Hier in FTR hebben we al jaren een aantal ongeschreven regels over wat bij tv series wel en niet gezien wordt als een spoiler. Maar omdat deze ongeschreven zijn gaat het al jaren door onduidelijkheid of onwetendheid hier en daar mis.
Daarom leek het me handig om hierover een paragraafje toe te voegen aan de FAQ. Ik heb vast een eerste opzetje gemaakt over hoe deze regels er volgens mij uit zien. Aanpassingen of aanvullingen zijn uiteraard welkom.
Wat wordt bij tv series gezien als een spoiler?Bij tv series houden we de regel aan dat tot een aflevering oficieel uitgezonden is, alle informatie over die aflevering een spoiler is. Informatie uit previews, ook al zitten die aan het eind van een aflevering, uitgelekte afleveringen, beschrijvingen of nieuws over komende afleveringen horen dus netjes in een spoiler geplaatst te worden.
Voor buitenlandse series houden we de uitzenddata van het desbetreffende land aan. Volg je een serie op een Nederlands kanaal, zoek dan naar een [NL] topic, of maak er zelf eentje aan.
Sommige online streamingdiensten, zoals Netflix, brengen hun series per seizoen in één keer uit. Aangezien iedereen deze op zijn eigen tempo kijkt kan informatie over de afleveringen het beste in een spoiler-tag met aflevering nummer geplaatst worden.
Dit kan als volgt
| 1 | [spoiler=Aflevering 3]Wat er nu toch is gebeurt :o[/spoiler] |
Dit wordt dan
SPOILER: Aflevering 3
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op deze manier kan iedereen zelf kiezen het risico op spoilers te lopen bij het openen van een topic. Plaats daarom ook geen spoilers in de topic titels. Die worden namelijk door iedere bezoeker gelezen.
Whether or not you can become great at something, you can always become better.
And one day you'll wake up and find out how good you actually became, having transcended whatever limits you might have thought you couldn't pass.
Neil Degrasse Tyson