abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 juni 2013 @ 23:41:06 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_127812900
Ik zie met enige regelmaat dit soort topics langskomen
JNG / Koken als student
Kids die de wereld ingegooid worden die niet kunnen koken.
Wat is er nu belangrijker dan dat je je kinderen leert hoe ze zich gezond en budgetair verantwoord voeden?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_127812933
Denk je dat dit het enige is wat ouders hun kinderen niet leren? Wat leren ze tegenwoordig nog wél? In positieve zin.
  vrijdag 14 juni 2013 @ 23:42:30 #3
97111 ukga
Siewosie baas
pi_127812956
Je mag tegenwoordig al blij zijn als ze enigzins hun kind opvoeden...
  vrijdag 14 juni 2013 @ 23:44:12 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127813017
Het hoort bij de opvoeding. Ik doe dat wel. Nu is het helpen, als ze 12 zijn moeten ze het helemaal zelf kunnen.
The End Times are wild
pi_127813093
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:44 schreef LXIV het volgende:
Het hoort bij de opvoeding. Ik doe dat wel. Nu is het helpen, als ze 12 zijn moeten ze het helemaal zelf kunnen.
12? Is dat niet een beetje jong?
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
  † In Memoriam † vrijdag 14 juni 2013 @ 23:45:54 #6
231686 budvar
budvar
pi_127813108
Ik heb het ook niet geleerd van mijn ouders, al had dat wel gekund als ik er om had gevraagd. Maar ik moest wel vanwege mijn werk, gelukkig vind ik het wel leuk.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
  vrijdag 14 juni 2013 @ 23:46:23 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127813140
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:45 schreef Nelvalhil het volgende:

[..]

Nee toch? Ik zal ze dan geen frietpan geven. Maar gewoon koken kan dan toch wel? Als ze drie zijn mogen ze al boontjes snijden en zo. Alleen vind ik het nu nog te gevaarlijk met heet water en vet.
The End Times are wild
pi_127813178
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:45 schreef Nelvalhil het volgende:

[..]

Vind ik ook een beetje jong ja, laat ze nog zo lang mogelijk kind blijven.
Op die leeftijd is het nog je eigen kamer opruimen..
  vrijdag 14 juni 2013 @ 23:46:57 #9
45206 Pietverdriet
pi_127813180
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:41 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Denk je dat dit het enige is wat ouders hun kinderen niet leren? Wat leren ze tegenwoordig nog wél? In positieve zin.
Ik werk veel met mensen tussen de 20 en de 30 en de meeste zijn keurige jonge mensen.
pi_127813245
Geen idee, Piet! Onvoorstelbaar als ze idd nog geen ei kunnen bakken. Mijn moeder heeft me altijd betrokken bij het koken en toen ik naar de middelbare school ging moest ik elke vrijdag koken. Lekker zelf bepalen wat we gingen eten en dan heerlijk de keuken in O+

edit: vanaf de brugklas dus al en dan ben je toch ongeveer 12?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_127813318
Ik heb niet echt koken van mijn moeder geleerd, hoefde zelf ook nooit te koken eigenlijk. Bakken had ik altijd wel erg veel interesse in maar dat deed ik vrijwel altijd zelf. Heb me eigenlijk alles zelf aangeleerd en nu kookt (goddank want ik heb geen tijd) vriendlief. Ik kan het wel maar wil het vaak niet, brood is wat mij betreft ook prima.

Maar laten we wel wezen, met een recept kan iedereen toch koken? Wie niet voor het culinaire (no offense Piet) gaat kan prima af met een recept en eventueel wat gegoogle wat geblancheerd en au bain marie betekend. Het zal heus niet altijd 3-sterren zijn maar ach, bij ons zijn de aardappeltjes ook vaak aangebrand en ik leef ook nog ;)
pi_127813358
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee toch? Ik zal ze dan geen frietpan geven. Maar gewoon koken kan dan toch wel? Als ze drie zijn mogen ze al boontjes snijden en zo. Alleen vind ik het nu nog te gevaarlijk met heet water en vet.
Ik denk zelf dat als ze 14/15 zijn ze wel wat moeten kunnen koken, iets van spaghetti spampot oid, wat niet echt moeilijk te bereiden is. Zelf vind ik 12 toch wel te jong ze zijn nog kinderen
-Harry Jekkers
pi_127813365
quote:
6s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:49 schreef kirsten. het volgende:
Ik heb niet echt koken van mijn moeder geleerd. Bakken had ik altijd wel erg veel interesse in maar dat deed ik vrijwel altijd zelf. Heb me eigelijk alles zelf aangeleerd en nu kookt (goddank want ik heb geen tijd) vriendlief.

Maar laten we wel wezen, met een recept kan iedereen toch koken? Wie niet voor het culinaire (no offense Piet) gaat kan prima af met een recept en eventueel wat gegoogle wat geblancheerd en au bain marie betekend. Het zal heus niet altijd 3-sterren zijn maar ach, bij ons zijn de aardappeltjes ook vaak aangebrand en ik leef ook nog ;)
Je leest hier vast niet vaak mee hè 8-) Het zal je nog verbazen hoe iemand een simpel recht-toe-recht-aan recept weet te verprutsen :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 14 juni 2013 @ 23:50:25 #14
45206 Pietverdriet
pi_127813382
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:48 schreef Isabeau het volgende:
Geen idee, Piet! Onvoorstelbaar als ze idd nog geen ei kunnen bakken. Mijn moeder heeft me altijd betrokken bij het koken en toen ik naar de middelbare school ging moest ik elke vrijdag koken. Lekker zelf bepalen wat we gingen eten en dan heerlijk de keuken in O+

edit: vanaf de brugklas dus al en dan ben je toch ongeveer 12?
Ik doe niet voor niets al dik 10 jaar mijn best op fok om mensen te helpen hoe ze beter kunnen koken
  vrijdag 14 juni 2013 @ 23:50:47 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127813398
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:49 schreef Nelvalhil het volgende:

[..]

Ik denk zelf dat als ze 14/15 zijn ze wel wat moeten kunnen koken, iets van spaghetti spampot oid, wat niet echt moeilijk te bereiden is. Zelf vind ik 12 toch wel te jong ze zijn nog kinderen
Ik zie wel hoe het gaat. Ze zijn best handig (meisjes). Als 12 te jong blijkt wacht ik nog even.
The End Times are wild
  vrijdag 14 juni 2013 @ 23:51:15 #16
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_127813420
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:50 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Je leest hier vast niet vaak mee hè 8-) Het zal je nog verbazen hoe iemand een simpel recht-toe-recht-aan recept weet te verprutsen :D
Een keer een verhaal gehoord van vlam in de pan bij soep maken...
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
pi_127813475
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:50 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Haha nee dat klopt! Maar ik lees wel altijd in Piet zijn hulp-topic mee :D

Moet wel eerlijk bekennen dat ik zelden aardappels kook en dat ik ook heus wel eens stoofpeertjes op het gasfornuis ben vergeten (pan weggegooid want die was niet meer te redden). Maar ik red mezelf prima, zonder van iemand echt koken te hebben geleerd.
  vrijdag 14 juni 2013 @ 23:52:56 #18
45206 Pietverdriet
pi_127813506
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik zie wel hoe het gaat. Ze zijn best handig (meisjes). Als 12 te jong blijkt wacht ik nog even.
Wat mijn observatie is dat veel mensen van mijn generatie maar al te vaak niet of nauwelijks konden koken, en ik ben al opa
pi_127813528
-

[ Bericht 99% gewijzigd door kirsten. op 14-06-2013 23:53:40 ]
pi_127813542
quote:
6s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:49 schreef kirsten. het volgende:
Ik heb niet echt koken van mijn moeder geleerd, hoefde zelf ook nooit te koken eigenlijk. Bakken had ik altijd wel erg veel interesse in maar dat deed ik vrijwel altijd zelf. Heb me eigenlijk alles zelf aangeleerd en nu kookt (goddank want ik heb geen tijd) vriendlief. Ik kan het wel maar wil het vaak niet, brood is wat mij betreft ook prima.

Ik heb veel recepten moeten verpesten en aan laten bakken voordat ik kon koken hoor. Het is niet zo simpel als hoe jij het zegt. Als je eenmaal (lekker) kan koken heb je niet eens een kookwekker meer nodig. Alles gaat op gevoel. En ik ben blij dat ik fouten heb moeten maken met koken, want mijn eten is heerlijk O-)
Ik zou ook niet 3 dagen lang eten kunnen bestellen, daar wordt ik energieloos en moe van.
pi_127813585
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Meisjes en handig? _O-

Maar ik denk dat dat wel het beste zou zijn ja. Verschilt ook per kind de één kan op 2 jarige leeftijd nog geen blok op het andere zetten en de andere spreekt al hele zinnen
-Harry Jekkers
pi_127813599
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:53 schreef DynastyL het volgende:

[..]

Ik heb veel recepten moeten verpesten en aan laten bakken voordat ik kon koken hoor. Het is niet zo simpel als hoe jij het zegt. Als je eenmaal (lekker) kan koken heb je niet eens een kookwekker meer nodig. Alles gaat op gevoel. En ik ben blij dat ik fouten heb moeten maken met koken, want mijn eten is heerlijk O-)
Ik zou ook niet 3 dagen lang eten kunnen bestellen, daar wordt ik energieloos en moe van.
Tuurlijk zit er een verschil tussen 'goed' koken en koken om in leven te blijven. Ik reken mezelf vooral tot het laatste. Ik kan lekker bakken en redelijk koken, maar (als ik ze dan eens maak) mijn aardappeltjes zijn meestal wel enigszins aangebrand en vlees idem dito. Maar ik ben ook niet bang om iets nieuws te proberen ook al faalt het hard. Ik zal nooit een 3-sterren kok worden en dat vind ik prima.

Mijn moeder was een echte fanatieke koker... Die stond op zondag ook met liefde de hele dag in de keuken om een maaltijd voor 10 man te maken (Mexicaans, chinees, etc altijd met een thema). Ik heb dat niet en meestal ook geen zin om heel lang in de keuken te staan, maar er is genoeg te vinden wat <30 minuten prima klaar te maken is.
pi_127813744
Wat trouwens wel heel leuk was, van alle neefjes en nichtjes die altijd bij ons over de vloer kwamen was er altijd eentje (van zeven) die erg veel interesse had in koken. Pannekoeken bakken, uitjes snijden, noem het maar op. Thuis mocht ze het nooit en bij ons altijd. Die zie ik later ook inderdaad nog wel een koksopleiding doen. Ik denk dat je gewoon moet stimuleren als het erin zit, en als het er niet inzit vooral niets forceren zodat ze er een hekel aan krijgen. Bij uit huis gaan een blueband kookboek meegeven en dat komt heus wel goed :)
pi_127813752
Ik heb een vriendin leren koken die ook niet kon koken toen ze het huis uit ging. Ze was toen 20. Ik herinner me nog dat ze echt niets kon! Simpele dingen wist ze gewoon niet. Er staat bijv nergens dat als je aardappels van te voren schilt, je ze in water moet bewaren.
pi_127813791
quote:
6s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:55 schreef kirsten. het volgende:

[..]

Tuurlijk zit er een verschil tussen 'goed' koken en koken om in leven te blijven. Ik reken mezelf vooral tot het laatste. Ik kan lekker bakken en redelijk koken, maar (als ik ze dan eens maak) mijn aardappeltjes zijn meestal wel enigszins aangebrand en vlees idem dito. Maar ik ben ook niet bang om iets nieuws te proberen ook al faalt het hard. Ik zal nooit een 3-sterren kok worden en dat vind ik prima.

Mijn moeder was een echte fanatieke koker... Die stond op zondag ook met liefde de hele dag in de keuken om een maaltijd voor 10 man te maken (Mexicaans, chinees, etc altijd met een thema). Ik heb dat niet en meestal ook geen zin om heel lang in de keuken te staan, maar er is genoeg te vinden wat <30 minuten prima klaar te maken is.
Ieder mens verschilt natuurlijk. Ik hou echt van eten, lekker maar ook gezond. Lekker hasjee maken of goed vlees heerlijk.
  vrijdag 14 juni 2013 @ 23:59:53 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127813825
Ik heb echt nooit een kookboek of een wekker of zoiets gebruikt. Altijd op gevoel en proeven. Niet altijd goed, zeker niet in het begin. Maar je krijgt zo wel meer gevoel.
Ik kijk gewoon wat er is en weet wat ik wanneer moet koken en bijeen moet brengen voor een goede smaak.
The End Times are wild
pi_127813936
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:59 schreef LXIV het volgende:
Ik heb echt nooit een kookboek of een wekker of zoiets gebruikt. Altijd op gevoel en proeven. Niet altijd goed, zeker niet in het begin. Maar je krijgt zo wel meer gevoel.
Ik kijk gewoon wat er is en weet wat ik wanneer moet koken en bijeen moet brengen voor een goede smaak.
Ja, en uiteindelijk gaat het allemaal wel goed. Ligt er natuurlijk ook aan of je het leuk vindt om te doen. Mijn kast staat vol met verschillende kruiden en sausen noem maar op. Maar soms heb ik ook weleens een dag dat ik er geen zin in heb hoor.
pi_127813938
quote:
6s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:55 schreef kirsten. het volgende:

Tuurlijk zit er een verschil tussen 'goed' koken en koken om in leven te blijven.
Mijn ex-schoonmoeder kon absoluut niet koken en die was toch ook rond de 50. Ik noemde het eten opwarmen, want ze kocht allemaal kant en klare zakjes bij de AH (of potjes), deed die in een pan en zette dan het vuur aan. Zelfde voor vlees: alleen dingetjes die je even moet opbakken en klaar.

Kerstmenu? Zo'n Knorr wereldgerechten pak; dat was voor haar al heel erg culinair bezig zijn :7

(schat van een vrouw overigens, maar niet in de wieg gelegd voor in de keuken)
  zaterdag 15 juni 2013 @ 00:02:41 #29
45206 Pietverdriet
pi_127813960
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:58 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb een vriendin leren koken die ook niet kon koken toen ze het huis uit ging. Ze was toen 20. Ik herinner me nog dat ze echt niets kon! Simpele dingen wist ze gewoon niet. Er staat bijv nergens dat als je aardappels van te voren schilt, je ze in water moet bewaren.
Tja
Maar ook vrijwel niemand wil een goed kookboek waar die dingen instaan, maar een leuk en mooi kookboek van jamie oliver of zo iemand.
pi_127813998
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 00:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja
Maar ook vrijwel niemand wil een goed kookboek waar die dingen instaan, maar een leuk en mooi kookboek van jamie oliver of zo iemand.
Ik google altijd even als ik iets niet weet.
pi_127814036
Het belangrijkste principe heb ik van mijn vader geleerd: Erbij blijven.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 00:06:01 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127814104
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 00:02 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Mijn ex-schoonmoeder kon absoluut niet koken en die was toch ook rond de 50. Ik noemde het eten opwarmen, want ze kocht allemaal kant en klare zakjes bij de AH (of potjes), deed die in een pan en zette dan het vuur aan. Zelfde voor vlees: alleen dingetjes die je even moet opbakken en klaar.

Kerstmenu? Zo'n Knorr wereldgerechten pak; dat was voor haar al heel erg culinair bezig zijn :7

(schat van een vrouw overigens, maar niet in de wieg gelegd voor in de keuken)
Die pakjes zijn echt pure Aids. Grotendeels zout en tarwemeel. En daar betaal je dan 2 euro voor. Wereldgerechten idem. Maak gewoon iets zelf.
The End Times are wild
pi_127814169
Aan de andere kant, als student merk ik ook dat er een hoop studenten zijn die veel beter koken dan hun ouders dat konden.
pi_127814180
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 00:06 schreef LXIV het volgende:
Die pakjes zijn echt pure Aids. Grotendeels zout en tarwemeel. En daar betaal je dan 2 euro voor. Wereldgerechten idem. Maak gewoon iets zelf.
Iets zelf maken was echt een aantal bruggen te ver voor haar :D

Ik kan me domweg niet herinneren dat ik voor het laatst iets uit een pakje of zakje heb gemaakt. Misschien een boemboe gekocht als laatste; maar ook dat maak ik doorgaans gewoon zelf.
pi_127814195
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 00:07 schreef Myraela het volgende:
Aan de andere kant, als student merk ik ook dat er een hoop studenten zijn die veel beter koken dan hun ouders dat konden.
En gezonder :Y
pi_127814228
Mijn moeder die kookte het spul overgaar en dat samen met zeemleren karbonades was geen feest. -O-
Ik heb geleerd hoe het niet moet. *O*
  zaterdag 15 juni 2013 @ 00:10:34 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127814260
Mijn schoonmoeder kan ook totaal niet koken. Die denkt dat ze alles moet "afgieten". Dat is meteen nadat het uit de pan komt in een vergiet en een plens koud water er over. Zelfs bij de friet en de karbonades. Heeft geen zin om haar iets uit te leggen.
The End Times are wild
pi_127814301
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 00:10 schreef LXIV het volgende:
Mijn schoonmoeder kan ook totaal niet koken. Die denkt dat ze alles moet "afgieten". Dat is meteen nadat het uit de pan komt in een vergiet en een plens koud water er over. Zelfs bij de friet en de karbonades. Heeft geen zin om haar iets uit te leggen.
Wacht even, doet ze koud water over friet en gebakken vlees? :o
  zaterdag 15 juni 2013 @ 00:11:42 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127814310
En ook zoals ze spaghetti kookt. Extreem lang in dat kokende water houden, totdat er een spierwitte meelpap ontstaat die bijna uiteen valt. En dan weer "afgieten" en op tafel. Fles ketchup erbij en een droge gehaktbal. Eten we Italiaans... :')
The End Times are wild
  zaterdag 15 juni 2013 @ 00:11:59 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127814322
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 00:11 schreef Isabeau het volgende:
ts uit te leggen.
Wacht even, doet ze koud water over friet en
Alles wat uit de pan komt moet afgegoten worden.
The End Times are wild
  zaterdag 15 juni 2013 @ 00:13:05 #41
45206 Pietverdriet
pi_127814370
Tijdje terug at ik bij een vriend van mij, zijn (inmiddels ex)vrouw kookte
Zoon luste het niet, en ik dacht, gelijk heb je, het is ook niet te vreten.
pi_127814395
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 00:11 schreef LXIV het volgende:
En ook zoals ze spaghetti kookt. Extreem lang in dat kokende water houden, totdat er een spierwitte meelpap ontstaat die bijna uiteen valt. En dan weer "afgieten" en op tafel. Fles ketchup erbij en een droge gehaktbal. Eten we Italiaans... :')
Geweldig :D Meer van dit soort voorbeelden! _O_
pi_127814429
Mijn oma maakte echt overal een maizenapapje bij en kookte alle groente helemaal dood :D Godzijdank heeft mijn moeder dat niet over genomen.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 00:14:33 #44
45206 Pietverdriet
pi_127814444
quote:

[..]

Alles wat uit de pan komt moet afgegoten worden.
"Dat heb ik zo van mijn moeder mogen leren"
pi_127814510
Hier zijn de rollen goed verdeeld, mijn vrouw schilt en snijdt de spullen, ik kook, bak en frituur. :)
  zaterdag 15 juni 2013 @ 00:15:57 #46
45206 Pietverdriet
pi_127814513
quote:
Herinneringen aan mijn kindertijd komen naar boven.
Macaroni met wat stukjes gekookte ham en wat ui.
pi_127814548
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 00:15 schreef Pietverdriet het volgende:

Smac? :D
  zaterdag 15 juni 2013 @ 00:19:37 #48
45206 Pietverdriet
pi_127814689
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 00:16 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Smac? :D
Nee, zo erg was het ook weer niet.
Ze kon er ook niet veel aan doen, altijd een "kokkie" gehad in Indie, Tempo Doeloe
pi_127814787
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 00:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mijn oma maakte toen ik langskwam een keer macaroni met knakworstjes. De saus was denk ik alleen zo'n zakje poeder met water.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 00:23:45 #50
45206 Pietverdriet
pi_127814835
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 00:22 schreef Myraela het volgende:

[..]

Mijn oma maakte toen ik langskwam een keer macaroni met knakworstjes. De saus was denk ik alleen zo'n zakje poeder met water.
Saus? Jullie hadden Saus?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')