Dat lijkt me een prachtdoel.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 06:35 schreef livelink het volgende:
Nee, ik sluit me nu maar bij de school aan. Het belangrijkste is dat Job uit zichzelf weer kalmeert als het fout gaat. En dan vindt school het niet erg als het daarvoor nodig is dat hij naar zijn oude juf gaat of naar de directeur. Het was alleen een beetje verwarrend dat Job vervolgens in de klas die niet de zijne is werd uitgekozen om mee de klassen rond te gaan bij het uitdelen
Er is faalangsttraining voor de leerling buiten de school, hopenlijk doet dat iets. De leerling komt van VSO school naar ons maar ik zie het niet slagen. Er is enige mate van zelfstandigheid nodig en die lijkt er nu echt niet te zijn. De leerling doet nu pas wat als een van ons er bij zit en dat kan even maar niet de hele 100 minuten en voor elke taak (zeg een stuk of 4 tot 6 per les ) uitleg geven dat lukt niet met 50-60 leerlingen op het zorgplein.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 07:05 schreef livelink het volgende:
Klinkt ook wel als faalangst, Adnap. Geeft jullie school daar nog gerichte ondersteuning in?
En bij Job helpt het om even voor elke taak ook een gerichte en persoonlijke instructie te geven.
Wat bijvoorbeeld bij Job belangrijk is, is dat de juf niet alvast de taak bij hem neerlegt en pas 5 minuten later naar hem toe gaat met de uitleg. In die 5 minuten dat hij dat blaadje voor zijn neus heeft zonder de bijbehorende instructie, raakt hij daar al zo van in paniek dat het vervolgens een verloren zaak is. Maar ja, dan praat ik over de basisschool. Op de middelbare school zal dat toch al wel weer anders gaan.
De weektaak is een studiewijzer : verdeeld per les/dagquote:Op woensdag 2 oktober 2013 13:11 schreef Troel het volgende:
Maar een weektaak? Serieus? Kan het voor haar niet met hulp nu eerst opgesplitst worden met dagtaken. Babysteps? En dan langzaam uitbreiden.
Ik kan me op zich voorstellen dat als je van het VSO komt, dat je op een gewone school verzuipt
het is voor een 'gewone' leerling al een hele stap naar het middelbaar onderwijs. Óók in zelfstandigheid. Dat moet echt nog komen. Meestal tegen de kerst dat het lekker loopt. Ik kan me voorstellend dat de structuur op een VSO niet of minder gericht is op die zelfstandigheid. Dus dan is die weg nog iets langer. Is er niet een mogelijkheid tot werken met een koptelefoon? Of een andere prikkelvrije omgeving? Een leerling er aan koppelen?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 13:30 schreef Adnap het volgende:
[..]
De weektaak is een studiewijzer : verdeeld per les/dag
Het is nu dus al per dag\les verdeeld, elke dag/les dus iets. Maar zelfs dat lukt niet. De leerling werkt alleen als er iemand van ons aan de tafel komt zitten, anders gaat de leerling zitten staren, hangen of kletsen (dat kan de leerling uitstekend)
Allemaal al geregeld/gedaan :quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:39 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
het is voor een 'gewone' leerling al een hele stap naar het middelbaar onderwijs. Óók in zelfstandigheid. Dat moet echt nog komen. Meestal tegen de kerst dat het lekker loopt. Ik kan me voorstellend dat de structuur op een VSO niet of minder gericht is op die zelfstandigheid. Dus dan is die weg nog iets langer. Is er niet een mogelijkheid tot werken met een koptelefoon? Of een andere prikkelvrije omgeving? Een leerling er aan koppelen?
Vetgedrukte heel herkenbaar van mezelf. Zeker als ik niet precies wist wat er nou van me verwacht werd dan verzoop ik erin, wist niet waar te beginnen (begin dan maar eens...), maar het ook niet kunnen benoemen waarom het dan niet lukt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 06:55 schreef Adnap het volgende:
Nog een vraagje : in mijn klas zit nu iemand met PDD_NOS, we bieden gestructureerd werk aan (weektaak) en plannen met de leerling wat op welke dag gemaakt moet worden. Toch zie we dat het kind verzuipt. Iemand nog tips ? De leerling zit al in een zogenaamde stilteruimte te werken (op het zorgplein was echt niets) en ipv 6 groepsleden is dit een groep van 3. Hoort het wellicht bij de puberteit van de leerling ? (het lukt haar niet om aan het werk te gaan, opdrachten maakt ze half of niet en praktijk oefenen is al helemaal te veel gevraagd) Zelf geeft ze/hij aan "dat ze/hij het niet weet"
Krijg je er gelijk het boekenweekgeschenk bij!quote:Op donderdag 3 oktober 2013 11:33 schreef Nijna het volgende:
Dat kan zeker wel wat zijn, jammer dat de bieb het boek niet heeft hier in de regio. Dan kon ik er eerst even in kijken, morgen maar even de boekhandel in duiken en anders heb ik volgens mij nog een bol.com bon
Dat zetje geven we, maar t lijkt erop dat de leerling zodra we ook maar een stap weggaan stopt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:37 schreef Nijna het volgende:
[..]
Vetgedrukte heel herkenbaar van mezelf. Zeker als ik niet precies wist wat er nou van me verwacht werd dan verzoop ik erin, wist niet waar te beginnen (begin dan maar eens...), maar het ook niet kunnen benoemen waarom het dan niet lukt.
En ook iets wat juf van mijn oudste aangeeft, dat ze niet zo goed zelf kan beginnen, maar als ze net een zetje krijgt waarmee te beginnen dan lukt het wel.
Jouw leerling klinkt wat dat betreft wel "bewerkelijker" in de zin van dat ze dus blijkbaar meer begeleiding nodig heeft...
En... als ze het niet naar haar zin heeft... dan is het misschien nog wel een keer zo lastig om aan het werk te gaan. Lastig.
Goed om te overleggen met de oude school, is het voor jullie niet mogelijk daar meer begeleiding bij te krijgen op een of andere manier?
Ik heb volgende week weer een contactmomentje met juf, we hebben afgesproken om met enige regelmaat even kort te bespreken hoe het gaat.
En we hebben geprobeerd om M. wat uit te leggen over pdd-nos (wel lastig, ik vind het erg moeilijk onder woorden te brengen, zeker op 6-jaar niveau). Maar ze vraagt vaak wel of ik nog wat wil vertellen. Weet iemand nog een boekje misschien wat ik kan gebruiken? Ik vind het best wel lastig, ook omdat er natuurlijk van alles genoemd wordt en niet alles van toepassing is.
L. heeft op school een ib-er. daar gaat hij nu 1 keer per week heen (moet eigenlijk 2 maar dat laat het rooster momenteel niet toe helaas) en thuis zit ik er flink acheraan.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 17:30 schreef livelink het volgende:
Dit geeft wel weer aan hoe moeilijk het is om het te redden op een reguliere school
Wij moesten Job vandaag weer ophalen van school, nadat we hem gisteren zelf al thuis hadden gelaten. Het lukt om een of andere manier niet dit nieuwe schooljaar. Ik twijfel nu of we hem morgen naar school laten gaan of niet.
Livelink het maakt het voor ons als docenten ook zo irritant, we willen zo graag maar je voelt je zo macheloos.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 19:32 schreef Nijna het volgende:
Adnap, lijkt me echt lastig. Je kan als docent die 1 op 1 begeleiding gewoon niet geven, want je hebt een hele klas. Jullie zijn idd geen orthopedagogen... hadden ze niet kunnen voorzien dat dit zou gaan gebeuren vanuit het vso? Of moest ze over naar regulier? Moeilijk hoor.
Livelink, balen zeg , sterkte
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |