Helemaal met je eens.quote:Op woensdag 26 juni 2013 19:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik lees een beetje jullie opmerkingen over de cito. Maar wat nou als blijkt dat de citoscore wel het beste kan voorspellen op welk schoolniveau het kind thuishoort/ het beste past? Dan is daar toch niks mis mee? En dat het in de jaren nog wisselvallig kan zijn, of nog heel erg opklimt omdat een kind een tragere ontwikkeling doormaakt (latere rijping), wat maakt dat nou verder uit?
Dat kost geld Simmu.quote:Op woensdag 26 juni 2013 21:40 schreef simmu het volgende:
wat ik dan weer niet begrijp, is waarom er niet iemand op die school al die dingen als invoeren en indelen kan doen? daar hoef je geen docent voor te zijn. een soort van digitale concierge, zeg maar
quote:Op woensdag 26 juni 2013 21:32 schreef Moonah het volgende:
Een objectieve toets naast het oordeel van de leerkracht is een uitstekende aanvulling.
Maar het is zo doorgeslagen nu.
Ik zal eens op een rijtje zetten wat mijn groep 4 dit jaar aan toetsen heeft gehad:
10 rekentoetsen
4 tempotoetsen hoofdrekenen
2 tafeltoetsen
1 instapdictee
10 signaaldictees
10 controledictees
10 taaltoetsen
5 toetsen woordenschat
Dit zijn de methodegebonden toetsen, dus aansluitend aan een aangeboden/behandeld hoofdstuk.
Dan komen er nog citotoetsen bij. Soms sluiten die aan bij de aangeboden stof, soms ook niet. Ligt er maar net aan welke methode de school hanteert.
2 rekentoetsen (elk 2 delen, dus 4x 45 minuten)
2 toetsen begrijpend lezen (ook 2 delen elk, 4x 45 minuten)
2 toetsen woordenschat (idem dito)
2 citodictees (ook elk bestaand uit 2 delen)
2x AVI (leeszwakke kinderen 4x)
2x drie minuten toets (woordrijen lezen) (leeszwakke kinderen 4x)
Je komt al snel op zo'n 60 á 70 toetsen per jaar. In groep 4!!!
Wat doen we met al die toetsen?
Sowieso pas je je onderwijsaanbod aan nav de methodetoetsen. Je kijkt waar nog hiaten zitten en welke kinderen een onderdeel kunnen overslaan.
De citotoetsen moeten per kind worden geanalyseerd. Met alleen het invoeren in het computerprogramma (alle fouten aanklikken) ben je al snel een uurtje per toets kwijt. Dan de analyse. Die draait wel uit het programma, maar daar moet je een plan bij opstellen. De kinderen mogen in 3 subgroepen worden opgedeeld. Per subgroep bekijk je hoeveel punten de kinderen zijn gegroeid en hoeveel ze volgens de norm hadden moeten groeien. Dat moet je verantwoorden in groepsplannen. Dan stel je een nieuw plan op met de analyse ernaast. Binnen de subgroepen beschrijf je welke onderdelen extra aandacht behoeven of waar extra aanbod nodig is. Je maakt prognoses in percentages en volgens de verwachte normen. De kinderen die extreem scoren (zowel naar boven als naar beneden) behoeven een apart plan. Dus feitelijk maak je voor alle vakken 5 plannen, 2x per jaar. Bovenop de analyses die je maakt uit de reguliere (methodegebonden) toetsen.
Snappen jullie nú waarom ik (en velen met mij) er zo tegen ageer? Dit is toch compleet doorgeslagen?
Ik sta nu zo'n 15 jaar voor de klas geloof ik. Deze tendens is van de laatste 4 jaar.quote:Op woensdag 26 juni 2013 21:44 schreef groofskendezoveelste het volgende:
In mijn beleving gaat dat er nog heel vergelijkbaar aan toe met wat ik zelf heb ervaren een jaar of wat? 20 geleden.
laat hem? ik zou het ook niks vinden hoor, maar verbieden haalt ook niks uit. worden ze maar opstandig van. geef het een tijdje, ga samen een goede boksschool zoeken met een goede filosofie (die zoektocht alleen al zou best wel eens ontmoedigend kunnen werkenquote:Op woensdag 26 juni 2013 21:53 schreef Moonah het volgende:
Iets anders (even de zinnen verzetten...). Mijn zoon (6) wil op boksles.
![]()
Hij is er helemaal vol van.
De maakbare samenleving ingevoerd door neoliberalen. Gekker moet het niet wordenquote:Op woensdag 26 juni 2013 21:57 schreef simmu het volgende:
ik zie de filosofie erachter denk ik wel hoor: je toets bijna continu en kan dan dus op elk moment 'op maat' ingrijpen en de lesstof aanpassen. ik vind het niks en geloof er niet in, maar ik kan de wens wel begrijpen. het zit echt heel fundamenteel en diep om almaar alles naar je hand te willen zetten. alles is maakbaar, domme pech bestaat niet en als je maar hard genoeg werkt kom je er wel.
en dan nog steeds niet snappen dat iets maken nu eenmaal wat kost hequote:Op woensdag 26 juni 2013 22:00 schreef Luigi het volgende:
[..]
De maakbare samenleving ingevoerd door neoliberalen. Gekker moet het niet worden.
Dat er uberhaupt nog tijd is om les te geven tussen al dat toetsen en analyseren enzovoort door...quote:Op woensdag 26 juni 2013 21:32 schreef Moonah het volgende:
* opsomming van het aantal toetsen en relaas van Moonah*
selene's juf doet de toetsjes wel, maar de vervolgstappen doen ze bij ons nog niet in groep 1. ze vinden dat de kinderen beter eerst kunnen wennen aan dit soort dingen en dat het nu nog niet echt veel zegt zo in groep 1. ik krijg de werkjes ook trouw meequote:Op woensdag 26 juni 2013 22:14 schreef amaranta het volgende:
http://www.mijnsuperkracht.nl/blog/cito-toetsen-voor-kleuters/14
jup.quote:Op woensdag 26 juni 2013 22:03 schreef simmu het volgende:
nog even een vraagje: ik heb vanavond staan schoonmaken op school (blijkbaar kan ik niet tegen dettol trouwens. bloedende open wondjes op mijn handenik doe dit nooit meer!). is het bij jullie ook zo dat een vast clubje moeders echt bij elk 'ding' er steevast (al kwekkend en roddelend) zit?
nee, ze kopieert er dingen uitquote:Op woensdag 26 juni 2013 22:24 schreef amaranta het volgende:
Krijg jij de toetsboekjes van cito mee??
tis net tha bloody fucking mavo bij ons op het schoolpleinquote:Op woensdag 26 juni 2013 22:24 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
jup.
En deze moeder heeft de handdoek in de ring gegooid, ze zoeken maar een andere gek. Wel er van uit gaan dat ik het wel doe en me ondertussen met de nek aankijken. Doei. Ik voel me net te goed om me als Plebs te laten behandelen.
krijg je dan geen last met de ouder-bullyquote:Op woensdag 26 juni 2013 22:26 schreef Sjeen het volgende:
Ik heb geen idee, ben er nog nooit geweest om te poetsen... Ik hoor niet bij de club
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |