abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128091877
OP:

Naar aanleiding van een gesprek tussen forumleden ben ik benieuwd naar jullie kijk op de Bijbelse God.
Mijn vraag aan jullie is dus: Als de Bijbelse God bestaat, hoe valt dan het bestaan van het kwaad samen met Gods Karakter?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_128091956
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:29 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Misdadigers zijn onschuldig?

Wat voor misdaden hadden de inwoners van Sodom en Gomorra ook alweer allemaal begaan?
pi_128091992
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké. Als ik je een keer waarschuw, mag je ik je dan doodmaken?
Mijn lichaam kun je doden, maar mijn ziel kun je niet doden.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_128092017
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:33 schreef man1986 het volgende:

[..]

Mijn lichaam kun je doden, maar mijn ziel kun je niet doden.
Ik was het niet van plan hoor. Rustig maar.
pi_128092035
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:34 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik was het niet van plan hoor. Rustig maar.
Je weet het maar nooit.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_128092051
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:19 schreef man1986 het volgende:

[..]

In dat geval:
God is een verklaring voor de wonderen van Jezus.
Ga nou niet zeuren om een definitie van wonderen etc. want ik heb geen zin in een semantische discussie :P.
Dat niet alle begrippen een bruikbare definitie hebben is geen vrijbrief om overal waar de discussie een beetje lastig wordt naar definities te gaan vragen.

Van 'verklaring' weet iedereen wat daarmee wordt bedoeld, van 'wonder' is dat alles behalve duidelijk.

[flauw modus]
Wat bedoel je eigenlijk met 'zeuren'?
Wat bedoel je eigenlijk met 'definitie'?
Wat bedoel je eigenlijk met 'zin'?
Wat bedoel je eigenlijk met 'discussie'?

etc etc.
[/flauw modus]

Ik hoop dat je ziet hoe zinloos zo'n manier van debatteren is.
pi_128092055
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:34 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je weet het maar nooit.
Waarom schaam jij je trouwens voor de Bijbel?
pi_128092312
quote:
13s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat niet alle begrippen een bruikbare definitie hebben is geen vrijbrief om overal waar de discussie een beetje lastig wordt naar definities te gaan vragen.

Van 'verklaring' weet iedereen wat daarmee wordt bedoeld, van 'wonder' is dat alles behalve duidelijk.

[flauw modus]
Wat bedoel je eigenlijk met 'zeuren'?
Wat bedoel je eigenlijk met 'definitie'?
Wat bedoel je eigenlijk met 'zin'?
Wat bedoel je eigenlijk met 'discussie'?

etc etc.
[/flauw modus]

Ik hoop dat je ziet hoe zinloos zo'n manier van debatteren is.
Je gebruikt vaak de 'semantische zet' te pas en te onpas.
Eerder zei je dat God geen verklarende eigenschappen heeft.
Ik zou juist zeggen dat God wél verklarende eigenschappen heeft in het licht van de wonderen in Jezus' leven.

Met het bestaan van God zijn de wonderen verklaarbaar en dat laat zien dat God juist wel verklarende eigenschappen bezit.
pi_128092352
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:32 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat voor misdaden hadden de inwoners van Sodom en Gomorra ook alweer allemaal begaan?
כ וַיֹּאמֶר יְהוָה זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי-רָבָּה וְחַטָּאתָם כִּי כָבְדָה מְאֹד. כא אֵרְדָה-נָּא וְאֶרְאֶה הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי עָשׂוּ כָּלָה וְאִם-לֹא אֵדָעָה. כב וַיִּפְנוּ מִשָּׁם הָאֲנָשִׁים וַיֵּלְכוּ סְדֹמָה וְאַבְרָהָם עוֹדֶנּוּ עֹמֵד לִפְנֵי יְהוָה. כג וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם-רָשָׁע.

Daarop zei de Here: Het geroep over Sodom en Gomorra is voorwaar groot, en haar zonde is voorwaar zeer zwaar. Ik wil nederdalen om te zien, of zij inderdaad gedaan hebben naar het geroep, dat tot Mij gekomen is, of niet; Ik wil het weten. Toen wendden die mannen zich vandaar en gingen naar Sodom, maar Abraham bleef nog staan voor de Here. En Abraham trad nader en zei: Zult Gij dan de rechtvaardigen met de goddeloze verdelgen?

Niet allemaal zoals je ziet, er waren ook rechtvaardigen bij. Maar de zonde aldaar was zeer zwaar. G'd deed het niet zomaar zoals te lezen is in de tekst. Hij wilde zien of de mensen tot inkeer waren gekomen en dat is niet zo.

Abraham spreekt G'd namens hen aan, de sterkste termen gebruikend om van G'd te eisen dat hij deze steden spaart voor de paar rechtvaardigen die ze misschien bevatten. "Gij behoort niet zo iets te doen!" zo daagt hij G'd uit. "Zal de rechter van het universum niet juist handelen?"
pi_128092444
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:41 schreef Skillsy het volgende:

[..]

כ וַיֹּאמֶר יְהוָה זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי-רָבָּה וְחַטָּאתָם כִּי כָבְדָה מְאֹד. כא אֵרְדָה-נָּא וְאֶרְאֶה הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי עָשׂוּ כָּלָה וְאִם-לֹא אֵדָעָה. כב וַיִּפְנוּ מִשָּׁם הָאֲנָשִׁים וַיֵּלְכוּ סְדֹמָה וְאַבְרָהָם עוֹדֶנּוּ עֹמֵד לִפְנֵי יְהוָה. כג וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם-רָשָׁע.

Daarop zei de Here: Het geroep over Sodom en Gomorra is voorwaar groot, en haar zonde is voorwaar zeer zwaar. Ik wil nederdalen om te zien, of zij inderdaad gedaan hebben naar het geroep, dat tot Mij gekomen is, of niet; Ik wil het weten. Toen wendden die mannen zich vandaar en gingen naar Sodom, maar Abraham bleef nog staan voor de Here. En Abraham trad nader en zei: Zult Gij dan de rechtvaardigen met de goddeloze verdelgen?

Niet allemaal zoals je ziet, er waren ook rechtvaardigen bij. Maar de zonde aldaar was zeer zwaar. G'd deed het niet zomaar zoals te lezen is in de tekst. Hij wilde zien of de mensen tot inkeer waren gekomen en dat is niet zo.

Abraham spreekt G'd namens hen aan, de sterkste termen gebruikend om van G'd te eisen dat hij deze steden spaart voor de paar rechtvaardigen die ze misschien bevatten. "Gij behoort niet zo iets te doen!" zo daagt hij G'd uit. "Zal de rechter van het universum niet juist handelen?"
Ik moet zeggen dat ik het betoog van Hitler over de joden dan nog overtuigender vond.
pi_128092461
Nu snap ik niet waarom je een vergelijking maakt met de sjoa en Sodom en Gomorra

Maar ken je die boek The Exoduse case? Molurus , jij??
  vrijdag 21 juni 2013 @ 19:45:15 #12
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128092511
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:40 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je gebruikt vaak de 'semantische zet' te pas en te onpas.
Dat doe je zelf voornamelijk.

quote:

Eerder zei je dat God geen verklarende eigenschappen heeft.
Klopt. Er zijn tot op heden geen zaken die door goden worden verklaard. Sterker nog, er is nog nooit een god waargenomen. Je kunt hooguit spreken - in potentie - over eventuele verklarende eigenschappen van de bijbelse god. Dat die god nooit is waargenomen en als zodanig op voorhand niets verklaart is alles behalve irrelevant.

quote:

Ik zou juist zeggen dat God wél verklarende eigenschappen heeft in het licht van de wonderen in Jezus' leven.
'Wonder' is een nogal problematisch begrip, los van de vraag of de gebeurtenissen in het leven van de historische Jezus als zodanig kunnen worden gekwalificeerd.

quote:

Met het bestaan van God zijn de wonderen verklaarbaar en dat laat zien dat God juist wel verklarende eigenschappen bezit.
Ehh, nee. Dat is gewoon iets dat je niet begrijpt toeschrijven aan een geheel fictieve entiteit. Daarmee heb je geen god waargenomen, laat staan gedemonstreerd hoe die entiteit de verschijnselen die jij als 'wonderen' bestempelt verklaart.
pi_128092516
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:44 schreef Skillsy het volgende:
Nu snap ik niet waarom je een vergelijking maakt met de sjoa en Sodom en Gomorra

Het afslachten van een grote groep mensen op basis van een vage claim.

Nee, ken ik niet.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 19:46:14 #14
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128092555
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:44 schreef Skillsy het volgende:

Nope, die ken ik niet.
pi_128092559
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, ken ik niet.
Wat is volgens jouw een goede reden om gedood te worden?
pi_128092574
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:46 schreef man1986 het volgende:

[..]

Jij bent nog steeds aan de beurt.
pi_128092616
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hehe zeg het dan gewoon rechtstreeks

quote:
Nee, ken ik niet.
Het is wel offtopic en zal niet in deze topic mogen maar omdat je het over Sodom en Gomorra had.
In zijn boek (en volgens archeoloog E.Wyatt) blijkt dat Sodom en Gomorra inderdaad met hemels vuur vernietigd zouden zijn (genesis 19 : 24). In de omgeving van de vermeende steden liggen enorme zwavelballen, wat nergens anders ter wereld voorkomt.
pi_128092687
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:46 schreef man1986 het volgende:

[..]

Kleine geheugensteun: vind jij het goed om homo's te doden omdat ze homoseksuele seks hebben gehad?

En ja, als jij een duidelijk antwoord geeft, dan geef ik ook een duidelijk antwoord.
pi_128092711
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:45 schreef Molurus het volgende:
[..]

Klopt. Er zijn tot op heden geen zaken die door goden worden verklaard. Sterker nog, er is nog nooit een god waargenomen. Je kunt hooguit spreken - in potentie - over eventuele verklarende eigenschappen van de bijbelse god. Dat die god nooit is waargenomen en als zodanig op voorhand niets verklaart is alles behalve irrelevant.
Getallen zijn ook nooit waargenomen.

quote:
[..]

'Wonder' is een nogal problematisch begrip, los van de vraag of de gebeurtenissen in het leven van de historische Jezus als zodanig kunnen worden gekwalificeerd.
Elke begrip is in potentie een problematisch begrip, dus je kritiek gaat niet op.

quote:
[..]

Ehh, nee. Dat is gewoon iets dat je niet begrijpt toeschrijven aan een geheel fictieve entiteit. Daarmee heb je geen god waargenomen, laat staan gedemonstreerd hoe die entiteit de verschijnselen die jij als 'wonderen' bestempelt verklaart.
Je twijfelt dus.
pi_128092827
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Jij bent nog steeds aan de beurt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Kleine geheugensteun: vind jij het goed om homo's te doden omdat ze homoseksuele seks hebben gehad?

En ja, als jij een duidelijk antwoord geeft, dan geef ik ook een duidelijk antwoord.
Ik heb je vraag uitvoerig behandeld in de vorige topic, maar om deze nogmaals te beantwoorden:
Wie het spel maakt, maakt ook de regels.
pi_128092850
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Ik heb je vraag uitvoerig behandeld in de vorige topic, maar om deze nogmaals te beantwoorden:
Wie het spel maakt, maakt ook de regels.
En nu nog even ja of nee.
pi_128092904
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:52 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En nu nog even ja of nee.
Nogmaals, wie niet leeft kan ook niet sterven.
pi_128092949
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:53 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nogmaals, wie niet leeft kan ook niet sterven.
Waarom schaam je je voor de Bijbel?
pi_128092966
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Waarom schaam je je voor de Bijbel?
Waarom begrijp je niet de Bijbel?
pi_128093011
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:55 schreef man1986 het volgende:

[..]

Waarom begrijp je niet de Bijbel?
Ik vraag naar wat jij vindt en je verschuilt je achter vaag gedraai. Dat kan er alleen maar op wijzen dat je je schaamt voor wat er staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')