Bron: http://www.nu.nl/economie(...)ngers-herkeuren.htmlquote:Iedereen met een uitkering voor jong-gehandicapten wordt de komende jaren herkeurd.
Alleen mensen die blijvend niet kunnen werken, mogen de Wajong-uitkering behouden, schrijft staatssecretaris van Sociale Zaken Jetta Klijnsma (PvdA) in een Kamerbrief. Dit was in april ook al aangekondigd in het sociaal akkoord met de sociale partners.
Wajongers die volgens de keurders kunnen werken, kunnen een bijstandsuitkering aanvragen. Ook kunnen ze van de gemeente hulp vragen bij hun re-integratie.
Van de 230 duizend jongeren die de Wajong-uitkering ontvangen blijven er volgens het kabinet slechts veertigduizend volledig en blijvend gehandicapt, schrijft de Volkskrant.
Achteruitgang
Voor een deel van de Wajongers betekent de overgang naar de bijstand dat ze er in inkomen op achteruitgaan. Het aantal Wajong-uitkeringen steeg vooral nadat gemeenten in 2006 verantwoordelijk werden voor de bijstand.
Veel bijstandsontvangers die van jongs af aan gehandicapt waren werden doorgestuurd naar de Wajong. Dat was voor de gemeenten voordelig omdat zij de bijstand zelf betalen en de Wajong door het rijk wordt betaald.
Het werk dat gehandicapten nu bij sociale werkplaatsen doen, moeten zij volgens Klijnsma bij gewone bedrijven gaan doen. Werkgevers moeten van Klijnsma arbeidsgehandicapten aannemen. Er moeten voor die groep extra banen bij komen. Als dat niet gebeurt, legt Klijnsma een quotum op.
Boete
Een nader te bepalen percentage van het personeel moet dan arbeidsgehandicapt zijn. Anders volgt een boete van vijfduizend euro per jaar per arbeidsplaats die door een gehandicapte bezet had moeten zijn. Dit geldt niet voor werkgevers met minder dan 25 werknemers.
Van het quotum wordt afgezien als werkgevers vrijwillig arbeidsplaatsen voor gehandicapten creëren. Het gaat om 2500 banen volgend jaar, dat moet groeien naar honderdduizend in 2026.
Minimumloon
Arbeidsgehandicapten moeten minimaal het minimumloon krijgen. Als hun productie minder waard is dan wat zij kosten, krijgen werkgevers subsidie om het verschil goed te maken.
Daar is 480 miljoen euro voor beschikbaar gesteld. Eerder was het de bedoeling dat werkgevers onder het minimumloon mochten betalen en dat gemeenten dat zouden aanvullen, maar dat stuitte op bezwaren van de oppositie.
Investering
GroenLinks is niet te spreken over de manier waarop Jetta Klijnsma arbeidsgehandicapten aan de slag wil helpen.
Het kabinet bezuinigt op sociale werkplaatsen en pakt jonggehandicapten hun Wajonguitkering af, maar ''doet ondertussen niks om deze mensen bij reguliere werkgevers aan het werk te krijgen'', constateert GroenLinks-Kamerlid Linda Voortman. ''Dat vergt namelijk investering, begeleiding en een stevig quotum.
Dat ze misschien toch moet gaan werken?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:32 schreef Godtje het volgende:
[..]
Wat vrees je? Ja het ergste, maar ik heb geen idee wat je met ergste wil zeggen.
Oh excuus.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:32 schreef Godtje het volgende:
[..]
Wat vrees je? Ja het ergste, maar ik heb geen idee wat je met ergste wil zeggen.
Wie weet... spannend moment!quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:32 schreef motorbloempje het volgende:
Dat ze misschien toch moet gaan werken?
Als ze echt niet kunnen werken dan zal de keuring dat uitwijzen lijkt mij.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:33 schreef summer2bird het volgende:
Oh excuus.
Dat veel jongeren die echt niet kunnen werken, toch in de bijstand gezet worden.
En dan heb ik het niet over de jongeren die thuis wonen ect.
Nee, natuurlijk niet. Die soepele regels voor de Wajong zijn door de neoliberalen opgezet en dus zijn zij schuldig aan de huidige situatie die nu weer door sociaal links wordt recht gezet.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:35 schreef Confetti het volgende:
Godzijdank worden ze eindelijk wakker. Er wordt op grote school fraude gepleegd.
Wajongers staan synoniem aan uitschot. 95% dan.
In het artikel staat:quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:41 schreef Catkiller het volgende:
Gek toch, dat er fraude komt wanneer je uitkeringen weg geeft waarbij je de ontvangende partij vervolgens met rust laat zodat deze op de bank kan blijven zitten.
Dom beleid van onze eigen overheid dus.quote:Het aantal Wajong-uitkeringen steeg vooral nadat gemeenten in 2006 verantwoordelijk werden voor de bijstand.
Veel bijstandsontvangers die van jongs af aan gehandicapt waren werden doorgestuurd naar de Wajong. Dat was voor de gemeenten voordelig omdat zij de bijstand zelf betalen en de Wajong door het rijk wordt betaald.
En dat terwijl CDA, VVD en D'66 voor dit domme beleid verantwoordelijk zijn?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:42 schreef Smack10 het volgende:
Na die keuring zal de PVDA hooguit 3 zetels overhouden
Waarom is het logisch dat je alleen volledig arbeidsongeschikt bent? Ik ze hier namelijk helemaal geen logica in en denk dat mensen met een handicap of chronische ziekte heel goed een percentage arbeidsongeschikt kunnen zijn. De oude regeling was gewoon uitstekend totdat men besloot dat gemeenten het maar moesten gaan beslissen en ook nog eens uit andere potjes ging werken. Men heeft de regeling verkracht en vervolgens wordt een goede regeling opgeblazen. Nu krijg je een vreemde regeling waarbij werkgevers iemand die deels arbeidsongeschikt is een te hoog loon moeten betalen en die moeten dat terugvragen via administratieve regelingen die waarschijnlijk ook weer gecontroleerd worden en gelijktijdig weer fraude gevoelig zijn.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:45 schreef PaarsBeestje het volgende:
Terecht. En als je echt niet kunt werken, zul je vast opnieuw worden afgekeurd en krijg je gewoon weer Wajong. Ik heb overigens er helemaal geen moeite mee dat die jongeren die echt lichamelijk of geestelijk dusdanig beperkt zijn dat ze niet kunnen werken een uitkering krijgen. Maar eens in de zoveel tijd herijken en kijken of de mogelijkheden zijn verbeterd, is helemaal geen slecht idee. Met adhd kun je gewoon gaan schoffelen.
Ook.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:32 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Dat ze misschien toch moet gaan werken?
Dit inderdaad. Mijn broertje is er een van.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik denk dat serieus iedereen wel een wajonger kent die gewoon aan de slag kan..
Ik niet of hooguit 5 minuten.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:52 schreef raptorix het volgende:
Iedereen kan vuil pikken of graffiti's verwijderen.
Waarom is het logisch dat je een uitkering krijgt als je gedeeltelijk gewoon kunt werken? Het ontslaat je niet van het feit dat je nog steeds wordt geacht een bijdrage te leveren aan deze maatschappij. Ok, je hebt dan misschien een handicap, maar dat betekent niet dat we je dan voor de rest van je leven maar af moeten schrijven. Wat is er mis met een herkeuring? Misschien is de situatie wel verbeterd en kan de herkeurde nu wel (al dan niet gedeeltelijk) werken?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:50 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waarom is het logisch dat je alleen volledig arbeidsongeschikt bent? Ik ze hier namelijk helemaal geen logica in en denk dat mensen met een handicap of chronische ziekte heel goed een percentage arbeidsongeschikt kunnen zijn. De oude regeling was gewoon uitstekend totdat men besloot dat gemeenten het maar moesten gaan beslissen en ook nog eens uit andere potjes ging werken. Men heeft de regeling verkracht en vervolgens wordt een goede regeling opgeblazen. Nu krijg je een vreemde regeling waarbij werkgevers iemand die deels arbeidsongeschikt is een te hoog loon moeten betalen en die moeten dat terugvragen via administratieve regelingen die waarschijnlijk ook weer gecontroleerd worden en gelijktijdig weer fraude gevoelig zijn.
Er kan een heleboel alleen willen werkgevers dat vaak niet omdat je minder "opbrengt" en ze grotere risico's lopen op uitval en weet ik wat. Het kromme van de hele discussie is dat onze overheid de kosten van de zieke werknemer bij de werkgevers legt en het vervolgens vreemd vindt dat chronisch zieken en gehandicapten moeilijk een baan vinden en die mensen ook nog eens gaat straffen door hun uitkering te veranderen. Een werknemer die minder belast kan worden dan andere werknemers is gewoon lastig en al die extra administratie om het geld terug te krijgen is ook lastig.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:56 schreef utrecht1970 het volgende:
Zou er niet meer gekeken moeten worden naar wat je wel kan ipv wat je niet kan.
Het is lullig als je het werk, dat je wel kan doen niet leuk vind, maar waarom moet de overheid dat bekostigen.
Volgens mij moet de gemiddelde wajonger best als call center medewerker ofzo aan de slag kunnen.
Ik woon in een instelling.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:59 schreef arjan1212 het volgende:
Van de 230 duizend jongeren die de Wajong-uitkering ontvangen blijven er volgens het kabinet slechts veertigduizend volledig en blijvend gehandicapt
uit de OP
Betekend dit dat alleen een gehandicapte die in een instelling woont nog wajong krijgt die ie volledig aan de instelling moet afstaan, en vervolgens 300 euro , 75 euro per week zakgeld krijgt?
Volgens mij is het in Nederland uit sociaal motief zo dat je bij ziekte en handicap op zijn minst een sociaal minimum krijgt als uitkering, eventueel als aanvulling op een klein loon. Dat zou gewoon moeten gelden voor alle zieke en gehandicapte mensen in mijn ogen. Dat je moet solliciteren als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent is ook al tijden zo dus het is niet zo dat je maar thuis kunt zitten. Feit is alleen wel dat bijna geen werkgever mensen met een arbeidshandicap aanneemt.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:57 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Waarom is het logisch dat je een uitkering krijgt als je gedeeltelijk gewoon kunt werken? Het ontslaat je niet van het feit dat je nog steeds wordt geacht een bijdrage te leveren aan deze maatschappij. Ok, je hebt dan misschien een handicap, maar dat betekent niet dat we je dan voor de rest van je leven maar af moeten schrijven. Wat is er mis met een herkeuring? Misschien is de situatie wel verbeterd en kan de herkeurde nu wel (al dan niet gedeeltelijk) werken?
Ze kijken denk ik naar de aantallen wajongers voordat de bijstand regeling werd veranderd door kabinet Balkenende 2.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:04 schreef vosss het volgende:
Ik vraag me af hoe de overheid op voorhand weet dat van de 230.000 mensen er 40.000 overblijven die in aanmerking komen voor die uitkering.
Hoe kunnen ze dat in godsnaam weten? Zijn er 190.000 gevallen waar in hun dossier staat dat ze best kunnen werken indien ze goedgekeurd worden?!
Of hoe zit dit?
quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:33 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Oh excuus.
Dat veel jongeren die echt niet kunnen werken, toch in de bijstand gezet worden.
En dan heb ik het niet over de jongeren die thuis wonen ect.
Jij gaat er automatisch vanuit dat alle zieken en gehandicapten helemaal niets meer kunnen en als een potplant verzorgd moeten worden. Dat is gewoon niet zo. De meeste kunnen best nog wat of zelfs heel veel. Waarom zou je die gelijk met een Wajong uitkering af moeten schrijven? Laat ze werken tot hun vermogen en spijker de rest bij (als dat al nodig is, want de Wajong is niet bepaald een vetpot).quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Volgens mij is het in Nederland uit sociaal motief zo dat je bij ziekte en handicap op zijn minst een sociaal minimum krijgt als uitkering, eventueel als aanvulling op een klein loon. Dat zou gewoon moeten gelden voor alle zieke en gehandicapte mensen in mijn ogen. Dat je moet solliciteren als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent is ook al tijden zo dus het is niet zo dat je maar thuis kunt zitten. Feit is alleen wel dat bijna geen werkgever mensen met een arbeidshandicap aanneemt.
Het kabinet leeft op een roze wolk en denkt dat werkgevers en werknemers allemaal staan te juichen als er chronisch zieken en gehandicapten bij hun komen werken. Het wordt gewoon weer één grote flop waarbij veel mensen thuis blijven zitten en een aantal uitgebuit worden om tegen minimumloon te werken en de werkgevers maar subsidie terugvragen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:05 schreef arjan1212 het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)opnieuw-keuren.dhtml
hier het artikel uit de volkskrant waar nu.nl naar verwijst
Het gaat allemaal nog veel verder, de sociale werkplaatsen krijgen er niemand meer bij; op de lange duur ( als iedereen met pensioen is o.i.d ) worden die gesloten
in totaal zijn er 700.000 mensen afhankelijk van al deze regelingen, en de insteek word werken voor je uitkering.
Indien mensen kunnen werken moeten ze gewoon gaan werken. Ik ken veel wajong'ers die wajong hebben omdat ze niks willen doen. Deze moeten er gewoon uitgefilterd worden. Meteen dat gejank dat ze onterecht aangepakt worden.... Ik ben blij dat er een keer op gecontroleerd wordtquote:
Jij vind vast wel een baantje als receptionist o.i.d waarbij je de beschiking over een pc met internet hebt.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:00 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Als ik straks de hele dag moet werken, zullen jullie mijn geweldige bijdragen op dit forum moeten missen.
![]()
En wat is FOK! zonder mijn geweldige bijdragen? Toch?
Natuurlijk, een wajonger* kan, net als ieder ander, prima zo'n baantje uitoefenen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:56 schreef utrecht1970 het volgende:
Zou er niet meer gekeken moeten worden naar wat je wel kan ipv wat je niet kan.
Het is lullig als je het werk, dat je wel kan doen niet leuk vind, maar waarom moet de overheid dat bekostigen.
Volgens mij moet de gemiddelde wajonger best als call center medewerker ofzo aan de slag kunnen.
Dan begrijp je maar weinig van mijn verhaal want ik geef juist aan dat veel arbeidsgehandicapten en zieken best wel wat kunnen maar dus wel gedeeltelijk een arbeidshandicap hebben. Het is dus vreemd dat er een regeling komt waarbij het alles of niets is.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:09 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Jij gaat er automatisch vanuit dat alle zieken en gehandicapten helemaal niets meer kunnen en als een potplant verzorgd moeten worden. Dat is gewoon niet zo. De meeste kunnen best nog wat of zelfs heel veel. Waarom zou je die gelijk met een Wajong uitkering af moeten schrijven? Laat ze werken tot hun vermogen en spijker de rest bij (als dat al nodig is, want de Wajong is niet bepaald een vetpot).
Dat denk je. Iemand die het zeker weet? Ik vind het nogal wat om op voorhand voor een herkeuring te roepen dat 190.000 mensen van de 230.000 mensen gewoon aan de bak kunnen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:05 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ze kijken denk ik naar de aantallen wajongers voordat de bijstand regeling werd veranderd door kabinet Balkenende 2.
Maar stel nou dat we in een minder welvarend land zouden wonen. Een land waarin we zelfs al een stukje zijn veranderd. Maar stel even een stuk extremer. Dat je in een land zoals Thailand of Laos woont waar niet dezelfde sociale zekerheden zijn.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:12 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het kabinet leeft op een roze wolk en denkt dat werkgevers en werknemers allemaal staan te juichen als er chronisch zieken en gehandicapten bij hun komen werken. Het wordt gewoon weer één grote flop waarbij veel mensen thuis blijven zitten en een aantal uitgebuit worden om tegen minimumloon te werken en de werkgevers maar subsidie terugvragen.
Het gaat veel verder dan dat, zelfs in de tijden van Paars waren er al ruim meer dan 100.000 Wajongers. Geen idee waarop ze het baseren verder.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat denk je. Iemand die het zeker weet? Ik vind het nogal wat om op voorhand voor een herkeuring te roepen dat 190.000 mensen van de 230.000 mensen gewoon aan de bak kunnen.
Dat is 82,6% van de mensen die momenteel zo een uitkering vangt.
Er staat niet dat die 190.000 fulltime kan werken he, er staat dat ze kunnen werkenquote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat denk je. Iemand die het zeker weet? Ik vind het nogal wat om op voorhand voor een herkeuring te roepen dat 190.000 mensen van de 230.000 mensen gewoon aan de bak kunnen.
Dat is 82,6% van de mensen die momenteel zo een uitkering vangt.
En zijn die dan voorheen volledig onterecht afgekeurd of hoe moet ik dit precies zien?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:17 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Er staat niet dat die 190.000 fulltime kan werken he, er staat dat ze kunnen werken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |