Bron: http://www.nu.nl/economie(...)ngers-herkeuren.htmlquote:Iedereen met een uitkering voor jong-gehandicapten wordt de komende jaren herkeurd.
Alleen mensen die blijvend niet kunnen werken, mogen de Wajong-uitkering behouden, schrijft staatssecretaris van Sociale Zaken Jetta Klijnsma (PvdA) in een Kamerbrief. Dit was in april ook al aangekondigd in het sociaal akkoord met de sociale partners.
Wajongers die volgens de keurders kunnen werken, kunnen een bijstandsuitkering aanvragen. Ook kunnen ze van de gemeente hulp vragen bij hun re-integratie.
Van de 230 duizend jongeren die de Wajong-uitkering ontvangen blijven er volgens het kabinet slechts veertigduizend volledig en blijvend gehandicapt, schrijft de Volkskrant.
Achteruitgang
Voor een deel van de Wajongers betekent de overgang naar de bijstand dat ze er in inkomen op achteruitgaan. Het aantal Wajong-uitkeringen steeg vooral nadat gemeenten in 2006 verantwoordelijk werden voor de bijstand.
Veel bijstandsontvangers die van jongs af aan gehandicapt waren werden doorgestuurd naar de Wajong. Dat was voor de gemeenten voordelig omdat zij de bijstand zelf betalen en de Wajong door het rijk wordt betaald.
Het werk dat gehandicapten nu bij sociale werkplaatsen doen, moeten zij volgens Klijnsma bij gewone bedrijven gaan doen. Werkgevers moeten van Klijnsma arbeidsgehandicapten aannemen. Er moeten voor die groep extra banen bij komen. Als dat niet gebeurt, legt Klijnsma een quotum op.
Boete
Een nader te bepalen percentage van het personeel moet dan arbeidsgehandicapt zijn. Anders volgt een boete van vijfduizend euro per jaar per arbeidsplaats die door een gehandicapte bezet had moeten zijn. Dit geldt niet voor werkgevers met minder dan 25 werknemers.
Van het quotum wordt afgezien als werkgevers vrijwillig arbeidsplaatsen voor gehandicapten creëren. Het gaat om 2500 banen volgend jaar, dat moet groeien naar honderdduizend in 2026.
Minimumloon
Arbeidsgehandicapten moeten minimaal het minimumloon krijgen. Als hun productie minder waard is dan wat zij kosten, krijgen werkgevers subsidie om het verschil goed te maken.
Daar is 480 miljoen euro voor beschikbaar gesteld. Eerder was het de bedoeling dat werkgevers onder het minimumloon mochten betalen en dat gemeenten dat zouden aanvullen, maar dat stuitte op bezwaren van de oppositie.
Investering
GroenLinks is niet te spreken over de manier waarop Jetta Klijnsma arbeidsgehandicapten aan de slag wil helpen.
Het kabinet bezuinigt op sociale werkplaatsen en pakt jonggehandicapten hun Wajonguitkering af, maar ''doet ondertussen niks om deze mensen bij reguliere werkgevers aan het werk te krijgen'', constateert GroenLinks-Kamerlid Linda Voortman. ''Dat vergt namelijk investering, begeleiding en een stevig quotum.
Dat ze misschien toch moet gaan werken?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:32 schreef Godtje het volgende:
[..]
Wat vrees je? Ja het ergste, maar ik heb geen idee wat je met ergste wil zeggen.
Oh excuus.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:32 schreef Godtje het volgende:
[..]
Wat vrees je? Ja het ergste, maar ik heb geen idee wat je met ergste wil zeggen.
Wie weet... spannend moment!quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:32 schreef motorbloempje het volgende:
Dat ze misschien toch moet gaan werken?
Als ze echt niet kunnen werken dan zal de keuring dat uitwijzen lijkt mij.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:33 schreef summer2bird het volgende:
Oh excuus.
Dat veel jongeren die echt niet kunnen werken, toch in de bijstand gezet worden.
En dan heb ik het niet over de jongeren die thuis wonen ect.
Nee, natuurlijk niet. Die soepele regels voor de Wajong zijn door de neoliberalen opgezet en dus zijn zij schuldig aan de huidige situatie die nu weer door sociaal links wordt recht gezet.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:35 schreef Confetti het volgende:
Godzijdank worden ze eindelijk wakker. Er wordt op grote school fraude gepleegd.
Wajongers staan synoniem aan uitschot. 95% dan.
In het artikel staat:quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:41 schreef Catkiller het volgende:
Gek toch, dat er fraude komt wanneer je uitkeringen weg geeft waarbij je de ontvangende partij vervolgens met rust laat zodat deze op de bank kan blijven zitten.
Dom beleid van onze eigen overheid dus.quote:Het aantal Wajong-uitkeringen steeg vooral nadat gemeenten in 2006 verantwoordelijk werden voor de bijstand.
Veel bijstandsontvangers die van jongs af aan gehandicapt waren werden doorgestuurd naar de Wajong. Dat was voor de gemeenten voordelig omdat zij de bijstand zelf betalen en de Wajong door het rijk wordt betaald.
En dat terwijl CDA, VVD en D'66 voor dit domme beleid verantwoordelijk zijn?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:42 schreef Smack10 het volgende:
Na die keuring zal de PVDA hooguit 3 zetels overhouden
Waarom is het logisch dat je alleen volledig arbeidsongeschikt bent? Ik ze hier namelijk helemaal geen logica in en denk dat mensen met een handicap of chronische ziekte heel goed een percentage arbeidsongeschikt kunnen zijn. De oude regeling was gewoon uitstekend totdat men besloot dat gemeenten het maar moesten gaan beslissen en ook nog eens uit andere potjes ging werken. Men heeft de regeling verkracht en vervolgens wordt een goede regeling opgeblazen. Nu krijg je een vreemde regeling waarbij werkgevers iemand die deels arbeidsongeschikt is een te hoog loon moeten betalen en die moeten dat terugvragen via administratieve regelingen die waarschijnlijk ook weer gecontroleerd worden en gelijktijdig weer fraude gevoelig zijn.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:45 schreef PaarsBeestje het volgende:
Terecht. En als je echt niet kunt werken, zul je vast opnieuw worden afgekeurd en krijg je gewoon weer Wajong. Ik heb overigens er helemaal geen moeite mee dat die jongeren die echt lichamelijk of geestelijk dusdanig beperkt zijn dat ze niet kunnen werken een uitkering krijgen. Maar eens in de zoveel tijd herijken en kijken of de mogelijkheden zijn verbeterd, is helemaal geen slecht idee. Met adhd kun je gewoon gaan schoffelen.
Ook.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:32 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Mijn broertje is er een van.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik denk dat serieus iedereen wel een wajonger kent die gewoon aan de slag kan..
Ik niet of hooguit 5 minuten.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:52 schreef raptorix het volgende:
Iedereen kan vuil pikken of graffiti's verwijderen.
Waarom is het logisch dat je een uitkering krijgt als je gedeeltelijk gewoon kunt werken? Het ontslaat je niet van het feit dat je nog steeds wordt geacht een bijdrage te leveren aan deze maatschappij. Ok, je hebt dan misschien een handicap, maar dat betekent niet dat we je dan voor de rest van je leven maar af moeten schrijven. Wat is er mis met een herkeuring? Misschien is de situatie wel verbeterd en kan de herkeurde nu wel (al dan niet gedeeltelijk) werken?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:50 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waarom is het logisch dat je alleen volledig arbeidsongeschikt bent? Ik ze hier namelijk helemaal geen logica in en denk dat mensen met een handicap of chronische ziekte heel goed een percentage arbeidsongeschikt kunnen zijn. De oude regeling was gewoon uitstekend totdat men besloot dat gemeenten het maar moesten gaan beslissen en ook nog eens uit andere potjes ging werken. Men heeft de regeling verkracht en vervolgens wordt een goede regeling opgeblazen. Nu krijg je een vreemde regeling waarbij werkgevers iemand die deels arbeidsongeschikt is een te hoog loon moeten betalen en die moeten dat terugvragen via administratieve regelingen die waarschijnlijk ook weer gecontroleerd worden en gelijktijdig weer fraude gevoelig zijn.
Er kan een heleboel alleen willen werkgevers dat vaak niet omdat je minder "opbrengt" en ze grotere risico's lopen op uitval en weet ik wat. Het kromme van de hele discussie is dat onze overheid de kosten van de zieke werknemer bij de werkgevers legt en het vervolgens vreemd vindt dat chronisch zieken en gehandicapten moeilijk een baan vinden en die mensen ook nog eens gaat straffen door hun uitkering te veranderen. Een werknemer die minder belast kan worden dan andere werknemers is gewoon lastig en al die extra administratie om het geld terug te krijgen is ook lastig.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:56 schreef utrecht1970 het volgende:
Zou er niet meer gekeken moeten worden naar wat je wel kan ipv wat je niet kan.
Het is lullig als je het werk, dat je wel kan doen niet leuk vind, maar waarom moet de overheid dat bekostigen.
Volgens mij moet de gemiddelde wajonger best als call center medewerker ofzo aan de slag kunnen.
Ik woon in een instelling.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:59 schreef arjan1212 het volgende:
Van de 230 duizend jongeren die de Wajong-uitkering ontvangen blijven er volgens het kabinet slechts veertigduizend volledig en blijvend gehandicapt
uit de OP
Betekend dit dat alleen een gehandicapte die in een instelling woont nog wajong krijgt die ie volledig aan de instelling moet afstaan, en vervolgens 300 euro , 75 euro per week zakgeld krijgt?
Volgens mij is het in Nederland uit sociaal motief zo dat je bij ziekte en handicap op zijn minst een sociaal minimum krijgt als uitkering, eventueel als aanvulling op een klein loon. Dat zou gewoon moeten gelden voor alle zieke en gehandicapte mensen in mijn ogen. Dat je moet solliciteren als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent is ook al tijden zo dus het is niet zo dat je maar thuis kunt zitten. Feit is alleen wel dat bijna geen werkgever mensen met een arbeidshandicap aanneemt.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:57 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Waarom is het logisch dat je een uitkering krijgt als je gedeeltelijk gewoon kunt werken? Het ontslaat je niet van het feit dat je nog steeds wordt geacht een bijdrage te leveren aan deze maatschappij. Ok, je hebt dan misschien een handicap, maar dat betekent niet dat we je dan voor de rest van je leven maar af moeten schrijven. Wat is er mis met een herkeuring? Misschien is de situatie wel verbeterd en kan de herkeurde nu wel (al dan niet gedeeltelijk) werken?
Ze kijken denk ik naar de aantallen wajongers voordat de bijstand regeling werd veranderd door kabinet Balkenende 2.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:04 schreef vosss het volgende:
Ik vraag me af hoe de overheid op voorhand weet dat van de 230.000 mensen er 40.000 overblijven die in aanmerking komen voor die uitkering.
Hoe kunnen ze dat in godsnaam weten? Zijn er 190.000 gevallen waar in hun dossier staat dat ze best kunnen werken indien ze goedgekeurd worden?!
Of hoe zit dit?
quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:33 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Oh excuus.
Dat veel jongeren die echt niet kunnen werken, toch in de bijstand gezet worden.
En dan heb ik het niet over de jongeren die thuis wonen ect.
Jij gaat er automatisch vanuit dat alle zieken en gehandicapten helemaal niets meer kunnen en als een potplant verzorgd moeten worden. Dat is gewoon niet zo. De meeste kunnen best nog wat of zelfs heel veel. Waarom zou je die gelijk met een Wajong uitkering af moeten schrijven? Laat ze werken tot hun vermogen en spijker de rest bij (als dat al nodig is, want de Wajong is niet bepaald een vetpot).quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Volgens mij is het in Nederland uit sociaal motief zo dat je bij ziekte en handicap op zijn minst een sociaal minimum krijgt als uitkering, eventueel als aanvulling op een klein loon. Dat zou gewoon moeten gelden voor alle zieke en gehandicapte mensen in mijn ogen. Dat je moet solliciteren als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent is ook al tijden zo dus het is niet zo dat je maar thuis kunt zitten. Feit is alleen wel dat bijna geen werkgever mensen met een arbeidshandicap aanneemt.
Het kabinet leeft op een roze wolk en denkt dat werkgevers en werknemers allemaal staan te juichen als er chronisch zieken en gehandicapten bij hun komen werken. Het wordt gewoon weer één grote flop waarbij veel mensen thuis blijven zitten en een aantal uitgebuit worden om tegen minimumloon te werken en de werkgevers maar subsidie terugvragen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:05 schreef arjan1212 het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)opnieuw-keuren.dhtml
hier het artikel uit de volkskrant waar nu.nl naar verwijst
Het gaat allemaal nog veel verder, de sociale werkplaatsen krijgen er niemand meer bij; op de lange duur ( als iedereen met pensioen is o.i.d ) worden die gesloten
in totaal zijn er 700.000 mensen afhankelijk van al deze regelingen, en de insteek word werken voor je uitkering.
Indien mensen kunnen werken moeten ze gewoon gaan werken. Ik ken veel wajong'ers die wajong hebben omdat ze niks willen doen. Deze moeten er gewoon uitgefilterd worden. Meteen dat gejank dat ze onterecht aangepakt worden.... Ik ben blij dat er een keer op gecontroleerd wordtquote:
Jij vind vast wel een baantje als receptionist o.i.d waarbij je de beschiking over een pc met internet hebt.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:00 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Als ik straks de hele dag moet werken, zullen jullie mijn geweldige bijdragen op dit forum moeten missen.
![]()
En wat is FOK! zonder mijn geweldige bijdragen? Toch?
Natuurlijk, een wajonger* kan, net als ieder ander, prima zo'n baantje uitoefenen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:56 schreef utrecht1970 het volgende:
Zou er niet meer gekeken moeten worden naar wat je wel kan ipv wat je niet kan.
Het is lullig als je het werk, dat je wel kan doen niet leuk vind, maar waarom moet de overheid dat bekostigen.
Volgens mij moet de gemiddelde wajonger best als call center medewerker ofzo aan de slag kunnen.
Dan begrijp je maar weinig van mijn verhaal want ik geef juist aan dat veel arbeidsgehandicapten en zieken best wel wat kunnen maar dus wel gedeeltelijk een arbeidshandicap hebben. Het is dus vreemd dat er een regeling komt waarbij het alles of niets is.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:09 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Jij gaat er automatisch vanuit dat alle zieken en gehandicapten helemaal niets meer kunnen en als een potplant verzorgd moeten worden. Dat is gewoon niet zo. De meeste kunnen best nog wat of zelfs heel veel. Waarom zou je die gelijk met een Wajong uitkering af moeten schrijven? Laat ze werken tot hun vermogen en spijker de rest bij (als dat al nodig is, want de Wajong is niet bepaald een vetpot).
Dat denk je. Iemand die het zeker weet? Ik vind het nogal wat om op voorhand voor een herkeuring te roepen dat 190.000 mensen van de 230.000 mensen gewoon aan de bak kunnen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:05 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ze kijken denk ik naar de aantallen wajongers voordat de bijstand regeling werd veranderd door kabinet Balkenende 2.
Maar stel nou dat we in een minder welvarend land zouden wonen. Een land waarin we zelfs al een stukje zijn veranderd. Maar stel even een stuk extremer. Dat je in een land zoals Thailand of Laos woont waar niet dezelfde sociale zekerheden zijn.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:12 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het kabinet leeft op een roze wolk en denkt dat werkgevers en werknemers allemaal staan te juichen als er chronisch zieken en gehandicapten bij hun komen werken. Het wordt gewoon weer één grote flop waarbij veel mensen thuis blijven zitten en een aantal uitgebuit worden om tegen minimumloon te werken en de werkgevers maar subsidie terugvragen.
Het gaat veel verder dan dat, zelfs in de tijden van Paars waren er al ruim meer dan 100.000 Wajongers. Geen idee waarop ze het baseren verder.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat denk je. Iemand die het zeker weet? Ik vind het nogal wat om op voorhand voor een herkeuring te roepen dat 190.000 mensen van de 230.000 mensen gewoon aan de bak kunnen.
Dat is 82,6% van de mensen die momenteel zo een uitkering vangt.
Er staat niet dat die 190.000 fulltime kan werken he, er staat dat ze kunnen werkenquote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat denk je. Iemand die het zeker weet? Ik vind het nogal wat om op voorhand voor een herkeuring te roepen dat 190.000 mensen van de 230.000 mensen gewoon aan de bak kunnen.
Dat is 82,6% van de mensen die momenteel zo een uitkering vangt.
En zijn die dan voorheen volledig onterecht afgekeurd of hoe moet ik dit precies zien?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:17 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Er staat niet dat die 190.000 fulltime kan werken he, er staat dat ze kunnen werken
Ge er wonen en ontdek het zelf.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:15 schreef Godtje het volgende:
[..]
Maar stel nou dat we in een minder welvarend land zouden wonen. Een land waarin we zelfs al een stukje zijn veranderd. Maar stel even een stuk extremer. Dat je in een land zoals Thailand of Laos woont waar niet dezelfde sociale zekerheden zijn.
Wat zouden die gedeeltelijk afgekeurde in zo een land doen om zich te redden?
Bedelenquote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:15 schreef Godtje het volgende:
[..]
Maar stel nou dat we in een minder welvarend land zouden wonen. Een land waarin we zelfs al een stukje zijn veranderd. Maar stel even een stuk extremer. Dat je in een land zoals Thailand of Laos woont waar niet dezelfde sociale zekerheden zijn.
Bedelen op straat of langzaam sterven van de honger en ziekten, zoals je daar dan ook veel op straat ziet.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:15 schreef Godtje het volgende:
[..]
Ik vermoed dat er 40 000 in het systeem staan als 100% afgekeurd, dan heb je er vast nog 40 000 op 90% en 40 000 op 80% en 40 op 70% en wat overblijft op 60- %^of zoquote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:04 schreef vosss het volgende:
Hoe kunnen ze dat in godsnaam weten? Zijn er 190.000 gevallen waar in hun dossier staat dat ze best kunnen werken indien ze goedgekeurd worden?!
Ik krijg inderdaad het gevoel dat er nu 230K volledig wajong krijgen en ze vermoeden dat dit bij 190K verminderd kan worden. Sowieso is zo'n controle niet verkeerd.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:18 schreef vosss het volgende:
[..]
En zijn die dan voorheen volledig onterecht afgekeurd of hoe moet ik dit precies zien?
Of zijn de criteria gewoon simpelweg versoepeld omdat het teveel geld kost?
Waarom vraag je dan.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:20 schreef Godtje het volgende:
[..]
Ik ben er lang genoeg geweest om dat met eigen ogen te zien.
Precies omdat men de huidige regelingen niet goed uitvoert en de gemeenten misbruik maken door mensen in de Wajong te parkeren wordt een goede regeling voor mensen die het nodig hebben afgebroken. Wanbeleid wordt beantwoord met wanbeleid ten koste van chronisch zieken en gehandicapten.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:20 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ik krijg inderdaad het gevoel dat er nu 230K volledig wajong krijgen en ze vermoeden dat dit bij 190K verminderd kan worden. Sowieso is zo'n controle niet verkeerd.
Ik ken er één, die is ontzettend dik en zit ook in de wajong. Ze kan alles, maar is gewoon dik en lui. Ze vindt het wel prima, want 'nu heeft ze tijd om voor de kinderen te zorgen'.
En die laatste mogen nu een hoge prijs betalen...quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Precies omdat men de huidige regelingen niet goed uitvoert en de gemeenten misbruik maken door mensen in de Wajong te parkeren wordt een goede regeling voor mensen die het nodig hebben afgebroken. Wanbeleid wordt beantwoord met wanbeleid ten koste van chronisch zieken en gehandicapten.
Verlagen?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:20 schreef Friek_ het volgende:
Mooi zo, aanpakken die smerige uitzuigers. Liever vandaag dan morgen. En verlaag sowieso de uitkeringen.
Juist, afschaffen en weg ermee. Belachelijk dat we als samenleving dit soort cadeautjes toestaan!!quote:
Whehe klopt.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik denk dat serieus iedereen wel een wajonger kent die gewoon aan de slag kan..
Op zich valt het percentage van 20% werkelijk gehandicapten op alle WAJONGERs mij nog niet tegen. Als het er werkelijk zoveel zijn dan.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:31 schreef summer2bird het volgende:
inet slechts veertigduizend volledig en blijvend gehandicapt, schrijft de Volkskrant.
Achteruitgang
Voor een deel van de Wajongers betekent de overgang naar de bijstand dat ze er in inkomen op achteruitgaan. Het aantal Wajong-uitkeringen steeg vooral nadat gemeenten in 2006 verantwoordelijk werden voor de bijstand.
Veel bijstandsontvangers die van jongs af aan gehandicapt waren werden doorgestuurd naar de Wajong. Dat was voor de gemeenten voordelig omdat zij de bijstand zelf betalen en de Waj
Die vriendin kan ook makkelijk achter de kassa ergens of pakketjes rondbrengen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:39 schreef Sapstengel het volgende:
Ja ik ken ook een gast die Wajong heeft en zijn leven bestaat uit 12:00 opstaan, ontbijt, jointjes roken, gitaar spelen, gamen, om 04:00 naar bed.
Terwijl een vriendin met Wajong 3 volle dagen therapie heeft bij de GGZ en daarnaast bij een stichting voor dagbesteding de andere twee dagen invult.
Dat lijkt mooi. Maar als je gezakt bent voor de cursus "Op Tijd Opstaan" en daarnaast een autoriteitsprobleem hebt dan piep je wel anders.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:36 schreef ssebass het volgende:
Overigens die wajongers op fok, als je de hele dag kunt fokken dan kun je toch ook wel een adminstratief baantje ergens aannemen? Misschien kun je dat zelf thuis achter de computer doen. Of als het onder de noemer werk valt, kan het ineens niet meer?
Toen gingen ze gewoon werken. Net als nu in Afrika. Of ze gingen dood. Ook goed.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:33 schreef ssebass het volgende:
Ik vraag mij af hoe dit vroeger in Nederland ging. Toen het sociale stelsel nog niet zo uitgebreid was. Wajong en dergelijke bestond toen niet en heb het idee dat die groep toen ook gewoon aan het werk was. Heb niet het idee dat ze toen allemaal op straat leefden of in het criminele circuit zaten.
quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat lijkt mooi. Maar als je gezakt bent voor de cursus "Op Tijd Opstaan" en daarnaast een autoriteitsprobleem hebt dan piep je wel anders.
Als werkgevers gaan toestaan dat er op het werk geblowed wordt en dat de werktijden van 12:00 tot 15:00 komen te liggen dan is het misschien wel mogelijk
ik denk dat in de jaren 60/70/80 zo iemand gewoon met een ander meeliep, gereedschap aangeven enzquote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:33 schreef ssebass het volgende:
Ik vraag mij af hoe dit vroeger in Nederland ging. Toen het sociale stelsel nog niet zo uitgebreid was. Wajong en dergelijke bestond toen niet en heb het idee dat die groep toen ook gewoon aan het werk was. Heb niet het idee dat ze toen allemaal op straat leefden of in het criminele circuit zaten.
Het is inderdaad wel zo dat werkgevers ze niet aannemen of alleen om een subsidie te vangen en ze vervolgens compleet uitbuit. Aan de ene kant wel eisen stellen, maar niet de mogelijkheden verschaffen, dat doet ook weinig goeds. Ze vallen dan tussen wal en schip, iets waar ze met de Nederlandse regelgeving erg goed in zijn.
In welke tijd? Die 2 dagen die ze weekend heeft en bij moet komen van een zware week therapie?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Die vriendin kan ook makkelijk achter de kassa ergens of pakketjes rondbrengen.
Hoe weet je dat dit 10% is? Heb je daar een bron voor? 10% lijkt mij extreem onwaarschijnlijk namelijk.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Verlagen?Afschaffen!
Maar goed, als je als samenleving iets van 10% van je jongeren permanent arbeidsongeschikt verklaart dan gaat er iets fundamenteel mis.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ff in een spoiler gedaan
http://www.cpb.nl/persbericht/3210919/groei-wajong-zorgwekkendquote:De groei van de Wajong-instroom komt praktisch geheel voor rekening van jongeren met een ontwikkelingsstoornis, waaronder ADHD en PDD-NOS.
Ik heb ook een aantal vriendinnen in therapie. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het voor het merendeel een levensstijl geworden is. Die hebben niks aan die vicieuze cirkel en hebben juist behoefte aan ritme en regelmaat van een 'gewoon leven'.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:47 schreef Sapstengel het volgende:
In welke tijd? Die 2 dagen die ze weekend heeft en bij moet komen van een zware week therapie?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan makkelijk tussen de bedrijven door en inderdaad in het weekend. Zolang ze maar de wil heeft om te werken en zo te horen heeft ze die wil simpelweg niet.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:47 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
In welke tijd? Die 2 dagen die ze weekend heeft en bij moet komen van een zware week therapie?
Oftewel aanstellerig kleuter gedrag dus.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat lijkt mooi. Maar als je gezakt bent voor de cursus "Op Tijd Opstaan" en daarnaast een autoriteitsprobleem hebt dan piep je wel anders.
Als werkgevers gaan toestaan dat er op het werk geblowed wordt en dat de werktijden van 12:00 tot 15:00 komen te liggen dan is het misschien wel mogelijk
Mijn zoon heeft Wajong, KREEG HIJ MAAR GEWOON WERK en werd ie maar niet afgescheept met een slavenloontje.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:32 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
???quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:53 schreef ssebass het volgende:
[..]
Oftewel aanstellerig kleuter gedrag dus.
Klinkt als schoolziek. Kan echt slecht tegen dit soort ruggengraatloze types.
De mensen die echt wajong nodig hebben die balen juist ontzettend dat ze niet kunnen werken en doen er alles aan om een baan te vinden.
Als dat zo is, houdt ie z'n Wajong vast wel.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:53 schreef yvonne het volgende:
[..]
Mijn zoon heeft Wajong, KREEG HIJ MAAR GEWOON WERK en werd ie maar niet afgescheept met een slavenloontje.
En hij heeft het goddomme niet omdat ie een ingegroeide teennagel heeft.
Ik zie ook niet hoe ze al die jongeren aan een baan willen hebben met het huidige werkloosheidspercentage. Er zijn bij lange na niet genoeg banen en sociale werkplaatsen worden ook opgeheven door de overheid.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:53 schreef yvonne het volgende:
[..]
Mijn zoon heeft Wajong, KREEG HIJ MAAR GEWOON WERK en werd ie maar niet afgescheept met een slavenloontje.
Godverdegodver,quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:54 schreef Elfletterig het volgende:
Prima zaak. Er zijn veel te veel jongeren met een WaJong-uitkering die prima kunnen werken; gedeeltelijk of zelfs geheel. Veel te veel jongeren zijn onnodig met labeltjes beplakt. Ik kan de voorbeelden in mijn eigen omgeving probleemloos opnoemen. Aan de bak!
Ik wilde dat ie gewoon een vaste baan kreegquote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:57 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Als dat zo is, houdt ie z'n Wajong vast wel.
Is een ruwe schatting.. Er zitten er 230.000 in de Wajong en er wonen zo'n 2 miljoen mensen tussen de 20 en de 30 in NL (cbs).quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe weet je dat dit 10% is? Heb je daar een bron voor? 10% lijkt mij extreem onwaarschijnlijk namelijk.
Je kunt grofweg 2 categorieen WAJONGERS indelen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:54 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
???
afgekeurden die solliciteren?? whahah
quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:51 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Ik heb ook een aantal vriendinnen in therapie. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het voor het merendeel een levensstijl geworden is. Die hebben niks aan die vicieuze cirkel en hebben juist behoefte aan ritme en regelmaat van een 'gewoon leven'.
Een schop onder hun hol hebben ze nodig imo.Ja het verschilt, bij haar ligt de situatie wel anders. Ook qua gezin en ouders enz. De wil is er iig wel, zie mijn post hieronder:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nouja ze heeft de wil wel, maar het werkt simpelweg niet. Ze heeft ook wel baantjes gehad en dat ging voor een paar weken goed, maar is daarna op advies van haar therapeut gestopt.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:52 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Kan makkelijk tussen de bedrijven door en inderdaad in het weekend. Zolang ze maar de wil heeft om te werken en zo te horen heeft ze die wil simpelweg niet.
Wel heeft ze bijna haar therapie afgerond en zich inmiddels aangemeld voor een 21+ test van het hbo, dus als alles volgens plan loopt kan ze in februari weer gaan studeren en daarna gewoon aan het werk.
Ben het wel mee eens dat er veel jongeren onterecht in de Wajong zitten, maar aan de andere kant roepen Fokkers nogal makkelijk vanaf hun eigen zolderkamer en prima leefsituatie dat anderen best kunnen werken als ze zich eens niet zo aanstellen.
Gewoon een nieuw-Veenhuizen oprichten, na een tijdje daarin is het geen enkel probleem meer om 8 uur per dag te werken voor dat soort volk.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Elke jongere wil dat, het is helaas voor weinigen weggelegd. En denk je dat (gezonde) jongeren die starten op de arbeidsmarkt geen hongerloon krijgen?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:58 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik wilde dat ie gewoon een vaste baan kreeg
De gastjes die graag laat uitslapen en tevreden zijn met een beetje blowen en gamen niet hoor..quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:00 schreef nikk het volgende:
[..]
Elke jongere wil dat, het is helaas voor weinigen weggelegd.
Dan krijgen ze bijstandquote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:05 schreef SEMTEX het volgende:
Prima als misbruik wordt aangepakt, maar Mevr. Klijnsma wil dus ook arbeidsplaatsen voor hen creëren. Arbeidsplaatsen die er voor niet-gehandicapte mensen al niet eens zijn! En dan wil ze ze ook nog een quotum opleggenKortom: binnenkort elke postkamer een autist die de hele dag postzegels likt? Ik zie het niet voor me.
En wat nu inderdaad als ze niet aan een baan komen? En hun inkomen kwijtraken? Dan belanden ze op straat. En hebben we binnenkort weer extra geld nodig voor het bestrijden van drugsverslaafden...
Ja. Dat is hun vak.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:08 schreef Brummetje_ het volgende:
Oh, dus de keurders* gaan fijn bepalen of iemand kan werken of niet?
Hé, ho, ik zeg nergens dat ik vind dat álle Wajongers óf maar gewoom zouden moeten kunnen werken noch dat ik het idee heb dat iedereen die in de wajong zit niet wíl werken; er zijn dan wel mensen die er flink misbruik van maken, maar net als met veel andere dingen zijn het de negatieve verhalen die het nieuws (en FOK!) halen, en niet de gevallen van mensen die niet kúnnen werken en toch de wajong niet krijgen of de mensen die de wajong krijgen, dolgraag willen werken maar niet aangenomen worden.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:53 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ze worden iig niet als minderwaardige burgers behandeldquote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:00 schreef nikk het volgende:
[..]
Elke jongere wil dat, het is helaas voor weinigen weggelegd. En denk je dat (gezonde) jongeren die starten op de arbeidsmarkt geen hongerloon krijgen?
quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:08 schreef Brummetje_ het volgende:
Oh, dus de keurders* gaan fijn bepalen of iemand kan werken of niet?! Volgens mij gaan er heel wat mensen woest worden, omdat ze niet kúnnen werken, maar de keurders beslissen dat ze wel kunnen werken.
*Sorry, weet ff geen beter woord...
Nog erger, eerder kwamen veel van deze mensen aan het werk in sociale werkplaatsen maar ook die hebben we al voor een groot gedeelte weg bezuinigd.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:05 schreef SEMTEX het volgende:
Prima als misbruik wordt aangepakt, maar Mevr. Klijnsma wil dus ook arbeidsplaatsen voor hen creëren. Arbeidsplaatsen die er voor niet-gehandicapte mensen al niet eens zijn! En dan wil ze ze ook nog een quotum opleggenKortom: binnenkort elke postkamer een autist die de hele dag postzegels likt? Ik zie het niet voor me.
Doet er niet toe. De WAJONG is voor arbeidsongeschikten, niet voor werklozen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:13 schreef MissionPhailed het volgende:
Pogen een paar honderdduizend Wajongers aan 't werk te helpen op een arbeidsmarkt die sowieso platligt?
En dat is een vetpotquote:
Ja, maar volgens dat plan gaan er tienduizenden vanuit de WAJONG naar de reguliere arbeidsmarkt. Lijkt me resulteren in nóg grotere krapte op de arbeidsmarkt of -zoals hierboven al genoemd- creatie van overbodige banen. Het plan opzich is niet slecht, uitvoering is een ander verhaal.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:14 schreef Confetti het volgende:
[..]
Doet er niet toe. De WAJONG is voor arbeidsongeschikten, niet voor werklozen.
Geeft wel een reeeler beeld van de daadwerkelijke werkloosheid in Nederland.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:15 schreef MichaelScott het volgende:
Het aantal werklozen zal dus stijgen met 190000, dan krijgen we misschien toch nog geld van Europa.
Ik noem niemand zesderangsburgers. Ik wil gewoon af van de mentaliteit dat zelfs de minste of geringste afwijking van de (perfecte) norm meteen als probleem wordt bestempeld en dat mensen een rugzakje krijgen aangemeten. Er zijn veel te veel jongeren voor wie dat geldt en het zorgt voor een enorme passiviteit bij die groep. Ik vind dat gewoon verkeerd; vooral ook voor die jongeren zelf, tegen wie als het ware wordt gezegd: "Je hoeft niks te proberen, je hoeft niks van je leven te maken."quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:57 schreef yvonne het volgende:
[..]
Godverdegodver,
Ja ze kunnen werken, ja ze hebben zelfs een opleiding, maar TOCH zijn het 6erangsburgers. Wat zeg ik, 6erangs is nog te goed
Ik kan bidden en smeken en boos worden wat ik wil, maar alles zit en blijft potdicht.
Als de problemen ernstig genoeg zijn, zal hij zijn Wajong gewoon houden. Het probleem is alleen dat de regeling vol zit met jongeren wier problematiek helemaal niet zo ernstig is. Die zijn dan zogenaamd "autistisch", terwijl de omschrijving "lichte contactstoornis" al zwaar overtrokken is.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:53 schreef yvonne het volgende:
[..]
Jij niet, maar geloof me, zo worden ze wel deglijk beschouwd.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik noem niemand zesderangsburgers.
Als dat zo was hadden we helemaal geen financiele regeling voor hun gehad op dit moment, net als in het gros van de landen van de wereld, dus vind ik beetje overtrokken.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:27 schreef yvonne het volgende:
[..]
Jij niet, maar geloof me, zo worden ze wel deglijk beschouwd.
Gelukkig hebben ze jouw kind zo nooit genoemdquote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:29 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Als dat zo was hadden we helemaal geen financiele regeling voor hun gehad op dit moment, net als in het gros van de landen van de wereld, dus vind ik beetje overtrokken.
Wat bedoel je daar mee?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:11 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ze worden iig niet als minderwaardige burgers behandeld
Als de keurder (waarschijnlijk een arts?) bepaald dat je fysiek en psychisch genoeg in orde bent om te werken zijn de enige dingen die je kunnen weerhouden van werken de krappe arbeidsmarkt en je eigen doorzettingsvermogen....quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:30 schreef Brummetje_ het volgende:
Nee, zó bedoel ik het niet! Ik zeg alleen dat er heel veel wajongers aan de slag zullen moeten omdat er wordt bepaald dat ze wel kunnen werken, terwijl ze dat niet kunnen.
Ja hoor dat gebeurt. Bedrijven krijgen dan subsidie als ze zo'n iemand in dienst nemen. Is natuurlijk niet helemaal een volwaardig werknemer, maar zo worden ze dan ook niet betaald. Werk wordt daar ook op aangepast. Niet iedereen vind het relaxt om thuis te zitten en niets te doen. De mensen die dat wel vinden heb ik vaak sterk het vermoeden dat die wel zouden kunnen werken.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:54 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
???
afgekeurden die solliciteren?? whahah
Er zijn mensen die het sociaal hadden gevonden jou levenslang in een uitkering te stoppen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:15 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
En dat is een vetpotDaar kan ik over meepraten: ik heb het labeltje Wajong ontlopen, want volgde therapie van 2000 tot circa 2002, maar had geen arbeidsverleden en kreeg dus bijstand. Inmiddels werk ik fulltime. Ik denk dat dit mogelijk is voor heel veel jonge meiden die dezelfde weg zullen bewandelen als ik, maar die nu 'weggezet' worden in de Wajong.
Ageer je nu tegen de veranderingen in de financiele regelingen, of ben je vooral telleurgesteld in hoe je kind door andere mensen benadert wordt (bijv. op straat)? Aangezien ik dat tweede natuurlijk belachelijk vind, compleet met je eens. Maar dat staat los van het eerste.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:31 schreef yvonne het volgende:
[..]
Gelukkig hebben ze jouw kind zo nooit genoemd, serieus ben er maar blij mee, zo lollig is het niet.
Of ze hebben allang geaccepteerd dat ze niet kunnen werken. Niet iedereen die niet kan werken heeft dat niet geaccepteerd, of kan dat niet accepteren.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:34 schreef ssebass het volgende:
[..]
Niet iedereen vind het relaxt om thuis te zitten en niets te doen. De mensen die dat wel vinden heb ik vaak sterk het vermoeden dat die wel zouden kunnen werken.
Financiële regelingen van bovenaf zijn mooi, maar als een bedrijf je brief per definitie op de stapel gooit of ze bij de eerste indruk bij een eventueel gesprek al afhaken omdat je niet voldoet aan het perfecte plaatje zonder dat je jezelf mag bewijzen, nergens, houdt het vrij snel op.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:29 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Als dat zo was hadden we helemaal geen financiele regeling voor hun gehad op dit moment, net als in het gros van de landen van de wereld, dus vind ik beetje overtrokken.
Daarom is de quotum eis wel een belangrijke maatregel. De vraag is of financiele regelingen zoals deze nu zijn wel een probleem oplossen: draagt de huidige maatschappelijke geldstroom wel bij aan het creeeren van gelijkwaardig burgerschap?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:37 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Financiële regelingen van bovenaf zijn mooi, maar als een bedrijf je brief per definitie op de stapel gooit of ze bij de eerste indruk bij een eventueel gesprek al afhaken omdat je niet voldoet aan het perfecte plaatje zonder dat je jezelf mag bewijzen, nergens, houdt het vrij snel op.
230 duizend?! wat een belachelijk aantalquote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:59 schreef arjan1212 het volgende:
Van de 230 duizend jongeren die de Wajong-uitkering ontvangen blijven er volgens het kabinet slechts veertigduizend volledig en blijvend gehandicapt
uit de OP
Betekend dit dat alleen een gehandicapte die in een instelling woont nog wajong krijgt die ie volledig aan de instelling moet afstaan, en vervolgens 300 euro , 75 euro per week zakgeld krijgt?
Juist daar ben ik ook bang voor. Mensen met een asperger stoornis moet je bijvoorbeeld niet een hele dag knijpers in elkaar laten zetten. Er zitten superintelligente mensen tussen die gewoon de juiste uitdaging nodig hebben. Dat is ook het probleem aan het hele plan: 'de' WAJONG-ers zijn zo divers en voor elk van hen is weer zo'n apart traject nodig. Als je banen wilt creëren, creëer dan ook mensen die de wajong-ers goed kunnen adviseren wat voor weg te bewandelen en ze helpen te zoeken naar een functie waar ze daadwerkelijk gelukkig van worden. Anders druk je 'die' mensen alleen maar meer de ellende in.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:37 schreef -0- het volgende:
En aankomen met simpel postzegels likken of de hele dag typen is kortzichtigheid ten top. Een hoog intelligent iemand gaat daar uiteindelijk aan onderdoor. (..)
Vergeet ook niet dat deze hoogopgeleide soms misschien wel kunnen werken maar daarin wel wat aanpassingen nodig hebben. Dan krijg je dus geen werk. Vroeger toen er werk in overvloed was niet en nu al helemaal niet. En hoe komt dat? Onbegrip en kortzichtigheid zoals zoveel hier ook laten zien.
Maar diegene die niet kunnen werken zitten niet onterecht in de wajong en worden dus ook niet weggezet als luie uitvreters.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:37 schreef -0- het volgende:
Hoe weten alle fokkertjes hier dat iemand onterecht in de Wajong zit en een luie uitvreter is?
Aan de buitenkant kun je niet altijd zien wat iemand heeft hè.
Begrijp me niet verkeerd, het zou zeker niet verkeerd zijn als veel wajongers eens herkeurd zouden worden, want er zit een behoorlijke grote groep die het wel makkelijk vind en niet zo nodig hoeft te werken.
Aan de andere kant wordt er ook een veel te grote groep weggezet als luie uitvreters die niet willen werken terwijl ze het niet kunnen.
Dat spreekt voor zich al er inderdaad 230.000 jongeren gebruik van maken.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:37 schreef -0- het volgende:
Hoe weten alle fokkertjes hier dat iemand onterecht in de Wajong zit en een luie uitvreter is?
Aan de buitenkant kun je niet altijd zien wat iemand heeft hè.
Begrijp me niet verkeerd, het zou zeker niet verkeerd zijn als veel wajongers eens herkeurd zouden worden, want er zit een behoorlijke grote groep die het wel makkelijk vind en niet zo nodig hoeft te werken.
Als hij de hele dag thuis kan zitten en daar niet dood aan gaat, kan hij natuurlijk ook gewoon op een kantoor/werkplaats zitten. Tuurlijk is het voor een intelligent persoon niet fijn om simpel werk te doen, maar dat is thuis zitten niksen ook niet toch?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:44 schreef SEMTEX het volgende:
Juist daar ben ik ook bang voor. Mensen met een asperger stoornis moet je bijvoorbeeld niet een hele dag knijpers in elkaar laten zetten. Er zitten superintelligente mensen tussen die gewoon de juiste uitdaging nodig hebben. Dat is ook het probleem aan het hele plan: 'de' WAJONG-ers zijn zo divers en voor elk van hen is weer zo'n apart traject nodig. Als je banen wilt creëren, creëer dan ook mensen die de wajong-ers goed kunnen adviseren wat voor weg te bewandelen en ze helpen te zoeken naar een functie waar ze daadwerkelijk gelukkig van worden.
Lijkt me des te meer reden om de huidige situatie te veranderen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:27 schreef yvonne het volgende:
[..]
Jij niet, maar geloof me, zo worden ze wel deglijk beschouwd.
Spijker op de kop, maar dat gaat niet gebeuren want dat kost geld.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:44 schreef SEMTEX het volgende:
Als je banen wilt creëren, creëer dan ook mensen die de wajong-ers goed kunnen adviseren wat voor weg te bewandelen en ze helpen te zoeken naar een functie waar ze daadwerkelijk gelukkig van worden. Anders druk je 'die' mensen alleen maar meer de ellende in.
Dat is toch geen vergelijking? Thuis zitten brengt geen stress of prestatievraag met zich mee. Ik kan thuis ook achter de pc zitten en een heel dagdeel een beetje doelloos surfen naar niks. Zodra je een baan hebt, komen daar al gauw verwachtingen bij. Iemand 'moet' een bepaald aantal zaken gedaan krijgen op een dag, je krijgt een bepaalde 'taak' toebedeeld, dat is heel iets anders als je verstand op nul zetten en -om een voorbeeld te stellen- wat trollen in een Elfenrijkje afknallenquote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:46 schreef Fides het volgende:
[..]
Als hij de hele dag thuis kan zitten en daar niet dood aan gaat, kan hij natuurlijk ook gewoon op een kantoor/werkplaats zitten. Tuurlijk is het voor een intelligent persoon niet fijn om simpel werk te doen, maar dat is thuis zitten niksen ook niet toch?
Gelul. Als je op een forum kan typen, kan je ook werken.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:52 schreef summer2bird het volgende:
Ik kan niet werken, probeer het wel zo nu en dan, maar het is te hoog gegrepen nu.
Kansloos.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:52 schreef El_Matador het volgende:
Gelul. Als je op een forum kan typen, kan je ook werken.
Het is ongehoord! Men verwacht een prestatie voor het loon dat men betaalt? Neeeee...?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:52 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat is toch geen vergelijking? Thuis zitten brengt geen stress of prestatievraag met zich mee. Ik kan thuis ook achter de pc zitten en een heel dagdeel een beetje doelloos surfen naar niks. Zodra je een baan hebt, komen daar al gauw verwachtingen bij. Iemand 'moet' een bepaald aantal zaken gedaan krijgen op een dag, je krijgt een bepaalde 'taak' toebedeeld,
SEMTEX? Neuh. Er zijn kansen volop. Maar als je op bed gaat liggen wachten tot de regering het geld met koffers tegelijk naar je toewerpt, sja dan vind je weinig kansen.quote:
Situatie is nog wel wat anders, thuis is geen prestatieplicht en als je een slechte dag hebt kun je niks doen.. Overigens denk ik niet dat de meeste van thuis zitten blij worden maar in die situatie kun je wel op zoek naar werk op je niveau en binnen je mogelijkheden zonder dat je voor jou te laaggeschoold werk moet gaan doen. Het is bewezen dat dit op lange termijn voor veel grotere psychische problemen kan zorgen en op vrij korte termijn al voor burn out e.d. Daarmee breng je iemand dus van de regen in de drup. En niet alleen de wajonger want ook het uwv is hiermee uiteindelijk duurder af.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:46 schreef Fides het volgende:
Als hij de hele dag thuis kan zitten en daar niet dood aan gaat, kan hij natuurlijk ook gewoon op een kantoor/werkplaats zitten. Tuurlijk is het voor een intelligent persoon niet fijn om simpel werk te doen, maar dat is thuis zitten niksen ook niet toch?
Ik krijg geen WA-jong, ik ben gewoon in loondienstquote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het is ongehoord! Men verwacht een prestatie voor het loon dat men betaalt? Neeeee...?
FYI: die WA-jong die jij krijgt is ook niet gratis. Die trollenafschietspelletjes worden door alle Nederlanders betaald. Voel jij je daar niet schuldig over? Dat zegt op zich al genoeg...
Overhaaste conclusies trekken is ook een kunst he, mafkeesquote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
SEMTEX? Neuh. Er zijn kansen volop. Maar als je op bed gaat liggen wachten tot de regering het geld met koffers tegelijk naar je toewerpt, sja dan vind je weinig kansen.
Nee, jij.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:55 schreef El_Matador het volgende:
SEMTEX? Neuh. Er zijn kansen volop. Maar als je op bed gaat liggen wachten tot de regering het geld met koffers tegelijk naar je toewerpt, sja dan vind je weinig kansen.
Moet ik mij schuldig voelen omdat ik een handicap heb en daardoor niet kan werken?quote:Voel jij je daar niet schuldig over? Dat zegt op zich al genoeg...
quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:32 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ah ik haal SEMTEX en summer2bird door elkaar.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:52 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ook.
Er zit hier op de afdeling een jongen, en die vroeg ook Wajong aan, en werd afgewezen.
Daarna heeft hij nog protest aangekaart, maar werd steeds afgewezen.
Daar ben ik bang voor.
Ik kan niet werken, probeer het wel zo nu en dan, maar het is te hoog gegrepen nu.
8 miljard per jaar kost dat las ik, ik zeg, doen, scheelt ons structureel het begrotingstekort.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:59 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Dus eigenlijk wil ze gewoon uitkeringsfraude aanpakken maar noemt ze het niet zo?
Waarom wat heb je dan? Kun je totaal geen werk bedenken dat je kunt doen? Mensen die werken hebben vaak ook stress, voelen zich ziek of wat dan ook, maar die gaan ook gewoon door. Het is ook een kwestie van wennen en niet meteen de handdoek in de ring gooien. Wat mentale weerbaarheid kweken. "Het is echt te hoog gegrepen nu" komt echt op mij over als zelfmedelijden.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:52 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Weleens afgevraagd waarom dit zelden/niet voorkomt in landen zonder vangnet?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:56 schreef -0- het volgende:
Het is bewezen dat dit op lange termijn voor veel grotere psychische problemen kan zorgen en op vrij korte termijn al voor burn out e.d.
"vele aandoeningen"?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:59 schreef -0- het volgende:
[..]
Nee, jij.
Ga je eerst eens verdiepen in de vele aandoeningen die er zijn en wat voor gevolgen die kunnen hebben op het vermogen tot werk in plaats van iedereen met een wajong over een kam te scheren.
Wat niet kan, kan niet. Wat een instelling!quote:Moet ik mij schuldig voelen omdat ik een handicap heb en daardoor niet kan werken?
Ik voel me niet schuldig, ik vind het wel vervelend dat ik die wajong heb. Was liever ook aan het werk geweest maar wat niet kan, kan niet. En als je mij eenmaal ziet denk je misschien die kan werken en hij kan op een forum typen maar dat is niet zo. Een ziekte zit vaak iets complexer in elkaar dan je constant ziek voelen en niet in staat zijn tot iets te doen. Dat betekend niet dat je ook maar kan werken.
Dat!quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:01 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Weleens afgevraagd waarom dit zelden/niet voorkomt in landen zonder vangnet?
Je moet ook simpel beginnen, niet meteen verwachten dat je een afdelingsmanager kunt worden met keiharde targets. Ik ben ook begonnen als postbode. Lekker gedachteloos, stressvrij werk waarin je je eigen tempo aanhoudt. Wennen aan vroeg opstaan, op tijd op je werk zijn, op tijd gaan slapen. Dan is echter wederom de vraag: zijn dat soort baantjes er nog wel in de huidige economiequote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:00 schreef ssebass het volgende:
[..]
Waarom wat heb je dan? Kun je totaal geen werk bedenken dat je kunt doen? Mensen die werken hebben vaak ook stress, voelen zich ziek of wat dan ook, maar die gaan ook gewoon door. Het is ook een kwestie van wennen en niet meteen de handdoek in de ring gooien. Wat mentale weerbaarheid kweken. "Het is echt te hoog gegrepen nu" komt echt op mij over als zelfmedelijden.
Daar zou ik maar niet te stellig over zijn.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:56 schreef -0- het volgende:
[..]
Situatie is nog wel wat anders, thuis is geen prestatieplicht en als je een slechte dag hebt kun je niks doen.. Overigens denk ik niet dat de meeste van thuis zitten blij worden maar in die situatie kun je wel op zoek naar werk op je niveau en binnen je mogelijkheden zonder dat je voor jou te laaggeschoold werk moet gaan doen. Het is bewezen dat dit op lange termijn voor veel grotere psychische problemen kan zorgen en op vrij korte termijn al voor burn out e.d. Daarmee breng je iemand dus van de regen in de drup. En niet alleen de wajonger want ook het uwv is hiermee uiteindelijk duurder af.
Natuurlijk is dat er wel. Zelfs voordat je afgestudeerd bent. Bijbaantjes die uitgroeien tot echt werk, je kan zelf iets beginnen (wat velen ook doen), je kan iets in het buitenland zoeken. Mogelijkheden te over en zeker genoeg om niet jankend op de bank te blijven zitten kankeren.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:03 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Er is geeneens werk voor afgestudeerden jongeren
Zucht... discussiëren over een standpunt waarover je moet nadenken is toch wel iets anders dan 'verstand op nul' dataentry werk. Ik heb het ook gedaan toen ik net begon met werken omdat je dan geen andere keus hebt, de vraag is alleen hoe lang je dat volhoudt... niet iedereen is een gedachteloze robot.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:03 schreef El_Matador het volgende:
Als je hier kan typen, kan je ook Excel datasheets invoeren bij een databasebedrijf. Of vergelijkbaar simpel typwerk waar geen hoge verwachtingen en eisen bij komen. Echt, dat kan, probeer het maar eens.
je kan daar in een krottenwijk wonen, met vaste lasten 0. een bord eten kost 50 cent enzquote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat!
Hier bestaat geen bijstand (geniaal, moeten ze in Nederland ook zo doen), maar mensen verkopen gewoon dingen op straat. Geen vetpot, maar het kan makkelijk.
Die "heerlijke hangmat" van de overheid moet echt eens doorgeprikt worden, anders is Europa over 5 jaar zo arm als een kerkrat.
Ik ben autistisch, heb trekken van Schitzofrenie en ben zo nu en dan psychotisch.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:00 schreef ssebass het volgende:
[..]
Waarom wat heb je dan? Kun je totaal geen werk bedenken dat je kunt doen? Mensen die werken hebben vaak ook stress, voelen zich ziek of wat dan ook, maar die gaan ook gewoon door. Het is ook een kwestie van wennen en niet meteen de handdoek in de ring gooien. Wat mentale weerbaarheid kweken. "Het is echt te hoog gegrepen nu" komt echt op mij over als zelfmedelijden.
Je hebt geen idee, als ik voor een baas werk denk ik niet dat die er mee akkoord ga dat ik vandaag van 10 tot 12 werk, en maandag van 10 tot 2, tenminste dat is mijn plan, maar na een half uur blijkt dat het deze dag toch niet kan en moet gaan. Oh, en de dagen daarna kom ik helemaal niet omdat het niet gaat maar op donderdag werk ik wel weer 2 uur.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:03 schreef El_Matador het volgende:
Wat niet kan, kan niet. Wat een instelling!
Als je hier kan typen, kan je ook Excel datasheets invoeren bij een databasebedrijf. Of vergelijkbaar simpel typwerk waar geen hoge verwachtingen en eisen bij komen. Echt, dat kan, probeer het maar eens.
quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:03 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Ik zeg de grenzen sluiten en alles wat hier niet hoort retour sturen. Scheelt ons hoop geld.
Kwestie van doorzettingsvermogen. Als de bijstand is afgeschaft, zul je wel moeten, want dan kun je niet meer hangmatluieren.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:07 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Zucht... discussiëren over een standpunt waarover je moet nadenken is toch wel iets anders dan 'verstand op nul' dataentry werk. Ik heb het ook gedaan toen ik net begon met werken omdat je dan geen andere keus hebt, de vraag is alleen hoe lang je dat volhoudt... niet iedereen is een gedachteloze robot.
De huizen zijn over het algemeen erg "goed"; de overheid bouwt huizen speciaal voor de armen, die ze in termijnen terugbetalen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:08 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
je kan daar in een krottenwijk wonen, met vaste lasten 0. een bord eten kost 50 cent enz
dat is in nederland allemaal niet mogelijk
Ik zie nu in beide antwoorden het concept prestatieplicht voorbij komen (blijkbaar een ook beproeft concept in de arbeids- of ontwikkelingspsychologie ofzo? Ik ken het enkel als juridische term) maar het hele leven is eigenlijk toch een aaneenschakeling van prestatieplichten toch? Deze wajongers hebben ook moeten presteren om hun schooldiploma's te halen, om hun rijbewijs te halen, etc.? Ook die autist of borderliner heeft toen in groepjes moeten functioneren en op tijd zijn zooi moeten inleveren om zijn diplomaatje te krijgen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:56 schreef -0- het volgende:
[..]
Situatie is nog wel wat anders, thuis is geen prestatieplicht en als je een slechte dag hebt kun je niks doen.. Overigens denk ik niet dat de meeste van thuis zitten blij worden maar in die situatie kun je wel op zoek naar werk op je niveau en binnen je mogelijkheden zonder dat je voor jou te laaggeschoold werk moet gaan doen. Het is bewezen dat dit op lange termijn voor veel grotere psychische problemen kan zorgen en op vrij korte termijn al voor burn out e.d. Daarmee breng je iemand dus van de regen in de drup. En niet alleen de wajonger want ook het uwv is hiermee uiteindelijk duurder af.
Kwestie van zoeken. Ik werk zeer onregelmatige uren en mijn baas vindt dat prima.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:08 schreef -0- het volgende:
[..]
Je hebt geen idee, als ik voor een baas werk denk ik niet dat die er mee akkoord ga dat ik vandaag van 10 tot 12 werk, en maandag van 10 tot 2, tenminste dat is mijn plan, maar na een half uur blijkt dat het deze dag toch niet kan en moet gaan. Oh, en de dagen daarna kom ik helemaal niet omdat het niet gaat maar op donderdag werk ik wel weer 2 uur.
Overigens zoek ik momenteel gewoon werk, maar dat moet wel passen binnen de mogelijkheden. Waarschijnlijk moet er dan eerst een revalidatietraject gestart worden en daarnaast werken zal ook niet mogelijk zijn. Dus zeg niet dat ik niet wil als je me niet kent.
Ik scandeer maar weer eens: waar zijn dan die banen?!quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:09 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Kwestie van doorzettingsvermogen. Als de bijstand is afgeschaft, zul je wel moeten, want dan kun je niet meer hangmatluieren.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen (meervoudige handicaps), maar het overgrote deel van de jongeren (zeg 99%) kan prima werken. Je doet je best maar es een keer.
Goed punt. Alleen zou ik "geen" toevoegen aan je laatste zin.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:11 schreef Fides het volgende:
[..]
Ik zie nu in beide antwoorden het concept prestatieplicht voorbij komen (blijkbaar een ook beproeft concept in de arbeids- of ontwikkelingspsychologie ofzo? Ik ken het enkel als juridische term) maar het hele leven is eigenlijk toch een aaneenschakeling van prestatieplichten toch? Deze wajongers hebben ook moeten presteren om hun schooldiploma's te halen, om hun rijbewijs te halen, etc.? Ook die autist of borderliner heeft toen in groepjes moeten functioneren en op tijd zijn zooi moeten inleveren om zijn diplomaatje te krijgen.
Het enige andere aan deze prestatieplicht is dat er loon tegenover staat, loon dat je blijkbaar ook kan krijgen door niet te werken (wat niet geldt voor je diploma of rijbewijs), wat dan in sommige gevallen voor sommige mensen schijnbaar een aantrekkelijker alternatief is.
Ik zeg niet dat er gevallen zijn van mensen die (tijdelijk) niet kunnen werken door psychische of fysieke problemen, maar het huidige aantal van arbeidsongeschikte jongeren is gewoon bizar.
Ik denk dat je juist bij wajongers veel schoolverlaters tegenkomt, juist omdát dat functioneren in groepjes, met deadlines werken en aan prestaties voldoen niet lukte.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:11 schreef Fides het volgende:
[..]
Ik zie nu in beide antwoorden het concept prestatieplicht voorbij komen (blijkbaar een ook beproeft concept in de arbeids- of ontwikkelingspsychologie ofzo? Ik ken het enkel als juridische term) maar het hele leven is eigenlijk toch een aaneenschakeling van prestatieplichten toch? Deze wajongers hebben ook moeten presteren om hun schooldiploma's te halen, om hun rijbewijs te halen, etc.? Ook die autist of borderliner heeft toen in groepjes moeten functioneren en op tijd zijn zooi moeten inleveren om zijn diplomaatje te krijgen.
ZOEKEN! Of zelf iets beginnen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:13 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik scandeer maar weer eens: waar zijn dan die banen?! [ afbeelding ]
Discussie is zinloos met jou, je kent me niet dus houdt je mond over wat ik wel en niet kan en in welke mate ik moet jammeren. Dat doe ik namelijk niet, ik zoek actief naar werk binnen mijn mogelijkheden. Heb het geprobeerd, maar langer werken ging niet.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:13 schreef El_Matador het volgende:
En je kan echt langer dan 2 uur per dag werken, echt, het kan! Probeer het gewoon es en zet es een keertje door in plaats van jammeren "dat het echt niet gaat verder".
quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:15 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik denk dat je juist bij wajongers veel schoolverlaters tegenkomt, juist omdát dat functioneren in groepjes, met deadlines werken en aan prestaties voldoen niet lukte.
Dat gaat prima. Je kan 20 uur per dag in een kolenmijn werken, dat kunnen anderen ook.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:16 schreef -0- het volgende:
[..]
Discussie is zinloos met jou, je kent me niet dus houdt je mond over wat ik wel en niet kan en in welke mate ik moet jammeren. Dat doe ik namelijk niet, ik zoek actief naar werk binnen mijn mogelijkheden. Heb het geprobeerd, maar langer werken ging niet.
Ik hoop dat je een trol bent.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:17 schreef El_Matador het volgende:
Je moet gewoon es doorzetten. En niet zo snel opgeven.
Ja hee, omdat jij continue van je eigen aanname uitgaat dat het 'onwil' isquote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:15 schreef El_Matador het volgende:
Ik zou me doodschamen als ik zo vanwege mijn eigen onwil beter te zoeken naar werk op de samenleving zou parasiteren.
Iedereen lijkt wel paranoide schizofreen in Nederland! Miljoenen jongeren zijn totaal weerloos als een baas ze vraagt te presteren!quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:22 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja hee, omdat jij continue van je eigen aanname uitgaat dat het 'onwil' isIk begrijp héél goed waarom iemand met autisme moeite heeft met een baan (behouden). De kleinste verandering in structuur kan al leiden tot stress en paniek. En het gemiddelde bedrijf zit nu eenmaal onvoorspelbaar in elkaar. Dan is het geen 'onwil', maar simpelweg niet kunnen. Ik moet er niet aan denken wat iemand met paranoïde schizofrenie voor baan zou moeten krijgen en hoe die zou moeten functioneren binnen een bedrijf? Dat zijn mensen die ongeschikt zijn voor een normale baan, hoe normaal ze ook op je overkomen.
Ja leuk, zie deze postquote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:24 schreef El_Matador het volgende:
Zelfs als je lijdt aan dat soort zware psychische aandoeningen, kan je nog werken. Back-office, niet in contact met klanten, een eigen werkplek (kan ook thuis) en een degelijke structuur per dag, desnoods met hulp van een bedrijfsarts of vertrouwenspersoon o.i.d.
Zoeken, elke dag solliciteren, geen banen afwijzen waar je je te "goed" voor voelt. Of anderszins aan je inkomen geraken (zwart werken, familie, etc.). Waarom je schaamteloos als je jong bent op kosten van anderen die niets met jou te maken hebben moet leven, is me een raadsel.quote:
Als je zoekt naar werk waar je af en toe een half uurtje per dag wilt kunnen werken voer je sowieso een toneelstukje op voor de buitenwereld.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:16 schreef -0- het volgende:
[..]
Discussie is zinloos met jou, je kent me niet dus houdt je mond over wat ik wel en niet kan en in welke mate ik moet jammeren. Dat doe ik namelijk niet, ik zoek actief naar werk binnen mijn mogelijkheden.
je redeneert in een cirkeltje. Je kunt niet iets vinden wat er (nog) niet isquote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zoeken, elke dag solliciteren, geen banen afwijzen waar je je te "goed" voor voelt. Of anderszins aan je inkomen geraken (zwart werken, familie, etc.). Waarom je schaamteloos als je jong bent op kosten van anderen die niets met jou te maken hebben moet leven, is me een raadsel.
Zolang je geen baan hebt moet je wat.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zoeken, elke dag solliciteren, geen banen afwijzen waar je je te "goed" voor voelt. Of anderszins aan je inkomen geraken (zwart werken, familie, etc.). Waarom je schaamteloos als je jong bent op kosten van anderen die niets met jou te maken hebben moet leven, is me een raadsel.
He?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:33 schreef Copycat het volgende:
Half KLB, ONZ, R&P, TRU en BNW in rep en roer. Wat zeg ik? Half FOK!.
Die bestaan WEL! Gewoon beter zoeken. Vacaturesites zijn niet alles, en zeker niet in elke branche.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:31 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
je redeneert in een cirkeltje. Je kunt niet iets vinden wat er (nog) niet isIk merk dat nu zelf nu ik rondstruin op verschillende vacaturesites: de door jou genoemde functies bestaan niet. Dus het is een prachtig ideaalbeeld wat je schetst, maar de banen zijn er gewoon niet.
Jij vergeet alleen dat werkgevers helemaal niet zitten te wachten op iemand met een arbeidshandicap. Zelf heb ik jarenlang gewoon full-time gewerkt al zat ik in de WAO. Het loon werd gekort op de uitkering, mijn baas dik tevreden maar zodra ik elders ging solliciteren was mijn ziekte altijd een "probleem" , eenvoudig weg omdat de eventuele ziektekosten en risico op uitval te groot zijn en de werkgever dus liever iemand anders in dienst neemt. Waar ik overigens best begrip voor heb.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Uiteindelijk krijg je zelfs van de overheid vrouwen als je jezelf gek genoeg hebt gemaakt en in de TBS kliniek belandt.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:35 schreef El_Matador het volgende:
Het is exact hetzelfde gezeik als de mensen hier in R&P die "maar geen relatie kunnen krijgen". Als je dan ziet dat ze zelf geen reedt doen om dat te bewerkstelligen EN maar blijven janken, jammeren, klagen, anderen de schuld geven, dan ligt het toch echt niet aan anderen, maar aan jezelf.
M'och, als je types ziet wat voor mannen er in het TV-programma 'Ik heb het nog nooit gedaan' meedoen, hoeveel moeite, vaardigheden en tijd daarin gestopt wordt, waarna ze alsnóg roemloos ten onder gaan, dan moet je ook concluderen dat het bij sommige mensen altijd een kansloze missie blijft, wat ze ook proberenquote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:35 schreef El_Matador het volgende:
Het is exact hetzelfde gezeik als de mensen hier in R&P die "maar geen relatie kunnen krijgen". Als je dan ziet dat ze zelf geen reedt doen om dat te bewerkstelligen EN maar blijven janken, jammeren, klagen, anderen de schuld geven, dan ligt het toch echt niet aan anderen, maar aan jezelf.
Als ze in Amsterdam een tekort aan parkeerplaatsen hebben verwijs je mensen die hun auto kwijt willen naar Limburg. Daar hebben ze immers plek zat.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die bestaan WEL! Gewoon beter zoeken. Vacaturesites zijn niet alles, en zeker niet in elke branche.
De eerste stap is acceptatie van wat er mis is. De tweede stap is er iets aan doen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:39 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
M'och, als je types ziet wat voor mannen er in het TV-programma 'Ik heb het nog nooit gedaan' meedoen, hoeveel moeite, vaardigheden en tijd daarin gestopt wordt, waarna ze alsnóg roemloos ten onder gaan, dan moet je ook concluderen dat het bij sommige mensen altijd een kansloze missie blijft, wat ze ook proberen
Acceptatie van wat er mis is en altijd 20 uur per dag kunnen werken als je maar wil. Je spreekt jezelf tegen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:40 schreef El_Matador het volgende:
De eerste stap is acceptatie van wat er mis is. De tweede stap is er iets aan doen.
Als je per se in de Amsterdamse binnenstad wil wonen EN per se een auto wil rijden, zul je de realiteit van een kleine, nauwe stad met dus dure en schaarse parkeerplaatsen gewoon moeten accepteren ja.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als ze in Amsterdam een tekort aan parkeerplaatsen hebben verwijs je mensen die hun auto kwijt willen naar Limburg. Daar hebben ze immers plek zat.
Ja joh, laten alle uitkeringstrekkers maar pinda's verkopen op straat.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat!
Hier bestaat geen bijstand (geniaal, moeten ze in Nederland ook zo doen), maar mensen verkopen gewoon dingen op straat. Geen vetpot, maar het kan makkelijk.
Die "heerlijke hangmat" van de overheid moet echt eens doorgeprikt worden, anders is Europa over 5 jaar zo arm als een kerkrat.
Dat meen ik inderdaad.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:46 schreef Krullie. het volgende:
[..]
Ja joh, laten alle uitkeringstrekkers maar pinda's verkopen op straat.
Meen je dat nou?
Vaak zitten ze toch al op een kratje bier. Pinda's of borrelnootjes lijkt me dan een goede keus.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:46 schreef Krullie. het volgende:
[..]
Ja joh, laten alle uitkeringstrekkers maar pinda's verkopen op straat.
Meen je dat nou?
Dat ben ik met je eens, dat is krom. Sowieso zijn er veeeeel teveel regeltjes en ook veel teveel domme. Ook dat los je op door het hele systeem af te schaffen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:48 schreef Wespensteek het volgende:
Het grote probleem van deze maatregelen is trouwens dat men in de bijstand komt en dus dat het inkomen van partners ook gekort gaat worden op de uitkering. Dergelijke zaken hebben direct invloed op het privé leven van gehandicapten en chronisch zieken waarvan de jeugdige partners vaak al extra belast worden met zorgtaken voor de zieke en extra huishoudelijk werk. Als beloning mag die partner nu ook veel geld inleveren als men gaat samenwonen. Het sociale isolement van deze jongeren maakt men nog groter dan dat het vaak door de ziekte al is.
Maar dan wel meteen hulp bij zelfdoding toestaan of zelfs verplichte euthanasie en verplichte abortus invoeren want anders gaan al die mensen in het ziekenhuis liggen op kosten van de staat. Als ze zichzelf niet kunnen verzorgen komen ze daar namelijk automatisch terecht.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, dat is krom. Sowieso zijn er veeeeel teveel regeltjes en ook veel teveel domme. Ook dat los je op door het hele systeem af te schaffen.
Dat vraagt pas enorm veel energie.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat meen ik inderdaad.
Bijstand afschaffen en zwart werken toestaan; de overheid loopt directe belastinginkomsten mis (maar indirect blijven die bestaan), maar daar tegenover staat dat ze geen geld meer kwijt zijn aan een veel te duur en complex systeem dat tienduizenden ambtenaartjes van "werk" voorziet.
Natuurlijk vraagt dat energie, maar zo is het leven. En je zal meer verdienen met je opdrachten die je zitten achter je computertje uit kan voeren, logisch.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:57 schreef Krullie. het volgende:
[..]
Dat vraagt pas enorm veel energie.
Ik heb voor de grap met een vriendin eens op Koninginnedag gestaan. De hele dag: ik was werkelijk kapot en ik verdiende 90 euro. Met mijn freelance opdrachten verdien ik veel meer en het kost minder energie, werven/verkoop net zo en achter de kassa zitten ook. Onderschat dat dus niet. Sinds die dag heb ik ook erg veel bewondering voor mensen die vaak op de markt staan.
Dat is best vreemd, omdat borderline na je dertigste meestal behoorlijk afzwakt. Dat komt dan vanzelf naar voren bij een herkeuring.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:57 schreef Krullie. het volgende:
Ik ken namelijk een vrouw van in de 30, 100% afgekeurd vanwege borderline, maar kan heus wel werken. Zij ontspringt de dans, dus.
Je moet gewoon constateren dat de huidige herkeuringen en keuringen een farce zijn, als men dat aanpakt kan de oude Wajong regeling gewoon blijven bestaan maar om te bezuinigen gaan ze mensen in de bijstand jagen en bedrijfsleven op kosten jagen met werknemers die men niet wil of die men moeilijk serieus werk kan geven, de uitzonderingen daargelaten.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:01 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat is best vreemd, omdat borderline na je dertigste meestal behoorlijk afzwakt. Dat komt dan vanzelf naar voren bij een herkeuring.
Voor wajongers van vóór 2008 zijn er nu geen herkeuringen in principe.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:01 schreef SEMTEX het volgende:
Dat is best vreemd, omdat borderline na je dertigste meestal behoorlijk afzwakt. Dat komt dan vanzelf naar voren bij een herkeuring.
Natuurlijk, maar ik doel meer op promotiewerk. Werken op evenementen, promotiemeisje is het meer. Of achter de bar soms: kost veel energie, maar echt, achter zo'n kraampje staan de hele dag en sowieso dingen verkopen moet je kunnen. Ik denk niet dat als een persoon een beperking heeft, de persoon zoiets kán. Ook je verkoop-skills moet je in je hebben en kunnen ontwikkelen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Natuurlijk vraagt dat energie, maar zo is het leven. En je zal meer verdienen met je opdrachten die je zitten achter je computertje uit kan voeren, logisch.
Ik heb zelf 8 jaar als bakker gewerkt. Zwaar werk, maar erg tof en voldoening gevend. En mijn eerste salaris in mijn vakgebied was niet zoveel hoger dan mijn laatste salaris als bakker (zonder opleiding of diploma's maar met ervaring).
We moeten af van het idee dat iedereen maar gewoon kan gaan liggen genieten in die hangmatten die de overheid biedt.
Oh, ik ben blij met een vangnet, maar het moet geen hangmat worden.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:13 schreef Krullie. het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar ik doel meer op promotiewerk. Werken op evenementen, promotiemeisje is het meer. Of achter de bar soms: kost veel energie, maar echt, achter zo'n kraampje staan de hele dag en sowieso dingen verkopen moet je kunnen. Ik denk niet dat als een persoon een beperking heeft, de persoon zoiets kán. Ook je verkoop-skills moet je in je hebben en kunnen ontwikkelen.
Ten eerste moet je erg sociaal zijn, mensen kunnen inschatten, inspelen op mensen, enigszins kunnen verkopen dus je moet toch wel een praatje hebben en vooral door kunnen gaan. Want het is vervelend vermoeiend. Het is simpel gedacht van je. En we zitten niet in Afrika dat je op straat pinda's of bananen kunt verkopen, mensen zullen dan wel naar de markt of de supermarkt gaan. Zo simpel werkt dat niet.
Dat is zo. Maar er zijn genoeg mensen die het vangnet wel nodig hebben. Daar mag ook wel bij stilgestaan worden, vind ik. Ik ben wel blij dat dit kan in Nederland, en niet dat alle mensen met een beperking het zelf maar moeten uitzoeken.
Ben jij nu echt zo dom of doe je alsof?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Oh, ik ben blij met een vangnet, maar het moet geen hangmat worden.
Jouw 30-jarige "borderline"-kennis is een bewijs dat dat laatste nog steeds het geval is.
Ik heb op een blauwe maandag ook nog es in een fabriek gewerkt. Letterlijk mensen met 3 tanden in hun mond. Sja, zelfs die kunnen aan de slag.
Het is een mentaliteitskwestie, niet: "ik kan niet werken, omdat", maar "ik kan en wil werken, ondanks"
Dat hoop ik stiekem wel. Dat wist ik trouwens niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo'n vrouw ook niet begrijp. Zit al tijden in de wajong, helemaal afgekeurd maar kan wel feesten, de leukste dingen voor zichzelf doen, lekker genieten, alle tijd voor zichzelf en wil ook niet meer werken (want dat kan dus volgens haarzelf niet). Dat er ergens in haar niet iets zit van: 'laat ik maar gaan zoeken naar werk'. Maar al zo lang in de uitkering: hoe haal je zulke mensen er nog uit ook.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:01 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Die mensen zijn lelijk, maar niet arbeidsongeschikt.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:18 schreef El_Matador het volgende:
Ik heb op een blauwe maandag ook nog es in een fabriek gewerkt. Letterlijk mensen met 3 tanden in hun mond. Sja, zelfs die kunnen aan de slag.
Dat weet ik en daarom moeten die regeltjes dan ook afgeschaft worden. Het hele systeem op de schop. Dat zal niet gebeuren, omdat politici er veel teveel belang bij hebben dat hele regeltjeswoud in stand te houden, maar het is wel de enige oplossing; het moet simpeler, overzichtelijker en goedkoper in Europa. Anders is het over 5 jaar echt over; geen geld meer voor hen die zorg ECHT nodig hebben.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:21 schreef SEMTEX het volgende:
je mag zonder vergunning niet eens pinda's verkopen
Je komt makkelijker uit de bijstand dan uit de wajong.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:33 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Omdat haar denk ik altijd is verteld dat ze ook niks kán, daar ga je vanzelf in geloven.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:21 schreef Krullie. het volgende:
[..]
Dat hoop ik stiekem wel. Dat wist ik trouwens niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo'n vrouw ook niet begrijp.
En dom, echt dom.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:22 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Die mensen zijn lelijk, maar niet arbeidsongeschikt.
Wel wel, we worden het nog eens eens vandaagquote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:22 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat weet ik en daarom moeten die regeltjes dan ook afgeschaft worden. Het hele systeem op de schop. Dat zal niet gebeuren, omdat politici er veel teveel belang bij hebben dat hele regeltjeswoud in stand te houden, maar het is wel de enige oplossing; het moet simpeler, overzichtelijker en goedkoper in Europa. Anders is het over 5 jaar echt over; geen geld meer voor hen die zorg ECHT nodig hebben.
Dat is een goed punt. Vooral de linkse partijen zijn daar erg goed in; mensen afhankelijk houden.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:23 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Omdat haar denk ik altijd is verteld dat ze ook niks kán, daar ga je vanzelf in geloven.
Geen idee wat WGA is, maar het betaalt goed:quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:24 schreef Brummetje_ het volgende:
Ik ben iig blij dat ik WGA krijg en geen wajong, na het lezen van dit topic.
Misschien is dat het inderdaad. Ergens vind ik het schandalig. Misschien is dat ook wel haar beperking, een gezond persoon had allang bedacht: 'laat ik maar erg hard gaan zoeken naar een baan'. En dat het dan niet lukt, dat kan, maar doe dan tenminste een beetje moeite!quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:23 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Omdat haar denk ik altijd is verteld dat ze ook niks kán, daar ga je vanzelf in geloven.
Waarom denk je dat Fok! nog steeds zo druk bezocht is?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:26 schreef LazyDave het volgende:
230.000 jongeren, ongelofelijk wat een aantal. Zitten die dan hele dagen thuis?
Waarom? Ze krijgt elke maand geld op haar rekening gestort en ze hoeft er niks voor te doen. Ik scheer nu niet alle wajongers over 1 kam, maar deze lijkt het prima te vinden en zal waarschijnlijk ook niet het idee hebben dat er voor haar veel mogelijkheden zijn.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:27 schreef Krullie. het volgende:
[..]
Misschien is dat het inderdaad. Ergens vind ik het schandalig. Misschien is dat ook wel haar beperking, een gezond persoon had allang bedacht: 'laat ik maar erg hard gaan zoeken naar een baan'. En dat het dan niet lukt, dat kan, maar doe dan tenminste een beetje moeite!
Heb niet alles gelezen, maar ZOOOOveel?? Pff. Schandalig.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:26 schreef LazyDave het volgende:
230.000 jongeren, ongelofelijk wat een aantal. Zitten die dan hele dagen thuis?
Nee betaald helemaal niet goed.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Geen idee wat WGA is, maar het betaalt goed:
"Eigenaresse van:
iPod 1,
iPad 1,
iPhone 4 én iPhone 5!"
Nee, niet iedereen is zo. Er zijn genoeg terechte gevallen. En die verdienen hulp en zorg. Maar geen 230.000, puh-lease.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:29 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Niet alle WAjongers zijn schoolverlaters. Ik ken er eentje en die is zo rond de 45 en heeft door gekgeneukt te zijn binnen haar familie een dissociatieve stoornis opgelopen. Mensje moet rondkomen van zo,n 900 euro per maand. Te veel dus om dood te gaan maar te weinig om van te leven. Is zo,n vrouw dan een parasiet?
oh ze kunnen werken, waarom doen ze dat niet, owja, ze hebben die wajong natuurlijk om wiet te roken en gratis geld te krijgen?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:32 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Waarom geef je uberhaupt geld uit aan zoveel gadgets als je blijkbaar weinig inkomen vergaart? Investeren in het zoeken naar een baan (als WGA staat voor werkloos) is veel nuttiger dan blijven klooien met 4 gadgets.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:30 schreef Brummetje_ het volgende:
[..]
Nee betaald helemaal niet goed.
Die iPhone 4 en 5 heb ik beide goedkoop op de kop weten te tikken en ze allebei van geld van verkochte spullen gekocht. Geen cent van de WGA ging eraan op.
Ja precies, gewoon een baan zoeken die bij je past. Misschien wat onder je niveau, maar wel gewoon zonder stress. Dan kijken of je steeds iets erbij kunt doen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:04 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Je moet ook simpel beginnen, niet meteen verwachten dat je een afdelingsmanager kunt worden met keiharde targets. Ik ben ook begonnen als postbode. Lekker gedachteloos, stressvrij werk waarin je je eigen tempo aanhoudt. Wennen aan vroeg opstaan, op tijd op je werk zijn, op tijd gaan slapen. Dan is echter wederom de vraag: zijn dat soort baantjes er nog wel in de huidige economie
Er zijn natuurlijk heel veel Wajongers die wel gewoon werken naast hun uitkering, het getal zelf zegt helemaal niets over wie er wel werkt en wie niet.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
oh ze kunnen werken, waarom doen ze dat niet, owja, ze hebben die wajong natuurlijk om wiet te roken en gratis geld te krijgen?
Jaaaaaaa, nou zeg! Ik denk dat de 'profiteur' dan meteen denkt: "Foei, eigenlijk ben ik inderdaad wel een luie jokkebrok. Morgen maar eens langs het UWV in mijn nette pak"quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:29 schreef El_Matador het volgende:
Daar moet de overheid maar es wat campagnes tegenaan gooien; "ik ben een profiteur want ik trek onterecht WAjong".
Dan vraag ik; wat is het probleem; ze werken VOOR een de bijstand, de reguliere tokkie ZIT THUIS en krijgt gratis geld, wat wil men nou, lekker goedkoop scorenquote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:33 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk heel veel Wajongers die wel gewoon werken naast hun uitkering, het getal zelf zegt helemaal niets over wie er wel werkt en wie niet.
Je hebt er duidelijk geen verstand van.quote:
Neuh, maar de sociale druk moet je wel aanwakkeren. Die vrouw die Krullie kent moet door haar hele omgeving erop gewezen worden wat een luie profiteur het is. Bewustwording. Nou doet de overheid daar al veel aan in Nederland, meestal erg nutteloos. Hier denk ik dat ze een taakje hebben.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:33 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Jaaaaaaa, nou zeg! Ik denk dat de 'profiteur' dan meteen denkt: "Foei, eigenlijk ben ik inderdaad wel een luie jokkebrok. Morgen maar eens langs het UWV in mijn nette pak"
nee mar de maatschappij is weer slecht geinformeerd naar de realiteit en gelooft het meteen als je zegt dat het parasieten zijn, ipv dat het jongeren zijn die ARBEID verrichten ZONDER LOON, ZIJ WERKEN GRATIS, en dan heeft men daar een grote bek op hoorquote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:33 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Jaaaaaaa, nou zeg! Ik denk dat de 'profiteur' dan meteen denkt: "Foei, eigenlijk ben ik inderdaad wel een luie jokkebrok. Morgen maar eens langs het UWV in mijn nette pak"
Dat ik niet weet wat WGA betekent, betekent dat ik "er geen verstand van heb"? Knappe conclusie.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:34 schreef Brummetje_ het volgende:
[..]
Je hebt er duidelijk geen verstand van.
Nee, "daar" hebben ze geen taakjequote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:34 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Neuh, maar de sociale druk moet je wel aanwakkeren. Die vrouw die Krullie kent moet door haar hele omgeving erop gewezen worden wat een luie profiteur het is. Bewustwording. Nou doet de overheid daar al veel aan in Nederland, meestal erg nutteloos. Hier denk ik dat ze een taakje hebben.
Ik denk dat die vrouw haar reet afveegt met die sociale drukquote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:34 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Neuh, maar de sociale druk moet je wel aanwakkeren. Die vrouw die Krullie kent moet door haar hele omgeving erop gewezen worden wat een luie profiteur het is. Bewustwording. Nou doet de overheid daar al veel aan in Nederland, meestal erg nutteloos. Hier denk ik dat ze een taakje hebben.
Ze vindt het - lijkt het - inderdaad prima. Ik kijk naar mijzelf: ik zou het echt niet chill vinden als ik een uitkering krijg terwijl ik kán werken. Man, ik wil nog best veel bereiken.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:29 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Waarom? Ze krijgt elke maand geld op haar rekening gestort en ze hoeft er niks voor te doen. Ik scheer nu niet alle wajongers over 1 kam, maar deze lijkt het prima te vinden en zal waarschijnlijk ook niet het idee hebben dat er voor haar veel mogelijkheden zijn.
Ja, maar als de uitkering stopt, dan zal ze wel moeten.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:36 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik denk dat die vrouw haar reet afveegt met die sociale druk
Vandaar 'profiteur' tussen haakjesquote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:35 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
nee mar de maatschappij is weer slecht geinformeerd naar de realiteit en gelooft het meteen als je zegt dat het parasieten zijn, ipv dat het jongeren zijn die ARBEID verrichten ZONDER LOON, ZIJ WERKEN GRATIS, en dan heeft men daar een grote bek op hoornederland
Godverdomme.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat ik niet weet wat WGA betekent, betekent dat ik "er geen verstand van heb"? Knappe conclusie.
Dat dat "misschien heel gek" zou zijn, is precies het probleem van Nederland/Europa. Het moet juist volkomen normaal zijn om je daar schuldig over te voelen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:37 schreef Krullie. het volgende:
En heel gek misschien: ik zou mezelf schuldig voelen mocht ik een uitkering krijgen terwijl ik kan werken.
ze werken al, dat is een vereiste voor de wajongquote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:37 schreef Krullie. het volgende:
[..]
Ze vindt het - lijkt het - inderdaad prima. Ik kijk naar mijzelf: ik zou het echt niet chill vinden als ik een uitkering krijg terwijl ik kán werken. Man, ik wil nog best veel bereiken.Het lijkt mij vervelend om altijd thuis te zitten, geen baan te hebben waarin je jezelf gaat ontwikkelen, waarbij je veel leert en waar je leuke mensen leert kennen. Ik vind mijn bijbaantjes stuk voor stuk leuk, heb een soort ambities van wat ik wil. En heel gek misschien: ik zou mezelf schuldig voelen mocht ik een uitkering krijgen terwijl ik kan werken. En ik zou ook niet echt 'geloven' in iemand die zegt: 'jij kunt niet werken dus we keuren jou helemaal af', dan zou ik mijzelf juist willen bewijzen. Maar goed, iedereen werkt anders.
Deels waar, al zou ik er ook doodmoe van worden als heel Nederland bestaat uit alleen maar hele 'blije' positieve, hardwerkende mensen. Beetje oppervlakkig.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:37 schreef El_Matador het volgende:
Nederland is lief voor criminelen en profiteurs en hard naar eerlijke, hardwerkende, positieve mensen.
Ga maar lief met je dure gadgets spelen. Een ander hoest jouw WGA-uitkering (zolang jij het niet uitlegt, ga ik ervan uit dat het een overheidssoepsiedie is) wel op. Voel je vooral niet schuldig voor wat jij de samenleving kost terwijl je speelt met gadgets die zelfs hardwerkende lageloners wel op hun buik kunnen schrijven.quote:
Precies, zonder arbeidsverleden geen wajong. Wat is het vereiste voor Wajong ook alweer? Voor je 16e al kenmerken vertonen van een bepaald ziektebeeld, waardoor je als volwassene arbeidsgehandicapt bent oid?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:38 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ze werken al, dat is een vereiste voor de wajong
Maar het bedrag aan subsidie is ook al aan een maximum gebonden (480 miljoen op 700.000 mensen), je kunt dus op jouw vingers natellen dat het niet genoeg is om de kosten te dekken nadat alle kosten van de bureaucratie van het budget zijn afgehaald. Ook vreemd dat men maar voor 125.000 van die mensen banen gaat maken. Brrr. banen maken, het lijkt wel communisme.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:31 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ja precies, gewoon een baan zoeken die bij je past. Misschien wat onder je niveau, maar wel gewoon zonder stress. Dan kijken of je steeds iets erbij kunt doen.
Of die banen er zijn is uiteraard een ander verhaal. Bedrijven krijgen hier een subsidie voor, wat op zich mooi is, want dit creeert mogelijkheden. Groot nadeel is dat ze hier misbruik van maken en die mensen rotklusjes geven. Ontslag nemen is lastig want dan heb je grote kans dat je de uitkering kwijtraakt. In het oude stelsel verdiende je overigens ook nog minder dan als je wel werkte. Ken iemand waar dit precies zo ging.
Ik woon in een land waar dat zo is. Zowel hoger als lager opgeleiden/werk werken veul harder dan in Europa, met name Nederland, en zijn superpositief en blij.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:40 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Deels waar, al zou ik er ook doodmoe van worden als heel Nederland bestaat uit alleen maar hele 'blije' positieve, hardwerkende mensen. Beetje oppervlakkig.
Lekker kort door de bocht weer, wie weet heeft-ie/ze een deel van die gadgets wel cadeau gekregenquote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ga maar lief met je dure gadgets spelen. Een ander hoest jouw WGA-uitkering (zolang jij het niet uitlegt, ga ik ervan uit dat het een overheidssoepsiedie is) wel op. Voel je vooral niet schuldig voor wat jij de samenleving kost terwijl je speelt met gadgets die zelfs hardwerkende lageloners wel op hun buik kunnen schrijven.
En dat gun ik iedereen. Maar als je van weinig rond moet komen, dan verkoop je er toch 1? Zijn 4 Apple-gadgets echt nodig? Terwijl je ondertussen uit de staatsruif vreet? Ik vind van niet.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:42 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Lekker kort door de bocht weer, wie weet heeft-ie/ze een deel van die gadgets wel cadeau gekregen
Gelukkig mogen mensen nog zelf bepalen wat ze met hun spullen doen, wat voor kleren ze dragen, wat ze dagelijks eten en wanneer ze naar bed gaanquote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En dat gun ik iedereen. Maar als je van weinig rond moet komen, dan verkoop je er toch 1? Zijn 4 Apple-gadgets echt nodig? Terwijl je ondertussen uit de staatsruif vreet? Ik vind van niet.
Ja dat is wel nodig want als je niet alle maatregelen neemt die de kans op werken vergroot word je gekort op jouw uitkering. Je moet dus constant beschikbaar zijn en op internet kunnen kijken om te zien of er een vacature is. Vervolgens moet je solliciteren al weet je dat je afgewezen wordt en moet je als je eventueel wordt uitgenodigd zwijgen over jouw ziekte zodat de werkgever dat pas ontdekt in de proeftijd, omdat hij door het UWV op de hoogte wordt gesteld als je ergens een dienstbetrekking vindt, en je alsnog weer ontslaat.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En dat gun ik iedereen. Maar als je van weinig rond moet komen, dan verkoop je er toch 1? Zijn 4 Apple-gadgets echt nodig? Terwijl je ondertussen uit de staatsruif vreet? Ik vind van niet.
Zij werkt zeker niet. Ze is al in de 30 en heeft al super lang een uitkering omdat ze dus is afgekeurd vanwege borderline. Ik denk dat zij voor altijd in de uitkering blijft.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:38 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ze werken al, dat is een vereiste voor de wajong
Ja dan krijgt ze straks de reguliere bijstand en (krijgt ze meer geld) en hoeft ze sowieso nooit te werkenquote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:50 schreef Krullie. het volgende:
[..]
Zij werkt zeker niet. Ze is al in de 30 en heeft al super lang een uitkering omdat ze dus is afgekeurd vanwege borderline. Ik denk dat zij voor altijd in de uitkering blijft.
En daar heb je 4 (!) peperdure Apple-gadgets voor nodig!quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:48 schreef Wespensteek het volgende:
Je moet dus constant beschikbaar zijn en op internet kunnen kijken om te zien of er een vacature is.
Oh zeker. Maar als je uit de staatsruif vreet, dan mag je best eisen stellen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:47 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Gelukkig mogen mensen nog zelf bepalen wat ze met hun spullen doen, wat voor kleren ze dragen, wat ze dagelijks eten en wanneer ze naar bed gaan
Ok, dank je.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:54 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
WGA is voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten.
Bij mijn weten moet je in de bijstand echt wel een verklaring afgeven waarom je in een dure BMW rijdt. Maar het is meer dan dat. Geen bestedingspolitie, maar de mentaliteit moet anders. Iemand die dure gadgets bezit en wel vreet uit de staatsruif moet zich achter zijn oren krabben. Dáár gaat het om.quote:Wat mensen met hun geld doen in een uitkering moeten ze zelf weten. Gelukkig hebben we nog geen bestedingspolitie.
Waarom? mag iemand met een uitkering niet sparen voor gadgets? Moet-ie, omdat-ie een uitkering heeft, elke vorm van genot en ontspanning ook maar meteen afschaffen?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:57 schreef El_Matador het volgende:
Iemand die dure gadgets bezit en wel vreet uit de staatsruif moet zich achter zijn oren krabben. Dáár gaat het om.
Mensen met een uitkering mogen geen gadgets kopen. Anders boete!quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:54 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
WGA is voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten. Wat mensen met hun geld doen in een uitkering moeten ze zelf weten. Gelukkig hebben we nog geen bestedingspolitie.
Ja.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:58 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Waarom? mag iemand met een uitkering niet sparen voor gadgets? Moet-ie, omdat-ie een uitkering heeft, elke vorm van genot en ontspanning ook maar meteen afschaffen?
Bijstand is gewoon net als WW, maar dan wat later.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:59 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Ja in de bijstand ja. Maar als je gewoon een WIA uitkering hebt en je kunt die gadgets betalen, dan moeten ze dat helemaal zelf weten. Als je af en toe die gadgets kunt kopen en je laat andere dingen. Prima toch. Het zal geen vetpet zijn, maar je hoeft geen dingen te laten omdat je toevallig in een uitkering zit. Het is dan je eigen geld, waar je geen verantwoording voor af hoeft te leggen.
NOgmaals voor bijstand is het idd anders, maar bij een WW of WIA moet je het gewoon zelf weten.
Dank voor de link. De meeste wajongers zitten dus al in een werkregeling en zijn dus al op zoek naar werk of werken deels. Overigens vind ik persoonlijk wel grappig dat de meeste Wajong uitkeringen stoppen wegens detentie (360) en wegens herbeoordeling maar 49. Wat er gaat gebeuren als deze grote groep zijn uitkering kwijtraakt laat zich raden. Voor de Wajong was er trouwens AAW, dat zal men vroeger gekregen hebben.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:50 schreef dotKoen het volgende:
Het grootste deel van de huidige WAJONG-ers heeft een psychische of ontwikkelingsstoornis (http://www.uwv.nl/overuwv(...)nformatie%202012.pdf). Ik vraag me inderdaad - met eerdere posters in dit topic - hoe vroeger met deze mensen werd omgegaan. Volgens mij waren dit echt niet allemaal bedelaars of criminelen, maar participeerde een groot deel van deze mensen in de maatschappij. Ik denk dat de toegenomen complexiteit van de maatschappij voor een deel bijdraagt dat deze mensen uitvallen, maar het feit dat er nu diagnoses voor deze mensen zijn ook. Een persoon met een borderline persoonlijkheidsstoornis was vroeger gewoon een 'moeilijk mens' en toch echt op zichzelf aangewezen om geld te verdienen.
Alleen is het wel een recht.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:02 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Ja.
Die persoon leeft op gemeenschapsgeld. Extraatjes zijn dan wat mij betreft echt niet nodig. Het is een gunst, geen recht.
We hebben het hier over de Wajong. Het merendeel heeft daarvoor echt nog geen enkele cent premie betaald.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:04 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Voor WW en WIA (WAO) gelden geen vermogenstoetsen e.d. Je hebt zelf verdomme premie voor die uitkeringen betaald. Als je die dan krijgt dan hoef je je niet te verantwoorden meer. Er zit een verschil in met bijstand (dat is het vangnet). Maar bij een arbeidsongeschiktheidsuitkering hoef je niet beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt en kan je gewoon doen en laten wat je wilt met je eigen geld.
Je kunt beter hier niet reageren want je beweert wel zulke onzin dat jouw hele geloofwaardigheid voorgoed dreigt te verdwijnen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:02 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bijstand is gewoon net als WW, maar dan wat later.
Ik zeg niet dat mensen niks mogen kopen of niet mogen genieten; juist wel.
Ik vraag me slechts af waarom je niet duidelijk mag maken dat je die dingen betaald hebt van andermans geld.
En dat mag ook, voor de mensen die dat echt nodig hebbenquote:
Je vergeet nog de beroepsprocedures.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:06 schreef Re het volgende:
uurtje herkeurings consult per geval, minimaal, zeg 4-5 uur qua verschillende disciplines om te herkeuren
dus 1 miljoen werkuren a 250 per uur
mag wat kosten natuurlijk
denk dat je met 1 miljard wel klaar bent jaquote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je vergeet nog de beroepsprocedures.
Dat detentie zo'n belangrijke oorzaak van het stoppen van een Wajong-uitkering is, laat wel zien waaruit de Wajongpopulatie grotendeels bestaat. Psychische, psychiatrische en ontwikkelingsstoornissen zijn immers naast risicofactoren voor arbeidsongeschiktheid ook risicofactoren voor delinquent gedrag. Het doet het imago van Wajongers in ieder geval geen goed (ook niet bij mij).quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:05 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dank voor de link. De meeste wajongers zitten dus al in een werkregeling en zijn dus al op zoek naar werk of werken deels. Overigens vind ik persoonlijk wel grappig dat de meeste Wajong uitkeringen stoppen wegens detentie (360) en wegens herbeoordeling maar 49. Wat er gaat gebeuren als deze grote groep zijn uitkering kwijtraakt laat zich raden. Voor de Wajong was er trouwens AAW, dat zal men vroeger gekregen hebben.
Ik maak mij eerder zorgen dat het zoveel voorkomt want helemaal uit de duim gezogen zijn de problemen zeker niet. In mijn ogen wordt het dus een leuke chaos als je deze "probleem" gevallen als werkgever gedwongen van een baan moet voorzien, maar goed dit kabinet kiest ervoor en de VVD staat te juichen omdat de uitkeringen minder geld kosten.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:10 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat detentie zo'n belangrijke oorzaak van het stoppen van een Wajong-uitkering is, laat wel zien waaruit de Wajongpopulatie grotendeels bestaat. Psychische, psychiatrische en ontwikkelingsstoornissen zijn immers naast risicofactoren voor arbeidsongeschiktheid ook risicofactoren voor delinquent gedrag. Het doet het imago van Wajongers in ieder geval geen goed (ook niet bij mij).
Dat is dus onjuist omdat de meesten gewoon in een werkregeling zitten. Als je volledig werkt stopt jouw Wajong niet maar loopt door zelfs al krijg je helemaal geen uitkering meer. De werkgever kan echter profiteren van de voordelen van het aannemen van een Wajonger. Je gaat past uit de Wajong na herkeuring, overlijden, detentie en nog wat dingen, vaak geldt in de Wajong dan blijf je erin.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:05 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
We hebben het hier over de Wajong. Het merendeel heeft daarvoor echt nog geen enkele cent premie betaald.
Een bedrijf dat geen boete wil krijgen kan hem gaan betalen om thuis te blijven en gewoon subsidie geld terugvragen omdat ze hem een baan hebben gegeven.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:24 schreef hijweer het volgende:
Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat, mijn broer heeft asperger en die wil echt heel graag werken,maar dan moet er wel hulp op de werkvloer zijn. Sowieso de stap om naar een onbekend bedrijf te gaan is voor hem doodeng, hij is nu 27 en ik moest tot een jaar geleden nog met hem samen naar de supermarkt, omdat ie anders in de stress schoot.
Fysiek kan die best werken, maar alleen al dat je voor alles zijn handje moet vasthouden lijkt mij op de werkvloer echt niet te gaan werken, tenzij er iemand is die hem snapt en begeleid. En als ie die stap dan zou maken, en het lukt hem na 3 keer niet meer om op te komen dagen, wat dan?
Dat zal namelijk heel veel gaan gebeuren als er geen goede vorm van begeleiding is. Dus dat gaat nog leuk worden. Er zitten ook genoeg mensen in de Wajong MET een goede reden. Terwijl ze van de buitenkant best lijken te kunnen werken.
Het syndroom van Asperger is inderdaad gewoon een hersenziekte die je niet aan de buitenkant ziet. Daar heb ik uiteraard begrip voor, maar ik vraag me oprecht af hoe het 40 jaar geleden ging met mensen met een arbeidshandicap door een autisme-spectrumstoornis. Werden ze gedwongen toch te werken? Hoe ging dat?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:24 schreef hijweer het volgende:
Dat zal namelijk heel veel gaan gebeuren als er geen goede vorm van begeleiding is. Dus dat gaat nog leuk worden. Er zitten ook genoeg mensen in de Wajong MET een goede reden. Terwijl ze van de buitenkant best lijken te kunnen werken.
WAO-ers zijn al lang herkeurd, verdiep je toch eens in de materie voordat je de onderbuik laat leeglopen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:29 schreef De_Ilias het volgende:
GRAAAG!!!!!
Ook graag voor die WAO-ers, ik ken zoveel mensen met een een ziekte uitkering die gewoon perfect instaat zijn om te werken, het zijn vooral Marokkanen. GRAAG aanpakken dit soort kakerlakken!!!!
Liever vandaag dan morgen, zoveel mensen die gewoon een uitkering krijgen omdat ze zogenaamd ziek zijn of een handicap hebben terwijl dit niet zo is, en mijn ouders (en die van andere) hard werken om rond te komen, ik kan hier zo boos om worden.
Dan is die herkeuring niet goed verlopen, (ik woon niet meer in Nederland dus ik ben niet op de hoogte van alle zaken rondom dit onderwerp.)quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:32 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
WAO-ers zijn al lang herkeurd, verdiep je toch eens in de materie voordat je de onderbuik laat leeglopen.
de wet maakte dat mogelijk, dus waarom zouden ze het niet doen om flink geld te besparen?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:33 schreef FAUSTI het volgende:
Dit hadden ze dan bij de gemeente eens neer moeten leggen, hun flikkerde iedereen zo hop de wajong in. Want dat was gemakkelijker...
Toen had je de AAW.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:31 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Het syndroom van Asperger is inderdaad gewoon een hersenziekte die je niet aan de buitenkant ziet. Daar heb ik uiteraard begrip voor, maar ik vraag me oprecht af hoe het 40 jaar geleden ging met mensen met een arbeidshandicap door een autisme-spectrumstoornis. Werden ze gedwongen toch te werken? Hoe ging dat?
Gelukkig weerhoud jouw gebrek aan kennis je niet mensen voor kakkerlakken uit te maken.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:33 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Dan is die herkeuring niet goed verlopen, (ik woon niet meer in Nederland dus ik ben niet op de hoogte van alle zaken rondom dit onderwerp.)
De WGA is een onderdeel van die WIA. Je weet wel, zo'n werknemersverzekering waar je gewoon netjes premie voor betaalt. Overigens krijg je zo'n uitkering ook maar tuidelijk.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ga maar lief met je dure gadgets spelen. Een ander hoest jouw WGA-uitkering (zolang jij het niet uitlegt, ga ik ervan uit dat het een overheidssoepsiedie is) wel op. Voel je vooral niet schuldig voor wat jij de samenleving kost terwijl je speelt met gadgets die zelfs hardwerkende lageloners wel op hun buik kunnen schrijven.
quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:36 schreef Fides het volgende:
Toen ik puber als uitzendkracht werkte bij het UWV (jaartje of 10 geleden denk ik) kwam ik in dossiers soms handgeschreven Franstalige doktersmemo´tjes tegen waar dan opstond dat een of andere arts in Tanger of Tetouan bevestigde dan meneer A nog "mal" was en heel veel "souffrance" had:') Die hadden ze opgestuurd toen ze op "vakantie" waren in Marokko (dit ging overigens wel vaak om 50+ers die afgekeurd waren in een de WAO zaten) en de keuring in NL hadden gemist.
Juist, en daar hangt iedere keer het probleem. Teveel geschuifel met de cijfertjes...quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:34 schreef Re het volgende:
[..]
de wet maakte dat mogelijk, dus waarom zouden ze het niet doen om flink geld te besparen?
Waarschijnlijk hadden ze toen een baan. Iets wat ook gewoon kan als je Asperger hebt.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:31 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Het syndroom van Asperger is inderdaad gewoon een hersenziekte die je niet aan de buitenkant ziet. Daar heb ik uiteraard begrip voor, maar ik vraag me oprecht af hoe het 40 jaar geleden ging met mensen met een arbeidshandicap door een autisme-spectrumstoornis. Werden ze gedwongen toch te werken? Hoe ging dat?
Ik ken mensen die nu nog steeds genieten van een WAO, terwijl zij instaat zijn om werk te verrichten, en naast hun WAO ook nog eens zwart werk verrichten in hun eigen omgeving. Dat zijn kakerlakken, die hard aangepakt moeten worden, en bewijst en bevestigd ook het feit dat zo een zogenaamde herkeuring niet helemaal juist is verlopen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Gelukkig weerhoud jouw gebrek aan kennis je niet mensen voor kakkerlakken uit te maken.
Die vielen uit, met vaak veel grotere problemen voor de maatschappij dan nu ze in de wajong zitten.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:31 schreef dotKoen het volgende:
Die mensen raakten overigens wel na verloop van tijd hun gratis geld kwijt:P Dus het UWV ging daar gelukkig niet mee akkoord, maar hilarisch was het wel.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mooi verhaal. Al is het eigenlijk ernstig.
Dat ligt er denk ik aan hoe ernstig de stoornis is, daarvoor had je dacht ik iets van gehandicapten uitkering of zo. Hier staat het antwoord mogelijk wel in: http://media.leidenuniv.nl/legacy/rm-hsz-2011-01.pdfquote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:36 schreef dotKoen het volgende:
Ok, vanaf 1975 was er de AAW. En nog daarvoor? Sinds wanneer worden mensen met een ontwikkelingsstoornis om die reden afgekeurd en krijgen ze een uitkering?
Van adhd heb je iig nog niet de flauwste notiequote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:45 schreef PaarsBeestje het volgende:
Terecht. En als je echt niet kunt werken, zul je vast opnieuw worden afgekeurd en krijg je gewoon weer Wajong. Ik heb overigens er helemaal geen moeite mee dat die jongeren die echt lichamelijk of geestelijk dusdanig beperkt zijn dat ze niet kunnen werken een uitkering krijgen. Maar eens in de zoveel tijd herijken en kijken of de mogelijkheden zijn verbeterd, is helemaal geen slecht idee. Met adhd kun je gewoon gaan schoffelen.
Alleen geen hond die ze wil hebbenquote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:04 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Van adhd heb je iig nog niet de flauwste notie
ADHD'ers kunnen prima werken, als je ze de ruimte geeft en begrip kunt opbrengen voor het feit dat ze uitermate grillig kunnen zijn.
Werken ver onder je niveau hou je nooit lang vol.
Als je dat al.zwaar werk noemt vraag ik me af wat jou het idee geeft dat je een beeld hebt bij "hard werken".quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Natuurlijk vraagt dat energie, maar zo is het leven. En je zal meer verdienen met je opdrachten die je zitten achter je computertje uit kan voeren, logisch.
Ik heb zelf 8 jaar als bakker gewerkt. Zwaar werk, maar erg tof en voldoening gevend. En mijn eerste salaris in mijn vakgebied was niet zoveel hoger dan mijn laatste salaris als bakker (zonder opleiding of diploma's maar met ervaring).
We moeten af van het idee dat iedereen maar gewoon kan gaan liggen genieten in die hangmatten die de overheid biedt.
Mijn pa is heftig ADHD'er. En heeft toch een aantal topbanen weten te versieren, tot het prive ontmoeten van Prins Bernhard aan toe.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:08 schreef betyar het volgende:
[..]
Alleen geen hond die ze wil hebben![]()
![]()
Lekker in de stront laten zakken dan maar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |