Als je te bedonderd bent om voor je eigen op te komen dan moet je ook niet janken. Zou mooi wezen, ik trap iemand in elkaar en ga gewoon niet naar de rechter; hoppa, geen gevolgen!quote:Een rechter zou moeten weigeren een oordeel te vellen als beide partijen niet voor zijn neus verschijnen. De rechter is in deze ook slachtoffer in de door de regering goedgekeurde procedure mbt (straf)rechtzaken.
Kon hij toch al niet, want minimumloon.quote:
En een slappe straf voor poging tot doodslag.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 14:51 schreef sturmpie het volgende:
de rechter geeft jopie een strafblad in de vorm van 4 jaar voorwaardelijk en 250 euro boete.
omdat niet iedereen op de hoogte is van de gevolgen. je kan dat als dom zien, maar als je het druk hebt en geen ervaring hebt met rechtzaken en niet komt opdagen je als dader word gezien terwijl als je wel zou gaan je vrijspraak zou kunnen verwachten. sterker nog, de aanklagers als dader zou kunnen aanwijzen. er is sprake van eenzijdige rechtspraak als de verdachte die niet komt opdagen als dader wordt berecht. met alle gevolgen van dien. een strafblad hebben is een flinke last, en gezien de procedure is het oplopen van een onterecht strafblad heel eenvoudig.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:03 schreef bijdehand het volgende:
Waarom mensen verplichten? Als iemand niet op wil komen dagen dan kan diegene de gevolgen toch zelf dragen?
als jij iemand in elkaar trapt kan je voor de rechter gedaagd worden als verdachte. of je wel of niet komt opdagen is in de huidige procedure aan jou. als je niet komt opdagen is de kans groot dat je als dader word berecht. in dit geval juist, omdat jij iemand in elkaar hebt getrapt. maar als je zelf in elkaar word getrapt, en je trapt terug, en hij doet aangifte tegen jou, terwijl jij geen eens gedacht hebt aan het doen van aangifte, dan loop jij de kans om als dader berecht te worden als je niet komt opdagen. omdat je bijvoorbeeld moet werken, het druk hebt, geen reiskostenvergoeding krijgt waardoor je er al geen zin meer in hebt.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:05 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Als je te bedonderd bent om voor je eigen op te komen dan moet je ook niet janken. Zou mooi wezen, ik trap iemand in elkaar en ga gewoon niet naar de rechter; hoppa, geen gevolgen!
Wat was je vraag verder?
Hond v/d overburen heet zo, grote bulldogquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:10 schreef Megumi het volgende:
Trouwens iemand die Jopie heet zou van mij al standaard twee jaar gevang krijgen en de ouders vier. Vanwege de naam.
Sorry, maar wat een onzin. Je krijgt brieven dat je moet gaan, daarin staat dat het slim is om te gaan. Als je als volwassene besluit om niet te gaan dan neem je het risico dat je straf hoger uitvalt, maar dat doe je helemaal zelf. Als je te lam bent om naar een zaak te gaan draag je de gevolgen maar, hoe druk je het ook hebt.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:09 schreef sturmpie het volgende:
[..]
omdat niet iedereen op de hoogte is van de gevolgen. je kan dat als dom zien, maar als je het druk hebt en geen ervaring hebt met rechtzaken en niet komt opdagen je als dader word gezien terwijl als je wel zou gaan je vrijspraak zou kunnen verwachten. sterker nog, de aanklagers als dader zou kunnen aanwijzen. er is sprake van eenzijdige rechtspraak als de verdachte die niet komt opdagen als dader wordt berecht. met alle gevolgen van dien. een strafblad hebben is een flinke last, en gezien de procedure is het oplopen van een onterecht strafblad heel eenvoudig.
terwijl jopie degene is die aangevallen werd, het enige wat jopie deed was wegduwen en terug uitschelden. oftewel jopie is er ingeluisd. en door het niet verplichten om aanwezig te zijn blijft jopie weg, met alle gevolgen van dien. en de gemene kale buurman met zijn wrattenwijf krijgen 250 euro. omdat ze weten ...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:08 schreef DroogDok het volgende:
[..]
En een slappe straf voor poging tot doodslag.
Dan moet je vooral niet gaan, maar die keuze maak je zelf. Ik denk dat geen een dader/slachtoffer zin heeft om naar de rechtbank te gaan, en als je dan niet gaat omdat je geen zin hebt of om die andere zwakke smoesjes van je dan verdien je onderhand een zwaardere straf.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:12 schreef sturmpie het volgende:
[..]
als jij iemand in elkaar trapt kan je voor de rechter gedaagd worden als verdachte. of je wel of niet komt opdagen is in de huidige procedure aan jou. als je niet komt opdagen is de kans groot dat je als dader word berecht. in dit geval juist, omdat jij iemand in elkaar hebt getrapt. maar als je zelf in elkaar word getrapt, en je trapt terug, en hij doet aangifte tegen jou, terwijl jij geen eens gedacht hebt aan het doen van aangifte, dan loop jij de kans om als dader berecht te worden als je niet komt opdagen. omdat je bijvoorbeeld moet werken, het druk hebt, geen reiskostenvergoeding krijgt waardoor je er al geen zin meer in hebt.
het is niet rechtvaardig, er is gewoon geen sprake van een juiste rechtsgang. men moet de verdachte verplichten om te gaan. het is de verantwoording van de regering dat de procedures juist zijn, en als daar verplichting en reiskostenvergoeding bij hoort, dan is dat een extra kost maar dan weet de rechter in ieder geval wie hij voor zich heeft.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:13 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Sorry, maar wat een onzin. Je krijgt brieven dat je moet gaan, daarin staat dat het slim is om te gaan. Als je als volwassene besluit om niet te gaan dan neem je het risico dat je straf hoger uitvalt, maar dat doe je helemaal zelf. Als je te lam bent om naar een zaak te gaan draag je de gevolgen maar, hoe druk je het ook hebt.
terwijl je niet schuldig bent, nou moe ... krijg nou watquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:14 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dan moet je vooral niet gaan, maar die keuze maak je zelf. Ik denk dat geen een dader/slachtoffer zin heeft om naar de rechtbank te gaan, en als je dan niet gaat omdat je geen zin hebt of om die andere zwakke smoesjes van je dan verdien je onderhand een zwaardere straf.
Oneens. Als iemand niet wil gaan, moet je dat niet verplichten. Elke Jan Doedel weet dat het dom is om niet te gaan. De overheid hoeft hier niemand in te verplichten. De rechter kan prima iemand veroordelen zonder diegene ooit gezien te hebben.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:16 schreef sturmpie het volgende:
[..]
het is niet rechtvaardig, er is gewoon geen sprake van een juiste rechtsgang. men moet de verdachte verplichten om te gaan. het is de verantwoording van de regering dat de procedures juist zijn, en als daar verplichting en reiskostenvergoeding bij hoort, dan is dat een extra kost maar dan weet de rechter in ieder geval wie hij voor zich heeft.
het is te makkelijk om iemand de schuld in de schoenen te schuiven.
Tsja, dat risico heb je als je in een maatschappij woont. Als je niet schuldig bent, maar je bent wel verdachte, dan neem ik aan dat je wel een uurtje van je tijd over hebt om jezelf vrij te pleiten. Als dat al teveel gevraagd is...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:16 schreef sturmpie het volgende:
[..]
terwijl je niet schuldig bent, nou moe ... krijg nou wat
nee, dat is niet waar, een corrupte rechter kan ook heel goed biefstuk etenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:17 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Oneens. Als iemand niet wil gaan, moet je dat niet verplichten. Elke Jan Doedel weet dat het dom is om niet te gaan. De overheid hoeft hier niemand in te verplichten. De rechter kan prima iemand veroordelen zonder diegene ooit gezien te hebben.
Huh ik snap niet waar je de corrupte rechter vandaan haaltquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:18 schreef sturmpie het volgende:
[..]
nee, dat is niet waar, een corrupte rechter kan ook heel goed biefstuk eten
het is inderdaad een risicoquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:18 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Tsja, dat risico heb je als je in een maatschappij woont. Als je niet schuldig bent, maar je bent wel verdachte, dan neem ik aan dat je wel een uurtje van je tijd over hebt om jezelf vrij te pleiten. Als dat al teveel gevraagd is...
Oke, als je het zo gaat spelen zou ik hier graag een bron van zien zodat we op dezelfde lijn zitten. Als je nu geen bron kan geven verspil ik m'n tijd niet meer aan jequote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:21 schreef sturmpie het volgende:
bij niet komen opdagen word men in veel gevallen automatisch schuldig bevonden
waarom mensen verplichten verplichten een WA motorrijtuigenverzekering af te sluiten. men is toch zelf verantwoordelijk !quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:03 schreef bijdehand het volgende:
Waarom mensen verplichten? Als iemand niet op wil komen dagen dan kan diegene de gevolgen toch zelf dragen?
Dat is het verhaal van Jopie, ben ook wel benieuwd naar de kant van de buurman.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:14 schreef sturmpie het volgende:
[..]
terwijl jopie degene is die aangevallen werd, het enige wat jopie deed was wegduwen en terug uitschelden. oftewel jopie is er ingeluisd. en door het niet verplichten om aanwezig te zijn blijft jopie weg, met alle gevolgen van dien. en de gemene kale buurman met zijn wrattenwijf krijgen 250 euro. omdat ze weten ...
het komt voor !
...word men mogelijk automatisch schuldig bevondenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:23 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Oke, als je het zo gaat spelen zou ik hier graag een bron van zien zodat we op dezelfde lijn zitten. Als je nu geen bron kan geven verspil ik m'n tijd niet meer aan je
Omdat je anders andere mensen naait. Voor je eigen schade hoef je je niet te verzekeren. Appels met peren vergelijk je hier.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:24 schreef sturmpie het volgende:
[..]
waarom mensen verplichten verplichten een WA motorrijtuigenverzekering af te sluiten. men is toch zelf verantwoordelijk !
Dat iemand een WA verzekering moet hebben is niet zozeer voor de persoon zelf, maar meer voor de potentiele slachtoffers.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:24 schreef sturmpie het volgende:
[..]
waarom mensen verplichten verplichten een WA motorrijtuigenverzekering af te sluiten. men is toch zelf verantwoordelijk !
Ah, dus je overdrijft waarschijnlijk, zodat jouw argumenten sterker worden. Dat is jammer, vervuilt de discussie een beetjequote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:26 schreef sturmpie het volgende:
[..]
...word men mogelijk automatisch schuldig bevonden
bron is niet toegankelijk, politie&justitie geven geen openheid
de buurman is impotent en verslaafd aan cocaine & drank, hij bevredigt zijn vrouw met een voorbinddildo en omdat jopie iedere morgen met een banaan in zijn broek op de fiets stapt reageert de buurman zich regelmatig mondeling op jopie afquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:25 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dat is het verhaal van Jopie, ben ook wel benieuwd naar de kant van de buurman.
aanklagers & justitie naaien de verdachtequote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:26 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Omdat je anders andere mensen naait. Voor je eigen schade hoef je je niet te verzekeren. Appels met peren vergelijk je hier.
en zo kan een verplichting om aanwezig te zijn gezien worden als een verzekering voor justitie dat de rechtspraak een juiste gang van zaken heeftquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:26 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dat iemand een WA verzekering moet hebben is niet zozeer voor de persoon zelf, maar meer voor de potentiele slachtoffers.
dat Jopie niet aanwezig was had vooral gevolgen voor hemzelf.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:29 schreef sturmpie het volgende:
[..]
en zo kan een verplichting om aanwezig te zijn gezien worden als een verzekering voor justitie dat de rechtspraak een juiste gang van zaken heeft
omdat jopie niet verplicht werdquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:30 schreef DroogDok het volgende:
[..]
dat Jopie niet aanwezig was had vooral gevolgen voor hemzelf.
Omg, dat is totaal niet vergelijkbaar, tevens is het iets wat je zelf gelooft maar niet is bewezen. En ja, dat gaf je net toe toen je geen bron kon vinden. Jammer hoor.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:29 schreef sturmpie het volgende:
[..]
aanklagers & justitie naaien de verdachte
appel = peer
zoiets kan niet bewezen worden omdat een veroordeling door een rechter onomkeerbaar is als men geen gebruik maakt van hoger beroep...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:31 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Omg, dat is totaal niet vergelijkbaar, tevens is het iets wat je zelf gelooft maar niet is bewezen. En ja, dat gaf je net toe toen je geen bron kon vinden. Jammer hoor.
Het is ook niet verplicht een brandverzekering af te sluiten, je kan ook vertrouwen hebben in de brandweer.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:31 schreef sturmpie het volgende:
[..]
omdat jopie niet verplicht werd
en vertrouwen heeft in justitie
Dan kan jopie in beroep gaan omdat hij het niet eens is met de uitspraak. Ook zal jopie niet kunnen worden veroordeeld als er niet genoeg bewijs is. Ik snap ook niet precies wat je wil, want tegen alle argumenten kom je met een slap excuus terug.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:32 schreef sturmpie het volgende:
[..]
zoiets kan niet bewezen worden omdat een veroordeling door een rechter onomkeerbaar is als men geen gebruik maakt van hoger beroep...
ja dat is zo, daar hoort een hoop schade en leed bij, maar het is zoquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:32 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Het is ook niet verplicht een brandverzekering af te sluiten, je kan ook vertrouwen hebben in de brandweer.
Dat is dan wel de eigen schuld van de verdachte he?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:34 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja dat is zo, daar hoort een hoop schade en leed bij, maar het is zo
doch, gezien het om een rechtsgang gaat waarbij de rechter bepaald of er wel of geen brand is, is er nog steeds de vraag waarom de procedure zo is dat men een verdachte thuis kan laten zitten met het vertrouwen in de rechter welke door het niet aanwezig zijn van de verdachte een onjuist oordeel kan vellen
Nee, want hij is niet verplicht dus doet hij het niet, toch TS?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:36 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dat is dan wel de eigen schuld van de verdachte he?
nee, ik verwonder me dat niemand mijn punt steunt. rechtspraak is een serieuze aangelegenheid, en men dient beide partijen te verplichten om aanwezig te zijn, doet men dit niet dan oordeelt de rechter blind. en dat is niet wat we willen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:34 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dan kan jopie in beroep gaan omdat hij het niet eens is met de uitspraak. Ook zal jopie niet kunnen worden veroordeeld als er niet genoeg bewijs is. Ik snap ook niet precies wat je wil, want tegen alle argumenten kom je met een slap excuus terug.
Dus de rechter moet Robert M. in de ogen kijken, wil hij een goede beslissing kunnen nemen? Wat een rechter liever wil maakt niet uit, het gaat erom of het met of zonder verdachte kan, en ja, dat kan. Als de verdachte wil dat de rechter 'blind' oordeelt, dan is dat zijn goed recht. Als hij dat niet wil kan hij immers gewoon naar de zitting komen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:37 schreef sturmpie het volgende:
[..]
nee, ik verwonder me dat niemand mijn punt steunt. rechtspraak is een serieuze aangelegenheid, en men dient beide partijen te verplichten om aanwezig te zijn, doet men dit niet dan oordeelt de rechter blind. en dat is niet wat we willen.
we willen een rechter die 100% bewust is, vraag het aan een rechter, hoe oordeelt u het liefst, met alleen de aanklagende partij of met beide partijen.
ik weet het antwoord wel
niet als men de verdachte de kans geeft om niet aanwezig te zijn bij de rechtzaak.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:36 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dat is dan wel de eigen schuld van de verdachte he?
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee, want hij is niet verplicht dus doet hij het niet, toch TS?
ik ken R.M nietquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:39 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dus de rechter moet Robert M. in de ogen kijken, wil hij een goede beslissing kunnen nemen? Wat een rechter liever wil maakt niet uit, het gaat erom of het met of zonder verdachte kan, en ja, dat kan. Als de verdachte wil dat de rechter 'blind' oordeelt, dan is dat zijn goed recht. Als hij dat niet wil kan hij immers gewoon naar de zitting komen.
Dus omdat hij wel de kans krijgt te verschijnen maar dit niet doet, is het niet zijn eigen schuld?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:40 schreef sturmpie het volgende:
[..]
niet als men de verdachte de kans geeft om niet aanwezig te zijn bij de rechtzaak.
het is niet zomaar een auto die naar de garage gaat waarbij de eigenaar thuis mag blijven.
Da's die kindermisbruiker uit Amsterdam.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:43 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik ken R.M niet
geen idee wat ie gedaan heeft, bij de zwaardere aanklachten men wel verplicht word om aanwezig te zijn, zodat de rechter de verdachte kan zien en spreken.
rechters zien dus graag serieverkrachters/moordenaars
daar lijkt het op
en jopie die niks misdaan heeft hoeft ie niet te zien, die geeft ie gewoon een strafblad omdat ie kutburen heeft
Beetje de linkse overheid: als we het niet verbieden, hoe stom het ook is, dan is het nooit iemand schuld omdat wij het niet verboden hebben.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:45 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dus omdat hij wel de kans krijgt te verschijnen maar dit niet doet, is het niet zijn eigen schuld?
hij krijgt de kans om te komen, maar is het niet eens met de aanklacht, omdat hij het niet gedaan heeft. en dus blijft hij thuis.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:45 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dus omdat hij wel de kans krijgt te verschijnen maar dit niet doet, is het niet zijn eigen schuld?
Dan ben je gewoon achterlijk als je zo denkt, sorry dat ik het zeg.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:48 schreef sturmpie het volgende:
[..]
hij krijgt de kans om te komen, maar is het niet eens met de aanklacht, omdat hij het niet gedaan heeft. en dus blijft hij thuis.
jopie leest dat en is het niet eens met de aanklacht, omdat hij het niet gedaan heeft. en besluit niet te gaan.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:46 schreef bijdehand het volgende:
Jopie krijgt precies te horen/lezen waar hij van verdacht wordt
je kan de verdachte verplichten om aanwezig te zijn. dan is het probleem opgelost.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:46 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Beetje de linkse overheid: als we het niet verbieden, hoe stom het ook is, dan is het nooit iemand schuld omdat wij het niet verboden hebben.
En in zijn beleven helpt hem dat om zijn standpunt te bepleiten?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:48 schreef sturmpie het volgende:
[..]
hij krijgt de kans om te komen, maar is het niet eens met de aanklacht, omdat hij het niet gedaan heeft. en dus blijft hij thuis.
Het rechtsstelsel geeft de verdachte alle informatie over zijn zaak, inclusief de mogelijkheid aanwezig te zijn om zichzelf te verdedigen (al dan niet met advocaat). Blijkbaar had verdachte informatie die hem vrij zou kunnen pleiten, maar koos ervoor deze niet met de rechtbank te delen door niet te verschijnen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:37 schreef sturmpie het volgende:
[..]
nee, ik verwonder me dat niemand mijn punt steunt. rechtspraak is een serieuze aangelegenheid, en men dient beide partijen te verplichten om aanwezig te zijn, doet men dit niet dan oordeelt de rechter blind. en dat is niet wat we willen.
Ja, dat lijkt mij ook.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:53 schreef The_stranger het volgende:
TS lijkt me iemand die onlangs een uitspraak heeft mogen ontvangen en die negatieve uitspraak nu op het niet aanwezig zijn probeert te gooien...
jaquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:46 schreef bijdehand het volgende:
Als hij het leest, en het klopt niet, en hij gaat niet, dan is Jopie een sukkel en heeft hij gewoon iets doms gedaan.
Dat is jouw beeld van een perfecte rechtsgang?!?!quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:54 schreef sturmpie het volgende:
maar als justitie jopie erop wijst dat hij verplicht is om te gaan, en anders een boete krijgt en automatisch schuldig word bevonden
ja sorry is wel op zijn plaats.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:51 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon achterlijk als je zo denkt, sorry dat ik het zeg.
Als Jopie zonder beperkingen is losgelaten in deze maatschappij dan wordt hij in staat geacht om nader onderzoek te doen naar de consequenties van zijn (niet) handelen. Of dit onderzoek door een deskundige te laten doen. Belletje naar de rechtbank over eventuele gevolgen had wellicht al een hoop duidelijk gemaakt.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:54 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja
maar als justitie jopie erop wijst dat hij verplicht is om te gaan, en anders een boete krijgt en automatisch schuldig word bevonden, met alle gevolgen van dien, en men hem uitlegt dat hij dan voor de komende 30 jaar getekend is. ook al heeft ie niks gedaan. dan zou jopie wel gaan.
maar nee, jopie mag ook gewoon naar zijn werk gaan, dus gaat jopie werken.
Je hebt wel pas straf gehad nadat je niet op kwam dagen he?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:57 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja sorry is wel op zijn plaats.
als je nooit met jusitie in aanraking bent geweest en op een dergelijke manier voor de rechter moet verschijnen, terwijl je wel betere dingen kan doen met je tijd, dan is de keus voor sommige simpel. laat die shit de shit zijn, ik buig niet
Mij lijkt verschijnen op de rechtbank om je zaak persoonlijk toe te lichten best een goede tijdsbesteding.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:57 schreef sturmpie het volgende:
[..]
als je nooit met jusitie in aanraking bent geweest en op een dergelijke manier voor de rechter moet verschijnen, terwijl je wel betere dingen kan doen met je tijd, dan is de keus voor sommige simpel. laat die shit de shit zijn,
A-ha! Wat bedoel je bedoelt Jopie daar mee?quote:ik buig niet
Zeg Joop,quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:57 schreef sturmpie het volgende:
[..]
als je nooit met jusitie in aanraking bent geweest en op een dergelijke manier voor de rechter moet verschijnen, terwijl je wel betere dingen kan doen met je tijd, dan is de keus voor sommige simpel. laat die shit de shit zijn, ik buig niet
de verdachte heeft de mogelijkheid de rechter schriftelijk op de hoogte te brengen, en daarbij word de verdachte "uitgenodigd" aanwezig te zijn bij de rechtzaak.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:53 schreef The_stranger het volgende:
Een rechter baseert zijn uitspraak op de feiten die aangedragen worden. In principe moet het OM met feiten komen die de schuld aantonen. Doen ze dat niet of slechts gedeeltelijk, dan kan de verdachte vrijgesproken worden.
De verdachte speel geen enkele rol in dit proces.
Eventuele verdediging van verdachte wel (dat kan natuurlijk de verdachte zelf zijn), deze kan ook met feiten komen welke de verdachte vrij pleiten. Maar of je dat wil is geheel aan jou. In principe zal het wel of niet aanwezig zijn geen invloed hebben op je veroordeling, maar als jij denkt je kansen te kunnen verhogen op vrijspraak ben je een domme big als je thuisblijft, ongeacht of je jezelf (on)schuldig acht.
TS lijkt me iemand die onlangs een uitspraak heeft mogen ontvangen en die negatieve uitspraak nu op het niet aanwezig zijn probeert te gooien...
Goede redenatie. Wat was je straf?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:03 schreef sturmpie het volgende:
"uitnodigen" klinkt als een feestje, maar het is geen feestje, dus is een verplichting op zijn plaats. incl. reiskostenvergoeding.
omdat er geen reiskostenvergoeding word uitgekeerd en men niet verplicht is.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:54 schreef Cat22 het volgende:
Blijkbaar had verdachte informatie die hem vrij zou kunnen pleiten, maar koos ervoor deze niet met de rechtbank te delen door niet te verschijnen.
Nee, domheid geeft opening aan onrecht. Er wordt heel duidelijk uitgelegd voor de zitting dat niet op komen dagen niet voordelig werkt. Als je dan alsnog zo stug bent om niet te komen, is dat je eigen beschikking. Noem het belasting op domme mensen...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:05 schreef sturmpie het volgende:
[..]
omdat er geen reiskostenvergoeding word uitgekeerd en men niet verplicht is.
de procedure geeft een opening aan onrecht, dat probeer ik duidelijk te maken. dat gat moet gedicht worden met een verplichting incl. reiskostenvergoeding.
niet aanwezig geweest omdat er geen reiskostenvergoeding werd uitgekeerd en omdat er geen verplichting werd gesteld.quote:
dat beide partijen verplicht worden om aanwezig te zijn bij de rechtzaakquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:55 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat is jouw beeld van een perfecte rechtsgang?!?!
Mét reiskostenvergoeding, toch?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:15 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat beide partijen verplicht worden om aanwezig te zijn bij de rechtzaak
ja is >5 jaar geledenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:59 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Je hebt wel pas straf gehad nadat je niet op kwam dagen he?
Er is ook nog zoiets als intrinsieke motivatiequote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:14 schreef sturmpie het volgende:
[..]
niet aanwezig geweest omdat er geen reiskostenvergoeding werd uitgekeerd en omdat er geen verplichting werd gesteld.
Dit is een mooi voorbeeld. En deze constatering motiveerde je niet?quote:gewoon omdat de aanklacht helemaal overdreven was en ik zonder tegemoetkoming gehoor moest geven aan iets waar ik me niet aan kon vereenzelvigen.
ik doe niet mee aan een procedure onder valse voorwendselen, valsheid in geschrifte, onjuiste aantijgingenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:00 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Mij lijkt verschijnen op de rechtbank om je zaak persoonlijk toe te lichten best een goede tijdsbesteding.
[..]
A-ha! Wat bedoel je bedoelt Jopie daar mee?
Maar je enige reden om niet te gaan was omdat het niet verplicht was?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:17 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja is >5 jaar geleden
maar toch zuur hoor onlangs met een inboedelverzekering kwam ik niet in aanmerking, moet ik 5x duurdere verzekering afsluiten dan als er niks was gebeurd.
Nee, niet buigen. Nu zie je wat er van komt.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:19 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik doe niet mee aan een procedure onder valse voorwendselen, valsheid in geschrifte, onjuiste aantijgingen
als er had gestaan, u word verdacht van bedreiging, want ik had die buurman gezegd met zijn poten van me af te blijven of ik zou um ....
dan was ik wel gegaan
maar nee, er stond nog: poging tot doodslag, poging tot zware mishandeling, u kunt een advocaat inschakelen, wat gaat me dat weer kosten...etc...
lekker de boel de boel laten en met rechte rug verder
niet buigen voor die shit
Neuj, veel minder ernstig dan bedreiging.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:19 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik doe niet mee aan een procedure onder valse voorwendselen, valsheid in geschrifte, onjuiste aantijgingen
als er had gestaan, u word verdacht van bedreiging, want ik had die buurman gezegd met zijn poten van me af te blijven of ik zou um ....
dan was ik wel gegaan
maar nee, er stond nog: poging tot doodslag, poging tot zware mishandeling, u kunt een advocaat inschakelen, wat gaat me dat weer kosten...etc...
lekker de boel de boel laten en met rechte rug verder
niet buigen voor die shit
250 euro of 3 maanden gevangenis...maar ik dacht 3 maanden zitten, en dan natuurlijk alsnog 250 euro dokken, want zo gaat dat tegenwoordig. 3 maanden klinkt best lang, dus jaquote:
250 euquote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:09 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Nee, domheid geeft opening aan onrecht. Er wordt heel duidelijk uitgelegd voor de zitting dat niet op komen dagen niet voordelig werkt. Als je dan alsnog zo stug bent om niet te komen, is dat je eigen beschikking. Noem het belasting op domme mensen...
Hoeveel moest je eigenlijk lappen?
Dat is wettelijk zo. En ach, je weet de gevolgen he.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
250 eu
ja pffff, ik vind jusitie dom, dat zij de verdachte partij de mogelijkheid geven om niet te komen opdagen. dat is een foute rechtsgang, de rechter is ook slachtoffer, hij behoort beide partijen te kunnen zien en spreken om zich maximaal bewust te zijn van zijn uitspraak
ja preciesquote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:19 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Er is ook nog zoiets als intrinsieke motivatie
[..]
Dit is een mooi voorbeeld. En deze constatering motiveerde je niet?
Je wilde evengoed een briefje van ome rechter dat je MOEST komen?
ze moeten het gewoon verplicht maken, dan is dat gat dichtquote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:25 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat is wettelijk zo. En ach, je weet de gevolgen he.
Maar er is geen gat, aangezien ze het uitleggen. Jouw oplossing gaat er voor zorgen dat veel meer mensen onschuldig worden veroordeeld.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:30 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ze moeten het gewoon verplicht maken, dan is dat gat dicht
van de procedure behorende bij strafzaken en naar de rechterquote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:27 schreef Cat22 het volgende:
Een slachtoffer, dat ben je. Maar niet van het rechtssysteem.
mijn oplossing zegt:quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:32 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar er is geen gat, aangezien ze het uitleggen. Jouw oplossing gaat er voor zorgen dat veel meer mensen onschuldig worden veroordeeld.
ik nietquote:
Meldt je dan meteen dat ze de grondwet even aanpassen. Die zegt namelijk dat je recht hebt om je te verdedigen, dat moet dan plicht worden....quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:44 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik niet
kep al een email richting de 2de kamer justitie&veiligheid met mijn verhaal
of ze een verdachte door politie willen begeleiden naar het strafproces
dat men voor de verdachte een advocaat inschakelt en voorziet in reiskostenvergoeding
dan een onschuldige 30 jaar lang te tekenen wegens het tekortschieten in een procedure cq wanbeleid
het is de overheid die de burgers voor elkaar dient te beschermen, en niet het recht van de sterkste te laten gelden.
het bijstaan van een verdachte in een strafproces is wenselijk
Want dat gebeurt nog niet wil je zeggen middels piketdiensten etc? Geldt niet voor strafzittingen bij de kantonrechter, maar die gaan doorgaans niet echt ergens over.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:44 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik niet
kep al een email richting de 2de kamer justitie&veiligheid met mijn verhaal
of ze een verdachte door politie willen begeleiden naar het strafproces
dat men voor de verdachte een advocaat inschakelt en voorziet in reiskostenvergoeding
dan een onschuldige 30 jaar lang te tekenen wegens het tekortschieten in een procedure cq wanbeleid
het is de overheid die de burgers voor elkaar dient te beschermen, en niet het recht van de sterkste te laten gelden.
het bijstaan van een verdachte in een strafproces is wenselijk
Ik vermoed dat je in de war bent met civiele zittingen. Niet komen is in het strafrecht beslist niet gelijk aan veroordeling bij verstek.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 22:22 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Wàt een topic weer.![]()
![]()
Het is heel simpel: niet komen opdagen bij de zitting = veroordeeld bij verstek.
Eigen verantwoordelijkheid heet dat.
ik vind dat men verplicht moet worden om te komen opdagen. en dat men reiskostenvergoeding mag ontvangen als men komt opdagen, omdat men dan maximaal meewerkt zodat de rechter zich maximaal kan buigen over de zaak en maximaal bewust kan oordelen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:20 schreef Sandersson het volgende:
Ohja wie is die andere partij in je lulverhaal over dat de rechter beide partijen in de ogen moet kunnen kijken? De ovj?
Dus jij vindt dat indien je verdacht bent en wellicht schuldig, dat je in het geval je wegblijft maar geen veroordeling moet komen. Want dat zou oneerlijk zijn?
Weet niet wat je studeert, maar hopelijk niks met rechten of politiek.
de aanklagers, zij die de aangifte in gang hebben gezetquote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:20 schreef Sandersson het volgende:
Ohja wie is die andere partij in je lulverhaal over dat de rechter beide partijen in de ogen moet kunnen kijken? De ovj?
Dank je, goeie post!; ik zal mij wat beter inlezen in de materie.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:10 schreef Advo het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je in de war bent met civiele zittingen. Niet komen is in het strafrecht beslist niet gelijk aan veroordeling bij verstek.![]()
Daarnaast lijken er bij TS ook nogal wat misverstanden over de strafprocedure te bestaan. In tegenstelling tot bij civiele zaken oordeelt de strafrechter op basis van het dossier. In dat dossier zitten altijd de verhoren van de verdachte. De verdachte heeft zodoende altijd de gelegenheid gehad om zijn kant van het verhaal te vertellen.
Uiteraard helpt het om naar de zitting te komen. Je kunt je persoonlijke omstandigheden toelichten, of je mening geven over het dossier. Als je slim bent neem je een strafrechtadvocaat mee, die mogelijk nog wat zinnige verweren kan voeren.
Vrijspraken van personen die niet op zitting verschijnen komen geregeld voor, in tegenstelling tot wat TS schijnt te denken.
Overigens zijn advocaten (ook in grote strafzaken) voor de verdachte onder een bepaald inkomen, praktisch gratis. En nee, dat betekent beslist niet dat je dan met een slechte advocaat zit opgescheept.
Een deel van mijn cliënten (met name in wat kleinere zaken) wil niet eens naar de zitting komen, om allerlei uiteenlopende redenen. Het is maar goed dat ze daar niet toe verplicht worden, dat zou echt helemaal niets oplossen.
dat bedoel ikquote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:15 schreef Sandersson het volgende:
Hij wordt dan door de politie opgehaald voor de zitting.
De aanklager is het OM he, die is er meestal wel; )quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:19 schreef sturmpie het volgende:
[..]
de aanklagers, zij die de aangifte in gang hebben gezet
Goed, verdiep je eerst even in het Strafrecht voordat je er allerhande wijzigingen in wil aanbrengen..quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:19 schreef sturmpie het volgende:
[..]
de aanklagers, zij die de aangifte in gang hebben gezet
Ja, dat is logisch, maar waarom is dat beter?quote:
dat is beter, omdat de rechter over zijn lot gaat beslissen. hij kan zich, bij verplicht aanwezig zijn, volledig verdedigen, zodat de rechter zijn maximale deelname kan meenemen in zijn oordeel.quote:Op donderdag 11 juli 2013 09:05 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, dat is logisch, maar waarom is dat beter?
of ben je er inmiddels wel achter dat jouw plannetje niet zo zinvol is?
De rest van het verhaal had je jezelf kunnen besparen. We hadden het namelijk over de situatie dat verdachte helemaal niets zegt. Geen antwoord op de vraag dus.quote:Op donderdag 11 juli 2013 13:30 schreef sturmpie het volgende:
dat is beter, omdat de rechter over zijn lot gaat beslissen. hij kan zich, bij verplicht aanwezig zijn, volledig verdedigen, zodat de rechter zijn maximale deelname kan meenemen in zijn oordeel.
Dus de verdachte wil niet naar de zitting omdat het te zwaar voor hem is, maar als je hem verplicht om te komen is dat dan wel ineens prima? Vreemd..quote:als de verdachte niet aanwezig is, moet de rechter een oordeel vellen over iemand die hij nooit gezien en gesproken heeft. dit heeft onaardig en onjuist aspect in zich. gezien het over een mensenleven gaat.
of de verdachte bij voorbaat al vrijgesproken zou zijn van de aanklacht, dan maakt het hoogstwaarschijnlijk niks uit. maar bij het tegenovergestelde, als de rechter van mening is dat volgens de schriftelijk ingebrachte verklaringen de verdachte op basis van de beschikbare informatie schuldig is, maar omdat de verdachte wel aanwezig is, bepaalde feiten kan toelichten, waardoor de rechter zijn kijk en mening op de zaak verandert, met als gevolg een rechtvaardigere rechtspraak dan als de verdachte niet aanwezig zou zijn.
dan kan jij zeggen, ja maar ja, had verdachte maar aanwezig moeten zijn.
niet iedereen is zich er van bewust hoe zwaar het is om verdachte te zijn, het kan een heel vervelend moment in je leven zijn, iets waar je niet op zit te wachten, en waar ook de tot stand koming van de strafzaak voor jou helemaal niet eerlijk gegaan is, en zo zijn er nog tal van situaties te beschrijven die de gang naar de strafzaak lastig en moeilijk maken, gevoelige onderwerpen die moeilijk bespreekbaar zijn enzovoort... het leven bestaat niet uit een papiertje met schuldig of onschuldig erop. er kunnen soms een heleboel dingen aan de hand zijn in iemands leven waardoor een verdachte ervoor kan kiezen niet naar de strafzaak te gaan, gewoon omdat het hem allemaal te zwaar is.
Onzin. De boodschap dat een rechter een oordeel over jou gaat vellen is echt wel duidelijk. Het is niet zo dat je één of ander verfrommeld nietszeggend briefje krijgt, zelfs een ongeletterde kan al aan de enveloppe zien dat er stront aan de knikker is.quote:dat begint al bij de eerste brief die je krijgt, de taal is als oer oud nederlands, bijna niet te ontcijferen. dan heb je al zoiets van oja, abacadabra, ik heb wel andere dingen aan mijn hoofd.
Alleen als 'ie dat wil. En als de verdachte welwillend is, is jouw voorstel weer geen verbetering.quote:...meer handvaten creeren voor de verdachte zodat deze zich maximaal kan verdedigen.
"Niet in staat"? Wederom dikke onzin. Waarom zou iemand niet in staat zijn zijn eigen zitting bij te wonen, en ineens wel in staat zijn omdat het verplicht is?quote:het mag niet zo zijn dat men de schuld in iemands voeten kan schuiven alleen omdat die " verdachte " niet in staat is zich te verdedigen. justitie en de aanklager is verantwoordelijk, niet de verdachte.
Zodat hij er wel op zit te wachtenquote:een verdachte zit er niet op te wachten om berecht te worden. en daarom moet deze verplicht worden om in ieder geval bij de strafzaak aanwezig te zijn.
jij hebt er volgens mij nog nooit mee te maken gehadquote:Op donderdag 11 juli 2013 13:37 schreef DonJames het volgende:
De rest van het verhaal had je jezelf kunnen besparen. We hadden het namelijk over de situatie dat verdachte helemaal niets zegt. Geen antwoord op de vraag dus.
Niet als verdachte, dat is een ding wat zeker is.quote:Op donderdag 11 juli 2013 13:49 schreef sturmpie het volgende:
jij hebt er volgens mij nog nooit mee te maken gehad
gelukkig voor jou
quote:voor alle andere verdachten kan het enorm zure aangelegenheid zijn
of een datequote:Op donderdag 11 juli 2013 13:51 schreef DonJames het volgende:
Dat heb je al gezegd. Ga je nu in op de argumenten in mijn post?
wederzijdsquote:Op donderdag 11 juli 2013 13:55 schreef DonJames het volgende:
[..]
Minder dom gelul, meer inhoud graag.
quote:
Geen idee wat je bedoelt, maar als dit jouw idee van "inhoud" is, is dat toch behoorlijk treurig.quote:probeer eens een aap te leren lezen
als jij mijn punten niet snapt ga ik ze niet oneindig toelichtenquote:Op donderdag 11 juli 2013 14:02 schreef DonJames het volgende:
[..]Waar lul ik dom over dates? Waar ga ik niet in op argumenten? Wijs het maar aan, grote jongen.
[..]
Geen idee wat je bedoelt, maar als dit jouw idee van "inhoud" is, is dat toch behoorlijk treurig.
Ik snap ze prima, ik ben het er alleen niet mee eens. Ik geef tevens aan waarom niet, en vraag jou om te onderbouwen waaarom jij dat wél vindt. En als antwoord krijg ik dom, inhoudsloos gezwets. "Eindeloos toelichten", yeah, right.. Je bent gewoon weer een triest gevalletje "Ik heb een mening maar kan die niet onderbouwen".quote:Op donderdag 11 juli 2013 14:11 schreef sturmpie het volgende:
[..]
als jij mijn punten niet snapt ga ik ze niet oneindig toelichten
we verschillen van mening, das duidelijk
geen probleem, prettige dag verder !
we verschillen van meningquote:Op donderdag 11 juli 2013 14:17 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik snap ze prima, ik ben het er alleen niet mee eens. Ik geef tevens aan waarom niet, en vraag jou om te onderbouwen waaarom jij dat wél vindt. En als antwoord krijg ik dom, inhoudsloos gezwets. "Eindeloos toelichten", yeah, right.. Je bent gewoon weer een triest gevalletje "Ik heb een mening maar kan die niet onderbouwen".
Ik vind dat jij een zeehondjesknuppelende moslimterrorist bent. Kan ik verder niet onderbouwen, maar dat vind ik gewoon. Jij vind dat waarschijnlijk niet, maar dan verschillen we daarover gewoon van mening.quote:Op donderdag 11 juli 2013 14:22 schreef sturmpie het volgende:
[..]
we verschillen van mening
ik ben voor reiskosten en een verplichting naar de verdachte
jij niet
ca va
quote:Op donderdag 11 juli 2013 14:27 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik vind dat jij een zeehondjesknuppelende moslimterrorist bent. Kan ik verder niet onderbouwen, maar dat vind ik gewoon. Jij vind dat waarschijnlijk niet, maar dan verschillen we daarover gewoon van mening.
Een verdachte heeft al het recht om zich ten allen tijde te kunnen verdedigen en daarvoor hoeftquote:Op donderdag 11 juli 2013 13:30 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat is beter, omdat de rechter over zijn lot gaat beslissen. hij kan zich, bij verplicht aanwezig zijn, volledig verdedigen, zodat de rechter zijn maximale deelname kan meenemen in zijn oordeel.
Als verdachte ervoor kiest om niet aanwezig te zjin en zich ook niet te verdedigen, dan is dat de keuze van verdachte. Verdachte dient ook de gevolgen daarvoor te dragen.quote:als de verdachte niet aanwezig is, moet de rechter een oordeel vellen over iemand die hij nooit gezien en gesproken heeft. dit heeft onaardig en onjuist aspect in zich. gezien het over een mensenleven gaat.
Dat is een mogelijkheid inderdaad, daarom krijgt verdachte ook de kans om zich te verdedigen.quote:of de verdachte bij voorbaat al vrijgesproken zou zijn van de aanklacht, dan maakt het hoogstwaarschijnlijk niks uit. maar bij het tegenovergestelde, als de rechter van mening is dat volgens de schriftelijk ingebrachte verklaringen de verdachte op basis van de beschikbare informatie schuldig is, maar omdat de verdachte wel aanwezig is, bepaalde feiten kan toelichten, waardoor de rechter zijn kijk en mening op de zaak verandert, met als gevolg een rechtvaardigere rechtspraak dan als de verdachte niet aanwezig zou zijn.
Als dat het geval is, kan verdachte een advocaat inhuren of zich een advocaat toe laten wijzen op pro-deo basis die in afwezigheid van verdachte de verdediging kan voeren.quote:dan kan jij zeggen, ja maar ja, had verdachte maar aanwezig moeten zijn.
niet iedereen is zich er van bewust hoe zwaar het is om verdachte te zijn, het kan een heel vervelend moment in je leven zijn, iets waar je niet op zit te wachten, en waar ook de tot stand koming van de strafzaak voor jou helemaal niet eerlijk gegaan is, en zo zijn er nog tal van situaties te beschrijven die de gang naar de strafzaak lastig en moeilijk maken, gevoelige onderwerpen die moeilijk bespreekbaar zijn enzovoort... het leven bestaat niet uit een papiertje met schuldig of onschuldig erop. er kunnen soms een heleboel dingen aan de hand zijn in iemands leven waardoor een verdachte ervoor kan kiezen niet naar de strafzaak te gaan, gewoon omdat het hem allemaal te zwaar is.
Je kunt altijd hulp inroepen bij het ontcijferen van de brief, rechtsbijstand, juridisch loket. En inderdaad, dat is de verantwoordelijkheid van de verdachte.quote:dat begint al bij de eerste brief die je krijgt, de taal is als oer oud nederlands, bijna niet te ontcijferen. dan heb je al zoiets van oja, abacadabra, ik heb wel andere dingen aan mijn hoofd.
en dan kan je weer zeggen van ja, maar, het is de verantwoordelijkheid van de verdachte etc... de verdachte is niet verantwoordelijk voor de procedure. en die kan verbeterd worden.
Er zijn genoeg handvaten voor een verdachte om zich te verdedigen in Nederland.quote:meer handvaten creeren voor de verdachte zodat deze zich maximaal kan verdedigen.
het mag niet zo zijn dat men de schuld in iemands voeten kan schuiven alleen omdat die " verdachte " niet in staat is zich te verdedigen. justitie en de aanklager is verantwoordelijk, niet de verdachte.
Je kunt een verdachte niet dwingen om aanwezig te zin bij een rechtszaak en dwingen mee te werken aan zijn eigen vervolging.quote:een verdachte zit er niet op te wachten om berecht te worden. en daarom moet deze verplicht worden om in ieder geval bij de strafzaak aanwezig te zijn.
Op basis waarvan concludeer jij dat je een rechtvaardiger oordeel had gekregen als je reiskostenvergoeding had gekregen?quote:en daarom pleit ik voor: reiskostenvergoeding, voor de verdachte.
dat kan wel, de straf die word opgelegd is ook dwang.quote:Op donderdag 11 juli 2013 16:32 schreef Snapcount2 het volgende:
Je kunt een verdachte niet dwingen om aanwezig te zin bij een rechtszaak en dwingen mee te werken aan zijn eigen vervolging.
ik pleit voor: verplicht aanwezig zijn bij de strafzaakquote:Op donderdag 11 juli 2013 16:32 schreef Snapcount2 het volgende:
Op basis waarvan concludeer jij dat je een rechtvaardiger oordeel had gekregen als je reiskostenvergoeding had gekregen?
een debiel die verdacht word van een strafbaar feit zal ook een veel zwaardere straf krijgen als hij geen hulp krijgt.quote:
Je bent een langspeelplaat die blijft hangen. Je gaat niet in op tegenargumenten, maar herhaalt gewoon je (inmiddels onderuitgehaalde) gezwets. Daarom: "quote:Op donderdag 11 juli 2013 16:53 schreef sturmpie het volgende:
[..]
een debiel die verdacht word van een strafbaar feit zal ook een veel zwaardere straf krijgen als hij geen hulp krijgt.
als verdachte krijg je geen hulp. je krijgt alleen een brief met waar je van verdacht word en de gehele procedure. als je nergens op reageert word je gewoon berecht naar de zin van de rechter.
ik wil dus duidelijk maken dat men iemand de schuld in de schoenen kan schuiven als diegene op dat moment niet in staat is zich te verdedigen.
jaquote:Op donderdag 11 juli 2013 16:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je bent een langspeelplaat die blijft hangen. Je gaat niet in op tegenargumenten, maar herhaalt gewoon je (inmiddels onderuitgehaalde) gezwets. Daarom: ""
ik vind dat men een verdachte hoort te begeleiden.quote:Op donderdag 11 juli 2013 16:32 schreef Snapcount2 het volgende:
Je kunt altijd hulp inroepen bij het ontcijferen van de brief, rechtsbijstand, juridisch loket. En inderdaad, dat is de verantwoordelijkheid van de verdachte.
Vind het echt schrikbarend wat een onzin je in je posts loopt te verkondigen. Het is geem civiele zaak waar je ten alle tijden bij verstek wordt veroordeeld.quote:Op donderdag 11 juli 2013 16:53 schreef sturmpie het volgende:
[..]
een debiel die verdacht word van een strafbaar feit zal ook een veel zwaardere straf krijgen als hij geen hulp krijgt.
als verdachte krijg je geen hulp. je krijgt alleen een brief met waar je van verdacht word en de gehele procedure. als je nergens op reageert word je gewoon berecht naar de zin van de rechter.
ik wil dus duidelijk maken dat men iemand de schuld in de schoenen kan schuiven als diegene op dat moment niet in staat is zich te verdedigen.
Nee, het is één van de basisbeginselen dat je niet mee hoeft te werken aan je eigen veroordeling en het rechtssysteem mag je daar ook niet toe dwingen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 16:50 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat kan wel, de straf die word opgelegd is ook dwang.
En geef nu eens antwoord op de vraag die ik stel?quote:[..]
ik pleit voor: verplicht aanwezig zijn bij de strafzaak
en voor reiskostenvergoeding, het is normaal dat als je voor derden ergens naar toe gaat dat men tegemoet komt in de reiskosten. voor familie en vrienden is een gratis ritje normaal. en dat is hier niet aan de orde. een rechtzaak kan je niet vergelijken met een ritje naar de supermarkt of een dagje uit. het is voor de verdachte verstandig om te gaan, zoals men benadrukt in de briefwisseling.
als je van 50 euro in de week moet leven, is de keus gauw gemaakt. dan ga je niet, en schakel je geen advocaat in.
daarbij is het inschakelen van een advocaat een bijkomstigheid waar je nogmaals niet op zit te wachten.
al met al is het voor de rechter en verdachte gunstig als men zijn aanwezigheid verplicht en hem tegemoet komt in de reiskosten, zodat de rechter een rechtvaardiger besluit kan nemen.
de rechter krijgt ook reiskostenvergoeding, zo zou dat voor de verdachte ook moeten gelden.
Tuurlijk, laat het rechtssysteem dat een verdachte hoort te vervolgen ook de verdediging van de verdachte regelen. Goed plan!quote:Op donderdag 11 juli 2013 17:07 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik vind dat men een verdachte hoort te begeleiden.
dat er een politieagent(e) bij de verdachte op bezoek komt en hem/haar een hand geeft en zegt:
kom, we gaan eens om de tafel zitten, hoe gaan we dit aanpakken, geheel onpartijdig.
als verdachte ervaar je de aanklagers&politie&justitie als tegenpartij. het is 3 tegen 1.
1. de aanklagers zijn onderdeel van het probleem en schakelen de politie om aangifte tegen je te doen.
2. de politie komt bij je thuis om een verklaring op te nemen.
3. jusititie overvalt je met een bezwarende briefwisseling en beschouwd je als potentieel dader.
plus je moet het allemaal maar uitzoeken en je krijgt geen reiskostenvergoeding, oftewel je bent niet welkom.
het zou een verbetering zijn als politie de taak op zich zou nemen om de verdachte bij te staan en te helpen in de procedure. je kan dat als een beschermende taak zien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |