kun je alleen maar tot de conclusie komen dat de OvJ het beste een ander beroep kan gaan zoeken, en dat je je kinderen beter niet op straat kunt laten fietsen.
Mja, ik word ook wel eens aangehouden voor een alcoholcontrole terwijl ik nooit rij als ik nog moet drinken.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:17 schreef DS4 het volgende:
Jouw voorbeeld gaat uit van schuld. Ik gaf even een situatie waar je niets aan kan doen.
Ik zie persoonlijk niet in waarom de staat benadelen ernstiger zou zijn dan een willekeurig privépersoon of bedrijf... behalve dan dat het om 'de staat' gaat.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:21 schreef DS4 het volgende:
Dat hangt ernstig af van de benadeelde partij. De staat benadelen is doorgaans een recept voor een forse straf.
Omdat je als moeder van een slachtoffer nou eenmaal niet echt objectief en gevoelloos kunt reageren als de dader een paar meter verderop zit.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:22 schreef deedeetee het volgende:
Waarom stoelen gooien naar de verdachte ? Het is toch het OM die deze treurig lage strafeis doet ? Gooi dáár een stoel naartoe, dan leren die lui wellicht eens nadenken voor ze met zoiets belchelijks aan durven komen.
Dat komt wel vaker voor, ook bij mij.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb al te lang op een terrasje gezeten. Ik moet eigenlijk ook hiermee kappen... maar ja, de stemmen in mijn hoofd gebieden mij te reageren!
Even stoppen om te blazen is wel even andere koek dan je rijbewijs kwijt zijn.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:23 schreef Kreator het volgende:
Mja, ik word ook wel eens aangehouden voor een alcoholcontrole terwijl ik nooit rij als ik nog moet drinken.
Om de slechte te pakken, moeten de goede soms een prijs betalen.
Dat noemen we bij voorbaat straffen.quote:Ook al kun je er niets aan doen, ik zou het prima vinden dat je na het al dan niet bewust/door schuld doodrijden van een mens je rijbewijs in elk geval tijdelijk kwijt bent.
Dat je kosten maakt is vervelend, maar ik zie een rijbewijs als een recht dat je moet verdienen. Gebeurt er iets vervelends, dan moet op zijn minst worden uitgezocht of je het nog waard bent om dat recht te behouden en in die periode zou je niet mogen rijden.
Nog een vraag hierover dan. Maar die reserveringstijd valt die ook onder de eis. Kan het dan zo zijn dat een reservering 2,5 jaar duurt dat je helemaal de cel niet ziet?quote:Op maandag 22 juli 2013 14:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat hangt ernstig af van de benadeelde partij. De staat benadelen is doorgaans een recept voor een forse straf.
Dat ben ik wel met je eens, ik constateer slechts.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik zie persoonlijk niet in waarom de staat benadelen ernstiger zou zijn dan een willekeurig privépersoon of bedrijf... behalve dan dat het om 'de staat' gaat.
(dit is natuurlijk een heel andere discussie, maar het ontgaat me dus ook volledig waarom 'de staat' nooit strafrechtelijk kan worden aangepakt in NL).
Nee, zo werkt dat niet. Dus als je b.v. 12 maanden krijgt en het duurt 8 maanden voordat ze plek hebben moet je nog steeds 12 maanden zitten als je je meldt. In de praktijk is het dan weer korter, maar dat heeft niets te maken met de reservering.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:27 schreef Cherna het volgende:
Nog een vraag hierover dan. Maar die reserveringstijd valt die ook onder de eis. Kan het dan zo zijn dat een reservering 2,5 jaar duurt dat je helemaal de cel niet ziet?
Daar kan ik wel iets bij voorstellen.... Maar er zal weinig veranderen als niet het OM en de rechters eens duidelijk wordt gemaakt dat ze er zitten om stráf uit te delen en dat ze hun werk dus niet goed doen. Die lui denken - net als criminelen- dat ze maar lekker wat aan kunnen klooien. Ze verdienen er nog een dikbelegde boterham mee ook en dat op onze kostenquote:Op maandag 22 juli 2013 14:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
Omdat je als moeder van een slachtoffer nou eenmaal niet echt objectief en gevoelloos kunt reageren als de dader een paar meter verderop zit.
Thx.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, zo werkt dat niet. Dus als je b.v. 12 maanden krijgt en het duurt 8 maanden voordat ze plek hebben moet je nog steeds 12 maanden zitten als je je meldt. In de praktijk is het dan weer korter, maar dat heeft niets te maken met de reservering.
Porsche-arrest heeft te maken met gelijkwaardige weggebruikers (2 auto's). Volgens mij zouhet Enkhuizer doodslag-arrest hier eerder op van toepassing zijn.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:05 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Uiteraard, we kennen het dossier niet. Mij komt het over als dat de verdachte alleen is veroordeeld wegens dood door schuld en daar staat nou eenmaal niet zoveel straf op. Ik ga er toch echt wel vanuit dat de OvJ heeft geprobeerd een zwaardere eis te stellen (doodslag), refererend aan het leerstuk van de voorwaardelijke opzet. Helaas wordt dat maar zelden gehonoreerd in dergelijke gevallen. Zie het beruchte "Porsche"-arrest.
EDIT: oeps, ik zie nu dat het alleen maar gaat om de EIS!!! Man man. Zum Kotzen.
Dat is niet waarom ze daar zitten hoor. Het OM kan ook lopende het proces concluderen dat vrijspraak de juiste eis is. Dat krijg je een PVV-er doorgaans prima uitgelegd als hun blonde god voor het hekje staat, maar anders wordt het doorgaans lastiger...quote:Op maandag 22 juli 2013 14:30 schreef deedeetee het volgende:
Maar er zal weinig veranderen als niet het OM en de rechters eens duidelijk wordt gemaakt dat ze er zitten om stráf uit te delen en dat ze hun werk dus niet goed doen.
Ja, dat zal het zijn.quote:Die lui denken - net als criminelen- dat ze maar lekker wat aan kunnen klooien. Ze verdienen er nog een dikbelegde boterham mee ook en dat op onze kosten
Ze zitten er idg niet om gedegen en rechtvaardig recht te spreken want daar komt vaker weinig van terecht. Maar als jij er anders over denkt : ga gerust je gang hoor.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is niet waarom ze daar zitten hoor. Het OM kan ook lopende het proces concluderen dat vrijspraak de juiste eis is. Dat krijg je een PVV-er doorgaans prima uitgelegd als hun blonde god voor het hekje staat, maar anders wordt het doorgaans lastiger...
[..]
Ja, dat zal het zijn.
Het is voor PVV-ers - en aanverwante onwetenden - vaak al moeilijk te bevatten dat een verdachte ook wel eens onschuldig kan zijn. Zeker als het geen blonde goden betreft.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:32 schreef DS4 het volgende:
Dat is niet waarom ze daar zitten hoor. Het OM kan ook lopende het proces concluderen dat vrijspraak de juiste eis is. Dat krijg je een PVV-er doorgaans prima uitgelegd als hun blonde god voor het hekje staat, maar anders wordt het doorgaans lastiger...
Ik ben de laatste om te stellen dat ze allemaal verschrikkelijk goed werk leveren, maar jij doet een beetje idioot nu, vind ik. Gelukkig mag ik dat vinden.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:35 schreef deedeetee het volgende:
Ze zitten er idg niet om gedegen en rechtvaardig recht te spreken want daar komt vaker weinig van terecht. Maar als jij er anders over denkt : ga gerust je gang hoor.
Het is een eis...quote:
Tokkiesquote:Op maandag 22 juli 2013 14:03 schreef Kreator het volgende:
Was net op de radio trouwens: Het was de moeder van het slachtoffer die begon met de aanval, waarna de dader een aantal rake klappen kreeg van toegesnelde familieleden.
Die klappen zijn dan waarschijnlijk nog het meest tastbare wat hij aan straf overhoudt aan dit hele geintje.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:03 schreef Kreator het volgende:
Hebben ze zich alsnog te gedragen. We zitten hier niet in Afghanistan.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:45 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Nee hoor. Mensen vol woede en emoties.
Het is een kind van 13...
Kijken hoe jij reageert als je moeder, vader, broer, zus of kind helemaal de tyfus in wordt gereden. Met zulke straffen gaan mensen, geheel terecht, het recht in eigen handen nemen.quote:
Dan nog hou je je handen thuis.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:45 schreef penny-wise het volgende:
Nee hoor. Mensen vol woede en emoties.
Het is een kind van 13...
Daar mag het wel?quote:Op maandag 22 juli 2013 14:46 schreef Chadi het volgende:
[..]
Hebben ze zich alsnog te gedragen. We zitten hier niet in Afghanistan.
Nogal raar dat je deze stelling eropna houdt. Je zou eens zo hard moeten ageren tegen een doodrijder, maar ik zie je niks anders doen dan mompelen dat je niet alle feiten kent enzovoorts. Waarom ben je zo stellig om deze ouders in hun emotie en verdriet zo hard te veroordelen?quote:
Als het mijn broertje was dan weet ik nog 'es niet of ik kalm zou blijven bij zo'n bespottelijke eis.quote:
Ik zie dat het ongeval van 9 juli vorig jaar is, dus een jaar is in dezen niet eens gehaald.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:17 schreef DS4 het volgende:
Rechtbanken hebben het druk. Een jaar is niet vreemd.
Recht in eigen handen nemen mag niet.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:47 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Kijken hoe jij reageert als je moeder, vader, broer, zus of kind helemaal de tyfus in wordt gereden. Met zulke straffen gaan mensen, geheel terecht, het recht in eigen handen nemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |