abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_128331967

Het topic voor accountancy studenten!

Wat is een accountant? Een accountant (accomptant, rekenaar, rekenmeester) is iemand die beroepsmatig jaarrekeningen controleert, jaarrekeningen opmaakt of financiële administraties voert. Voor dit beroep is een speciale opleiding nodig. In veel landen is het, net als in Nederland en België, een wettelijk beschermde titel.

Als accountant heb je als geen ander zicht op hoe een onderneming in elkaar steekt. Je gaat alle cijfers na en analyseert deze. Hierdoor kun je bijvoorbeeld zien of een medewerker mogelijk fraudeert, of dat er een flinke winst gemaakt kan worden. Deze inzichten moet je goed kunnen communiceren naar je klanten. Je bent dus vooral ook veel met mensen bezig, wat het werk erg afwisselend maakt. Omdat jouw adviezen letterlijk goud kunnen opleveren, ben je een heel belangrijke gesprekspartner voor je klanten.

Je ziet als accountant of het financieel goed of slecht gaat met een onderneming. Op die manier weet je als geen ander of een bepaalde investering verantwoord is of dat er bijvoorbeeld een nieuwe vestiging van een restaurant geopend kan worden. In sommige bedrijven bekijk je hoe de verschillende afdelingen, zoals inkoop, marketing en personeel zijn opgezet. Gaat alles wel volgens de regels en wordt alles gedaan zoals het hoort? Jij ziet hoe zaken anders georganiseerd moeten worden en adviseert hierbij de directie. Als je bij een kleinere onderneming werkt, help je bij het voeren van de administratie en stel je de jaarrekeningen samen. Daarnaast geef je advies over de te volgen bedrijfsvoering. Je komt bij de meest uiteenlopende bedrijven en instellingen over de vloer en ontmoet daarbij ook veel verschillende mensen.

Eén keer per jaar worden de cijfers voor de jaarrekening van een bedrijf of instantie op een rij gezet. Daaruit blijkt bijvoorbeeld waar het geld aan uitgegeven is en wat er allemaal binnen is gekomen. Je bekijkt of alle inkomsten en uitgaven kloppen. Vervolgens geef je een verklaring af. Die verklaring is erg belangrijk voor de financiële partners van het bedrijf:

• Voor banken, om te beslissen of ze een lening willen geven
• Voor aandeelhouders, om te zien hoe er met hun geld om is gegaan en of er genoeg winst is gemaakt
• En voor de overheid, bij het verstrekken van subsidies
(Bron)



Er zijn twee soorten accountants: De AA (Accountant-administratieconsulent) en de RA (Registeraccountant). Respectievelijk dient hiervoor een HBO+ en Universitaire opleiding voor gevolgd te worden. Om de AA/RA titel te mogen voeren dient eveneens een praktijkstage van 3 jaar gevolgd te worden.

In dit topic kunnen (toekomstige) HBO, HBO+ en Universitaire studenten hun ei kwijt over hun studie, roddelen over nieuwe RJ/IFRS standaarden en emotionele steun zoeken voor de OAT en andere landelijke tentamens.



Waar kun je studeren?

Hogescholen:
Hogeschool Arnhem/Nijmegen
Avans Hogeschool Breda
Avans Hogeschool Den Bosch
Fontys Hogeschool Eindhoven
Haagse Hogeschool
Hanze Hogeschool Groningen
Hogeschool van Amsterdam (HES/HvA)
Hogeschool INHOLLAND Alkmaar
Hogeschool INHOLLAND Diemen
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam/Paramaribo
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Hogeschool Rotterdam
Saxion Hogeschool Deventer/Enschede
Hogeschool Utrecht
Christelijke Hogeschool Windesheim
Hogeschool Zuyd Sittard
Hogeschool LOI
Markus Verbeek Praehep Nederland
Markus Verbeek Praehep Curaçao
NCOI

Universiteiten:
Nyenrode Business University
Rijksuniversiteit Groningen
Vrije Universiteit Amsterdam
Erasmus Universiteit Rotterdam
Universiteit van Tilburg
Universiteit van Maastricht
UNA / Curises (University of the Netherlands Antilles)

Handige websites:
www.eenaccountantzietalles.nl
www.accountancyinfo.nl
www.nba.nl
www.nbayoungprofs.nl
WGR / Werken bij de grote 4 (E&Y, KPMG, PWC en Deloitte) - Deel 9
pi_128332148
DFD?
pi_128332712
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:09 schreef MJ23 het volgende:
DFD?
Data flow diagram
Een stroomdiagram dus
pi_128340820
Morgen laatste tentamen :D als ik geen herkansingen heb
pi_128342232
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:09 schreef MJ23 het volgende:
DFD?
Idd. Stroomdiagram van een proces. Had het in hoofdlijnen gedaan maar moet het concreter doen. Net 2 gedaan. Nog 3 te gaan. Wordt nachtwerk weer :P Dan ff lay out nalopen.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:22 schreef MJ23 het volgende:
Morgen laatste tentamen :D als ik geen herkansingen heb
Succes dan ;)
pi_128349689
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:51 schreef LUFC het volgende:

[..]

Idd. Stroomdiagram van een proces. Had het in hoofdlijnen gedaan maar moet het concreter doen. Net 2 gedaan. Nog 3 te gaan. Wordt nachtwerk weer :P Dan ff lay out nalopen.

[..]

Succes dan ;)
Opgestuurd. Hoop echt dat het nu goed is. Anders word ik gek denk ik. Heb sowieso maar tot 19 juli dus is heel krap aan.
pi_128350183
Voor de mensen die al werken, wat waren jullie startsalarissen?
pi_128360991
Scriptie doorgezet naar de 2e beoordelaar. Spannend i.v.m. deadline.
pi_128507882
En al bericht? Ik heb vrijdag m'n verdediging. Nog 1 vak en de verdediging en dan is m'n HBO binnen :D

Iemand die z'n master aan de UVA of Erasmus volgt?
pi_128515074
Nou schakelprogramma in 1x afgerond. In september dan eindelijk starten met de MSc.
pi_128520662
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 18:49 schreef MJ23 het volgende:
En al bericht? Ik heb vrijdag m'n verdediging. Nog 1 vak en de verdediging en dan is m'n HBO binnen :D

Iemand die z'n master aan de UVA of Erasmus volgt?
Nog niet. Ik hoop eigenlijk dat ik vrijdag een e-mail kreeg. Alleen wil wel dat het goedgekeurd is dan :P Anders wacht ik liever nog wel paar dagen :P
pi_128549264
Net e-mail gehad. Nog niet goedgekeurd door 2e beoordelaar. Ben aardig gefrustreerd. DFD's zijn niet goed en nog wat kleine aanpassingen die ik vrijdag te horen krijg. Word er aardig gestoord van zo, ook al kan mijn begeleider er nu niks aan doen.
pi_128549465
Frustrerend inderdaad. Mijn DFD's waren ook niet super, maar gelukkig keken mijn begeleiders daar niet naar
pi_128549695
Klote is dat gevraagd is om ze vrijdag tijdens gesprek mee te namen, voor de voortgang. Maar enige tip die gegeven is om nog eens goed in het AIS boek te kijken. Ik hoop dat ik de process wel goed in kaart gebracht heb ermee, maar een foutje met de iconen of zo.
pi_128550052
Lekkere constructieve feedback dan.
pi_128551023
Vrijdag wel gesprek. Maar het gevoel leeft bij mij dat ik al tig gesprekken gehad heb, het elke keer aanpas en nog niet goed is. Ligt natuurlijk ook zeker aan mij, maar het was fijn geweest als sommige dingen in 1x aangegeven zouden zijn.
pi_128564997
Weet iemand toevallig welke auto je krijgt bij BDO als starter, of is dit per werknemer anders?
pi_128618786
Yeah verdediging gehaald!
  vrijdag 5 juli 2013 @ 13:42:28 #19
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_128619131
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 13:31 schreef MJ23 het volgende:
Yeah verdediging gehaald!
Feli! *O*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_128623281
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 00:20 schreef MJ23 het volgende:
Weet iemand toevallig welke auto je krijgt bij BDO als starter, of is dit per werknemer anders?
Peugeot 208 met gigagrote reclame erop.
pi_128628286
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 13:31 schreef MJ23 het volgende:
Yeah verdediging gehaald!
Gefeliciteerd!

Net gesprek gehad op school. DFD's waren niet conform de regels of zo, snap er geen reet van. Zo maar eerst kleine aanpassingen doen aan de voorpagina, iets in de conclusie etc.
pi_128628352
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 17:45 schreef LUFC het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!

Net gesprek gehad op school. DFD's waren niet conform de regels of zo, snap er geen reet van. Zo maar eerst kleine aanpassingen doen aan de voorpagina, iets in de conclusie etc.
_O- Ik heb ze als bijlage toegevoegd, meer ter visuele ondersteuning. Nooit naar regels gekeken. Je hebt gewoon moeilijke begeleiders
pi_128631452
Die verdediging sloeg helemaal nergens op. Leek meer op een informeel gesprek. Opdrachtgever is dan ook te dom om te poepen, maarja. Volgende verdediging in oktober. :')
pi_128632375
Niet gehaald?
pi_128634603
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:01 schreef LUFC het volgende:
Niet gehaald?
Wel voor accountancy, nog niet voor TI. :)
pi_128680078
En m'n diploma is ook binnen mofo's!

Zo nog even een test maken, als die goed is weet ik morgen ook of ik een baan heb :D
  zondag 7 juli 2013 @ 12:19:49 #27
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_128681147
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:40 schreef MJ23 het volgende:
En m'n diploma is ook binnen mofo's!

Zo nog even een test maken, als die goed is weet ik morgen ook of ik een baan heb :D
*boks*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_128708839
Kut DFD's. Hoe ik dit in het 2e jaar gehaald heb snap ik echt haha. Gelukkig lijkt het al iets minder ernstig dan gedacht. Dinsdagavond zeker opsturen dan hopelijk snel afspraak maken voor verdediging volgende week. Weekend de presentatie maken. Moet lukken hoop ik.
pi_128768430
Opgestuurd. Hopelijk is het nu goed en kan ik volgende week verdedigen.
pi_128777942
Yeah baan is ook binnen. Komend schooljaar starten voor zowel werk als universiteit. Iemand tips voor keuze tussen VU, UVA en Nyenrode?
pi_128787752
Zou iemand voor mij wat meer informatie kunnen geven over de mogelijkheden met accountancy? Ik werk zelf op een voortgezet onderwijs en heb meerdere gegadigden die meer willen weten over dit ambacht.

De belangrijkste vraag is eigenlijk of iemand mij het verschil kan vertellen tussen hbo- en wo accountancy. De beschikbare informatie op onderwijsinstellingen stelt dat een hbo accountant een "assistent" wordt, wat houdt dit precies in? Wat voor taken doet een hbo-accountant in een bedrijf en wat voor stof wordt er minder behandeld dan in wo? Wat zijn de voor- en nadelen van hbo ten opzichte van wo?

Wanneer ik zelf aan accountancy denk dan schieten vooral de woorden "cijfertjes" en "balansen" als eerste te binnen. In de openingspost staat echter al beknopt wat een accountant doet. Je moet niet alleen goed zijn in administratie maar ook sociaal vaardig. Wat voor aanleg draagt wezenlijk bij aan de studie accountancy? En vooral: welke kwaliteiten zouden wat jullie betreft een goed accountant eigen moeten maken?

Hoe is de markt voor accountants op het moment en hoe denken jullie dat deze zal verlopen? Ik weet bijvoorbeeld door familie dat de belastingdienst bezig is met een grote wervingsactie, hoe zit dat precies met de bedrijven? Werken er bijvoorbeeld veel oudere mensen die binnenkort met pensioen gaan of is het meer jong vlees wat er werkt?
pi_128788984
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 10:02 schreef Wizzor het volgende:
Zou iemand voor mij wat meer informatie kunnen geven over de mogelijkheden met accountancy? Ik werk zelf op een voortgezet onderwijs en heb meerdere gegadigden die meer willen weten over dit ambacht.

De belangrijkste vraag is eigenlijk of iemand mij het verschil kan vertellen tussen hbo- en wo accountancy. De beschikbare informatie op onderwijsinstellingen stelt dat een hbo accountant een "assistent" wordt, wat houdt dit precies in? Wat voor taken doet een hbo-accountant in een bedrijf en wat voor stof wordt er minder behandeld dan in wo? Wat zijn de voor- en nadelen van hbo ten opzichte van wo?

Wanneer ik zelf aan accountancy denk dan schieten vooral de woorden "cijfertjes" en "balansen" als eerste te binnen. In de openingspost staat echter al beknopt wat een accountant doet. Je moet niet alleen goed zijn in administratie maar ook sociaal vaardig. Wat voor aanleg draagt wezenlijk bij aan de studie accountancy? En vooral: welke kwaliteiten zouden wat jullie betreft een goed accountant eigen moeten maken?

Hoe is de markt voor accountants op het moment en hoe denken jullie dat deze zal verlopen? Ik weet bijvoorbeeld door familie dat de belastingdienst bezig is met een grote wervingsactie, hoe zit dat precies met de bedrijven? Werken er bijvoorbeeld veel oudere mensen die binnenkort met pensioen gaan of is het meer jong vlees wat er werkt?
Op deze website staat alles wat je vraagt:
http://www.accountantworden.nl/

Voordeel van wo is natuurlijk dat het sneller en op hoger niveau wordt gedoceerd. Daarnaast heb je ook meer keus na het wo bachelor. Kies alleen voor hbo accountancy als je accountant wil worden.
pi_128790223
Mijn hbo diploma bedrijfseconomie is binnen, althans alleen nog even ophalen binnenkort :P. Baan had ik al en nu de knoop maar doorgehakt en de inschrijving voor Nyenrode rond maken.

Keuze ging voor mij, met name vanwege de locatie voor Nyenrode of de RUG. Uiteindelijk toch voor Nyenrode gekozen omdat ik aan de open avond eind vorig jaar een positief gevoel heb over gehouden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 22:59 schreef MJ23 het volgende:
Yeah baan is ook binnen. Komend schooljaar starten voor zowel werk als universiteit. Iemand tips voor keuze tussen VU, UVA en Nyenrode?
Ik heb een tijdje terug dezelfde vraag gesteld in dit topic. Er kwam niet echt een eenduidig antwoord naar voren en het hangt vooral van voorkeuren en/of locatie af.
Na het doornemen van alle brochures ben ik van mening dat alle universiteiten gewoon een goede opleiding bieden en dat het dus linksom of rechtsom weinig uit maakt uiteindelijk.
pi_128790965
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:31 schreef Richardt. het volgende:
Mijn hbo diploma bedrijfseconomie is binnen, althans alleen nog even ophalen binnenkort :P. Baan had ik al en nu de knoop maar doorgehakt en de inschrijving voor Nyenrode rond maken.

Keuze ging voor mij, met name vanwege de locatie voor Nyenrode of de RUG. Uiteindelijk toch voor Nyenrode gekozen omdat ik aan de open avond eind vorig jaar een positief gevoel heb over gehouden.

[..]

Ik heb een tijdje terug dezelfde vraag gesteld in dit topic. Er kwam niet echt een eenduidig antwoord naar voren en het hangt vooral van voorkeuren en/of locatie af.
Na het doornemen van alle brochures ben ik van mening dat alle universiteiten gewoon een goede opleiding bieden en dat het dus linksom of rechtsom weinig uit maakt uiteindelijk.
Er zitten wel verschillen. Premaster van uva is 20 ec en die van vu 30 ec. Daarnaast start de premaster van vu pas in februari.
pi_128791144
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 10:02 schreef Wizzor het volgende:
Zou iemand voor mij wat meer informatie kunnen geven over de mogelijkheden met accountancy? Ik werk zelf op een voortgezet onderwijs en heb meerdere gegadigden die meer willen weten over dit ambacht.

De belangrijkste vraag is eigenlijk of iemand mij het verschil kan vertellen tussen hbo- en wo accountancy. De beschikbare informatie op onderwijsinstellingen stelt dat een hbo accountant een "assistent" wordt, wat houdt dit precies in? Wat voor taken doet een hbo-accountant in een bedrijf en wat voor stof wordt er minder behandeld dan in wo? Wat zijn de voor- en nadelen van hbo ten opzichte van wo?

Wanneer ik zelf aan accountancy denk dan schieten vooral de woorden "cijfertjes" en "balansen" als eerste te binnen. In de openingspost staat echter al beknopt wat een accountant doet. Je moet niet alleen goed zijn in administratie maar ook sociaal vaardig. Wat voor aanleg draagt wezenlijk bij aan de studie accountancy? En vooral: welke kwaliteiten zouden wat jullie betreft een goed accountant eigen moeten maken?

Hoe is de markt voor accountants op het moment en hoe denken jullie dat deze zal verlopen? Ik weet bijvoorbeeld door familie dat de belastingdienst bezig is met een grote wervingsactie, hoe zit dat precies met de bedrijven? Werken er bijvoorbeeld veel oudere mensen die binnenkort met pensioen gaan of is het meer jong vlees wat er werkt?
Je stelt terecht dat je met een HBO een assistent wordt. Vergeet niet dat je dat met een WO ook wordt.
Je hebt 2 soorten accountants (uitgelegd op de al gegeven website).
AA is een post-HBO
RA is een post-master
Pas als je één van beide titels hebt ben je accountant
pi_128791218
Er zullen vast verschillen zijn inderdaad, ik vond ze minimaal in elk geval. Alle universiteiten leiden je op tot een goede accountant en ik heb niet het idee dat de ene universiteit heel veel beter staat aangeschreven dan de andere.
pi_128791315
Verschillen zitten vooral in doorlooptijd. Schijnt dat Nyenrode langer duurt dan gemiddeld en mensen daar vaker dan gemiddeld vertraging oplopen tijdens de scriptie
pi_128791413
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:03 schreef ikwordra het volgende:
Verschillen zitten vooral in doorlooptijd. Schijnt dat Nyenrode langer duurt dan gemiddeld en mensen daar vaker dan gemiddeld vertraging oplopen tijdens de scriptie
Misschien ook omdat het meest hbo vriendelijk is?
pi_128791564
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:05 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Misschien ook omdat het meest hbo vriendelijk is?
Dat zijn jouw woorden. Nyenrode stond recentelijk ook onderaan in een enquete
pi_128791873
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:09 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Dat zijn jouw woorden. Nyenrode stond recentelijk ook onderaan in een enquete
Naja, je kan naar neyenrode als je oat niet heb gehaald; probeer dat maar bij andere universiteiten.
pi_128791966
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:18 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Naja, je kan naar neyenrode als je oat niet heb gehaald; probeer dat maar bij andere universiteiten.
Klopt, maar je moet hem binnen een jaar alsnog halen. Wat is daar slecht aan?
Als dat het enige is wat je nog moet doen van je hbo opleiding, dan is het beperken van extra vertraging door wel bij Nyenrode te beginnen helemaal niet erg lijkt mij?
pi_128792064
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:21 schreef Richardt. het volgende:

[..]

Klopt, maar je moet hem binnen een jaar alsnog halen. Wat is daar slecht aan?
Als dat het enige is wat je nog moet doen van je hbo opleiding, dan is het beperken van extra vertraging door wel bij Nyenrode te beginnen helemaal niet erg lijkt mij?
Ik zeg nergens dat Neyenrode slecht is.
  woensdag 10 juli 2013 @ 12:27:13 #44
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_128792178
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:03 schreef ikwordra het volgende:
Verschillen zitten vooral in doorlooptijd. Schijnt dat Nyenrode langer duurt dan gemiddeld en mensen daar vaker dan gemiddeld vertraging oplopen tijdens de scriptie
Dat van die scripties werkt Nyenrode wel heel erg aan hoor :Y
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_128792678
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:24 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat Neyenrode slecht is.
Sorry, je reactie kwam op mij wel over alsof het een slechte zaak was ;)

quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:27 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Dat van die scripties werkt Nyenrode wel heel erg aan hoor :Y
Dat is inderdaad ook wat ik heb begrepen tijdens de open-avond. Uiteraard zal dat deels "verkooppraat" zijn, maar men is zich er wel van bewust. Hopelijk is het een en ander verbeterd als ik eenmaal zo ver ben O-)
pi_128796111
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:53 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Er zitten wel verschillen. Premaster van uva is 20 ec en die van vu 30 ec. Daarnaast start de premaster van vu pas in februari.
Als je wiskunde-B hebt gehad op de havo is de premaster zelfs maar 15 ec op de uva
pi_128808885
Scriptie goedgekeurd. Nu afspraak maken voor verdediging. Twijfel tussen dinsdag of donderdag. Donderdag wel langer de tijd voor presentatie + voorbereiding, maar dinsdag ben ik wel eerder er vanaf :D
pi_128808916
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 20:06 schreef LUFC het volgende:
Scriptie goedgekeurd. Nu afspraak maken voor verdediging. Twijfel tussen dinsdag of donderdag. Donderdag wel langer de tijd voor presentatie + voorbereiding, maar dinsdag ben ik wel eerder er vanaf :D
Gefeliciteerd :) je bent dus geslaagd
pi_128813128
Stress hem wel om verdediging eerlijk gezegd. Presentatie + vragen etc. Maar een heel end gekomen dus dit weekend ff hard werken maar weer. Wil dat diploma zo graag :P
pi_128813234
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 21:37 schreef LUFC het volgende:
Stress hem wel om verdediging eerlijk gezegd. Presentatie + vragen etc. Maar een heel end gekomen dus dit weekend ff hard werken maar weer. Wil dat diploma zo graag :P
Ik moet morgen :X :{. Help! :@. Wel al een cijfer voor Nederlands/communicatie, een 7,2. Vind dat eerlijk gezegd aan de lage kant. Maar misschien dat ik morgen weer blij ben dat het mijn gemiddelde omhoog haalt :P (of juist naar beneden :{).
pi_128816897
Succes!
pi_128817111
thnx :D!
pi_128817502
Voor diegene die denken dat je altijd een voldoende hebt als je mag verdedigen... dat is niet altijd waar. :D Zojuist van een studiegenoot vernomen dat hij dik is gezakt. Bij enkele gevallen is het zo dat de presentatie nog een laatste redmiddel is als je die bijna perfect uitvoert om in de buurt van een voldoende te komen.
pi_128818125
Ik had al een vermoeden dat ik beter niet meer in dit topic kon kijken :{.
  woensdag 10 juli 2013 @ 23:11:11 #55
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_128818537
_O-
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_128818996
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 23:03 schreef Sport_Life het volgende:
Ik had al een vermoeden dat ik beter niet meer in dit topic kon kijken :{.
Niet bang zijn. Over het algemeen halen de mensen die mogen verdedigen het wel, maar er zitten ook twijfelgevallen tussen. Dat zou je zelf al snel merken bij de gesprekken tussen je begeleider en jou. ;) Maak je niet druk.
pi_128819114
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 23:21 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Niet bang zijn. Over het algemeen halen de mensen die mogen verdedigen het wel, maar er zitten ook twijfelgevallen tussen. Dat zou je zelf al snel merken bij de gesprekken tussen je begeleider en jou. ;) Maak je niet druk.
Gesprekken met de begeleider? Welke? :')
pi_128819341
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 23:24 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Gesprekken met de begeleider? Welke? :')
Je hebt toch een scriptiebegeleider? Scriptiedocent, bedrijfsbegeleider, weet ik het.
pi_128820403
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 23:03 schreef Sport_Life het volgende:
Ik had al een vermoeden dat ik beter niet meer in dit topic kon kijken :{.
:D Toch blijf ik het een apart verhaal vinden. Dan vind ik dat ze hem ook niet goed moeten keuren. Maargoed, altijd goed voorbereiden. Ga morgenavond alvast beginnen en dan vrijdag tot en met maandag voorbereiden met de presentatie + evt verwachte vragen bedenken.

Altijd handig om oude versies met commentaar van begeleiders etc te bewaren zodat je weet waar ze over twijfelen evt.
pi_128820471
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 23:51 schreef LUFC het volgende:

[..]

:D Toch blijf ik het een apart verhaal vinden. Dan vind ik dat ze hem ook niet goed moeten keuren. Maargoed, altijd goed voorbereiden. Ga morgenavond alvast beginnen en dan vrijdag tot en met maandag voorbereiden met de presentatie + evt verwachte vragen bedenken.

Altijd handig om oude versies met commentaar van begeleiders etc te bewaren zodat je weet waar ze over twijfelen evt.
Een vraag die ze bijna altijd stellen is "waarom heb je voor deze aanpak gekozen?". Altijd afweren en vragen of ZIJ dat nader kunnen toelichten. ;)
pi_128820711
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 23:53 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Een vraag die ze bijna altijd stellen is "waarom heb je voor deze aanpak gekozen?". Altijd afweren en vragen of ZIJ dat nader kunnen toelichten. ;)
Check!

Nou ik ga nog even de presentatie afmaken en dan slapen, komende dagen feest (of niet, maar dan ga ik gewoon werken scheelt weer vakantiedagen :') )
pi_128821267
Ik had een goede presentatie, maar niet adequaat antwoord op de gestelde vragen. Toch geslaagd. Zolang je niet volledig dichtslaat en eventueel gewoon om de hete brei heenlult is het prima ^O^
pi_128821723
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 23:53 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Een vraag die ze bijna altijd stellen is "waarom heb je voor deze aanpak gekozen?". Altijd afweren en vragen of ZIJ dat nader kunnen toelichten. ;)
Goede inderdaad, maar hoe kan je hem afweren? Want als je vraagt of ze het nader toe kunnen lichten zullen ze waarschijnlijk met iets komen als je hebt gekozen voor bijv COSO ERM, waarom die?
pi_128825524
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 00:13 schreef ikwordra het volgende:
Ik had een goede presentatie, maar niet adequaat antwoord op de gestelde vragen. Toch geslaagd. Zolang je niet volledig dichtslaat en eventueel gewoon om de hete brei heenlult is het prima ^O^
Bij mij was het juist zo dat ze het goed vonden als ik zei dat ik iets niet wist en er geen lulverhaal van maakte.
pi_128827217
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 10:48 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Op deze website staat alles wat je vraagt:
http://www.accountantworden.nl/

Voordeel van wo is natuurlijk dat het sneller en op hoger niveau wordt gedoceerd. Daarnaast heb je ook meer keus na het wo bachelor. Kies alleen voor hbo accountancy als je accountant wil worden.
Bedankt! Zo simpel kan het soms zijn :)

Wist zelf niet dat accountancy zo divers was als wordt beschreven op die site. Is jullie ervaring ook dat het echt zo is? Stom genoeg lijkt het me na erin verdiept te hebben ook best interessant. Puur hypothetisch: als ik een baan van 3/3,5 dagen heb zou ik het er als deeltijdstudie naast kunnen doen? Baanzekerheid in onderwijs is ook niet echt wat het ooit was, en als je al een hebt is het vrijwel nooit een hele baan.

Niet dat ik over één nacht ijs ga, maar tis altijd goed om in beweging te blijven ;)
pi_128827680
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 10:13 schreef Wizzor het volgende:

[..]

Bedankt! Zo simpel kan het soms zijn :)

Wist zelf niet dat accountancy zo divers was als wordt beschreven op die site. Is jullie ervaring ook dat het echt zo is? Stom genoeg lijkt het me na erin verdiept te hebben ook best interessant. Puur hypothetisch: als ik een baan van 3/3,5 dagen heb zou ik het er als deeltijdstudie naast kunnen doen? Baanzekerheid in onderwijs is ook niet echt wat het ooit was, en als je al een hebt is het vrijwel nooit een hele baan.

Niet dat ik over één nacht ijs ga, maar tis altijd goed om in beweging te blijven ;)
Ik heb de deeltijdopleiding (BE) gedaan naast een fulltime baan, qua stof best te doen al vond ik 4 jaar wel erg lang. Moest veel dingen laten die ik nu weer op kan pakken.
pi_128832672
Het presenteren van mijn scriptie vond ik niet zo'n probleem. Nu heb ik nooit echt moeite gehad met presenteren.

Feit is dat je een klein half jaar bezig bent geweest met een onderzoek, als het goed is je hele onderzoeken en het bedrijf van haver tot gort kent (in tegenstelling tot je docenten). Ook heb je als het goed is bewust gekozen voor een bepaalde methode/manier en sta je daar achter.

Dit zou er voor moeten zorgen dat zo'n presentatie best goed moet gaan en de verdediging ook te doen is. Onderschat het niet, want ze kunnen soms akelige vragen stellen, maar als je goed in je onderzoek zit komt het allemaal goed ;)
pi_128853934
Haha oh god kijk wat voor een PM ik krijg:


Ik heb ook gesolliciteerd bij een grote kantoor! Maar ben zo slecht in die capaciteitentests! Mijn vraag aan jouw is zou die voor mij willen maken want ben wel goed in de gesprekken maar heel slecht in de testen! Je zou mij echt ECHT een plezier doen

11 jul 2013 @ 20:20:44
  donderdag 11 juli 2013 @ 23:04:09 #69
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_128854049
_O-

Goed begin bij zo'n kantoor dan :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_128854147
Het aanbod accepteren, inloggen, test starten en dan niks doen _O_
pi_128855164
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:06 schreef ikwordra het volgende:
Het aanbod accepteren, inloggen, test starten en dan niks doen _O_
Hehe. Ach, aan een kant snap ik het wel. Die capaciteitentests vind ik zelf ook maar raar. Vooral die met die 4 figuren met streepjes, bolletjes, driehoekjes etc. Dat vind ik zo debiel.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:15:05 #73
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_128856906
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:06 schreef ikwordra het volgende:
Het aanbod accepteren, inloggen, test starten en dan niks doen _O_
Dat wordt dan vast wel opgemerkt als systeemfout of iets dergelijks, het beste is gewoon bij elke vraag het eerste antwoord te kiezen, score zo rond de 25% is wat plausibeler dan 0%.
Trouwens dom verzoek, gevalletje identiteitsfraude voordat je überhaupt aan het werk bent :')
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_128857091
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:15 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Dat wordt dan vast wel opgemerkt als systeemfout of iets dergelijks, het beste is gewoon bij elke vraag het eerste antwoord te kiezen, score zo rond de 25% is wat plausibeler dan 0%.
Trouwens dom verzoek, gevalletje identiteitsfraude voordat je überhaupt aan het werk bent :')
Ik heb het aanbod inmiddels ook gehad (heb de inloggegevens zelfs al :') ). _O-
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:28:27 #75
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_128857385
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:20 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Ik heb het aanbod inmiddels ook gehad (heb de inloggegevens zelfs al :') ). _O-
:') _O-
Is dit eigenlijk niet meldingswaardig, ook juist als accountant met integriteit?
Zou lekker zijn als kantoor, probeer je in deze economie gewoon nette mensen een baan te geven en dan gaan ze frauderen bij hun allereerste examens :')
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_128857416
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:28 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

:') _O-
Is dit eigenlijk niet meldingswaardig, ook juist als accountant met integriteit?
Zou lekker zijn als kantoor, probeer je in deze economie gewoon nette mensen een baan te geven en dan gaan ze frauderen bij hun allereerste examens :')
Geen idee waar je het zou moeten melden
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:41:10 #77
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_128857811
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:29 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Geen idee waar je het zou moeten melden
Kan je met zijn inloggegevens niet vinden voor welk kantoor het is?
Denk dat je met een mailtje naar gewoon het nationale e-mailadres van het kantoor en het onderwerp "nieuwe werknemer poogt identiteitsfraude" wel de aandacht trekt :P
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_128857833
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:41 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Kan je met zijn inloggegevens niet vinden voor welk kantoor het is?
Denk dat je met een mailtje naar gewoon een nationaal e-mailadres en het onderwerp "nieuwe werknemer poogt identiteitsfraude" wel de aandacht trekt :P
Is hun eigen verantwoordelijkheid lijkt me. Ze willen zelf een test online doen, dan weetnje wat de consequenties kunnen zijn
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:43:36 #79
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_128857877
Oh, zie nu het aparte topic van d99 :')
Gewoon even KPMG een mailtje sturen met de inloggegevens, kom op, doe het voor mij, dan is er over een paar jaar nog een extra plekje over >:)
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:58:00 #80
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_128858302
Hahaha erg dit :')

Alsof die testen zo moeilijk zijn :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_128861814
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:41 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Is hun eigen verantwoordelijkheid lijkt me. Ze willen zelf een test online doen, dan weetnje wat de consequenties kunnen zijn
Dit dus.
pi_128862692
Yeah, gisteren contract binnen gehad! Denk dat ik voor Nyenrode als uni kies.
pi_128873095
Ik heb inmiddels ook een berichtje van d99. Integer persoon wel :P

Als je die test al niet kunt halen, dan zegt het blijkbaar iets van het niveau. De test zijn pittig, maar voor de gemiddelde hbo'er toch goed te doen lijkt mij...

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 10:05 schreef MJ23 het volgende:
Yeah, gisteren contract binnen gehad! Denk dat ik voor Nyenrode als uni kies.
Gefeliciteerd!
Wellicht komen we elkaar tegen in september :D
  vrijdag 12 juli 2013 @ 15:53:12 #84
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_128874388
^O^

Mogen jullie dan zelf kiezen? Hoorde van een concurrency-stagiair bij ons (Deloitte) dat het nog onzeker was of hij zelf mocht kiezen of dat er (al dan niet deels) voor hem zou worden gekozen.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_128881356
Qua universiteit? Bij mijn werkgever wel :) Bij Deloitte is het VU en Nyenrode.
pi_128881529
Net voorlichting gehad over OAT... ben benieuwd.
pi_128882696
En?
pi_128883712
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 15:24 schreef Richardt. het volgende:
Ik heb inmiddels ook een berichtje van d99. Integer persoon wel :P

Als je die test al niet kunt halen, dan zegt het blijkbaar iets van het niveau. De test zijn pittig, maar voor de gemiddelde hbo'er toch goed te doen lijkt mij...

[..]

Gefeliciteerd!
Wellicht komen we elkaar tegen in september :D
Dat rekengedeelte is appeltje eitje. Zowel bij BDO als Deloitte had ik ver boven het gemiddelde. Maar die figuren is gwn gokken soms, aangezien er soms meerdere verbanden mogelijk zijn. Ik vind het nergens op slaan. Maar een ander je toets laten maken is ook weer zo triest.
pi_128884010
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 19:39 schreef LUFC het volgende:

[..]

Dat rekengedeelte is appeltje eitje. Zowel bij BDO als Deloitte had ik ver boven het gemiddelde. Maar die figuren is gwn gokken soms, aangezien er soms meerdere verbanden mogelijk zijn. Ik vind het nergens op slaan. Maar een ander je toets laten maken is ook weer zo triest.
Heb ook van beiden de test gedaan en alle onderdelen ruim boven gemiddeld. Die figuren dus ook. Op zich zit er wel logica in, ookal is dat soms wat lastig. Er is maar 1 verband, maar door de tijdsdruk kun je niet alles weg gaan strepen en zal je soms moeten gokken.
Rekengedeelte bij BDO had ik het hoogst mogelijk. Wat is dat makkelijk zeg _O-
Een ander je test laten maken is gewoon sneu.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 22:50:38 #90
400910 Yasse.
Vrager & Aanbieder
pi_128890719
Is accountancy op HBO niveau moeilijk of valt het mee als je je huiswerk enz. doet?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 23:00:40 #91
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_128891108
Ligt aan je capaciteiten natuurlijk, maar als je gewoon je huiswerk maakt is het wel te doen.
Als je echter op de middelbare school voor je toetsen al meerdere uren hard moest leren om het te halen kan het wel moeilijk worden, maar is het alsnog de eerste jaren wel haalbaar.
Met gewoon dom leren lukt het wel om voldoendes te halen, maar je hebt wel enig inzicht nodig om het later dan gewoon te kunnen toepassen. Een domme klasgenoot van mij heeft urenlang per dag geleerd voor zijn havo-examens en die zit nu ook in het 3e jaar (van bedrijfseconomie dan), puur omdat hij voor de tentamens ook gewoon urenlang leert; het is alleen wel duidelijk dat hij later bij het echte werk flink gaat falen want hij heeft totaal geen inzicht en snapt de eerste weken gewoon echt niks van een vak terwijl je vanaf dag 1 al gewoon verbanden hoort te leggen en dingen te snappen.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_128891832
Ben ik het niet helemaal mee eens. De meeste vakken kan je inderdaad halen door "gewoon" te leren. AO echter niet, dit zul je echt moeten snappen.
Maar als de HAVO je makkelijk af gaat, en met name vakken als economie en m&o, dan moet het met de nodige inzet lukken. Het eerste blok is overigens wel even wennen aan de werkdruk vond ik. Op de HAVO was het voor mij echt relaxt namelijk. Nooit iets plannen en pas bij toetsen beginnen te leren. Bij accountancy moet je alles wel zoveel mogelijk bijhouden anders loop je echt al snel achter de feiten aan.
pi_128893661
Dat geldt voor elke hbo (en zeker wo) studie.
pi_128898975
HBO CMD schijnt anders echt een opleiding van lik me vestje te zijn waar de tentamens elke keer hetzelfde zijn.
pi_128898998
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 19:11 schreef MJ23 het volgende:
En?
Controleleer, AO en EV zijn de afgelopen drie jaar erg goed gegaan dus dat geeft wel vertrouwen. Ben eerder bang dat ik de tijd wat uit het oog ga verliezen, volgens mij is het erg hard doorwerken, zeker een AO beschrijving loop ik vaak erg uit omdat ik het heel uitgebreid doe.. Maarja daar zijn de oude examens voor om dat goed aan te leren.

Ik zat ook wat naar de indeling te kijken van de dag:
De indeling van de dag waarop de OAT gehouden wordt is als volgt:

9.00 uur start met de uitdeling van de casus
9.00 - 10.30 uur bestuderen casus met literatuur en overleg
10.30 - 13.00 uur maken van de ochtendzitting
13.00-14.00 uur pauze alles is toegestaan om te raadplegen
14.00-16.30 uur maken van de middagzitting
bron: http://annfinance.infoteur.nl/specials/oat-accountancy.html

Maar wat moet ik me bij het overleg voorstellen? Lijkt me dat het al snel een chaos zal worden als iedereen gaat overleggen.
pi_128899651
Tijd is zeker een belangrijk punt, want die ga je sowieso tekortkomen. Over het overleggen kan ik je niks vertellen, ik was een half uur te laat :p Had dus geen tijd om te overleggen. Bij ons werd dat in een apart lokaal gedaan.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 11:15:49 #97
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_128900267
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 10:30 schreef MJ23 het volgende:
Tijd is zeker een belangrijk punt, want die ga je sowieso tekortkomen. Over het overleggen kan ik je niks vertellen, ik was een half uur te laat :p Had dus geen tijd om te overleggen. Bij ons werd dat in een apart lokaal gedaan.
Bij ons ook. Je had twee lokalen: 1 met absolute stilte om rustig zelf te werken en 1 waarin je kon overleggen. Dat is ook de periode waarbij je alle studieboeken die je hebt mag gebruiken.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 13 juli 2013 @ 13:37:03 #98
400910 Yasse.
Vrager & Aanbieder
pi_128903442
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 23:18 schreef LUFC het volgende:
Ben ik het niet helemaal mee eens. De meeste vakken kan je inderdaad halen door "gewoon" te leren. AO echter niet, dit zul je echt moeten snappen.
Maar als de HAVO je makkelijk af gaat, en met name vakken als economie en m&o, dan moet het met de nodige inzet lukken. Het eerste blok is overigens wel even wennen aan de werkdruk vond ik. Op de HAVO was het voor mij echt relaxt namelijk. Nooit iets plannen en pas bij toetsen beginnen te leren. Bij accountancy moet je alles wel zoveel mogelijk bijhouden anders loop je echt al snel achter de feiten aan.
En wat als je m&o niet hebt gehad op het HAVO en wel economie? Kan het dan wat tegenvallen of is het gewoon doorbijten?
pi_128907289
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 13:37 schreef Yasse. het volgende:

[..]

En wat als je m&o niet hebt gehad op het HAVO en wel economie? Kan het dan wat tegenvallen of is het gewoon doorbijten?
Prima te doen.
pi_128908022
Begin is lastig dan.
pi_128908858
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 13:37 schreef Yasse. het volgende:

[..]

En wat als je m&o niet hebt gehad op het HAVO en wel economie? Kan het dan wat tegenvallen of is het gewoon doorbijten?
M&o heb je niks aan tijdens je opleiding. Paar formules komen terug, meer niet. Enige voordeel is dat je al iets weet, maar verder is het totaal geen probleem hoor.

De opleiding (hbo) is ook echt niet zo lastig. Als je gewoon aanwezig bent en je toetsen leert is het echt prima te doen.
pi_128908904
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 09:37 schreef ballenbak015 het volgende:

[..]

Controleleer, AO en EV zijn de afgelopen drie jaar erg goed gegaan dus dat geeft wel vertrouwen. Ben eerder bang dat ik de tijd wat uit het oog ga verliezen, volgens mij is het erg hard doorwerken, zeker een AO beschrijving loop ik vaak erg uit omdat ik het heel uitgebreid doe.. Maarja daar zijn de oude examens voor om dat goed aan te leren.

Ik zat ook wat naar de indeling te kijken van de dag:
De indeling van de dag waarop de OAT gehouden wordt is als volgt:

9.00 uur start met de uitdeling van de casus
9.00 - 10.30 uur bestuderen casus met literatuur en overleg
10.30 - 13.00 uur maken van de ochtendzitting
13.00-14.00 uur pauze alles is toegestaan om te raadplegen
14.00-16.30 uur maken van de middagzitting
bron: http://annfinance.infoteur.nl/specials/oat-accountancy.html

Maar wat moet ik me bij het overleg voorstellen? Lijkt me dat het al snel een chaos zal worden als iedereen gaat overleggen.
Je moet gewoon veel oude OAT's maken en kritisch (!) nakijken. Hier leer je het meest van en bovendien weet je de vraagstelling (vraag 1 en 2 zijn jaarlijks hetzelfde).

Aks je oude OAT's meeneemt en inschat over welke posten vraag 1/2 gaat, kun je die al op je kladblaadje schrijven vanuit de uitwerkingen van de oude OAT's. Heb je de eerste punten dus al binnen.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 17:35:52 #103
400910 Yasse.
Vrager & Aanbieder
pi_128909778
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 16:08 schreef ballenbak015 het volgende:

[..]

Prima te doen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 16:08 schreef ballenbak015 het volgende:

[..]

Prima te doen.
Heb je ook een grafische rekenmachine nodig ? En krijg je meer wiskunde a of meer b?
pi_128910339
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 17:35 schreef Yasse. het volgende:

[..]

[..]

Heb je ook een grafische rekenmachine nodig ? En krijg je meer wiskunde a of meer b?
Op mijn hogeschool zijn grafische rekenmachines na het eerste jaar verboden geworden, gezien het vele frauderen (hele samenvattingen importeren etc.).

Wat betreft wiskunde, je moet makkelijk formules kunnen oplossen. Daarnaast komt bij de opleiding waarschijnlijk nog eens stukje levensverzekeringswiskunde en financiële rekenkunde naar voren. Denk aan begrippen zoals contante waardes, annuïteiten, samengestelde interest etc.
pi_128910607
In september ga ik beginnen aan mijn (pre)master Accountancy bij Nyenrode. Ik zag dat een aantal mensen ook in september starten. Allemaal via een Big-4 kantoor? Wellicht zie ik jullie.

Heeft iemand die al op Nyenrode studeert wat tips (kleding/intranet/colleges/voorbereiding masterscriptie)?
pi_128910654
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 18:06 schreef dikkefriet het volgende:
In september ga ik beginnen aan mijn (pre)master Accountancy bij Nyenrode. Ik zag dat een aantal mensen ook in september starten. Allemaal via een Big-4 kantoor? Wellicht zie ik jullie.

Heeft iemand die al op Nyenrode studeert wat tips (kleding/intranet/colleges/voorbereiding masterscriptie)?
Mits mijn aanmelding wordt geaccepteerd start ik daar dan ook :) via big4 inderdaad.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 18:31:29 #107
400910 Yasse.
Vrager & Aanbieder
pi_128911238
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 17:54 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Op mijn hogeschool zijn grafische rekenmachines na het eerste jaar verboden geworden, gezien het vele frauderen (hele samenvattingen importeren etc.).

Wat betreft wiskunde, je moet makkelijk formules kunnen oplossen. Daarnaast komt bij de opleiding waarschijnlijk nog eens stukje levensverzekeringswiskunde en financiële rekenkunde naar voren. Denk aan begrippen zoals contante waardes, annuïteiten, samengestelde interest etc.
Hmm, dus als ik het goed begrijp heb je wel een rekenmachine nodig maar hoef per se geen grafische te zijn? Functies als intersection enz. heb je dus niet nodig?

Wiskunde is dus meer b gericht? En hoe zit het me m en o? Dat heet toch externe verslageving? Is dat moeilijk als je het niet hebt gehad op HAVO?
pi_128911902
Inderdaad, maar een grafische vind ik zelf wel handig doordat je een groot scherm hebt. Ik heb geen wiskunde B (HAVO, wel oude vorm dus A1,2) gehad en heb daar totaal geen last van gehad. Zoals al eerder gezegd snap je in het begin meer en zal je sneller door de stof heen gaan, maar uiteindelijk maakt het niet uit en gaat het om inzicht.
pi_128914911
Inderdaad. Want je krijgt het ook bij het vak bedrijfseconomie of zo iets in de 1e dacht ik. Alleen wat je dan in 2 jaar gehad hebt, doen ze in 2 blokken dacht ik. Is alweer 4 geleden of zo dus weet nie precies hoe dat vak heette. Maar dat vak moet je dan dus onder de knie krijgen (niet heel lastig vind ik zelf), terwijl je het anders alleen ff kon herhalen.
Als het goed is heb je bij economie ook met balansen gewerkt, dus dat is al een voordeel.

De beste tip die ik kan geven: probeer het. Je hebt nog altijd de februari-regeling dacht ik. Dan kan je in februari stoppen met je opleiding zonder dat je studiefinanciering hoeft terug te betalen. Dat wilde ik aanvankelijk doen, maar uiteindelijk doorgezet. Nu nog "alleen" mijn scriptie verdedigen en dan ben ik klaar. Je moet dus gewoon wat discipline en doorzettingsvermogen hebben dan moet de opleiding wel lukken ;) Laat je niet bang maken.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 21:12:59 #110
400910 Yasse.
Vrager & Aanbieder
pi_128916008
Dank jullie wel, voor hoeveel Euro hadden jullie accountancy boeken aangeschaft? Ik ben namelijk aan het twijfelen tussen nieuw en tweedehands...
pi_128916471
Als het kan tweedehands. Het is al duur genoeg.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 21:33:54 #112
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_128916793
Eerste jaar is meestal het duurste omdat je een hele lading boeken moet kopen, in de jaren daarna worden veel boeken uit die lading nog gebruikt en zijn de kosten na het eerste jaar dus minder.
Mijn eerste jaar was zo'n 700 euro, tweede jaar 300 en derde jaar ook 300.
Houd ook wel rekening met dat je van je opleidingsinstituut zelf misschien ook nog dingen moet aanschaffen, kunnen bepaalde kleine readerlicenties zijn á 7 euro, maar ook een reader van een bepaald boekenreeks voor 90 euro.

En als het kan tweedehands kopen ja, let er dan wel op dat je de goede druk koopt; je wordt sowieso opgelicht bij sommige uitgeverijen, dan veranderen ze met opzet de nummering van opdrachten helemaal willekeurig zodat je niet gewoon simpel een oudere, goedkopere druk kan kopen.
Belastingwettenbundels moet je altijd nieuw kopen, de bijbehorende boeken eigenlijk ook maar als je 2012-boeken hebt en rekening houdt met de iets veranderde bedragen uit je 2013-wettenbundel moet dat wel goed komen.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 22:48:49 #113
400910 Yasse.
Vrager & Aanbieder
pi_128919372
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 21:33 schreef MacorgaZ het volgende:
Eerste jaar is meestal het duurste omdat je een hele lading boeken moet kopen, in de jaren daarna worden veel boeken uit die lading nog gebruikt en zijn de kosten na het eerste jaar dus minder.
Mijn eerste jaar was zo'n 700 euro, tweede jaar 300 en derde jaar ook 300.
Houd ook wel rekening met dat je van je opleidingsinstituut zelf misschien ook nog dingen moet aanschaffen, kunnen bepaalde kleine readerlicenties zijn á 7 euro, maar ook een reader van een bepaald boekenreeks voor 90 euro.

En als het kan tweedehands kopen ja, let er dan wel op dat je de goede druk koopt; je wordt sowieso opgelicht bij sommige uitgeverijen, dan veranderen ze met opzet de nummering van opdrachten helemaal willekeurig zodat je niet gewoon simpel een oudere, goedkopere druk kan kopen.
Belastingwettenbundels moet je altijd nieuw kopen, de bijbehorende boeken eigenlijk ook maar als je 2012-boeken hebt en rekening houdt met de iets veranderde bedragen uit je 2013-wettenbundel moet dat wel goed komen.
Hmm tnx, als ik je punt goed begrijp: boekenpakket verandert elkaar.. Klopt dit?
  zaterdag 13 juli 2013 @ 22:55:47 #114
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_128919634
Boekenpakket verandert elkaar.... Saywhut?
Je bedoelt elk jaar?
Je hebt niet elk jaar dezelfde boeken nodig nee, als je in het eerste jaar geen sociaal-arbeidsrecht hebt hoef je daar de boeken niet van te kopen, maar pas in het jaar waarin je het wel hebt (tweede jaar bijvoorbeeld). Een boek voor een vak dat puur en alleen in het eerste jaar voorkomt kan je nadat je een voldoende ervoor hebt verkopen om zo weer wat geld over te houden voor andere boeken.

Koop trouwens in het begin per kwartiel je boeken, in het eerste jaar zal er een flink deel van je medestudenten afvallen en dan kan je waarschijnlijk van hun voor minder geld je boeken zo goed als nieuw overkopen.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_128919911
Morgen maar eens aan de presentatie gaan beginnen voor de verdediging van donderdag. Wordt stressen om alles goed voor te bereiden :P
  zaterdag 13 juli 2013 @ 23:47:47 #116
400910 Yasse.
Vrager & Aanbieder
pi_128921609
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 22:55 schreef MacorgaZ het volgende:
Boekenpakket verandert elkaar.... Saywhut?
Je bedoelt elk jaar?
Je hebt niet elk jaar dezelfde boeken nodig nee, als je in het eerste jaar geen sociaal-arbeidsrecht hebt hoef je daar de boeken niet van te kopen, maar pas in het jaar waarin je het wel hebt (tweede jaar bijvoorbeeld). Een boek voor een vak dat puur en alleen in het eerste jaar voorkomt kan je nadat je een voldoende ervoor hebt verkopen om zo weer wat geld over te houden voor andere boeken.

Koop trouwens in het begin per kwartiel je boeken, in het eerste jaar zal er een flink deel van je medestudenten afvallen en dan kan je waarschijnlijk van hun voor minder geld je boeken zo goed als nieuw overkopen.
Tnx voor je tips! Hoeveel medestudenten van jou vielen af in het eerste jaar? En weet je ook hoe het zit met accountancy op universitaire niveau? Hoelang duurt het en is het meer aa of ra gericht?
  zondag 14 juli 2013 @ 00:24:53 #117
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_128922784
Als je moet vragen of het op een universiteit meer AA- of RA-gericht is moet je echt even zelf wat meer onderzoek doen.
Het zijn dezelfde bachelors in principe, maar het hbo leidt meer op tot AA, en het WO meer tot RA.
Je kan echter zelf een keuze maken, ik en veel anderen gaan na hun hbo via het kantoor alsnog voor RA bij Nyenrode/etc (moet je even een pagina terug lezen).

Bij mijn klas Accountancy/Bedrijfseconomie/Fiscaal recht (eerste twee jaar gedeeld, in derde jaar opgesplitst) begonnen we met 30 mensen waar in februari volgensmij zo'n 18 van over bleven, en na het eerste jaar en de BSA's vielen er weer een paar af. De helft valt wel af als je in een gemiddelde klas zit, ik zat helaas in een "ik moet naar school van papa en mama dus ik ga tijdens de colleges de hele tijd blijven praten over voetbal en grappen maken"-klas, als je in een wat professionelere, gemotiveerde klas zit blijven er wel wat meer over.
Sowieso, de bedrijfseconomen in mijn klas ;( allemaal nog van die "ik weet niet echt wat ik wil dus doe ik maar bedrijfseconomie"-mensen.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  zondag 14 juli 2013 @ 10:36:00 #118
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_128928079
Ik lees ook veel dat mensen zeggen dat je beter kan wachten met boeken kopen tot de eerste schoolweek en dan kijkt welke boeken je echt nodig hebt omdat er een hoop helemaal niet gebruikt worden? Geldt dit ook voor 1e jaars accountantcy/bedrijfseconomie?
pi_128928192
Ja. Eerste les afwachten of desnoods lenen in de mediatheek.
  zondag 14 juli 2013 @ 10:50:22 #120
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_128928284
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 10:44 schreef MJ23 het volgende:
Ja. Eerste les afwachten of desnoods lenen in de mediatheek.
Maar ben ik dan niet de enige die zonder boeken komt aankakken?
  zondag 14 juli 2013 @ 14:07:08 #121
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_128933267
Het zal niet zijn dat je de helft niet gebruikt ofzo, maar ik heb bijvoorbeeld bewust het verplichte boek "competentiemanagement" niet gekocht, 30 euro voor "wie ben ik, wat kan ik al goed, wat moet ik verbeteren" :') :r
Dat ding werd vervolgens ook maar 1x gebruikt, en dan maar liefst voor 2 hele pagina's.
Alle andere boeken waren wel nodig, maar misschien dat een docent nog aangeeft dat je makkelijk een oudere druk kan gebruiken, en zo voor 20 euro het boek hebt ipv 55 euro.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_128935037
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 18:06 schreef dikkefriet het volgende:
In september ga ik beginnen aan mijn (pre)master Accountancy bij Nyenrode. Ik zag dat een aantal mensen ook in september starten. Allemaal via een Big-4 kantoor? Wellicht zie ik jullie.

Heeft iemand die al op Nyenrode studeert wat tips (kleding/intranet/colleges/voorbereiding masterscriptie)?
Dat is ook waar ik benieuwd naar ben. Kan ik nergens info over vinden. Maar ach, nog zes weken dan is het al weer zo ver en mag ik "weer" naar school :P
pi_128940001
Even een vraagje, hoe gedetailleerd moet je eigenlijk gaan in je presentatie over je scriptie? Ik heb bijvoorbeeld stuk of 4 pagina's over de organisatie/afdeling, waarvan een hoop standaardteksten van intranet af komen. Maar moet je dit ook aan bod laten komen? Ik twijfel, want je krijgt anders een hoop "saaie" tekst, maar als je het niet doet krijg je misschien wel de vraag waarom je niet wat meer over de organisatie hebt verteld.
pi_128940389
Stay true to the core. Zij zitten echt niet te wachten op 1000 pagina's aan powerpoint slides. Volg gewoon je inleiding.

Hallo/thank you
Wie ben ik, wat heb ik gedaan (persoon)
Aanleiding/probleemstelling
Onderzoeks vraag + deelvragen (deze mag je oplezen)
Welke aanpak/methodiek gebruikt en waarom (anders moet je toch een vraag hierover beantwoorden)
Resultaten
Discussie
Conclusie
Vragen

Niet te moeilijk denken. Zij weten dat jij nerveus bent, jij weet het, en je business-shirt ook (formeel kleden). Lekker presenteren en actief vragen beantwoorden, doen alsof je het leuk vindt en dan naar huis gaan met een 8,0 - 10,0. Geen presentje voor je afstudeerdocent geven tot nadat je je cijfer hebt als je dit al gaat doen want ethiek + omkopen etc.

Dan zit je thuis in een donker hoekje te bedenken welke goede beslissing jij nou weer gaat maken om de rest van je leven invulling te geven, totdat je beseft dat het allemaal geen ruk uitmaakt en lekker weedpannenkoeken gaat bakken en tot september gaat chillen.
pi_128943173
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2013 14:59 schreef Richardt. het volgende:

[..]

Dat is ook waar ik benieuwd naar ben. Kan ik nergens info over vinden. Maar ach, nog zes weken dan is het al weer zo ver en mag ik "weer" naar school :P
Je zal vanzelf wel info toegestuurd krijgen. Begint Nyenrode over 6 weken alweer?! Is toch per 1 september?
pi_128944259
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 17:04 schreef Faeroer het volgende:
Stay true to the core. Zij zitten echt niet te wachten op 1000 pagina's aan powerpoint slides. Volg gewoon je inleiding.

Hallo/thank you
Wie ben ik, wat heb ik gedaan (persoon)
Aanleiding/probleemstelling
Onderzoeks vraag + deelvragen (deze mag je oplezen)
Welke aanpak/methodiek gebruikt en waarom (anders moet je toch een vraag hierover beantwoorden)
Resultaten
Discussie
Conclusie
Vragen

Niet te moeilijk denken. Zij weten dat jij nerveus bent, jij weet het, en je business-shirt ook (formeel kleden). Lekker presenteren en actief vragen beantwoorden, doen alsof je het leuk vindt en dan naar huis gaan met een 8,0 - 10,0. Geen presentje voor je afstudeerdocent geven tot nadat je je cijfer hebt als je dit al gaat doen want ethiek + omkopen etc.

Dan zit je thuis in een donker hoekje te bedenken welke goede beslissing jij nou weer gaat maken om de rest van je leven invulling te geven, totdat je beseft dat het allemaal geen ruk uitmaakt en lekker weedpannenkoeken gaat bakken en tot september gaat chillen.
Thanks. Zal wel een paar sheets gwn kort doen over organisatie + theorie.
pi_128944364
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 18:06 schreef dikkefriet het volgende:
In september ga ik beginnen aan mijn (pre)master Accountancy bij Nyenrode. Ik zag dat een aantal mensen ook in september starten. Allemaal via een Big-4 kantoor? Wellicht zie ik jullie.

Heeft iemand die al op Nyenrode studeert wat tips (kleding/intranet/colleges/voorbereiding masterscriptie)?
Driedelig kostuum, anders hoor je er niet bij.
  zondag 14 juli 2013 @ 19:30:15 #128
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_128944775
quote:
10s.gif Op zondag 14 juli 2013 19:18 schreef xminator het volgende:

[..]

Driedelig kostuum, anders hoor je er niet bij.
Je hebt altijd van die newbies die in een gewoon tweedelig pak naar colleges gaan. Altijd lachen als ze dan door de docent niet in de collegezaal worden gelaten _O-
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_128957244
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 19:30 schreef Maraca het volgende:

[..]

Je hebt altijd van die newbies die in een gewoon tweedelig pak naar colleges gaan. Altijd lachen als ze dan door de docent niet in de collegezaal worden gelaten _O-
Dit komt met name omdat Nederlanders over het algemeen plebs zijn en zich niet kunnen kleden of hier geen geld voor wensen uit te geven. Zij lopen liever rond in bangladeshi t-shirts met een kostprijs van ¤ 0,72. Het dragen van een volledig kostuum gaat mij iets te ver als je waarde hecht aan de Nederlandse calvinistische 'cultuur', maar veel vrouwelijke studentes lopen rond als halve hoer en de mannetjes in al-bundy outfits. Goed voor je imago. :')
pi_128962643
Eindelijk de verlossende mail: scriptie is goedgekeurd! *O*

Nu wachten tot de laatste week van augustus voor de verdediging...
pi_128963189
Lekker man.
pi_128999905
In mijn scriptie heb ik in de conclusie "kort" antwoord gegeven op mijn deelvragen. Maar bij de conclusie in je presentatie doe je toch nog vele malen korter? Je geeft eigenlijk aan in hoeverre je de opdracht voltooid hebt en wat de belangrijkse knelpunten zijn met aanbevelingen hiervoor? Dus dat kan in 1 sheet. Zit nu al op 35 sheets (waarvan 4 DFD's en 1 voorpagina) zonder de conclusie namelijk.
pi_129000230
Je moet al dat theoretisch geneuzel weglaten. Je examinaoren zitten echt niet te wachten op een presentatie van je flowcharts. Je moet het als volgt doen:
- Korte introductie over je onderzoek
- Belangrijkste aanbevelingen
- Reflectie waarin JIJ je mening geeft, niet klakkeloos je scriptie gaan presenteren. Wat vond jij dat er niet goed gaat in het bedijf en dat soort dingen.

Nogmaals, als je examinatoren je flow charts willen zien en je scriptie inhoudelijk willen horen/lezen kijken ze maar lekker in je scriptie. Je verdediging gaat vooral over wat jouw bevindingen zijn.
pi_129000539
Punt is dat het dan wel heel kort wordt. Ik heb net 1 onzin sheet alvast weggehaald. Over de organisatie en theorie vertel ik heel kort iets.
pi_129000587
Wat is kort? 15/20 minuten? Lang genoeg.
pi_129000837
Ik ga het vandaag ff paar keer oefenen en "timen". 20 min is idd de max wat ik wil.
pi_129000910
Die flowcharts zou ik inderdaad weglaten. Heb ik zelf ook gedaan.
Vertel gewoon heeeeel kort hoe de processen lopen en geef daarna je risico's met bijbehorende aanbevelingen.
Je hebt sus 35+ dia's en wil het in 20 min doen. Ik had 18 dia's geloof ik (incl. Voorkant/inhoud enz.) en deed er al langer dan 20min over. Je kan gerust 1 min per dia rekenen.
Ik gok dat je het veel te uitgebreid doet. Gewoon kort en bondig is het best.

Voorkant 1dia
Inhoud 1dia
Theorie 1 dia
Bedrijf 1 dia
Per proces 1 dia
Risico's/aanbevelingen per proces 1/2 dia's
Conclusie 1 dia
Vragen 1 dia
pi_129000959
Ik denk dat jullie idd gelijk hebben (zegt een klasgenoot ook). Ik heb hem donderdagochtend dus ga gewoon paar keer ff oefenen en ook kijken hoe ik hem kan inkorten. Ik heb eerst de processen op de sheets gezet en erna eigenlijk een DFD gegeven, maar denk niet dat ik daar iets mee ga doen.
pi_129017926
Powerpoint tot 22 sheets teruggebracht. DFD's erin gegooid voor processen, en zal hiermee de processen vertellen. Scheelt lappen tekst. Theorie en organisatie ook eruit gedaan, belangrijkste dingen komen tijdens m'n onderzoek al naar voren daarvan.
Net "getimed" op 21 minuten. Nog ff de methodiek voor m'n onderzoek bijscherpen dan moet het lukken. Morgen nog ff paar keer oefenen en voorbereiden op vragen etc.
pi_129021180
Even gekeken naar mijn PP, en ik had 13 sheets. Ik had echter geen AO onderzoek, dus wellicht is het van jullie iets langer i.v.m. diagrammen. Houdt er rekening mee dat enkele docenten een presentatie en daarna de 'discussie' willen, maar dat er ook docenten zijn die tussendoor al vragen hebben. De presentatie van mij ging goed, maar ik werd steeds onderbroken voor vragen.

Voorkant
Inhoud
1. Probleemstelling
2. Doelstelling
3. Onderzoeksvragen
4. Methodiek
5. Deelvraag 1
6. Deelvraag 2
7. Deelvraag 3
8. Deelvraag 4
9. Conclusie
10. Aanbevelingen
11. Vragen

Meest relevante figuren/tabellen weergeven, maar zoals eerder is gezegd is verdere toelichting vindbaar in jouw rapport zelf. :)
pi_129038848
Waarschijnlijk 20 minuten. Spanningen inmiddels wat afgenomen omdat de presentatie wel zou moeten lukken. Op het beoordelingsformulier worden er voor de presentatie en de beantwoording van vragen apart cijfers gegeven. Dus nu even mogelijke vragen bedenken.

Ik heb al:
- Waarom heb je voor deze methode gekozen?
- Zou je het volgende keer anders doen?
Nee, want dit leek mij de beste manier (anders kom je onzeker over w.b. je onderzoek)

Iemand nog andere suggesties? En hoeveel stellen ze er? 4, 5?
pi_129039555
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:03 schreef LUFC het volgende:
Waarschijnlijk 20 minuten. Spanningen inmiddels wat afgenomen omdat de presentatie wel zou moeten lukken. Op het beoordelingsformulier worden er voor de presentatie en de beantwoording van vragen apart cijfers gegeven. Dus nu even mogelijke vragen bedenken.

Ik heb al:
- Waarom heb je voor deze methode gekozen?
- Zou je het volgende keer anders doen?
Nee, want dit leek mij de beste manier (anders kom je onzeker over w.b. je onderzoek)

Iemand nog andere suggesties? En hoeveel stellen ze er? 4, 5?
Dus je wilt zeggen dat je een perfect onderzoek hebt gedaan? Je moet ten minste wel iets bedenken wat er beter zou kunnen, wat dat weet ik 100% zeker zonder je scriptie te hebben gelezen. En wij kunnen niet weten hoeveel vragen ze gaan stellen.
pi_129040417
Dat snap ik. Maar gaat vooral om de aanpak. Dus zou je een andere methode gekozen hebben.
pi_129041708
Ongeacht de keuze van je methode zijn er altijd verbeterpunten in je onderzoek.
pi_129043400
Zorg ervoor dat je dia presentatie niet te lang is. Paar sheets zou voldoende moeten zijn en ligt het zelf toe met je verhaal.
Volgens mij had ik een stuk of 6/7 sheets, inclusief voorkant. Wel had ik een model in Excel ontwikkeld, aangezien dit het "product" was heb ik deze ook kort gedemonstreerd. Iets wat in het papieren verslag niet kon.

En verder qua vragen:
- Waarom deze methode en niet andere (let op, andere methodes hoeven niet fout te zijn maar kunnen in jouw ogen wel minder geschikt zijn. Als het goed is heb je bewust een methode gekozen en kun je dat dus toelichten.)
- Vragen die je onderzoek te buiten gaan (hier kun je pluspunten scoren!). Denk hier over na, voorbereiden is lastig. Zorg dat je je kennis niet alleen beperkt tot je eigen onderzoek, maar dat je het onderzoek kunt betrekken in een breder geheel.
- Wat doet het bedrijf er mee cq. wat gaat men er mee doen. (kun je desnoods mooi door je begeleider laten vertellen. De mijne was positief en heeft er dan ook een bijzonder positief antwoord op gegeven :P)
- Zoals MJ23 al aangeeft. Ken je eigen zwakheden en durf er voor uit te komen. Alles in het leven kan ALTIJD beter, dus ook jouw onderzoek. Dat je je eigen minpunten/zwakheden kent is een groot pluspunt!

En verder, maak je niet druk. Je bent zover gekomen dat het nu bijna niet meer fout kan gaan. 20 min. presenteren en een half uurtje vragen verdedigen en het zit er op ;)
pi_129044298
Bedankt, bruikbaar antwoord. Ik heb ook een Excel model ontwikkeld en daar is de hele scriptie op gebaseerd.
pi_129045382
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:12 schreef Richardt. het volgende:
Zorg ervoor dat je dia presentatie niet te lang is. Paar sheets zou voldoende moeten zijn en ligt het zelf toe met je verhaal.
Volgens mij had ik een stuk of 6/7 sheets, inclusief voorkant. Wel had ik een model in Excel ontwikkeld, aangezien dit het "product" was heb ik deze ook kort gedemonstreerd. Iets wat in het papieren verslag niet kon.

En verder qua vragen:
- Waarom deze methode en niet andere (let op, andere methodes hoeven niet fout te zijn maar kunnen in jouw ogen wel minder geschikt zijn. Als het goed is heb je bewust een methode gekozen en kun je dat dus toelichten.)
- Vragen die je onderzoek te buiten gaan (hier kun je pluspunten scoren!). Denk hier over na, voorbereiden is lastig. Zorg dat je je kennis niet alleen beperkt tot je eigen onderzoek, maar dat je het onderzoek kunt betrekken in een breder geheel.
- Wat doet het bedrijf er mee cq. wat gaat men er mee doen. (kun je desnoods mooi door je begeleider laten vertellen. De mijne was positief en heeft er dan ook een bijzonder positief antwoord op gegeven :P)
- Zoals MJ23 al aangeeft. Ken je eigen zwakheden en durf er voor uit te komen. Alles in het leven kan ALTIJD beter, dus ook jouw onderzoek. Dat je je eigen minpunten/zwakheden kent is een groot pluspunt!

En verder, maak je niet druk. Je bent zover gekomen dat het nu bijna niet meer fout kan gaan. 20 min. presenteren en een half uurtje vragen verdedigen en het zit er op ;)
Wat versta jij precies onder methode? Het is nogal een breed begrip. Heb je het hier over de aanpak van "hoe ik het heb gedaan", of daadwerkelijk een erkende en bewezen methode uit literatuur.
pi_129047326
Het is ook een breed begrip, hij moet zelf maar zien hoe hij daar invulling aan gaat geven.

Je kiest een bepaalde theorie, aan elke theorie zitten voor en nadelen voor jouw specifieke onderzoek. Verschillende theorieën kunnen passend zijn, al naar gelang hoe je ze toepast.

Dus inderdaad erkende en bewezen methodes uit de literatuur en daarnaast hoe je deze zelf hebt toegepast. Want de literatuur is nooit 1 op 1 toepasbaar binnen het bedrijf en je onderzoek.
pi_129080602
6,4 :) Moest vrij lang wachten op het oordeel. Had geloof ik een 7 voor de presentatie en voor de vragen ook dacht ik. De andere punten waren voornamelijk 6'jes. Maargoed, gehaald. Nu ff de opmaak goed zetten, dan printen en inbinden en opsturen naar examencommissie. Hopelijk wordt m'n cijfer snel ingevoerd, kan ik me uitschrijven.
pi_129081019
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:15 schreef LUFC het volgende:
6,4 :) Moest vrij lang wachten op het oordeel. Had geloof ik een 7 voor de presentatie en voor de vragen ook dacht ik. De andere punten waren voornamelijk 6'jes. Maargoed, gehaald. Nu ff de opmaak goed zetten, dan printen en inbinden en opsturen naar examencommissie. Hopelijk wordt m'n cijfer snel ingevoerd, kan ik me uitschrijven.
Gefeliciteerd! Welke vragen stelden zij?
pi_129085304
Super ^O^

Nu wel even een verslag van je presentatie posten natuurlijk, kan de rest z'n voordeel weer mee doen :D
pi_129095191
Zou iemand mij wellicht bij de volgende vraag kunnen helpen? Ik heb morgen een hertentamen accounting voor de studie economie & bedrijfseconomie aan de EUR en het is voor de voortgang van mijn studie essentieel dat ik het morgen haal (dat accountingvak is echt mijn achilleshiel ;( ), maar ik heb geen idee waar hier naar te kijken. Sorry als ik het topic ermee om zeep haal, geef dan please een linkje waar ik het wel vragen kan. :) Komt hij:



Het juiste antwoord is antwoord C: 299.000. Kan iemand dat toelichten?
pi_129095430
http://www.economiehulp.n(...)tzier-tweede-drukpdf

Closing Rating Method. Geen dank. Toch wel één van de basisprincipes die je moet weten. Download het boek van EPE.
pi_129095666
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 19:11 schreef Faeroer het volgende:
http://www.economiehulp.n(...)tzier-tweede-drukpdf

Closing Rating Method. Geen dank. Toch wel één van de basisprincipes die je moet weten. Download het boek van EPE.
Ik ken de beschrijving van de closing-rate-methode, maar weet niet welke cijfers ik hier op welke manier moet gebruiken om het op de juiste manier te berekenen. Zou jij me willen laten zien hoe je aan 299.000 komt (als iemand anders zich geroepen voelt ben ik er evengoed blij mee ;) )?

Wat ik hier doe is de totale eindwaarde van de onderneming op 31-12-2010 omrekenen naar euro's in zowel de actuele koers op 31-12-2010 als tegen de gemiddelde koers van dat jaar, maar kom dan op een verschil van 234.000 en dat antwoord staat er niet tussen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kaas- op 18-07-2013 19:24:27 ]
pi_129096125
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:25 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Welke vragen stelden zij?
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:25 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Welke vragen stelden zij?
Bedankt. Het waren alleen maar inhoudelijke vragen, over het onderwerp specifiek. Dus niet echt vragen waar ik jullie een voordeel mee kan doen. Wel kreeg ik tot slot nog de vraag (er zijn dubbeltellingen aanwezig in mijn Excel spreadsheet) welk gevoel ik erbij had dat de informatie niet volledig betrouwbaar is. Mijn gevoel was dat het me dwars zat dat er dubbeltellingen aanwezig zijn en niet bekend is welke juist/fout zijn en hoe dit komt. Hier was ik weken lang mee bezig, maar ik heb het laten liggen omwille van de tijd. Theorie en organisatie eigenlijk geheel buiten beschouwing gelaten. Begonnen met wat voor onderzoek ik gedaan had (dus eigenlijk de titel). Vervolgens de aanleiding, doelstelling, opdracht en daarna welke deelvragen. Daarna gwn het onderzoek verteld. Per proces eerst de doelstelling, daarna proces zelf, risico, beoordeling risico's icm beheersingsmaatregelen. Erna knelpunten noemen die naar voren kwamen om vervolgens de concluie erop aan te laten sluiten en erna aanbevelingen gegeven. Uiteindelijk toch zo'n 25 minuten over gedaan, om 25 minuten ondervraagd te worden. M'n bedrijfsbegeleider wist echter ook het een en ander te vertellen.
Moet nu een aantal kleine dingen veranderen aan de opmaak om 'm morgen in te leveren bij de examencommissie. Dan hopelijk snel het cijfer ingevoerd en kan ik een verzoek tot uitschrijving doen.
pi_129101232
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 19:19 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik ken de beschrijving van de closing-rate-methode, maar weet niet welke cijfers ik hier op welke manier moet gebruiken om het op de juiste manier te berekenen. Zou jij me willen laten zien hoe je aan 299.000 komt (als iemand anders zich geroepen voelt ben ik er evengoed blij mee ;) )?

Wat ik hier doe is de totale eindwaarde van de onderneming op 31-12-2010 omrekenen naar euro's in zowel de actuele koers op 31-12-2010 als tegen de gemiddelde koers van dat jaar, maar kom dan op een verschil van 234.000 en dat antwoord staat er niet tussen.
Als je zelf geen moeite doet gaan wij dat dus ook niet doen. Lees het eens door zou ik zeggen. Wat jij doet heeft er weinig mee te maken he
pi_129101324
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 19:19 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik ken de beschrijving van de closing-rate-methode, maar weet niet welke cijfers ik hier op welke manier moet gebruiken om het op de juiste manier te berekenen. Zou jij me willen laten zien hoe je aan 299.000 komt (als iemand anders zich geroepen voelt ben ik er evengoed blij mee ;) )?

Wat ik hier doe is de totale eindwaarde van de onderneming op 31-12-2010 omrekenen naar euro's in zowel de actuele koers op 31-12-2010 als tegen de gemiddelde koers van dat jaar, maar kom dan op een verschil van 234.000 en dat antwoord staat er niet tussen.
Je moet de posten omrekenen.
pi_129101883
Ik zal je matsen :)


Debetzijde :
1.170.000*0.90= 1.053.000

EV:
(200.000+490.000) * 1.30= 897.000

Winst:
115.000*1.10 = 126.500

Schulden:
(300.000+65.000) * 0.90=328.500

1.053.000-897.000-126.500-328.500=-299.000
pi_129108199
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:06 schreef ikwordra het volgende:
Ik zal je matsen :)

Debetzijde :
1.170.000*0.90= 1.053.000

EV:
(200.000+490.000) * 1.30= 897.000

Winst:
115.000*1.10 = 126.500

Schulden:
(300.000+65.000) * 0.90=328.500

1.053.000-897.000-126.500-328.500=-299.000
Super, bedankt, heb ik iets aan. Ik doe er echt wel moeite voor trouwens, maar accounting komt gewoon echt totaal niet bij me aan. ;( Geef mij maar economie.
pi_129132159
Ik moet een controleplan opzetten voor een organisatie die valt onder financiele dienstverlening, heeft iemand een idee hoe ik het best hiermee kan beginne. Ik snap niet echt goed hoe ik moet beginnen.
Een link of een bepaald boek of een denkrichting wordt op prijs gesteld.

alvast bedankt
pi_129226516
Weet iemand nou hoe het zit met uitschrijven? Op m'n school zeggen ze dat dit kan, maar m'n cijfer is nog niet in osiris ingevoerd. Kan dat dan gewoon zomaar?
pi_129229034
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 17:58 schreef LUFC het volgende:
Weet iemand nou hoe het zit met uitschrijven? Op m'n school zeggen ze dat dit kan, maar m'n cijfer is nog niet in osiris ingevoerd. Kan dat dan gewoon zomaar?
Ik zit met het zelfde probleem: al diverse mailtjes gehad dat ik me óf in óf uit moet gaan schrijven. Heb alleen in de laatste week van augustus mijn verdediging nog.
pi_129229159
Klote he. In jouw geval zal ik me wel inschrijven. Kan je jezelf altijd nog uitschrijven na je verdediging. Je bent immers nog niet 100% zeker geslaagd, hoewel we daar wel vanuit kunnen gaan. Succes iig met verdediging.
Op e-mails hoef ik trouwens geen reactie te verwachten, gezien de zomervakantie. Academiebureau is echter wel open.
pi_129229213
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 19:38 schreef LUFC het volgende:
Klote he. In jouw geval zal ik me wel inschrijven. Kan je jezelf altijd nog uitschrijven na je verdediging. Je bent immers nog niet 100% zeker geslaagd, hoewel we daar wel vanuit kunnen gaan. Succes iig met verdediging.
Op e-mails hoef ik trouwens geen reactie te verwachten, gezien de zomervakantie. Academiebureau is echter wel open.
Bedankt!

Misschien anders maar eens een belletje proberen? Wellicht dat ze je dan verder kunnen helpen.
pi_129229368
Uitschrijven, goed punt. Ben inmiddels een maand klaar, maar officieel uitschrijven heb ik nog niet gedaan. (diploma etc. gewoon al in huis).
Mag toch stiekem hopen dat school het een en ander automatisch doet eigenlijk 8)7
pi_129229429
Als je je niet herinschrijft, schrijf je jezelf eigenlijk vanzelf uit.
pi_129230113
Diploma uitreiking is hier pas in september. :') Pauper.
pi_129230171
Ja bij ons ook. Alleen kan er dan niet bij zijn dus haal hem later op.
pi_129232021
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 19:46 schreef LUFC het volgende:
Als je je niet herinschrijft, schrijf je jezelf eigenlijk vanzelf uit.
Zit een kern van waarheid in, maar ik ken m'n (ex-)school langer dan vandaag. Ga het een en ander maar even uitzoeken voor de zekerheid. :P

Diploma uitreiking in septemer is wel raar in mijn ogen. Ik heb voor m'n werk en vervolgstudie al 2x een kopie van mijn getuigschrift en cijferlijst nodig gehad. Wordt allemaal wel erg krap als je dat in september nog moet regelen.

Ben op dit moment bezig om na te gaan voor welke vrijstellingen ik voor de pre-master van Nyenrode in aanmerking kom. Iemand daar ervaring mee? (Hoe coulant ed ze zijn?)
pi_129233180
Wij konden een verzoek tot verklaring geslaagd indienen, tot uiterlijk afgelopen vrijdag. Dit heb ik vrijdag gedaan, maar altijd nog niks gehoord. Fijn die communicatie en eenduidigheid op de hogescholen in Nederland :)

Kan je niet alvast je cijferlijst nu (in osiris?) ff opslaan en uitprinten. En dan uitleggen dat de school niet reageert of zo.
pi_129235831
Vaak wordt een gewaarmerkte kopie gevraagd van je getuigschrift en/of diploma. Wat inhoud dat school een stempel zet op een kopie en deze voorziet van een handtekening. (Kreeg ik overigens gelijk drie van bij m'n diploma)

Ik denk dat een zelf uitgeprinte lijst niet geaccepteerd wordt over het algemeen. Gewoon het bedrijf/universiteit opbellen en het uitleggen, zal ongetwijfeld vaker voorkomen :)
pi_129235891
Mij maakt het niet uit, heb hem niet dringend nodig. Maar heb liever wel bewijs van geslaagd voor de zekerheid. Ga wel gewoon deze week uitschrijven bij m'n school, 0 lening stopzetten etc.
pi_129235977
Ja precies, als je alles afgerond hebt wil je ook eindelijk dat "papiertje" in bezit hebben :P
Komt uiteindelijk altijd goed, maar bij de meeste hogescholen gaat het niet altijd even snel en soepel :P
pi_129236871
Vandaar dus de twijfel over het uitschrijven. Maar academiebureau werkt nog door dus zal morgen even bellen.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 20:12:29 #176
400910 Yasse.
Vrager & Aanbieder
pi_129379318
Weten jullie welke eerstejaars boeken ik nodig heb voor acc? (2013-2014)
pi_129379424
quote:
5s.gif Op donderdag 18 juli 2013 19:02 schreef Kaas- het volgende:
Zou iemand mij wellicht bij de volgende vraag kunnen helpen? Ik heb morgen een hertentamen accounting voor de studie economie & bedrijfseconomie aan de EUR en het is voor de voortgang van mijn studie essentieel dat ik het morgen haal (dat accountingvak is echt mijn achilleshiel ;( ), maar ik heb geen idee waar hier naar te kijken. Sorry als ik het topic ermee om zeep haal, geef dan please een linkje waar ik het wel vragen kan. :) Komt hij:

[ afbeelding ][ afbeelding ]

Het juiste antwoord is antwoord C: 299.000. Kan iemand dat toelichten?
Oh god, Renkema...
Als je als student-assistent je achternaam in het accounting-tentamenopgaven gebruikt ziet worden weet je wel dat je het gemaakt hebt hoor :P
Beneath the gold, bitter steel
pi_129388242
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:12 schreef Yasse. het volgende:
Weten jullie welke eerstejaars boeken ik nodig heb voor acc? (2013-2014)
:')
  vrijdag 26 juli 2013 @ 23:50:57 #179
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_129389374
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:12 schreef Yasse. het volgende:
Weten jullie welke eerstejaars boeken ik nodig heb voor acc? (2013-2014)
Ja.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_129390098
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:12 schreef Yasse. het volgende:
Weten jullie welke eerstejaars boeken ik nodig heb voor acc? (2013-2014)
Studystore.nl
Daar heb ik in ieder geval mijn boeken pas besteld!
  zaterdag 27 juli 2013 @ 12:53:54 #181
400910 Yasse.
Vrager & Aanbieder
pi_129401668
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 00:09 schreef Baje het volgende:

[..]

Studystore.nl
Daar heb ik in ieder geval mijn boeken pas besteld!
Tnx,

wil iemand graag zijn (2e hands) boeken kwijt? Voor een goede prijs koop ik ze wel..
pi_129401879
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 12:53 schreef Yasse. het volgende:

[..]

Tnx,

wil iemand graag zijn (2e hands) boeken kwijt? Voor een goede prijs koop ik ze wel..
Stuur je lijstje maar :)
pi_129402022
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 12:53 schreef Yasse. het volgende:

[..]

Tnx,

wil iemand graag zijn (2e hands) boeken kwijt? Voor een goede prijs koop ik ze wel..
Wellicht zit hier nog wat voor je tussen? :)

V&A / [TK] Studieboeken bachelor Accountancy
  zondag 28 juli 2013 @ 13:37:24 #184
400910 Yasse.
Vrager & Aanbieder
pi_129431197
Ik laat jullie weten..

Heb je nog andere benodigdheden voor deze opleiding? (rekenmachine, passer enz. ??)
pi_129438007
Gewoon zo'n rekenmachine van casio hadden wij, kost geloof ik 6/7/8 euro of zo. Passer niet, geodriehoek kan soms wel van pas komen. Agenda etc zelf nooit gebruikt, maar dat is persoonlijk.

Verder vooral een goede instelling en doorzettingsvermogen ;) Succes in ieder geval.
pi_129438124
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 13:37 schreef Yasse. het volgende:
Ik laat jullie weten..

Heb je nog andere benodigdheden voor deze opleiding? (rekenmachine, passer enz. ??)
Ik vind een grafische rekenmachine wel chill, maar die mocht je bij ons (den bosch avans) niet meer gebruiken. Daar krijg je met het tentamen zo'n kut ding. Die rekent alles gelijk door, Zou iig een rekenmachine pakken waarbij je de geschiedenis nog kan zien en wat je invoert.
Feyenoord Rotterdam
  zondag 28 juli 2013 @ 18:02:38 #187
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_129438253
quote:
19s.gif Op zondag 28 juli 2013 17:57 schreef Fuszy het volgende:

[..]

Ik vind een grafische rekenmachine wel chill, maar die mocht je bij ons (den bosch avans) niet meer gebruiken. Daar krijg je met het tentamen zo'n kut ding. Die rekent alles gelijk door, Zou iig een rekenmachine pakken waarbij je de geschiedenis nog kan zien en wat je invoert.
Dat dus. Zeker bij levensverzekeringswiskunde een must. Passer en geodriekhoek heb je niet nodig. Agenda zou ik wel aanraden, maar ik ben zelf iemand die vanuit d'r agenda leeft dus geheel objectief ben ik niet :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 28 juli 2013 @ 18:23:46 #188
400910 Yasse.
Vrager & Aanbieder
pi_129438823
En qua schriften? Ruitjes of lijntjes?

Heeft iemand hier ook ervaring met de duale vorm er van? Hoe bevalt het en hoe zit het met de tijd en moeilijkheidsgraad verhouding..
  zondag 28 juli 2013 @ 18:30:57 #189
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_129439040
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 18:23 schreef Yasse. het volgende:
En qua schriften? Ruitjes of lijntjes?

Heeft iemand hier ook ervaring met de duale vorm er van? Hoe bevalt het en hoe zit het met de tijd en moeilijkheidsgraad verhouding..
Had zelf altijd een map met tabbladen en papier met lijntjes. Ruitjes heb je eigenlijk niet nodig.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_129627832
quote:
19s.gif Op zondag 28 juli 2013 17:57 schreef Fuszy het volgende:

[..]

Ik vind een grafische rekenmachine wel chill, maar die mocht je bij ons (den bosch avans) niet meer gebruiken. Daar krijg je met het tentamen zo'n kut ding. Die rekent alles gelijk door, Zou iig een rekenmachine pakken waarbij je de geschiedenis nog kan zien en wat je invoert.
Rekenmachine met geheugen en minimaal 4 regels. Bij ons zat er iemand in de klas met twee rekenmachines op elk tentamen. Geen idee waarom. :')
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:54:44 #191
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_129629532
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 21:17 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Rekenmachine met geheugen en minimaal 4 regels. Bij ons zat er iemand in de klas met twee rekenmachines op elk tentamen. Geen idee waarom. :')
Voor het geval de batterij leeg is van een van de rekenmachines :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_129632551
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 21:54 schreef Maraca het volgende:

[..]

Voor het geval de batterij leeg is van een van de rekenmachines :P
Daar kan ik mij iets bij voorstellen als het een belangrijk tentamen is (OAT bv), maar hij gebruikte ze letterlijk tegelijk. :D
pi_130159402
Ik ga 2 september ook beginnen aan mijn bachelor aan de HHS. Heb er zin in *O* .
pi_130162080
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 10:16 schreef daeh het volgende:
Ik ga 2 september ook beginnen aan mijn bachelor aan de HHS. Heb er zin in *O* .
Heb je al een idee voor je ondernemingsplan?
pi_130171046
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 12:48 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Heb je al een idee voor je ondernemingsplan?
Wat is dat precies? Qua inhoud weet ik nog niet zo veel over de opleiding -O-.
  zaterdag 17 augustus 2013 @ 20:50:35 #196
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_130175207
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 18:49 schreef daeh het volgende:

[..]

Wat is dat precies? Qua inhoud weet ik nog niet zo veel over de opleiding -O-.
Eeh, ok? :P

Een ondernemingsplan is overigens een plan van aanpak voor het opzetten van je eigen bedrijf. Daarbij moet je dus aangeven wat voor product/dienst je gaat leveren. doelgroep etc. Uiteindelijk moet je aangeven hoeveel je denkt te kunnen verdienen en hoe je aan je geld gaat komen. Google er maar eens op. Heb er ooit (in 2006 ofzo) ook één moeten schrijven. Was wel enorm geinig om te doen :D
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_130180849
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:09 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Daar kan ik mij iets bij voorstellen als het een belangrijk tentamen is (OAT bv), maar hij gebruikte ze letterlijk tegelijk. :D
Opzich best slim hoef je ook niet teveel getallen te onthouden :P

Maar dan kan je beter een GR nemen :P
pi_130238175
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 18:49 schreef daeh het volgende:

[..]

Wat is dat precies? Qua inhoud weet ik nog niet zo veel over de opleiding -O-.
Je verdiept je toch eerst in een opleiding voordat je je inschrijft? :P

Ondernemingsplan is overigens best leuk om eens te doen. Naast dat ik hem zelf ook wel eens gemaakt heb, heb ik 1,5 jaar terug eens een mogen reviewen van een aantal studenten die CE deden. Ik moest stiekem toch wel gniffelen toen ze zelfs een budget hadden opgenomen voor de thee, nietjes en kladpapier _O-
pi_130238204
5 september gaat mijn pre-master bij Nyenrode beginnen. De vakken zien er interessant uit, maar hopelijk kan ik er nog een paar wegstrepen dmv vrijstellingen.

Ik heb er in elk geval bijzonder veel zin in (ook omdat die 3 maanden vakantie inmiddels m'n neus wel uitkomen), ondanks dat alle lessen gewoon in Breukelen zijn en dat voor mij dik 2 uur rijden is (zonder oponthoud). Opzich nog niet zo'n ramp, alleen het eerste semester heb ik zowel op de donderdagavond als de vrijdag les. Ik had dan liever gewoon de vrijdagavond college gehad ipv de donderdag (ookal zul je na een drukke werkweek op vrijdagavond vast niet veel meer opnemen :P)
  maandag 19 augustus 2013 @ 19:35:29 #200
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_130246939
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 15:08 schreef Richardt. het volgende:
5 september gaat mijn pre-master bij Nyenrode beginnen. De vakken zien er interessant uit, maar hopelijk kan ik er nog een paar wegstrepen dmv vrijstellingen.

Ik heb er in elk geval bijzonder veel zin in (ook omdat die 3 maanden vakantie inmiddels m'n neus wel uitkomen), ondanks dat alle lessen gewoon in Breukelen zijn en dat voor mij dik 2 uur rijden is (zonder oponthoud). Opzich nog niet zo'n ramp, alleen het eerste semester heb ik zowel op de donderdagavond als de vrijdag les. Ik had dan liever gewoon de vrijdagavond college gehad ipv de donderdag (ookal zul je na een drukke werkweek op vrijdagavond vast niet veel meer opnemen :P)
(1) wat is je vooropleiding? Als je HBO accountancy hebt gedaan heb je automatisch al een paar vrijstellingen. Heb je HBO Bedrijfseconomie gedaan, dan heb je geen vrijstellingen. Gezien je donderdag en vrijdag les hebt vermoed ik bedrijfseconomie :P

(2) Niet alle lessen zijn in Breukelen (of ze moeten dan veranderd hebben), Een aantal wel zoals AT, maar BIV en FAT zijn lokaal.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_130253792
Alleen de intro is in Breukelen toch? Heeft iemand die op Nyenrode zit de jaarplanning van 2014 al? Ik ben voornamelijk op zoek naar de collegevrije vrijdagen i.v.m. het plannen van een aantal dingen.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 06:57:27 #202
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_130263434
Nyenrode kennende zal die nog niet beschikbaar zijn :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_130270531
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 19:35 schreef Maraca het volgende:

[..]

(1) wat is je vooropleiding? Als je HBO accountancy hebt gedaan heb je automatisch al een paar vrijstellingen. Heb je HBO Bedrijfseconomie gedaan, dan heb je geen vrijstellingen. Gezien je donderdag en vrijdag les hebt vermoed ik bedrijfseconomie :P

(2) Niet alle lessen zijn in Breukelen (of ze moeten dan veranderd hebben), Een aantal wel zoals AT, maar BIV en FAT zijn lokaal.
1) Je vermoeden is goed ;)
Heb echter wel een minor A&C gedaan. Ik kreeg hierover bericht dat ik, mits goed onderbouwd, in aanmerking kan komen voor vrijstellingen. Met name van belastingrecht (IB en VpB) komen de onderwerpen me erg bekend voor. Maar aan de andere kant, die twee vakken deed ik bij m'n vorige opleiding met twee vingers in m'n neus dus zal ik ze nu ook wel goed kunnen afronden :)

2) Aangezien er gestart wordt met één cursusgroep zullen alle colleges in Breukelen zijn, althans dat vermeld de brief en ook het rooster voor zover ik het nu kan zien.
Wellicht dat dit per februari, met nieuwe inschrijvingen, nog veranderd voor een aantal vakken?

Dat Breukelen wat verder is maakt me overigens weinig uit. Alleen de eerste paar weken zal het wat minder fijn zijn als ik zowel op donderdagavond als de vrijdag les heb.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:00:07 #204
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_130285182
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 06:57 schreef KaBuf het volgende:
Nyenrode kennende zal die nog niet beschikbaar zijn :P
Klopt :P Najaar 2013 is de meest recente.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 12:50 schreef Richardt. het volgende:

[..]

1) Je vermoeden is goed ;)
Heb echter wel een minor A&C gedaan. Ik kreeg hierover bericht dat ik, mits goed onderbouwd, in aanmerking kan komen voor vrijstellingen. Met name van belastingrecht (IB en VpB) komen de onderwerpen me erg bekend voor. Maar aan de andere kant, die twee vakken deed ik bij m'n vorige opleiding met twee vingers in m'n neus dus zal ik ze nu ook wel goed kunnen afronden :)

2) Aangezien er gestart wordt met één cursusgroep zullen alle colleges in Breukelen zijn, althans dat vermeld de brief en ook het rooster voor zover ik het nu kan zien.
Wellicht dat dit per februari, met nieuwe inschrijvingen, nog veranderd voor een aantal vakken?

Dat Breukelen wat verder is maakt me overigens weinig uit. Alleen de eerste paar weken zal het wat minder fijn zijn als ik zowel op donderdagavond als de vrijdag les heb.
Ah, dat komt waarschijnlijk omdat je met de pre-master vanuit Bedrijfseconomie start. :) heb zelf HBO Accountancy gedaan dus dan start je met een andere pre-master.

Heb trouwens vandaag te horen gekregen dat mijn onderzoeksvoorstel is goedgekeurd. *O* Las de mail wel een beetje met lichte verbazing. Had verwacht dat ik hem zeker 1x terug zou krijgen.. Maar gezien de docent die ernaar heeft gekeken moet ik er maar op vertrouwen dat het een goed stuk is.

Kwam er alleen wel vandaag achter dat ik absoluut niet origineel ben. Gooide even wat standaard zoektermen in Google (niet eens over mijn onderwerp) en kwam toen een akelig identieke scriptie tegen uit 2010 }:| Gelukkig wel wat zaken anders (ik specialiseer me weer) maar wel een beetje een domper :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_130304679
Proficiat! Weer een stapje dichterbij ^O^
  donderdag 22 augustus 2013 @ 11:27:23 #206
400910 Yasse.
Vrager & Aanbieder
pi_130341949
Ik zoek de volgende Accountancy boeken:

V&A / [GEZ] Boekenlijst Accountancy
pi_130355239
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 12:50 schreef Richardt. het volgende:

2) Aangezien er gestart wordt met één cursusgroep zullen alle colleges in Breukelen zijn, althans dat vermeld de brief en ook het rooster voor zover ik het nu kan zien.
Wellicht dat dit per februari, met nieuwe inschrijvingen, nog veranderd voor een aantal vakken?

Dat Breukelen wat verder is maakt me overigens weinig uit. Alleen de eerste paar weken zal het wat minder fijn zijn als ik zowel op donderdagavond als de vrijdag les heb.
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Mijn medestudenten zijn geplaatst in de regio (pre-master).

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:00 schreef Maraca het volgende:
Ah, dat komt waarschijnlijk omdat je met de pre-master vanuit Bedrijfseconomie start. :) heb zelf HBO Accountancy gedaan dus dan start je met een andere pre-master.

Heb trouwens vandaag te horen gekregen dat mijn onderzoeksvoorstel is goedgekeurd. *O* Las de mail wel een beetje met lichte verbazing. Had verwacht dat ik hem zeker 1x terug zou krijgen.. Maar gezien de docent die ernaar heeft gekeken moet ik er maar op vertrouwen dat het een goed stuk is.

Kwam er alleen wel vandaag achter dat ik absoluut niet origineel ben. Gooide even wat standaard zoektermen in Google (niet eens over mijn onderwerp) en kwam toen een akelig identieke scriptie tegen uit 2010 }:| Gelukkig wel wat zaken anders (ik specialiseer me weer) maar wel een beetje een domper :P
Wat is het onderwerp, de verwachtingskloof?

In welk (master) jaar zit je nu, Maraca?

5 september begint de cursus Business Research Methodes, ben benieuwd hoe moeilijk deze is (verschil HBO - WO). Van de statistische bewerkingen in de artikelen heb ik nog geen kaas van gegeten!
pi_130355987
Komende woensdag heb ik mijn presentatie en verdediging. Ben erg benieuwd, het moet gewoon goedkomen... De Prezi ziet er in ieder geval goed uit, al zeg ik het zelf :P

Mocht ik geslaagd zijn, dan wil ik zo snel mogelijk een vliegticket boeken. Ben van plan om rond december zo'n 6-8 weken naar Nieuw Zeeland te gaan om daar lekker rond te trekken. Dus heb nog mooi even de tijd om de boel te plannen en uit te zoeken!
pi_130358994
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 18:19 schreef dikkefriet het volgende:

[..]

Waar haal je deze wijsheid vandaan? Mijn medestudenten zijn geplaatst in de regio (pre-master).

[..]

Wat is het onderwerp, de verwachtingskloof?

In welk (master) jaar zit je nu, Maraca?

5 september begint de cursus Business Research Methodes, ben benieuwd hoe moeilijk deze is (verschil HBO - WO). Van de statistische bewerkingen in de artikelen heb ik nog geen kaas van gegeten!
Zit je in breukelen? Ik ben er ook benieuwd naar, volgens mij wordt het echt nog flink aanpoten. Voor BRM wordt het ook de 1e keer dat ik SPSS ga gebruiken :p
pi_130378731
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 18:19 schreef dikkefriet het volgende:

[..]

Waar haal je deze wijsheid vandaan? Mijn medestudenten zijn geplaatst in de regio (pre-master).

Uit de gegevens die ik via Nyenrode gekregen heb (de eerste zin komt letterlijk uit de brief) ;)
Geen idee welke pre-master jouw medestudenten gaan volgen en welke voorkeurslocaties ze op hebben gegeven. Ik weet alleen mijn situatie ;)
pi_130414687
In het derde jaar van mijn universitaire studie moet ik, op basis van de Master die ik volgend jaar wil gaan doen, vakken kiezen. Voor de Master accounting krijg je het advies om drie bepaalde vakken te kiezen, maar daar staat het vak 'bookkeeping' vreemd genoeg niet bij. Zou ik dat toch moeten kiezen? Omdat ik nog niet goed weet wat ik wil, kies ik vakken voor twee Masters (om zo de keuze uit te stellen), en bookkeeping past er eigenlijk niet echt meer bij. Wat is jullie ervaring met dit vak?
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:20:57 #212
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_130415187
Wat zijn de andere vakken dan?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:22:51 #213
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_130415222
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 18:19 schreef dikkefriet het volgende:

[..]

Waar haal je deze wijsheid vandaan? Mijn medestudenten zijn geplaatst in de regio (pre-master).

[..]

Wat is het onderwerp, de verwachtingskloof?

In welk (master) jaar zit je nu, Maraca?

5 september begint de cursus Business Research Methodes, ben benieuwd hoe moeilijk deze is (verschil HBO - WO). Van de statistische bewerkingen in de artikelen heb ik nog geen kaas van gegeten!
Nee, ik ga mij richten op Plasterk (verplichte roulatie) en nog wat andere zaken, maar dat post ik liever (nog) niet. Zit overigens in mijn laatste jaar van de master :Y

En BRM stelt echt geen klap voor. Op Nyenrode was dat 3 dagen achter elkaar (incl. overnachting op het landgoed) met een slagingspercentage van 100% :')
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_130416690
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 15:20 schreef Maraca het volgende:
Wat zijn de andere vakken dan?
Intermediate Management Accounting, Intermediate Financial Accounting en Auditing & Accounting Information Systems.
pi_130522497
Morgenochtend mijn presentatie en verdediging. De bedrijfscoaches zijn er niet bij, aangezien ze geen tijd hebben gezien KPMG voor de interimcontrole langskomt... :{w

Iemand nog tips? Ik heb een twintigtal mogelijke verdedigingsvragen opgesteld, om alvast een antwoord voorhanden te hebben.
pi_130523838
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:08 schreef GuitarJJ het volgende:
Morgenochtend mijn presentatie en verdediging. De bedrijfscoaches zijn er niet bij, aangezien ze geen tijd hebben gezien KPMG voor de interimcontrole langskomt... :{w

Iemand nog tips? Ik heb een twintigtal mogelijke verdedigingsvragen opgesteld, om alvast een antwoord voorhanden te hebben.
Waarom heb je voor deze aanpak gekozen?
Wat zou je anders doen, met de kennis van nu?
Waar denk jij dat nog aan gewerkt kan worden, om het nóg beter te kunnen maken?
Waarom heb je voor deze conclusie gekozen?
Heb je wel echt je deelvragen goed beantwoord?
Kan een derde, met jouw onderzoeksaanpak, dezelfde resultaten krijgen?
Is er sprake geweest van triangulatie?

En als tip. Jij weet 'je shit' het beste. Jij kan al overal antwoord op geven, zolang het inhoudelijk blijft. Af en toe eerlijk zijn als je iets echt niet weet en niet bullshit gaan verkondigen. Weet waar je moet stoppen bij een uitleg. Kort maar krachtig. Kom maar op.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:24:25 #217
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_130528965
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:45 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Waarom heb je voor deze aanpak gekozen?
Wat zou je anders doen, met de kennis van nu?
Waar denk jij dat nog aan gewerkt kan worden, om het nóg beter te kunnen maken?
Waarom heb je voor deze conclusie gekozen?
Heb je wel echt je deelvragen goed beantwoord?
Kan een derde, met jouw onderzoeksaanpak, dezelfde resultaten krijgen?
Is er sprake geweest van triangulatie?

En als tip. Jij weet 'je shit' het beste. Jij kan al overal antwoord op geven, zolang het inhoudelijk blijft. Af en toe eerlijk zijn als je iets echt niet weet en niet bullshit gaan verkondigen. Weet waar je moet stoppen bij een uitleg. Kort maar krachtig. Kom maar op.
Goede tips :Y
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_130557560
Geslaagd! *O*

Verdediging was wel vervelend. Duurde langer dan geplant en ze ging maar door over bepaalde onderwerpen, ook al wist ik geen fijn antwoord. In 45 minuten zijn maar 4/5 vragen gesteld.

Bedankt voor de tips!
pi_130564583
Gefeliciteerd!
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:06:36 #220
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_130566431
Feli! *O*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_130579008
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 16:05 schreef GuitarJJ het volgende:
Geslaagd! *O*

Verdediging was wel vervelend. Duurde langer dan geplant en ze ging maar door over bepaalde onderwerpen, ook al wist ik geen fijn antwoord. In 45 minuten zijn maar 4/5 vragen gesteld.

Bedankt voor de tips!
Gefeliciteerd!
pi_130766008
Ik en mijn werkgever zijn op zoek naar wat inspiratie voor een mooi afstudeeronderzoek.. Wat heeft iedereen hier gedaan of waar is hij mee bezig?
pi_130775442
Nu het einde van mijn hogeschool carrière in zicht ik, begin ik steeds meer te twijfelen over welke kant ik zo op wil.
Ik heb het gevoel dat mijn school wat meer naar de AA kant 'pushed'. Veel docenten zeggen in de les "jullie als AA-Accountants...". Ook hadden wij een samenstel en een controle project gehad, waarbij het samenstel project vele mate beter georganiseerd was... Maar goed, zo heeft elke docent/school vast wel iets :P
  dinsdag 3 september 2013 @ 14:08:36 #224
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_130776432
Ja, mijn hogeschool (Saxion Enschede) heeft veel meer belastingvakken dan nodig puur omdat hier in het oosten veel kantoren voornamelijk MKB-klanten hebben en daardoor de belastingkant ook vaak aan bod komt.
In de Randstad zou er meer focus zijn op beursgenoteerde bedrijven en aanvullende theorie daarover omdat die daar meer gesitueerd zijn.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_130779962
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 13:32 schreef Miezziej het volgende:
Nu het einde van mijn hogeschool carrière in zicht ik, begin ik steeds meer te twijfelen over welke kant ik zo op wil.
Ik heb het gevoel dat mijn school wat meer naar de AA kant 'pushed'. Veel docenten zeggen in de les "jullie als AA-Accountants...". Ook hadden wij een samenstel en een controle project gehad, waarbij het samenstel project vele mate beter georganiseerd was... Maar goed, zo heeft elke docent/school vast wel iets :P
Bij mij wordt verteld dat de AA-accountant steeds minder nodig is. Zijn ook al mensen overgestapt om die reden, geloof daar eigenlijk wel in.
pi_130803724
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 16:21 schreef ballenbak015 het volgende:

[..]

Bij mij wordt verteld dat de AA-accountant steeds minder nodig is. Zijn ook al mensen overgestapt om die reden, geloof daar eigenlijk wel in.
Ik zat eerst te denken om de AA-opleiding te gaan doen, ook omdat ik mijn meeloopstage heb gedaan bij een klein AA-kantoor en ik daar dus een betere voorstelling van heb.
Maar ik wil misschien ook ooit internationaal gaan werken, en dan lijkt RA mij toch beter. Mijn afstudeerstage doe ik bij een startend kantoor, opgericht door 2 RA's, dus hoop dat dat mijn keuze een beetje gaat helpen :P
  woensdag 4 september 2013 @ 11:13:22 #227
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_130807094
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 09:00 schreef Miezziej het volgende:

[..]

Ik zat eerst te denken om de AA-opleiding te gaan doen, ook omdat ik mijn meeloopstage heb gedaan bij een klein AA-kantoor en ik daar dus een betere voorstelling van heb.
Maar ik wil misschien ook ooit internationaal gaan werken, en dan lijkt RA mij toch beter. Mijn afstudeerstage doe ik bij een startend kantoor, opgericht door 2 RA's, dus hoop dat dat mijn keuze een beetje gaat helpen :P
Ik zou voor je RA-titel gaan. Beetje hetzelfde idee als met je rijbewijs. Met een gewone rijbewijs kun je ook in een automaat rijden, maar met een automaat-rijbewijs kun je niet in een schakelbak rijden. :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_130807728
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 11:13 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik zou voor je RA-titel gaan. Beetje hetzelfde idee als met je rijbewijs. Met een gewone rijbewijs kun je ook in een automaat rijden, maar met een automaat-rijbewijs kun je niet in een schakelbak rijden. :P
Hahaha goed punt :P
pi_130820586
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 15:07 schreef Richardt. het volgende:

[..]

Je verdiept je toch eerst in een opleiding voordat je je inschrijft? :P

Ondernemingsplan is overigens best leuk om eens te doen. Naast dat ik hem zelf ook wel eens gemaakt heb, heb ik 1,5 jaar terug eens een mogen reviewen van een aantal studenten die CE deden. Ik moest stiekem toch wel gniffelen toen ze zelfs een budget hadden opgenomen voor de thee, nietjes en kladpapier _O-
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 20:50 schreef Maraca het volgende:

[..]

Eeh, ok? :P

Een ondernemingsplan is overigens een plan van aanpak voor het opzetten van je eigen bedrijf. Daarbij moet je dus aangeven wat voor product/dienst je gaat leveren. doelgroep etc. Uiteindelijk moet je aangeven hoeveel je denkt te kunnen verdienen en hoe je aan je geld gaat komen. Google er maar eens op. Heb er ooit (in 2006 ofzo) ook één moeten schrijven. Was wel enorm geinig om te doen :D
Tja, dat dacht ik ook, tot ik die vraag kreeg. Ik wist vooral wat een accountant was en hoe de school in hoofdlijnen werkte. Na de afgelopen startweek weet ik precies hoe alles in elkaar steekt. Het aankomende blok moeten we een eigen onderneming starten, dus moeten we ook een ondernemingsplan maken.

Vanmiddag hadden we een gastspreker die als RA was begonnen, een aantal jaar 60 tot 80 uur in de week had gewerkt en nu zijn eigen bedrijf runde en nog maar 32 uur werkte. Wel heel erg motiverend om eerlijk te zijn.

En nu ga ik even oefenen hoe ik een stropdas in elkaar draai, want morgen moet ik naar de ADR.
pi_130835588
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:59 schreef daeh het volgende:

Vanmiddag hadden we een gastspreker die als RA was begonnen, een aantal jaar 60 tot 80 uur in de week had gewerkt en nu zijn eigen bedrijf runde en nog maar 32 uur werkte. Wel heel erg motiverend om eerlijk te zijn.
Zolang er evenveel of meer pegels in het laatje komen iedere maand wel ja!
pi_130863354
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 00:12 schreef ItWasWritten het volgende:
Ik en mijn werkgever zijn op zoek naar wat inspiratie voor een mooi afstudeeronderzoek.. Wat heeft iedereen hier gedaan of waar is hij mee bezig?
Derivaten! Kun je genoeg over verzinnen!
pi_130884863
Net begonnen met de afstudeerstage, en nu al een writers block :')
Komt ook omdat ik mijn plan van aanpak nog moet bespreken met de begeleidend docent. Ze heeft erg veel afstudeerders dit jaar dus dat kan nog wel eventjes duren. Ik durf dus niet echt concrete dingen te doen, straks keurt ze mijn hele plan van aanpak af en heb ik zitten werken voor niets :+
De conceptversie moet 20 december af zijn, voor de kerst, kan ik lekker ontspannen (nouja, en leren voor tentamens) met de feestdagen :+

Als het allemaal een beetje goed gaat ben ik uiterlijk eind februari klaar (dan is de herkansingsperiode voorbij, als ik die niet nodig heb ben ik in januari klaar ergens).
Mijn plan was/is eigenlijk om dan 3 maanden naar Vietnam te gaan (schoonfamilie daar) en een beetje te gaan vrijwilligen en genieten van het leven natuurlijk :+. Maar dan onstaat er dus een "gat" van minimaal 3 maanden op mijn CV (uiteraard komt dat vrijwilligerswerk er ook op dan maar toch :+). Weet niet of bedrijven dat wel zo leuk vinden.
Mja, wanneer kan ik anders even een paar maanden weg :+

Zo. En dan nu verder met mijn writersblock :+
pi_130885478
Oke mensen, ik ben net begonnen met mijn accounting minors, en nu ik na een week terugkijk op wat we gekregen hebben, was het belangrijkste een formule voor hoe ik mijn prijs bepaal :')

The fuck is dit? :P
  vrijdag 6 september 2013 @ 16:38:09 #234
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_130886884
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 15:48 schreef Miezziej het volgende:
Net begonnen met de afstudeerstage, en nu al een writers block :')
Komt ook omdat ik mijn plan van aanpak nog moet bespreken met de begeleidend docent. Ze heeft erg veel afstudeerders dit jaar dus dat kan nog wel eventjes duren. Ik durf dus niet echt concrete dingen te doen, straks keurt ze mijn hele plan van aanpak af en heb ik zitten werken voor niets :+
De conceptversie moet 20 december af zijn, voor de kerst, kan ik lekker ontspannen (nouja, en leren voor tentamens) met de feestdagen :+

Als het allemaal een beetje goed gaat ben ik uiterlijk eind februari klaar (dan is de herkansingsperiode voorbij, als ik die niet nodig heb ben ik in januari klaar ergens).
Mijn plan was/is eigenlijk om dan 3 maanden naar Vietnam te gaan (schoonfamilie daar) en een beetje te gaan vrijwilligen en genieten van het leven natuurlijk :+. Maar dan onstaat er dus een "gat" van minimaal 3 maanden op mijn CV (uiteraard komt dat vrijwilligerswerk er ook op dan maar toch :+). Weet niet of bedrijven dat wel zo leuk vinden.
Mja, wanneer kan ik anders even een paar maanden weg :+

Zo. En dan nu verder met mijn writersblock :+
Niemand die wakker ligt van een 'gat' van drie maanden hoor. Zeker niet als je aangeeft dat je naar Vietnam bent gegaan en daar ook vrijwilligerswerk hebt gedaan. ^O^ Dus lekker gaan!

In de tussentijd gaan we dan samen writers-blocken O+ Ben nu bezig met mijn masterscriptie. Volgende week moet hoofdstuk 1 ingeveleverd worden.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  vrijdag 6 september 2013 @ 16:39:02 #235
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_130886924
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 16:04 schreef stephano1990 het volgende:
Oke mensen, ik ben net begonnen met mijn accounting minors, en nu ik na een week terugkijk op wat we gekregen hebben, was het belangrijkste een formule voor hoe ik mijn prijs bepaal :')

The fuck is dit? :P
Dat is management accounting. The fuck is dat :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_130925827
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 16:38 schreef Maraca het volgende:

[..]

Niemand die wakker ligt van een 'gat' van drie maanden hoor. Zeker niet als je aangeeft dat je naar Vietnam bent gegaan en daar ook vrijwilligerswerk hebt gedaan. ^O^ Dus lekker gaan!

In de tussentijd gaan we dan samen writers-blocken O+ Ben nu bezig met mijn masterscriptie. Volgende week moet hoofdstuk 1 ingeveleverd worden.
Masterscriptie lijkt mij helemaal moeilijk, hou mijn hart vast voor de toekomst :')

En management accounting, moet daar nog een deel van herkansen ;( (ik weet niet hoe dat bij de andere hbo's is, maar wij hebben er 4 van, ik moet de laatste nog doen :P)
  dinsdag 10 september 2013 @ 15:58:46 #237
400910 Yasse.
Vrager & Aanbieder
pi_131025711
Wie heeft het boek syllabus Nederlands nog thuis liggen en wilt hem verkopen?

Dit boek om precies te zijn:

https://hva.oce.nl/pages/(...)=245&departmentid=46
pi_131407601
quote:
Accountants moeten trainingen gaan volgen
Ruim 10.000 accountants moeten in 2014 verplicht trainingen gaan volgen om hun professioneel-kritische houding te verbeteren.

Daartoe is besloten naar aanleiding van kritische rapportages van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) over tekortkomingen in de accountantscontrole.

Dat heeft de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) vrijdag laten weten. In juli stelde de AFM dat het erbarmelijk is gesteld met de kwaliteit van controles door kleinere accountantskantoren.

De AFM riep alle kantoren die zijn aangesloten bij de NBA op de kwaliteit van hun wettelijke controles tegen het licht te houden en maatregelen te nemen.

Bij de trainingen van de accountants wordt aandacht besteed aan de communicatieve vaardigheden. Ook krijgen controlerende accountants een kennistoets van de beroepsregels en moeten ze met een mentor een controledossier bespreken. Alle accountants moeten uiterlijk 2015 aan de trainingsverplichting hebben voldaan.

bron: http://www.nu.nl/economie(...)gen-gaan-volgen.html
  zaterdag 21 september 2013 @ 11:19:15 #239
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_131407648
Dat is toch niks nieuws? Het is volgens mij óf een training volgen en als je nog studeert, maar nog geen Financial Auditing hebt gehad, dan hoef je die training niet te volgen. Ik kreeg een aantal maanden geleden al een oproep, maar ik ga dus geen training volgen, omdat ik Financial Auditing nog niet heb gehad.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_131588672
Iemand toevallig nog samenvattingen van de premaster van Nyenrode? Ik heb Auditing Theory, BIV-BIS en Financial Auditing Theory.
pi_131594743
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 15:54 schreef MJ23 het volgende:
Iemand toevallig nog samenvattingen van de premaster van Nyenrode? Ik heb Auditing Theory, BIV-BIS en Financial Auditing Theory.
Die wil ik ook wel. Heb je morgen ook AT in Breukelen?
pi_131618256
Hoi,

Ik lees dit topic af en toe door. Ik heb even een vraag waar jullie misschien wel antwoord op kunnen geven.

Ik heb afgelopen jaar een master Accounting & control afgerond. Daarvoor heb ik een bedrijfskunde bachelor gedaan.
Ik vroeg me af of ik nu nog gemakkelijk de kant van de IT auditing / auditor op kan? In theorie wel, toegangseisen voor de post-master zijn niet heel hoog en je wordt wel toegelaten met een Accounting & Control opleiding.

Maar, mijn vraag gaat met name over de mate waarin het IT audit vak / opleiding technisch is?? In hoeverre is er echt programmeer en / of technische kennis nodig??

Ik heb wel aardig wat affiniteit met en kennis van computers, maar qua programmeren toch een stuk minder. Tevens ben ik daar niet zozeer toe opgeleid.

Bij vacatures voor IT auditor staat vaak beschreven dat een technische / informatie / IT diploma nodig is, of een Accounting & control diploma.

Daarom vroeg ik mij af, is het IT auditing vakgebied nu meer een technische opleiding of een accounting opleiding?? En hoeveel IT kennis heb ik al nodig?

**Ik kom ook graag met een IT-auditor in contact die mij wat meer kan vertellen :) **
pi_131618461
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 14:30 schreef Unknown18 het volgende:
Hoi,

Ik lees dit topic af en toe door. Ik heb even een vraag waar jullie misschien wel antwoord op kunnen geven.

Ik heb afgelopen jaar een master Accounting & control afgerond. Daarvoor heb ik een bedrijfskunde bachelor gedaan.
Ik vroeg me af of ik nu nog gemakkelijk de kant van de IT auditing / auditor op kan? In theorie wel, toegangseisen voor de post-master zijn niet heel hoog en je wordt wel toegelaten met een Accounting & Control opleiding.

Maar, mijn vraag gaat met name over de mate waarin het IT audit vak / opleiding technisch is?? In hoeverre is er echt programmeer en / of technische kennis nodig??

Ik heb wel enige affiniteit met en kennis van computers, maar qua programmeren toch een stuk minder. Tevens ben ik daar niet zozeer toe opgeleid.

Bij vacatures voor IT auditor staat vaak beschreven dat een technische / informatie / IT diploma nodig is, of een Accounting & control diploma.

Daarom vroeg ik mij af, is het IT auditing vakgebied nu meer een technische opleiding of een accounting opleiding?? En hoeveel IT kennis heb ik al nodig?
Een IT-auditor gaat echt geen programmacodes doorpluizen. Daar heb je anderen mensen voor. Echter is het wel waar, dat er meer IT opgeleide mensen IT-auditor zijn. Ik zou zeggen, bestel de boekenlijst van IT-audit en lees het een beetje door. Het is veel minder moeilijk dan je denkt. Als jij een systeem wilt testen, laat je dit veelal door ethical hackers doen en je gaat dit zeer zeker niet zelf doen. Neemt overigens niet weg om het alsnog te leren, om jezelf zo breed mogelijk in te kunnen zetten.

De IT-auditors hier hebben overigens wel bijna allemaal CISA achter hun naam staan, wat iets meer technisch is dan de (marginale) Nederlandse RE opleiding. Een enkeling heeft CISSP, CEH etc.
pi_131641198
Ik ben het op meerdere vlakken niet met je eens.

Als IT-auditor ga ik zelf vaak wel degelijk door de code heen, lang niet altijd maar het komt geregeld voor. Je hebt inderdaad ook IT-auditors die dit niet kunnen vanwege een andere achtergrond (accountancy, etc) en die moeten andere mensen inschakelen. Bij bepaalde casussen kan dat uitermate gevaarlijk zijn. Juist als RE kun je je niet verschuilen achter een kennisgebrek.

De RE-opleiding is inderdaad niet heel technisch, maar in ieder geval een stuk techischer dan CISA wat je letterlijk binnen een aantal dagen kunt halen en wat dus overal veel minder diep op in gaat. Internationaal is CISA de standaard, in NL is dit RE en dat gaat nog wel een tijd zo blijven.
pi_131642009
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 11:32 schreef Harmankardon het volgende:
Ik ben het op meerdere vlakken niet met je eens.

Als IT-auditor ga ik zelf vaak wel degelijk door de code heen, lang niet altijd maar het komt geregeld voor. Je hebt inderdaad ook IT-auditors die dit niet kunnen vanwege een andere achtergrond (accountancy, etc) en die moeten andere mensen inschakelen. Bij bepaalde casussen kan dat uitermate gevaarlijk zijn. Juist als RE kun je je niet verschuilen achter een kennisgebrek.

De RE-opleiding is inderdaad niet heel technisch, maar in ieder geval een stuk techischer dan CISA wat je letterlijk binnen een aantal dagen kunt halen en wat dus overal veel minder diep op in gaat. Internationaal is CISA de standaard, in NL is dit RE en dat gaat nog wel een tijd zo blijven.
Het enige wat technisch is aan de RE-opleiding is het moeten openklappen van de portemonnee. 60 studiepunten verdeeld over 2 tot 3 jaar, waarvan 15 studiepunten afkomstig van een scriptie zijn. De opleiding gaat bij een tweetal opleidingsinstituten (VU, UvA) in op de basis van netwerktechnologie, ERP, informatiebeveiliging en wat risicomanagement, welke je in mijn optiek al moet kennen als je van de middelbare school afkomt en besluit IT-auditor te worden. Zelfs na een boekje ITIL of het 1 keer doorspitten van ISO 27001/27002 of NIST 800-53 weet je al meer over dergelijke onderwerpen dan wat in de gehele RE-opleiding voorkomt. RE is niets anders dan het bij elkaar brengen van accountants en IT'ers. Zeer zeker niet technisch.

Voor de CISA opleiding moet ik je toekennen, dat ook dit niet heel technisch is, maar wat is dat wel? CISSP, CEH, GCIH, GSEC? Alleen pure IT opleidingen zijn technisch. Als je werkgever teveel geld heeft, kan je je kennis altijd nog vereeuwigen door een GSNA certification te halen. Lijkt mij sterk dat menig IT-auditor zich bezig houdt met de wat verdergaande technische vraagstukken in omgevingen waar security een groot goed is. Dat is pas onverantwoord!
pi_131642199
Voor de juiste context in het verhaal, ik heb een RE titel.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 14:37 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Een IT-auditor gaat echt geen programmacodes doorpluizen. Daar heb je anderen mensen voor.
Wat bedoel je hier met doorpluizen? Ik lees met enige regelmaat code of queries als onderdeel in het pallet om een control in het interim proces te beoordelen. Het kan vaak zonder, het is ook vaak makkelijker wanneer je het wel kan.

Als je het hebt over code reviews, waarin een rapportage of certificering voor software wordt afgegeven, dan is het vaak inderdaad voor een specifieke groep van mensen die meer van dit soort type opdrachten doen. Uiteindelijk komt dit in mijn ogen gewoon terug in de Code of Conduct waarin je voor jezelf moet bepalen of je deskundig genoeg bent.

quote:
Echter is het wel waar, dat er meer IT opgeleide mensen IT-auditor zijn. Ik zou zeggen, bestel de boekenlijst van IT-audit en lees het een beetje door. Het is veel minder moeilijk dan je denkt.
Hier ben ik het mee eens, het is minder moelijk dan je denkt. Al zou ik zelf niet adviseren om boeken te kopen.

quote:
Als jij een systeem wilt testen, laat je dit veelal door ethical hackers doen en je gaat dit zeer zeker niet zelf doen.
Wat versta jij hier onder een systeem testen? Heb je het nu over specifieke onderzoeken in het kader van beveiligingstesten? Ik denk dat het wel goed is om een onderscheid te maken dat er een heel scala is aan type opdrachten die technisch of organisatorisch van aard kunnen zijn.

quote:
De IT-auditors hier hebben overigens wel bijna allemaal CISA achter hun naam staan, wat iets meer technisch is dan de (marginale) Nederlandse RE opleiding. Een enkeling heeft CISSP, CEH etc.
CISA is natuurlijk geen opleiding, maar een examen dat je aflegt. In het examen zijn er delen die ingaan op de technische aspecten. In de opleiding naar een RE titel toe zitten afhankelijk aan welke universiteit je deze volgt meer of minder technische vakken. Uiteindelijk zijn ze er allebei niet om je techniek te leren.
In Nederland is RE leidend, internationaal is alleen CISA bekend. Toch is er een grote vraag naar Nederlandse IT auditors, die alleen RE hebben, internationaal. Ergens lijken ze dan toch iets goed te doen.
pi_131642338
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 14:30 schreef Unknown18 het volgende:
Hoi,
Maar, mijn vraag gaat met name over de mate waarin het IT audit vak / opleiding technisch is?? In hoeverre is er echt programmeer en / of technische kennis nodig??

Ik heb wel aardig wat affiniteit met en kennis van computers, maar qua programmeren toch een stuk minder. Tevens ben ik daar niet zozeer toe opgeleid.

Bij vacatures voor IT auditor staat vaak beschreven dat een technische / informatie / IT diploma nodig is, of een Accounting & control diploma.

Daarom vroeg ik mij af, is het IT auditing vakgebied nu meer een technische opleiding of een accounting opleiding?? En hoeveel IT kennis heb ik al nodig?

**Ik kom ook graag met een IT-auditor in contact die mij wat meer kan vertellen :) **
Vanuit mijn oogpunt is het niet technisch, maar ik heb dan ook een IT opleiding als achtergrond. Uiteindelijk is de opleiding niet bedoeld om je techniek bij te brengen, daar is een technische opleiding voor. De IT Audit opleiding gaat meer in op het toepassen van controleraamwerken, governance etc. Ik heb geen hele hoge pet op van de opleiding en denk dat je er makkelijk doorheen kunt komen.

Mijn wedervraag zal dan ook meer liggen in het vlak van, waarom zou je het willen doen en wat denk je meer te kunnen bereiken via de opleiding dan wat je nu in de praktijk al leert?
pi_131642871
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 12:30 schreef snabbi het volgende:
Als je het hebt over code reviews, waarin een rapportage of certificering voor software wordt afgegeven, dan is het vaak inderdaad voor een specifieke groep van mensen die meer van dit soort type opdrachten doen. Uiteindelijk komt dit in mijn ogen gewoon terug in de Code of Conduct waarin je voor jezelf moet bepalen of je deskundig genoeg bent.

Wat versta jij hier onder een systeem testen? Heb je het nu over specifieke onderzoeken in het kader van beveiligingstesten? Ik denk dat het wel goed is om een onderscheid te maken dat er een heel scala is aan type opdrachten die technisch of organisatorisch van aard kunnen zijn.
Ik heb het dan inderdaad over code reviews. Denk bijvoorbeeld aan scaling en stacking. Het toetsen van een merge van verschillende systemen en of dit in voldoende mate kan worden gewaarborgd is iets wat niet door de meeste mensen gedaan kan worden. Hier heb je zeer specifieke kennis voor nodig. Een niet nader te noemen grote bank heeft hier met regelmaat moeite mee. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Faeroer op 28-09-2013 13:17:59 ]
pi_131670787
Bedankt voor alle antwoorden.

quote:
Mijn wedervraag zal dan ook meer liggen in het vlak van, waarom zou je het willen doen en wat denk je meer te kunnen bereiken via de opleiding dan wat je nu in de praktijk al leert?
Ik werk momenteel nog nergens dus ik heb nog geen praktische ervaring ;). Ik twijfel of ik wel door wil gaan tot RA. Ik heb altijd IT al interessant gevonden en had ook bijna een IT opleiding gekozen. Alleen toendertijd was nog het idee van IT als "nerd" die 24/7 achter een PC zit. Dat wou ik toen niet (achteraf, met de belangrijke positie en baanmogelijkheden die de IT nu in de maatschappij heeft, is dat stom geweest). En toen ben ik dus bedrijfskunde begonnen en vervolgens een accountancy master aan de VU.

Nu orienteerde ik me dus op een combinatie van beide, een IT auditor. Ik heb echter weinig informatie nog online kunnen vinden en twijfelde hoe technish het was. Daarom vroeg ik het hier eens :).

Qua opleiding is het inderdaad vast geen probleem. Zowel m'n bachelor als master heb ik zonder her-examens afgerond, en de master zelfs cum laude. Leren is dus het probleem niet. Vroeg me dus vooral af hoe technisch de opleiding precies is, maar dat valt blijkbaar wel mee. Alhoewel in de praktijk je wel code doormoet? Is dat alleen lezen en opvallende dingen eruit halen / navragen?

Los van dit, voor de baanmogelijkheden is er volgens mij IT audit nog meer vraag dan reguliere auditors. (alhoewel momenteel een slecht start moment is, I know)

[ Bericht 10% gewijzigd door Unknown18 op 29-09-2013 13:35:00 ]
pi_131704539
Heeft iemand hier ooit gehoord van Dutch GAAP?

Een maat van mij had het erover dat dit zou bestaan, maar tijdens mijn studie heb ik hier nog nooit iets over gehoord. :?

Heb het laatst gevraagd aan een vriend van mij die in de accountancy zit, maar zelfs hem zegt het niets (andere naam voor BW2?).

Wat is het, hoe anders is het van IFRS, en hoe relevant is het?
pi_131708649
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 11:59 schreef stephano1990 het volgende:
Heeft iemand hier ooit gehoord van Dutch GAAP?

Een maat van mij had het erover dat dit zou bestaan, maar tijdens mijn studie heb ik hier nog nooit iets over gehoord. :?

Heb het laatst gevraagd aan een vriend van mij die in de accountancy zit, maar zelfs hem zegt het niets (andere naam voor BW2?).

Wat is het, hoe anders is het van IFRS, en hoe relevant is het?
Dutch- / NL-GAAP is toch gewoon een luxe woord voor de Nederlandse wet- en regelgeving?
pi_131708834
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 11:59 schreef stephano1990 het volgende:
Heeft iemand hier ooit gehoord van Dutch GAAP?

Een maat van mij had het erover dat dit zou bestaan, maar tijdens mijn studie heb ik hier nog nooit iets over gehoord. :?

Heb het laatst gevraagd aan een vriend van mij die in de accountancy zit, maar zelfs hem zegt het niets (andere naam voor BW2?).

Wat is het, hoe anders is het van IFRS, en hoe relevant is het?
Dutch Generally Accepted Accounting Principles. Het is het geheel van Nederlandse verslaggevingsregels, dus de wettelijke bepalingen plus de teksten van de RJ (Raad van de Jaarverslaggeving).

Hoe relevant het is? Heel veel ondernemingen (behalve de beursgenoteerde ondernemingen) in Nederland gebruiken het omdat de administratielast lichter is dan met IFRS.
pi_131716775
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 11:59 schreef stephano1990 het volgende:
Heeft iemand hier ooit gehoord van Dutch GAAP?

Een maat van mij had het erover dat dit zou bestaan, maar tijdens mijn studie heb ik hier nog nooit iets over gehoord. :?

Heb het laatst gevraagd aan een vriend van mij die in de accountancy zit, maar zelfs hem zegt het niets (andere naam voor BW2?).

Wat is het, hoe anders is het van IFRS, en hoe relevant is het?
Niet lullig bedoeld, maar ik gok dat je niet ver met je studie bent dan?
Overigens kon je dit ook gewoon googlen.

Van de DGAAP en USGAAP had ik in jaar 1 al gehoord :)
Is inderdaad BW2 titel 9 + RJ
pi_131727151
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 19:30 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Niet lullig bedoeld, maar ik gok dat je niet ver met je studie bent dan?
Overigens kon je dit ook gewoon googlen.

Van de DGAAP en USGAAP had ik in jaar 1 al gehoord :)
Is inderdaad BW2 titel 9 + RJ
3de jaars bedrijfseconomie, net een maandje bezig met de minor vakken (de accounting vakken in jaar 1 en 2 waren allemaal met Amerikaanse boeken en US GAAP). Bij ons hebben ze het continu over IFRS en Dutch GAAP is nog niet een keer gevallen volgens mij.
pi_131742955
Flink werken, pre-master en oat jaar tegelijk. Moet nu ook een afstudeeronderwerp vinden, hoe zijn de andere fokkers destijds op onderwerpen gekomen?

Zit nu accountant.nl en dergelijke af te speuren
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:13:26 #256
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_131752821
Zie alleen een beta-huiswerktopic staan, dus ik dacht, ik waag hier een poging met mijn vraagje :D Zou ook moeten lukken :P

Ik heb de volgende (creditzijde van een) balans
quote:
Aandelenkapitaal 400
Reserves 750
Hypothecaire lening 850
Voorzieningen 200
RC-krediet 250
Crediteuren 250
Rente voor het RC-kredit is 6%
Hypothecaire lening heeft een resterende looptijd van 5 jaar, jaarlijks te betalen rente is 8%, wordt een het einde van de looptijd in eens afgelost. Marktrente is 6%

Nou is de vraag bereken de marktwaarde van het vreemd vermogen. Wat ik gedaan heb is de NCW van de hypothecaire lening en het RC-krediet berekend en daar de 250 crediteuren bij opgeteld. In het antwoordmodel zie ik alleen de NCW van de hypothecaire lening plus de 250 crediteuren. Ik kan er niet achter komen waarom het RC-krediet er niet bijzit en of die 250 uberhaupt wel de crediteuren is en niet het RC-krediet (hoewel ik aanneem van wel, gezien het feit dat in het geval van het RC-krediet de NCW van die 250 wel genomen zou zijn).

Iemand die me kan helpen? Neem aan dat dit nog wel binnen de AC valt, een BE-topic kon ik sowieso niet vinden :D
pi_132005210
Onze wooncommissie beschikt over een stuk of 10 wasmachines. Die willen we afschrijven in x jaar. Tegelijkertijd willen we elk jaar x geld toevoegen aan een voorziening, zodat we straks als die dingen vervangen moeten worden daar al een spaarpotje voor hebben. Maar hoe moet je dit eigenlijk verwerken?

Ik dacht (voorbeeld):

Afschrijvingen ¤10
Aan: Inventaris (wasmachines) ¤10

Eigen vermogen: ¤10
Aan: voorziening voor vervangen wasmachines ¤10

Maar het online boekhoudprogramma accepteert dit niet. Iemand met wat meer feeling voor boekhouden die zou willen uitleggen hoe je de beschreven situatie zou moeten verwerken?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 12% gewijzigd door Kaas- op 09-10-2013 14:45:46 ]
pi_132005504
Echt een domme vraag, maak je huiswerk eens zelf!
pi_132005535
quote:
10s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:46 schreef xminator het volgende:
Echt een domme vraag, maak je huiswerk eens zelf!
Deze man. ^O^

Nog 4 te gaan en ik heb een reactie. :7
pi_132005775
quote:
5s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:36 schreef Kaas- het volgende:
Onze wooncommissie beschikt over een stuk of 10 wasmachines. Die willen we afschrijven in x jaar. Tegelijkertijd willen we elk jaar x geld toevoegen aan een voorziening, zodat we straks als die dingen vervangen moeten worden daar al een spaarpotje voor hebben. Maar hoe moet je dit eigenlijk verwerken?

Ik dacht (voorbeeld):

Afschrijvingen ¤10
Aan: Inventaris (wasmachines) ¤10

Eigen vermogen: ¤10
Aan: voorziening voor vervangen wasmachines ¤10

Maar het online boekhoudprogramma accepteert dit niet. Iemand met wat meer feeling voor boekhouden die zou willen uitleggen hoe je de beschreven situatie zou moeten verwerken?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tip bij journaalpost 1: permanence de l'inventair
Tip bij journaalpost 2: je vormt een voorziening zodat de toekomstige kosten niet in één keer/jaar in de jaarrekening terecht komen. Je splitst de kosten dus over een x aantal jaar. Ik zie geen kosten in jouw journaalpost. ;)

Hier buiten gelaten dat je geen voorziening voor de aanschaf van inventaris mag vormen. Groot onderhoud of een verplichting is een ander verhaal.
pi_132023572
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:54 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Tip bij journaalpost 1: permanence de l'inventair
Tip bij journaalpost 2: je vormt een voorziening zodat de toekomstige kosten niet in één keer/jaar in de jaarrekening terecht komen. Je splitst de kosten dus over een x aantal jaar. Ik zie geen kosten in jouw journaalpost. ;)

Hier buiten gelaten dat je geen voorziening voor de aanschaf van inventaris mag vormen. Groot onderhoud of een verplichting is een ander verhaal.
Top, duidelijk verhaal! Nu hoeven we als wooncommissie'tje trouwens ons financieel jaarverslag niet te deponeren bij de KvK ofzo, maar zou er evt. een toegestane manier zijn om precies hetzelfde in je boeken duidelijk te maken?
pi_132027523
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 22:38 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Top, duidelijk verhaal! Nu hoeven we als wooncommissie'tje trouwens ons financieel jaarverslag niet te deponeren bij de KvK ofzo, maar zou er evt. een toegestane manier zijn om precies hetzelfde in je boeken duidelijk te maken?
Afschrijven:
Afschrijvingskosten ¤ 10
@ Inventaris ¤ 10

Ophoging voorzienings 'potje' steeds per redelijke tijdseenheid:
Dotatie voorzieningen (Tevens kosten) ¤ 10
@ Voorziening ¤ 10

Factuur:
Voorziening ¤ (afboeking opgebouwde voorziening)
Te vorderen BTW %
@ Crediteuren

Betaling:
Crediteuren
@ Bank/Kas
pi_132074061
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:54 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Tip bij journaalpost 1: permanence de l'inventair

Uhm toch gewoon afschrijving? Voor zover ik weet heeft permanence slechts betrekking op nog te ontvangen cq betalen etc. (jp 2).
pi_132074794
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 17:41 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:

[..]

Uhm toch gewoon afschrijving? Voor zover ik weet heeft permanence slechts betrekking op nog te ontvangen cq betalen etc. (jp 2).
Klopt, maar dacht dat het ook op bijvoorbeeld afschrijvingen van toepassing was.

Afschrijvingskosten
aan Cumulatieve afschrijving

in plaats van

Afschrijvingskosten
aan Inventaris

Misschien niet de juiste insteek van permanence de l'invantaire, maar op een tentamen zou een streep door onderstaande journaalpost worden getrokken.
pi_132074888
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:11 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Klopt, maar dacht dat het ook op bijvoorbeeld afschrijvingen van toepassing was.

Afschrijvingskosten
aan Cumulatieve afschrijving

in plaats van

Afschrijvingskosten
aan Inventaris

Misschien niet de juiste insteek van permanence de l'invantaire, maar op een tentamen zou een streep door onderstaande journaalpost worden getrokken.
Nee, permanence is niet bij vaste activa, tenminste wordt niet zo genoemd. Komt wel op hetzelfde neer eigenlijk (kosten toerekenen aan juiste periode).
pi_132809641
Beste allen.

Na een succesvolle voltooiing van mijn master accounting & control en het sturen van open sollicitaties heb ik uiteindelijk bij 2 bedrijven een contract aangeboden gekregen.

Eentje is gewoon voor opleiding en baan tot R.A. (gebruikelijke weg). En bij het andere bedrijf is het een functie tot IT-Auditor. Nu heb ik wel affiniteit met IT (en vroeger overwogen om dat te gaan studeren) en vind ik het snijvlak IT / accountancy interessant, maar heb ik geen echte kennis nog van IT systemen gezien ik daar niet voor gestudeerd heb.

Dit weekend wil ik echter een keus maken. Ik vroeg me af wat jullie zouden adviseren? Direct te starten met een IT-auditor opleiding of toch eerst voor een R.A. studie gaan? Na de R.A. opleiding kan ik immers altijd nog specialiseren in de richting van IT.

Ik twijfel of ik al direct moet gaan specialiseren namelijk. Ik heb uit de gesprekken ook gehoord dat AO / IB ook bij de IT-audit het allerbelangrijkste blijft en lijkt het me dus beter om dat eerst goed onder de knie te krijgen.

Zijn er hier ook mensen die weten hoe hun IT-audit / EDP audit collega's tot die functie zijn gekomen? Zijn het mensen met toch wel een IT-opleiding of zijn ze vaak eerst R.A. geworden en vervolgens RE / CISA?

Of wellicht hebben jullie een mening ;). Ik ben benieuwd!

(Natuurlijk gaat het erom wat ik uiteindelijk zelf wil, maar ik twijfel en ik dacht laat ik hier eens wat gaan polsen).

[ Bericht 1% gewijzigd door Unknown18 op 01-11-2013 22:57:45 ]
pi_132811111
Beide bedrijven dienstverlening (Big-4)? Wellicht moet je je keuze ook baseren op de typologie van het bedrijf of het soort accountant dat je wordt (intern of openbaar accountant ect).

Een moeilijke keuze die je hebt, RA titel is erg bekend en biedt mooie doorstroomtrajecten naar IT-audit. Dit is noodzakelijkerwijs niet visa versa.

In IT(-audit) liggen wel grote kansen, als je kijk naar de huidige trends (Big-data, proces mining, ect.). Overigens denk ik dat er over het algemeen twee soorten IT-auditors zijn: 'echte' IT-ers (dus met een IT-achtergrond) en auditors (zoals accountants) die extra kennis willen / zich willen specialiseren. Over beide valt iets te zeggen.

Zelf heb ik gekozen om eerste RA te gaan doen, en daarna wellicht RE (dit zie ik met name ter compensaties op de omissies in de RA-opleiding).
pi_132811523
Geen big 4 in mijn geval maar de nr 5 en nog een middelgrote (ergens tussen 6e en 10e grootste).

En precies wat je zegt inderdaad. IT heeft wel veel perspectief. Maar of ik daar direct al moet instappen is de vraag.

Ik neig op dit moment inderdaad ook naar jou traject, eerst R.A. en daarna eventueel nog RE.
pi_132812192
Ga voor je accountancy opleiding. De IT kennis ga je niet leren bij een RE opleiding
  Moderator zondag 3 november 2013 @ 14:27:44 #270
257132 crew  Awsom
pi_132852249
Wanneer verschijnen meestal de eerste vacatures weer voor junior assistent accountants die net van het VWO afkomen? Begin van het jaar meestal toch? (dec-feb)
  zondag 3 november 2013 @ 14:38:07 #271
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_132852716
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 14:27 schreef Awsom het volgende:
Wanneer verschijnen meestal de eerste vacatures weer voor junior assistent accountants die net van het VWO afkomen? Begin van het jaar meestal toch? (dec-feb)
Als ze er al zijn
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_132852998
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 14:27 schreef Awsom het volgende:
Wanneer verschijnen meestal de eerste vacatures weer voor junior assistent accountants die net van het VWO afkomen? Begin van het jaar meestal toch? (dec-feb)
Er zijn er nu ook al een aantal te vinden, maar het is goed zoeken (al zijn deze meer op hbo'ers gericht . Ik kwam vooral wat vacatures tegen in het zuiden van het land, iets te ver weg voor mij.

Kijk af en toe ook eens op de site van de SRA: http://www.werkenbijsra.nl/vacatures/accountancy

Kreeg vorige week een mail van het kantoor waar ik twee jaar terug stage heb gelopen. Of ik interesse heb in een fulltime baan (als junior assistent-accountant). Nou, prima. Makkelijker kan het haast niet! _O_
pi_132853508
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 14:27 schreef Awsom het volgende:
Wanneer verschijnen meestal de eerste vacatures weer voor junior assistent accountants die net van het VWO afkomen? Begin van het jaar meestal toch? (dec-feb)
Bij BDo staan ze regelmatig op de website. Kijk daar maar eens
  zondag 3 november 2013 @ 16:02:45 #274
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_132856072
Gewoon op de sites kijken :)

Deloitte heeft er ook al bijvoorbeeld: http://www.werkenbijdeloi(...)acttypeid=&query=Vwo
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_132861242
Wat voor een salaris krijgt een junior assistent accountant (uitgaande van een afgeronde hbo accountancy-opleiding met de ambitie om AA te worden) doorgaans? :?

Uit het accountancy beloningsonderzoek 2013 kwam ik op een brutobedrag van rond de 2.400 euro uit. Lijkt me nogal fors voor een starter. Ik denk dat 2.000 euro een mooie richtlijn is om aan te houden bij vergevorderde sollicitaties.
pi_132862472
Een starter richting RA met MSc krijgen circa 2500 euro bruto, dus 2000 euro is zeker realistisch.
  zondag 3 november 2013 @ 19:32:03 #277
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_132863181
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 18:26 schreef GuitarJJ het volgende:
Wat voor een salaris krijgt een junior assistent accountant (uitgaande van een afgeronde hbo accountancy-opleiding met de ambitie om AA te worden) doorgaans? :?

Uit het accountancy beloningsonderzoek 2013 kwam ik op een brutobedrag van rond de 2.400 euro uit. Lijkt me nogal fors voor een starter. Ik denk dat 2.000 euro een mooie richtlijn is om aan te houden bij vergevorderde sollicitaties.
Houd er wel rekening mee dat de Big4 startsalarissen hoger liggen dan niet Big4. Althans, dat was in mijn tijd zo :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_132873084
quote:
5s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:36 schreef Kaas- het volgende:
Onze wooncommissie beschikt over een stuk of 10 wasmachines. Die willen we afschrijven in x jaar. Tegelijkertijd willen we elk jaar x geld toevoegen aan een voorziening, zodat we straks als die dingen vervangen moeten worden daar al een spaarpotje voor hebben. Maar hoe moet je dit eigenlijk verwerken?

Ik dacht (voorbeeld):

Afschrijvingen ¤10
Aan: Inventaris (wasmachines) ¤10

Eigen vermogen: ¤10
Aan: voorziening voor vervangen wasmachines ¤10

Maar het online boekhoudprogramma accepteert dit niet. Iemand met wat meer feeling voor boekhouden die zou willen uitleggen hoe je de beschreven situatie zou moeten verwerken?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is het niet belangrijker dat je weet om welke bedragen het gaat dan hoe het boekhoudkundig precies moet?
pi_132873275
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 19:32 schreef Maraca het volgende:

[..]

Houd er wel rekening mee dat de Big4 startsalarissen hoger liggen dan niet Big4. Althans, dat was in mijn tijd zo :P
Ik heb altijd het gevoel gehad dat het juist andersom was...
pi_132876826
2200 krijg je bij big 4 kantoren. Bij mijn stagebedrijf krijgen starters van het hbo 1950. 2400 lijkt me wel erg veel zonder werkervaring.
pi_132909910
Bod gekregen van 1.800 + 100 (bij goed functioneren) per maand en een bonus aan het eind van het jaar. Gaat om een gemiddeld kantoor met een aantal klein aantal vestigingen.

Op zich wil ik de baan graag hebben, gezien het me prima bevallen is bij het kantoor. Is het het nog waard om er 100-150 euro bovenop te bieden? Het tegenbieden kan namelijk ook nog wel een averechts effect hebben... :?
pi_132910031
Krijg je wel een leasebak e.d.?
pi_132910341
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2013 22:51 schreef xminator het volgende:
Krijg je wel een leasebak e.d.?
Nee, het is een paar minuten fietsen voor mij. Krijg wel een kilometervergoeding mocht ik naar verloop van tijd naar een klant moeten (heb een eigen auto).

Op het kantoor staan desktops en een aantal speciale laptops die meegenomen kunnen worden.
pi_132910381
1800 vind ik schandalig weinig. Je verdient evenveel als vulploegleider bij de AH.

Bij Big 4 krijg je trouwens 2400-2500 als wo starter, plus leasebak.
pi_132910439
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 22:57 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Nee, het is een paar minuten fietsen voor mij. Krijg wel een kilometervergoeding mocht ik naar verloop van tijd naar een klant moeten (heb een eigen auto).

Op het kantoor staan desktops en een aantal speciale laptops die meegenomen kunnen worden.
Erg slecht aanbod dan.
  dinsdag 5 november 2013 @ 00:19:40 #286
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_132913440
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 22:58 schreef JohnSpek het volgende:
1800 vind ik schandalig weinig. Je verdient evenveel als vulploegleider bij de AH.

Bij Big 4 krijg je trouwens 2400-2500 als wo starter, plus leasebak.
Ja, precies: als WO starter in de audit praktijk bij een Big4.

Je bent nu echt appels met peren aan het vergelijken. Van wat ik heb begrepen gaat GuitarJJ in de samenstelpraktijk werken bij een regionaal kantoor op HBO niveau.

Ik weet niet wat de startsalarissen zijn in dat geval, maar ga het niet vergelijken met de Big4 auditpraktijk. Dat levert scheve verhoudingen op.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_132915172
Begrijp niet dat jullie je allemaal laten afzetten voor 1800-2500 ¤ :') Kan je net zo goed boswachter worden. Is dat het allemaal waard geweest, 3/4 (bach) + 1/2 (mast) studeren alvorens je aan de RA begint?
  dinsdag 5 november 2013 @ 06:57:37 #288
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_132915471
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 02:58 schreef Faeroer het volgende:
Begrijp niet dat jullie je allemaal laten afzetten voor 1800-2500 ¤ :') Kan je net zo goed boswachter worden. Is dat het allemaal waard geweest, 3/4 (bach) + 1/2 (mast) studeren alvorens je aan de RA begint?
Het is een startsalaris :') Daarnaast krijg je nog een leasebak + een studie van duizenden euro's. Wat hebben we het slecht :'(
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_132915493
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 02:58 schreef Faeroer het volgende:
Begrijp niet dat jullie je allemaal laten afzetten voor 1800-2500 ¤ :') Kan je net zo goed boswachter worden. Is dat het allemaal waard geweest, 3/4 (bach) + 1/2 (mast) studeren alvorens je aan de RA begint?
Toon eens een aantal vacatures waarbij je meer geld kan verdienen als starter zijnde met 0,0 arbeidservaring.
  dinsdag 5 november 2013 @ 08:31:18 #290
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_132915919
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 02:58 schreef Faeroer het volgende:
Begrijp niet dat jullie je allemaal laten afzetten voor 1800-2500 ¤ :') Kan je net zo goed boswachter worden. Is dat het allemaal waard geweest, 3/4 (bach) + 1/2 (mast) studeren alvorens je aan de RA begint?
Boswachter zijn lijkt mij echt vet :o
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_132918754
quote:
16s.gif Op dinsdag 5 november 2013 06:57 schreef Maraca het volgende:

[..]

Het is een startsalaris :') Daarnaast krijg je nog een leasebak + een studie van duizenden euro's. Wat hebben we het slecht :'(
Awww... duizenden eurotjes. Zeker niet aan gedacht om het op te geven als studiekosten in je inkomstenbelasting aangifte? Leaseauto is wel leuk, dat geef ik toe (zolang het met minimaal een fair-use tankpas is). Echter krijg je met een leaseauto meestal ook de functie taxichauffer. Fuck elke dag naar klanten over heel Nederland reizen.

quote:
16s.gif Op dinsdag 5 november 2013 06:57 schreef Maraca het volgende:

[..][quote]1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 07:03 schreef xminator het volgende:

[..]

Toon eens een aantal vacatures waarbij je meer geld kan verdienen als starter zijnde met 0,0 arbeidservaring.
0,0 ervaring? Wat heb jij je hele leven gedaan dan? Zeker voltijd gedaan sinds je bachelor en master? Tsja... dan vraag je er ook om. Tip, kijk is naar profit vacatures in plaats van systeem vacatures. Als auditor en samensteller werk je onder de markt, totdat je toevallig wegens vriendjespolitiek door een managerpositie heen wordt gegooid. Ga jij daar op wachten? ;) Liever nu geld dan morgen. Drie maanden bij een Big4 gewerkt als 'starter' en gestopt met zowel het slavenwerk als met de master. Nu lekker genieten van vakantie tot aan februari.
pi_132919036
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 11:17 schreef Faeroer het volgende:
0,0 ervaring? Wat heb jij je hele leven gedaan dan? Zeker voltijd gedaan sinds je bachelor en master? Tsja... dan vraag je er ook om. Tip, kijk is naar profit vacatures in plaats van systeem vacatures. Als auditor en samensteller werk je onder de markt, totdat je toevallig wegens vriendjespolitiek door een managerpositie heen wordt gegooid. Ga jij daar op wachten? ;) Liever nu geld dan morgen. Drie maanden bij een Big4 gewerkt als 'starter' en gestopt met zowel het slavenwerk als met de master. Nu lekker genieten van vakantie tot aan februari.
Ik heb genoeg gedaan, maar heb niet de jarenlange relevante arbeidservaring die ze vragen voor vacatures waarin je meer kan verdienen dan een vacature als starter bij de big 4. Dus nogmaals laat eens een paar vacatures zien waar je meer verdient dan 2500 bruto + leaseauto + studiekosten vergoeding.

Goed zo te zien heb jij een nare ervaring meegemaakt :), welk kantoor als ik vragen mag? Het voordeel van de big 4 is de naam op je cv, dat merk ik nu al via linkedin. Eerst een aantal jaar ervaring op doen bij de big 4 en dan zie ik wel verder. Tot die tijd vind ik het prima.
pi_132919221
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 11:28 schreef xminator het volgende:

[..]

Ik heb genoeg gedaan, maar heb niet de jarenlange relevante arbeidservaring die ze vragen voor vacatures waarin je meer kan verdienen dan een vacature als starter bij de big 4. Dus nogmaals laat eens een paar vacatures zien waar je meer verdient dan 2500 bruto + leaseauto + studiekosten vergoeding.

Goed zo te zien heb jij een nare ervaring meegemaakt :), welk kantoor als ik vragen mag? Het voordeel van de big 4 is de naam op je cv, dat merk ik nu al via linkedin. Eerst een aantal jaar ervaring op doen bij de big 4 en dan zie ik wel verder. Tot die tijd vind ik het prima.
Niet zo zeer een nare ervaring alsware het moeten vertoefen als taxichauffeur. Ikzelf verdien 2.900 + leasebak als beginnend IT-auditor, maar was het zat om voor allerlei gemeentes van Friesland naar Brabant naar Groningen etc. elke week te moeten reizen. Uiteindelijk ben je dan niet 40 (+ overwerk drukke periode) met je job bezig, maar meer richting standaard 50 en dat werd een beetje teveel. Vacatures voor een letterlijke 0,0 jaar ervaring kan ik je niet bieden, maar als je niet hebt stilgezeten lukt 2-3 jaar ervaring vacatures ook wel zolang je maar niet langs HvR recruiters komt.
pi_132923999
Ik heb ook 2 aanbiedingen, 1 voor IT-auditor 2400 p/mnd WO Starter. En 1 voor R.A. opleiding te starten (heb WO master accountancy) voor 2500 p/mnd bij ander kantoor.

Beide optie tot leaseauto (voorloop auto, dat wel nog).

Beide middelgrote accountantskantoren. Echter lijkt mij startsalaris niet zo interessant, maar dan wel de mogelijke groeimogelijkheden van het salaris.

Even ter info op de rest. Ik ben nog aan het beslissen. Vanochtend nog extra info / introductie gehad bij de een en morgen loop ik nog een dagje met de ander mee ;).

@Farreor, dat is wel een aardig hoog bedrag als starter IT-audit. Accountantskantoor of dat niet?
pi_132926672
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 14:05 schreef Unknown18 het volgende:
Ik heb ook 2 aanbiedingen, 1 voor IT-auditor 2400 p/mnd WO Starter. En 1 voor R.A. opleiding te starten (heb WO master accountancy) voor 2500 p/mnd bij ander kantoor.

Beide optie tot leaseauto (voorloop auto, dat wel nog).

Beide middelgrote accountantskantoren. Echter lijkt mij startsalaris niet zo interessant, maar dan wel de mogelijke groeimogelijkheden van het salaris.

Even ter info op de rest. Ik ben nog aan het beslissen. Vanochtend nog extra info / introductie gehad bij de een en morgen loop ik nog een dagje met de ander mee ;).

@Farreor, dat is wel een aardig hoog bedrag als starter IT-audit. Accountantskantoor of dat niet?
Accountantskantoor ja, maar ik heb al een IT verleden voordat ik was begonnen met accountancy. Leaseauto optie zou ik wel voor gaan als ik jou was, scheelt veel onderhoudscenten.
pi_132931625
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 11:17 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Awww... duizenden eurotjes. Zeker niet aan gedacht om het op te geven als studiekosten in je inkomstenbelasting aangifte? Leaseauto is wel leuk, dat geef ik toe (zolang het met minimaal een fair-use tankpas is). Echter krijg je met een leaseauto meestal ook de functie taxichauffer. Fuck elke dag naar klanten over heel Nederland reizen.


Big-4 starter heeft een salaris van zo'n 2400 + studie ad ¤7K per jaar = meer san ¤500 p/m. Dan verdient een starter dus meer dan jij met je 'ervaring'. Beetje sneu om hier af te gaan geven als je zelf wel 3 hele maanden ervaring hebt
  dinsdag 5 november 2013 @ 18:55:56 #297
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_132933693
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 11:17 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Awww... duizenden eurotjes. Zeker niet aan gedacht om het op te geven als studiekosten in je inkomstenbelasting aangifte? Leaseauto is wel leuk, dat geef ik toe (zolang het met minimaal een fair-use tankpas is). Echter krijg je met een leaseauto meestal ook de functie taxichauffer. Fuck elke dag naar klanten over heel Nederland reizen.

[..]

0,0 ervaring? Wat heb jij je hele leven gedaan dan? Zeker voltijd gedaan sinds je bachelor en master? Tsja... dan vraag je er ook om. Tip, kijk is naar profit vacatures in plaats van systeem vacatures. Als auditor en samensteller werk je onder de markt, totdat je toevallig wegens vriendjespolitiek door een managerpositie heen wordt gegooid. Ga jij daar op wachten? ;) Liever nu geld dan morgen. Drie maanden bij een Big4 gewerkt als 'starter' en gestopt met zowel het slavenwerk als met de master. Nu lekker genieten van vakantie tot aan februari.
Ah jij bent er zo'n eentje. Jammer dat je een vervelende ervaring had, maar gelukkig ervaart niet iedereen het zo.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 21:27:30 #298
257132 crew  Awsom
pi_133391477
Ben benieuwd of de big4 nog met vacatures komt voor starters na een vwo diploma (duaal @ Nyenrode). Zie nog niks van bv. KPMG en PwC
  maandag 18 november 2013 @ 21:28:12 #299
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_133391520
Deloitte heeft ze al toch?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 21:29:09 #300
257132 crew  Awsom
pi_133391576
Ik kon er afgelopen week van 1 big4 kantoor wat vinden. Zou goed kunnen dat dat Deloitte is


BDO heeft er al wel een stuk of 10
pi_133394348
Hatseflats. Bonus A gehaald.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')