Dat is ook zuur inderdaad. Daarom is het soms lastig: keuzes maken. Nu ook. Als niet alleen kan met wat je hebt, moet je maar doen wat je kan of zorgen dat je meer over hebt. Verhuizen lijkt me een prima optie dan, ondanks dat het wat meer kost.quote:Op zondag 23 juni 2013 21:44 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Deels waar. M'n studie ging alleen niet heel soepel, dus meer werken had zomaar meer studieduur kunnen betekenen. Ik heb echt moeite gehad om alles te halen. Daarnaast een jaar verloren aan ziekte, had ook flink gescheeld.
Bah wat een verschrikking, lijkt wel een cel.quote:Op zondag 23 juni 2013 21:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:
TS, kijk eens, leuk appartementje: http://www.funda.nl/koop/rotterdam/appartement-47119357-burgemeester-meineszlaan-56-ai/.
Is maar een voorbeeldje.
Valt toch wel mee?quote:Op zondag 23 juni 2013 22:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Bah wat een verschrikking, lijkt wel een cel.
Nou nou, nu overdrijf je het wel een beetje. Dat ligt niet aan 1,5x modaal, maar ook aan de uitgavenverplichtingen van TS.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het is toch triest dat je met 1,5x modaal in zo'n hok moet gaan wonen? En dan heeft TS niet eens een auto.
Oké de aankleding is netjes maar daar blijft het ook bij, qua oppervlakte zit je gewoon zeer krap daar en je hebt nog eens geen tuin, garage of oprit.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:51 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Nou nou, nu overdrijf je het wel een beetje. Dat ligt niet aan 1,5x modaal, maar ook aan de uitgavenverplichtingen van TS.
Als je dat al verschrikkelijk vind, moet je veel van die <¤650/maand huurwoningen checken. Dat is blijkbaar de categorie waar je het in moet zoeken als 1.5x modale in Nederland, met een bovengemiddelde studieschuld.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het is toch triest dat je met 1,5x modaal in zo'n hok moet gaan wonen? En dan heeft TS niet eens een auto.
Waarom lukt het mij dan wel om in een riant vrijstaand huis te wonen met slechts 1,25x modaal als inkomen? Oké, ik heb weliswaar geen studieschuld maar dan nog.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:52 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Als je dat al verschrikkelijk vind, moet je veel van die <¤650/maand huurwoningen checken. Dat is blijkbaar de categorie waar je het in moet zoeken als 1.5x modale in Nederland, met een bovengemiddelde studieschuld.
Dat is wel waar ja. Laatst zitten kijken naar appartementen tussen 500 en 600 euro. Daar wil je een zwerver nog niet in zetten...quote:Op zondag 23 juni 2013 22:52 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Als je dat al verschrikkelijk vind, moet je veel van die <¤650/maand huurwoningen checken. Dat is blijkbaar de categorie waar je het in moet zoeken als 1.5x modale in Nederland, met een bovengemiddelde studieschuld.
Waar woon je?quote:Op zondag 23 juni 2013 22:55 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Waarom lukt het mij dan wel om in een riant vrijstaand huis te wonen met slechts 1,25x modaal als inkomen? Oké, ik heb weliswaar geen studieschuld maar dan nog.
Precies, en dan is dat door mij geposte hutje helemaal zo gek nog niet. Ziet er keurig uit, nieuwe keuken/badkamer/wc en het is toch echt wel een heel tikkie groter dan 42 vierkante meter.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:55 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat is wel waar ja. Laatst zitten kijken naar appartementen tussen 500 en 600 euro. Daar wil je een zwerver nog niet in zetten...
Wat een vieze sneer zeg..... Afgunst noemen ze het ook wel.quote:Op zondag 23 juni 2013 21:45 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Die krijgen alleen wel een 3x zo groot huis cadeau van de overheid en zorgverzekering enz.
Die 700 pensioenopbouw is bruto... Krijgt TS nog een aardig zakcentje van terug. Bovendien staat er geen 700 euro in het rekenvoorbeeld van TS. Netto na aftrek van de pensioenkosten ontvang TS maar 100 a 150 euro minder dan een werknemer met hetzelfde bruto salaris waar de werkgever wel bijdraagt aan het pensioen.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:02 schreef Isee het volgende:
Exact gezien klopt de topic titel niet.
TS heeft netto gezien namelijk geen inkomen van 1,5x modaal aangezien daar nog pensioenopbouw vanaf moet (iets wat bij "normaal" 1,5x modaal al gebeurd is).
2350-700 = 1650 euro netto besteedbaar inkomen en dat is zelfs net onder modaal. Heb je dan nog 350 euro per maand wat naar de DUO moet dan kom je inderdaad niet heel ruim uit.
Vind het trouwens niet heel dik betaald voor een studie met een gemiddelde duur van 8 jaar (zoals TS aangeeft).
lijkt me niet dat er officieel ook 8 jaar voor staatquote:Op zondag 23 juni 2013 23:02 schreef Isee het volgende:
Exact gezien klopt de topic titel niet.
TS heeft netto gezien namelijk geen inkomen van 1,5x modaal aangezien daar nog pensioenopbouw vanaf moet (iets wat bij "normaal" 1,5x modaal al gebeurd is).
2350-700 = 1650 euro netto besteedbaar inkomen en dat is zelfs net onder modaal. Heb je dan nog 350 euro per maand wat naar de DUO moet dan kom je inderdaad niet heel ruim uit.
Vind het trouwens niet heel dik betaald voor een studie met een gemiddelde duur van 8 jaar (zoals TS aangeeft).
5 jaar officieel. Gemiddelde was 8 jaar toen ik begon, toen ik klaar was iets meer dan 7 jaar en wordt nog verder teruggebracht.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:05 schreef hugecooll het volgende:
[..]
lijkt me niet dat er officieel ook 8 jaar voor staat
Tja sorry. Ik vind het gewoon vervelend dat ik zelf niet heel makkelijk uitkom en vervolgens aan veel mensen moet uitleggen waarom ik niet op wintersport ga, geen auto heb en nog geen leuk huisje heb gekocht. Ik vind het dan weleens vervelend om te zien dat andere mensen al dan niet met hulp van de overheid veel meer kunnen doen. Misschien niet de meest aardige manier om te zeggen, maar ik zit wel in de groep waar je net tussen alles invalt.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:04 schreef nikky het volgende:
[..]
Wat een vieze sneer zeg..... Afgunst noemen ze het ook wel.
Ik zie dat allerlei mensen met je mee denken, maar je hebt overal een excuus/smoes voor waarom het voor jou niet werkt. Blijf dan lekker zitten waar je zit met je riante keuken met schimmellaag en huil niet.
En serieus hé? Welk pensioengat bedoel je precies? Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je je aanvullend pensioen bedoelt. Dus je wilt nu op een houtje bijten zodat je straks wanneer je oud en versleten bent en riant inkomen hebt?
Persoonlijk zou ik het fifty-fifty doen.... Nu een beetje en straks een beetje
Dat je dat vervelend vindt is begrijpelijk, maar ik snap niet waar die "mensen" zich mee bemoeien. En die uitleg lijkt me heel eenvoudig en duidelijk: je hebt door omstandigheden helaas een fikse studieschuld opgebouwd en die zul je toch echt eerst moeten aflossen. Je kunt je geld maar één keer uitgeven en jij hebt nu andere prioriteiten dan bijvoorbeeld 'wintersport'.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:09 schreef OngeschiktX het volgende:
Tja sorry. Ik vind het gewoon vervelend dat ik zelf niet heel makkelijk uitkom en vervolgens aan veel mensen moet uitleggen waarom ik niet op wintersport ga, geen auto heb en nog geen leuk huisje heb gekocht. Ik vind het dan weleens vervelend om te zien dat andere mensen al dan niet met hulp van de overheid veel meer kunnen doen. Misschien niet de meest aardige manier om te zeggen, maar ik zit wel in de groep waar je net tussen alles invalt.
Het is je eigen keuze om zoveel voor je aanvullend pensioen in te leggen.... Voor een alleenstaande heb je trouwens een flinke uitgaven voor de boodschappen. Maar ik heb het idee dat je daar niet op wilt korten (Aldi/Lidl) omdat dat niet past met een bovenmodaal inkomen. (om even in te springen op de afgunst van en kookplaat op een koelkast)quote:Op zondag 23 juni 2013 23:09 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
5 jaar officieel. Gemiddelde was 8 jaar toen ik begon, toen ik klaar was iets meer dan 7 jaar en wordt nog verder teruggebracht.
[..]
Tja sorry. Ik vind het gewoon vervelend dat ik zelf niet heel makkelijk uitkom en vervolgens aan veel mensen moet uitleggen waarom ik niet op wintersport ga, geen auto heb en nog geen leuk huisje heb gekocht. Ik vind het dan weleens vervelend om te zien dat andere mensen al dan niet met hulp van de overheid veel meer kunnen doen. Misschien niet de meest aardige manier om te zeggen, maar ik zit wel in de groep waar je net tussen alles invalt.
Ik besteed denk ik als alleenstaande nog wel meer aan boodschappen dan hij, al hou ik het niet echt bij. Maar ik wil dan ook graag luxe etenquote:Op zondag 23 juni 2013 23:18 schreef nikky het volgende:
[..]
Voor een alleenstaande heb je trouwens een flinke uitgaven voor de boodschappen.
Klopt leesfoutje, het was 538 euro echter dit is wel het netto bedrag (staat een paar posts daarvoor).quote:Op zondag 23 juni 2013 23:05 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Die 700 pensioenopbouw is bruto... Krijgt TS nog een aardig zakcentje van terug. Bovendien staat er geen 700 euro in het rekenvoorbeeld van TS. Netto na aftrek van de pensioenkosten ontvang TS maar 100 a 150 euro minder dan een werknemer met hetzelfde bruto salaris waar de werkgever wel bijdraagt aan het pensioen.
Er staat in het overzicht toch echt 583 bruto en 245 belastingteruggaaf hierop. Maakt ca 340 netto.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:24 schreef Isee het volgende:
[..]
Klopt leesfoutje, het was 538 euro echter dit is wel het netto bedrag (staat een paar posts daarvoor).
Komt ie dus op ongeveer netto modaal uit.
De meeste scheve post is toch wel de 800 euro netto in de maand voor 45 vierkante meter woning. De rest is niet echt gek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |