abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128291723
Misschien omdat school en ouders te zeer betrokken zijn bij het kind om een voldoende objectief beeld te kunnen vormen?

Ik kan overigens ook niet tegen hokjesproppen en labellen :P .
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:36:31 #102
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128291725
Leerkrachten laten zich bij hun oordeel vaak onbewust toch leiden door wat ze verwachten van een kind. Zaken als wat ze van de ouders /achtergrond van het kind vinden spelen daarin ook mee. Daarom is het toch ook wel goed om -naast het uiteraard ook zeer belangrijke- oordeel van de leerkracht, ook een 'objectieve' score op een landelijk genormeerde toets te hebben.
in de haak.
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:38:33 #103
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128291804
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:07 schreef Troel het volgende:

[..]

Ja, ik ook :P
dan weet je dus ook dat er wel een soundtrack bestaat. :P
in de haak.
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:41:42 #104
37295 Luigi
mario pls
pi_128291936
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:36 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Misschien omdat school en ouders te zeer betrokken zijn bij het kind om een voldoende objectief beeld te kunnen vormen?
Waarom zou dat erg zijn? Daarnaast vind ik het nogal een uitspraak. Dat leraren niet professioneel genoeg zouden zijn om in alle objectiviteit een oordeel te vellen over wat een kind het best zou passen qua vervolg onderwijs.

Nouja, gaan we niet uitkomen. Er zijn mensen die helemaal los gaan op dit soort testen en mensen die jeuk van krijgen.

Mijn mening wordt overigens redelijk hierin verwoord: http://www.withitness.nl/?p=401

en hierin: https://twitter.com/Anita(...)076513615872/photo/1

:).
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:42:13 #105
35189 Troel
scherp en bot
pi_128291958
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:38 schreef trui het volgende:

[..]

dan weet je dus ook dat er wel een soundtrack bestaat. :P
Maar geen idee of die apart op cd verschenen is ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128291998
quote:
5s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:41 schreef Luigi het volgende:

[..]

Waarom zou dat erg zijn? Daarnaast vind ik het nogal een uitspraak. Dat leraren niet professioneel genoeg zouden zijn om in alle objectiviteit een oordeel te vellen over wat een kind het best zou passen qua vervolg onderwijs.

Nouja, gaan we niet uitkomen. Er zijn mensen die helemaal los gaan op dit soort testen en mensen die jeuk van krijgen.
Mijn mening wordt overigens redelijk hierin verwoord: http://www.withitness.nl/?p=401

en hierin: https://twitter.com/Anita(...)076513615872/photo/1

:).
Jij beschrijft hier extremen. Er zijn ook mensen die het als een gegeven naast zich neerleggen en verder genieten van alles wat een kleuter een mens nog meer is dan zijn citoscores.

En zoals Trui ook schrijft: het is geen vervanging van wat de leerkracht ziet, maar een toevoeging aan wat de leerkracht ziet. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ouders die het gevoel hebben dat de leerkracht hun kind niet goed ziet, heel blij kunnen zijn met het extra beeld dat een cito-toets geeft.

De examens zijn toch ook landelijk? Dat mag een school ook niet zelfstandig aanpakken. En maakt het feit dat er dit jaar weer een fraudezaak speelt (Rotterdam), het hele idee van een landelijk bepaalde norm zo stom? Wat mij betreft niet. En ook bij ons worden elk jaar de PTA-scores naast de CE-scores gelegd. Juist om zo goed mogelijk naar de eindnorm toe te kunnen blijven werken. Dat maakt docenten niet minder competent of minder professioneel. Dat hoort er gewoon bij.

[ Bericht 2% gewijzigd door groofskendezoveelste op 26-06-2013 19:56:20 ]
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:46:33 #107
37295 Luigi
mario pls
pi_128292130
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:43 schreef groofskendezoveelste het volgende:

[..]

Jij beschrijft hier extremen. Er zijn ook mensen die het als een gegeven naast zich neerleggen en verder genieten van alles wat een kleuter een mens nog meer is dan zijn citoscores.
Je hebt gelijk, dat waren 2 extremen. Maar dat naast je neer leggen wordt wel steeds moeilijker natuurlijk he, met het verplicht stellen van dergelijke testen, de steeds grotere gevolgen ervan en ook het testen op steeds jongere leeftijd...
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:54:17 #108
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128292408
op jongere leeftijd testen heeft ook voordelen, er kan eerder gesignaleerd worden als er iets aan de hand is, dus ook eerder iets in het lesaanbod aangepast worden als dat nodig is.
in de haak.
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:58:49 #109
37295 Luigi
mario pls
pi_128292576
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:54 schreef trui het volgende:
op jongere leeftijd testen heeft ook voordelen, er kan eerder gesignaleerd worden als er iets aan de hand is, dus ook eerder iets in het lesaanbod aangepast worden als dat nodig is.
...omdat leraren en leraressen het steeds drukker en drukker krijgen met zaken die helemaal niks met lesgeven en pedagogiek te maken hebben. We hebben eerst zelf een probleem veroorzaakt door het onderwijs te laten verrotten en daarna hebben we er een enorm enge a-natuurlijke 'oplossing' tegenaan geplakt.
pi_128292602
:o :?
  woensdag 26 juni 2013 @ 20:01:15 #111
37295 Luigi
mario pls
pi_128292673
quote:
Een leraar/lerares met voldoende tijd voor de klas (en die geen klassen van 41 kinderen heeft...) kan écht zijn of haar kinderen wel naar waarde schatten hoor... die heeft daar geen Cito toets voor nodig. Maar goed, we leven in een cijfermaatschappij. Als je het niet kunt berekenen/bewijzen bestaat het niet.
pi_128292910
Ik snap je punt (ten minste, het punt over klassengrootte ;) ), maar toch denk ik dat het goed is om naast de 'waardeschatting' van de leerkracht een objectieve cito-score te hebben staan. Kinderen worden ook onder- en overschat, dat denk ik echt. En misschien wel juist door de mensen die er meest dichtbij staan.

Ik heb zelf het afgelopen jaar geen extreem grote klassen gehad (alles tussen de 24 en de 30), zie ze 3 of 4 uur per week en heb toch echt wel een redelijk beeld van ze (denk ik dan) en toch, als er in een vergadering gestemd moet worden (bespreekgevallen, ook een normenkwestie die wat mij betreft aangescherpt zou mogen worden), je gelooft niet hoezeer het beeld kan verschillen per docent. Kinderen hebben meerdere gezichten, docenten hebben andere normen en waarden, de klik is anders... echt, het maakt uit! Ik ben altijd zo blij als we niet hoeven te stemmen. Ik vind zo'n minder-objectieve beslissing heel onprettig, juist ook voor de leerling.

[ Bericht 3% gewijzigd door groofskendezoveelste op 26-06-2013 20:23:34 ]
pi_128292989
Maar goed, misschien ben ik zelf wel typisch een kind van deze cijfermaatschappij, zoals jij dat noemt.
  woensdag 26 juni 2013 @ 20:12:11 #114
37295 Luigi
mario pls
pi_128293110
quote:
12s.gif Op woensdag 26 juni 2013 20:09 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Maar goed, misschien ben ik zelf wel typisch een kind van deze cijfermaatschappij, zoals jij dat noemt.
Het gaat breder dan alleen onderwijs hoor. Ik lig er ook niet nachtelijk wakker van verder ;). Maar ik kan er steeds slechter tegen, mensen uitdrukken in cijfers en getallen en hun efficientie en effectiviteit bepalen... het staat allemaal zo ver af van hoe we met elkaar om zouden moeten gaan. Op papier klopt het, maar dat is dan ook alles.

Maar goed. Ik ben een oude kuthippie in een verkeerd lichaam ofzo :P.
pi_128293161
Return to the kuthippies! *O*
  woensdag 26 juni 2013 @ 20:15:40 #116
37295 Luigi
mario pls
pi_128293266
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 20:13 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Return to the kuthippies! *O*
Ik verhuis over een jaar of -tig wel naar een stil eiland in de zuidzee met een paar centjes in m'n achterzak ofzo ;). Lekker kluizenaren :P.
pi_128293425
Dat is een geruststellend ehm, toekomstbeeld.
Alles gaat in een golfbeweging, toch? Dat geeft misschien ook wat vertrouwen nog.
Komt goed, schatje.
  woensdag 26 juni 2013 @ 20:20:49 #118
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128293509
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:36 schreef trui het volgende:
Leerkrachten laten zich bij hun oordeel vaak onbewust toch leiden door wat ze verwachten van een kind. Zaken als wat ze van de ouders /achtergrond van het kind vinden spelen daarin ook mee. Daarom is het toch ook wel goed om -naast het uiteraard ook zeer belangrijke- oordeel van de leerkracht, ook een 'objectieve' score op een landelijk genormeerde toets te hebben.
Dit is wel echt aan de hand. Mijn middelste, quite a handful, werd behandeld als een druk kind met een concentratieprobleem en zo sprak zijn juf wat zat ik nou te zeuren over dat het gek was dat zijn scores ineens inzakte? het was "maar" een Havokind hoor. :o (blijkbaar zitten VWO kinderen alleen stil in een hoekje te lezen en breken VMBO-ers het lokaal af?)

warop ik gezed heb dat me dát niet uitmaakt. Al zou ie BB KB of kader scoren waar hij maar op z'n plek is. Maar 6 jaar lang 2 x per jaar A+ scores op rekenen en nu ineen een B, dat was wel wat gek.(achteraf bleek er iets mis in die toets want alle + kinderen hadden ineens een B :') )

maar goed, het jaar erna nieuwe directeur, frisse wind, die pakt gedrag op van zoon als verveling stimuleert hem en het kind is als een blad aan een boom om. Nog steeds een boefje maar hanteerbaar. zij benadert hem als mens, zonder vooropgezet idee. hij is echt zó gegroeid! en ja, dan zijn die citoscores wel erg handig.:@

[ Bericht 0% gewijzigd door debuurvrouw op 26-06-2013 21:00:41 ]
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 26 juni 2013 @ 20:21:56 #119
37295 Luigi
mario pls
pi_128293566
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 20:19 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Dat is een geruststellend ehm, toekomstbeeld.
Alles gaat in een golfbeweging, toch? Dat geeft misschien ook wat vertrouwen nog.
Komt goed, schatje.
Oh begrijp me niet verkeerd hoor ik ben geen pessimist ;) (al zouden mijn posts hier misschien anders doen vermoeden). Ik kan meestal wel het positieve uit iets halen (wordt me zelfs wel eens verweten ;) ). Maar ik heb het idee dat heel veel mensen linksaf slaan waar ik graag rechts zou willen (en dan heb ik het niet over de politieke stromingen).

Ik hoop trouwens ook op die golfbeweging, dat heeft zich in de historie keer op keer bewezen. Wie weet. Kan ik nog met m'n kleinkinderen een sit-in doen in 2033 ;).
pi_128293690
Jij voelt je in elk geval één met je zoon, een zeer betrokken moeder. :P

Al aangepast, zie ik ;) .

[ Bericht 57% gewijzigd door groofskendezoveelste op 26-06-2013 21:05:21 ]
pi_128293712
Sorry, flauw. o|O
  woensdag 26 juni 2013 @ 20:28:32 #122
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128293892
drie keer gelezen en nog }:| in mijn verdediging: ik heb net 1,5 uur drumoptredens zitten kijken. ik denk dat mijn hersenen eruit getrild zijn. :'(
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_128296529
ik denk dat juist de combinatie van factoren belangrijk is. alleen cito is niet goed, maar evenmin alleen het oordeel van de docent of de ouders. idealitair gaan die 3 allemaal dezelfde kant op. pas als dat niet het geval is, moet je denk ik eens goed kijken wat er allemaal speelt vanuit welke hoek. een docent en een kind kunnen elkaar niet liggen, ouders te hoge of lage verwachtingen hebben en een cito toets is een momentopname. toegegeven; verdeeld over een aantal jaar. maar toch. een kind met bv faalangst zal zulke dingen denk ik wat slechter doen dan eentje zonder.

overigens snap en deel ik die aversie van de lust om alles maar meet- en maakbaar te willen hebben hoor.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 26 juni 2013 @ 21:32:43 #124
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128297379
Een objectieve toets naast het oordeel van de leerkracht is een uitstekende aanvulling.
Maar het is zo doorgeslagen nu.
Ik zal eens op een rijtje zetten wat mijn groep 4 dit jaar aan toetsen heeft gehad:

10 rekentoetsen
4 tempotoetsen hoofdrekenen
2 tafeltoetsen
1 instapdictee
10 signaaldictees
10 controledictees
10 taaltoetsen
5 toetsen woordenschat

Dit zijn de methodegebonden toetsen, dus aansluitend aan een aangeboden/behandeld hoofdstuk.
Dan komen er nog citotoetsen bij. Soms sluiten die aan bij de aangeboden stof, soms ook niet. Ligt er maar net aan welke methode de school hanteert.

2 rekentoetsen (elk 2 delen, dus 4x 45 minuten)
2 toetsen begrijpend lezen (ook 2 delen elk, 4x 45 minuten)
2 toetsen woordenschat (idem dito)
2 citodictees (ook elk bestaand uit 2 delen)
2x AVI (leeszwakke kinderen 4x)
2x drie minuten toets (woordrijen lezen) (leeszwakke kinderen 4x)

Je komt al snel op zo'n 60 á 70 toetsen per jaar. In groep 4!!!

Wat doen we met al die toetsen?
Sowieso pas je je onderwijsaanbod aan nav de methodetoetsen. Je kijkt waar nog hiaten zitten en welke kinderen een onderdeel kunnen overslaan.
De citotoetsen moeten per kind worden geanalyseerd. Met alleen het invoeren in het computerprogramma (alle fouten aanklikken) ben je al snel een uurtje per toets kwijt. Dan de analyse. Die draait wel uit het programma, maar daar moet je een plan bij opstellen. De kinderen mogen in 3 subgroepen worden opgedeeld. Per subgroep bekijk je hoeveel punten de kinderen zijn gegroeid en hoeveel ze volgens de norm hadden moeten groeien. Dat moet je verantwoorden in groepsplannen. Dan stel je een nieuw plan op met de analyse ernaast. Binnen de subgroepen beschrijf je welke onderdelen extra aandacht behoeven of waar extra aanbod nodig is. Je maakt prognoses in percentages en volgens de verwachte normen. De kinderen die extreem scoren (zowel naar boven als naar beneden) behoeven een apart plan. Dus feitelijk maak je voor alle vakken 5 plannen, 2x per jaar. Bovenop de analyses die je maakt uit de reguliere (methodegebonden) toetsen.

Snappen jullie nú waarom ik (en velen met mij) er zo tegen ageer? Dit is toch compleet doorgeslagen?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 26 juni 2013 @ 21:34:27 #125
35189 Troel
scherp en bot
pi_128297484
Ja :) Het slaat volkomen door :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties