abonnement Unibet Coolblue
pi_128899316

Het paradepaardje van de Portugese spoorwegen, de Comboios de Portugal, betreft de Alfa-Pendular. Deze zesdelige kantelbaktreinen is met name aan te treffen op de druk bereden lijn tussen Lissabon en Porto. Samen met de getrokken Intercidades vormen ze het lange afstandsvervoer in Portugal. CP-stel 4009 is een klein half uur geleden vertrokken uit Lisboa Santa Apolónia en snelt hier als IC 123 door Vila Franca de Xira op weg naar Porto Campanhã.


LIssabon ligt aan de oevers van de rivier de Taag. Aan de oevers van de rivier liggen diverse containerterminals en enkele daarvan hebben ook een spooraansluiting. Op de heerlijke ochtend van 3 juli 2013 passeerde deze containertrein in noordelijke richting met aan kop de schone CP 5629. Relatief vaak rijden deze treinen met een lok van de nieuwere Siemens 4700-serie maar deze zitten vrijwel allemaal onder de graffiti.


Het regionale treinverkeer rond Lissabon is verdeeld over een viertal spoorlijnen. Een daarvan is de Azambuja-lijn die vanaf Lissabon Santa Apolónia en Alcântara-Terra in noordelijke richting naar Castanheira do Ribatejo en Azambuja loopt. Gedurende de spits wordt er een kwartierdienst gereden met dubbeldeks-treinstellen van Alsthom. Het betreft het enige dubbeldeksmaterieel in Portugal en is in de spits noodzakelijk om de vele forenzen te kunnen vervoeren. De 3580 is een van de weinig graffiti-vrije stellen en is op 3 juli 2013 onderweg als trein 16410 van Lisboa Alcantara-Terra naar Azambuja en maakt na het passeren van uw fotograaf een stop te Villa Franca de Xira.


Nadat de zon in Portugal opgekomen is stijgt en draait deze slechts langzaam. Pas rond het middaguur schiet de zon omhoog en draait deze ook erg snel door: bijna 90 graden in nog geen 2 uur. Gedurende deze periode staat de zon dermate hoog aan de hemel dat het niet echt een pretje is om buiten in de zon te staan, laat staan dat een trein dan mooi belicht is. Dus werd er genoegen genomen met een donker neusje van de eerste Intercidades van de dag die Vila Franca de Xira in zudelijke richting passeerde. De fraaie CP 5609 is met IC 520 onderweg van Porto Campanhã naar Lisboa Santa Apolónia. De lok is bestickerd met reclame voor het in Entroncamento gelegen Portugese spoorwegmuseum.


Vlak voor vertrek terug naar Lissabon passeerde er nog een Intercidades uit Lissabon naar Porto, ditmaal met een andere reclamelok voorop. De 5614 passeert hier met IC 523 ter hoogte van Vila Franca de Xira. De lok werft voor de uit 2009 stammende en awardwinnende documentaire Pare, Escute, Olhe wat Stop, Luister, Kijk in het Nederlands betekend. In de documentaire staat een spoorlijn centraal tussen Bragança en Mirandela. De linha ferroviária do Tua werd gesloten door de regering, wat grote consequenties had voor de omliggende bevolking. De documentaire laat zien wat beslissingen van bovenaf kunnen betekenen op individueel niveau. Deze boodschap wordt uiteraard vergezeld van adembenemende beelden van het gebied.


Kopstation Lisboa Santa Apolónia bestaat uit zes perronsporen en een lokkenspoor. Kwa opzet zou je het kunnen vergelijken met München Hbf. Een gedeelte onder de kap (de drie lange kopsporen 3, 4 en 5) en twee gedeeltes met kortere sporen aan weerszijden. Het paradepaardje van Comboios de Portugal (CP) de Alfa Pendular vertrekt immer van spoor 1 en is daarmee in de ochtend heel fraai te fotograferen. Stel 4004 staat op 3 juli 2013 gereed als IC 125 naar Porto Campanhã.


Het tramnetwerk van Lissabon bestaat vandaag de dag uit 5 lijnen. Lijn 28 is verreweg de bekendste en wordt net als lijn 12, 18 en 25 gereden door tweeassige motorwagens die Remodelados genoemd worden. Deze oude trammetjes zijn tussen 1935 en 1940 gebouwd en midden jaren 90 gemoderniseerd. Een ritje met zo'n tram behoort tot een moetje bij een bezoek aan de Portugese hoofdstad. Stel 577 is bestickerd met reclame voor Jameson whiskey. Het nu nog vrij lege tramstel zal zich weldra weer vullen met touristen want de halte Miradouro Santa Luzia bevindt zich het dichtst bij Castelo de São Jorge, het bekendste kasteel van Lissabon.


Op werkdagen tijdens de spitsuren rijden er extra stoptreinen tussen Alverca gelegen aan de Azambuja-lijn via Lissabon Oriente naar Sintra en v.v. Stel 2328 is met een eveneens schone soortgenoot onderweg als trein 18066 en passeert hier de kantoorgebouwen bij Lissabon Oriente. Deze treinstellen zijn door Siemens gebouwd in 1991 en een jaar later voor het treinverkeer op de Rossio-Sintra-lijn in dienst gekomen en rijden daar anno 2013 nog steeds.


De route van tramlijn 28 verloopt van Martim Moniz naar Prazares en terug maar diverse trams doen slechts een deel van de route aan en kennen dus een ander begin- en eindpunt. Daarbij moet de tram eerst hoogte winnen om de heuvel van Alfama te beklimmen. Daarbij dienen zich steeds obstakels op. De straten zijn smal en vaak versperren vrachtwagens de route. Ook de soms trage touristen (die vaak niet van een dagkaart gehoord hebben en dus per rit een nieuw los kaartje moeten afrekenen) zorgen voor vertraging en een trage doorstroming. Zo komt het vaak voor dat er gedurende een kwartier geen tram komt opdagen en er vervolgens meerderen achter elkaar passeren. Zo ook het geval op 4 juli 2013 toen de motorwagens 554, 542 en 558 kort achter elkaar zullen halteren bij het Largo das Portas do Sol.


Tramlijn 15 is de enige lijn die met moderne lagevloertrams gereden kan worden want de overige tramlijnen rijden in tegenstelling tot lijn 15 door de heuvels van Lissabon. Stel 506 van Carris, het vervoersbedrijf van Lissabon, is bestickerd met reclame voor frisdrankmerk Coca-Cola en passeert hier het bekendste bouwwerk dat in buitenwijk Belém staat, namelijk het klooster Mosteiro dos Jerónimos. In het Nederlands staat dat voor het Hiëronymietenklooster, dat van 1502 tot 1580 gebouwd werd en in 1987 werd toegevoegd aan de UNESCO werelderfgoedlijst.

Later deel 2.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 10:13:46 #152
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128899454
Zug-Chef ^O^ ^O^
Alleen voor de trammetjes moet ik er een keer naar toe :X
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Sport zaterdag 13 juli 2013 @ 10:17:20 #153
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_128899501
De extra trein waar ik het vanmorgen over had:
Locon 9906 komt langs De Lutte met een extra trein van Bad Bentheim naar Amsterdam Centraal. Achter de loc hangen vijftien rijtuigen, grotendeels van CentralBahn AG
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_128899607
Mooi, Zug-Chef!

Die loc met Pare, Escute, Olhe heb ik vorig jaar in de lente ook al gezien (en hier gepost) maar ik wist niet dat het (ook) een documentaire is, dacht dat het gewoon een waarschuwing was voor goed uitkijken bij overwegen en meer niet.
pi_128899790
Prachtfoto's heren!
  Redactie Sport zaterdag 13 juli 2013 @ 10:45:15 #156
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_128899837
Wel handig: op station gronau heb ik nog gewoon Vodafone NL. Trein uit Dortmundkwam binnen, en op het
moment dat hij stilstond waren Mormotoren ok al uit
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 13 juli 2013 @ 10:54:07 #157
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128899931
Ik had op station Bad Bentheim geen bereik, maar bovenop de kasteeltoren wel :)
  zaterdag 13 juli 2013 @ 11:38:25 #158
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128900714
Er staat inmiddels een grote blauwe mobiele hijskraan bij het station van Bretigny, en een woud van zendwagens.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 13 juli 2013 @ 12:24:56 #159
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128901838
http://www.nu.nl/buitenla(...)mankement-rails.html

Waarom ILT daar altijd maanden tot jaren voor nodig heeft snap ik dan ook niet :')

quote:
De intercity Parijs - Limoges is vrijdag ten zuiden van Parijs ontspoord door een mankement op de rails. Een onderdeel dat rails bij elkaar hield, was losgeraakt.

Dat heeft de Franse staatsspoorwegmaatschappij SNCF zaterdag bekendgemaakt, meldde de BBC. Bij het ongeluk vlakbij het station van Brétigny-sur-Orge, 20 kilometer ten zuiden van Parijs, kwamen zes mensen om het leven en raakten er 30 gewond, van wie acht ernstig.

De Franse minister van Verkeer, Frédéric Cuvillier, had eerder op zaterdag al gezegd dat dankzij het optreden van de machinist erger is voorkomen en sloot uit dat hij schuld aan het ongeluk zou hebben. ''De machinist heeft uitstekende reflexen, waardoor hij kon voorkomen dat de trein botste met een tegemoet komende trein'', aldus Cuvillier.
Dat lijkt me dan raar eigenlijk. Alsof juist het niet-ontspoorde deel op een verkeerd spoor terecht gekomen is :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128901889
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 12:24 schreef Dr_Flash het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)mankement-rails.html

Waarom ILT daar altijd maanden tot jaren voor nodig heeft snap ik dan ook niet :')

[..]

Dat lijkt me dan raar eigenlijk. Alsof juist het niet-ontspoorde deel op een verkeerd spoor terecht gekomen is :?
'Reflexen' valt misschien ook onder 'snel een noodoproep doen zodat het overige treinverkeer stil komt te liggen' ?
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 13 juli 2013 @ 12:28:46 #161
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128901928
Oh zo, ja dat zou kunnen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128902325
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 12:24 schreef Dr_Flash het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)mankement-rails.html

Waarom ILT daar altijd maanden tot jaren voor nodig heeft snap ik dan ook niet :')

[..]

Dat lijkt me dan raar eigenlijk. Alsof juist het niet-ontspoorde deel op een verkeerd spoor terecht gekomen is :?
21 april Amsterdam was ook vrij snel bekend dat het om een STS ging.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 12:51:00 #163
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_128902397
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 10:17 schreef dennistd het volgende:
De extra trein waar ik het vanmorgen over had:
[ afbeelding ]
Locon 9906 komt langs De Lutte met een extra trein van Bad Bentheim naar Amsterdam Centraal. Achter de loc hangen vijftien rijtuigen, grotendeels van CentralBahn AG
Leuk plaatje, maar kan nog wel wat bewerking gebruiken. Heb je het RAW bestand?
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 13 juli 2013 @ 13:40:34 #164
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128903545
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 08:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Was deze al voorbij gekomen? In de buurt bij Hendaye

[ afbeelding ]

Edit: Bij station Austerlitz vertrekt niks
mooi uitzicht vanaf de rails zo
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 13 juli 2013 @ 14:32:42 #165
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_128904958
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 12:24 schreef Dr_Flash het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)mankement-rails.html

Waarom ILT daar altijd maanden tot jaren voor nodig heeft snap ik dan ook niet :')

[..]

Dat lijkt me dan raar eigenlijk. Alsof juist het niet-ontspoorde deel op een verkeerd spoor terecht gekomen is :?
Dit zelfde stuk spoor was 4 juli nog voor onderhoud gecontroleerd toch? Hoe kan dat loszittende stuk dan ooit gemist zijn?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_128904991
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 14:32 schreef Ajaxfan het volgende:

[..]

Dit zelfde stuk spoor was 4 juli nog voor onderhoud gecontroleerd toch? Hoe kan dat loszittende stuk dan ooit gemist zijn?
In de nacht zie je veel minder dan overdag, plus je weet niet wat er toen gecontroleerd is.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 15:33:19 #167
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128906462
Sabotage kan ook niet worden uitgesloten, het is raar dat een stuk metaal dat door meerdere bouten op z'n plek wordt gehouden ineens loskomt.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 13 juli 2013 @ 15:45:56 #168
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128906779
mooie platen hier weer trouwens :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128907174
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 15:33 schreef James1988 het volgende:
Sabotage kan ook niet worden uitgesloten, het is raar dat een stuk metaal dat door meerdere bouten op z'n plek wordt gehouden ineens loskomt.
Lasplaten of een ES-Las (Lijmlas).
  zaterdag 13 juli 2013 @ 16:09:25 #170
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128907303
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 16:03 schreef b2py het volgende:

[..]

Lasplaten of een ES-Las (Lijmlas).
Dat zou er dan ongeveer zo uit moeten zien:


Bron: Screencap van een SNCF-video over het

Dat zijn aardig wat bouten...
pi_128907341
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 15:33 schreef James1988 het volgende:
Sabotage kan ook niet worden uitgesloten, het is raar dat een stuk metaal dat door meerdere bouten op z'n plek wordt gehouden ineens loskomt.
Het zou in ieder geval heel 'makkelijk' zijn om dat te zeggen, dan valt het hen minder te verwijten lijkt me. Als de indrastructuur - die net gecheckt is - het probleem is betekent dat er serieuze problemen zijn.
Lijkt me wel relatief eenvoudig onderzoekbaar (sabotage).
pi_128907355
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 16:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat zou er dan ongeveer zo uit moeten zien:
[ afbeelding ]

Bron: Screencap van een SNCF-video over het

Dat zijn aardig wat bouten...
Iets anders dan dat kan ik me niet bedenken dat wordt gebruikt om rails aan elkaar vast te houden..
pi_128908567
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 16:10 schreef Frenk3nstein het volgende:

[..]

Het zou in ieder geval heel 'makkelijk' zijn om dat te zeggen, dan valt het hen minder te verwijten lijkt me. Als de indrastructuur - die net gecheckt is - het probleem is betekent dat er serieuze problemen zijn.
Lijkt me wel relatief eenvoudig onderzoekbaar (sabotage).
Dat zijn toch de dingen die ze gelijk uit willen sluiten ?
  Redactie Sport zaterdag 13 juli 2013 @ 17:36:28 #174
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_128909793
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 12:51 schreef Aardappelscheermes het volgende:

[..]

Leuk plaatje, maar kan nog wel wat bewerking gebruiken. Heb je het RAW bestand?
Jazeker, http://www.dennistd.nl/temp/loconraw.cr2
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 13 juli 2013 @ 18:49:35 #175
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128911703
Naast SLT 2611 is inmiddels ook SLT 2412 voorzien van ERTMS.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')