Jij gebruikt 'm dan ook niet achterlijk veel hè, dat scheelt. Als je meer dan 25k per jaar rijdt wordt toch wel relevant op een gegeven moment. Vooral wanneer dat uit eigen zak moeten komenquote:Op vrijdag 21 juni 2013 22:40 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Inderdaad, dat houdt het een stuk leukerGlobaal verbruik ofzo weet ik natuurlijk wel maar zou niet weten wat de auto exact per km kost.
Ja maar daar pas je toch ook gewoon je auto op aan? En je merkt gewoon zelf wel wanneer het nog kan of niet. Ik zou niet zo snel de moeite nemen om een spreadsheet oid te maken om allerlei kosten door te rekenen. Of om een ¤/km te krijgen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 23:49 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Jij gebruikt 'm dan ook niet achterlijk veel hè, dat scheelt. Als je meer dan 25k per jaar rijdt wordt toch wel relevant op een gegeven moment. Vooral wanneer dat uit eigen zak moeten komen.
Te kleinquote:
Maar juist bij 25k op jaarbasis zou ik kijken naar een duurdere meer comfortabele auto. Van plaats naar een kleinere zuiniger auto. Omdat je juist dan er wel profijt van hebt.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 23:49 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Jij gebruikt 'm dan ook niet achterlijk veel hè, dat scheelt. Als je meer dan 25k per jaar rijdt wordt toch wel relevant op een gegeven moment. Vooral wanneer dat uit eigen zak moeten komen.
Het enige wat ik doe, is het invoeren van de tankbeurten een de onderhoudskosten. De app aCar rekent de rest voor me uit. Op die manier is het erg eenvoudig de boel bijhouden.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 00:01 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ja maar daar pas je toch ook gewoon je auto op aan? En je merkt gewoon zelf wel wanneer het nog kan of niet. Ik zou niet zo snel de moeite nemen om een spreadsheet oid te maken om allerlei kosten door te rekenen. Of om een ¤/km te krijgen.
Ik rij nu met een 16 klepper 1.6 rond, maar valt me alles mee. Ik kom eigenlijk nooit power tekortquote:Op zaterdag 22 juni 2013 00:06 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Te klein![]()
Wèl economisch, dat dan weer wel.
ik ook niet met een 2.0 TDIquote:Op zaterdag 22 juni 2013 06:51 schreef L0we het volgende:
[..]
Ik rij nu met een 16 klepper 1.6 rond, maar valt me alles mee. Ik kom eigenlijk nooit power tekort
Dat niet nee. Maar: spritmonitor.dequote:Op zaterdag 22 juni 2013 00:01 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ja maar daar pas je toch ook gewoon je auto op aan? En je merkt gewoon zelf wel wanneer het nog kan of niet. Ik zou niet zo snel de moeite nemen om een spreadsheet oid te maken om allerlei kosten door te rekenen. Of om een ¤/km te krijgen.
Comfortabel: ja, absoluut. Maar als dan de kosten per km belangrijker worden, ga je een auto zoeken die iets zuiniger is in overall gebruik (geen benzineslurper van 1:8) en dergelijke. Het wordt dan een afweging en vaak een compromis. Want die heerlijke A8 die 1:7 doet in alle comfort, is voor Jan Modaal niet rijdend te houden bij 25k per jaar en bij 10k per jaar soms nog net wel.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 00:38 schreef practics het volgende:
[..]
Maar juist bij 25k op jaarbasis zou ik kijken naar een duurdere meer comfortabele auto. Van plaats naar een kleinere zuiniger auto. Omdat je juist dan er wel profijt van hebt.
Da's niet veel. Hoeveel staat er op de teller?quote:Op zaterdag 22 juni 2013 07:09 schreef gateway het volgende:
[..]
ik ook niet met een 2.0 TDIverbruik 1 op 16,02
en ja, kost geld. Hou het niet precies bij, de kilometers & tanken wel, maar de totale kosten moet ik nodig weer eens bijwerken.... zijn 19 cent per kilometer
over de laatste 46.500 km (sinds ik de auto in mijn bezit heb dus, 2 jaar)
Maar dan heb je alleen verbruik toch? Ik bedoelde ook meer mensen die echt alles invoeren en dan zo'n totaalbedrag per km maken inclusief onderhoud, afschrijving alles. Dat zou ik niet doen.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 08:41 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat niet nee. Maar: spritmonitor.deDie rekenen alles voor je uit. Alleen bij elke tankbeurt even je tellerstand opschrijven en de boel tijdig invoeren. Ik vind 't best handig.
Maar voor het gevoel enzo zou ik toch graag iets groters willen.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 06:51 schreef L0we het volgende:
[..]
Ik rij nu met een 16 klepper 1.6 rond, maar valt me alles mee. Ik kom eigenlijk nooit power tekort
afschrijving zit erbij, aanschafprijs gedeeld door 5 jaar dat ik verwacht ermee te rijden. Auto is van 2003, met nu 212.000km op de tellert.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 08:41 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat niet nee. Maar: spritmonitor.deDie rekenen alles voor je uit. Alleen bij elke tankbeurt even je tellerstand opschrijven en de boel tijdig invoeren. Ik vind 't best handig.
[..]
Comfortabel: ja, absoluut. Maar als dan de kosten per km belangrijker worden, ga je een auto zoeken die iets zuiniger is in overall gebruik (geen benzineslurper van 1:8) en dergelijke. Het wordt dan een afweging en vaak een compromis. Want die heerlijke A8 die 1:7 doet in alle comfort, is voor Jan Modaal niet rijdend te houden bij 25k per jaar en bij 10k per jaar soms nog net wel.
[..]
Da's niet veel. Hoeveel staat er op de teller?
En zit daar ook afschrijving bij?
je kan ook onderhoudskosten etc invoeren op die site ik heb er ook een account maar vergeet steeds in te vullen.... je kan ook een excel tabel uploaden in een bepaald formaat, als je nu alles in excel bijhoudquote:Op zaterdag 22 juni 2013 10:02 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Maar dan heb je alleen verbruik toch? Ik bedoelde ook meer mensen die echt alles invoeren en dan zo'n totaalbedrag per km maken inclusief onderhoud, afschrijving alles. Dat zou ik niet doen.
Ik zet m'n onderhoud er ook in, zo veel werk is dat nietquote:Op zaterdag 22 juni 2013 10:02 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Maar dan heb je alleen verbruik toch? Ik bedoelde ook meer mensen die echt alles invoeren en dan zo'n totaalbedrag per km maken inclusief onderhoud, afschrijving alles. Dat zou ik niet doen.
Dan is 19 ct/km wel heel weinig! Al rij je natuurlijk wel veel dus de vaste kosten kun je mooi uitsmeren. Ik zit echt wel een stuk hoger. Alleen al 9 ct/km voor de brandstof, en dan de rest er nog bij, dat tikt aan.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 10:09 schreef gateway het volgende:
[..]
afschrijving zit erbij, aanschafprijs gedeeld door 5 jaar dat ik verwacht ermee te rijden. Auto is van 2003, met nu 212.000km op de tellert.
zal als ik thuis ben eens proberen mijn excel ding hier te posten, kan je het zien en misschien vergeet ik wel wat?quote:Op zaterdag 22 juni 2013 10:14 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ik zet m'n onderhoud er ook in, zo veel werk is dat niet. Site berekent zelf je afschrijving. Je kunt dan een mooie onderhoudsanalyse maken, maar het hoeft niet.
[..]
Dan is 19 ct/km wel heel weinig! Al rij je natuurlijk wel veel dus de vaste kosten kun je mooi uitsmeren. Ik zit echt wel een stuk hoger. Alleen al 9 ct/km voor de brandstof, en dan de rest er nog bij, dat tikt aan.
quote:Op zaterdag 22 juni 2013 10:09 schreef gateway het volgende:
[..]
afschrijving zit erbij, aanschafprijs gedeeld door 5 jaar dat ik verwacht ermee te rijden. Auto is van 2003, met nu 212.000km op de tellert.
[..]
je kan ook onderhoudskosten etc invoeren op die site ik heb er ook een account maar vergeet steeds in te vullen.... je kan ook een excel tabel uploaden in een bepaald formaat, als je nu alles in excel bijhoud
Ah right, wist ik niet. Ik doe gewoon altijd m'n facturen in een mapquote:Op zaterdag 22 juni 2013 10:14 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ik zet m'n onderhoud er ook in, zo veel werk is dat niet. Site berekent zelf je afschrijving. Je kunt dan een mooie onderhoudsanalyse maken, maar het hoeft niet.
[..]
Dan is 19 ct/km wel heel weinig! Al rij je natuurlijk wel veel dus de vaste kosten kun je mooi uitsmeren. Ik zit echt wel een stuk hoger. Alleen al 9 ct/km voor de brandstof, en dan de rest er nog bij, dat tikt aan.
Dat wil je met die sloep van jou vast nietquote:Op zaterdag 22 juni 2013 10:26 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ah right, wist ik niet. Ik doe gewoon altijd m'n facturen in een mapkan ik het altijd nog zelf uitrekenen mocht ik dat gewenst vinden.
als valt me die 19 cent nog wel tegen, de vorige diesels (golf 2 en golf 3) was ik bij 13 cent... ok, daar had ik ook nooit wat mee behalve onderhoud.... en een keer schade, maar dat leverde meer op dan dat het kostte (ok, de auto zag er ook wat minder mooi uit daarnaquote:
Maar bij een Touran heb je ook mee r ruimte toch dan bij een Golf?quote:Op zondag 23 juni 2013 13:03 schreef gateway het volgende:
[..]
als valt me die 19 cent nog wel tegen, de vorige diesels (golf 2 en golf 3) was ik bij 13 cent... ok, daar had ik ook nooit wat mee behalve onderhoud.... en een keer schade, maar dat leverde meer op dan dat het kostte (ok, de auto zag er ook wat minder mooi uit daarna)
zeker, de golf II was van 1987, de golf III van 1994quote:Op zondag 23 juni 2013 13:15 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Maar bij een Touran heb je ook mee r ruimte toch dan bij een Golf?En misschien ook wel meer comfort? Zeker ten opzichte van een Golf II/III denk ik.
Kijk, dat is die 6ct/km toch wel waard denk ik.quote:Op zondag 23 juni 2013 13:22 schreef gateway het volgende:
[..]
zeker, de golf II was van 1987, de golf III van 1994De touran is van 2003
met meer pk's dan bijde golfjes samen
Ziet er leuk uit, maar heb je verdisconteerd voor de termijnen? Want ik zie nu 2.400 staan als vaste kosten voor een jaar. 1.500 afschrijving per jaar, 600 verzekering per jaar, en 308 voor mrb. Maar... je woont in NL neem ik aan? Hier gaat de mrb per kwartaal hè, dus die moet je voor een jaar wel even x4 doenquote:Op zondag 23 juni 2013 11:42 schreef gateway het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
zie net dat er 600 euro verzekering staat, dat is intussen 610mjah peanuts.
Verbruik van een diesel komt uit alle tankbeurten die ik gedaan heb met deze auto. Dat van die benzine klopt niet, dat is volgens mij gewoon zo ingevuld. Kan eens bij sprimonitor.de kijken wat het verbruik zo is, en ook de wegenbelasting eens bekijken
Gelukkig is het goed afgelopenquote:Op zondag 23 juni 2013 21:23 schreef Goddelijker het volgende:
Damn, ik reed gisteren bijna mijn auto een meter korter.
hmmz, dat is een goeje!quote:Op zondag 23 juni 2013 17:13 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ziet er leuk uit, maar heb je verdisconteerd voor de termijnen? Want ik zie nu 2.400 staan als vaste kosten voor een jaar. 1.500 afschrijving per jaar, 600 verzekering per jaar, en 308 voor mrb. Maar... je woont in NL neem ik aan? Hier gaat de mrb per kwartaal hè, dus die moet je voor een jaar wel even x4 doen.
En sowieso gaat je berekening wat scheef, of ik snap 'm verkeerd: vaste kosten gaan per jaar, maar variabele kosten in totaal?
Je moet óf alles vanaf het begin tellen en over twee jaar uitsmeren, óf alles per jaar doen.
Even gauw gerekend kom ik afgerond op het volgende, in totaal:
2310 onderhoud
2600 afschrijving (uitgaande van vijf jaar)
1200 verzekering
2460 mrb
4035 brandstof (uitgaande van jouw gereden km's en verbruik/kosten)
Dan kom ik op 26 - 27 ct/km
hmmz, das toch wel beetje duurder dan ik dachtquote:Op maandag 24 juni 2013 22:46 schreef Piet__Piraat het volgende:
Zo zit je meer in de buurt inderdaad. 23 ct/km is in elk geval wel reëler denk ik. Dan zit je, als je de mrb gelijk zou trekken naar NL-maatstaven, ongeveer op dezelfde kostprijs als ik. Ergens rond 25ct/km is gemiddeld voor een doorsnee diesel van deze leeftijd, heb ik 't idee.
Geeft die SDI niet een bak herrie ook met die snelheden?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:15 schreef gateway het volgende:
[..]
hmmz, das toch wel beetje duurder dan ik dachtmjah, dieselpower!
vandaag met de caddy (BJ 1998, 47KW SDI) en tandenmasser (ledig gewicht 400kg, terugweg bomvol pallets) onderweg geweest, maar voordat je dan 80 rijdt.... ok, als je eenmaal rijdt (90 a 95 op de teller) dan loopt het ook lekker door
En was nauwelijks langer onderweg dan de keren dat ik plankgas reed zonder aanhanger (stukje duitse autobahn, plankgas is 143km/h op de navigatie)
Rijdt ook wel relaxter met aanhanger, lekker tussen de vrachtwaggels blijven hangen, en niet dat gewissel van rijstrook steeds, en weer in de ankers voor een ander etc.
valt best mee, niet opvallend veel meer dan mijn Golf II en III eerderquote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:23 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Geeft die SDI niet een bak herrie ook met die snelheden?
Oh valt wel mee dan. Heb geen ervaring met een SDI maar het leek me niet echt een toonbeeld van verfijning, maar dat valt mee dus.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:27 schreef gateway het volgende:
[..]
valt best mee, niet opvallend veel meer dan mijn Golf II en III eerder
ja op zich rijd het prima, tis natuurlijk geen vergelijk met de nieuwe t5 bussen (naja, de oudsten zijn ook alweer 5 of 6 jaar)quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:48 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Oh valt wel mee dan. Heb geen ervaring met een SDI maar het leek me niet echt een toonbeeld van verfijning, maar dat valt mee dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |