abonnement Unibet Coolblue
  zondag 23 juni 2013 @ 13:22:55 #26
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_128146749
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 13:15 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Maar bij een Touran heb je ook mee r ruimte toch dan bij een Golf? :P En misschien ook wel meer comfort? Zeker ten opzichte van een Golf II/III denk ik.
zeker, de golf II was van 1987, de golf III van 1994 :) De touran is van 2003 :) met meer pk's dan bijde golfjes samen :)
pi_128149839
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 13:22 schreef gateway het volgende:

[..]

zeker, de golf II was van 1987, de golf III van 1994 :) De touran is van 2003 :) met meer pk's dan bijde golfjes samen :)
Kijk, dat is die 6ct/km toch wel waard denk ik. :)
pi_128156315
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 11:42 schreef gateway het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

zie net dat er 600 euro verzekering staat, dat is intussen 610 :P mjah peanuts.

Verbruik van een diesel komt uit alle tankbeurten die ik gedaan heb met deze auto. Dat van die benzine klopt niet, dat is volgens mij gewoon zo ingevuld. Kan eens bij sprimonitor.de kijken wat het verbruik zo is, en ook de wegenbelasting eens bekijken
Ziet er leuk uit, maar heb je verdisconteerd voor de termijnen? Want ik zie nu 2.400 staan als vaste kosten voor een jaar. 1.500 afschrijving per jaar, 600 verzekering per jaar, en 308 voor mrb. Maar... je woont in NL neem ik aan? Hier gaat de mrb per kwartaal hè, dus die moet je voor een jaar wel even x4 doen :P.

En sowieso gaat je berekening wat scheef, of ik snap 'm verkeerd: vaste kosten gaan per jaar, maar variabele kosten in totaal?
Je moet óf alles vanaf het begin tellen en over twee jaar uitsmeren, óf alles per jaar doen.

Even gauw gerekend kom ik afgerond op het volgende, in totaal:
2310 onderhoud
2600 afschrijving (uitgaande van vijf jaar)
1200 verzekering
2460 mrb
4035 brandstof (uitgaande van jouw gereden km's en verbruik/kosten)

Dan kom ik op 26 - 27 ct/km :?
Schip ahoy!
pi_128158930
Gateway rijdt op Duits kenteken ;)
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_128159940
Precies, de TUV in het kostenoverzicht gaf ook al een hint in die richting ;)
pi_128166851
Helemaal overheen gelezen :D. Dat scheelt voor de berekening nogal ja :+
Maar dan nog kom ik afgerond op 23ct/km over twee jaar. Niet op 19. Scheelt toch ruim 20% :).
Schip ahoy!
  zondag 23 juni 2013 @ 21:23:32 #32
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_128167004
Damn, ik reed gisteren bijna mijn auto een meter korter. :X
pi_128169917
Watskeburt?
Schip ahoy!
pi_128170142
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:23 schreef Goddelijker het volgende:
Damn, ik reed gisteren bijna mijn auto een meter korter. :X
Gelukkig is het goed afgelopen :o maar wat is er gebeurd?
pi_128170197
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 22:05 schreef Piet__Piraat het volgende:
Watskeburt?
JvT-fan? :D
  zondag 23 juni 2013 @ 22:18:05 #36
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_128170697
Ik wilde hier rechtsaf.
En de auto voor mij reed 50-60 en ik reed er 20 meter achter.
Verkeerslicht sprong op oranje, en die auto wil eerst doorrijden, maar 10 meter voor de streep denkt 'ie toch: Ik ga stoppen. Dus ik wilde eerst ook mee door oranje, aangezien ik weet dat hij daar vrij lang op oranje staat.

Maar hij ging natuurlijk vrij hard in de ankers. Ik heb natuurlijk altijd een seconde reactietijd en je mag daar 80 op die weg. Dus ik moest natuurlijk nóg harder remmen dan hij.

Laat het nou zo zijn dat daar een soort van asfalt-beton ligt (structuur van asfalt, maar grijs en soort van dicht, blijft het water altijd goed op liggen) en dat het op dat moment nogal regende en mijn auto geen ABS heeft.

Dus ik in de ankers, voel dat de auto begint te glijden, ik rem iets los, krijg weer grip en stuur naar rechts. Kom ik echt zo tot stilstand:


Ik eerst even adem gehaald, in z'n achteruit gezet en toen kon ik weer ontspannen.
pi_128170799
Heftig dat soort dingen :{ gelukkig niets gebeurd. :)
  zondag 23 juni 2013 @ 22:20:37 #38
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_128170865
Voor het eerst in ruim 70.000 km dat ik een bijna-ongeluk had door mijn schuld.
pi_128172931
Mja, kan altijd gebeuren. Tijdje terug ging ik ook bijna de boot in. Minutenlang sukkelend in een treintje met 40 km/h, ik kijk even naar rechts en op dat moment gaat het Polootje voor me ineens op de rem om af te slaan. Ik zag het eigenlijk gewoon te laat (had nog een meter of 5 à 10) maar kon tussen de Polo en geparkeerde auto door, maar dat ging met een combi van ABS en centimeters speling. :% Dat zou een stevige baaldag zijn geweest na zo'n twee ton schadevrij rijden.
Schip ahoy!
  zondag 23 juni 2013 @ 23:12:06 #40
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_128173920
Ja, in dit geval had die man ook zeker niet in zijn achteruitkijkspiegel gekeken voor hij begon te remmen. Is ook echt voor het eerst dat ik mijn auto voelde glijden, terwijl er geen ijs/sneeuw ligt.
(Anti-)Slipcursus toch nog ergens goed voor geweest 2 jaar geleden. O-)
  maandag 24 juni 2013 @ 20:36:18 #41
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_128210243
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 17:13 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ziet er leuk uit, maar heb je verdisconteerd voor de termijnen? Want ik zie nu 2.400 staan als vaste kosten voor een jaar. 1.500 afschrijving per jaar, 600 verzekering per jaar, en 308 voor mrb. Maar... je woont in NL neem ik aan? Hier gaat de mrb per kwartaal hè, dus die moet je voor een jaar wel even x4 doen :P.

En sowieso gaat je berekening wat scheef, of ik snap 'm verkeerd: vaste kosten gaan per jaar, maar variabele kosten in totaal?
Je moet óf alles vanaf het begin tellen en over twee jaar uitsmeren, óf alles per jaar doen.

Even gauw gerekend kom ik afgerond op het volgende, in totaal:
2310 onderhoud
2600 afschrijving (uitgaande van vijf jaar)
1200 verzekering
2460 mrb
4035 brandstof (uitgaande van jouw gereden km's en verbruik/kosten)

Dan kom ik op 26 - 27 ct/km :?
hmmz, dat is een goeje!

eens ff alles x2 doen, met hetvolgende resultaat: (of vergeet ik weer iets?)



[ Bericht 8% gewijzigd door gateway op 24-06-2013 20:48:46 ]
pi_128218763
Zo zit je meer in de buurt inderdaad :). 23 ct/km is in elk geval wel reëler denk ik. Dan zit je, als je de mrb gelijk zou trekken naar NL-maatstaven, ongeveer op dezelfde kostprijs als ik. Ergens rond 25ct/km is gemiddeld voor een doorsnee diesel van deze leeftijd, heb ik 't idee.
Schip ahoy!
  dinsdag 25 juni 2013 @ 08:29:48 #43
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_128227462
Diesel is qua onderhoud wel duurder (verstuivers, turbo).
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_128244402
Dat ligt er maar net aan. Zo lang die delen niet kapot gaan, is er niets aan de hand :). Zo wel: risico van 't vak.
Schip ahoy!
  dinsdag 25 juni 2013 @ 19:21:02 #45
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_128248929
Klasgenootje had zn S80 ook kapot gereden in een kettingbotsing.

Volgens de schade expert zo tussen de 2000 en 3000 euro. Omdat mogelijk wat balken krom zijn, zn intercooler kapot is, voor en achterbumper stuk en zn parkeersensoren.
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
  dinsdag 25 juni 2013 @ 19:22:19 #46
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_128248987
Een BMW 3-serie was er slechter vanaf, die knalde met 80 op de honda voor hem, en die weer bij hem.

Gelukkig parkeerde die honda zijn radiator in de trekhaak van die klasgenoot, scheelde hem weer schade.
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
  dinsdag 25 juni 2013 @ 21:15:45 #47
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_128254559
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:46 schreef Piet__Piraat het volgende:
Zo zit je meer in de buurt inderdaad :). 23 ct/km is in elk geval wel reëler denk ik. Dan zit je, als je de mrb gelijk zou trekken naar NL-maatstaven, ongeveer op dezelfde kostprijs als ik. Ergens rond 25ct/km is gemiddeld voor een doorsnee diesel van deze leeftijd, heb ik 't idee.
hmmz, das toch wel beetje duurder dan ik dacht :P mjah, dieselpower!

vandaag met de caddy (BJ 1998, 47KW SDI) en tandenmasser (ledig gewicht 400kg, terugweg bomvol pallets :D ) onderweg geweest, maar voordat je dan 80 rijdt.... ok, als je eenmaal rijdt (90 a 95 op de teller) dan loopt het ook lekker door :)

En was nauwelijks langer onderweg dan de keren dat ik plankgas reed zonder aanhanger (stukje duitse autobahn, plankgas is 143km/h op de navigatie)

Rijdt ook wel relaxter met aanhanger, lekker tussen de vrachtwaggels blijven hangen, en niet dat gewissel van rijstrook steeds, en weer in de ankers voor een ander etc.
pi_128254993
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 21:15 schreef gateway het volgende:

[..]

hmmz, das toch wel beetje duurder dan ik dacht :P mjah, dieselpower!

vandaag met de caddy (BJ 1998, 47KW SDI) en tandenmasser (ledig gewicht 400kg, terugweg bomvol pallets :D ) onderweg geweest, maar voordat je dan 80 rijdt.... ok, als je eenmaal rijdt (90 a 95 op de teller) dan loopt het ook lekker door :)

En was nauwelijks langer onderweg dan de keren dat ik plankgas reed zonder aanhanger (stukje duitse autobahn, plankgas is 143km/h op de navigatie)

Rijdt ook wel relaxter met aanhanger, lekker tussen de vrachtwaggels blijven hangen, en niet dat gewissel van rijstrook steeds, en weer in de ankers voor een ander etc.
Geeft die SDI niet een bak herrie ook met die snelheden? :o
  dinsdag 25 juni 2013 @ 21:27:38 #49
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_128255187
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 21:23 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Geeft die SDI niet een bak herrie ook met die snelheden? :o
valt best mee, niet opvallend veel meer dan mijn Golf II en III eerder
pi_128256271
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 21:27 schreef gateway het volgende:

[..]

valt best mee, niet opvallend veel meer dan mijn Golf II en III eerder
Oh valt wel mee dan. Heb geen ervaring met een SDI maar het leek me niet echt een toonbeeld van verfijning, maar dat valt mee dus. :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')