Neen , wij (nou niet iedereen) schrijven G'd zo om duidelijk te maken dat we over G'd hebben en geen andere goden.quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat heb je net uitgelegd, je vind hem niet perfect.Een heel goede reden lijkt me.
Apart - meestal gebruikt men daar God vs god voor - en is het G'd ding voor mensen die geloven dat het een zonde is om een "naam" gods uit te schrijven/ op een plek te schrijven waar deze verloren kan gaan.quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:13 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Neen , wij (nou niet iedereen) schrijven G'd zo om duidelijk te maken dat we over G'd hebben en geen andere goden.
G'd is wel perfect en god niet. OK duidelijk.quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:13 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Neen , wij (nou niet iedereen) schrijven G'd zo om duidelijk te maken dat we over G'd hebben en geen andere goden.
Als god typ spreek ik niet meer over G'd maar jouw god of een andere god, omdat ik er niet meer serieus op in ga
Apart voor wie? Je christelijke vriendjes? Joden schrijven over het algemeen G'd niet allemaal maar veel mensen wel. Niks aparts aan.quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:14 schreef Grouch het volgende:
[..]
Apart - meestal gebruikt men daar God vs god voor - en is het G'd ding voor mensen die geloven dat het een zonde is om een "naam" gods uit te schrijven/ op een plek te schrijven waar deze verloren kan gaan.
Maar duidelijk
Ja, maar om de reden die ik aangaf. Jouw reden heb ik een rabbijn nog nooit horen noemen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 19:28 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Apart voor wie? Je christelijke vriendjes? Joden schrijven over het algemeen G'd niet allemaal maar veel mensen wel. Niks aparts aan.
Welke reden? Ik heb (nog) geen reden genoemd waarom ik G'd zo schrijf namelijk...quote:Op donderdag 18 juli 2013 19:51 schreef Grouch het volgende:
[..]
Ja, maar om de reden die ik aangaf. Jouw reden heb ik een rabbijn nog nooit horen noemen.
Er zijn meer redenen waarom men zo G'd schrijven. Maar voor joden is het niet belangrijk hoe mensen (niet-joden erover G'd vs God denken)quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:14 schreef Grouch het volgende:
[..]
Apart - meestal gebruikt men daar God vs god voor - en is het G'd ding voor mensen die geloven dat het een zonde is om een "naam" gods uit te schrijven/ op een plek te schrijven waar deze verloren kan gaan.
Maar duidelijk
Zijn je argumenten op joh ?quote:Op donderdag 18 juli 2013 15:52 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de mens niet perfect was?
Waar zijn je bewijzen??quote:Adam was perfect en god niet. Zo simpel is dat Sterker nog ze hebben beide niet bestaan. Zijn allemaal verzinsels. Kom eerst maar eens met bewijzen dan praten we verder
Aha, de ware trol komt uit de kast.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 00:04 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Adam was perfect en god niet. Zo simpel is dat Sterker nog ze hebben beide niet bestaan. Zijn allemaal verzinsels. Kom eerst maar eens met bewijzen dan praten we verder
Mijn argumenten heb ik je al laten weten, maar jij gaat op de vloer liggen en wat rond je heen schoppen. Nogmaals:quote:
Het is niet aan ons om te bewijzen dat iets niet bestaat. Het is aan degenen die claimt dat iets bestaat om met bewijzen voor het bestaan te komen.quote:
quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:49 schreef Skillsy het volgende:
Nergens staat in de Tora dat Adam superieur was, of een Einstein.
Sterker nog, Adam heeft gelogen, net zoals Chawa
G-d heeft Chawa gegeven aan Adam omdat hij zag dat Adam alleen was
De verboden vrucht, daar kloppen meer dingen niet aan. Ten eerste krijgt Adam een heel ander verhaal van G-d te horen dan wat Chawa geeft aan de slang (of Adam heeft Chawa verkeerd uitgelegd) Chawa beweerde namelijk dat als je de boom aanraakt je al zou sterven. Dit is nooit gezegd door G-d. Hier begint de communicatie fout
Als de slang Chawa verleid (of zoals sommige verklaarders denken, Chawa geduwd te hebben tegen de boom) gebeurd er niks. "Zie je wel, zei de slang, "je bent niet gestorven"
Als de beide van de vrucht hebben gegeten komt G-d om uitleg vragen. En beide (adam en Chawa) geven geen eerlijke antwoord, sterker nog Adam geeft G-d de schuld van dit alles, en Chawa geeft de slang de schuld.
Niemand die zegt "het is mijn schuld sorry"
De eerste leugens zijn een feit.
Daarom heeft G-d ze gestraft
Zie het als 2 kinderen, ze hebben beide iets verkeerds gedaan, maar wat doen kinderen? Eerst ontkennen en daarna elkaar proberen de schuld te geven. Zo ook Adam en Chawa.
Eerlijkheid, en altijd het JUISTE informatie doorgeven aan elkaar is daarom erg belangrijk binnen het jodendom. Dat is wat we uit het verhaal kunnen leren
Dus neen, Adam was geen super mens. En Neen, het was niet Chawa dr schuld, noch G-d noch de slang. Maar hun zelf! Zij zelf zijn niet goed met de mitwot van G-d omgegaan en hebben gelogen en elkaar de schuld gegeven.
En erfzonde bestaat niet.
quote:Op woensdag 17 juli 2013 10:39 schreef ATON het volgende:
[..]
Mooi verhaaltje Skillsy Rabbijn Fields , maar het klopt al evenmin. Het ene misverstand vervangen door een ander misverstand zie ik niet zitten.
quote:Op woensdag 17 juli 2013 11:02 schreef Skillsy het volgende:
[..]
-zucht- , het gaat er he-le-maal niet om of het 'klopt' of dat het juist is.
De Talmoed staat vol met "vertalingen' , midrasj (uitleg van de Tora) en iedereen heeft een andere kijk op het verhaal van ,bijvoorbeeld, Adam en Chawa.
Zoveel denkwijze over het verhaal van Adam en Chawa, de 1 denkt compleet anders dan de andere verklaarder.
Er bestaan verschillende gezichtspunten. Sommige zien de Tora voornamelijk als de geschiedenis van de Israelieten uit de oudheid, anderen beschouwen haar als een verslag van een oude middenoosterse religie en mythe.
Sommige menen dat haar waarde is gelegen in haar literaire kracht , anderen stellen dat de Tora in de eerste plaats een ethische gids is voor de westerse beschaving. Nog weer anderen huldigen de opvatting dat de Tora zich ontwikkeld uit de relatie van het joodse volk met G'd
De Tora bied ons geen wetenschappelijke verklaring . Zij bied ons iets anders dat van groot belang is ( Aldus Rasji, de beroemste Tora verklaarder)
Al heel lang voor de er sprake was van moderne wetenschap realiseerden joden zich dat de Tora niet tot doel had ons te vertellen "HOE" maar "WIE"
De Tora ,het woord zegt het al , is een leer of ook wel onderwijzing over hoe joden moeten leven en vooral handelen.
De verhalen die erin staan vertellen belangrijke boodschappen. Het gaat om de boodschap
Maar dit heb ik al tig keer vermeld en de Tora is gegeven aan de joden. De joden moeten aan de wetten houden en zich mee bezig houden niet jij.
Je bent geen jood, je gelooft niet, je bekritiseert de verschillende (zo niet alle) targoenim dus waarom verdiep je je erin?
quote:Op woensdag 17 juli 2013 11:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Oke, maar afgaande op jouw Rabbijn Fields uitleg heb je Rabbijn Fields die boodschap helemaal niet begrepen.
Je bent geen kip, je kan geen eieren leggen, dus waarom verdiep je je erin ?
quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:48 schreef Skillsy het volgende:
[..]
G-d zei tegen Adam : ' Van elke boom in de tuin mag je eten, maar van de boom van de Kennis van Goed en kwaad zul je niet eten, want als je daarvan eet zul je sterven'
Maar om terug te komen op deze Sidra van Beresjit, wat vertaald wordt met "in het begin' of 'eerst'
kunnen we het volgende concluderen:
- wees zorgvuldig met je woorden
'we worden gewaarschuwd : ' Zorg dat je weinig woorden gebruikt' en 'een dwaas vermenigvuldigt zijn woorden' ( Kohelet 5:1 en 10:14 zie ook I'jov 35:16 en 38:2)
Zoegot:
De rabbijnse leraar Awtalion zei tegen zijn studenten : 'Jullie zijn wijs, dus weer zorgvuldig met je woorden....' (Pirke Awot 1:11)
Mischien was de reden waarom ze uit Gan eden werden 'niet goed dingen doorgeven (Adam gaf verkeerde informatie aan Chawa) en daarna hebben ze allebei gelogen en zichzelf niet de schuld gegeven, sterker nog : iemand anders de schuld gegeven. Dat is de reden waarom joodse leraren benadrukken dat het van het grootste belang is om zorgvuldig te communiceren en nauwkeurig verslag uit te brengen.
In het boek Misjle (Spreuken 30:6) worft ons geleerd: ''Voeg niets aan G'ds woorden toe, opdat Hij je niet zal terechtwijzen en je een leugenaar wordt bevonden'
Met andere woorden , als wij een boodschap krijgen voor iemand anders, wordt van ons verwacht dat we die in exact dezelfde bewoordingen overbrengen. Als we iets toevoegen kan dat - zelfs als we ervan overtuigd zijn dat onze interpretatie de communicatie zal verbeteren- de waarheid geweld aan doen.
Dat is de fout die Chawa en mogelijk ook Adam maakte in Gan Eden. Daarna maakten ze de zaak - nadat ze van de verboden vruchten hebben gegeten- en op het punt stonden voor G'd te worden geschtraft - nog erger voor zichzelf door elkaar de schuld te geven van wat er was gebeurd.
Mischien zijn ze daarom wel uit het hof van Gan Eden verdreven. Zij veranderden de strekkking van G'ds oorspronkelijke opdracht door hem niet nauwkeurig weer te geven. Vergolgens G'd , de slang en elkaar de schuld te geven.
Omdat ze een verkeerde voorstelling gaven van wat hun was gezegd en omdat ze weigerden de verantwoordelijkheid voor hun daden te nemen, verdreef G'd ze uit de Tuin van Eden.
Dat is de boodschap van Adam en Chawa sidra uit Beresjit
quote:Op donderdag 18 juli 2013 06:49 schreef hoatzin het volgende:
Nee ook dat moet je leren. Dat doen ze niet vanzelf. Zelfs dieren vertonen dit gedrag.
Om een dierenvel te gebruiken moet je eerst een dier slachten he?
quote:Op donderdag 18 juli 2013 09:37 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Adam was perfect maar god niet. Hij was een stoute een hele stoute dierenhatende god !!
Kan meteen het topic gesloten worden
Ik zeg : slotje
Jaquote:
Waar is je bewijs ATON?quote:
zie mijn eerste quote, waarin ik vertel dat hij niet perfect was.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 09:03 schreef ATON het volgende:
Mijn argumenten heb ik je al laten weten, maar jij gaat op de vloer liggen en wat rond je heen schoppen. Nogmaals:
Als ik de joden mag geloven neemt G'd () geen deel uit van de schepping en er daarom ook niet in aanwezig. Moest hij wél aanwezig zijn in zijn schepping zou hij er deel van uitmaken en dan zou hij niet perfect zijn. Niks is perfect in Gods schepping en is nog steeds in evolutie. Adam kan dus niet perfect geweest zijn.
Ik Rabbijn Fields had het over de sidra over Adam en Chawa, waarom zij verdreven zijn uit Gan Eden. Willen we over goed en kwaad hebben moeten we een andere topic openen.quote:Hij had zelfs nog geen kennis van goed en kwaad.
Ja ja en ja , maar ben geen nep jood. Dat is hetzelfde als je zegt je bent een nep-amsterdammer. Je bent het of je bent het niet.quote:Dat je maar een nep-jood bent heb ik je al gezegd niet ?
Ik ben geen jood , geloof niet in god en adam. Dus het is niet aan mij om te bewijzen dat iets niet bestaat.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 10:07 schreef falling_away het volgende:
[..]
Het is niet aan ons om te bewijzen dat iets niet bestaat. Het is aan degenen die claimt dat iets bestaat om met bewijzen voor het bestaan te komen.
wij kunnen vervolgens in discussie gaan over die bewijzen.
Ok dan hoeven we ook geen discussie met jou te hebben over dit onderwerp.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 10:57 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik ben geen jood , geloof niet in god en adam. Dus het is niet aan mij om te bewijzen dat iets niet bestaat.
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:29 schreef BasEnAad het volgende:
God's wegen zijn ondoorgrondelijk, daarmee is de kous af.
Je bent in elk geval wel een jood, namelijk een jood van de stam van idi..quote:Op vrijdag 19 juli 2013 10:57 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik ben geen jood , geloof niet in god en adam. Dus het is niet aan mij om te bewijzen dat iets niet bestaat.
Indien dat correct is zijn we bloedverwanten.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:04 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Je bent in elk geval wel een jood, namelijk een jood van de stam van idi..
Ik zou niet weten skillsy, ik hou niet van mensenvlees.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:28 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Indien dat correct is zijn we bloedverwanten.
Ik ben een idioot en ook nog eens brillenjood, waar ik trots op ben.
Maar ben geen jood en wil ook niet vergeleken worden met joden. Ik vind joden maar vies jij niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |