abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128037933
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 15:49 schreef paddy het volgende:

[..]

http://www.vocsite.nl/geschiedenis/slavernij.html
De slavenhandel ging toch via WIC

[..]

De VOC heeft zich niet beziggehouden met de transatlantische slavernij, dwz mensen ontvoeren uit Afrika en deporteren naar het continent Amerika. Ook niet op dat continent slavenkolonies runnen.
Maar wel in de eigen VOC-kolonies.(vanaf Zuid-Afrika en oostelijk daarvan) Mensen gingen snel dood , of ze werden ziek en oud, hadden onvoldoende kinderen gemaakt en zo moest men steeds de slavenaanvoer bevorderen.
In het begin haalde de VOC zelf slaven, maar al snel wilde ze dat particulieren dat gingen doen en met hun slavenschepen de VOC-havens binnenkwamen.
De VOC zelf had een klein aantal slaven in verhouding op het aantal wat de vrije burgers hadden.

quote:
De Verenigde Oost-Indische Compagnie speelde geen rol in de transatlantische slavenhandel. Toch maakte de VOC wel gebruik van slaven (vaak lijfeigenen genoemd) en voerde zij slaventransporten uit. Uit Afrika werden maar een relatief beperkt aantal slaven naar Oost-Indië getransporteerd. Tot ca 1700 had de VOC weinig plantages, alleen op de Molukken had de VOC plantages (“tuinen”) van nootmuskaatbomen maar daar werden geen slaven ingezet. Voor de latere koffieplantages op Java gebruikte men ook geen slaven omdat de lokale bevolking bepaalde hoeveelheden koffie moest leveren. De lokale bevolking op Java kende het gebruik van slaven niet. Alleen in Batavia waren slaven die van elders uit Oost-Indië en van India kwamen. Behalve in Batavia had de VOC ook slaven in de Kaap en andere gebiedsdelen.
Omdat in Nederland geen slavernij voorkwam was het Romeins-Hollandse rechtssysteem hier niet op ingesteld. Zoals ook het Holandse rechtssysteem gebaseerd was op het Romeins recht, werd voor de slaven gebruik gemaakt van de Romeinse rechtsregels met betrekking tot de slavernij.
De slaven werden door de VOC waarschijnlijk relatief goed behandeld, hoewel er altijd uitzonderingen op de regel waren. Een relatief groot aantal slaven was van oudere leeftijd (40 tot meer dan 70 jaar). De Compagnieslaven kregen geen loon. De VOC zorgde volledig voor hun levensonderhoud.
Hoewel de slaven beperkt waren in hun rechten waren er door de VOC ook wel enkele beschermende maatregelen genomen. Slaven konden verkocht, geruild of bij testament worden nagelaten
http://www.vocsite.nl/geschiedenis/slavernij.html
pi_128039240
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 15:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Poep jij dan anders ? En dat zonder de VOC?
Heel leuk... ik ook. Zover ik weet heeft de VOC geen vernieuwende poepconcepten uitgedacht
Well ontopic blijven
Yep. ik poep op gastjes die zich heel wat verbeelden terwijl ze in de geschiedenis geen enkele ruk voorstelden en nu janken (overigens ook in de toekomst nooit wat zullen voorstellen) en nu nog steeds hoog van de toren blazen of ze hoog begaafd waren.
  donderdag 20 juni 2013 @ 16:51:32 #278
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_128040329
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:29 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Yep. ik poep op gastjes die zich heel wat verbeelden terwijl ze in de geschiedenis geen enkele ruk voorstelden en nu janken (overigens ook in de toekomst nooit wat zullen voorstellen) en nu nog steeds hoog van de toren blazen of ze hoog begaafd waren.
Over welke geschiedenis heb je het nu? :?
Krekker is de bom!
pi_128040697
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:51 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Over welke geschiedenis heb je het nu? :?
Slavernij als je het nog niet doorhebt.
  donderdag 20 juni 2013 @ 17:14:22 #280
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_128041199
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:00 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Slavernij als je het nog niet doorhebt.
Huh :? Leefde jij toen dan al? :?

Of heb je het niet over die 'gastjes' zelf maar over de voorouders van die 'gastjes'?

En zo ja, is 'de mate waarin de voorouders in de geschiedenis wat voorstelden op de Dr.Nikita-schaal' dan jouw enige criterium om te bepalen of je op ze poept, of heb je een soort van poepformule waarin je andere factoren laat meewegen?

Mocht je een dergelijke formule gebruiken, ben ik oprecht geïnteresseerd in de berekening. En zou je in dat geval ook even, als voorbeeld, voor mij kunnen berekenen of je nu wel of niet poept op iemand die voldoet aan de volgende criteria?

Voorbeeldcriteria voor de poepformule:

- Opleiding hoger dan Dr.Nikita
- Inkomen hoger dan Dr.Nikita
- Staat gelukkiger in het leven dan Dr.Nikita
- Heeft meer goede daden gedaan dan Dr.Nikita
- Heeft als persoon een beter toekomstperspectief dan Dr.Nikita
- MAAR, heeft voorouders die op de Dr.Nikita-schaal in de geschiedenis niks voorstelden

Moet zo'n persoon nu op jouw poepen of weegt de geschiedenis v/d voorouders toch het zwaarst?

[ Bericht 0% gewijzigd door KreKkeR op 20-06-2013 17:21:12 ]
Krekker is de bom!
pi_128043332
quote:
5s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:14 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Huh :? Leefde jij toen dan al? :?

Of heb je het niet over die 'gastjes' zelf maar over de voorouders van die 'gastjes'?

En zo ja, is 'de mate waarin de voorouders in de geschiedenis wat voorstelden op de Dr.Nikita-schaal' dan jouw enige criterium om te bepalen of je op ze poept, of heb je een soort van poepformule waarin je andere factoren laat meewegen?

Mocht je een dergelijke formule gebruiken, ben ik oprecht geïnteresseerd in de berekening. En zou je in dat geval ook even, als voorbeeld, voor mij kunnen berekenen of je nu wel of niet poept op iemand die voldoet aan de volgende criteria?

Voorbeeldcriteria voor de poepformule:

- Opleiding hoger dan Dr.Nikita
- Inkomen hoger dan Dr.Nikita
- Staat gelukkiger in het leven dan Dr.Nikita
- Heeft meer goede daden gedaan dan Dr.Nikita
- Heeft als persoon een beter toekomstperspectief dan Dr.Nikita
- MAAR, heeft voorouders die op de Dr.Nikita-schaal in de geschiedenis niks voorstelden

Moet zo'n persoon nu op jouw poepen of weegt de geschiedenis v/d voorouders toch het zwaarst?
Echt slim ben je niet zoals ik het zie.
  donderdag 20 juni 2013 @ 18:23:37 #282
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_128043675
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 18:13 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Echt slim ben je niet zoals ik het zie.
Moeite met het inhoudelijk ergens op ingaan?
Krekker is de bom!
  donderdag 20 juni 2013 @ 18:24:24 #283
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_128043700
:')
  donderdag 20 juni 2013 @ 18:59:06 #284
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_128044967
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 18:23 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Joh, nikky vindt gewoon dat ze een übermensch is en wat niet Europees is is duidelijk een untermensch, slechts om het herenvolk te dienen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_128046138
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2013 18:59 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Joh, nikky vindt gewoon dat ze een übermensch is en wat niet Europees is is duidelijk een untermensch, slechts om het herenvolk te dienen.
ze is zelf toch Tsjechies ?
pi_128050139
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 18:23 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Eerder moeite met gastjes die in hun eigen verzinsels geloven anders lees je nog eens het topic door waar ik op reageerde ondanks dat ik denk dat je het toch niet snapt.

Je marokkaanse fanclub is ook al aanwezig zie ik inclusief de gesjeesde FA die met wat Duits gebrabbel interessant denkt te zijn.
  donderdag 20 juni 2013 @ 21:04:03 #287
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_128051140
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 20:49 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Eerder moeite met gastjes die in hun eigen verzinsels geloven anders lees je nog eens het topic door waar ik op reageerde ondanks dat ik denk dat je het toch niet snapt.

Je marokkaanse fanclub is ook al aanwezig zie ik inclusief de gesjeesde FA die met wat Duits gebrabbel interessant denkt te zijn.
Wanneer het jou puur en alleen gaat om 'gastjes die in hun eigen verzinsels geloven' is de opmerking 'terwijl ze in de geschiedenis geen ruk voorstelden' totaal niet relevant.

En ik heb serieus geen flauw idee waar je op doelt met 'mijn Marokkaanse fanclub'. Van de users die recentelijk hebben gereageerd heb ik geen idee of ze wel of niet van Marokkaanse afkomst zijn. Ik zie ook wederom de relevantie hier niet van in. En dit is in dit topic al de tweede keer dat je het doet voorkomen alsof IK degene ben die het niet snapt...

Gaat het nog wel goed met je? Daar waar je in het verleden gewoon een sterke mening had waar ik het totaal niet mee eens was, begin je heden ten dage steeds meer en meer te raaskallen.
Krekker is de bom!
pi_128051692
Dank voor je belangstelling hoe het met mij gaat. Eigenlijk gaat je geen moer aan en nog minder relevant om in jou beeldspraak te blijven maar vooruit, het gaat prima met mij maar met jou wat minder zie ik aan je onsamenhangend gesputter wat op zelfbevlekking lijkt.
  donderdag 20 juni 2013 @ 21:13:02 #289
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_128051825
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:11 schreef Dr.Nikita het volgende:
Dank voor je belangstelling hoe het met mij gaat. Eigenlijk gaat je geen moer aan en nog minder relevant om in jou beeldspraak te blijven maar vooruit, het gaat prima met mij maar met jou wat minder zie ik aan je onsamenhangend gesputter wat op zelfbevlekking lijkt.
Vanwaar die vijandigheid de hele tijd?
Krekker is de bom!
pi_128069845
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 15:07 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Leg nu eens concreet uit waarom nabestaanden van de slavernij geen recht hebben op herstelbetalingen/schadevergoeding en de nabestaanden van de Holocaust en andere Joden die er geen moer mee te maken hebben wel?
Waarom kunnen die Joden wel op sympathie rekenen en moeten de negers het in veel gevallen maar uitzoeken?
Verschrikkelijk veel mensen zijn nabestaande van slavernij, in ieder geval is het niet goed te controleren wie wel en wie niet. Dus leg jij maar even uit wie wel en wie geen schadevergoeding verdiend. Grote kans dat een verre achterneef (uit de 3e eeuw na Christus bijvoorbeeld) van mij ook slaaf is geweest. Van een Romein. Of een iets minder verre achternicht door de Noord Afrikaanse medemens als slaaf gevangen is genomen. Gaan we dat dan allemaal uitzoeken en iedereen aan iedereen een schadevergoeding laten betalen?

Overigens vind ik ook dat de Joden inmiddels wel (ruimschoots) genoeg vergoed zijn voor hun schade. Ze hebben nota bene een eigen land gekregen.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
  vrijdag 21 juni 2013 @ 09:38:46 #291
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_128070174
bron via bron

quote:
'Brits godsdienstonderwijs speelt islamisme in de kaart'

Engelse scholen spelen het islamisme in de kaart met politiekcorrecte lessen.

Die lessen brengen de zwarte leerlingen bij dat de slavernij geheel de fout was van Engelsen en Amerikanen, en laten de lange en kwaadaardige geschiedenis weg van de Arabische slavenhandel. Dat zegt de invloedrijke bisschop van Pakistaanse afkomst, Michael Nazir-Ali in gesprek met The Telegraph.

Gecapituleerd
De Anglicaanse prelaat, die aftrad als bisschop van Rochester om christenen te gaan trainen die vervolging te wachten staat, stelt dat "de Kerken over het algemeen gecapituleerd hebben voor de seculiere cultuur en daarom niet in staat zijn met een onderscheidende stem in het publieke debat mee te spreken".

Welvaartsevangelie
Ze hebben de menselijke relaties verwaarloosd, in het bijzonder het gezin, ten gunste van het welvaartsevangelie, dat leert dat de staat moet voorzien in al de goederen die burgers nodig hebben. Dit komt neer op het langzame sterven van het bewustzijn van mensen dat ze geestelijke wezens zijn - en dit tast zelfs "mensen aan die naar de kerk gaan".

Moslimagressie
Bisschop Nazir-Ali, die als theoloog protesteert tegen de wijding van actief homoseksuele geestelijken, is momenteel de voorzitter van Oxtrad, dat "christenen opleidt voor geestelijke zorg in situaties waar de Kerk onder druk staat en het gevaar loopt vervolgd te worden". Nazir-Ali stelt dat seculier Engeland niet alleen de huidige vervolging negeert van christenen in de islamitische wereld, maar ook het historische bewijsmateriaal van moslimagressie opzij schuift.

Zelfverzekerde islam
"Als je dat wat werkelijk gebeurd is negeert ten gunste van een scheve kijk op de geschiedenis in het belang van politieke correctheid, kun je het jonge mensen niet kwalijk nemen dat ze doorlopen naar iets anders dat een minder kritische kijk op zichzelf heeft", zegt Nazir-Ali. Het christendom doet zo verontschuldigend dat studenten vanzelf aangetrokken gaan worden door de zelfverzekerde islam. Intussen draait het "engagement van de Kerken met de wereld een capituleren ervoor".

Arabische slavenhandelaars
Als een voorbeeld van politieke correctheid op scholen, noemt de bisschop de wijze waarop zwarte leerlingen over slavernij onderwezen worden. "Als je zwarte mensen uit Afrika of het Caribisch gebied leert dat de slavernij hun alleen door Engeland en de blanken in de VS is aangedaan, laat je ze vervolgens een boodschap ontvangen dat islam de grote bevrijder van slaverij is - zonder melding te maken van het feit dat de Arabische slavenhandelaars op de oostkust van Afrika en West-Afrika zaten voor de Britten en de Amerikanen."

Tegengewerkt
"Je krijgt nooit te horen hoe in hun inspanning om een eind te maken aan de slavenhandel de evangelicalen uit de Kerken tegengewerkt werden door de Arabische slavenhandelaars. Ik ben langs de weg gelopen die Livingstone gegaan is, en toen er er kerken langs die weg gebouwd werden , brandden de Arabische slavenhandelaars die af."

Oriëntatie
"Het godsdienstonderwijs op Britse scholen biedt "een zelfbedieningsbenadering waarbij je alle exotische dingen uitstalt die mensen kunnen proeven zonder ze daarbij een uitgangspunt te geven van waaruit ze hun ervaringen kunnen beoordelen", zegt bisschop Nazir-Ali. "Het zou heel goed mogelijk geweest zijn het christendom als vertrekpunt te nemen om andere geloven te bestuderen op een opbouwende en open manier, maar dit gebeurt niet zodat je het jonge mensen niet kunt kwalijk nemen dat ze opgroeien zonder enige vorm van oriëntatie."
Wijze woorden van deze anglicaanse bisschop van Pakistaanse oorsprong.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  vrijdag 21 juni 2013 @ 09:40:11 #292
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_128070219
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 19:27 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

ze is zelf toch Tsjechies ?
Hongaars, nog erger :'(
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_128070234
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 09:38 schreef EdvandeBerg het volgende:
bron via bron

[..]

Inderdaad, bijzonder wijze woorden! :)
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_128071311
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 09:38 schreef EdvandeBerg het volgende:
bron via bron

[..]

Niet te hard roepen, anders eindigt dit topic in een slagveld.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  † In Memoriam † vrijdag 21 juni 2013 @ 11:52:43 #295
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_128074231
Zinloos dit.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_128076638
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 09:40 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Je weet er weer eens geen kloten vanaf zoals je ook van andere zaken geen kloten weet. Bekend gegeven.

Grappig altijd, het zijn steeds dezelfde soort figuren als men niks van een kutreligie moet hebben dat men dan met alle geweld in een vooral extreem hokje willen stoppen. Word je niet eens moe van dat kwijlend met je vinger wijzen naar anderen?
pi_128076906
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:13 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Vanwaar die vijandigheid de hele tijd?
Hieronder het antwoord op je vraag door één van jouw soortgenoten perfekt verwoord.
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 09:40 schreef Aloulou het volgende:

[..]

vrijdag 21 juni 2013 @ 13:09:45 #298
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_128077190
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
Je weet er weer eens geen kloten vanaf zoals je ook van andere zaken geen kloten weet. Bekend gegeven.

Grappig altijd, het zijn steeds dezelfde soort figuren als men niks van een kutreligie moet hebben dat men dan met alle geweld in een vooral extreem hokje willen stoppen. Word je niet eens moe van dat kwijlend met je vinger wijzen naar anderen?
Ey pik, doe is niet zo emo :* :* :*
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  vrijdag 21 juni 2013 @ 13:40:26 #299
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_128078471
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:01 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Hieronder het antwoord op je vraag door één van jouw soortgenoten perfekt verwoord.

[..]

Soortgenoten nog wel... Wat versta je onder mijn soortgenoten?

[ Bericht 0% gewijzigd door KreKkeR op 21-06-2013 14:39:57 ]
Krekker is de bom!
pi_128084668
Aan denkvermogen heb je wel vaker een gebrek heb ik gemerkt net zoals je gesjeesde ex FA vriendje die weleens heimelijk zonder enige reden of kennis te pas en te onpas omdat users zijn mening niet delen verwijst naar de oorlogsjaren terwijl hij zelf één van de grootste onkundige ratten was en is van het forum sinds Fok bestaat.

Hoe doorzichtig en vooral kinderachtig sommigen kunnen zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')