quote:
Op maandag 15 juli 2013 15:11 schreef Pharmacist het volgende:Ten eerste, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik weet hoeveel tijd het kost om te schrijven. En idd, ik woon in Noord Ierland, al 3.5 jaar. September verhuis ik naar London though dus dan woon in wel in Engeland

.
Jij ook bedankt voor je uitgebreide reactie, nice, Engeland is een leuk land om te bezoeken, wonen ook wel lijkt mij?
quote:
Dit deel zijn we het iig over eens. Die angry mobs worden ingezet voor politiek en persoonlijk gewin van de aanstuurders.
Akkoord, helaas zijn Islamitische gevoeligheden wel heel erg bruikbaar om de moslimwereld te laten springen.
quote:
Dat is wel een interessant perspectief. Er zijn natuurlijk wel flinke verschillen. Internet en het moderne reizen brengt mensen dichter tot elkaar. Op die manier zou het "vijanddenken" lastiger moeten zijn omdat het veel makkelijker is om in contact te komen met mensen van het andere kamp en te realiseren dat het ook gewoon mensen zijn.
Ik denk niet dat een vergelijkbare proportie van de moslimwereld net zoals het Westen gebruik maakt van het moderne reizen of internet, als ze al toegang tot internet hebben en kunnen lezen is het zelfs vaker een soort van gecensureerde internet. In een recent ander onderzoek gaf zo een meerderheid van de mensen aan dat ze op persoonlijk niveau weinig tot geen moslims kennen en daarom veel negatieve associaties hebben met moslims / Islam omdat ze al hun informatie verkrijgen van her en der. Maar het moment dat ze wel een moslim leerden kennen, dat hun beeld over de Islam op z'n minst voor de helft werd verminderd wat betreft negatieve associaties. Als je onderzoek wilt nalezen, moet ik het even opzoeken, op dit moment niet bij de hand, daarmee wil ik zeggen dat hoe de beeldvorming over / van de Islam is gevormd ook natuurlijk een belangrijke rol speelt over wat we de Islam noemen en hoe we het benaderen, ook al zijn het moderne instrumenten waar we gebruik van maken.
quote:
In de "Clash of civilizations" van Huntington wordt gesteld dat de Moslimwereld zo onrustig is omdat er geen duidelijke leider is. Er is een machtsstrijd tussen Iran, Saudi, Turkije en Egypte om leiderschap in de Moslimwereld. Momenteel bijvoobeeld vechten Turkije, Saudi en Iran om controle over Syrie en in Irak en Bahrein wordt strijd geleverd tussen Saudi en Iran om controle. Allemaal via proxies uiteraard.
Wat Huntington betreft ben ik het op dat punt wel mee eens, de moslimwereld had voor een groot deel in haar geschiedenis een centraal leider, voor de Soenitische wereld dan, het kalifaat. Sinds deze is afgeschaft door Turkije zijn de 'Islamitische' idealen van een kosmologische streven meer geneigd naar het behalen van nationalistische idealen gedoopt in Islamitische streven. Vandaar ook de regionale conflicten waar jij het onder meer over hebt denk ik dan.
[..]
quote:
Lastige studie lijkt me, aangezien voor zover ik weet
een groot deel van de Moslims denkt dat 9/11 niet door Arabieren uitgevoerd is. Door wie dan wel blijft die studie vaag over, maar het moge duidelijk zijn dat veel Moslims een ander beeld hebben van 9/11 dan Westerlingen. Zeker als mensen denken dat 9/11 een Inside Job is, zullen ze meer geneigd zijn te denken dat het niet justified is lijkt me.
Om eerlijk te zijn heb ik zelf over 9/11 ook geen klant en klare conclusie over gevormd, ik zet zeker wel vraagtekens bij het officiële verhaal. Ik wil niet zover gaan als de CIA / Mossad heeft het gedaan, want OLIE!!, maar ik ontkom er persoonlijk zelf niet aan dat het Bush's regime wel goed uitkwam. Maar wellicht belangrijker is, dat de mensen die het bijvoorbeeld wel terecht vonden, niet eenmaal de Koran hebben geciteerd in Indonesie bijvoorbeeld.
quote:
Verder bemoedigende resultaten natuurlijk. Er is natuurlijk wel een belangrijk iets dat mist: brengen die 54% Amerikanen en 14% Pakistani's die zeggen dat aanvallen op burgers terecht kunnen zijn hun opvattingen ook in de praktijk? Een hele kleine groep extremisten kan een samenleving totaal ontwrichten en een minderheid terroriseren en zelfs verdrijven zoals met de Irakese Christenen gebeurd is en momenteel aan de hand is met de Pakistaanse Shia.
Beetje lastig om te vergelijken en te benoemen dan denk ik, in Amerika heb je bijvoorbeeld Skinheads en Mexicanan die samenwerken als het gaat om economische belangen, zoals drugs/wapensmokkel. Mexicaanse, Neger-bendes die elkaar bestrijden omdat ze zelf model willen staan voor waar ze voor opkomen en elkaar dagelijks bestrijden is een feit op de straten, maar omdat er ver meer diversiteit is in de VS wat betreft identiteitsvorming is het moeilijker in kaart te brengen, waar het in het Midden Oosten vooral gaat om je geloof en of je stroming binnen het geloof wat je identiteit vormt.
Een academisch onderzoek naar de bendes in de VS zal bijvoorbeeld het niet als een Negroide-probleem zien op basis van kleur of afkomst, wanneer er naar de details van rivaliteit wordt gekeken, over de moslimwereld wordt er wel met name naar de religieuze affiniteit van de groepen, terwijl er trans-sekte allianties worden gevormd tegen groepen van eigen stroming om eigen belangen te beschermen.
quote:
Das wel opmerkelijk ja. Ik denk wel dat het voor de Westerse wereld anders werkt. Ik denk dat mensen die het sociaal economisch niet gemaakt hebben een nieuw doel in hun leven kunnen krijgen door Islam.
De Ford Hood shooter bijvoorbeeld was een 39 jarige eenzame single man. Veel van die Nederlandse Syrie gangers zijn oud-drugsdealers/straatterroristjes zonder opleiding of toekomst perspectief. Tamerlan, die oudere Boston bomber kon geen aansluiting vinden in de USA en zijn boks carriere had gefaald. Op die manier is extremistisch gedachtengoed gevaarlijk voor het Westen omdat het mensen aan de rand van de samenleving kan inspireren tot aanvallen. Extremistische Islam biedt dit soort mensen een kans een held van Islam te worden en een beloning in het paradijs te krijgen. Iets dat best aanlokkelijk kan zijn als je in een slechte situatie zit.
In de gegeven voorbeelden zie je inderdaad dat het persoonlijk falen heeft geleid tot frustraties en extremistisch denken. Maar of het een juiste verklaring is? Dat weet ik nog niet zo. Sam Harris merkte een keer terecht op bijvoorbeeld dat het totaal niet zo is op globaal niveau. Sayid Qutb, Al-Zawahiri en Bin Laden zijn geen goede voorbeelden van 'faalfiguren', integendeel ze zijn allemaal hoogopgeleid, hebben verschillende successen in het leven geboekt voor ze de militante kant opgingen.
Deze figuren hebben bijvoorbeeld de Orthodoxe Islam verlaten en zijn zelf fatwa's gaan uitroepen zonder dat ze zelf een theologische achtergrond hebben, in die zin beaam ik volledig het gevaar van wat extremisten kunnen aanrichten in het Westen of elders als ze gevestigde regels en normen weglaten en overgaan op eigen inzichten, maar denk wel dat er een zekere nuance gemaakt moet worden tussen geisoleerde acties van 'faalfiguren' en grensoverschrijdende idealen van georganiseerde groepen, of het nu islamitisch is of frustatie.
quote:
Tsja, eerder was er een gemeenschappelijke vijand: de Ottomaanse of Britse/Franse bezetter. We hebben al met de USA en de Taliban gezien hoe zo iets af kan lopen als die vijand verslagen is. Rusland en de USA waren ook "allied" tijdens WOII.
Wel denk ik dat Soenni-Shia op de spits gedreven wordt door de machtsstrijd tussen Iran en Saudi/Turkije. Iran heeft nu "gewonnen" is Irak omdat de Soenni Sadam verdreven is en de Shia meerderheid de dienst uitmaakt. Hier zijn Saudi en Turkije natuurlijk niet blij mee.
Ja, maar weetje, exact hetzelfde hebben we gezien met strijd tegen het Communisme, toen waren de Islam en het Westen bondgenoten, maar zodra het Communisme viel, werd de Islam door Margaret Thatcher al snel uitgeroepen als eeuwige vijand van het Westen, in die zin voelden sommige moslimlanden / groepen zich ook de rug toe gekeerd en verraden. Gezamenlijke belangen gaan tot ergens en daarna scheiden de wegen zich als er sprake is van rivaliserende belangen. Dit is op globaal niet anders dan hoe het voorkomt in de moslimwereld.
quote:
De drijfveren van de aanstuurders kunnen dus nationalistisch zijn. Maar bijvoorbeeld ook zakelijk (denk ik), zoals de drugs handel/goederensmokkel/ontvoeringsbusiness in Mali en onstreken en de drugshandel in Afghanistan. Dit leidt echter tot een aantal problemen in de wereld voor Moslims en niet-Moslims.
Akkoord.
quote:
1 - Er vallen veel burgerslachtoffers omdat deze conflicten in een religieus jasje gegoten worden. Het afhakken van handen in Mali bijvoorbeeld is totaal niet nodig voor de business die Mokhtar Belmokhtar had. Of zoals ik eerder al noemde, Lashkar-e-Jhangvi blaast nu vooral Shia op, iets waar LEV niet voor bedoeld was door de ISI. En dit heeft er natuurlijk mee te maken dat de uitvoerenden wel degelijk uit religieuze overtuiging handelen. In tegensteling tot de ISI maakt de gemiddelde LEV member zich meer druk om Shia Moslims dan India. In tegenstelling tot Belmokhtar (als die inderdaad niet uit geloof handelde) en de Talibanleiders, geeft de gemiddelde Talibani of Jihadi in Mali niets om drugshandel en alles om geloof.
Ja en nee, de Wahabi's bijvoorbeeld zijn in hun opstanden en strijd vooral opgekomen voor de belangen van hun puriteinse lezing van de Islam, maar naarmate ze meer en meer macht begonnen te krijgen, kregen ze ook meer verantwoordelijkheden. Hoeveel nakomelingen van de Wahabitische stammen werken nu in Amerikaans-Saudische oliebedrijven denk je? Het moment dat men het strijd heeft gewonnen komt de totalitaire motieven van het geloof waarvoor ze strijden vaker op de achtergrond omdat ze met hun neus worden gewezen op de realiteit, er zijn andere landen, groepen en volken die anders geloven en leven, daarmee moet je ook rekening houden, handel en rijkdommen is een vereiste.
In het geval van de Taliban, op de hoogtepunt van haar macht, voor 9/11 zelfs een envoy stuurde naar de Verenigde Staten - de grote staten - om een zakendeal te bespreken over een pijpleiding door Afghanistan heen. Hetzelfde met Turkije, de Turkse onafhankelijkheidsoorlog is geheel gevoerd met religieuze motieven, bescherming van het Kalifaat, Jihad voor de Islam etc, maar toen ze eenmaal hun eigen grenzen hadden gegarandeerd ding het een radicaal andere koers op, met de Taliban en Wahabi's is het zeker niet zo radicaal omgeslagen als met Turkije, maar in vrijwel al de voorbeelden die je kunt opnoemen, zelfs Iran is de Islam na de revolutie meer en meer op de achtergrond komen te staan vanaf het moment dat ze het land moesten regeren.
quote:
2 - Het imago van Islam wordt beschadigd. En dit leidt tot wantrouwen en meer conflict.
Akkoord, of dit nu bewust of onbewust wordt gedaan, in beide gevallen klopt het wel wat je zegt.
quote:
Om terug te komen op die eenlingen: dit is naar mijn mening het grootste gevaar voor ons allen in het Westen. Ik heb het idee dat bepaalde groeperingen ook bewust op een confrontatie aansturen (al dan niet uit verveling, domheid of van bovenaf masterminded). Die "Muslim patrols" in London bijvoorbeeld, dat is een hele harde provocatie naar niet-Moslims. Die dudes die die Britse soldaat vermoordden in London hebben met hun tweeen de betrekkeningen tussen 3M Moslims en 57M niet-Moslims op scherp gezet. De hebben hun zaak bepaald geen goed gedaan. Het is ongelooflijk hoe twee idioten betrekkingen tussen miljoenen kunnen saboteren. Ik denk serieus dat je met een groep van een stuk of 20 man de UK kan laten ontploffen: tien van dit soort zaken in korte tijd en de boel loopt totaal uit de klauwen. DAAROM zijn kleine aantallen zo belangrijk. Daarom maakt het voor sociale cohesie weinig uit dat bijna alle Moslims gewoon een normaal relaxed leven willen. Een kleine groep idioten is genoeg. En daarom is het ook zo gevaarlijk dat mensen alleen met behulp van internet kunnen radicaliseren: ontzettend lastig op te sporen.
Daar heb je helemaal gelijk in, een man is voldoende om mij en mijn hele straat ten einde te brengen en is het strijden met georganiseerde groepen veel makkelijker dan te voorkomen dat een eenling terroriseert. Alleen weet ik dan niet of je de acties van eenlingen, dan wel georganiseerde hele kleine groepen in verband moet brengen met een collectief wat zich netjes aan de wet houdt. Akkoord dat beide groepen zaken gemeen hebben wat betreft overtuigingen, maar hoe moeilijk is dat om hetzelfde te vinden bij tegenstrijdige groepen als de KKK en Nation of Islam?