Ik heb ze in 5 academische jaren nog niet meegemaakt.quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:05 schreef VacaLoca het volgende:
Dus volgens jou bestaan er geen groepsprojecten op de universiteit?
Dat mag, als je maar snapt dat het in de US voornamelijk gaat om wélke universiteit of college je je diploma hebt behaald.quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:12 schreef Speedy_T het volgende:
Als je de WO-bachelors op één lijn gaat zetten met een BA uit Amerika zijn we snel uitgepraat.
Aan de TU is het bjna standaard, en studies als bedrijfskunde natuurlijk.quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:16 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Ik heb ze in 5 academische jaren nog niet meegemaakt.
En dat je uiteindelijk geld genoeg moet hebben dan wel geluk genoeg hebt om toegelaten te worden tot een graduate school.quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:16 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Dat mag, als je maar snapt dat het in de US voornamelijk gaat om wélke universiteit of college je je diploma hebt behaald.
Geld speelt absoluut een rol, maar veelbelovende studenten komen wel in aanmerking voor scholarships die een goed deel van de kosten kunnen dekken.quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:18 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
En dat je uiteindelijk geld genoeg moet hebben dan wel geluk genoeg hebt om toegelaten te worden tot een graduate school.
Dus jij wil alles op één hoop gooien, zoals Amerika?quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:25 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Geld speelt absoluut een rol, maar veelbelovende studenten komen wel in aanmerking voor scholarships die een goed deel van de kosten kunnen dekken.
Maar niet echt relevant dit verder, het gaat er om dat de ene Amerikaan met een B.Sc titel net zoveel kan verschillen van de andere als het gaat om kwaliteit van onderwijs en mate van wetenschappelijk onderzoek terwijl een Nederlander zich dus wel mag gaan verklaren wat een University of Applied Sciences is en waarom hij een Bachelor of Health is ipv Bachelor of Science.
Wat ik wil is niet zo belangrijk.quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:26 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Dus jij wil alles op één hoop gooien, zoals Amerika?
Heeft te maken met wanneer je de studie bent begonnen en of de overgangsregeling van kracht is. Moet je nakijken in je documentatie. Als goed is staat op ie diploma welke titel je mag voeren. Als je mag kiezen staat het dus daarop.quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:41 schreef The_Yakuza het volgende:
[..]
Jawel, het is of Ing. of Bachelor of Engineering. Tenzij dit afgelopen jaar is veranderd? Ik mag dit in iedergeval wel voeren en ben afgestudeerd aan de hts in 2012.
EDIT: Overigens vind ik persoonlijk de Nederlandse titulatuur op de één of andere manier mooier dan de internationale versie
EDIT2: Het hele'gelijktrekken' is natuurlijk belachelijk![]()
Overigens heb je die verwarring in buitenland al doordat de term graduate soms meerdere betekenissen heeft.quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:28 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Wat ik wil is niet zo belangrijk.
Het aantal verschillende vormen en titels zal tbv internationalisering gewoon vervagen. Het is niet praktisch meer als elk land afwijkt in titulatuur. Daar kan je je wel druk om gaan maken... je kan ook gewoon je eigen ding doen en er op vertrouwen dat men uiteindelijk wel landt waar men hoort.
Hooguit dat recruiters het wat moeilijker krijgen.
Ah, helder. Vind het wel zondequote:Op donderdag 11 juli 2013 01:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik heb namelijk hetzelfde. Mag mij ing. noemen. In het werkveld weet iedereen dan wat je bedoelt. Nu heb ik bijna mijn master afgerond. Ik mag er dan echter geen drs. of ir. van maken. Wordt dus MSc. drs. voor nieuwe studenten is sowieso niet meer mogelijk.
Welk punt probeerde je dan te maken met dat in 'andere landen' ( je noemt alleen de VS) men vrijwillig genoegen neemt met een 'WO-bachelor'quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:28 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Wat ik wil is niet zo belangrijk.
Het aantal verschillende vormen en titels zal tbv internationalisering gewoon vervagen. Het is niet praktisch meer als elk land afwijkt in titulatuur. Daar kan je je wel druk om gaan maken... je kan ook gewoon je eigen ding doen en er op vertrouwen dat men uiteindelijk wel landt waar men hoort.
Hooguit dat recruiters het wat moeilijker krijgen.
Dat was in reactie op de stelling dat een bachelor programma op een universiteit puur dient ter voorbereiding voor de masterfase.quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:44 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Welk punt probeerde je dan te maken met dat in 'andere landen' ( je noemt alleen de VS) men vrijwillig genoegen neemt met een 'WO-bachelor'
Maar een Nederlands WO-bachelorprogramma is totaal niet te vergelijken met een B.A. op welke Amerikaanse college/university dan ook. Het echte werk begint pas op een graduate school.quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:46 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Dat was in reactie op de stelling dat een bachelor programma op een universiteit puur dient ter voorbereiding voor de masterfase.
Volgens artikel 7.20 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek mag iemand die gerechtigd is een bachelor- of mastertitel te voeren, ook de oude titel gebruiken.quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Als goed is staat op ie diploma welke titel je mag voeren. Als je mag kiezen staat het dus daarop.
Ik heb namelijk hetzelfde. Mag mij ing. noemen. In het werkveld weet iedereen dan wat je bedoelt. Nu heb ik bijna mijn master afgerond. Ik mag er dan echter geen drs. of ir. van maken. Wordt dus MSc. drs. voor nieuwe studenten is sowieso niet meer mogelijk.
Ik bedoelde ook niet te stellen dat het inhoudelijk gelijk is maar dat je dus al een verschil hebt per regio wat de waarde van een B.Sc titel is die behaald is aan een universiteit. Dus dat je wel oneindig kan blijven miepen over het verschil in genoten onderwijs tussen mensen met de zelfde titel maar dat het onbegonnen werk is.quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:48 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Maar een Nederlands WO-bachelorprogramma is totaal niet te vergelijken met een B.A. op welke Amerikaanse college/university dan ook. Het echte werk begint pas op een graduate school.
Dat ben ik met je eens. Maar jouw stelling dat iemand met een WO-bachelor net zo goed de arbeidsmarkt op kan als iemand met een Amerikanse B.A. in Economics, Engineering of wat dan ook is gewoon bullshit. Dat heeft niet zo veel met kwaliteit te maken, maar puur met de manier van onderwijs (academisch vs. meer praktisch)quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:52 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet te stellen dat het inhoudelijk gelijk is maar dat je dus al een verschil hebt per regio wat de waarde van een B.Sc titel is die behaald is aan een universiteit. Dus dat je wel oneindig kan blijven miepen over het verschil in genoten onderwijs tussen mensen met de zelfde titel maar dat het onbegonnen werk is.
Een universiteit zoals de Universiteit Maastricht is er juist trots op dat ze met PGO werken. En dat geldt bij hen voor iedere studie.quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:16 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Ik heb ze in 5 academische jaren nog niet meegemaakt.
Dan heb je mijn post verkeerd begrepen. Ik bedoelde juist het verschil aan te geven dat het in Amerika niet ongebruikelijk is om met een bachelor de arbeidsmarkt op te gaan terwijl het in Nederland gebruikelijk is dat als je naar de universiteit gaat de enige eindstreep die telt een master papiertje is en DUO zoals jij geloof ik al aangaf je studie dan ook pas als voltooid ziet. En dat dat laatste dus wat zegt over het systeem in Nederland en niet over dat van andere landen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 02:01 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar jouw stelling dat iemand met een WO-bachelor net zo goed de arbeidsmarkt op kan als iemand met een Amerikanse B.A. in Economics, Engineering of wat dan ook is gewoon bullshit. Dat heeft niet zo veel met kwaliteit te maken, maar puur met de manier van onderwijs (academisch vs. meer praktisch)
Dan begrijp jij mijn post verkeerd, want ik snap heel goed dat je een vergelijking probeert te maken met het Amerikaanse systeem. Die vergelijking gaat niet op omdat die diploma's inhoudelijk voor geen meter op elkaar lijken.quote:Op donderdag 11 juli 2013 02:06 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Dan heb je mijn post verkeerd begrepen. Ik bedoelde juist het verschil aan te geven dat het in Amerika niet ongebruikelijk is om met een bachelor de arbeidsmarkt op te gaan terwijl het in Nederland gebruikelijk is dat als je naar de universiteit gaat de enige eindstreep die telt een master papiertje is en DUO zoals jij geloof ik al aangaf je studie dan ook pas als voltooid ziet.
Exact. Net zo min dus als een hbo-bachelor en een wo-bachelor in Nederland.quote:Op donderdag 11 juli 2013 02:09 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Die vergelijking gaat niet op omdat die diploma's inhoudelijk voor geen meter op elkaar lijken.
Ik ben afgestudeerd HBO'er en ik denk dat ik voor velen van ons spreek als ik zeg dat het me geen fluit uitmaakt of mijn officiële titel nou Bsc of Ing of B-ICT isquote:Op woensdag 10 juli 2013 18:02 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het gaat dan om de afschaffing van de prestatiebeurs voor de masterfase. Het stelsel van studiefinanciering blijft dan wel bestaan, alleen via een lening. Dat heeft denk ik in de praktijk weinig effect op de toegankelijkheid van een master. De Bsc titel blijft in de toekomst ook waardeloos.
Daarom snap ik ook niet waarom een hbo'r niet gewoon bachelor of engineering zou willen hebben i.p.v Bsc. Met de eerste aanduiding is het meteen duidelijk dat je van de HTS komt. Met de tweede kan er van alles en nog wat aan de hand zijn en mag je gaan uitleggen waarom je geen Msc hebt gehaald.
Het is en zal wel relevant blijven. Je kan niet verwachten dat elk HRM-kutje alle nuances van elk vakgebied en opleiding kent. Een titel wordt dan toch gebruikt als een surrogaat voor kunde, zeker als er veel gegadigden zijn voor een plek.quote:Op donderdag 11 juli 2013 09:36 schreef Re het volgende:
zijn er nog bedrijven die je alleen aannemen op basis van je titel
nou ja, ik mag hopen dat HR niet gaat bepalen wie uiteindelijk geschikt is voor de baan, misschien bij het selecteren van kandidaten, maar ja dan val je toch redelijk snel "door de mand" aangezien het gewoon in je CV staat wat je precies voor opleiding gedaan hebtquote:Op donderdag 11 juli 2013 10:04 schreef eleusis het volgende:
[..]
Het is en zal wel relevant blijven. Je kan niet verwachten dat elk HRM-kutje alle nuances van elk vakgebied en opleiding kent. Een titel wordt dan toch gebruikt als een surrogaat voor kunde, zeker als er veel gegadigden zijn voor een plek.
Pas maar op. Straks pakt een hbo'r hem nog af.quote:Op donderdag 11 juli 2013 11:10 schreef Maharbal het volgende:
Als ze mijn titel maar niet kunnen voeren.
Het is sowieso nooit 'eerlijk' aangezien verschillende vakgebieden nou eenmaal verschillende vaardigheden vereisen en de ene altijd moeilijker dan de andere zal blijven. Tegelijk is er geen enkele objectieve manier om te beoordelen hoe 'moeilijk' een opleiding is. Dus discussiëren over eerlijkheid is zinloos.quote:Op donderdag 11 juli 2013 15:33 schreef wimjongil het volgende:
En dat een tweejarige master toegepaste wiskunde dezelfde titel krijgt als een eenjarige master communicatiewetenschappen is zeker wel eerlijk?
Dan vind ik wel dat wij WO-bachelors bijvoorbeeld ook beschermde hbo beroepen mogen doen met een soortgelijke opleiding.quote:Op donderdag 11 juli 2013 14:04 schreef Obama het volgende:
Ik zou inderdaad de bachelors gelijk trekken maar niet de masters, daar zit toch wel een wezelijk verschil. Sowieso vind ik dat HBO en WO gelijk getrokken moeten worden. Excellente studenten naar excellente scholen en etc.
Natuurlijk, vanzelfsprekend.quote:Op donderdag 11 juli 2013 17:36 schreef Mishu het volgende:
[..]
Dan vind ik wel dat wij WO-bachelors bijvoorbeeld ook beschermde hbo beroepen mogen doen met een soortgelijke opleiding.
Ik zie het HBO als een opleiding op een community college en een universitaire opleiding als een van een university.quote:Op donderdag 11 juli 2013 23:25 schreef Piger het volgende:
Het hele hbo/wo gebeuren is toch ook helemaal uit de hand gelopen.
Was het oorspronkelijk niet de bedoeling dat HBO zou voorbereiden op de arbeidsmarkt en WO voor wetenschap? Nu wordt er automatisch gekozen voor WO omdat dit als een hoger niveau wordt ervaren. (en wat ook effect heeft gehad op het niveau) Terwijl een wetenschappelijke opleiding lang niet altijd relevant is.
Dat de titels gelijk worden getrokken is helemaal niet zo vreemd. Onze onderwijssystematiek is internationaal een erg vreemd concept.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |