Mijn Marmotte verslag:
Donderdag ochtend vroeg opgestaan om naar Driebergen-zeist te vertrekken waar eentwee mij zou ophalen voor de rit naar de Alpen. Met 5000 trainingskilometers, elke week een >100km trainingsrit, 10 ritten boven de 150km, lekkere progressie in clubkoersen en een 12,5 kg lichter dan in december was ik tevreden over mijn voorbereiding. Ik had nog nooit zo snel, veel en lang gefietst. Het enige minpuntje: 2 weken voor de marmotte zwaar verkouden worden en daardoor amper meer kunnen trainen. Vooral mijn longen hadden moeite met genoeg lucht binnen krijgen. Maar vanaf zondag ging het elke dag goed vooruit dus ik had goede hoop dat het voor de marmotte over zou zijn.
Rond een uur of half 9 kwamen we aan op de camping in Bourg d'Oisans, kennis gemaakt met Patroon, Oksel en Okselchick en een leuk weerzien met de rest. Er was al op ons gerekend dus we konden meteen aanschuiven aan het avond eten

. Na wat gekloot met mijn tent, een paar biertjes en wat slechte grappen werd het tijd om te gaan slapen.
Vrijdag zouden we niet al te veel gaan doen, een rondje uitfietsen, rugnummer ophalen en de laatste poetsbeurt voor de fietsen. Tijdens het rondje fietsen voelde de benen en de longen heerlijk, lekker veel kracht en geen last van de luchtwegen! Tijdens het ophalen van de rugnummers merkte ik dat ik toch wel wat zenuwachtig was, het komt dan toch allemaal erg dichtbij. S'avonds weer pasta en vroeg naar bed.
Zaterdagochtend vroeg opstaan, ondanks dat het belooft een hete dag te gaan worden is het toch nog koud, ontbijten, fiets kleding aan, zonnebrand, in de rij voor de toiletten, fiets pakken, oksel gedag zeggen, nog een keer naar de wc en dan eindelijk vertrekken naar de start. Bij de start nog gekeken of we Oksel voorbij zagen komen maar die hebben we niet gezien. Via een zijweggetje het startvak in en we stonden helemaal vooraan in het vak.
Om 8:50 werden we weggeschoten. Meteen ging het gas erop en was het racen naar de stuwdam van Allemont. Eentwee had al aangegeven niet mee te gaan in een snelle start dus met Gripper, Patroon en Kaas en rond de 10/15 positie reed ik de eerste kilometers. Ook de eerste stuwdam ging nog gezamenlijk maar daarna besloot ik al vrij snel om de rest te laten gaan en rustig aan door te klimmen. Mijn hartslag zat mooi boven in D2 en ik begon al heel snel mensen van de startgroep voor ons op te rapen. De Glandon verliep soepel, nergens echt hoeven inspannen, lekker kunnen aanzetten als het wat afvlakte, goed gegeten en gedronken en voor in het wist was daar het stuwmeer al. Na de top de bidonnen bijgevuld, een plasje gedaan en aan de afdaling begonnen. In de afdaling nog lek gereden, om een koe heen geslingerd, in de ankers gegaan voor een ambulance en heerlijk gedaald achter een motor.
Door het dal fietste het ook lekker ik zat in een goed groepje met 2 triatleten die mij uit de wind hielden en voor ik het wist was ik in Saint Michel de Maurienne. Even gestopt om mijn bidons te vullen en toen snel weer door voor de Telegraphe. Nog in de bebouwde kom ging het fout, zonder aanleiding schoot er kramp in mijn rechter been, tempo even flink laten zakken en na wat rekken en strekken ebde het weer weg. Nu al kramp... te weinig gedronken? Ik begon net aan mijn 5de bidon in 3:15 dat kon het niet zijn. Verder niets aan te doen natuurlijk en rustig aan door fietsen.
De Telegraphe liep uiteindelijk best lekker, ik draaide een lekker ritme en zolang ik niet te veel kracht hoefde de zetten bleef de kramp onder controle, in Valloir een langere stop gehouden dan geplant om het been wat extra rust te geven en vol goede moed begon ik aan de Galibier. Maar na 50 meter was het al raak, kramp in mijn andere been. De Galibier beklimmen werd 1 groot drama, tot plan Lachat ging het nog wel maar vanaf daar kreeg ik het niet meer rond. Staand klimmen was geen optie, en juist dat doe ik graag, en zittend kwam mijn cadans vaak niet boven de 50. Mijn hartslag zat netjes boven in d2 maar als ik ook maar iets versnelde verkrampte alles weer.
Na 1:30 uur en een korte stop halverwege was ik boven en moest ik echt weer even pauze houden. Een bidonnetje leeg gedronken en weer op de fiets, de afdaling ging redelijk ik voelde me al flink uitgeknepen en nam daarom zeker tot de Lautaret geen risico. Daarna heerlijk door kunnen gassen en met een hoge cadans wat zuur proberen weg te krijgen uit de benen. Nog een snelle bevoorrading gedaan bij onze persoonlijke verzorgingspost en toen snel door naar de Alpe. Ik had stiekem gehoopt dat ik de afdaling genoeg hersteld zou zijn om de Alpe zonder al te veel kramp op te fietsen. Ondanks dat ik meteen moest lossen in mijn groepje op het kleine klimmetje aan het einde van de afdaling kon op het vlakke nog goed en pijnloos tempo rijden dus ik had nog hoop.
Maar in de eerste meters van de Alpe schoot het er meteen weer in: 2 benen helemaal in de kramp. Toen werd het aftellen, en dat ging heel erg langzaam. Uiteindelijk moest ik 3 keer van mijn fiets af (zelfs nog een keer 2km voor de finish).
Uiteindelijk gefinisht in 8:45. Bij de finish kwam ik vrij snel de rest tegen en zijn we samen weer naar de camping gereden. S'avonds pizza gegeten en weer vroeg gaan slapen.
Terugkijkend heb ik gemengde gevoelens over gehouden aan mijn eerste Marmotte. Voor een sub 9 uur tijd en zilver had ik een half jaar geleden direct getekend. Ook heb ik mezelf nog nooit zo hard moeten pushen en ben ik nog nooit zo diep gegaan als zaterdag. De 300 was voor mij een peulenschil in vergelijking met de Marmotte. En stiekem had ik gehoopt op beter, ik heb op geen enkele klim het gas open getrokken en op tempo gereden, eerst niet om te sparen en later niet omdat een paar spieren niet meewerkten, en dat is frustrerend. Ook heb ik zeker 30 minuten meer pauze gehouden dan dat ik normaal zou doen. Allemaal verloren tijd die je niet meer goed maakt.
Maar al met al heb ik een top weekend gehad! op naar een volgende uitdaging.