abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128867654
FSA leider doodgeschoten door Al Qaida geaffilieerde rebellen. Het zou een "ongelovige" zijn. Dat belooft wat.

Free Syrian Army commander killed by rivals

Fighters from an al-Qaeda-linked group in Syria have killed a leader of the Western- and Arab-backed Free Syrian Army after stopping him at a checkpoint, an FSA spokesman said, underlining growing rifts between Syrian opposition groups.

Kamal Hamami, a member of the FSA's Supreme Military Council, known as Abu Basir, was killed in the Turkmen mountains near the northern city of Latakia, spokesman Louay Meqdad told Al Jazeera on Friday.

Meqdad said the commander was killed after a heated debate with a local leader of the Islamic State of Iraq and the Levant in which the leader called the FSA "infidels".

Hamami's brother, who was travelling in the car with him, was also killed, the spokesman said. The brothers and a third man had been on a surveillance mission before a planned attack on government forces, Meqdad said.

A third man was allowed to leave to report the killings.

Another FSA spokesman, Qassem Saadeddine, said that the group phoned him to admit the killing.

"[They said] that they will kill all of the Supreme Military Council," Saadeddine said from Syria.

Meqdad said the incident was very worrying.

"We hope that we resort to wisdom rather than fighting as the Syrian revolution will be threatened as whole if the Syrian rebels are fighting among themselves," he said.

But other FSA rebels said the killings were tantamount to an act of war.

Rebel assasinations

"We are going to wipe the floor with them. We will not let them get away with it because they want to target us," a senior rebel commander told Reuters news agency on condition of anonymity.

He said the al Qaeda-linked militants had warned the FSA that there was "no place" for them where Hamami was killed in Latakia province, a northern rural region of Syria bordering Turkey.

The Free Syrian Army has been trying to build a network of logistics and reinforce its presence across Syria, as the US
administration pledged to send weapons to the group after it concluded that Syrian President Bashar al-Assad's forces had used chemical weapons against rebel fighters.

US congressional committees are holding up the plan because of fears that such deliveries will not be decisive and
the arms might end up in the hands of groups opposed to Western-interests, security sources have said.

While Free Syrian Army units sometimes fight alongside groups with different ideologies such as the Islamist State, rivalries have increased and al Qaeda-linked groups have been blamed for several assassinations of commanders of moderate rebel units.

Analysts say that divisions between Syria's rebel groups are partly to blame for giving Assad's forces the chance to regained the upper hand in the conflict.
pi_128868165
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:52 schreef Pharmacist het volgende:
FSA leider doodgeschoten door Al Qaida geaffilieerde rebellen. Het zou een "ongelovige" zijn. Dat belooft wat.
Als je dit nieuwsbericht leest, dan wordt het duidelijk waarom ze hem hebben gedood. Ze zeggen namelijk dat het Vrije Syrische Leger na de val van Assad op die al-Qaeda-lui zal gaan jagen met de hulp van de VS. Dus hebben we nu een absurde situatie waar de val van Assad zelfs niet in het voordeel van al-Qaeda is. Ik denk dat ze willen dat deze oorlog zo lang mogelijk voortduurt zodat zij hun macht kunnen vergroten en consolideren. Nadat Assad valt kunnen ze hun macht gebruiken om korte metten te maken met het Vrije Syrische Leger.
pi_128868290
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:08 schreef Shawn het volgende:
Als je dit nieuwsbericht leest, dan wordt het duidelijk waarom ze hem hebben gedood. Ze zeggen namelijk dat het Vrije Syrische Leger na de val van Assad op die al-Qaeda-lui zal gaan jagen met de hulp van de VS. Dus hebben we nu een absurde situatie waar de val van Assad zelfs niet in het voordeel van al-Qaeda is. Ik denk dat ze willen dat deze oorlog zo lang mogelijk voortduurt zodat zij hun macht kunnen vergroten en consolideren. Nadat Assad valt kunnen ze hun macht gebruiken om korte metten te maken met het Vrije Syrische Leger.
We weten allemaal dat als de oppositie wint, dat er een 2e burgeroorlog komt tussen de FSA en de Jihadi's.

Als de Jihadi's beweren dat de FSA op hun gaat jagen na een eventuele overwinning is dat een beetje stemmingmakerij om hun defensief te laten lijken. De realiteit is dat de FSA en de Jihadi's dan (nog meer) op elkaar zullen jagen omdat hun visie mbt de toekomst van Syrie incompetible is.

Verder weet ik niet of een continuering van het conflict in het voordeel is van de Jihadi's. Als ze het conflict willen stallen is dat slecht nieuws voor Turkije, Jordanie, Libanon en Irak. En natuurlijk al helemaal slecht nieuws voor Syrische burgers.
pi_128868668
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:13 schreef Pharmacist het volgende:
Verder weet ik niet of een continuering van het conflict in het voordeel is van de Jihadi's. Als ze het conflict willen stallen is dat slecht nieuws voor Turkije, Jordanie, Libanon en Irak. En natuurlijk al helemaal slecht nieuws voor Syrische burgers.
Het probleem is dat veel mensen een simplistisch beeld hebben van het conflict in Syri. De meeste mensen denken bij "Syrische rebellen" meteen aan al-Qaeda. Daarom zie je om de zoveel tijd iemand langskomen in dit topic en roepen dat de VS al-Qaeda steunt in Syri.

In werkelijkheid steunen de Amerikanen alles wat niet al-Qaeda is in Syri, met andere woorden: allerlei groepen die bereid zijn om na de val van Assad op al-Qaeda en co te jagen in Syri (dit zal waarschijnlijk neerkomen op: alle buitenlandse strijders c.q. niet-Syrirs zullen worden aangemerkt als al-Qaeda door de Arabische stammen, inclusief de Nederlanders en Belgen).

Slecht nieuws voor Turkije, Jordanie, Libanon en Irak ja, maar dat zijn ook vier vijanden van al-Qaeda, dus niet in het nadeel van al-Qaeda.
pi_128869003
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:24 schreef Shawn het volgende:
In werkelijkheid steunen de Amerikanen alles wat niet al-Qaeda is in Syri, met andere woorden: allerlei groepen die bereid zijn om na de val van Assad op al-Qaeda en co te jagen in Syri (dit zal waarschijnlijk neerkomen op: alle buitenlandse strijders c.q. niet-Syrirs zullen worden aangemerkt als al-Qaeda door de Arabische stammen, inclusief de Nederlanders en Belgen).
Als dat zo is, faalt de USA hard. Ik denk dat jij ook bekend bent met de gruweldaden van die Belgische kansenjongeren in Syrie.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:24 schreef Shawn het volgende:
Slecht nieuws voor Turkije, Jordanie, Libanon en Irak ja, maar dat zijn ook vier vijanden van al-Qaeda, dus niet in het nadeel van al-Qaeda.
True mbt regeringen :). Maargoed, als Jihadi's ook maar iets zouden geven om burgers uit die landen zouden ze liever niet Libanon en Irak richting sektarisch conflict trekken. En voor zover ik weet lijden de lokale bevolkingen, met name in Libanon en Jordanie, ook flink onder de vluchtelingenstroom omdat dit leidt tot meer competitie voor banen en voedsel.Dat punt wilde ik maken. Maar ik weet ook wel dat het invalid is omdat Jihadi's geen fuck om andere Moslims geven.
pi_128869335
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:33 schreef Pharmacist het volgende:
Als dat zo is, faalt de USA hard. Ik denk dat jij ook bekend bent met de gruweldaden van die Belgische kansenjongeren in Syrie.
Ja, maar ik begrijp niet wat de VS met de gruweldaden van die Belgen te maken heeft, het enige wat zij nodig hebben voor hun gruweldaden is een mes (geen geavanceerde wapens van de VS). En als je bedoelt dat de VS falen omdat deze Belgen in staat waren om gruweldaden te plegen, ik denk dat de Amerikanen pas na de val van Assad op hen willen jagen, dus ook al steunen zij al-Qaeda niet, ze vechten nu tegen dezelfde vijand (Assad) dus zullen ze elkaar zo lang het conflict voortduurt 'tolereren'. Maar dit betekent niet dat ze blij zijn met hun aanwezigheid in Syri of dat de VS hen direct steunt.

quote:
True mbt regeringen :). Maargoed, als Jihadi's ook maar iets zouden geven om burgers uit die landen zouden ze liever niet Libanon en Irak richting sektarisch conflict trekken.
Ik begrijp je punt, maar die jihadisten geloven net als de VS in 'collateral damage', en een sektarisch conflict is juist in hun voordeel, ze werken zelfs actief om dat doel te bewerkstelligen. Toen de Amerikanen bijvoorbeeld in Irak waren, wilde men een burgeroorlog om het land een hel te maken voor de bezetters.
pi_128870845
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:43 schreef Shawn het volgende:
Ja, maar ik begrijp niet wat de VS met de gruweldaden van die Belgen te maken heeft, het enige wat zij nodig hebben voor hun gruweldaden is een mes (geen geavanceerde wapens van de VS). En als je bedoelt dat de VS falen omdat deze Belgen in staat waren om gruweldaden te plegen, ik denk dat de Amerikanen pas na de val van Assad op hen willen jagen, dus ook al steunen zij al-Qaeda niet, ze vechten nu tegen dezelfde vijand (Assad) dus zullen ze elkaar zo lang het conflict voortduurt 'tolereren'. Maar dit betekent niet dat ze blij zijn met hun aanwezigheid in Syri of dat de VS hen direct steunt.
Ik had jouw reactie verkeerd gelezen. Jij bedoelde dat de USA dus alle niet-Syriers niet steunt. Dat is op zich zo slecht nog niet. Hoewel ik nog steeds van mening ben dat het beter was geweest om Assad gewoon te laten winnen zodat de slachting en dreiging in buurlanden voorbij zou zijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:43 schreef Shawn het volgende:
Ik begrijp je punt, maar die jihadisten geloven net als de VS in 'collateral damage', en een sektarisch conflict is juist in hun voordeel, ze werken zelfs actief om dat doel te bewerkstelligen. Toen de Amerikanen bijvoorbeeld in Irak waren, wilde men een burgeroorlog om het land een hel te maken voor de bezetters.
Jah, daar heb je een goed punt :). Momenteel werken ze er in Irak weer aan om de Shia regering ten val te brengen/Soenni regio's af te scheiden.
pi_128871105
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 14:02 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Sowieso is het onzin. Het Syrische leger wat voor de opstand voor veel jonge Syriers een instituut waar je enige carriere kon maken maar daarnaast ook het land verdedigde tegen de Israelische-Amerikaanse vijand. Veel patriots gingen daarom bij het leger o.a. Totdat Assad besloot het leger in te zetten om ongewapende demonstraties met wapengekletter neer te maaien.....de dappere militairen passen daarvoor en vluchtten, met risico voor hun eigen leven. Nu is het leger een privemilitie geworden van Assad's familie en clan. Ooit was het een enigzins gemankeerd maar toch trots landelijk instituut om zich te verdedigen tegen de zionisten.
Ja, precies. Een ander punt is ook dat het bewijst dat Assad's leger niet vooral vecht tegen buitenlandse jihadisten, zoals velen in dit topic beweren en niet omdat ze zogenaamd worden betaald. Ze vechten een burgeroorlog vooral tegen andere Syrirs. Logisch dat ze dan overlopen, wanneer ze niet geloven dat Assad een gerechtvaardigde oorlog voert.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 14:06 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Arabieren verhuizen gemakkelijk voor een paar miljoen dollar naar een ander (goedkoop) Arabisch land. Met hun clan. Dat gebeurt al duizend jaar. Voor geld en bezittingen.
Nee. Ik ben bekend met die Arabische mentaliteit. Maar we hebben het hier over soldaten en hooggeplaatste officieren die decennia hebben genvesteerd in het leger. Hun leven opgebouwd in Syri. En dat gooien ze volgens jou overboord voor een paar oliedollars. Nogmaals, als dat al waar zou zijn, bewijst dat alleen maar dat Assad's regime corrupt en verrot is tot op het bot. En dat Assad compleet incompetent is om corruptie aan te pakken.

quote:
Ook onder islamitische vorsten/dictators die jij wel goed zou keuren.
:') :')

Je bent lekker op de trolltour zie ik al meinkampf veldkampf. Vertel me eens meer over de islamitische vorsten/dictators die ik zogenaamd zou goedkeuren. Welke zijn dat precies?
In tegenstelling tot jou kies ik namelijk altijd de kant van de bevolking, en is er nooit een geldig excuus voor dictators om zijn eigen burgers uit te moorden. Blijkbaar vind jij Assad's zogenaamde seculariteit daarvoor voldoende.

Zo te zien heb je nogal moeite met dingen juist interpreteren en onderbouwen. Ik krijg bijvoorbeeld nog steeds een bron van je zogenaamde genocide op negers in Libi en de bijbehorende massaal losgebarsten stammenstrijd.

quote:
De Syrische bevolking staat nog achter Assad, evenals het grootste deel van de officieren en soldaten. Dat is een feit.
Dream on. :z
Incelfrikandel
  vrijdag 12 juli 2013 @ 16:17:15 #209
365082 IPA35
Patriarch
pi_128875683
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:16 schreef HishamAbuHamza het volgende:

[..]

Er is een reden waarom de meeste strijders 'lachen' wanneer ze dit leven verlaten. :) Genoeg info over te vinden, maar ze vechten voor de waarheid. En trouwens best triest dat jij 'lacht' om dode mensen, die hun land Syrie proberen te verdedigen tegen de terreuracties van de SAA.

Zelfs ik lach niet bij dode SAA-soldaten, omdat ik weet dat velen van hen 'moeten' vechten, omdat ze anders eraan gaan... :r

Zo vertelde een vriend me laatst, dat zijn neef steeds bezoek kreeg van de Mukhabaraat: het was de derde keer dat ze langskwamen om hem op te roepen. Een vierde keer is niet gegarandeerd (de kogel).

80% Pro-Assad zeggen ze dan. o|O Nee, nooit. (wanneer ze vrijuit mogen spreken)
Zij lachen niet omdat zij strijden voor 'vrijheid' (wat dat dan ook moge zijn) maar dit is juist wat zij willen. Zij willen juist sterven omdat zij denken dat God hen zal belonen voor het onthoofden van Christenhonden en het plegen van genocide tegen de sterrencultus van Dr. Assad.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_128876142
Dat mensen nog steeds geloven dat die rebellen deugen is me een raadsel.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 16:26:13 #211
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_128876213
Jammer dat strijders voor democratie samenwerken met strijders voor sharia, want strijders voor sharia zijn strijders voor dictatuur.
De vijand van je vijand is niet automatisch je vriend.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_128884465
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 16:25 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Dat mensen nog steeds geloven dat die rebellen deugen is me een raadsel.
Zucht, snap dan toch dat het niet iets te maken met deze rebellen, maar dat iedereen ook ziet dat Assad een wrede dictator is die net zo goed geen macht zou mogen hebben, van de troon gestoten dient te worden, dat maakt de situatie zo complex omdat de oppositie niet veel beter lijkt.
pi_128886477
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 20:02 schreef DeParo het volgende:

[..]

Zucht, snap dan toch dat het niet iets te maken met deze rebellen, maar dat iedereen ook ziet dat Assad een wrede dictator is die net zo goed geen macht zou mogen hebben, van de troon gestoten dient te worden, dat maakt de situatie zo complex omdat de oppositie niet veel beter lijkt.
Niet ik bekijk het simplistisch, jij doet dat door uit te gaan van je abstracte idealen over wat goed is en hoe het zou moeten zijn. Als je het van de andere kant bekijkt zie je dat de Westerse steun voor de rebellen deze burgeroorlog alleen maar aan het verlengen is. En met welk doel: een volgende burgeroorlog tussen rebellengroepen of een fundamentalistische moslimstaat waarin op religieuze gronden gezuiverd gaat worden.

En dit alles om van een seculiere staat af te komen waarin diverse groepen vrij vreedzaam met elkaar samenleefden en die geen enkele bedreiging voor Europa is (integendeel ze hielpen ons juist in de strijd tegen terrorisme).

Dat zou iedereen moeten zien.
pi_128886606
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 21:02 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Niet ik bekijk het simplistisch, jij doet dat door uit te gaan van je abstracte idealen over wat goed is en hoe het zou moeten zijn. Als je het van de andere kant bekijkt zie je dat de Westerse steun voor de rebellen deze burgeroorlog alleen maar aan het verlengen is. En met welk doel: een volgende burgeroorlog tussen rebellengroepen of een fundamentalistische moslimstaat waarin op religieuze gronden gezuiverd gaat worden.

En dit alles om van een seculiere staat af te komen waarin diverse groepen vrij vreedzaam met elkaar samenleefden en die geen enkele bedreiging voor Europa is (integendeel ze hielpen ons juist in de strijd tegen terrorisme).

Flauwekul, ik zie bij de rebellen ook een grote seculiere groep die in opstand komt tegen Assad, het probleem is dat de rebellen zo verdeeld zijn dat er ook zeer kwalijke groeperingen bij betrokken zijn, het steunen van de gematigde rebellen kan juist leiden tot een goede staat waar de dictator Assad geen macht meer heeft, maar jij bent zo iemand die zich alleen wil focussen op de terroristen terwijl maar de vraag is hoe groot hun invloed is.
pi_128886719
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:52 schreef Pharmacist het volgende:

Free Syrian Army commander killed by rivals

Fighters from an al-Qaeda-linked group in Syria have killed a leader of the Western- and Arab-backed Free Syrian Army after stopping him at a checkpoint, an FSA spokesman said, underlining growing rifts between Syrian opposition groups.

Kamal Hamami, a member of the FSA's Supreme Military Council, known as Abu Basir, was killed in the Turkmen mountains near the northern city of Latakia, spokesman Louay Meqdad told Al Jazeera on Friday.

Meqdad said the commander was killed after a heated debate with a local leader of the Islamic State of Iraq and the Levant in which the leader called the FSA "infidels".

Hamami's brother, who was travelling in the car with him, was also killed, the spokesman said. The brothers and a third man had been on a surveillance mission before a planned attack on government forces, Meqdad said.

A third man was allowed to leave to report the killings.

Another FSA spokesman, Qassem Saadeddine, said that the group phoned him to admit the killing.

"[They said] that they will kill all of the Supreme Military Council," Saadeddine said from Syria.

Meqdad said the incident was very worrying.

"We hope that we resort to wisdom rather than fighting as the Syrian revolution will be threatened as whole if the Syrian rebels are fighting among themselves," he said.

But other FSA rebels said the killings were tantamount to an act of war.

Rebel assasinations

"We are going to wipe the floor with them. We will not let them get away with it because they want to target us," a senior rebel commander told Reuters news agency on condition of anonymity.

He said the al Qaeda-linked militants had warned the FSA that there was "no place" for them where Hamami was killed in Latakia province, a northern rural region of Syria bordering Turkey.

The Free Syrian Army has been trying to build a network of logistics and reinforce its presence across Syria, as the US
administration pledged to send weapons to the group after it concluded that Syrian President Bashar al-Assad's forces had used chemical weapons against rebel fighters.

US congressional committees are holding up the plan because of fears that such deliveries will not be decisive and
the arms might end up in the hands of groups opposed to Western-interests, security sources have said.

While Free Syrian Army units sometimes fight alongside groups with different ideologies such as the Islamist State, rivalries have increased and al Qaeda-linked groups have been blamed for several assassinations of commanders of moderate rebel units.

Analysts say that divisions between Syria's rebel groups are partly to blame for giving Assad's forces the chance to regained the upper hand in the conflict.
Goede zaak. Laat die beesten elkaar afslachten. Ook die 'seculiere rebellen' zijn niets meer dan opportunisten en criminelen die op een onverantwoordelijke manier hun land in chaos hebben gestort en net zo schuldig zijn aan de dood van de ruim 100.000 burgers.
"Hell happens when the evil of the world exceeds our belief that we can conquer it"
pi_128886805
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 21:04 schreef DeParo het volgende:

[..]

Flauwekul, ik zie bij de rebellen ook een grote seculiere groep die in opstand komt tegen Assad, het probleem is dat de rebellen zo verdeeld zijn dat er ook zeer kwalijke groeperingen bij betrokken zijn, het steunen van de gematigde rebellen kan juist leiden tot een goede staat waar de dictator Assad geen macht meer heeft, maar jij bent zo iemand die zich alleen wil focussen op de terroristen terwijl maar de vraag is hoe groot hun invloed is.
Zo, zie jij dat. De meeste bronnen geven aan dat de islamisten erg sterk zijn binnen de rebellen, dus een tweede burgeroorlog krijg je sowieso.
pi_128887005
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 21:10 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Zo, zie jij dat. De meeste bronnen geven aan dat de islamisten erg sterk zijn binnen de rebellen, dus een tweede burgeroorlog krijg je sowieso.
Ik betwijfel niet dat ze erg sterk zijn maar de hele oppositie daarop afrekenen, net als tijdens de Iraanse revolutie gebeurde, is volstrekt absurd.
pi_128887291
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 21:15 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik betwijfel niet dat ze erg sterk zijn maar de hele oppositie daarop afrekenen, net als tijdens de Iraanse revolutie gebeurde, is volstrekt absurd.
Met de rest van de Iraanse oppositie is inderdaad 'afgerekend'.

Maar jij vindt al dit geweld prima, puur omdat Assad zo rot zou zijn? Los van de Syrische bevolking en de seculiere staat zijn we nu ook weer een eigen probleem qua veiligheid en vluchtelingen aan het creren. Er zit werkelijk geen enkele goede logica achter, alleen een romantisch idee over rebellie tegen een wrede man.

Als nu die seculiere opstandelingen met Assad aan een politieke oplossing zouden werken, waar hij voor openstaat, dan zou een terugkeer naar een redelijk bestaan en wat meer vrijheid toch veel dichterbij zijn?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 21:37:53 #219
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_128887887
Lijkt mij ook. De extremisten zijn het grootste kwaad. Terug drijven naar Tjetsenie en Belgie en waar ze ook vandaan komen. Geen steun aan rebellen voordat men toont dat men een democratisch en tolerant alternatief heeft.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_128888002
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 21:23 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Met de rest van de Iraanse oppositie is inderdaad 'afgerekend'.

Maar jij vindt al dit geweld prima, puur omdat Assad zo rot zou zijn? Los van de Syrische bevolking en de seculiere staat zijn we nu ook weer een eigen probleem qua veiligheid en vluchtelingen aan het creren. Er zit werkelijk geen enkele goede logica achter, alleen een romantisch idee over rebellie tegen een wrede man.

Als nu die seculiere opstandelingen met Assad aan een politieke oplossing zouden werken, waar hij voor openstaat, dan zou een terugkeer naar een redelijk bestaan en wat meer vrijheid toch veel dichterbij zijn?
Assad is een dictator zonder veel steun, ik vind de oppositie jegens zijn bewind gerechtvaardigd, maar je hoeft niet rustig toe te zien of het allemaal wel goed ontwikkelt, daar kan het Westen zich prima mee bemoeien, lijkt me ook belangrijk.
pi_128888184
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 21:40 schreef DeParo het volgende:

[..]

Assad is een dictator zonder veel steun, ik vind de oppositie jegens zijn bewind gerechtvaardigd, maar je hoeft niet rustig toe te zien of het allemaal wel goed ontwikkelt, daar kan het Westen zich prima mee bemoeien, lijkt me ook belangrijk.
Wat voor bemoeienis stel je concreet voor dan?
pi_128888262
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 21:45 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Wat voor bemoeienis stel je concreet voor dan?
Helpen en ondersteunen van de gematigde oppositie, dat die een goede structuur kunnen opzetten, waar vervolgens weer een gezonde democratie zich op kan ontplooien (zal wel enige tijd overheen gaan moet je niet willen direct na de strijd vermoedelijk dan).
pi_128888492
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 21:46 schreef DeParo het volgende:

[..]

Helpen en ondersteunen van de gematigde oppositie, dat die een goede structuur kunnen opzetten, waar vervolgens weer een gezonde democratie zich op kan ontplooien (zal wel enige tijd overheen gaan moet je niet willen direct na de strijd vermoedelijk dan).
Kunt beter die oppositie helpen bij het vinden van een politieke oplossing en daarin steun geven. Idee dat ze zo Assad kunnen verslaan staat ver van de realiteit, net als het idee dat hij geisoleerd is. Assad is nu terrein aan het winnen, dus als je de militaire strijd wil beinvloeden zul je zelf moeten vechten. Beter probeer je de partijen aan de onderhandelingstafel te krijgen.
pi_128888622
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 21:52 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Kunt beter die oppositie helpen bij het vinden van een politieke oplossing en daarin steun geven. Idee dat ze zo Assad kunnen verslaan staat ver van de realiteit, net als het idee dat hij geisoleerd is. Assad is nu terrein aan het winnen, dus als je de militaire strijd wil beinvloeden zul je zelf moeten vechten. Beter probeer je de partijen aan de onderhandelingstafel te krijgen.
Militair steunen, en Assad is zo weg laten we wel wezen, zo sterk is hij nou ook weer niet, en een politieke oplossing, daar is het te laat voor dat weet jij ook. De gematigde oplossing kan voor beide kanten wenselijke resultaten opleveren, zwaar gesteund door het Westen dat dien ik er bij te zeggen, maar Assad hier een vrijgeleide geven zou een grote fout zijn.
pi_128889104
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 21:55 schreef DeParo het volgende:

[..]

Militair steunen, en Assad is zo weg laten we wel wezen, zo sterk is hij nou ook weer niet, en een politieke oplossing, daar is het te laat voor dat weet jij ook. De gematigde oplossing kan voor beide kanten wenselijke resultaten opleveren, zwaar gesteund door het Westen dat dien ik er bij te zeggen, maar Assad hier een vrijgeleide geven zou een grote fout zijn.
Nee, een grote fout is niks te leren van de tig voorgaande invasies en interventies. Jij hebt geen enkel inzicht in de militaire verhoudingen en religieuze spanningen tussen groepen in Syri en toch bepaal je zo even wat er moet gebeuren, want we 'mogen geen vrijgeleide geven' aan Assad. Alsof het ons recht is om dat voor landen te bepalen.

Als dit mocht gebeuren, wat ik uitdrukkelijk niet hoop, denk dan nog maar eens terug aan het Syri waar we nooit last van hadden en waar mensen van verschillende religies vreedzaam samenleefden.
pi_128889482
quote:
13s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 22:07 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Nee, een grote fout is niks te leren van de tig voorgaande invasies en interventies. Jij hebt geen enkel inzicht in de militaire verhoudingen en religieuze spanningen tussen groepen in Syri en toch bepaal je zo even wat er moet gebeuren, want we 'mogen geen vrijgeleide geven' aan Assad. Alsof het ons recht is om dat voor landen te bepalen.

Als dit mocht gebeuren, wat ik uitdrukkelijk niet hoop, denk dan nog maar eens terug aan het Syri waar we nooit last van hadden en waar mensen van verschillende religies vreedzaam samenleefden.
Als het niet aan het Westen te bepalen is dan moet je ook niet klagen dat er een opstand is, dan moet je net zo kritisch zijn op Iran en Hezbollah die Assad steunen, en als je dat wel te rechtvaardigen vindt tsja dan is het raar dat je de steun van het Westen wel bekritiseert, Syri is onder Assad nooit een tolerant geweest, het is een land van dictatuur waar andere geluiden worden onderdrukt waar ze dan ook op gericht zijn, dat is wel duidelijk.
pi_128889627
Wil iemand even een linkje posten naar een vorm van een buitenlandse interventie in de 20ste eeuw, met puur altrustische doelen?

Sommige wereldvreemde posters hebben vanuit hun zolderkamertje de indruk gekregen dat het westen daar bezig is Slechterik Assad te verdrijven voor een beter Syri. :')
"Hell happens when the evil of the world exceeds our belief that we can conquer it"
  vrijdag 12 juli 2013 @ 22:35:42 #228
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_128890114
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 21:02 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

Je bekijkt het niet vanuit geo-politiek perspectief nu. Als je dat wel dot moet Assad wijken. Hij valt binnen de Iraanse invloedssfeer en is M-O de belangrijkste partner van Teherans macht die tegenover de macht van het Westen, Israel en Arabische bondgenoten in de Golfstaten. Irak is na Saddams vertrek bij Iran's invloedsfeer gaan horen.

Syrie's oplossing ligt al lang niet meer in Syrie zelf maar enerzijds Moskou en Teheran en anderzijds Riyadh, Qatar en Washington. Vooral Saudie Arabie wil een soennitisch Syrie maar geen Moslimbroederschap,hoe blij ze niet zijn dat Morsi is afgezet in Egypte. Ze zijn loyale bondgenoten van de Jordaanse koning om ook daar de Broeders niet aan de macht te laten komen. Aan de andere kant steunen ze wel sommige salafi-groepen.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_128890938
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 22:35 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Je bekijkt het niet vanuit geo-politiek perspectief nu. Als je dat wel dot moet Assad wijken. Hij valt binnen de Iraanse invloedssfeer en is M-O de belangrijkste partner van Teherans macht die tegenover de macht van het Westen, Israel en Arabische bondgenoten in de Golfstaten. Irak is na Saddams vertrek bij Iran's invloedsfeer gaan horen.

Syrie's oplossing ligt al lang niet meer in Syrie zelf maar enerzijds Moskou en Teheran en anderzijds Riyadh, Qatar en Washington. Vooral Saudie Arabie wil een soennitisch Syrie maar geen Moslimbroederschap,hoe blij ze niet zijn dat Morsi is afgezet in Egypte. Ze zijn loyale bondgenoten van de Jordaanse koning om ook daar de Broeders niet aan de macht te laten komen. Aan de andere kant steunen ze wel sommige salafi-groepen.
Ik heb niets tegen Iran en ik vind ook niet dat het 'Westen' weer allerlei geopolitieke plannen in het Midden Oosten moet gaan uitvoeren. Of wat specifieker: ik denk niet dat Europa hier belang bij heeft, wat ze in Washington denken en willen boeit me met de dag minder. Wij hebben belang bij vrede, handel, samenwerking en democratie op de lange termijn met onze buren.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 01:36:14 #230
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_128896427
Is het een idee om de volgende video op te nemen in het OP?

The view from nowhere.
  zondag 14 juli 2013 @ 00:20:13 #231
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_128922628
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_128923987
Zonde.

zondag 14 juli 2013 @ 01:37:34 #234
pi_128924779
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 22:56 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

Ik heb niets tegen Iran
Iran is een theocratische dictatuur die zijn burgers onderdrukt. Hoezo ben je daar niet tegen?

[ Bericht 6% gewijzigd door Papierversnipperaar op 14-07-2013 05:27:37 ]
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 14 juli 2013 @ 05:08:52 #235
pi_128926750
quote:
Steeds meer geweld tussen gematigde en extremistische rebellen Syri

Er wordt steeds meer gevochten tussen gematigde Syrische rebellen extremistische facties, die gelieerd zijn aan al-Qaeda. Deze week werd een belangrijke commandant van het Vrije Syrische leger (FSA) vermoord, en is er in Aleppo hevig gestreden om een belangrijk checkpoint in de stad.

Er zijn veel verschillende groeperingen actief in Syri en ze willen allemaal het regime van president Bashar al-Assad omver werpen. Het lukt hen echter niet om gezamenlijk n front te vormen. Zeker tussen de gematigde Syrirs en islamitische extremisten, lopen de spanningen steeds hoger op.

Volgens het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten, dat is gebaseerd in Londen, gaan de gevechten in Aleppo om een strategisch checkpoint. Het is de enige doorgang tussen districten in het oosten van de stad, die in handen zijn van de rebellen, en de districten waar de Syrische regering het nog voor het zeggen heeft.

Voedsel
Extremistische militanten zouden het checkpoint eerder deze week hebben veroverd, en enkele dagen hebben gesloten. Daardoor zou er geen voedsel meer naar de wijken zijn gekomen die de rebellen in handen hebben. Dit zou weer tot protesten hebben geleid van bewoners die hieronder leden aan het begin van de ramadan.

Er is in de wijken flink gevochten maar de extremisten zouden zich daar nu uit hebben teruggetrokken. Het is onduidelijk wie het checkpoint op dit moment in handen heeft.

'Oorlogsverklaring'
Eerder deze week werd een van de belangrijkste commandanten van het FSA, Kamal Hamami, gedood door de radicale groepering de Islamitische Staat van Irak en de Levant toen hij met deze factie overleg voerde over de verdere strategie. Binnen de FSA wordt de moord gezien als een 'oorlogsverklaring', zo klonk het vrijdag. De FSA wil dat de daders van de moord worden overgeleverd, aldus een woordvoerder van het leger.

Er zijn meerdere conflicten geweest. Er is met name gevochten langs de grens met Turkije en om andere strategische locaties zoals waterbronnen, tankstations en bakkerijen. Onlangs onthoofdden islamisten een FSA-lid in de provincie Idlib.

Bron: Volkskrant
  zondag 14 juli 2013 @ 05:59:39 #236
pi_128926839
quote:
Free Syrian army clashes with jihadists in wake of commander's assassination | World news | The Observer

Fighting in Aleppo widens cracks in splintering opposition as military gains are reversed

Months of uneasy calm between jihadists and the mainstream Syrian opposition spilled into fierce fighting in Aleppo on Saturday, days after a senior Free Syria army commander was assassinated by a jihadi group.

The fighting was in Bustan al-Qasr in the south-east of the divided city, near a main checkpoint between the regime-held west and the opposition-held east. The east has been under the nominal control of units associated with the FSA for much of the past year. However, jihadists who have also been trying to assert themselves and this week took over the checkpoint, stopping people and supplies from crossing.

The battle underscored the fast-splintering nature of the Syrian opposition, which made sweeping military gains across much of northern Syria last year, but has been unable to advance from its key strongholds in Aleppo and elsewhere since January.

Using a mix of charity and conciliation, the jihadists had initially won the trust of reluctant communities in Aleppo and the countryside between Syria's second city and the Turkish border. However, their more strident posture in recent weeks is now earning them enemies among their hosts.

The anger is centred towards foreign jihadists who, while still a minority among the myriad groups, are often aggressively operating outside the control structures of the Syrian extremists and the FSA. Foreign fighters are believed to have led the attack on the Aleppo checkpoint and killed the senior commander, Kamal Hamami, in the Jebel al-Krud country side north of Latakia on Thursday.

Jabhat al-Nusra, the main jihadist group, and the FSA had until recently worked alongside each other during major operations in the north. While relations between them have not yet broken down, the rise in prominence of fringe organisations is eroding discipline across opposition ranks.

The infighting comes as the regime, heavily backed by Hezbollah forces from Lebanon and a large contingent of Shia foreign fighters, many from Iraq, continue to slowly advance into rebel-held areas of Homs, Syria's third city 150 miles to the south of Aleppo, which has been under intensive air and ground attack for much of the past week.

Opposition groups posted a video online on Saturday, which purports to show Syrian air force jets attacking a crusader castle, Krak de Chevaliers, near the city. Some opposition strongholds in Homs, which is now a divided city, have been bombed more heavily than at any time since February last year, activists say. Syrian military formations to the south and east suggest a ground invasion may follow the bombardment. The battle comes one month after Hezbollah and Syrian forces took the town of Qusair, 30 kilometres to te south it what was seen as the first leg of a summer offensive.

Bron: www.guardian.co.uk
pi_128926868
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 01:05 schreef Pharmacist het volgende:
Zonde.

[ afbeelding ]
Je wil niet weten wat de Taliban in Afghanistan om zeep heeft geholpen en helaas gaat het hier langzaam maar zeker net zo.
  zondag 14 juli 2013 @ 11:01:50 #238
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_128928444
tgaat prima, laat die rebellengroeperingen elkaar maar afmaken, dan is die oorlog zo afgelopen. Assad hoeft niet veel meer te doen, dan rustig afwachten en zo mogelijk de onenigheid nog wat aanwakkeren.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_128929366
quote:
9s.gif Op zondag 14 juli 2013 06:33 schreef sig000 het volgende:

[..]

Je wil niet weten wat de Taliban in Afghanistan om zeep heeft geholpen en helaas gaat het hier langzaam maar zeker net zo.
Die enorme Boeddha beelden langs de Silk Road weet ik iig. Crac Des Chevaliers schijnt echter aangevallen te zijn door Assads luchtmacht. Aan de andere kant; het zijn de Jihadi's die het als command center gebruiken en het een target gemaakt hebben.
  zondag 14 juli 2013 @ 12:03:30 #240
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_128929496
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 11:56 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Die enorme Boeddha beelden langs de Silk Road weet ik iig. Crac Des Chevaliers schijnt echter aangevallen te zijn door Assads luchtmacht. Aan de andere kant; het zijn de Jihadi's die het als command center gebruiken en het een target gemaakt hebben.
Dat kun je Assad dan ook niet kwalijk nemen. Spijtig maar helaas. Het is een beetje hetzelfde verhaal als een strijdende partij die in een ziekenhuis of school gaat zitten.De beschermde status gaat dan verloren.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_128930794
quote:
7s.gif Op zondag 14 juli 2013 01:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Iran is een theocratische dictatuur die zijn burgers onderdrukt. Hoezo ben je daar niet tegen?
Ja, dat ze dat zijn vind ik niet goed, maar ik ben er niet tegen in de zin dat ik vind dat er een interventie moet komen. Tenslotte is deze theocratie juist mede ontstaan door allerlei vormen van Westerse bemoeienis, waar hun paranode houding weer uit voortkomt.
  zondag 14 juli 2013 @ 12:59:14 #242
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_128930945
Als Iran niet als paria was behandeld door de Westerse wereld, was dat land allang genormaliseerd.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 14 juli 2013 @ 17:51:26 #243
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
  zondag 14 juli 2013 @ 20:14:10 #244
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_128946556
Wat een mooi gezelschap komt toch altijd op die revoluties af. :+
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 14 juli 2013 @ 22:35:41 #245
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_128953289
quote:
'Isral blijft wapens onderscheppen'

Isral zal niet toestaan dat geavanceerde wapens in handen komen van de Libanese militante beweging Hezbollah. Dat heeft de Isralische premier Benjamin Netanyahu zondag gezegd.

De uitlatingen van Netanyahu volgen op berichten dat Isral onlangs een luchtaanval uitvoerde op een wapenkonvooi in het noorden van Syri.

De luchtaanval in de Syrische kuststad Latakia was naar verluidt gericht tegen een partij Russische Yakhont-raketten die tegen schepen kunnen worden ingezet. Het zou de vierde Isralische luchtaanval in Syri dit jaar zijn geweest.

Beleid
Netanyahu werd bij het Amerikaanse nieuwsprogramma Face the Nation gevraagd te reageren op de berichten over de aanval in Latakia, maar hij wilde bevestigen noch ontkennen dat Isral de aanval heeft uitgevoerd.

"Het is ons beleid om te voorkomen dat gevaarlijke wapens bij Hezbollah in Libanon of bij andere terreurgroepen belanden. En we houden vast aan dat beleid", aldus Netanyahu.
NU.nl
Say what?
pi_128965083
Die Israelische airstrike op Latakia was kennelijk vanuit Turkije uitgevoerd.

pi_128969368
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 11:22 schreef Pharmacist het volgende:
Die Israelische airstrike op Latakia was kennelijk vanuit Turkije uitgevoerd.

En de regering van Erdogan maar ant-semitische taal bezigen :')
pi_128979206
quote:
10s.gif Op maandag 15 juli 2013 14:01 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

tegenwoordig zijn erdogan en bibi weer matties, heb je dat gemist? ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_128982531
Het Syrische leger is maandag begonnen aan een aanval op posities van rebellen in wijken van de hoofdstad Damascus

http://www.nu.nl/buitenla(...)val-in-rebellen.html
  dinsdag 16 juli 2013 @ 01:02:16 #250
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128992803
quote:
10s.gif Op maandag 15 juli 2013 14:01 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Allemaal voor de eigen misleide AKP-partijbhne en wat radicale imams in Turkije.

De Turkse "steun" voor Palestina blijkt een farce.

Isral heeft vanaf luchtmachtbases in Turkije (Adana Incerlik?) dus Syrische doelen nabij Latakia aangevallen en gebombardeerd.

http://www.jpost.com/Defe(...)military-base-319858

Dit kan voor Erdogan ertoe leiden dat ook zijn islamistische moslimachterban nu gaat lopen, terwijl de kemalisten, seculier rechts, liberaal, geheel Turks links en het Turkse leger allang bij Erdogan weg zijn gelopen.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 01:04:05 #251
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128992846
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 20:53 schreef arjan1212 het volgende:
Het Syrische leger is maandag begonnen aan een aanval op posities van rebellen in wijken van de hoofdstad Damascus

http://www.nu.nl/buitenla(...)val-in-rebellen.html
Het is al weer veel verder gevorderd.

Reuters, AFP en Novum berichten bewust "langzamer", om zo de opmars van het Syrische Arabische leger te verbloemen.

Er zijn nog gevechten nabij Barzeh, waar buitenlandse jihadisten zich hebben verschanst in rioolbuizen en -leidingen.

Toch staat het Syrische leger allang weer buiten de stadsgrenzen van Damascus en lanceert vanuit behouden legerbases nu keiharde anti-terreuroperaties en contra-offensieven tegen de rebellen:

Nabij de stad Aleppo zagen wij dezelfde opmars. Binnen de stad Aleppo konden de fanatiekste rebellen tijdelijk een deel van een wijk overnemen (New Aleppo), terwijl in de binnenstad het Syrische regeringsleger steeds verder oprukt op dit moment.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 01:08:19 #252
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128992936
quote:
7s.gif Op zondag 14 juli 2013 05:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het gaat om vetes tussen Islamistische bendes onderling.

Jabhat al-Nusra geldt als meest radicaal en best georganiseerd, maar ook Jund as-Shams en delen van het Vrije "Syrische" Leger gelden als zeer radicaal-islamistisch. Niet alle salafistisch en wahabitisch per se, maar toch vaak een takfiri-ideologie en moorden op minderheden en zelfs op andersdenkende soennitische moslims (regeringsgezinde meerderheid van soennieten in Syri).

In alle groeperingen vechten buitenlanders en Syrische terroristen samen.

Er is geen helder onderscheid. Dit gaat ook over de oorlogsbuit en corruptie.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 01:09:56 #253
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128992957
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 11:56 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Het gescandeer 'Allah akbar' op de video's suggereert dat de rebellen een raketaanval hebben geprovoceerd en het "verfoeide Kruisvaardersbouwwerk" (dat Krak des Chevaliers is) graag beschadigd zouden zien.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 01:40:08 #254
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128993534
Bisschop Yazigi: Syrische bevolking toegewijd aan eenheid, vrede en stabiliteit

De Patriarch van Antiochi voor de Grieks-Orthodoxen begroet de ouders van gevallen Syrische soldaten. (SANA)

LATTAKIA – 13 juli 2013 – Patriarch-aartsbisschop Johannes X Yazigi van het Grieks-Orthodox Patriarchaat van Antiochi benadrukte dat de Syrische bevolking volledig toegewijd is aan de territoriale integriteit van Syri, hierbij duidelijk makend dat inspanningen moeten worden uitgeoefend om vrede, veiligheid en stabiliteit in Syri te herstellen.

Tijdens een bezoek aan de westelijke Syrische provincie Lattakia, voegde patriarch Yazigi eraan toe dat Syri een voorbeeld is voor de nationale eenheid en uitte hij de hoop dat de crisis zou worden opgelost.

Bisschop Yazigi riep de buurstaten op om extra inspanningen te leveren, door via een vredevolle politieke oplossing de crisis tot zijn eind te brengen van een land dat vroeger en nog steeds het thuisland blijft voor dialoog, broederschap, verbondenheid en vrede.

F. Allafi.

http://sana.sy/eng/21/2013/07/13/492195.htm

Juist tijdens dit bezoek aan Latakia van de Grieks-orthodoxe patriarch, bombardeerde Isral de stedelijke marinebasis!!!

De kust van de provincie Latakia.

[ Bericht 18% gewijzigd door Veldkamp op 16-07-2013 01:45:27 ]
  dinsdag 16 juli 2013 @ 13:14:08 #255
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_129003147
Al Mayadeen TV meldt dat Jubhat an-Nusra aan het eind van de Ramadan de Islamitische staat in Syrie gaat uitroepen.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  dinsdag 16 juli 2013 @ 13:18:11 #256
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_129003286
Owja en de Pakistaanse Taliban"helden" zijn inmiddels ook gearriveerd:

quote:
Pakistan Taliban says its fighters in Syria
Armed group says first batch of fighters have arrived and have set up a command and control centre to begin operations.

http://www.aljazeera.com/(...)137167916826540.html
Je zou toch bijna voor Bashar al-Assad worden zeg met al deze neanderthalers die uit verweggistan komen om Syrie te "bevrijden" :o
pi_129007319
Turkse regering is boos omdat RT hun collaboratie met Isral heeft ontmaskerd:

:')
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:49:03 #258
365082 IPA35
Patriarch
pi_129019665
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_129022707
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 13:14 schreef Aloulou het volgende:
Al Mayadeen TV meldt dat Jubhat an-Nusra aan het eind van de Ramadan de Islamitische staat in Syrie gaat uitroepen.
Ze zijn wel erg zeker van hun zaak zeg. Was de oppositie momenteel niet aan de verliezende hand? Dit is iig best wel interessant nieuws. Denk dat dat aan beide kanten van het slagveld de inzet verhoogt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 13:18 schreef Aloulou het volgende:
Je zou toch bijna voor Bashar al-Assad worden zeg met al deze neanderthalers die uit verweggistan komen om Syrie te "bevrijden" :o
Hoe langer het conflict duurt, hoe meer ellende aangetrokken wordt. Arme Syriers. Wel erg fijn voor de rest van de wereld, al hun ellende verdwijnt naar Syrie.

Verder:
quote:
UN likens Syria crisis to Rwandan genocide
The number of people fleeing the conflict in Syria has escalated to an average of 6,000 a day during 2013, according to UN High Commissioner for Refugees Antonio Guterres.

"We have not seen a refugee outflow escalate at such a frightening rate since the Rwandan genocide almost 20 years ago," Guterres on Tuesday told a rare public briefing to the UN Security Council on Syria , where a government crackdown on pro-democracy protests more than two years ago has spiralled into civil war.

Guterres said that two-thirds of the nearly 1.8 million refugees registered with the United Nations in Lebanon, Turkey, Jordan, Iraq, Egypt and elsewhere had left Syria since the beginning of the year.

UN Assistant Secretary-General for Human Rights Ivan Simonovic told the Security Council that between March 2011 and the end of April 2013 at least 92,901 people were killed in Syria of which more than 6,500 were children.

The Security Council has been deadlocked on Syria. Russia, an ally of Syrian President Bashar al-Assad, and China have three times blocked action against Assad that was backed by the remaining veto powers - the United States, Britain and France.

Syria's UN Ambassador Bashar Ja'afari said the Syrian government was doing "everything possible to shoulder its responsibility and its duty to its people, to meet the humanitarian needs and the basic needs of its citizens."

UN aid chief Valerie Amos said the world was "not only watching the destruction of a country but also of its people".

She said 6.8 million Syrians need urgent humanitarian assistance, including more than 4.2 million internally displaced, and that almost half of those needing help were children.

The latest assessment by the World Food Programme was that four million people can no longer meet their basic food needs.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:25:35 #260
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_129024675
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 21:49 schreef Pharmacist het volgende:
Ze zijn wel erg zeker van hun zaak zeg. Was de oppositie momenteel niet aan de verliezende hand? Dit is iig best wel interessant nieuws. Denk dat dat aan beide kanten van het slagveld de inzet verhoogt.
Tis strategisch natuurlijk en een grote kans dat de beslissing (indien de info correct is) is genomen op basis van de spanningen met het FSA. Iedereen in Syrie (en erbuiten) weet dat Nusra en co hard gaat clashen met FSA, vraag is slechts wanneer. Volgens verschillende berichten heeft Nusra in sommige gebieden de zaken goed op een rijtje, dus echt de rol van de staat vervangen. Ook naar de bevolking toe. Wellicht zien ze nu het moment daar om officieel een "Islamitische staat" te claimen en dan in naam daaruit te gaan terugslaan tegen ook et FSA. Er zullen onder het FSA best rebellen zijn die te verleiden zijn Nusrah te joinen.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe andere Islamistische groepen erop reageren en andere salafisten zoals Ahrar As-Shaam bijv.

quote:
Hoe langer het conflict duurt, hoe meer ellende aangetrokken wordt. Arme Syriers. Wel erg fijn voor de rest van de wereld, al hun ellende verdwijnt naar Syrie.
Ja maar als ze ooit terugkeren heb je een potentieel probleem.
Afghaans-Russische strijd trok ongeveer 12.000 buitenlandse (niet Afghaanse) jihadies, het hoogste ooit. Syrie schat men nu op 8000, zou zomaar kunnen als dit conflict nog 2 jaar doorgaat en verergert Syrie op 1 komt.
  woensdag 17 juli 2013 @ 03:05:53 #261
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_129033330
quote:
Blast hits Hezbollah convoy near Syrian border

Senior Hezbollah official possibly killed in attack on convoy headed to Syria from Lebanon along border; road-side bomb attack leaves two injured.

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4405928,00.html
  Moderator woensdag 17 juli 2013 @ 12:02:09 #262
8781 crew  Frutsel
pi_129038809
quote:
Doden in Turkije door kogels uit Syri
Een 15-jarige jongen en een volwassen man zijn om het leven gekomen door kogels uit Syri het Turkse grensdorp Ceylanpinar raakten. Dat hebben onder anderen Turkse veiligheidstroepen woensdag laten weten.

De kogels werd afgevuurd vanuit de Syrische stad Ras-al Ain. Daar vechten Koerdische strijders sinds dinsdag met Syrische rebellen.
  woensdag 17 juli 2013 @ 12:53:18 #263
365082 IPA35
Patriarch
pi_129040555
Op een of andere manier vind Erdogan en Co wel een reden om de Syrische regering de schuld te geven.
  donderdag 18 juli 2013 @ 16:40:04 #264
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_129089492
quote:
Rana vluchtte uit Syri, maar haar vriend bleef achter

Terwijl de aandacht voor de langslepende oorlog in Syri verslapt, slaat de VN groot alarm: Syri stevent af op een soort tweede Rwanda. Per dag komen er zesduizend nieuwe vluchtelingen bij. Een groot aantal, maar kan het ons beroeren? Niet echt (of, geef maar toe: helemaal niet), want de vluchtelingen blijven anoniem. Daarom het verhaal van n van hen: de 28-jarige Rana, die een half jaar geleden van Damascus naar Istanbul vluchtte.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_129157041
Koerden pakken gebied van Al Nusra. Ik denk dat ze niet willen dat gebied dat ze als "Koerdisch" zien in handen is van de Jihadi's wanneer de Jihadi's een Islamitische staat uitroepen aan het einde van de Ramadan.

quote:
Syrian Kurdish fighters reportedly seize post
Syrian Kurdish fighters have expelled fighters of al-Qaeda-linked groups from a checkpoint in the northeast of the country and seized their weapons and ammunition, according to the Syrian Observatory for Human Rights.

"Clashes raged during the night from Friday to Saturday, pitting [Kurdish fighters] against Al-Nusra Front, ISIS and other [rebel] groups... near the villages of Tal Alu, Karhuk and Ali Agha," said the Britain-based Observatory on Saturday.

The Kurdish fighters then seized ammunition, light weapons, a vehicle mounting a heavy machine gun and a mortar launcher from the fighters, the monitoring group added.

The advance comes just days after Kurdish fighters loyal to the Democratic Union Party (PYD) expelled fighters allied to the Al-Nusra Front and the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIS) from the strategic Kurdish town of Ras al-Ain.

The PYD chief Salih Muslim has stated that Syria's Kurds are planning to create a temporary autonomous government to administer their regions in the north.

Kurdish regions have been administered by local Kurdish councils since President Bashar al-Assad's forces withdrew from the areas in mid-2012.

The redeployment was seen as a tactical move by the regime, freeing up forces to battle rebels elsewhere, and encouraging the Kurds to avoid allying with the opposition in order to maintain their new-found autonomy.

Air raids

Meanwhile in northwestern Syria, the air force kept up a fierce campaign against the town of Saraqeb and staged 10 air strikes there on Saturday, killing three children, the Observatory reported.

The strikes on the rebel-held town in Idlib province also killed a medical volunteer and a woman, the group added.

Air raids also hit areas where the rebels were reportedly advancing in Aleppo province in northern Syria, it said.

The raids came as rebels advanced on Khan al-Assal, the only town in the west of Aleppo province still under regime control.

Saturday's violence comes a day after at least 95 people were killed across Syria, said the Observatory.

More than 100,000 people, most of them civilians, have died in Syria's 28-month war, the group says.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 16:36:20 #266
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_129157218
de oorlog in Syrie lijkt wel helemaal uit de belangstelling, zowel op RTL , als op NOS nieuws helemaal niets meer uit die regio de laatste tijd. zouden de verslaggevers op vakantie zijn?? Het is alsof het conflict niet meer bestaat.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 20 juli 2013 @ 23:21:27 #267
408102 Quasi-intellectueel
Koekoek andere Atleti
pi_129171987
Natuurlijk gun je die mensen daar een evenwichtig en democratisch bestaan, maar als Assad wordt verdreven en die jihadistische lui weten een sterke greep te krijgen op het land (zitten er genoeg tussen de rebellen) was je nog beter af met Assad, ondanks dat hij geen lieverdje is.

Volgens mij is ook een van de jihadistische doelen een staat in handen te krijgen waaruit verder gebouwd kan worden.
pi_129172963
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 16:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
de oorlog in Syrie lijkt wel helemaal uit de belangstelling, zowel op RTL , als op NOS nieuws helemaal niets meer uit die regio de laatste tijd. zouden de verslaggevers op vakantie zijn?? Het is alsof het conflict niet meer bestaat.
Of het ontwikkelt zich niet op de manier die gewenst is nu Assad wint en zijn tegenstanders vooral geschifte jihadi's blijken te zijn.
  zondag 21 juli 2013 @ 09:24:44 #269
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_129180258
quote:
13s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 23:21 schreef Quasi-intellectueel het volgende:
Natuurlijk gun je die mensen daar een evenwichtig en democratisch bestaan, maar als Assad wordt verdreven en die jihadistische lui weten een sterke greep te krijgen op het land (zitten er genoeg tussen de rebellen) was je nog beter af met Assad, ondanks dat hij geen lieverdje is.

Volgens mij is ook een van de jihadistische doelen een staat in handen te krijgen waaruit verder gebouwd kan worden.
Ze hebben Irak ,Libie ,Somalie, Pakistan, Qatar, Saoudi Arabie en Jemen al. Als Assad wordt afgezet komt Syrie daar bij.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 21 juli 2013 @ 17:37:35 #270
365082 IPA35
Patriarch
pi_129190443
Nieuw decreet van de Salafisten:

quote:
"Any citizen whose guilt is proved of being a member of vile Alawite sect, will be subject to a sentence of Sharia (read: will be killed by cutting the throat), and its funds and property to be confiscated in favor of the members of jihad.

Women sentenced will become slaves and can/will be used by jihadists as this - halal.
God is with us!

July 11, 2013

2 Ramadan 1434. "
http://anna-news.info/node/12058

:') :') :') :') :')

Gedevolueerde baardapen zijn het toch ook. Altijd maar iedereen die er andere gedachten op na houdt willen doden.

Dat Alawieten een beetje aparte ghulat sekte zijn die leentjebuur hebben gespeeld bij Plato en Empedocles snappen we wel maar laat die mensen toch lekker hun ding doen. Waar storen die lui zich toch aan? Alsof de Alawieten hen in de weg staan om hun leven te leiden zoals zij dat willen (lees: Mohammed's baard na-apen en dezelfde jurk willen dragen als hem).
Misschien kunnen ze juist wel wat leren van de Alawieten wat betreft beschaving en respectvolle omgang met anderen.

---

http://www.liveleak.com/view?i=d30_1374409621

Serieus, hadden we die Tomahawks nou maar gekocht enkele jaren gelden, dan konden we die neerploffen op Riyadh.
  Trouwste user 2022 zondag 21 juli 2013 @ 17:42:37 #271
7889 tong80
Spleenheup
pi_129190579
Troepen die trouw zijn aan de Syrische president Basah al-Assad hebben tenminste 13 leden van n familie (onder wie 4 vrouwen en 6 kinderen) omgebracht in het dorpje Baida. Dat heeft het Syrische Observatorium voor Mensenrechten zondag gezegd.

Een familielid dat zondag op bezoek ging, vond buiten het huis de lijken van mannen, die waren doodgeschoten. Binnen lagen de dode vrouwen en kinderen. Sommige lijken waren verbrand.

In mei werden in dit dorpje 50 mensen, onder wie veel kinderen, vermoord. Het soennitische Baida ligt in de westelijke provincie Tartus, een bolwerk van Alawieten, een sekte waartoe Assad ook behoort.

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 21 juli 2013 @ 17:43:54 #272
365082 IPA35
Patriarch
pi_129190617
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 17:42 schreef tong80 het volgende:
Troepen die trouw zijn aan de Syrische president Basah al-Assad hebben tenminste 13 leden van n familie (onder wie 4 vrouwen en 6 kinderen) omgebracht in het dorpje Baida. Dat heeft het Syrische Observatorium voor Mensenrechten zondag gezegd.

Een familielid dat zondag op bezoek ging, vond buiten het huis de lijken van mannen, die waren doodgeschoten. Binnen lagen de dode vrouwen en kinderen. Sommige lijken waren verbrand.

In mei werden in dit dorpje 50 mensen, onder wie veel kinderen, vermoord. Het soennitische Baida ligt in de westelijke provincie Tartus, een bolwerk van Alawieten, een sekte waartoe Assad ook behoort.

:{
quote:
The UK based SOHR is run out of a two-bedroom terraced home in Coventry, UK, by one person, Rami Abdulrahman (or Rami Abdul Rahman, or Rami Abdelrahman), a Syrian Sunni Muslim who also runs a clothes shop. After three spells in prison in Syria, Abdulrahman came to Britain in 2000 fearing a longer, fourth jail term.
Alles wat de Westerse media rondbazuint komt van die rat in Coventry. Geen woord van geloven.
pi_129192043
Koerden laten hypermoslim vrij

Wat moet ik me bij een hypermoslim voorstellen?

Een soort mix van dit (Hyperion van Immortals):

En dat (Ons mo'tje):

OT: Koerden zullen dit niet snel vergeten.
pi_129192253
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 18:40 schreef Terminator2000bc het volgende:
Koerden laten hypermoslim vrij

Wat moet ik me bij een hypermoslim voorstellen?

Een soort mix van dit (Hyperion van Immortals):

[ afbeelding ]

En dat (Ons mo'tje):

[ afbeelding ]

OT: Koerden zullen dit niet snel vergeten.
Ze zullen alleen maar verliezen lijden bij de Koerden. Saddam, Ankara, Assad en Theran krijgen de Koerdische rebellie niet klein met de mondernste wapens en vliegtuigen. En dan komen die haatbaarden opdagen... :')
Er is een reden waarom Assad zich terug trok daar, het zou een ware slachting zijn geweest voor hem.

Anyway er zijn nog genoeg kortzichte Marokkanen en andere islamitische tuig dat verwijderd mag worden van mij door de Koerden.
pi_129192509
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2013 18:47 schreef Djibril het volgende:

[..]

Ze zullen alleen maar verliezen lijden bij de Koerden. Saddam, Ankara, Assad en Theran krijgen de Koerdische rebellie niet klein met de mondernste wapens en vliegtuigen. En dan komen die haatbaarden opdagen... :')
Er is een reden waarom Assad zich terug trok daar, het zou een ware slachting zijn geweest voor hem.

Anyway er zijn nog genoeg kortzichte Marokkanen en andere islamitische tuig dat verwijderd mag worden van mij door de Koerden.
Ik ben benieuwd of er achter de schermen gesprekken lopen tussen de SAA / de regering en koerdische vertegenwoordigers.

Misschien kunnen we de koerden in Nederland zover krijgen om preventief met extremistische marokkanen en turken af te rekenen... :9
pi_129194508
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 18:59 schreef Terminator2000bc het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd of er achter de schermen gesprekken lopen tussen de SAA / de regering en koerdische vertegenwoordigers.
Hoezo zouden de Koerden dat doen? Assad heeft ze niks te bieden.
Incelfrikandel
pi_129194587
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 20:09 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Hoezo zouden de Koerden dat doen? Assad heeft ze niks te bieden.
Verregaande autonomie la Irak? :{w
pi_129194694
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 20:12 schreef Terminator2000bc het volgende:

[..]

Verregaande autonomie la Irak? :{w
Dat hebben ze al. Waarom zouden de Koerden dat dan doen? Met dezelfde clan die ze decennia heeft ontnomen van haar burgerrechten, taal, namen, en ze liet afslachten in 2004. Ik zie de logica niet.
Incelfrikandel
pi_129194845
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 20:15 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Dat hebben ze al. Waarom zouden de Koerden dat dan doen? Met dezelfde clan die ze decennia heeft ontnomen van haar burgerrechten, taal, namen, en ze liet afslachten in 2004. Ik zie de logica niet.
De logica zit'm in het heden en niet in het verleden.

Die autonomie hebben zij nu de facto, zeker niet de jura. Als Assad klaar is met de wahabi-kannibalen, wat denk je dat zijn volgende stap zal zijn?

De koerden zijn beter af met een goede buur, of zelfs huisgenoot, dan met decennialange rebellie. En als de Koerden in de toekomst nog op een eigen staat hopen, dan is nu het moment.
  zondag 21 juli 2013 @ 20:28:38 #280
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_129195209
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 18:59 schreef Terminator2000bc het volgende:
Dat de Syrische Koerden en het leger van Assad beiden vechten o.a. extremisten wil nog niet zeggen dat de Koerden het baath-regime blind vertrouwen om er een blijvend pact mee te sluiten. Vergeet niet dat juist de racistische arabistische baath-ideologie in zowel Syrie van Assad als Irak van Saddam verantwoordelijk is voor de opgelegde Arabisering van de Koerdische minderheid. En Assad zal de baath-ideologie echt niet afzweren, enige is dat de praktijk hem ertoe dwingt wat concessies tedoen tegenover de Koerden. Mocht de dag komen dat Assad het land volledig onder controle krijgt dan is de kans klein dat hij Koerden hun gang kaat gaan en cadeautjes geeft. Arabisme als ideologie zit heel diep in het Assad-regime maar ook onder veel meer Syriers.

Koerden doen het tot nu toe goed in Syrie wat hun eigen belangen betreft. En hun vijanden zijn zowel Islamisten zoals Nusrah als Arabistische nationalisten als het Assad-regime.
pi_129195485
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 20:19 schreef Terminator2000bc het volgende:

[..]

De logica zit'm in het heden en niet in het verleden.

Die autonomie hebben zij nu de facto, zeker niet de jura. Als Assad klaar is met de wahabi-kannibalen, wat denk je dat zijn volgende stap zal zijn?

De koerden zijn beter af met een goede buur, of zelfs huisgenoot, dan met decennialange rebellie. En als de Koerden in de toekomst nog op een eigen staat hopen, dan is nu het moment.
Saddam was ook geen Al-qaida, maar betekent dat dan dat Koerden maar meteen Anfal moeten vergeten en moeten samenwerken met de JRTN? Of Maliki desnoods? Terwijl elke groep niks anders wil dan ze onderdrukken en uitbuiten? Precies hetzelfde met Assad, tientallen jaren heeft hij hen onderdrukt en vermoord. De enige reden dat hij dat niet meer doet is simpelweg omdat hij er niet meer toe in staat is. Hij is te zwak. Maar toch suggereer je dat de Koerden naar Damascus moeten gaan en Assad smeken om goedkeuring voor hun staat, hoewel hij totaal niets heeft dat hij ze kan bieden dat ze niet al hebben?

Legitimiteit krijg je door geweld en wapens en de Koerden hebben het.

Overigens, als je denkt dat Assad ooit die zogenaamde "wahabi-kannibalen" kan overwinnen lijkt me dat zeer naef.
Incelfrikandel
pi_129202064
Zware clashes tussen Nusra / ISIS en de Koerden / YPG.
Volgens een ander forum is een of andere jihadi leider gevangen genomen, toen geruild tegen 400 gegijzelde Koerdische burgers waarna de FSA in samenwerking met ISIS ze weer hebben gevangen genomen.

Ook zo raar, eerst staat de FSA toe te kijken hoe de ISIS zwakker word en nu werken ze opeens samen. Ook heeft het Turks leger 'zwaar' geschut ingezet blijkbaar bij de grensposten (tanks?) en actief teruggeschoten.

Ennuh, no way dat er gesprekken plaatsvinden. Beide kanten kijken nu gewoon toe en laten elkaar met rust in de hoop om het in de toekomst op te lossen; als Assad het overleeft zal hij denk ik sowieso toestemmen met een autonome regio alleen al omdat hij dan Erdogan een dikke hak kan zetten.
  maandag 22 juli 2013 @ 12:50:56 #283
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_129217412
Turkije steunt buitenlandse Arabische jihadterroristen om zowel het seculiere Syri als de Koerdische autonomie-eisen te vernietigen.

Erdogan glijdt steeds verder af in deze oorlog, ook in eigen land.

Al in 2011 heb ik ook een burgeroorlog binnen Turkije voorspeld.

Het kan snel veranderen. Wie een kuil graaft voor een ander...
  maandag 22 juli 2013 @ 12:53:52 #284
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_129217513
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 20:28 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Dat de Syrische Koerden en het leger van Assad beiden vechten o.a. extremisten wil nog niet zeggen dat de Koerden het baath-regime blind vertrouwen om er een blijvend pact mee te sluiten. Vergeet niet dat juist de racistische arabistische baath-ideologie in zowel Syrie van Assad als Irak van Saddam verantwoordelijk is voor de opgelegde Arabisering van de Koerdische minderheid. En Assad zal de baath-ideologie echt niet afzweren, enige is dat de praktijk hem ertoe dwingt wat concessies tedoen tegenover de Koerden. Mocht de dag komen dat Assad het land volledig onder controle krijgt dan is de kans klein dat hij Koerden hun gang kaat gaan en cadeautjes geeft. Arabisme als ideologie zit heel diep in het Assad-regime maar ook onder veel meer Syriers.

Koerden doen het tot nu toe goed in Syrie wat hun eigen belangen betreft. En hun vijanden zijn zowel Islamisten zoals Nusrah als Arabistische nationalisten als het Assad-regime.
Assad heeft het oude Arabische nationalistische kader vervangen.

Assad is hoogopgeleid. Hij zal een Koerdische regio instellen. Ik ken Syrische Koerden, zij zeggen dat zij Syrirs willen blijven. Evenals de Arameers hadden Koerden wel meer rechten in Syri dan vroeger in Irak, hoor.

En Assad jr. is zijn vader niet. Bashar zal een compromis sluiten.
  maandag 22 juli 2013 @ 13:50:48 #285
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_129219335
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2013 12:53 schreef Veldkamp het volgende:
Assad heeft het oude Arabische nationalistische kader vervangen.
Wanneer? En in welke zin?

quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2013 12:53 schreef Veldkamp het volgende:
Assad is hoogopgeleid. Hij zal een Koerdische regio instellen. Ik ken Syrische Koerden, zij zeggen dat zij Syrirs willen blijven. Evenals de Arameers hadden Koerden wel meer rechten in Syri dan vroeger in Irak, hoor.
Ik weet heel zeker dat Koerden in zowel Syrie als Irak totaal geen vertrouwen hebben in baathisten. Of ga je nu ook zeggen dat Assad ook die "ideologie heeft afgezworen"?

Ontken jij dat Koerden in jouw geliefde Syrie van de Assad's niet zwaar zijn onderdrukt? Als honden behandeld, pure tweederangsburgers.
pi_129222357
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 13:50 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Wanneer? En in welke zin?

[..]

Ik weet heel zeker dat Koerden in zowel Syrie als Irak totaal geen vertrouwen hebben in baathisten. Of ga je nu ook zeggen dat Assad ook die "ideologie heeft afgezworen"?

Ontken jij dat Koerden in jouw geliefde Syrie van de Assad's niet zwaar zijn onderdrukt? Als honden behandeld, pure tweederangsburgers.
Syrischd Koerden waren / zijn toch geen volwaardige burgers van Syrie? Dacht dat ik zoiets had gelezen, dat ze geen voltallige papieren kregen oid.

Toch raar dat al het geweld dan plaatsvind in Turkije waar ze het wel goed hebben. En facepalm @ Veldkamp, denken dat Assad een compromis gaat sluiten. Assad en welk leger? Onafhankelijkheidswensen van de Koerden zijn altijd al misbruikt (deels tegen Turkije) en daar zal niks aan veranderen.
  maandag 22 juli 2013 @ 15:47:35 #287
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_129222689
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2013 15:37 schreef expans het volgende:

[..]

Syrischd Koerden waren / zijn toch geen volwaardige burgers van Syrie? Dacht dat ik zoiets had gelezen, dat ze geen voltallige papieren kregen oid.

Toch raar dat al het geweld dan plaatsvind in Turkije waar ze het wel goed hebben. En facepalm @ Veldkamp, denken dat Assad een compromis gaat sluiten. Assad en welk leger? Onafhankelijkheidswensen van de Koerden zijn altijd al misbruikt (deels tegen Turkije) en daar zal niks aan veranderen.
Assad Jr. heeft in mei 2011 alle Koerden in Syri, ook in opstandige gebieden, een Syrisch paspoort verleend.

Er is veel veranderd sinds 2000.

Erdogan zal zijn hart eruit eten. Zoals wel meer islamisten in Syri deden en doen de afgelopen maanden.

En in de provincie Aleppo, nabij de Turkse grens:
  maandag 22 juli 2013 @ 15:50:09 #288
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
  maandag 22 juli 2013 @ 15:52:22 #289
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_129222867

Al Qaboun, 4 dagen geleden, nabij Damascus: civiel verkeer rijdt gewoon tussen de ant-terroristische operaties door.
  maandag 22 juli 2013 @ 15:52:56 #290
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
  maandag 22 juli 2013 @ 15:53:54 #291
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
  maandag 22 juli 2013 @ 16:04:08 #292
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_129223277
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2013 15:37 schreef expans het volgende:
Syrische Koerden zijn stelselmatig en bewust achtergesteld en al jarenlang door de Assad's.
Ze werden notabene statenloos en als "ajaneb" (buitenlander) betitelt in de adminstratie. Niet een paar maar honderdduizenden. Arabistische baathideologie heeft racistische tinten gehad...alles moest gearabiseerd worden zoals de joden in Israel ook oude Arabische dorpjes en straten hebben vervangen met Hebreeuwse namen.

Pas toen de revolutie begon wilde Assad na decennialange vervolging en misbruik van de Koerdische minderheid hen een Syrische identiteitskaart geven zodat ze niet langer statenloos waren. Zo zie je maar dat de revolutie niet alleen slechte zaken bracht en je Assad keihard moet aanpakken om hem in beweging te krijgen.

Vervolgens, in de eerste maanden van de revolutie gebeurde dit in Syrisch Koerdistan:
quote:
On 7 October 2011, Kurdish leader Mashaal Tammo was gunned down in his apartment by masked men widely believed to be government agents. During Tammo's funeral procession the next day in the town of Qamishli, Syrian security forces fired into a crowd of more than 50,000 mourners, killing five people.[37] According to Tammo's son, Fares Tammo, "My father's assassination is the screw in the regime's coffin. They made a big mistake by killing my father."[38] Since then, Kurdish demonstrations became a routine part of the Syrian uprising
Toen voelde Assad zich nog sterk en was ervan overtuigd de revolutie neer te kunnen slaan. Vervolgens legde hij het af en pas daarna wilde hij een pact sluiten met de Koerden in Noord-Syrie. Hij heeft zijn handen immers vol aan de rebellen in alle andere delen van Syrie. Zoals eerder gezegd is dat omdat hij wel moet op dit moment, niet omdat hij de Koerden liefheeft daar.

Veldkamp is zo verliefd op die oogarts dat hij dit soort zaken verbloemt. Maar ik ben ervan overtuigd dat een aanzienlijk deel van de Syrische Koerden nooit vertrouwen zullen hebben om met baathisten een blijvend pact aan te gaan. De baathisten hebben in zowel Syrie als Irak laten zien verschrikkelijk racistisch te zijn als het op de behandeling van bepaalde etnische minderheden gaat.

Het ziet er goed uit voor de Koerden in Syrie. Ze kunnen zich zowel tegen de extremisten onder de rebellen als het regime redelijk goed verdedigen in hun eigen provincies. En hebben eindelijk culturele vrijheden om eigen taal en cultuur uit te dragen ipv een door de Assad's opgelegde Arabische identiteit.
pi_129237761
Net nu ik de discussie een bepaalde draai heb gegeven verschijnt er dit:

quote:
Turkije steunt de territoriale integriteit van Syri en staat niet toe dat er een 'de facto' Syrisch-Koerdische entiteit wordt opgericht in gebieden in Syri die grenzen aan Turkije. Dat heeft de Turkse vicepremier Bulent Arinc maandag gezegd. Wat Turkije wil doen om dit te voorkomen maakte Arinc niet bekend, maar hij zei wel dat Turkije voorzichtig zal handelen.

De Turkse autoriteiten maken zich zorgen over de toegenomen macht die Syrisch-Koerdische militanten genieten in gebieden langs de Turks-Syrische grens. Deze zorgen worden aangewakkerd door berichten dat Koerden in Syri een autonome regio in deze gebieden willen vormen.

Vorige week veroverde een Syrisch-Koerdische groep, die banden onderhoudt met Turks-Koerdische rebellen, na gevechten met radicaalislamtische groepering een stad in de buurt van de grens met Turkije.
Turkije duldt geen Koerdische entiteit in Syri

Bom op K-Ankera :r :r Stelletje fascisten.
pi_129244012
Zijn de Turken dat ook in Irak van plan ?
  dinsdag 23 juli 2013 @ 09:22:41 #295
pi_129245095
quote:
Ze zullen idd sterven, want te winnen valt er niets.
pi_129245420
Assad is toch aan de winnende hand ?
pi_129246702
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 09:40 schreef arjan1212 het volgende:
het ziet ernaar uit dat assad momentum heeft, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij aan de winnende hand is nee
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_129247386
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 16:04 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Syrische Koerden zijn stelselmatig en bewust achtergesteld en al jarenlang door de Assad's.
Ze werden notabene statenloos en als "ajaneb" (buitenlander) betitelt in de adminstratie. Niet een paar maar honderdduizenden. Arabistische baathideologie heeft racistische tinten gehad...alles moest gearabiseerd worden zoals de joden in Israel ook oude Arabische dorpjes en straten hebben vervangen met Hebreeuwse namen.

Pas toen de revolutie begon wilde Assad na decennialange vervolging en misbruik van de Koerdische minderheid hen een Syrische identiteitskaart geven zodat ze niet langer statenloos waren. Zo zie je maar dat de revolutie niet alleen slechte zaken bracht en je Assad keihard moet aanpakken om hem in beweging te krijgen.

Vervolgens, in de eerste maanden van de revolutie gebeurde dit in Syrisch Koerdistan:

[..]

Toen voelde Assad zich nog sterk en was ervan overtuigd de revolutie neer te kunnen slaan. Vervolgens legde hij het af en pas daarna wilde hij een pact sluiten met de Koerden in Noord-Syrie. Hij heeft zijn handen immers vol aan de rebellen in alle andere delen van Syrie. Zoals eerder gezegd is dat omdat hij wel moet op dit moment, niet omdat hij de Koerden liefheeft daar.

Veldkamp is zo verliefd op die oogarts dat hij dit soort zaken verbloemt. Maar ik ben ervan overtuigd dat een aanzienlijk deel van de Syrische Koerden nooit vertrouwen zullen hebben om met baathisten een blijvend pact aan te gaan. De baathisten hebben in zowel Syrie als Irak laten zien verschrikkelijk racistisch te zijn als het op de behandeling van bepaalde etnische minderheden gaat.

Het ziet er goed uit voor de Koerden in Syrie. Ze kunnen zich zowel tegen de extremisten onder de rebellen als het regime redelijk goed verdedigen in hun eigen provincies. En hebben eindelijk culturele vrijheden om eigen taal en cultuur uit te dragen ipv een door de Assad's opgelegde Arabische identiteit.
Maar, maar, maar...!! Volgens Veldkamp is een tijdelijk gebaar (pact) dat voornamelijk in Assads eigen voordeel werkt - en dus zeker niet uit liefdadigheid is gebeurd - voldoende om decennia aan verwaarlozing, om mij maar even zacht uit te drukken, goed te maken. Het zegt genoeg dat het hele land in puin moet liggen en er meer dan 100.000 mensen moeten zijn omgekomen, vooraleer men blijkbaar bereid is enkele tijdelijke concessies te doen. Dat is niet met de hand over het hart strijken, maar dat is gewoon eigenbelang.
Cool story, Hansel.
pi_129247528
quote:
Ik denk dat je pas van de winnende hand kunt spreken als het FSA massaal de wapens aan het neerleggen is.
Cool story, Hansel.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 12:34:34 #300
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_129250499
quote:
Ja, de rest is desinformatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: