abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129104256
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:34 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Buiten de Randstad, ja. De helft van Nederland woont in de Randstad. Ik hoor hier geen Duits op straat, in het bedrijfsleven of op de universiteit. Alles is op het Engels gericht, en terecht, want dit is de internationale zakelijke en academische taal.

Wellicht leuk voor de mensen in de grensgebieden om extra Duits te krijgen, maar dit moet zeker niet voor het gehele land verplicht worden.
Hoeveel Nederlanders zitten nou helemaal in de wetenschap, of in de internationale handel die níét Duitsland, België of Frankrijk betreft? Dat zijn er toch ook niet zo veel. Dus al die focus op het Engels slaat nergens op, het heeft een grote component nutteloze interessantdoenerij die schadelijk is voor ons cultureel erfgoed.

Voor jou als allochtoon is dat misschien anders en was het misschien handiger geweest als Nederland gewoon helemaal Engelstalig was geweest, maar dat kan niet de maatstaf zijn.
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:25 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Al het academisch onderwijs is het Engels.
En dat is nergens voor nodig. De meeste hoogleraren en studenten zijn Nederlands, dus dan kun je ook prima in het Nederlands lesgeven.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2013 22:55:42 ]
  donderdag 18 juli 2013 @ 23:16:43 #177
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_129105278
Volgens mijn taalwetenschapper vriendin is het relaas uit de OP al ongeveer sinds de jaren 50 ontkracht ;) Er zijn zat studies gedaan naar de effecten van tweetaligheid en het brein. Voor de jaren 50 dacht men nog dat een secundaire taal ten koste ging van de primaire taal. Onderzoek laat zien dat dit nauwelijks uitmaakt.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 19 juli 2013 @ 01:18:19 #178
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129109250
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 23:16 schreef ATuin-hek het volgende:
Volgens mijn taalwetenschapper vriendin is het relaas uit de OP al ongeveer sinds de jaren 50 ontkracht ;) Er zijn zat studies gedaan naar de effecten van tweetaligheid en het brein. Voor de jaren 50 dacht men nog dat een secundaire taal ten koste ging van de primaire taal. Onderzoek laat zien dat dit nauwelijks uitmaakt.
ik ben vanaf mijn 5e 4 talig opgevoed

kijk eens hoe slim ik nu ben _O_
  vrijdag 19 juli 2013 @ 01:52:42 #179
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_129109853
quote:

[..]

Al het academisch onderwijs is het Engels.
Heulnie
pi_129110003
quote:

[..]

Al het academisch onderwijs is het Engels. Hoeveel mensen komen daadwerkelijk in aanraking met het Duits? Heel weinig.
Nederlands ook?
pi_129110974
Nederlanders spreken veelal erg goed Engels en ook nog veel andere talen, wat ons internationaal een enorm voordeel oplevert. Kijk es in Duitsland, daar is het niveau van het Engels echt bedroevend (ook bij academici).

Prima dat er meer (en hopelijk betere) Engelse les gegeven wordt. Het is waanzin dat daardoor het Nederlands gevaar zou lopen. Een soort taalracisme ofzo. :')
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_129111004
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 06:42 schreef El_Matador het volgende:
Nederlanders spreken veelal erg goed Engels en ook nog veel andere talen, wat ons internationaal een enorm voordeel oplevert.
Behalve politici.
pi_129111011
quote:
9s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 06:51 schreef Specularium het volgende:

[..]

Behalve politici.
Ja, die zijn dan ook niet het beste voorbeeld en de oudere generaties al helemaal niet. Maar mensen met een wel serieuze baan toch zeker wel. Ik weet wel dat er een hoop zeikNederlandertjes zijn die vinden dat Nederlanders hun talen niet goed spreken, maar vergeleken met welk buitenland dan ook buiten Scandinavie en Belgie toch echt wel.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_129111091
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 06:42 schreef El_Matador het volgende:
Nederlanders spreken veelal erg goed Engels en ook nog veel andere talen, wat ons internationaal een enorm voordeel oplevert. Kijk es in Duitsland, daar is het niveau van het Engels echt bedroevend (ook bij academici).
En is dat nou echt zo'n groot probleem? Volgens mij valt dat wel mee.
quote:
Prima dat er meer (en hopelijk betere) Engelse les gegeven wordt. Het is waanzin dat daardoor het Nederlands gevaar zou lopen. Een soort taalracisme ofzo. :')
Kijk naar Ierland. Ooit hadden die een eigen taal, maar die is bijna uitgestorven omdat het lange tijd hipper en slimmer werd gevonden om Engels te leren.

In de taalkunde wordt het wegvallen van prestige ten gunste van een andere taal en het terugdringen van her gebruik van een taal in wetenschap en onderwijs ook als de eerste stappen op weg naar uitsterving gezien.

P.S. Een es is een boom.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2013 07:16:41 ]
pi_129111102
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 07:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Kijk naar Ierland. Ooit hadden die een eigen taal, maar die is bijna uitgestorven omdat het lange tijd hipper en slimmer werd gevonden om Engels te leren.

In de taalkunde wordt het wegvallen van prestige en het terugdringen van her gebruik van een taal in wetenschap en onderwijs ook als de eerste stappen op weg naar uitsterving gezien.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat Gaelic een ongelooflijk moeilijke taal is en Engels juist erg makkelijk. Bovendien leven we in een compleet andere tijd tegenwoordig.

Ja, nee, taalkundigen, die staan met beide benen op de wereld. :') _O-

pi_129111106
quote:

P.S. Een es is een boom.
Spreektaal, ouwe.

pi_129111115
quote:
12s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 07:17 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat Gaelic een ongelooflijk moeilijke taal is en Engels juist erg makkelijk. Bovendien leven we in een compleet andere tijd tegenwoordig.

Ja, nee, taalkundigen, die staan met beide benen op de wereld. :') _O-
Je kan talen helemaal niet indelen in makkelijk en moeilijk. Alleen in meer of minder gelijkend met een andere taal - maar dat is voor een samenleving met moedertaalsprekers natuurlijk volstrekt irrelevant.
pi_129111118
quote:

[..]

En is dat nou echt zo'n groot probleem? Volgens mij valt dat wel mee.

Ik heb niet gezegd dat het zozeer een probleem is, maar het is wel erg opvallend. Overigens is de meertaligheid van Nederlanders een zeer groot pré bij het zakendoen en onze internationale kwaliteiten.

pi_129111132
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 07:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Je kan talen helemaal niet indelen in makkelijk en moeilijk.
Natuurlijk wel! Hoe makkelijk een taal voor immigranten te leren is, heeft invloed op hoe die taal overleeft. Zo hebben de makkelijkste talen ter wereld Engels en Spaans de wereld makkelijk veroverd.
quote:
maar dat is voor een samenleving met moedertaalsprekers natuurlijk volstrekt irrelevant.
Niet iedereen is een moedertaalspreker, dat is precies het punt. Wat is trouwens het probleem van uitstervende talen? De wereld is dynamisch en een taal die uitsterft is niet anders dan natuurlijke selectie.

pi_129111144
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 07:20 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik heb niet gezegd dat het zozeer een probleem is, maar het is wel erg opvallend. Overigens is de meertaligheid van Nederlanders een zeer groot pré bij het zakendoen en onze internationale kwaliteiten.
De meeste Nederlandse spullen gaan echter niet de hele wereld over, maar naar het Europese achterland en met name naar Duitsland.

Je kan je afvragen of dat economisch verstandig is, maar het is hoe het is en dan is het best slim om ook Duits te kunnen ipv het Engels, dat Nederlanders al behoorlijk goed kunnen, nog verder te verbeteren via tweetalig basisonderwijs.
pi_129111155
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 07:22 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Natuurlijk wel! Hoe makkelijk een taal voor immigranten te leren is, heeft invloed op hoe die taal overleeft. Zo hebben de makkelijkste talen ter wereld Engels en Spaans de wereld makkelijk veroverd.

[..]

Niet iedereen is een moedertaalspreker, dat is precies het punt. Wat is trouwens het probleem van uitstervende talen? De wereld is dynamisch en een taal die uitsterft is niet anders dan natuurlijke selectie.
Het is een proces waar je als mens invloed op hebt. Het is niet als met het weer, waar je alleen kan staan toekijken.

Het is trouwens echt onzin dat Spaans en Engels de makkelijkste talen ter wereld zouden zijn. Het is ook niet relevant als je ziet dat vroeger 'moeilijke' talen als Duits, Latijn en oud-Grieks de talen waren die door iedereen werden gesproken, bij die laatste twee zelfs door heel het klootjesvolk.
pi_129111156
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 07:24 schreef Igen het volgende:

[..]

De meeste Nederlandse spullen gaan echter niet de hele wereld over, maar naar het Europese achterland en met name naar Duitsland.

Je kan je afvragen of dat economisch verstandig is, maar het is hoe het is en dan is het best slim om ook Duits te kunnen ipv het Engels, dat Nederlanders al behoorlijk goed kunnen, nog verder te verbeteren via tweetalig basisonderwijs.
Oh, ik ben zeker voor het aanbieden van ook Duits in de lagere klassen, dat versterkt het taalgevoel alleen maar. Mijn Duits was op school echt dramatisch, en ik vind dat het nog steeds niet zo denderend is, maar het is calvinistische mode in Nederland om niet op te scheppen over je talen. Voor verreweg de meeste mensen ter wereld spreken Nederlanders fantastisch goed vreemde talen.

Nederlandse zaken gaan wel iets verder dan dozen doorschuiven naar Duitsland, niet? Je vindt Nederlanders over de hele wereld en waar je ook komt (wellicht moet je Salou en Chersonnisos overslaan) spreken Nederlanders erg goed de vreemde taal die dan van pas komt.

Had er vandaag nog een gesprek over met mijn Braziliaanse collega's. In het Engels, dat wel, want mijn Portugees is echt ruk. Blijkbaar gaat 7 talen min of meer beheersen toch echt te ver.

pi_129111189
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 07:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is een proces waar je als mens invloed op hebt. Het is niet als met het weer, waar je alleen kan staan toekijken.
Dat heb je wellicht in een perfect maakbare samenleving, die we gelukkig niet hebben.

quote:
Het is trouwens echt onzin dat Spaans en Engels de makkelijkste talen ter wereld zouden zijn.
Nee hoor. Engels is heel simpel in de structuur (geen geslachten, geen vervoegingen) wat het makkelijk aan te leren maakt. Goed Engels spreken is wellicht wat moeilijker, maar juist de toegankelijkheid van een taal maakt het makkelijker.

Spaans is erg regelmatig en duidelijk qua opzet en uitspraak (elk woord spreek je zo uit als het geschreven wordt), vandaar dat het makkelijk aan te leren is.

quote:
Het is ook niet relevant als je ziet dat vroeger 'moeilijke' talen als Duits, Latijn en oud-Grieks de talen waren die door iedereen werden gesproken, bij die laatste twee zelfs door heel het klootjesvolk.
Duits is simpeler te leren dan Nederlands. Nederlands is verdomd moeilijk, door onze rare klinkercombinaties, de belachelijke hoeveelheid uitzonderingen en de onduidelijkheid bij de lidwoorden (je kan niet zomaar weten of iets mannelijk/vrouwelijk is of juist onzijdig; vandaar de vele de/het-fouten bij immigranten).

Latijn werd echt niet door iedereen gesproken, dat was de Elite die daar jarenlang op studeerde. Oud-Grieks, werd dat door iedereen gesproken, ook buiten het oude Griekenland? Volgens mij niet.

Bovendien was er in die tijd nogal wat dwang (nodig) om die talen aan te leren.

vrijdag 19 juli 2013 @ 07:37:44 #194
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129111205
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:49 schreef HeatWave het volgende:
Geen probleem, Nederlands afschaffen, overgaan op het Engels. Win-win.
^^ Dat! NOS-journaal voortaan in het Engels.

Spraken ze maar eens fatsoenlijk Engels op scholen i.p.v. dat slechte vakantiegebrabbel waar een professor nu mee aankomt...
censuur :O
pi_129111319
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 07:34 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat heb je wellicht in een perfect maakbare samenleving, die we gelukkig niet hebben.
Waar dit topic over gaat is bewust beleid hoor!
quote:
[..]

Nee hoor. Engels is heel simpel in de structuur (geen geslachten, geen vervoegingen) wat het makkelijk aan te leren maakt. Goed Engels spreken is wellicht wat moeilijker, maar juist de toegankelijkheid van een taal maakt het makkelijker.

Spaans is erg regelmatig en duidelijk qua opzet en uitspraak (elk woord spreek je zo uit als het geschreven wordt), vandaar dat het makkelijk aan te leren is.

[..]

Duits is simpeler te leren dan Nederlands. Nederlands is verdomd moeilijk, door onze rare klinkercombinaties, de belachelijke hoeveelheid uitzonderingen en de onduidelijkheid bij de lidwoorden (je kan niet zomaar weten of iets mannelijk/vrouwelijk is of juist onzijdig; vandaar de vele de/het-fouten bij immigranten).
Het bekende riedeltje - zowat elk volk ter wereld denkt dat de eigen taal het moeilijkst is. Maar dat kan natuurlijk helemaal niet en is dus ook onzin,
quote:
Latijn werd echt niet door iedereen gesproken, dat was de Elite die daar jarenlang op studeerde. Oud-Grieks, werd dat door iedereen gesproken, ook buiten het oude Griekenland? Volgens mij niet.
Iedereen sprak wél latijn, daarom spreken ze in Zuid-Europa Frans, Spaans, Portugees, Italiaans en Roemeens. Die talen zijn ontstaan uit het volks-latijn dat na de val van het rijk steeds verder verbasterde.
quote:
Bovendien was er in die tijd nogal wat dwang (nodig) om die talen aan te leren.
En nu gaan we basisschoolkinderen ertoe dwingen.
pi_129111377
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 07:55 schreef Igen het volgende:

Het bekende riedeltje - zowat elk volk ter wereld denkt dat de eigen taal het moeilijkst is. Maar dat kan natuurlijk helemaal niet en is dus ook onzin,
Dat is echt gelul. Sorry hoor, maar Nederland IS verrekte moeilijk. Dat zeg ik niet omdat ik Nederlander ben. Wel omdat je na 30 jaar nog steeds kan horen dat immigranten non-native speaker zijn, om jouw gruwen bij het horen van Engels maar even op te stoken... ;)

quote:
Iedereen sprak wél latijn, daarom spreken ze in Zuid-Europa Frans, Spaans, Portugees, Italiaans en Roemeens. Die talen zijn ontstaan uit het volks-latijn dat na de val van het rijk steeds verder verbasterde.
In Zuid-Europa, ok. Maar in Noord-Europa echt niet, en zeker later (middeleeuwen en erna) niet.

quote:
En nu gaan we basisschoolkinderen ertoe dwingen.
Oh, worden Nederlandse basisschoolkinderen gedwongen GEEN Nederlands, maar alleen Engels te spreken/leren? Dat dacht ik niet. Het aanbieden van vreemde taallessen lijkt me een prima beleid, wat later alleen maar in je voordeel kan werken.

vrijdag 19 juli 2013 @ 08:14:06 #197
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129111497
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 08:02 schreef El_Matador het volgende:
Het aanbieden van vreemde taallessen lijkt me een prima beleid, wat later alleen maar in je voordeel kan werken.
Om het belang van fatsoenlijk Nederlands nog maar eens te onderstrepen: "vreemde taallessen" is het laatste was kleuters nodig hebben! Kleuters hebben duidelijke taallessen nodig, of wellicht les in vreemde talen of zelfs vreemdetaallessen, maar "vreemde lessen" schiet niemand iets mee op!

Ik ben trouwens erg benieuwd naar het niveau van Engels op die basisscholen... "Taal en rekenen" is nu al een struikelblok op de Pabo.
censuur :O
pi_129111547
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 08:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Om het belang van fatsoenlijk Nederlands nog maar eens te onderstrepen: "vreemde taallessen" is het laatste was kleuters nodig hebben! Kleuters hebben duidelijke taallessen nodig, of wellicht les in vreemde talen of zelfs vreemdetaallessen, maar "vreemde lessen" schiet niemand iets mee op!
Vooruit, jij je zin. En gelijk een bevestiging van mijn bewering over de moeilijkheidsgraad van het Nederlands; die combinaties. Daar ben ik nooit sterk in geweest, dus er kan nog wel eens een Engelse ziekte doorheen sluipen.

Bovendien spreek ik nog maar weinig Nederlands tegenwoordig, je m'excuse.

quote:
Ik ben trouwens erg benieuwd naar het niveau van Engels op die basisscholen... "Taal en rekenen" is nu al een struikelblok op de Pabo.
Dat ben ik met je eens. Het niveau van het onderwijs is sowieso al enorm achteruitgegaan.

pi_129111572
Het lijkt mij dat als je mensen zoveel mogelijk wil leren dat je dat dan zoveel mogelijk moet doen in de taal die ze het beste beheersen, hun moedertaal dus.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 08:32:47 #200
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129111737
They speak another language than English in Dutchland? :P
reset
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')