Meer mijn hoofd.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 16:42 schreef Gewas het volgende:
Ervaren jullie het leven ook als een kwelling?
(even een algemene vraag)

Proberen de stemming er in te houden heb ik ook jarenlang gedaan, maar nu werkt het niet meer. Er is geen verbetering.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 16:54 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Niet meer, alhoewel ik wel af en toe naar dat niveau terugstuiter (zeg maar voor ogenblik-lange momentjes).
Maar ik probeer de stemming er gewoon in te houden, zoals altijd!
Dat veel te doen hebben in het leven is overrated. Zo bijzonder is het allemaal niet.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 17:04 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Meer mijn hoofd.
Ik weet dat er in het leven en in de wereld zoveel te doen valt, alleen kan ik het zelf niet aan.
En dat is fucking frustrerend.
Ik wou dat ik ook een dagje gewoon ff naar het strand kon, of mijn rijbewijs halen, of even met de trein naar een familielid toe.
Zonder dat al dat geemmer en gezeik, dat ik dagen moet bijkomen, en dat ik daarna rare dingen ga doen.
Ik ben dat hoofd van mij helemaal zat, mensen zeggen dat ik ermee moet leren leven, en dat het wel meevalt, maar dat doet het niet.
Ik wil gewoon rust, stilte en begrip.

Niet per se een kwelling, meer als zinloos. Wou dat het liever vandaag als morgen over wasquote:Op zaterdag 20 juli 2013 16:42 schreef Gewas het volgende:

Combinatie van zinloos en dat je je tot niks geroepen voelt eigenlijk..quote:Op zaterdag 20 juli 2013 17:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Niet per se een kwelling, meer als zinloos. Wou dat het liever vandaag als morgen over was

En dit dan weer met een gebrek aan energie, als je druk als de neten ben dan gebeurt er nog wat in je leven, maarja... Alles is teveel moeite als je er geen betekenis aan kunt geven, heb ik in ieder geval.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 17:59 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Combinatie van zinloos en dat je je tot niks geroepen voelt eigenlijk..
Weinig betekenis dus..

Nee, ik vind het wel bijzonder dat mensen zomaar even een dagje naar het strand gaan, of een avondje uit.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 17:30 schreef Gewas het volgende:
[..]
Dat veel te doen hebben in het leven is overrated. Zo bijzonder is het allemaal niet.
In mijn hoofd is er iets fundamenteel mis. Vanaf 2007 gaat het steeds verder bergafwaarts.

Nee hoor, ik ervaar het als een wilde rivier waarbij het onnodig vermoeiend is om tegenin te zwemmen. Dus klom ik op een vlot en stroom ik "gently down the stream".quote:Op zaterdag 20 juli 2013 16:42 schreef Gewas het volgende:

Klinkt niet al te aardigquote:Op zaterdag 20 juli 2013 18:18 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Nee, ik vind het wel bijzonder dat mensen zomaar even een dagje naar het strand gaan, of een avondje uit.
Een begeleider zei laatst tegen mij dat ik geestelijk beperkt ben. Dat vond ik wel vreemd om te horen, weet ook niet wat het betekend.

Het was niet bedoeld als sneer oid hoor.quote:

Nouja.. Je eigen hoofd houdt jou tegen in het leven..quote:Op zaterdag 20 juli 2013 18:36 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Het was niet bedoeld als sneer oid hoor.
Die begeleider kent mij nogal goed, dus ik weet niet zo hoe ik het moet opvatten

Nee, niet echt.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 18:38 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Nouja.. Je eigen hoofd houdt jou tegen in het leven..
Je ziet overal beren op de weg, je wilt waarschijnlijk wel wat dingen maar je durft het niet of kapt het af omdat je er op een bepaalde manier over nadenkt.
/ gokje.

quote:Op zaterdag 20 juli 2013 16:54 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Niet meer, alhoewel ik wel af en toe naar dat niveau terugstuiter (zeg maar voor ogenblik-lange momentjes).
Maar ik probeer de stemming er gewoon in te houden, zoals altijd!
Dat is dan ook onbegonnen zaak; alles verandert in het leven, het komt én gaat. Gelukkig maar ook.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 17:30 schreef Gewas het volgende:
Proberen de stemming er in te houden heb ik ook jarenlang gedaan, maar nu werkt het niet meer. Er is geen verbetering.
Je hoeft ook niet veel te doen om het leven te kunnen waarderen. Misschien is zelfs het waarderen, op waarde schatten ofwel beoordelen, juist onderdeel van de stress die je ondergaat.quote:Dat veel te doen hebben in het leven is overrated. Zo bijzonder is het allemaal niet.
Als je een gebeurtenis je automatisch laat triggeren tot bepaald gedrag, dan kan gesteld worden dat je je geestelijke vrijheid laat inperken. Ik hoop dat het zo bedoeld is, of iig met een goede intentie gezegd is. Zo niet, laat het dan van je afvallen.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 18:18 schreef summer2bird het volgende:
Een begeleider zei laatst tegen mij dat ik geestelijk beperkt ben. Dat vond ik wel vreemd om te horen, weet ook niet wat het betekend.

Was met een goeie intentie, het gesprek ging over een geschikte woonplek, niks geen vijandigheid.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 18:45 schreef Gray het volgende:
[..]
[..]
Dat is dan ook onbegonnen zaak; alles verandert in het leven, het komt én gaat. Gelukkig maar ook.
[..]
Je hoeft ook niet veel te doen om het leven te kunnen waarderen. Misschien is zelfs het waarderen, op waarde schatten ofwel beoordelen, juist onderdeel van de stress die je ondergaat.
[..]
Als je een gebeurtenis je automatisch laat triggeren tot bepaald gedrag, dan kan gesteld worden dat je je geestelijke vrijheid laat inperken. Ik hoop dat het zo bedoeld is, of iig met een goede intentie gezegd is. Zo niet, laat het dan van je afvallen.

Wees dan blij dat je iemand hebt die recht door zee, doch vriendelijk, reflecteert op jouw persoon. Dat is niet iedereen gegund.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 18:47 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Was met een goeie intentie, het gesprek ging over een geschikte woonplek, niks geen vijandigheid.

Ben ik ook blij meequote:Op zaterdag 20 juli 2013 18:48 schreef Gray het volgende:
[..]
Wees dan blij dat je iemand hebt die recht door zee, doch vriendelijk, reflecteert op jouw persoon. Dat is niet iedereen gegund.

Jaquote:Op zaterdag 20 juli 2013 16:42 schreef Gewas het volgende:

Alleen maar proberen de stemming erin te houden is ook zinloos. Waar je achter moet zien te komen is wat je depressieve gevoelens triggert zeg maar.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 17:30 schreef Gewas het volgende:
[..]
Proberen de stemming er in te houden heb ik ook jarenlang gedaan, maar nu werkt het niet meer. Er is geen verbetering.

Oh maar dat kun je best weten alleen dat maakt dan nog niet dat je de oplossing weet.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 19:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Alleen maar proberen de stemming erin te houden is ook zinloos. Waar je achter moet zien te komen is wat je depressieve gevoelens triggert zeg maar.

Hier een emmer met...quote:Op zaterdag 20 juli 2013 19:01 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Oh maar dat kun je best weten alleen dat maakt dan nog niet dat je de oplossing weet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

quote:Op zaterdag 20 juli 2013 19:09 schreef FAUSTI het volgende:
[..]
Hier een emmer met...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo blij dat vogels niet zo groot als koeien zijn...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()

quote:Op zaterdag 20 juli 2013 19:15 schreef Gray het volgende:
[..]
Zo blij dat vogels niet zo groot als koeien zijn...
Als je weet wat bij jou de depressieve gevoelens veroorzaakt, dan kun je tenminste "terugvechten".quote:Op zaterdag 20 juli 2013 19:01 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Oh maar dat kun je best weten alleen dat maakt dan nog niet dat je de oplossing weet.

Mijn aanpak was anders: ik leverde me juist over aan m'n depressie, wat overigens niet hetzelfde is als erin meegaan. Ik liet het simpelweg gebeuren, stond het toe. Ik zag hoe het kwam en ging, en ontdekte dat wat keek juist in rust was. Op den duur merkte ik dat de depressie in zichzelf begon te keren, zichzelf bluste. Waar eerst de gedachte leefde dat het leven zinloos leek, ontstond de gedachte dat de gedachte dat het leven zinloos leek op zichzelf zinloos was. Ik liet het achter zijn eigen staart aan jagen.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 19:20 schreef magnetronkoffie het volgende:
Als je weet wat bij jou de depressieve gevoelens veroorzaakt, dan kun je tenminste "terugvechten".
Als je niet eens terug kan vechten tegen je depressie, dan ga je je snel machteloos voelen.
In mijn geval weet ik nu dat 1 van de triggers bij mij is dat ik te veel hooi op m'n vork nam. Alhoewel het probleem niet opgelost is, is het nu tenminste wel te omzeilen (had ik dat maar jaaaren eerder geweten, magoed).
Kijk, dat is tenminste "iets"! Dan kun je tenminste iets terugdoen en das beter dan aan je depressieve gevoelens overgeleverd zijn.

quote:Op zaterdag 20 juli 2013 19:47 schreef Gray het volgende:
[..]
Mijn aanpak was anders: ik leverde me juist over aan m'n depressie, wat overigens niet hetzelfde is als erin meegaan. Ik liet het simpelweg gebeuren, stond het toe. Ik zag hoe het kwam en ging, en ontdekte dat wat keek juist in rust was. Op den duur merkte ik dat de depressie in zichzelf begon te keren, zichzelf bluste. Waar eerst de gedachte leefde dat het leven zinloos leek, ontstond de gedachte dat de gedachte dat het leven zinloos leek op zichzelf zinloos was. Ik liet het achter zijn eigen staart aan jagen.
Het was uiteraard niet dit denken alleen dat de pijn verzachtte; het werd ondersteund met gevoel en de observatie dat het kwam en ging. Ik heb me echt moeten verdiepen in mijn ervaring van mijn depressie om het te leren kennen om het proces bij te sturen. Op deze manier trainde ik als het ware 'de zwarte hond' nieuwe trucjes. Sure, af en toe blaft het nog wel eens, maar nu is een simpele blik voldoende om het uit zichzelf terug naar zijn mand te laten keren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |