Ik wilde rust aan mn kop, maar kon dat in mn eentje eerst ook niet vinden. Nu ik die rust heb, komt het 10 x zo hard binnenquote:Op zondag 11 augustus 2013 14:56 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Je zal destijds je redenen gehad hebben maar zoals je het nu zegt komt het ook een beetje ondoordacht over, sorry..
Maar je kan haar niet meer terug krijgen ook?
Maar je weet ook niet wat zij wil? Of heeft ze al een ander? Zo niet, zou ik haar gewoon bellen. Maar ik ben wat dat betreft echt een dromer. 2 weken terug hoopte ik elke minuut dat mijn ex zich bedacht, zo ineens voor me zou staan en me zoenen alsof ze me jaren niet had gezien. Zeg maar wat je in een film ziet. Ja, zo ben ikquote:Op maandag 12 augustus 2013 21:53 schreef Tenker het volgende:
[..]
Ik wilde rust aan mn kop, maar kon dat in mn eentje eerst ook niet vinden. Nu ik die rust heb, komt het 10 x zo hard binnenOndoordacht, eens. En geen idee hoe ik dat moet aanpakken.
Niet alleen jij bent een dromer hoor Scrummie.quote:Op maandag 12 augustus 2013 22:06 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Maar je weet ook niet wat zij wil? Of heeft ze al een ander? Zo niet, zou ik haar gewoon bellen. Maar ik ben wat dat betreft echt een dromer. 2 weken terug hoopte ik elke minuut dat mijn ex zich bedacht, zo ineens voor me zou staan en me zoenen alsof ze me jaren niet had gezien. Zeg maar wat je in een film ziet. Ja, zo ben ik. Anyway, als je echt zeker weet dat je wel verder wilt, moet je het haar gewoon zeggen.
Situatie die o zo herkenbaar is. Je mag blij zijn dat het jouw appartement is en niet gezamelijk zoals bij mij. Jij bent al goed op weg om het gezeik en verdriet achter je te laten en in te zien hoe de situatie echt is. En dat verdient op zijn minst een applaus!quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 15:05 schreef Markelientje het volgende:
Verstandelijk zou ik er overheen moeten zijn (zij ging vreemd + al maanden niks meer voor me voelen, maar bij me blijven voor het gemak en de verhuizing naar Oslo. Dit moest ik uit haar fb lezen...). Verstand zegt dat ik nog een keer goed met haar moet praten voor een goede afronding en dan is het ieder zijns wegen. Eventueel kunnen we dan in de toekomst nog een keer fatsoenlijk contact hebben.
Gevoelsmatig voelt het meer dat ik met list en bedrog de laatste maanden heb geleefd met haar.... En toch.. het was allemaal niet noodzakelijk geweest als zij veel eerder met mij open kaart had gespeeld.
Dit leerde mij dat zij mijn tranen en verdriet niet waard is en dat ik mij richt op mijn toekomst.
Beginnend met het vervangen van de sloten van het appartement. Dan moet zij met mij overleggen wanneer ze haar spullen ophaalt in plaats van dat ik maar moet wachten op haar beslissing en nerges op reageert (heeft nog een sleutel... ) Ik wil haar niet alleen in het appartement hebben. Dus nieuw slot en ik ben vrij
Nu nog werk regelen en donderdag ga ik mijn vrijheid met een brugspring vieren in Rjukan
Misschien dat de gevoelens richting haar met de tijd slijten, maar op het moment zit het hartje in de weg.. Geef het liever de tijd dan dat ik te snel er overheen stap.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 11:54 schreef Scrummie het volgende:
Dat zou ik dus niet trekken, vind het ook niet fair van haar eigenlijk. Of gewoon samen door gaan, of zeggen dat het het einde is. Nu is het half half en kan je niet door met je leven ondanks dat ze zegt dat je dat wel moet doen.
Als ik het zo lees moet je echt voor jezelf gaan kiezen nu. Je wordt gewoon een beetje aan het lijntje gehouden. Jij moet nu echt gewoon over haar heen gaan stappen, en natuurlijk zegt je gevoel iets anders, dat kan ik maar al te goed. Hier eindigde zo'n zelfde iets in alleen maar leugens van haar kant om er zo goed vanaf te komen en ik zit nu met de gebakken peren.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 12:02 schreef Markelientje het volgende:
[..]
Misschien dat de gevoelens richting haar met de tijd slijten, maar op het moment zit het hartje in de weg.. Geef het liever de tijd dan dat ik te snel er overheen stap.
En ach, met goede vrienden hier is het wel mogelijk de tijd door te komen
En we gaan weer eens updaten...quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 15:58 schreef aeque het volgende:
[..]
Alles wat je vertelt heb ik ook. Maar gewoon negeren als zij zo begint. Ik ben er eigenlijk ook niet aan toe om het los te laten en wil haar ook nog terug, maar de keiharde waarheid is dat dit niet gaat gebeuren. Misschien is dit in mijn situatie iets duidelijker omdat mijn ex al een ander heeft, en daar vanaf de dag dat ik uit huis ben gegaan, mee is gaan samenwonen.
Maar het moet van twee kanten komen, besef je dat goed. En als zij niet wilt dan is dat zo. Het is kut en lastig, maar je kan het alleen maar laten gaan. Probeer verder te gaan met jouw leven, niet het leven met haar.
Het enige wat ik je nogmaals kan adviseren is om voor jezelf te kiezen.quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:06 schreef Sportura het volgende:
[..]
Even je verhaal weggehaald anders wordt het zo'n lange quote.
quote:Op maandag 19 augustus 2013 13:00 schreef aeque het volgende:
[..]
Het enige wat ik je nogmaals kan adviseren is om voor jezelf te kiezen.
Ik kan me erg goed in je vinden, zelf ook een aantal keer ruzie gehad waarbij er dingen zijn gezegd die ik niet meende. Maar houdt voor jezelf in gedachte dat je daar boven kunt staan, ongeacht wat ze flikt. Het is heel lastig, dat merk ik zelf vaak genoeg.
En probeer niet teveel het comfort van haar op te zoeken. Dat maakt het voor jou alleen nog maar ingewikkelder en harder als het besef er komt. Net zo als je laatste zien. Tijd doet zijn werk vanzelf wel maar ga niet onnodig hoop geven aan jezelf. Je bent haar gewoon kwijt punt. Niks meer en niks minder. Wat denk je echt dat je 'gewoon' vrienden met haar kan zijn? Je zult dan altijd geconfronteerd worden met het feit dat ze niet meer bij jou is. En mocht ze ooit nog draaien en het toch willen, is dat altijd een meevaller.
Omdat gevoel nou eenmaal iets vreemds is.quote:Op maandag 19 augustus 2013 12:53 schreef Sebijzer het volgende:
ik snap gewoon niet waarom ik aan iemand blijf denken met wie de relatie al meer dan 3 jaar uit is, aan iemand die nu al een veel langere relatie heeft met diegene dan met mij.
Met mijn ex indertijd t contact verbroken, voor een maand zodat ik eroverheen kon komen. Ik had het er veel moeilijker mee dan zij.. ze wilde contact houden maar ik trok dat niet meteen. Een maand en een week later bleek dat ze 3 weken nadat we voor t laatst contact hadden gehad al iemand anders had ontmoet. En daar dus al 2 weken mee aan het daten was. Waren ook anderhalf jaar samen. Klote inderdaad. Maar in the grand scheme of things stelde dat verder vrij weinig voor. Blij dat ik haar niet meer in m'n leven heb.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 03:22 schreef JustDreamy het volgende:
Even mijn hart luchten! Ex stuurde me vandaag opeens een app met o.a. hoe het met mijn liefdesleven was. Nou heb ik daar niks boeiends over te melden, want behalve wat drankjes gedaan ben ik er eigenlijk nog niet echt mee bezig. Maar het leek echt alsof hij het deed, zodat ik ook naar zijn liefdesleven zou vragen. Dat deed ik ook en ja hoor, hij blijkt een nieuwe vriendin te hebben.
Ben er nu dan ook achter gekomen dat dit al sinds 25 mei aan is tussen die twee. Het ging tijdens koninginnendag uit met ons! Dat is zó kort op elkaar.. wtf?! Voelt nu heel erg alsof die anderhalf jaar niks hebben betekend. Ik voel me echt waardeloos nu.
Niet doen, je verdient beter dan zo'n stiekem wijf.quote:Op woensdag 17 juli 2013 02:05 schreef Paralyzer het volgende:
Ze is net 2 uur helemaal hierheen gereden om haar ware reden te vertellen. Ze is vreemdgegaan vorig jaar zomer. 2 maal met dezelfde jongen is ze naar bed gegaan en ze heeft het een jaar lang verzwegen. Ze heeft het mij net persoonlijk verteld en is net naar huis gereden...
Ik weet niet wat ik moet doen, ze wilt nog graag verder met mij maar nu weet ik niet meer of ik wel met haar wil verdergaan. Wat is jullie advies?
Wat heb je precies gedaan dan?quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 22:47 schreef Markelientje het volgende:
Zo, de kogel door de kerk... Even helemaal geen contact meer met haar.
Op moment dat ze toegaf dat ze vreemdgegaan was, iets doms gedaan (kan het niet goedpraten...totale shock ervaring erbij..)
Gevolg: morgen even gesprek politie.. Jippie, zo eerlijk van haar om daar niks over te zeggen..
Over het evt. contact enz, plotseling is ze bang voor me. Ze luistert de hele tijd naar die andere gozer, haar zuster in Polen en een paar vrienden hier. Komt met allerlei excuses aanzetten om mij maar zwart te maken en in een negatief daglicht te stellen.
Gaf haar aan dat hier nog een brief ligt voor haar en zij wil nog wat spullen hebben. Of ik dan morgen even wilde opdraven om 14.45, zodat zij voordat ze naar school gaat, alles had. (ja school op 28 jarige leeftijd. Ik weiger iemand die een 1 jarige opleiding doet, als student te zien...)
Netjes aangegeven dat ik op 09.00 op politiebureau moet zijn voor gesprek, mocht ik 08.30 van haar opdraven. Dacht ik dus even niet... Ik houd er mee op. Wil ze die spullen hebben, komt ze die maar halen. Brief mocht ik dan wel bij de post weer inleveren, maar de rest van de spullen??
Ze begon ook over het deposito toen ze het gros van haar spullen ophaalde.. Zij gaf aan te hebben betaald toen we hier toch heen verhuisden. Op het moment dat wij hier net zaten en zij me vroeg iets voor haar op laptop te doen, dat zij al druk bezig was met andere woonruimte te zoeken. Gevalletje mail niet afsluiten en met open mail mij op die laptop laten werken.. Sorry, ik lees dan wel de koppen
Bleek dat ze hier, na terugkomst uit Polen op 8 augustus, het liefst een eigen plek zou hebben + het verzwijgen van het vreemdgaan, fuck it.. Dat is een zorg voor later. Haar financiële problemen zijn de mijne niet en laat ik dat ook niet worden!
Dus al met al ben ik door haar de afgelopen maanden bedrogen, voorgelogen en aan het lijntje gehouden zodat ze maar naar Oslo kon komen om hier te gaan leren aan Niss, een kunstschool waar ze special effects gaat volgen in een eenjarige opleiding... Alles moet nu wijken voor haar "droom" als artiest, 2 jaar samen weggegooid door haar. Iedereen die ik sprak zegt nu dat ze haar niet meer herkennen, zo veel verandering in haar persoonlijkheid, radicaal dingen weggooien die voorheen een sentimentele waarde hadden enz. Het is alsof ze weer een puber is geworden, waarbij alles om haar draait en de rest zich maar moet schikken (leuk om op je 28ste je weer te gedragen als een 15 jarige..)
Ik ben er klaar mee, besluit genomen, gevoel gaat mee en ik leef mijn leven verder. Donderdag nieuw werk en concrete plannen gemaakt voor de toekomst. Vrijheid, blijheid zeg ik dan maar.
Kan het niet anders omschrijven dat op het moment dat ze toegaf 2x met die kerel te hebben geslapen (in periode dat we zouden verhuizen en daarvoor al massages/zoenen bezig geweest) maakte mijn rechterarm een onverwachte, onbewuste beweging en raakte haar met open hand net op de onderzijde van haar kaak....quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 23:15 schreef JedimindhaX het volgende:
[..]
Wat heb je precies gedaan dan?
edit: was ze btw 1 of 2 x vreemdgegaan?
Kan niet zeggen dat ik het je erg kwalijk kan nemen. Met open hand valt nog erg mee. Ik had bij mijn ex toen ik achter allerlei shit kwam iig dezelfde neiging. Nooit gedaan gelukkig uiteindelijk, maar ik had t er wel echt moeilijk mee soms, moest haar dan soms ook vertellen van blijf uit mn buurt ik ben bang dat ik je iets doe. Dichtste bij was een glas water in haar gezicht gooien, aan t einde vd relatie deed ze zo onmenselijk kil ik werd er niet goed van niks drong meer door toen had ik echt heel sterk de neiging om haar te slaan en gelukkig stond er een glas water wat ik toen in haar gezicht gooide, kon ik mn woede daarin kwijt.. toen ik achter alle shit kwam heb ik een spiegel gemold, een paar bierflesjes tegen de muur kapot gegooid waardoor ik ook nog een lamp molde, en als klapper op de vuurpijl een tv vh balkon gegooid.quote:
Om maar weer eens een update te doen... Ik had gisteren ineens m'n ex voor de deur staan...quote:Op maandag 19 augustus 2013 13:00 schreef aeque het volgende:
[..]
Het enige wat ik je nogmaals kan adviseren is om voor jezelf te kiezen.
Ik kan me erg goed in je vinden, zelf ook een aantal keer ruzie gehad waarbij er dingen zijn gezegd die ik niet meende. Maar houdt voor jezelf in gedachte dat je daar boven kunt staan, ongeacht wat ze flikt. Het is heel lastig, dat merk ik zelf vaak genoeg.
En probeer niet teveel het comfort van haar op te zoeken. Dat maakt het voor jou alleen nog maar ingewikkelder en harder als het besef er komt. Net zo als je laatste zien. Tijd doet zijn werk vanzelf wel maar ga niet onnodig hoop geven aan jezelf. Je bent haar gewoon kwijt punt. Niks meer en niks minder. Wat denk je echt dat je 'gewoon' vrienden met haar kan zijn? Je zult dan altijd geconfronteerd worden met het feit dat ze niet meer bij jou is. En mocht ze ooit nog draaien en het toch willen, is dat altijd een meevaller.
Heel even geknipt in je post.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 22:47 schreef Markelientje het volgende:
Zo, de kogel door de kerk... Even helemaal geen contact meer met haar.
Op moment dat ze toegaf dat ze vreemdgegaan was, iets doms gedaan (kan het niet goedpraten...totale shock ervaring erbij..)
Gevolg: morgen even gesprek politie.. Jippie, zo eerlijk van haar om daar niks over te zeggen..
Over het evt. contact enz, plotseling is ze bang voor me. Ze luistert de hele tijd naar die andere gozer, haar zuster in Polen en een paar vrienden hier. Komt met allerlei excuses aanzetten om mij maar zwart te maken en in een negatief daglicht te stellen.
Dus al met al ben ik door haar de afgelopen maanden bedrogen, voorgelogen en aan het lijntje gehouden. Iedereen die ik sprak zegt nu dat ze haar niet meer herkennen, zo veel verandering in haar persoonlijkheid, radicaal dingen weggooien die voorheen een sentimentele waarde hadden enz. Het is alsof ze weer een puber is geworden, waarbij alles om haar draait en de rest zich maar moet schikken (leuk om op je 28ste je weer te gedragen als een 15 jarige..)
Ik ben er klaar mee, besluit genomen, gevoel gaat mee en ik leef mijn leven verder. Donderdag nieuw werk en concrete plannen gemaakt voor de toekomst. Vrijheid, blijheid zeg ik dan maar.
Ook even bij jou stukje gekniptquote:Op woensdag 21 augustus 2013 12:20 schreef Sportura het volgende:
[..]
Om maar weer eens een update te doen... Ik had gisteren ineens m'n ex voor de deur staan...
Verder vroeg ik waarom ze die rare zin uitsprak dat ze wel boos was maar niet meer wist waarom, haar antwoord daarop was dat er zoveel gebeurt was de afgelopen maanden dat ze heel boos was maar door alles wat er gebeurt was niet eens meer wist waarom. Dit vind ik zo raar, ik weet dondersgoed waarom ik boos of teleurgesteld ben in haar, dat weet je toch gewoon als je boos bent !
Verder zei ze dat ze zeker wist dat ze de juiste beslissing had genomen maar juist bovenstaande zaken zijn voor mij zo onverklaarbaar dat ik juist het gevoel heb dat ze er dus niet zeker van is !
Zelfs op de vraag of ze nog van me houd kreeg ik als antwoord, ja, tuurlijk hou ik nog van je... Maar ze was er toch overheen?
Alles verward me af en toe zo erg dat ik eigenlijk niet meer weet van hoe en wat.
Ik weet wel dat ik haar helemaal met rust laat en voor mezelf kies maar loslaten lukt me door bovenstaande gewoon niet... Ik kan het niet uit m'n hoofd zetten, dit is echter niet te verwarren met hoop dat ze terug komt. Maar ik heb het gevoel dat ze bang is om me weer toe te laten in haar leven omdat ze bang is weer vberliefd te worden of gekwetst te raken... Echter als ik dit vraag is dat niet zo (tuurlijk, welk antwoord had je anders verwacht)
Of lul ik nu gewoon dom uit m'n nek en zie ik dingen die er niet zijn?
Echt goed te praten is het niet, maar ze moet niet zo janken want ze heeft hem dubbel en dwars verdiend. Daarnaast heb je haar geen blijvend letsel toegebracht ofzo, aanstellerij van haar. Man up. Ik zou geen eens spijt betuigen denk ik, het is nou eenmaal gebeurd.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 08:04 schreef Markelientje het volgende:
[..]
Kan het niet anders omschrijven dat op het moment dat ze toegaf 2x met die kerel te hebben geslapen (in periode dat we zouden verhuizen en daarvoor al massages/zoenen bezig geweest) maakte mijn rechterarm een onverwachte, onbewuste beweging en raakte haar met open hand net op de onderzijde van haar kaak....
Zo, een lang gesprek gehad met de politie in Oslo. Duidelijk mijn kant van het verhaal gedaan, dat haar gedrag aanleiding gaf tot verdenking van mijn kant en dat ik op een gegeven moment haar facebook heb ingelogd en erachter kwam dat ze mij bedroog en dat het eigenlijk allemaal een theater was van haar kant.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 13:04 schreef aeque het volgende:
[..]
Heel even geknipt in je post.
De woede is heel begrijpelijk, en als het op een verkeerd moment opkomt dan gaat het mis. Probeer er ook niet voor weg te lopen. Gebeurd is gebeurd en het enige wat je kan doen is laten blijken dat je het echt niet zo bedoelde.
Het zwartmaken is herkenbaar, is bij mij niet anders. Hetzelfde geldt voor het liegen, bedriegen en aan het lijntje houden. Ik was mijn ex haar levensader, nu heeft ze een ander gevonden en dan is het meteen klaar voor haar en gedraagt zich eveneens alsof ze weer 16/17 is. Mijn ex had dan de opmerking "Ja ik ben weer spontaan geworden". Grootste leugen ooit, want als er iemand nooit iets wou doen in mijn relatie was het mijn ex wel.
En inderdaad gewoon verder gaan met je leven. Handel dit gewoon zo zakelijk mogelijk af zowel bij de positieve als negatieve dingen. Niet druk om maken, gewoon afhandelen en verder gaan. Haar problemen zijn de jouwe niet meer en maak ze ook niet de jouwe.
iemand nog tips? ik hou me over et algemeen goed besig maar ik mis hem nog steeds en dat wil ik niet. ik mis die relatie en ik wil ook weer gelukig zijn. zou zo makkelijker zijn als hij ook gewoon van mij hield nog steeds. wij hadden ware liefde. en twee ware liefdes kan niet dus dat heeft hij nu niet waarschijnlijk. maar ik wil wel verder. net als hij. iemand tips?quote:Op maandag 19 augustus 2013 12:53 schreef Sebijzer het volgende:
had hier onlangs een eigen topic aangemaakt maar daar kreeg ik niet de tips die ik nodig had omdat ik erg fout bezig ben geweest in die relatie en zelfs daarna dus heb dit hele topic even doorgelezen en er wel wat uit kunnen halen. in mijn situatie draait het om een relatie die ongeveer een jaar heeft geduurd. begin 2010 zelf verbroken gezien ik toen al lange tijd niks meer voelde voor hem en de aantrekkelijkheid er nooit echt is geweest. toen hij iemand anders kreeg liet hij nog steeds doorschemeren, al had ik dat verkeerd begrepen blikbaar, dat hij nog steeds van mij hield en dat ik keimooi was, en langzaamaan begon ik hem te missen en te balen dat hij nu gelukig was met iemand anders. heb hem toen anoniem allerlei berichtjes gestuurd, ook naar ze huidige vriend dat hij lelijk was enzo en ook dat me ex was vreemdgaan in die relatie, en dat hij dat nooit bij mij zou hebben gedaan omdat wij ware liefde hadden, in een poging ze uit elkaar te krijgen en te bewijzen dat alleen wij bij elkaar horen en dat hij met mij gelukiger is. uiteindelijk maar gezegd wie ik was gezien ze daar achter kwamen. heb ze beloofd niks meer te laten horen. daarom maar topic gemaakt hier op het forum omdat hij dat niet zou lezen, dacht ik, maar blijkbaar zit hij ook dit forum, gezien ik wel verder wil met me leven.
ik snap gewoon niet waarom ik aan iemand blijf denken met wie de relatie al meer dan 3 jaar uit is, aan iemand die nu al een veel langere relatie heeft met diegene dan met mij. ik ga wel uit, ook met veel knapere jongens, en probeer erover heen te komen maar dat gaat niet heel goed. gelukig heeft hij me verwijderd overal zodat ik niet in verleiding kom ze in de gaten te houden. dat maakt het al makkelijker. ik hoop dat hij dit topic niet leest, want ik heb echt gewoon tips nodig. ik weet dat ik enorm fout bezig ben geweest, dat ga ik niet ontkennen, maar ik wil wel verder. hij is blijkbar gelukiger dus ik wil dat ook worden. ik heb het immers uitgemaakt. als ik dat niet had gedaan waren we gewoon nog samen geweest want hij zei altijd dat hij alleen van mij zou kunnen houden. en daarom geloofde ik ook lange tijd niet dat hij nog meer van ze huidig vriend kan houden. hij mailde mij zelfs dat hij spijt heeft van de relatie. relatie was niet perfect maar dat zou het wel kunnen zijn. maar dat gaat nooit meer gebeuren. iemand met tips? hem opnieuw contakteren is geen optie.
Werk aan jezelf!! Je maakt ook geen 'ware liefde' uit en je kunt gewoon niet zonder iemand. Je voelt je schuldig en dom dat je hem hebt laten gaan en nu moet je (helaas, eigen schuld dikke bult) op de blaren zitten. Het is niet leuk om te horen maar je hebt het echt zelf gedaan.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 20:51 schreef Sebijzer het volgende:
[..]
iemand nog tips? ik hou me over et algemeen goed besig maar ik mis hem nog steeds en dat wil ik niet. ik mis die relatie en ik wil ook weer gelukig zijn. zou zo makkelijker zijn als hij ook gewoon van mij hield nog steeds. wij hadden ware liefde. en twee ware liefdes kan niet dus dat heeft hij nu niet waarschijnlijk. maar ik wil wel verder. net als hij. iemand tips?
Zou het laten zitten, boete betalen, en nooit meer naar dat wicht omkijken. Al keur ik wel het slaan af, terwijl ik het ook wel begrijp. Nooit in zo'n situatie gestaan maar denk dat als ik echt boos word, en dat zou ik worden, ook niet helemaal meer weet wat goed of fout is.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 18:19 schreef Markelientje het volgende:
Geweldig.... Dankzij haar handelen een shock krijgen, haar raken met een open hand en dan krijg ik een boete van 8000kr als schikkingsvoorstel of 16 dagen op kosten van de Noorse staat overnachten..
Kan er boos om worden en eventueel wat schade voor haar aanrichten of ik laat het maar zitten en betaal de boete.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |