De manier waarop je dit formuleert geeft mooi je begripsverwarring weer: machtsverheffen is echt iets anders dan vermenigvuldigen met een bepaalde factor. Als je hebtquote:Op woensdag 10 juli 2013 10:00 schreef wiskundenoob het volgende:
Sorry, had het moeten weten dat je niet zomaar bij alle termen met machten mag vermenigvuldigen.
Ehhh, omdat men dat a priori dient te stellen om de herkomst en afleiding van die merkwaardig product formules inzichtelijk te maken mss? Stel dat a en b idd even groot zouden zijn dan zou je onmiddelijk kunnen stellen:quote:Op donderdag 11 juli 2013 14:27 schreef wiskundenoob het volgende:
Uh, klopt dat eerste plaatje wel? Waarom is a2 groter dan b2? Waarom zijn a en b niet even groot?
Heb het al begrepen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 17:01 schreef VanishedEntity het volgende:
[..]
Ehhh, omdat men dat a priori dient te stellen om de herkomst en afleiding van die merkwaardig product formules inzichtelijk te maken mss? Stel dat a en b idd even groot zouden zijn dan zou je onmiddelijk kunnen stellen:
a=b => a+b <=> 2a <=> 2b .
(a+b)2 = a2 + 2ab + b2 .
Maar omdat a=b kan je ook gelijk opschrijven:
a2 + 2*a*a + a2 <=> b2 + 2*b*b + b2 <=> 4a2 <=> 4b2
Op eenzelfde manier is aan te tonen dat (a-b)2 = 0 als a=b geldt.
Hier ook een paper van een masterstudent waarin de formule van Cardano op soortgelijke (maar natuurlijk wat ingewikkeldere wijze) wordt afgeleid.quote:
Ik ken dat stuk wel, maar ik vind het niet zo goed, zowel inhoudelijk als didactisch niet. Het begint al meteen bij de eerste alinea, waar de auteur de lezer vraagt of deze er wel eens over nagedacht heeft hoe de vergelijkingquote:Op zaterdag 13 juli 2013 01:13 schreef randomo het volgende:
[..]
Hier ook een paper van een masterstudent waarin de formule van Cardano op soortgelijke (maar natuurlijk wat ingewikkeldere wijze) wordt afgeleid.
Geef eens wat voorbeelden van stellingen die je denkt te begrijpen maar waarvan je niet zelf een bewijs kunt verzinnen en (correct) op kunt schrijven.quote:Trouwens, ik zoek nog wat opgaven om bewijzen mee te oefenen. Ik heb wel putnam problemen gevonden, maar veel daarvan zijn toch wat te moeilijk voor me. Ik begrijp de te bewijzen stelling wel, maar ik kom eigenlijk nooit uit de bewijzen. Iemand een idee?
wtfquote:Op zaterdag 13 juli 2013 01:13 schreef randomo het volgende:
[..]
Hier ook een paper van een masterstudent waarin de formule van Cardano op soortgelijke (maar natuurlijk wat ingewikkeldere wijze) wordt afgeleid.
Trouwens, ik zoek nog wat opgaven om bewijzen mee te oefenen. Ik heb wel putnam problemen gevonden, maar veel daarvan zijn toch wat te moeilijk voor me. Ik begrijp de te bewijzen stelling wel, maar ik kom eigenlijk nooit uit de bewijzen. Iemand een idee?
Haha inderdaadquote:
Zelfs voor een educational master vind ik het nogal erg matig. Er staat nou niet echt hele moeilijke dingen in. Ik denk dat iedere beta master of bachelor student dit kan schrijven.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 10:42 schreef thenxero het volgende:
[..]
Haha inderdaad. Het had ook een matig profielwerkstuk kunnen zijn. Ik hoop dat je hiermee geen wiskunde master kan afronden, maar misschien een education master of zo. Het moet een soort leermethode voor middelbare scholieren voorstellen denk ik.
Ja, klopt. Van die master had ik ook al niet zo'n hoge pet opquote:Op zaterdag 13 juli 2013 10:53 schreef Dale. het volgende:
[..]
Zelfs voor een educational master vind ik het nogal erg matig. Er staat nou niet echt hele moeilijke dingen in. Ik denk dat iedere beta master of bachelor student dit kan schrijven.
Ben ik helemaal met je eens, ik vond het alleen wel mooi om te zien dat de formule ook geometrisch afgeleid kan worden. Bij infi heb ik het geleerd om met een aantal substituties te doen die totaal niet voor de hand liggen, dan vind ik deze manier toch mooier.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 05:04 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik ken dat stuk wel, maar ik vind het niet zo goed, zowel inhoudelijk als didactisch niet. Het begint al meteen bij de eerste alinea, waar de auteur de lezer vraagt of deze er wel eens over nagedacht heeft hoe de vergelijking
x3 + 3x2 + 6x + 8 = 0
[...]
O, ik heb er geloof ik nog wel wat liggen, maar dat zijn dus voornamelijk putnam-problemen.quote:Geef eens wat voorbeelden van stellingen die je denkt te begrijpen maar waarvan je niet zelf een bewijs kunt verzinnen en (correct) op kunt schrijven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oh, laat maar. Ik ben net deze site tegengekomen. De makkelijkste daarvan zijn denk ik wel een goede uitdagingEr stond 'project', ik wist niet zeker of dat een thesis was of niet, maar ik vreesde inderdaad al dat het een thesis was... Anyway, het lijkt me ook ontzettend moeilijk om een goede thesis te schrijven, dus als ik dat ooit nog moet gaan doen kom ik misschien ook met zoiets op de proppenquote:![]()
quote:Op zaterdag 13 juli 2013 13:57 schreef randomo het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens, ik vond het alleen wel mooi om te zien dat de formule ook geometrisch afgeleid kan worden. Bij infi heb ik het geleerd om met een aantal substituties te doen die totaal niet voor de hand liggen, dan vind ik deze manier toch mooier.
[..]
O, ik heb er geloof ik nog wel wat liggen, maar dat zijn dus voornamelijk putnam-problemen.
Zoals (maar die is volgens mij dan weer achterlijk moeilijk) deze:Bij de UU staat geloof ik 47 ECTS voor je masterthesis. Dan kan je ook wel wat meer dan dat verwachten. Met een dergelijke scriptie ga je het ook echt niet redden, als je even het niveau van wat echte scripties bekijkt: http://studenttheses.libr(...)Sciences&language=nl .SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oh, laat maar. Ik ben net deze site tegengekomen. De makkelijkste daarvan zijn denk ik wel een goede uitdaging
[..]
Er stond 'project', ik wist niet zeker of dat een thesis was of niet, maar ik vreesde inderdaad al dat het een thesis was... Anyway, het lijkt me ook ontzettend moeilijk om een goede thesis te schrijven, dus als ik dat ooit nog moet gaan doen kom ik misschien ook met zoiets op de proppen
Meestal staat de - staat voor aftrekken, de / voor delen, en a,b voor de coëfficienten van x^2 resp. x, en c de constante term.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 14:37 schreef wiskundenoob het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat -b/a en a/c betekent bij een kwadratische vergelijking.
Ja, maar wat reken je dan uit?quote:Op zaterdag 13 juli 2013 14:40 schreef thenxero het volgende:
[..]
Meestal staat de - staat voor aftrekken, de / voor delen, en a,b voor de coëfficienten van x^2 resp. x, en c de constante term.
Dingen afkraken is nogal een kansloze aangelegenheid als je niet eens in staat bent om even op te zoeken waar dat verslag nu daadwerkelijk van is.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 10:54 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ja, klopt. Van die master had ik ook al niet zo'n hoge pet op.
Ik kraak het niet af, en ik zei al dat je er misschien een education master mee kan afronden. Desondanks ontstijgt het nauwelijks het pws niveau.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 17:10 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Zoiets afkraken is nogal een kansloze aangelegenheid als je niet eens in staat bent om even op te zoeken waar dat verslag nu daadwerkelijk van is.
Het is namelijk onderdeel van een 10 EC vak :http://www.studiegids.sci(...)ourses/course/29529/
Ik zeg ook niet dat het een briljant verslag is (alleen al het aantal spelfouten...). Misschien had ik beter Dale kunnen quoten. Overigens is het een onderwijsmodule, dus kunt je moeilijk iets op master niveau gaan maken.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 17:15 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik kraak het niet af, en ik zei al dat je er misschien een education master mee kan afronden. Desondanks ontstijgt het nauwelijks het pws niveau.
Dat bedoel ik dusquote:Op zaterdag 13 juli 2013 17:22 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het een briljant verslag is (alleen al het aantal spelfouten...). Misschien had ik beter Dale kunnen quoten. Overigens is het een onderwijsmodule, dus kunt je moeilijk iets op master niveau gaan maken.
Daarnaast was mijn PWS van hoger niveau; dat ging over Blackjack & Poker i.c.m. kansrekenen.
Alleen c is constant, denk ik.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 18:27 schreef Thormodo het volgende:
[..]
En toen?
a, b en c zijn gewoon constanten.
Kun je misschien uitleggen waarom je dat denkt en kun je het volledige plaatje geven? Want hier kan uiteraard niemand wat mee.quote:
Bij een kwadratische vergelijking is c volgens mij een constante en het staat ook in de post van thenxero.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 18:33 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Kun je misschien uitleggen waarom je dat denkt en kun je het volledige plaatje geven? Want hier kan uiteraard niemand wat mee.
Heb je het nu over de abc-formule of zo? c = -39 is nogal een rare statement, want er komt verder geen c voor in je post.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 18:46 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Bij een kwadratische vergelijking is c volgens mij een constante en het staat ook in de post van thenxero.
Bijv.
x^2 + 10x - 39 = 0
c = -39
Ok, dat valt dan wel weer meequote:Op zaterdag 13 juli 2013 17:10 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Dingen afkraken is nogal een kansloze aangelegenheid als je niet eens in staat bent om even op te zoeken waar dat verslag nu daadwerkelijk van is.
Het is namelijk onderdeel van een 10 EC vak :http://www.studiegids.sci(...)ourses/course/29529/
Klinkt interessantquote:Op zaterdag 13 juli 2013 17:22 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het een briljant verslag is (alleen al het aantal spelfouten...). Misschien had ik beter Dale kunnen quoten. Overigens is het een onderwijsmodule, dus kunt je moeilijk iets op master niveau gaan maken.
Daarnaast was mijn PWS van hoger niveau; dat ging over Blackjack & Poker i.c.m. kansrekenen.
Kan je dit toelichten met wat concrete voorbeeldjes? Ik twijfel er niet aan dat je gelijk hebt maar het is handig om het wat concreter te maken.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 17:24 schreef thenxero het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Het hoeft bij zo'n master natuurlijk ook geen technisch hoogstandje te zijn. Maar je mag wel verwachten dat het historisch correct is, met goede bronnen en zonder spelfouten. Bovendien laat de opbouw ook het een en ander te wensen over.
En dat ik niet zo'n hoge pet op heb van die master is (misschien niet geheel terecht) gebaseerd op de lesmethodes die ik tegenkom op middelbare scholen. Ik ga er dan even vanuit dat mensen die lesmethodes schrijven wel een master in education hebben. Toch kom ik aan de lopende band didactisch onverantwoorde sommen tegen. Als die master van hoog niveau is dan zou dat niet moeten kunnen.
Ook heb ik een keer gelezen in een blad (kan me de bron niet meer herinneren), dat het niveau van de education master zwaar onder druk stond.
Wat ik in veel boeken zie is het volgende. Eerst geven ze een "oriënterende som". Het idee is daar dat je gaat nadenken over iets voordat het wordt uitgelegd. In principe is daar nog niks mis mee (alhoewel het niet mijn smaak is, maar dat terzijde). Vervolgens staat er in een "theorie-vakje" (vaak een vrolijk kleurtje met een vrolijk mannetje ernaast) hetgeen wat je hebt uitgevonden in de oriënterende som, maar dan als algemene waarheid.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 21:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kan je dit toelichten met wat concrete voorbeeldjes? Ik twijfel er niet aan dat je gelijk hebt maar het is handig om het wat concreter te maken.
Sowieso vind ik heel het stelling-bewijs model een beetje, hoe zal ik het zeggen, ongepast (?) voor wiskunde-onderwijs. Een mooi of kort bewijs is vaak compleet wat anders dan een didactisch verantwoord verhaal, en ik zie liever een verhaal dat ik makkelijk onthoud dan een indrukwekkend bewijs, al is het alleen maar omdat ik na het eerste zelf eerder in staat ben zelf een bewijs te produceren.quote:
Volgens mij mis je compleet het punt van mijn post. Bovendien zijn bewijzen niet gemaakt om indruk te wekken, maar om een zo eenvoudig en precies mogelijke redenering te geven. En het lijkt me sterk dat je makkelijker gegoochel onthoudt, dan een simpel bewijsje wat precies voortbouwt op wat je al weet.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:46 schreef randomo het volgende:
[..]
Sowieso vind ik heel het stelling-bewijs model een beetje, hoe zal ik het zeggen, ongepast (?) voor wiskunde-onderwijs. Een mooi of kort bewijs is vaak compleet wat anders dan een didactisch verantwoord verhaal, en ik zie liever een verhaal dat ik makkelijk onthoud dan een indrukwekkend bewijs, al is het alleen maar omdat ik na het eerste zelf eerder in staat ben zelf een bewijs te produceren.
Bewijzen zijn niet bedoeld om indruk te wekken, maar vaak wordt er wel een zo kort mogelijk bewijs gegeven, waar je dan weer niet zoveel van leert. Een groot deel van mijn studieboeken en dictaten bestaat uit stellingen en bewijzen, en volgens mij kan de ruimte in veel gevallen beter gebruikt worden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:29 schreef thenxero het volgende:
[..]
Volgens mij mis je compleet het punt van mijn post. Bovendien zijn bewijzen niet gemaakt om indruk te wekken, maar om een zo eenvoudig en precies mogelijke redenering te geven. En het lijkt me sterk dat je makkelijker gegoochel onthoudt, dan een simpel bewijsje wat precies voortbouwt op wat je al weet.
dan kan sneller; moet je alleen wel differentialen gehad hebbenquote:Op zaterdag 13 juli 2013 21:53 schreef thenxero het volgende:
[..]
Wat ik in veel boeken zie is het volgende. Eerst geven ze een "oriënterende som". Het idee is daar dat je gaat nadenken over iets voordat het wordt uitgelegd. In principe is daar nog niks mis mee (alhoewel het niet mijn smaak is, maar dat terzijde). Vervolgens staat er in een "theorie-vakje" (vaak een vrolijk kleurtje met een vrolijk mannetje ernaast) hetgeen wat je hebt uitgevonden in de oriënterende som, maar dan als algemene waarheid.
Ze laten je bijvoorbeeld f(x)=2x primitiveren tot F(x)=x². Dan mag je F(1)-F(0) uitrekenen en krijg je dus 1 als uitkomst. Je moet ook even herkennen dat het gewoon een driehoekje is en de oppervlakte dus 2*1*1/2 = 1 is. Je ziet dus dat in dit geval de primitieves op 1 en 0 van elkaar afgetrokken gelijk is aan de oppervlakte onder de functie op [0,1]. Vervolgens staat eronder in het "theorie-vakje" simpelweg: De oppervlakte onder de grafiek f van a tot b bepaal je door F(b)-F(a) te berekenen.
Ja, dat is waar. Maar het staat er alsof je met één voorbeeld bewezen hebt dat dat zo is. Alsof je dom bent als je dan nog niet snapt waarom dat altijd waar is. Voor scholieren kan dat best leiden tot onzekerheid, want je weet niet meer wanneer je iets niet snapt of wanneer je het simpelweg niet kán snappen, omdat het niet is uitgelegd.
Een ander voorbeeld. Laatst kwam ik een 'bewijs' tegen waarom de afgeleide van ln(x) gelijk is aan 1/x. Dat ging ongeveer zo (uit mijn hoofd):
Stel y=ex, oftewel x=ln(y). Dan
(1)
Dus ook (?!)
Verder hebben we
Dus
Dus
(Hmm, het originele bewijs was nog erger, want daar werden x en y midden in het bewijs omgewisseld. Totaal overbodig en erg verwarrend. Ik moest het ook drie keer lezen. Ik kan echter niet reproduceren waar ze die wisseltruc deden, dus ik laat het maar zo.)
De (?!) stap vond ik nogal dubieus. Het vereist op zijn minst een rechtvaardiging als je claims maakt als![]()
Bovendien, waarom nou niet gewoon op een heldere manier de kettingregel gebruiken? Ik zou het als volgt doen.
Merk op dat eln(x) = x. Beide kanten differentiëren naar x geeft met de kettingregel:
Dus
Klaar. Niet moeilijker maken dan dat het is!
En zo kan ik helaas nog wel even doorgaan. Nou, nog ééntje dan. Gegeven is een functie f(x) = e-x sin(x). Wat is de periode van deze functie? Beschouw nu g(x)=f(x)^2. Wat is de periode van g?
Nou dan is er alweer een probleem. Ten eerste werd periode in dat boek niet gedefinieerd, maar in mijn ogen is de periode het kleinste getal a zodanig dat f(x+a)=f(x), voor alle x in het domein. Dus wat is dan de periode?
Vaak wordt ln(x) = ∫1x t-1dt geïntroduceerd als deze integraal en dan volgt direct uit de hoofdstelling van de integraalrekening dat d(ln(x))/dx = 1/x. Daarna kan dan exp(x) gedefinieerd worden als de inverse functie van ln(x) en volgt met de kettingregel ook gemakkelijk dat d(exp(x))/dx = exp(x).quote:Op zaterdag 13 juli 2013 21:53 schreef thenxero het volgende:
[..]
Een ander voorbeeld. Laatst kwam ik een 'bewijs' tegen waarom de afgeleide van ln(x) gelijk is aan 1/x. Dat ging ongeveer zo (uit mijn hoofd):
Helemaal mee eens. limh→0 (ah − 1)/h = ln(a) werd ook nergens aangetoond.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:47 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vaak wordt ln(x) = ∫1x t-1dt geïntroduceerd als deze integraal en dan volgt direct uit de hoofdstelling van de integraalrekening dat d(ln(x))/dx = 1/x. Daarna kan dan exp(x) gedefinieerd worden als de inverse functie van ln(x) en volgt met de kettingregel ook gemakkelijk dat d(exp(x))/dx = exp(x).
Dit ligt meer voor de hand dan de omgekeerde weg volgen en eerst de afgeleide van ax behandelen (met a > 0), want om aan te tonen dat d(ax)/dx = ln(a)·ax heb je sowieso natuurlijke logarithmen nodig en zou je ook eerst aan moeten tonen dat limh→0 (ah − 1)/h = ln(a).
WolframAlpha snapt dit prima, maar jij voert het kennelijk verkeerd in, kijk maar hoe het wel werkt.quote:
Wat is er dan precies mis met mijn stukje LaTeX (of TeX, hoe die code ook mag heten)?quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
WolframAlpha snapt dit prima, maar jij voert het kennelijk verkeerd in, kijk maar hoe het wel werkt.
1 | 1-4(\int_0^1(\sqrt{1-x^2})dx - 2\int_0^{1/2}(\sqrt{1-x^2})dx) |
Niets, en als ik dat invoer in WolframAlpha werkt het ook, dus kennelijk had je dan eerst iets anders.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:18 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Wat is er dan precies mis met mijn stukje LaTeX (of TeX, hoe die code ook mag heten)?
[ code verwijderd ]
Een 7 man. Ik voel me hard genaaid.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Amoeba, wat voor cijfer heb jij gekregen voor jouw PWS?
Nu snap ik er ook niks meer van. Net kon hij er niet veel van maken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef Riparius het volgende:
[..]
Niets, en als ik dat invoer in WolframAlpha werkt het ook, dus kennelijk had je dan eerst iets anders.
Zo'n havist had last minute 10 uur werk erin gestoken en ontvangt een 9. Ik heb hier tantoe hard voor na zitten denken en krijg een 7. Het leven is een partij oneerlijk.quote:
Je moet maar opzoeken hoeveel geld een theoretische wiskundige verdient voor het aantal uren dat hij van zijn leven erin stopt.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:37 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Zo'n havist had last minute 10 uur werk erin gestoken en ontvangt een 9. Ik heb hier tantoe hard voor na zitten denken en krijg een 7. Het leven is een partij oneerlijk.
Beide kanten vermenigvuldigen met 2x+a.quote:Op donderdag 18 juli 2013 20:03 schreef Rezania het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De opgave is duidelijk, dat je met de discriminant moet werken ook. Maar waar halen ze die derde vergelijking vandaan? Het is namelijk geen herleiding, want als je ze plot krijgt je twee andere grafieken.
Ohh, zo.quote:Op donderdag 18 juli 2013 20:39 schreef thenxero het volgende:
[..]
Beide kanten vermenigvuldigen met 2x+a.
Je zit in de buurt. Als je de "primitieve" differentieert (met kettingregel!) dan zie je dat je niet de originele functie terugkrijgt: je zit er een constante naast.quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:09 schreef Rezania het volgende:
Nog een vraagje. (Sorry, het is allemaal een beetje weggezakt de laatste tijd.)
Ik wil een breuk primitiveren;
Dan krijg je sowieso, maar ik heb het idee dat dit nog niet compleet is. Ik heb heel sterk de neiging om te concluderen dat je nog wat met die
moet doen, maar wat ook al weer?
Ah ja, differentiëren om de primitieve te controleren, dat is wel handig.quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:26 schreef thenxero het volgende:
[..]
Je zit in de buurt. Als je de "primitieve" differentieert (met kettingregel!) dan zie je dat je niet de originele functie terugkrijgt: je zit er een constante naast.
Ik ben mijn USB stick met het origineel kwijtgeraaktquote:Op donderdag 18 juli 2013 15:27 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Je moet maar opzoeken hoeveel geld een theoretische wiskundige verdient voor het aantal uren dat hij van zijn leven erin stopt.
Hoe theoretischer een wiskundige is, hoe harder hij genaaid wordt.
Ik wil trouwens best je pws lezen, want nu ben ik wel benieuwd.
Het enige wat je fout deed was die vermenigvuldiging met 2 ervoor zetten. Differentïeren van ln(2x+7) met de kettingregel geeft 1/(2x+7) * [2x+7]' = 1/(2x+7) * 2 = 2/(2x+7)quote:
Ja, dat had ik me ook al bedacht.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 06:35 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Het enige wat je fout deed was die vermenigvuldiging met 2 ervoor zetten. Differentïeren van ln(2x+7) met de kettingregel geeft 1/(2x+7) * [2x+7]' = 1/(2x+7) * 2 = 2/(2x+7)
Je kon dit direct zien doordat 2 de afgeleide is van 2x+7. Dat je dat direct herkent, daar willen ze uiteindelijk naartoe.
Bedoel je die bijna laatste gelijkheid?quote:Op vrijdag 19 juli 2013 20:38 schreef Rezania het volgende:
Ik ben weer ergens op vastgelopen, gonio deze keer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe komen zij aan?
Oh, gewoon herleiden en dan ontbinden in factoren dus? Ik dacht dat het iets met de goniometrieregels had te maken.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 20:54 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Bedoel je die bijna laatste gelijkheid?
Daar kun je 0,5*cos(x)*(3 + sin(2x)) namelijk uitschrijven (dus zonder de haakjes om 3 + sin(2x)) en dan kun je zien dat er wat weg valt. Vervolgens kun je er weer haakjes omheen bouwen.
Bijna goedquote:Op zaterdag 20 juli 2013 19:22 schreef De-Haas het volgende:
Even een vraagje over verzamelingenleer. Klopt het dat het supremum niets anders is dan de grootste bovengrens en het infinum de kleinste ondergrens?
Dus bijvoorbeeld, [0,1) heeft geen maximum. (Want stel er is een maximum x. Dan geldt x < x+(1-x)/2 <1, tegenspraak.) Maar het supremum is 1. In dit geval is het infumum en het minimum 0.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 19:29 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Bijna goed, het supremum is de kleinste bovengrens en infimum is de grootste ondergrens.
Zo voelde ik me ook. Ik heb uiteindelijk een wiskundig getint PWS ingeleverd, maar het werd nagekeken door een biologiedocent, en die hield niet van wiskundequote:
Wolfram Alpha derpt soms, heb ik ook weleens last van gehad. Ik denk dat je browser opnieuw opstarten kan helpen. Ik kan me voorstellen dat ze verschillende servers hebben met verschillende versies software, en dat het daardoor komt.quote:[..]
Nu snap ik er ook niks meer van. Net kon hij er niet veel van maken.
Dan hebben ze het gewoon met flink wat knip- en plakwerk bij elkaar gesprokkeld vanaf internet. Een beetje docent ziet dat meteen, alleen al door de wisselende schrijfstijlen of het inconsequente gebruik van notaties of een gebrekkige opbouw van het geheel, maar waarschijnlijk zijn er ook veel docenten die de kantjes eraf lopen en het wel best vinden, of geen zin hebben zich erin te verdiepen omdat het buiten hun eigenlijke vakgebied ligt, en dan krijg je dit soort 'beoordelingen'.quote:Op zondag 21 juli 2013 00:29 schreef randomo het volgende:
[..]
Gelukkig uiteindelijk nog wel een 8 gekregen, maar ik hoorde van mensen dat ze in één dag een PWS in elkaar geflanst hebben en ook een 8 hadden.
Ik denk het niet, heb er geen last van. WolframAlpha gebruikt inderdaad verschillende servers, maar ik heb nooit verschillen bemerkt. Wel is er het probleem dat de eerste paar karakters die je typt vaak niet doorkomen als je de hoofdpagina van WolframAlpha oproept en direct iets invoert. Als je dan niet oplet wat je precies invoert dan kan het inderdaad gemakkelijk gebeuren dat WolframAlpha de syntaxis niet begrijpt of verkeerd interpreteert.quote:[..]
Wolfram Alpha derpt soms, heb ik ook weleens last van gehad. Ik denk dat je browser opnieuw opstarten kan helpen. Ik kan me voorstellen dat ze verschillende servers hebben met verschillende versies software, en dat het daardoor komt.
Ja dat bedoelde ik, schreef het alleen verkeerd op. Bedankt in ieder geval.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 19:29 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Bijna goed, het supremum is de kleinste bovengrens en infimum is de grootste ondergrens.
Ja, afhankelijk van of de grenzen ook in de verzameling zitten zit het supremum/infinum dus wel/niet zelf in de verzameling. Bedankt voor de reactie.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 20:03 schreef thenxero het volgende:
[..]
Dus bijvoorbeeld, [0,1) heeft geen maximum. (Want stel er is een maximum x. Dan geldt x < x+(1-x)/2 <1, tegenspraak.) Maar het supremum is 1. In dit geval is het infumum en het minimum 0.
Ik heb het maar één keer gehad (maar ik heb wolfram best vaak gebruikt), maar ik weet wel zeker dat ik het toen niet verkeerd heb ingetypt (ik had het toen van een link). Maargoed, voor hetzelfde geld ging er iets anders fout op de server, daar valt verder niet zoveel over te zeggen.quote:Op zondag 21 juli 2013 01:04 schreef Riparius het volgende:
Ik denk het niet, heb er geen last van. WolframAlpha gebruikt inderdaad verschillende servers, maar ik heb nooit verschillen bemerkt. Wel is er het probleem dat de eerste paar karakters die je typt vaak niet doorkomen als je de hoofdpagina van WolframAlpha oproept en direct iets invoert. Als je dan niet oplet wat je precies invoert dan kan het inderdaad gemakkelijk gebeuren dat WolframAlpha de syntaxis niet begrijpt of verkeerd interpreteert.
Boh, site is down. Het zijn nog best leuke problemen, ik heb er van de problemen van 2000 redelijk wat gemaakt, maar ik weet niet hoeveel ik er goed hebquote:Op zaterdag 13 juli 2013 13:57 schreef randomo het volgende:
[...]
Oh, laat maar. Ik ben net deze site tegengekomen. De makkelijkste daarvan zijn denk ik wel een goede uitdaging
Voor mijn PWS op de havo was ik maar 8 uurtjes bezig. Op de vwo was het een ander verhaal.quote:Op zondag 21 juli 2013 00:50 schreef thenxero het volgende:
Mensen die beweren er 1 dag aan gewerkt te hebben zijn van die nerdjes die stiekem al 2 jaar bezig zijn met voorbereiden.
Je hebt het denk ik over het interval (0, pi/2]. Ik weet niet of ze dit pikken. Wat namelijk nog wel een beetje sneaky is, is dat in het punt 0 de afgeleides hetzelfde zijn. Dus misschien is er nog een punt x>0 ("heeeel dicht bij 0") zodat sin(x)=x. Dat mag niet, want je moet strikte ongelijkheid aantonen. Daar zou je dan nog wat voor moeten bedenken... als je het echt netjes wil doen.quote:Op maandag 22 juli 2013 23:49 schreef Amoeba het volgende:
Opgave 4
Laat zien dat voor alle x > 0 geldt dat sin(x) < x.
Hint: sin(x) = sin(x) - sin(0)
sin(x) heeft een maximum van 1 (voor x = 1/2 π)
Dus als ik aan kan tonen dat x > sin(x) voor x (0,1] dan heb ik in feite de opgave aangetoond. Nu wil ik dit aantonen dmv de differentiaalrekening. Als ik kan aantonen dat d(sin(x))/dx op het interval (0,1] nooit groter is dan 1 is dit toch gelukt? Immers, x stijgt constant met een richtingscoëfficient van 1.
dus:
d(sin(x))/dx = cos(x)
cos(x) = 1
x = 0 ^ x = 2π
Zouden ze dit op een tentamen pikken?
Voor welke vak is dit? Je moet overigens aantonen dat de afgeleide op het interval (0,pi/2] strikt kleiner is dan één. Dan is het goed. Je kunt het netjes maken met Riemann integratie of met de limietdefinitie van afgeleiden, de tweede is makkelijker.quote:Op maandag 22 juli 2013 23:49 schreef Amoeba het volgende:
Opgave 4
Laat zien dat voor alle x > 0 geldt dat sin(x) < x.
Hint: sin(x) = sin(x) - sin(0)
sin(x) heeft een maximum van 1 (voor x = 1/2 π)
Dus als ik aan kan tonen dat x > sin(x) voor x (0,1] dan heb ik in feite de opgave aangetoond. Nu wil ik dit aantonen dmv de differentiaalrekening. Als ik kan aantonen dat d(sin(x))/dx op het interval (0,1] nooit groter is dan 1 is dit toch gelukt? Immers, x stijgt constant met een richtingscoëfficient van 1.
dus:
d(sin(x))/dx = cos(x)
cos(x) = 1
x = 0 ^ x = 2π
Zouden ze dit op een tentamen pikken?
Het punt 0 heeft niets van doen met de hele vraag, daar het punt 0 buiten het gevraagde interval valt.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:14 schreef thenxero het volgende:
[..]
Je hebt het denk ik over het interval (0, pi/2]. Ik weet niet of ze dit pikken. Wat namelijk nog wel een beetje sneaky is, is dat in het punt 0 de afgeleides hetzelfde zijn. Dus misschien is er nog een punt x>0 ("heeeel dicht bij 0") zodat sin(x)=x. Dat mag niet, want je moet strikte ongelijkheid aantonen. Daar zou je dan nog wat voor moeten bedenken... als je het echt netjes wil doen.
y = x neemt constant toe. Als ik aantoon dat sin(x) nooit meer toeneemt op het interval (0,1] dan y = x ben ik toch klaar?quote:Dus misschien is er nog een punt x>0 ("heeeel dicht bij 0") zodat sin(x)=x. Dat mag niet, want je moet strikte ongelijkheid aantonen.
Weet ik veel, calculus ofzo. Ik had ergens een vel met wat vragen gevonden en was uit pure verveling maar begonnen met het oplossen van de vragen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:14 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Voor welke vak is dit? Je moet overigens aantonen dat de afgeleide op het interval (0,pi/2] strikt kleiner is dan één. Dan is het goed. Je kunt het netjes maken met Riemann integratie of met de limietdefinitie van afgeleiden, de tweede is makkelijker.
Ik begrijp je wel, maar jij begrijpt mij niet. En het feit dat je er zelf nog je vraagtekens bij zet, suggereert al dat het niet een 100% rigoreus bewijs is. Aangezien calculus vaak niet 100% rigoreus is zal het daar wel voldoen. Bij een analysevak krijg je er geen punten voor.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:41 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Het punt 0 heeft niets van doen met de hele vraag, daar het punt 0 buiten het gevraagde interval valt.
http://fooplot.com/plot/oqbbqj2gop
Hier kun je zien wat ik bedoel. Ik zeg dat voor iedere x > 1 het evident is dat sin(x) < x, want sin(x) heeft een maximum van 1.
Dus als aan kan tonen dat op het interval (0, 1] geldt dat sin(x) nooit meer toeneemt dan y = x (met rc = 1 ), dan heb ik toch aangetoond dat sin(x) < x voor x (0, 1]? Immers, sin(x) = x voor x = 0 want dan sin(x) = 0.
[..]
y = x neemt constant toe. Als ik aantoon dat sin(x) nooit meer toeneemt op het interval (0,1] dan y = x ben ik toch klaar?
Daarom post ik het ook hier. Verder dan dit kom ik met het vwo niet, althans, niet met het gebruik van de differentiaalrekening.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 01:00 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik begrijp je wel, maar jij begrijpt mij niet. En het feit dat je er zelf nog je vraagtekens bij zet, suggereert al dat het niet een 100% rigoreus bewijs is. Aangezien calculus vaak niet 100% rigoreus is zal het daar wel voldoen. Bij een analysevak krijg je er geen punten voor.
Bij de analysevakken krijg je netjes geleerd hoe netjes dingen op moet schrijven. Dat kun je niet even uitleggen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 01:05 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Daarom post ik het ook hier. Verder dan dit kom ik met het vwo niet, althans, niet met het gebruik van de differentiaalrekening.
Zou je me het ontbrekende deel uit kunnen leggen?
Oké.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 01:12 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Bij de analysevakken krijg je netjes geleerd hoe netjes dingen op moet schrijven. Dat kun je niet even uitleggen.
Ja, het zag er idd interessant uit. Maar ik heb niet zoveel verstand van profielwerkstukken, dus ik kan er niet zoveel over zeggen .quote:Op dinsdag 23 juli 2013 01:12 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Oké.
Had je nog naar m'n profielwerkstuk gekeken?
Waarschijnlijk is het gezien de hint de bedoeling dat je gebruik maakt van de middelwaardestelling. Deze zegt dat als een functie f: [a,b] → R continu is op [a,b] en differentieerbaar op (a,b), dat er dan een c ∈ (a,b) bestaat zodanig datquote:Op maandag 22 juli 2013 23:49 schreef Amoeba het volgende:
Opgave 4
Laat zien dat voor alle x > 0 geldt dat sin(x) < x.
Hint: sin(x) = sin(x) - sin(0)
sin(x) heeft een maximum van 1 (voor x = 1/2 π)
Dus als ik aan kan tonen dat x > sin(x) voor x (0,1] dan heb ik in feite de opgave aangetoond. Nu wil ik dit aantonen dmv de differentiaalrekening.
Ik heb er iets van geprobeerd te breien zonder de definitie van limieten of Rieman integralen te gebruiken.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 01:05 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Daarom post ik het ook hier. Verder dan dit kom ik met het vwo niet, althans, niet met het gebruik van de differentiaalrekening.
Zou je me het ontbrekende deel uit kunnen leggen?
De MAA site is niet down, maar helaas is deze site enkele dagen geleden zo maar zonder aankondiging gereorganiseerd, waardoor de oude URLs niet meer werken. En stom genoeg heeft men niet voorzien in redirects van de oude naar de nieuwe URLs, zodat veel 'oude' interne links nu ook niet meer werken. Hierdoor is het lastig materiaal terug te vinden. Ik kan de Putnam opgaven en uitwerkingen momenteel dan ook niet terugvinden, maar gelukkig hebben we voor dit soort eventualiteiten nog archive.org:quote:Op maandag 22 juli 2013 15:46 schreef randomo het volgende:
[..]
Boh, site is down. Het zijn nog best leuke problemen, ik heb er van de problemen van 2000 redelijk wat gemaakt, maar ik weet niet hoeveel ik er goed heb
Je had beter meteen even de bron van je opgave kunnen geven. Hieruit blijkt inderdaad dat het de bedoeling is dat je gebruik maakt van de middelwaardestelling.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:44 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik had ergens een vel met wat vragen gevonden en was uit pure verveling maar begonnen met het oplossen van de vragen.
http://www.win.tue.nl/~fransm/onderwijs/2DL00/Inhoud.pdf
Nee natuurlijk niet, jou kennende zit ik weer tot middernacht te piekeren hoe ik dit op ga lossen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 02:26 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je had beter meteen even de bron van je opgave kunnen geven. Hieruit blijkt inderdaad dat het de bedoeling is dat je gebruik maakt van de middelwaardestelling.
Als je je verveelt en nog wat uitdagingen zoekt heb ik er nog wel eentje voor je. De afgelopen tijd heb ik vrij vaak gewezen op het belang van het kennen van merkwaardige producten en het beheersen van technieken als ontbinden in factoren en kwadraatafsplitsen in verband met het oplossen van vierkantsvergelijkingen. Deze technieken zijn natuurlijk gesneden koek voor iedereen die een beetje schoolalgebra kent, en de volgende opgaven zouden dan ook een eitje moeten zijn. Of toch niet?
Opgave 1. Ontbind a6 + b6 zo ver mogelijk in veeltermen in a en b met uitsluitend reële coëfficiënten.
Opgave 2. Idem voor a5 + b5.
Deze opgaven zijn oplosbaar met elementaire algebraïsche methoden, maar WolframAlpha en Google zullen je niet helpen (anders zou de aardigheid er snel af zijn) dus laat je kunsten maar eens zien ...
Je bent een heldquote:Op dinsdag 23 juli 2013 02:00 schreef Riparius het volgende:
[..]
De MAA site is niet down, maar helaas is deze site enkele dagen geleden zo maar zonder aankondiging gereorganiseerd, waardoor de oude URLs niet meer werken. En stom genoeg heeft men niet voorzien in redirects van de oude naar de nieuwe URLs, zodat veel 'oude' interne links nu ook niet meer werken. Hierdoor is het lastig materiaal terug te vinden. Ik kan de Putnam opgaven en uitwerkingen momenteel dan ook niet terugvinden, maar gelukkig hebben we voor dit soort eventualiteiten nog archive.org:
http://web.archive.org/we(...)ms/putnamindex.shtml
Per meter die je band rolt ga je toch gewoon 1 meter vooruit? Dus je snelheid en die van de band moeten gelijk zijn.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:04 schreef the85mc het volgende:
Ik zat laatst eens na te denken over mijn fiets (mountainbike). Ik zit te denken om andere velgen te kopen, maar ik twijfel hoeveel effect dat heeft. Het voordeel is vooral afhankelijk van de velgsnelheid.
Als je naar 1 punt op de velg kijkt dan zie je dat dat punt een absolute sinus functie maakt.
Maar wat is dan de snelheid, (de afgeleide van normale sinus is cos..) Dus ik vroeg me af of een cosinus ook de.snelheid beschrift van een absolute sinusfunctie. En wat de velgsnelheid is tov van de rijsnelheid.
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en dat iemand mij dit toe kan lichten.
Edit, mijn boerenverstand zegt dat het punt bovenaan 2x de rijsnelheid heeft, maar ik kan dit niet theoretisch bewijzen.
De as rolt inderdaad 1 meter vooruit. Masr de velg beschrijft dus een sinus functie. Dan zou je zeggen dat de snelheid tov de lucht (dus niet de weg) niet constant is.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:12 schreef thenxero het volgende:
[..]
Per meter die je band rolt ga je toch gewoon 1 meter vooruit? Dus je snelheid en die van de band moeten gelijk zijn.
De angularvelocity is overal in je velg hetzelfde.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:04 schreef the85mc het volgende:
Ik zat laatst eens na te denken over mijn fiets (mountainbike). Ik zit te denken om andere velgen te kopen, maar ik twijfel hoeveel effect dat heeft. Het voordeel is vooral afhankelijk van de velgsnelheid.
Als je naar 1 punt op de velg kijkt dan zie je dat dat punt een absolute sinus functie beschrijft tijdens het rijden
Maar wat is dan de snelheid van dat punt? (de afgeleide/snelheid van normale sinus is cos..) Dus ik vroeg me af of een (absolute) cosinus ook de snelheid beschrift van een absolute sinusfunctie. En wat de velgsnelheid is tov van de rijsnelheid.
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en dat iemand mij dit toe kan lichten.
Edit, mijn boerenverstand zegt dat het punt bovenaan 2x de rijsnelheid heeft, maar ik kan dit niet theoretisch bewijzen.
Jawel. Stel dat je een punt markeert op je band en dat de straal 1 (meter) is. Laten we zeggen dat we de rechterkant van de band ter hoogte van de as markeren. Als de band dan naar links gaat rijden, dan volgt de hoogte van het punt op de band (ten opzichte van de as) een sinusgrafiek. De zijwaartse afwijking kan je beschrijven met een cosinus (een afwijking naar rechts kiezen we als positief).quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:15 schreef the85mc het volgende:
[..]
De as rolt inderdaad 1 meter vooruit. Masr de velg beschrijft dus een sinus functie. Dan zou je zeggen dat de snelheid tov de lucht (dus niet de weg) niet constant is.
Oh zo.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:32 schreef the85mc het volgende:
Ter verduidelijking, het gaat niet om hoeksnelheid, maar snelheid tov de x as.
Wat we eigenlijk nodig hebben is een fiets en een stroboscoop
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |