quote:REKENKAMER ROTTERDAM: ‘PUUR FINANCIEEL MOET JE HET NIET DOEN’
Deze week beslist de Rotterdamse gemeenteraad of ze voor ¤ 165 mln garant gaat staan voor de bouw van een nieuw stadion voor Feyenoord ter vervanging van De Kuip. Want zonder gemeentegaranties lenen banken het benodigde geld niet. De spanning loopt hoog op. Ook na de bekendmaking van ‘second opinions’ van verschillende bureaus zijn de meningen binnen de fracties sterk verdeeld. De enige onafhankelijke persoon die alle documenten, inclusief de vertrouwelijke stukken, heeft ingezien is Paul Hofstra, voorzitter van de Rotterdamse Rekenkamer. ‘Als je het puur financieel bekijkt, dan moet je het niet doen’, stelt hij. Vijf vragen aan het financiële geweten van Rotterdam.
Is de businesscase sluitend?
‘De second opinions zijn redelijk positief over de vraag of de gemeente het risico kan aangaan. Ik zit daar echter van nature wat kritischer in. Er wordt naar mijn mening uitgegaan van een vrij optimistisch scenario, de zogeheten base case. De vraag blijft of er meteen al voldoende cashflow op gang komt om rentebetalingen en aflossingen te kunnen voldoen. Als die eerste paar jaren niet meteen goed uitpakken, heb je een probleem. En als het echt slecht gaat verliest de gemeente ¤ 165 mln en is het eigenaar van een stadion. Natuurlijk wil je dat niet, maar een stadion kan je altijd nog op je balans zetten.’
De directie van De Kuip zegt dat de kans nihil is dat de garanties aangesproken worden. Klopt dat?
‘Mijn vraag blijft waar het omslagpunt ligt dat de gemeentegaranties afgeroepen kunnen worden. Dat punt ligt dichtbij als het slechtere scenario werkelijkheid wordt. Ze gaan uit van een bezetting van 95% bij de wedstrijden. Als dat lager ligt, en er zijn minder wedstrijden en minder evenementen dan komt dat omslagpunt akelig dichtbij. Niemand kan precies de risico’s inschatten, maar er hoeven niet eens heel rare dingen te gebeuren om niet te kunnen aflossen waardoor de gemeentegarantie langer van kracht blijft. De second opinions leunen op de expertise van de ingehuurde bureaus. Daar moet je op kunnen vertrouwen, maar je hoeft ze niet blindelings te volgen. Als Rekenkamer ben ik geneigd om van een minder optimistisch scenario uit te gaan.’
Waarom zijn er überhaupt gemeentegaranties nodig als de directie van De Kuip zegt dat het nieuwe stadion een groot commercieel succes wordt?
‘Als je het puur financieel bekijkt, moet je het niet doen. Anders dan de banken gaat het voor de gemeente om meer dan alleen het financiële plaatje. Er is ook een publiek belang. Het is niet puur een zakelijke transactie. Juist daarom worden de risico’s voor een groot deel bij de gemeente gelegd. Het is wel publiek geld dat in een privaat project gestopt wordt. Daarover moet altijd verantwoording worden afgelegd.’
Kan de gemeente de garantie aan de banken überhaupt wel nakomen als het erop aankomt?
‘Ja, Rotterdam heeft voldoende weerstandsvermogen. Er zijn genoeg middelen om die ¤ 165 mln in het allerergste geval uit te keren aan banken. Maar je kan geld maar een keer uitgeven en dat gaat dan ten koste van andere projecten. Als dekking voor het risico zal er een bedrag opzij gelegd moeten worden.’
Mag de gemeente de benodigde garantie wel verstrekken?
‘Brussel eist dat de gemeente een marktconforme vergoeding krijgt voor het verstrekken van een garantie, want anders wordt het als staatssteun afgekeurd en moet Rotterdam de Europese Commissie betalen. Daarover is afgesproken dat het nieuwe stadion over de jaren ¤ 36 mln premie betaalt aan Rotterdam. Ten tweede moet de garantie voldoen aan de Wet Fido die voorschrijft dat een overheidsgarantie alleen mag worden verstrekt als er sprake is van een publiek belang. In beide gevallen heb je het probleem dat je niet van tevoren groen licht krijgt.’
Bron: Het Financieele Dagblad, Alexander Weissink, 9 juli 2013
Gele zijde, W en Z zijn uitgesloten denk ik.quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:07 schreef Dekatria het volgende:
Tevens, dat AD onderzoekineens is driekwart van de SCC houders voor? Mij is niks gevraagd, anders.
Om de betrouwbaarheid te vergroten hebben ze alleen in het Maasgebouw geënquêteerd.quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:10 schreef Grifte het volgende:
Ook 74% van de seizoenskaarthouders voor, neger wat? Hebben ze enkel de skyboxlui ondervraagd.
quote:
quote:3. Het Nieuwe Stadion biedt álle bezoekers optimale voorzieningen
Het Nieuwe Stadion zal onze supporters, overige toeschouwers, onze sponsoren, onze relaties en de nationale én internationale media véél betere voorzieningen kunnen bieden. Denk aan betere horeca, dichterbij de tribunes. Denk ook aan meer en betere sanitaire voorzieningen, altijd droog zitten, beter bereikbare vakken en voorzieningen voor mindervalide of oudere supporters. Het Nieuwe Stadion wordt in alle opzichten een stadion waar mensen gráág (en vaak) naar toe komen, of het nu voor voetbal is of voor andere evenementen. In en om het stadion zullen topsport, recreatie en entertainment elkaar aanvullen en versterken. De bereikbaarheid via OV en auto zal aanmerkelijk verbeteren.
Natuurlijk niet. Dat past niet in de communicatiestrategiequote:Op woensdag 10 juli 2013 09:26 schreef Muto het volgende:
In die brief zie ik ze geen één foutieve berichtgeving ontkrachten. Er wordt vrijwel alleen gewezen op gevoelskwestie's (Bruisend hart, maatschappelijke projecten, warme kroketten voor iedereen), maar niet op de twijfels mbt de financiën en bezettingsgraad.
twitter:OostveenBert twitterde op woensdag 10-07-2013 om 09:39:10Heldere brief. Onze steun hebben ze! #Feyenoord http://t.co/jpF5Wui7Jk reageer retweet
Ja, schandelijk gewoon...quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:26 schreef Muto het volgende:
In die brief zie ik ze geen één foutieve berichtgeving ontkrachten. Er wordt vrijwel alleen gewezen op gevoelskwestie's (Bruisend hart, maatschappelijke projecten, warme kroketten voor iedereen), maar niet op de twijfels mbt de financiën en bezettingsgraad.
quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:42 schreef Ajacied422 het volgende:
twitter:OostveenBert twitterde op woensdag 10-07-2013 om 09:39:10Heldere brief. Onze steun hebben ze! #Feyenoord http://t.co/jpF5Wui7Jk reageer retweet
quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:42 schreef Ajacied422 het volgende:
Wie is die kerol??quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:42 schreef Ajacied422 het volgende:
Die heeft de taak van Henk Kesler overgenomen. Dat mannetje die elk jaar de schaal uit komt reiken. Directeur betaald voetbal dus.quote:
Henk Kesler, jezus zeg je maakt het me wel moeilijk. Maar het zal verder wel niemand belangrijk zijn.quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:44 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Die heeft de taak van Henk Kesler overgenomen. Dat mannetje die elk jaar de schaal uit komt reiken.
Directeur betaald voetbal. Kom op man, je weet toch wel van zijn uitspraken?quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:46 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
Henk Kesler, jezus zeg je maakt het me wel moeilijk. Maar het zal verder wel niemand belangrijk zijn.
quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:43 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
Ik hoop dat hij stikt in die warme kankerkroket van 'm.
Die vent. Vuile tyfushond.quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:42 schreef Ajacied422 het volgende:
Oh geweldig hij is dus nu ook nog eens koning open deuren in trappen. Maarja nou moeten we niet gaan doen of zijn mening ook maar van enig belang is hequote:Op woensdag 10 juli 2013 09:47 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Directeur betaald voetbal. Kom op man, je weet toch wel van zijn uitspraken?
https://www.google.nl/sea(...)+de+kuip&gs_l=serp.3...6556.7641.0.7853.8.8.0.0.0.0.119.680.6j2.8.0.cqrwrth..0.0.0..1.1.17.psy-ab.B8TDXDgrfEk&pbx=1&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.48705608,d.ZWU&fp=14d9996a260cb696&biw=1280&bih=963
Hij heeft wel een belangrijke functie bij de KNVB. Volgens mij is hij er ook mede verantwoordelijk voor dat er heel weinig interlands worden gespeeld in De kuip.quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:49 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
Oh geweldig hij is dus nu ook nog eens koning open deuren in trappen. Maarja nou moeten we niet gaan doen of zijn mening ook maar van enig belang is he
Het wordt met de dag triesterquote:Op woensdag 10 juli 2013 09:42 schreef Ajacied422 het volgende:
Hij moest namelijk eens een uur in de regen staan voor z'n kankerkroketje.quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:51 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Hij heeft wel een belangrijke functie bij de KNVB. Volgens mij is hij er ook mede verantwoordelijk voor dat er heel weinig geen interlands worden gespeeld in De kuip.
Godverquote:Op woensdag 10 juli 2013 09:42 schreef Ajacied422 het volgende:
Vroeger wisten ze niet beter.quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:52 schreef Cara het volgende:
[..]
Hij moest namelijk eens een uur in de regen staan voor z'n kankerkroketje.
Ze blinken wel uit in veren in elkaars reet steken zeg.quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:42 schreef Ajacied422 het volgende:
De heren van de hoge functies willen natuurlijk het modernste van het modernste. Stel je voor dat ze straks niet met een voetenbankje in de skybox kunnen kijken naar Nederland - Spanje of Feyenoord - Newcastle United.quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:57 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Ze blinken wel uit in veren in elkaars reet steken zeg.
Tja ik heb een heel belangrijke functie binnen de supermarkt, maar dat betekend ook niet dat mijn mening van enig belang isquote:Op woensdag 10 juli 2013 09:51 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Hij heeft wel een belangrijke functie bij de KNVB. Volgens mij is hij er ook mede verantwoordelijk voor dat er heel weinig interlands worden gespeeld in De kuip.
Zijn mening doet er wel degelijk toe, als directeur betaald voetbal heb je wel enige inspraak in verschillende zaken. Tevens zal zowel de club als de gemeente enigszins kijken naar de opstelling van de KNVB.quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:59 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
Tja ik heb een heel belangrijke functie binnen de supermarkt, maar dat betekend ook niet dat mijn mening van enig belang is
Kortom Bertje kan blaten wat hij wilt maar zijn mening doet er toch niet toe.
Ja, en daarom ben ik tegen HNS. Daar brand ik altijd m'n bek aanquote:
Tuurlijk niet, zolang aan de eisen word voldaan die de KNVB stelt aan een stadion (denk aan veiligheid etc..) kan de KNVB zeuren wat ze willen over een nieuw stadion. Als Feyenoord dat dan niet zou willen komt het er gewoon niet.quote:Op woensdag 10 juli 2013 10:04 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Zijn mening doet er wel degelijk toe, als directeur betaald voetbal heb je wel enige inspraak in verschillende zaken. Tevens zal zowel de club als de gemeente enigszins kijken naar de opstelling van de KNVB.
In deze gaat het om de wel of niet toekenning aan interlands e.d.quote:Op woensdag 10 juli 2013 10:08 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, zolang aan de eisen word voldaan die de KNVB stelt aan een stadion (denk aan veiligheid etc..) kan de KNVB zeuren wat ze willen over een nieuw stadion. Als Feyenoord dat dan niet zou willen komt het er gewoon niet.
Haha echt he.quote:Op woensdag 10 juli 2013 10:28 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
Is die foto in de wc gemaakt ofzo
Homoquote:Op woensdag 10 juli 2013 10:06 schreef Tomasso het volgende:
[..]
Ja, en daarom ben ik tegen HNS. Daar brand ik altijd m'n bek aan.
quote:Op woensdag 10 juli 2013 10:32 schreef Grifte het volgende:
[..]
Haha echt he.
Tot in De Kuip Karim, en dan weer met hangende geknakte pootjes oprotten na de nederlaag
Ach zetten ze een charme offensief in.quote:Op woensdag 10 juli 2013 04:52 schreef o.us2.0 het volgende:
Zojuist de open brief in de mail ontvangen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |