Je haalt nu dus een bron uit 2008. Is er ook een bron van een recente percentage? Dat er mensen op de loonlijst stonden die er niet waren in 2008 klopt ook van geen kant maar is dit nu nog steeds aan de gang op die 86% van de scholen waar jij het over hebt?quote:Op zaterdag 6 juli 2013 16:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Niet elke moslim is verdacht, maar het is wel veelzeggend dat 86% van de islamtische scholen fraudeert. Hoe zou dat komen denk je ?
Ja wat jij voorstelt hadden ze in 2010 moeten doen. De subsidiekraan is ook al een keer stopgezet omdat het bestuur niet wilde meewerken aan opgelegde maatregelen.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 17:14 schreef paddy het volgende:
[..]
Je haalt nu dus een bron uit 2008. Is er ook een bron van een recente percentage? Dat er mensen op de loonlijst stonden die er niet waren in 2008 klopt ook van geen kant maar is dit nu nog steeds aan de gang op die 86% van de scholen waar jij het over hebt?
Je praat namelijk in tegenwoordige tijd, terwijl dit onderzoek uit 2008 was en de besturen toen vervangen zijn.
Maar ook google bewijst dat er examenfraude gepleegd werd op niet-Islamitische scholen.Vanuit een niet-Islamitische leraar zag ik (om het even ontopic te houden) Van mij mag de school dicht hoor, maar liever zet ik er een paar functionele mariniers op die de leerlingen van deze school wel op gepaste wijze kunnen aanpakken. En uiteraard onder curatele zetten met een onafhankelijk bestuur die wel de waarden van de school respecteren zonder dat dit hun opdracht zal vertroebelen.
Met een dergelijke school sluiten verplaats je alleen de problemen. Het zou fijn zijn dat iemand ze eens aan ging pakken
quote:Citaat uit de mail: "Aanzetten tot haat, aanzetten tot discrimineren van christenen en joden. Aanzetten tot het boycotten van Nederlandse cultuur." Niet alleen door de naargeestige imams maar ook door ander personeel.
Deelprobleem, wat cultureel bepaald is, is dat het cliëntelisme diep ingebakken zit in de culturen waaruit de moslims afkomstig zijn...quote:
quote:Oprichter en oud-bestuursvoorzitter Belgaçem Naas van het Ibn Ghaldoun vreest dat over enkele jaren weinig meer over is van het islamitische onderwijs wanneer de school tijdelijk onder de vlag van de Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs (CVO) komt. 'Het is belangrijk dat de naam Ibn Ghaldoun behouden blijft. Toen de Hogeschool Inholland in de problemen kwam, is de naam ook niet veranderd.'
Naas zet vraagtekens bij de huidige handreiking van het CVO aan het Rotterdamse Ibn Ghaldoun. Als het aan hem had gelegen, werkten de besturen al veel langer samen en zat het Ibn Ghaldoun nu niet met zo veel problemen. 'Scholen kunnen van elkaar leren en elkaars expertise gebruiken. Maar de overige besturen, zoals de Stichting LMC voor interconfessioneel en algemeen bijzonder onderwijs en het CVO, zagen ons altijd als de vijand, een bedreiging. En nu willen ze ons helpen? Gezien de geschiedenis vertrouw ik het niet.'
Ibn Ghaldoun raakte in opspraak door diefstal van eindexamens, maar heeft ook een schuld van 1,2 miljoen euro aan achterstallige betalingen. Ook staat de onderwijskwaliteit ter discussie. Onder de vleugels van het CVO moet de school een nieuwe start maken.
Inholland
Naas vreest dat de samenwerking een verkapte poging is de school 'om zeep te helpen'. 'Dat kan en mag niet gebeuren. We moeten waakzaam zijn. Daarom vind ik het belangrijk dat de naam Ibn Ghaldoun behouden blijft. Toen de Hogeschool Inholland in de problemen kwam, is de naam ook niet veranderd.'
Zelf stapte Naas 4 jaar geleden op vanwege financiële problemen op de school. 'De school heeft nooit een eerlijke kans gehad,' fulmineert Naas. 'De politiek stemde destijds unaniem in met de komst van het Ibn Ghaldoun. We kregen een gebouwtje aan de Schere voor uiterlijk 2 jaar, maar de kinderen zitten er nog steeds. We zouden naar de rechter Maasoever in een bestaand pand trekken, later werd ons voorgehouden dat we toch nieuwbouw kregen. We trokken onze eerste aanvraag in. Vervolgens maakte de gemeente bezwaar, omdat ons onderwijs niet goed zou zijn en konden we daarom een nieuw gebouw vergeten.'
Naas beweert dat toenmalig onderwijswethouder Leonard Geluk het christelijk onderwijs altijd heeft voorgetrokken. 'Terwijl er toch ruimte moet zijn voor allerlei soorten onderwijs: van vrije scholen tot islamitische scholen. Ze moeten een keer accepteren dat er islamitisch onderwijs is. Er zijn inmiddels talloze oud-leerlingen afgestudeerd als arts of advocaat. Mijn zoon deed na het Ibn Ghaldoun bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Dat zegt toch wel iets.'
Naas vindt dat er meer toezicht op het onderwijs moet komen door de overheid. 'Degene die de fout ingaat, moet gestraft worden. Dat geldt ook voor de gestolen examens. Maar scheer niet een hele school over één kam
En als ik dan zeg dat Marokkanen geboren zijn om de boel te flessen dan mag dat nietquote:Op zondag 7 juli 2013 08:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Deelprobleem, wat cultureel bepaald is, is dat het cliëntelisme diep ingebakken zit in de culturen waaruit de moslims afkomstig zijn...
Heb veel met dit soort mensen te maken en het is gewoon een gegeven dat ze vaak de instelling hebben om de boel te flessen of zichzelf te willen bevoordelen ook al is dat tegen de regels.. ik zei het alleen iets te ongenuanceerd denk ik.quote:De islamitische school Ibn Ghaldoun pleegde niet alleen examenfraude. Ook werd leerlingen wijsgemaakt dat ze niet met ongelovigen om mochten gaan.
Meisjes moesten na schooltijd bijeenkomen voor zogenaamde huiswerkklassen. Maar in werkelijkheid werden ze geïndoctrineerd, onthult een juf die er les gaf. "Alle lessen waren tegen de maatschappij gericht. Ze mochten nooit trouwen met een Nederlander. Ze mochten zelfs niet met ongelovigen omgaan, werd hen verteld."
Zeven (voormalige) docenten doen hun verhaal vandaag in nrc.next. Ze zeggen dat op de Rotterdamse school een 'sjoemelklimaat' heerste, de examenfraude is een 'logisch gevolg'. Op Ibn Ghaldoun viel er altijd wat te 'ritselen'.
Ik ben dit (helaas) met je eens. Er zijn schaarse uitzonderingen, maar misstanden zijn binnen de moslimgemeenschap breed verspreid. De gang van zaken rond Ibn Ghaldoun maakt dat nog eens pijnlijk duidelijk.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 15:01 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ik weet dat je het niet durft te benoemen (politiek correct), dus doe ik het wel voor je:
Het zit in hun islamitische aard de boel te besodemieteren en bedonderen. Zie je overal terug.
Het is eigenlijk te bizar om woorden aan vuil te maken. Waar ik nog het meest onpasselijk van word, is de totaal misplaatste slachtofferrol. Het was een grote teringbende op die school. Er is volop gefraudeerd, leraren werden bedreigd, leerlingen die niet moslim genoeg waren ook. De kwaliteit van het onderwijs was belabberd en to top it all de grootste examenfraude ooit. En dan maar het zielige slachtoffer blijven uithangen. Misselijkmakend.quote:Op maandag 8 juli 2013 07:27 schreef macca728 het volgende:
Weer een heel stuk van dhr Naas (oprichter en oud directeur van Ibn Ghaldoen) in het AD.
Natuurlijk is het weer de schuld van anderen "de wethouder trok het christelijk onderwijs altijd voor en de school werd opgelicht met het gas, water en licht, waar de school veels te veel voor moest betalen. Ook kreeg de school minder geld dan andere scholen." (in papieren versie van het AD)
"En nu wil de CVO ons helpen, die ons altijd als de vijaqnd zag, ik vertrouw het niet."
Jammer dat Naas vergeet toe te geven, dat hij zelf keer op keer de afspraken niet nakwam om bv de kwaliteit van het onderwijs aldaar te verbeteren.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)houden-blijven.dhtml
[..]
Tja, het komt ook niet echt uit de hoek die bekend staat om de toereikende dosis zelfreflectie.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het is eigenlijk te bizar om woorden aan vuil te maken. Waar ik nog het meest onpasselijk van word, is de totaal misplaatste slachtofferrol. Het was een grote teringbende op die school. Er is volop gefraudeerd, leraren werden bedreigd, leerlingen die niet moslim genoeg waren ook. De kwaliteit van het onderwijs was belabberd en to top it all de grootste examenfraude ooit. En dan maar het zielige slachtoffer blijven uithangen. Misselijkmakend.
Ik deel je opvatting, maar er zijn mensen die er heel anders over denken. Die school moet en zal, koste wat het kost, open blijven. Ongeacht wat voor puinhoop het is.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:36 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Tja, het komt ook niet echt uit de hoek die bekend staat om de toereikende dosis zelfreflectie.
En als de school werkelijk haar leerlingen leert om vooral niet met ongelovigen om te gaan vraag ik me af hoelang het nog moet duren voordat die school wordt dichtgegooid en de verantwoordelijke bestuurders het onmogelijk wordt gemaakt om ook maar iets in het onderwijs te doen (zelfs al is het alleen maar lokalen schoonvegen).
Of hoe besmet de naam van de school ook moge zijn. Maar goed, dat zal wel worden "opgelost" door die "school" gewoon een andere naam te geven.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:48 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik deel je opvatting, maar er zijn mensen die er heel anders over denken. Die school moet en zal, koste wat het kost, open blijven. Ongeacht wat voor puinhoop het is.
Het is natuurlijk geen echte oplossing. Vaststellen dat islamitisch onderwijs gedoemd is om te mislukken in een verregaand geseculariseerd en liberaal land als Nederland is tien bruggen te ver.quote:Op maandag 8 juli 2013 21:13 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Of hoe besmet de naam van de school ook moge zijn. Maar goed, dat zal wel worden "opgelost" door die "school" gewoon een andere naam te geven.
De oplossing is heel simpel maar dan komt de SGP, CU en CDA in opstand, alleen nog maar onderwijs subsidies naar openbaar onderwijs, dan zijn we binnen de kortste keren van alle speciale "geloofs" scholen af.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:02 schreef Elfletterig het volgende:
Wat je steeds ziet, is de drang om leerlingen vol te stoppen met religieuze opvattingen. Onderwijs wordt bijzaak; religie is de hoofdmoot. En dat dan niet in Egypte, Turkije of Irak, maar in een modern, westers, beschaafd land als Nederland.
Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer shit boven water gaat komen. Volgens mij is de beerput pas net open. Ik denk dat er uiteindelijk uitrolt dat de school een paar jaar massaal heeft gefraudeerd en dat tal van verantwoordelijken daar alles van wisten en zelfs actief hebben meegeholpen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het wordt steeds erger![]()
Tweede zoon Ibn Ghaldoun-leraar vast
De laatste arrestant in de examendiefstalzaak is weer een zoon van een docent van islamitische scholengemeenschap Ibn Ghaldoun. Dat meldt het AD. De natuurkunleraar was ook een aantal jaar directeur van de school. Hij staat op non-actief, maar is geen verdachte in de zaak.
Zijn 20-jarige zoon, een oud-leerling van de school, werd maandag gearresteerd. Eerder werd zijn 18-jarige broertje al opgepakt, die nog steeds ingeschreven staat op de school. De broers zouden beiden betrokken zijn bij de diefstal van de 27 examens op de Rotterdamse school.
Enkele tientallen jongeren die hebben gefraudeerd met de examens, worden de komende tijd verhoord. Zo'n 26 leerlingen hebben hun daad al opgebiecht. Zij kunnen hun diploma kwijtraken.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)un-leraar-vast.dhtml
Zover zijn we allang.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer shit boven water gaat komen. Volgens mij is de beerput pas net open. Ik denk dat er uiteindelijk uitrolt dat de school een paar jaar massaal heeft gefraudeerd en dat tal van verantwoordelijken daar alles van wisten en zelfs actief hebben meegeholpen.
Hoewel ik bepaald geen fan ben van religieus onderwijs, kunnen we vaststellen dat christelijk onderwijs niet met problemen gepaard gaat. Ik zie dan ook weinig reden om het totale bijzonder onderwijs af te schaffen. Het ging mij specifiek om islamitisch onderwijs.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:25 schreef Basp1 het volgende:
De oplossing is heel simpel maar dan komt de SGP, CU en CDA in opstand, alleen nog maar onderwijs subsidies naar openbaar onderwijs, dan zijn we binnen de kortste keren van alle speciale "geloofs" scholen af.
Dat is toch al duidelijk sinds 2008?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer shit boven water gaat komen. Volgens mij is de beerput pas net open. Ik denk dat er uiteindelijk uitrolt dat de school een paar jaar massaal heeft gefraudeerd en dat tal van verantwoordelijken daar alles van wisten en zelfs actief hebben meegeholpen.
Als die examens landelijk zijn verkocht gaat het nog veel verder.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Niks verbaast me meer van die *kuch* school.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het wordt steeds erger![]()
Tweede zoon Ibn Ghaldoun-leraar vast
De laatste arrestant in de examendiefstalzaak is weer een zoon van een docent van islamitische scholengemeenschap Ibn Ghaldoun. Dat meldt het AD. De natuurkunleraar was ook een aantal jaar directeur van de school. Hij staat op non-actief, maar is geen verdachte in de zaak.
Zijn 20-jarige zoon, een oud-leerling van de school, werd maandag gearresteerd. Eerder werd zijn 18-jarige broertje al opgepakt, die nog steeds ingeschreven staat op de school. De broers zouden beiden betrokken zijn bij de diefstal van de 27 examens op de Rotterdamse school.
Enkele tientallen jongeren die hebben gefraudeerd met de examens, worden de komende tijd verhoord. Zo'n 26 leerlingen hebben hun daad al opgebiecht. Zij kunnen hun diploma kwijtraken.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)un-leraar-vast.dhtml
Die 'leraar' was directeur ten tijde van grote fraude met subsidies en dergelijke. Hij was leraar op het moment van de examenfraudes. Dus iets zegt me dat hij wel op de hoogte was ja.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:49 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Niks verbaast me meer van die *kuch* school.
En die leraar weet zeker nog altijd van niets?
De fraude van weleer, ja. En de belabberde onderwijskwaliteit toen. Maar sinds een paar jaar gaat het plotseling stukken beter op die school. Ik bedoel de periode sindsdien.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:46 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is toch al duidelijk sinds 2008?
Het verkopen van die examens is maar bijzaak. Ja, er zijn examens gestolen en ja, die zijn misschien her en der verkocht. Waar het hier werkelijk om gaat, is een jarenlange cultuur van corruptie en fraude, waarbij leerlingen stelselmatig vooruit zijn geholpen, ondanks gebrek aan vaardigheden. Zie het NRC-artikel dat je zelf hebt geplaatst.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:47 schreef Specularium het volgende:
[..]
Als die examens landelijk zijn verkocht gaat het nog veel verder.
Meneer speelt de vermoorde onschuld. Het is toch wel érg frappant dat uitgerekend twee zoons van deze oud-directeur tot de verdachten behoren. Het lijkt me al met al meer dan voldoende aanleiding om eens een pittig gesprek met deze man te voeren.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die 'leraar' was directeur ten tijde van grote fraude met subsidies en dergelijke. Hij was leraar op het moment van de examenfraudes. Dus iets zegt me dat hij wel op de hoogte was ja.
Landelijke fraude is geen bijzaak, maar valt toch nooit te bewijzen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:52 schreef Elfletterig het volgende:
Het verkopen van die examens is maar bijzaak. Ja, er zijn examens gestolen en ja, die zijn misschien her en der verkocht. Waar het hier werkelijk om gaat, is een jarenlange cultuur van corruptie en fraude, waarbij leerlingen stelselmatig vooruit zijn geholpen, ondanks gebrek aan vaardigheden. Zie het NRC-artikel dat je zelf hebt geplaatst.
Wat mij betreft zijn ze allebei het gevolg van dezelfde, verziekte, religieuze moraal. Dit is kennelijk wat moslims normaal vinden of zo.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:56 schreef Specularium het volgende:
Die anti-westerse lessen vind ik een stuk storender dan examenfraude.
Ja dat is wel duidelijk. Je zou wel meer diploma's nietig kunnen verklaren, dat er mee gefraudeerd is op grote schaal staat wel vast.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:46 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is toch al duidelijk sinds 2008?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |