Elk debat blijft een welles nietes. Het gaat er dan ook om dat je het publiek voor je weet te winnen, niet je opponent.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 20:58 schreef Deetch het volgende:
is kwestie van welles nietes toch? NIet echt een discussie te noemen.
Ben jij dogmatisch?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:17 schreef Robmeister het volgende:
Hugh Ross, Dat is die creationist die de Genesis 1 ontkent. Volgens zijn opvatting is de aarde miljoenen jaren oud. Eigenlijk is die Hugh Ross gewoon een evolutionist verpakt als creationist. Een wolf in schaapskleding waar Christus ons voor waarschuwt..Ik heb ook geen hoge pet op voor Kent Hovind maar Hovind heeft tenminste een oprecht geloof, Dat kan je van Hughie niet zeggen!
Diezelfde Hugh Ross legt op een goede manier uit dat je genoeg redenen hebt om Genesis 1 niet letterlijk te nemen, maar jij verwerpt zijn argumenten met de volgende gedachtegang:quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:24 schreef Robmeister het volgende:
Nee maar ik geloof wel in de onfeilbaarheid van Gods woord en in Genesis 1 staat duidelijk dat God alles gemaakt heeft in zes dagen tijd..sterker nog zijn opvatting kan helemaal niet aangezien in het Hebreeuws het woord Yom gebruikt wordt voor dag, en Yom is een letterlijke dag. Oftewel 24 uur. Zoals bv Yom kipoer wat grote verzoendag betekend..
2.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:32 schreef Robmeister het volgende:
Nee hij vertaald de Bijbel naar zijn eigen opvatting...Het woord dag is in het Hebreeuws Yom. en dat is het woord wat in de Bijbel is gebruikt, Yom is een 24 uurs dag die door de gehele Bijbel gebruikt wordt. Dus ik vraag me dan af hoe Hughie op het idee komt dat dag niet letterlijk genomen moet worden maar als tijdsperiodes vertaald moeten worden. Ross die gelooft in de Gap theorie, en dat is een theorie om de evolutie met het creationisme te verzoenen. Als ik nu zeg het was een mooie dag , Dan zou je toch ook niet denken dat ik duizenden jaren bedoel?
Nu zou ik het nog eenmaal proberen uit te leggen. In Genesis 1 staat: "En God noemde het licht dag en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag. "quote:n Genesis 1 wordt het ontstaan van Gods creatie omschreven aan de hand van voor ons bekende symboliek of zinnebeelden. Wij mensen zijn bekend met begrippen als aarde water licht etcetera...deze kun je dus gebruiken om iets anders mee duidelijk te maken waar nog geen begrip of kennis van is.
Dat is wat er wordt bedoeld wanneer iemand zegt dat Genesis 1 als allegorisch moet worden gelezen!
Zou dat dan geen nacht moeten zijn geweest ?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:58 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nu zou ik het nog eenmaal proberen uit te leggen. In Genesis 1 staat: "En God noemde het licht dag en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag. "
Hier staat de definitie van het woord dag zoals hij gebruikt wordt in de Bijbel namelijk de scheiding tussen avond en morgen. De eerste dag.
Dit is zoeken naar uitvluchten, van zonsondergang tot zonsondergang is niet hetzelfde als van zonsondergang tot zonsopgang en dat laatste is toch echt wat er in Genesis 1 staat. Hetgeen tussen zonsondergang en zonsopgang ligt is de nacht en niets anders dan een nacht en toch noemt de schrijver het de eerste dag, de vraag is dus waarom doet ie dat ?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 22:08 schreef Robmeister het volgende:
Nee omdat een Bijbelse dag altijd van zonsondergang tot zonsondergang was, En de tijd die daar tussen lag noemde men de nacht. Zoals het dus staat geschreven. God noemde het licht dag en de duisternis nacht.
Dat; of God was zelf een Jood uiteraard.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 22:18 schreef DJKoster het volgende:
Joden? Waren deze er dan al tijdens de schepping?
Of heeft een Jood dit later opgeschreven en zijn eigen wereld/tijdbeeld erin verwerkt?
Jezus zei: Ik ben het licht van de wereld die in mij gelooft zou niet in duisternis wandelen.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 22:17 schreef Jappie het volgende:
Laat ik je een andere vraag stellen dan..
In Genesis 1 zegt God..laat er licht zijn en er was licht. Met je huidige kennis van licht en donker en de werking van de zon en de maan zou je dan zeggen dat het logisch was dat er eerst licht was maar dat pas op dag 4 de zon en de maan werden geschapen ? Welk licht was er dan de eerste 3 dagen ?
Ten tijde van de schepping geloofde niemand nog in Jezus. Die kwam pas millenia later volgens de Bijbel.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 22:20 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Jezus zei: Ik ben het licht van de wereld die in mij gelooft zou niet in duisternis wandelen.
No Problem..was hij dan de zon of de maan ?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 22:20 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Jezus zei: Ik ben het licht van de wereld die in mij gelooft zou niet in duisternis wandelen.
Dus als Jezus zegt dat hij het licht van de wereld is dan moeten wij het wel overdrachtelijk of allegorisch beschouwen maar als er in Genesis iets geschreven staat dan moeten wij het gewoon letterlijk lezen. Heb je ook ergens een handleiding voorhanden waarbij duidelijk staat uitgelegd waar we teksten uit de bijbel wel en wanneer niet allegorisch mogen lezen ? Is dat per hoofdstuk aangegeven ?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 22:39 schreef Robmeister het volgende:
Natuurlijk niet want de zon en de maan werden pas op de vierde dag geschapen, Dus het licht kwam ergens anders vandaan. De bron van dat licht was God zelf. God was het licht. Jezus verklaarde dat door zichzelf het licht van de wereld te noemen. In Openbaringen waarin staat dat er een nieuwe wereld geschapen zou worden is er helemaal geen duisternis meer.
Op 22:5 "En daar zal geen nacht zijn, en zij hebben geen lamp en ook geen zonlicht nodig, want de Heere God verlicht hen. En zij zullen als koningen regeren in alle eeuwigheid."
Precies, allleen wanneer ik je wijs op een onlogisch iets in een deel van de tekst van Genesis (indien letterlijk gelezen) net zoals jij mij wijst op het onlogische idee dat Jezus letterlijk een deur zou zijn dan bestrijd je het met hart en ziel maar wanneer jij mij de logica van het onlogische letterlijk lezen laat zien dan begrijp ik je direct. Zou het misschien zo kunnen zijn dat jij de makkelijke niet te missen dingen wel direct ziet maar de iets moeilijker te begrijpen allegorieën niet ?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 22:57 schreef Robmeister het volgende:
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wanneer een definitie van een woord gegeven word zoals in Genesis het geval is en wanneer iets symbolisch wordt bedoelt. Dat is het verschil tussen een definitie en een symbolische interpretatie. Als Jezus zegt ik ben de deur begrijpt iedereen dat Jezus geen echte deur is, Maar dat Jezus bedoelt dat hij de enige bemiddelaar is tussen mens en God. Lijkt me niet zo moeilijk hoor om te begrijpen.
Jammer, een heldere nacht vind ik minimaal zo mooi als een heldere dag. En een feodaal paradijs is geen paradijs, waarover moeten die koningen overigens regeren?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 22:39 schreef Robmeister het volgende:
Natuurlijk niet want de zon en de maan werden pas op de vierde dag geschapen, Dus het licht kwam ergens anders vandaan. De bron van dat licht was God zelf. God was het licht. Jezus verklaarde dat door zichzelf het licht van de wereld te noemen. In Openbaringen waarin staat dat er een nieuwe wereld geschapen zou worden is er helemaal geen duisternis meer.
Op 22:5 "En daar zal geen nacht zijn, en zij hebben geen lamp en ook geen zonlicht nodig, want de Heere God verlicht hen. En zij zullen als koningen regeren in alle eeuwigheid."
In alle eerlijkheid moet ik toegeven dat ik niet door eigen kennis kunde en begrip Genesis op een juiste manier heb leren lezen, maar ik kan je wel verzekeren dat zodra je de diepere geestelijke waarheid van Genesis leert begrijpen er een wereld voor je open gaat. Nu kan ik in eigen woorden dunnetjes over doen wat volgens Jakob Lorber Jezus hier zelf over gezegd heeft maar wellicht is het handiger om je de originele tekst zelf te laten lezen.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 23:05 schreef Robmeister het volgende:
Nu heb je mij nog steeds niet uitgelegd waarom de dag uit Genesis allegorisch gelezen zou moeten worden, Daarentegen heb ik nu al drie uitgelegd waarom het woord dag in letterlijke zin wordt gebruikt. Maar goed als jij wil geloven dat Genesis allegorisch gelezen moet worden ga je gang. Maar ga nu niet net doen alsof jij het dan beter zou weten.
ik weet bij hem nooit of ie nou serieus is of nietquote:Op vrijdag 12 juli 2013 20:51 schreef Supersoep het volgende:
Voor de betere creationisten moet je bij William Lane Craig zijn. Die kerel heeft echt m'n respect, al is dat niet zozeer qua inhoud, maar qua performance.
Nee, ik ken deze debat en Hugh ross citeert niets uit de Bijbel wat wel kent doet.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 20:50 schreef Supersoep het volgende:
Kent Hovind is echt een geniale faler.
Hier gaat hij hard op z'n bakkes.
Nee, de Bijbel is mijn kennis en inspiratie bron Kent en vele andere wetenwschappers van Bijbelgelovigen helpen mij meer in het geloof van God door juist de Bijbel correct volgens het manuscripts te intrepeteren.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 23:37 schreef SpecialK het volgende:
Hollander1000. Is Kent Hovind jouw inspiratie en kennisbron?
Dit is precies wat iedere gelovige doetquote:Op zaterdag 13 juli 2013 09:17 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Nee, ik ken deze debat en Hugh ross citeert niets uit de Bijbel wat wel kent doet.
Hugh intrpeteert ook zijn eigen manier de Bijbel, wat de Bijbel duidelijk niet leert.
Daar heeft Jezus al voor gewaarschuwd dat mensen zoals Hugh Ross hun manier denken opleggen wat de Bijbel echt leert.
De Bijbel leert nooit dat er Mijardenjaren oud, heebreuws ging Hugh Ross echt op zijn bek toen het over dag in het hebreeuws ging.
Geef mij eens waar hij op zijn bek gaat, ben nu wel echt benieuwd ?
Vandaar de debate tussen Christen en Atheist om elkaar te kunnen debateren over evolutie en creatiequote:Op zaterdag 13 juli 2013 09:34 schreef comfortably_dumb het volgende:
[..]
Dit is precies wat iedere gelovige doet
Kent vs die wat dikkere vent met zn schedels die docent, die maakt korte metten met Kent, juist op de manier hoe hij kiest zoveel mogelijks punten te ontkrachten ipv eerst zelf stellen dat zijn logica klopt. "Evolution is stupid!" it's a lie!quote:Op zaterdag 13 juli 2013 09:37 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Vandaar de debate tussen Christen en Atheist om elkaar te kunnen debateren over evolutie en creatie
Hugh Ross is geen Bijbelgelovige maar een verborgen Atheist doet alsof hij een Christen is en dat is waar Kent hem ontmaskertDe Bijbel leert geen evolutie over lange periode van tijd.
Hier nog een leuk debat
Je vergeet er één ding bij te vermelden, dat Genesis overgenomen is uit oudere epen zoals deze:quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:24 schreef Robmeister het volgende:
Nee maar ik geloof wel in de onfeilbaarheid van Gods woord en in Genesis 1 staat duidelijk dat God alles gemaakt heeft in zes dagen tijd..sterker nog zijn opvatting kan helemaal niet aangezien in het Hebreeuws het woord Yom gebruikt wordt voor dag, en Yom is een letterlijke dag. Oftewel 24 uur. Zoals bv Yom kipoer wat grote verzoendag betekend..
quote:Op vrijdag 12 juli 2013 22:18 schreef DJKoster het volgende:
Joden? Waren deze er dan al tijdens de schepping?
Of heeft een Jood dit later opgeschreven en zijn eigen wereld/tijdbeeld erin verwerkt?
quote:Op vrijdag 12 juli 2013 22:39 schreef Robmeister het volgende:
Een zonnegod dus..quote:Op vrijdag 12 juli 2013 22:39 schreef Robmeister het volgende:
Natuurlijk niet want de zon en de maan werden pas op de vierde dag geschapen, Dus het licht kwam ergens anders vandaan. De bron van dat licht was God zelf. God was het licht. "
Symbolische bedoeld ? Enkel als je jezelf hebt vastgereden, en dat is wel duidelijk. In alle andere gevallen is dit letterlijk, zoals de schepping in 6 dagen. Tjonge, wat kan jij uit je nek kletsen zeg !!quote:Op vrijdag 12 juli 2013 22:57 schreef Robmeister het volgende:
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wanneer een definitie van een woord gegeven word zoals in Genesis het geval is en wanneer iets symbolisch wordt bedoelt.
Je kan natuurlijk ook anders tegen de zaken aankijken. Jij trekt namelijk wel hele gemakkelijke conclusies, De scheppingsverhalen van zowel de Egyptenaren en de Babyloniers lijken op die uit Genesis , En dus is Genesis plak en knipwerk. Nu hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn. Het kan ook andersom, Het is ook een mogelijkheid dat zowel de Babyloniers als de Egyptenaren de schepping hebben overgenomen van de Bijbel. Zo hebben de Hebreeuwen zowel in Babylonie gewoond als ook in Egypte. Dus zo verwonderlijk is dat niet. Alleen de oude Bijbelteksten zijn helaas verloren gegaan door de tijd. De fragmenten die wij hebben zijn copy's van copy's maar dat wil niet zeggen dat Genesis niet accuraat zou zijn of dat het is geplakt vanuit andere bronnen.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 10:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Je vergeet er één ding bij te vermelden, dat Genesis overgenomen is uit oudere epen zoals deze:
http://www.aldokkan.com/religion/creation.htm
En een tweede versie na de ballingschap:
http://www.ancienttexts.org/library/mesopotamian/enuma.html
Mits een beetje knip en plakwerk hebben ze daar Genesis van gemaakt. Moet je al héél onwetend en naïef zijn dit epos letterlijk te nemen.
nou enquote:Op zaterdag 13 juli 2013 09:37 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
De Bijbel leert geen evolutie over lange periode van tijd.
Dat is natuurlijk je reinste onzin ! Je zou moeten weten dat het schrijven van de Bijbel maar dateert uit de 7e eeuw, maar dan nog enkele honderd jaar in beslag genomen heeft deze te completeren.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 10:45 schreef Robmeister het volgende:
Je kan natuurlijk ook anders tegen de zaken aankijken. Jij trekt namelijk wel hele gemakkelijke conclusies, De scheppingsverhalen van zowel de Egyptenaren en de Babyloniers lijken op die uit Genesis , En dus is Genesis plak en knipwerk. Nu hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn. Het kan ook andersom, Het is ook een mogelijkheid dat zowel de Babyloniers als de Egyptenaren de schepping hebben overgenomen van de Bijbel.
De Habiru hebben nooit in Babylon gewoond. Pas bij de deportatie van de elite onder Babylonisch bewind hebben de Judeeërs er een tijd verbleven. Het is pas na de bevrijding door de Perzische Cyrus de Grote dat ze deze verhalen naar Juda hebben meegenomen. Wat de Hyksos ( Habiru ) in Egypte betreft: Deze hebben het Egyptisch scheppingsverhaal meegenomen naar Edom en Kanaän bij hun uitwijzing onder Achnaton's bewind in Amarna. Basic geschiedenis joh !!quote:Zo hebben de Hebreeuwen zowel in Babylonie gewoond als ook in Egypte. Dus zo verwonderlijk is dat niet.
Dat is jouw verzinsel en wishful thinking.quote:Alleen de oude Bijbelteksten zijn helaas verloren gegaan door de tijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |