quote:
Journalist Walsh verbijsterd over Avondetappe NOS.
‘'Ze vegen hun eigen straatje schoon.”
“Dit kenmerkt precies hoe wielerjournalisten hun wereld in stand houden. Ze vegen hun eigen straatje schoon”, daarmee reageert de Ierse journalist David Walsh op aantijgingen in de eerste uitzending van het NOS programma De Avondetappe. Walsh zou zijn beschuldigingen aan het adres van Lance Armstrong niet hebben waargemaakt. Walsh is de schrijver van het boek L.A. Confidentiel uit 2004 waarin meervoudig Tourwinnaar Lance Armstrong werd beschuldigd van dopinggebruik. Het boek werd door presentator Mart Smeets en zijn gasten zaterdagavond fel bekritiseerd.
Volkskrant columnist en oud sportverslaggever Bert Wagendorp zei in de uitzending: “Dat boek daar is hij ongelooflijk mee voor schut gegaan. Dat vergeten mensen wel eens. Hij heeft een proces aan zijn broek gekregen. “
“Verloren”, vulde presentator Smeets aan.
“Hij heeft een schadevergoeding moeten betalen. Dat heeft zijn krant moeten betalen”, vervolgt Wagendorp.
Smeets opnieuw: “Één miljoen.”
Dat is een geen juiste voorstelling van zaken. Armstrong heeft in Engeland niet het boek maar de krant de Sunday Times aangeklaagd. Het ging om een artikel óver het boek. Dat stuk was geschreven door een collega van Walsh. In die zaak heeft de Sunday Times een schikking getroffen. Van een ‘schadevergoeding’ vanwege het boek is geen sprake. Bovendien zal het bedrag van die schikking, zo verwacht Walsh, binnenkort worden terugbetaald.
“Ik had graag aan tafel gezeten om mee te doen aan de discussie over mijn boek, want dan denk ik dat de heren een hele andere houding hadden aangenomen. Bovendien had ik mij kunnen verweren tegen de onwaarheden die zij verkondigden”, aldus drievoudig Brits journalist van het jaar David Walsh.
Er is in Engeland nooit een rechtszaak tegen het boek gevoerd. Walsh legt uit: “Om de simpele reden dat Engelse uitgevers het niet wilde publiceren. Ze waren bang voor rechtszaken. Dat is precies de reden waarom zo weinig journalisten onderzoek deden en publiceerden over Armstrong.”
Wel spande Lance Armstrong nog voor het verschijnen van L.A. Confidentiel een zaak aan tegen de Franse uitgever. Maar die zaak, trok de Tourwinnaar, een dag voor de rechtszitting, in.
In de uitzending van de Avondetappe werd door de gasten, oud wielrenner Thijs Zonneveld, journalist Edwin Winkels en columnist Bert Wagendorp gesteld dat David Walsh in zijn boek uit 2004 geen bewijs leverde voor het dopinggebruik van Armstrong. De auteur reageert als volgt:
“Er staan stevige en directe bewijzen in L.A. Confidentiel. Twee zeer gedetailleerde getuigenverklaringen. Armstrong heeft geprobeerd die getuigen het leven zuur te maken. Het verschil tussen mij en veel andere journalisten is dat ik altijd mijn best heb gedaan om naar bewijzen te zoeken en de juiste vragen te stellen. Dat is de belangrijkste taak van een journalist. Collega’s als Mart Smeets hebben dat nooit gedaan. “
De twee getuigenverklaringen uit het boek van Walsh zijn door het Amerikaanse Anti Doping Agentschap USADA als bewijs opgenomen in het rapport over het dopinggebruik van Lance Armstrong.
NOS sport eindredacteur Maarten Nooter liet ons weten geen tijd te hebben voor een reactie.