abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129020194
Om een lang verhaal kort te maken, we blijken een mierennest te hebben (gehad?) in een kozijn van een buitendeur. Dit was pas te zien nadat we de deurlijsten eraf getrokken hebben, maar het stuk kozijn wat daaronder zat is heel erg aangetast (zacht hout, en plekken waar een stuk hout al weg is).

Repareren is geen optie denk ik, dus moet het hele kozijn vervangen worden. Het is wel dragend, dus dat willen we niet zelf doen. Alle drie bedrijfjes die ik via via ken kunnen niet op korte termijn (wat wel nodig is, anders gaat het naar binnen regenen...), dus we moeten iets anders zoeken. Heeft iemand nog goede ervaringen met bedrijven, of enig idee wat zoiets zou kunnen kosten?
Klussen deel 1 en 2
  PR/Manusje van alles dinsdag 16 juli 2013 @ 21:21:09 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_129021206
Een dragend kozijn.... Thats a first.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_129021936
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 21:21 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
houtetende mieren in nl..... Thats a first.
pi_129022809
Misschien eens een fotootje droppen, en kijk even of er een latei boven de deur langs loopt, of dat er wat anders verwerkt zit in de stenen mogelijk.
pi_129023795
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 21:21 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Inderdaad. Wat draagt hij dan? De rest van het huis? :o
pi_129024838
Kozijn is nooit dragend en het zal wel houtrot zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_129025114
Een kozijn mag in principe nooit dragend zijn.

Desalniettemin geen nuttige informatie voor je.

Ik kan je alleen tippen, zet een klus op Werkspot, Kluswebsite of Marktplaats en laat een paar timmermannen offreren. Zet er expliciet bij dat het snel moet gebeuren.

Ik heb net voor een splinternieuw meranti kozijn met een loopdeur van 93 en een vast raam erboven ¤800 betaald uit m'n hoofd ex. montage. Achterdeur, veiligheidsbeslag, gelakt, HR++, rooster etc. alles erop en eraan.
Laat die handjes wapperen!
pi_129025633
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:33 schreef Gieliovd het volgende:
Ik heb net voor een splinternieuw meranti kozijn met een loopdeur van 93 en een vast raam erboven ¤800 betaald uit m'n hoofd ex. montage. Achterdeur, veiligheidsbeslag, gelakt, HR++, rooster etc. alles erop en eraan.
Geen geld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:51:33 #9
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129026071
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Geen geld.
Ligt eraan wat voor meranti.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:52:52 #10
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_129026147
Ik weet niet in hoeverre we TS hiermee helpen, maar de spec is >450 kg/m³.
pi_129027297
Interessant, de mensen die ik gesproken heb (die het huis hebben gezien bij eerdere klussen en in het vak werkzaam zijn) hebben dat alle 3 gezegd (over het dragende kozijn). Ik zal kijken of ik morgen fotos kan maken.

Werkspot opdracht ed bestaat al maar ik was juist benieuwd naar andere meningen van mensen die niet hiermee geld proberen te verdienen :)

Bedankt Gieliovd, dat geeft iig een indicatie. Maar de deur zit er op zich nog goed uit dus zou alleen het kozijn moeten zijn.
Klussen deel 1 en 2
pi_129033949
Is het niet mogelijk om alleen een (deel van-) de stijl te vervangen?
Een foto zou hierin zeker helpen om een beter beeld te krijgen :)
Trots van het Noorden!
  PR/Manusje van alles woensdag 17 juli 2013 @ 07:55:56 #13
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_129034035
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:13 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Interessant, de mensen die ik gesproken heb (die het huis hebben gezien bij eerdere klussen en in het vak werkzaam zijn) hebben dat alle 3 gezegd (over het dragende kozijn). Ik zal kijken of ik morgen fotos kan maken.

Werkspot opdracht ed bestaat al maar ik was juist benieuwd naar andere meningen van mensen die niet hiermee geld proberen te verdienen :)

Bedankt Gieliovd, dat geeft iig een indicatie. Maar de deur zit er op zich nog goed uit dus zou alleen het kozijn moeten zijn.
als je kozijn de muur draagt zegt dat iets over de muur.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 17 juli 2013 @ 09:34:00 #14
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_129035184
quote:
11s.gif Op woensdag 17 juli 2013 07:55 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

als je kozijn de muur draagt zegt dat iets over de muur.
Ook genoeg over de klussers die hun bevindingen hebben gegeven. :{
pi_129036707
Het zou toch kunnen zijn dat wie dit gebouwd heeft (het zou zomaar de vorige bewoner kunnen zijn die 50 jaar in het huis gewoond en wat dingen "opgeknapt") het verkeerd gedaan heeft?

Hopelijk geeft deze foto wat meer duidelijkheid:

Dat alumnium dingetje zit alleen aan de buitenkant.

Close-up van hout:

Daar zat dus een (geschilderde) deurlijst overheen en was er verder niet zoveel te zien.
Klussen deel 1 en 2
pi_129038152
Dit lijkt me inderdaad geen dragend kozijn, de bovenliggende rollaag vangt het metselwerk op.
Tevens zie ik een boeiboord (?) op de foto, wat suggereert dat er weinig metselwerk boven je kozijn zit.

Kozijn eruit -> nieuwe plaatsen kan in een paar uurtjes gedaan zijn.
Is overigens ook prima zelf te doen.
Trots van het Noorden!
  woensdag 17 juli 2013 @ 11:48:11 #17
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_129038349
Wel is het verstandig naar de oorzaak van de scheurvorming rechts boven het kozijn te gaan kijken.

Wat mij opvalt zijn de klezoortjes (kullegies) links naast het kozijn. Als de bovengenoemde klussers dit veroorzaakt/gemaakt hebben, zou ik die niet meer in de arm nemen.
pi_129040628
Scheurvorming: dat is de plek waar de oude aanbouw ophield en later verlengd werd. Tijdens de bouwkundige keuring was dit geen aandachtspunt in iedere geval.

De aanbouw heeft alleen maar een begane grond idd :)

Kullegies moest ik googlen, gelukkig kom ik dan een topic van jou tegen :P Maar, zoals ik al uitgelegd heb, de aanbouw is lang geleden uitgebreid, al dan niet door de bewoner zelf. De muren zijn daar ook minder dik dan in de rest van het huis (misschien wel enkelsteens?). De klussers hebben we later voor andere klussen (timmerwerk) ingeschakeld.
Klussen deel 1 en 2
  woensdag 17 juli 2013 @ 13:52:33 #19
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_129042706
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:56 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Scheurvorming: dat is de plek waar de oude aanbouw ophield en later verlengd werd. Tijdens de bouwkundige keuring was dit geen aandachtspunt in iedere geval.

De aanbouw heeft alleen maar een begane grond idd :)

Kullegies moest ik googlen, gelukkig kom ik dan een topic van jou tegen :P Maar, zoals ik al uitgelegd heb, de aanbouw is lang geleden uitgebreid, al dan niet door de bewoner zelf. De muren zijn daar ook minder dik dan in de rest van het huis (misschien wel enkelsteens?). De klussers hebben we later voor andere klussen (timmerwerk) ingeschakeld.
:P
Gezien de stand van het kozijn zou het wel eens een halfsteens muurtje kunnen zijn ja.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:07:09 #20
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129050728
Na mijn vakantie kan ik wel een dagje vrijmaken.
pi_129051519
Waar heeft nou het mierenest gezeten?
pi_129055704
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 11:40 schreef Kriebbel het volgende:
Dit lijkt me inderdaad geen dragend kozijn, de bovenliggende rollaag vangt het metselwerk op.
Tevens zie ik een boeiboord (?) op de foto, wat suggereert dat er weinig metselwerk boven je kozijn zit.
Mag je mij even vertellen hoe deze rollaag het metselwerk kan opvangen. Dat zou alleen kunnen als de rollaag gekromd zou zijn en kon opspannen tussen naastgelegen vlakken.
pi_129059459
Dat laatste klopt, maar ook deze rolaag kan als latei dienen en het bovenliggende metselwerk opvangen. Door de verticale druk zet de latei aan de onderzijde iets naar links&rechts uit en komt daar door klem tusssen het naastgelegen metselwerk te zitten.

Voorwaarde is wel dat er voldoende breed opgaandmetselwerk links en rechts van de rollaag is om de zijwaartse druk op te vangen.
pi_129060967
Door de verticale druk zet het uit? Je bedoelt dat het, nadat het in het midden aan de onderzijde openscheurt, zichzelf vastklemt? Dat is niet echt een mechanisme waarop ik zou gaan ontwerpen :P Als het al optreedt...

Of bedoel je dat iets echt horizontaal uitzet door dwarscontractie?
pi_129063126
Een rollaag functioneert bij kleine overspanningen prima als latei.

Deze toepassing dus ook.

M.i. is dit probleem ontstaan omdat je het oorspronkelijk kozijn opgesloten hebt gehad met deklatten die tot overmaat van ramp ook nog afgekit zijn geweest.

Hout moet kunnen ventileren. Als je dit kozijn oplapt, de ruimte tussen kozijn en muur afvoegt en alles in de lak zet is het al voldoende.

Als het echt ver gerot is, zal er een nieuw kozijn in moeten. Laat je Betyar een dagje komen... renovatie kozijnen erin, deur afhangen, lak en klaar.

Hatsikidee:
https://www.probouwen.nl/(...)jnhout-67x114/ID/48/

Arbeid erover en klaar is TS.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')