![bannerslowchat.gif]()
![mods.png]()
![anne.gif]()
![sd.gif]()
![oldtimers.png]()
![tjabbo.jpg]()
![ookgek.gif]()


![DAF-avatar[1].gif](http://i.fok.nl/usericons/15746/DAF-avatar[1].gif)
![alex.gif]()
![twente.png]()
![slowchatters.png]()
![baracuda.gif]()
![alfisti.gif]()
![fugie.gif]()
![lipje.jpg]()
![paal.jpg]()

![newbie.png]()
![Barcaconia.gif]()
![sjoegerd.GIF]()
![invine.gif]()
![dingest.jpg]()
![alicey.png]()
![duvel.gif]()
1825: het jaar dat de spoorlijn tussen Stockton en Darlington geopend werd!![Erste_Fahrt.gif]()
De Stockton and Darlington Railway was de eerste openbare spoorlijn waarmee passagiers vervoerd werden [1]. Bovendien is deze spoorlijn voor de geschiedenis van de spoorwegen van bijzondere betekenis omdat de later voor deze spoorlijn gekozen spoorwijdte van 1435 millimeter in de gehele wereld bij veel spoorwegmaatschappijen ingang vond als normaalspoor. De veertig kilometer lange route in Noordoost-Engeland verbond de plaatsen Bishop Auckland, Shildon, Darlington, Stockton-on-Tees en 'Port Darlington', het huidige Middlesbrough. De spoorlijn bestond van 1825 tot 1863 als zelfstandige spoorwegmaatschappij, en ging daarna op in grotere spoorwegmaatschappijen.
![StocktonDarlingtonOpening.jpg]()
In april 1825 werd echter de goedkeuring voor de Liverpool and Manchester Railway, een van Stephenson projecten, door het Britse Lagerhuis ingetrokken. Stephenson had plotseling weer meer tijd om in zijn fabriek te werken. Daar was hij in staat om zijn Locomotion No. 1 af te maken. Zij werd op 16 september 1825 met paard en wagen in delen naar het station Aycliffe Village getransporteerd, daar vervolgens geassembleerd en op de rails geplaatst. Op 26 september 1825 vonden testritten plaats. Reeds 1 dag later, op 27 september, was het tijd voor de eerste officiële rit.
De trein bestond uit 36 wagons, waarvan twaalf beladen waren met kolen en meel, zes met gasten en veertien met arbeiders. De trein ook een speciaal geconstrueerde passagierswagon met de naam "Experiment". Pease, de Stephensons en andere gasten zaten in deze wagon, die 18 zitplaatsen had. Omdat deze wagon geen vering had, moet de rit in deze wagon zeer ongemakkelijk zijn geweest. Dit was de eerste keer in de geschiedenis dat er passagiers met behulp van een stoomlocomotief werden vervoerd.
![Stephenson-No.1-engine.jpg]()
En tetten:
![brandi.jpg]()
![tetten.jpg]()
Tjabbo's fleshlightBojo's date begin----------
EindOok_Gek avatar blunder![foto.png]()
![Marktoppie.png]()
![lp.png]()
![bojoklein.jpg]()
![peukots1.gif]()
![CrazyRiverklein.jpg]()
![alexxxxxklein.png]()
![alexniva1.gif]()
![derpklein.jpg]()
![albertok.jpg]()
![quotes.png]()
quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
@2cv:Op maandag 28 juni 2010 17:17 schreef Paladijn het volgende:Met de hoeveelheid onzin die je verkondigd is het geen wonder dat je geen PTA-mod meer bent
quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
vorige deeltjes, statistieken, wie post er het meest enz enz
http://www.piles.nl/fok/index.php?reeks_id=11