quote:Op woensdag 12 juni 2013 12:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik vind ook dat Snowden de burgers een dienst bewijst. Dat eindeloze schermen met terrorisme bestrijding is gevaarlijk.
Ook mooi hoe hij de redenering "doe nooit waar je vijand op hoopt" omdraaide. Want terroristen hopen dat de NSA hun activiteiten staken of in ieder geval afnemen.quote:Op woensdag 12 juni 2013 12:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
1. Dat terrorisme bestrijding de huidige ontwikkeling in big data analyse rechtvaardigt.
Terwijl in een rechtsstaat de macht van de staat in balans moet blijven met de rechten van burgers. Maar deze kant van de medaille interesseert hem niet.
2. Dat Snowden uit de school is geklapt en dus moet worden bestraft. Punt.
Dat is het tegenwoordig een voortdurend gebruikt rechtspositivistische argument. Denk bijvoorbeeld ook aan de belastingontwijking: het is gewoon legaal is. Alsof je er dan niet meer over na hoeft te denken.
Groenhuizen is zo rechts geworden, sinds hij in de VS als correspondent is gaan werken. Ik vond hem een typisch voorbeeld van een debater met een agenda / een opiniemaker. Niet open voor een serieuze discussie. Waarom zitten dit soort mensen in het publieke debat.
Oei, zei hij dat echt? Ik vind dit trouwens niet uitgesproken rechts, maar misschien heb ik een slecht gevoel voor wat rechts en links is. In Amerika zijn de Republikeinen bijvoorbeeld voor een kleine overheid en ligt wantrouwen jegens ongebreidelde overheidsmacht aan de basis van hun partij. En toch zie je ook bij de Republikeinen het verlangen tot reguleren en opleggen van een moraal (bijv. door het willen verbieden van abortus en het homohuwelijk). En als je aan veiligheid en oorlog denkt, denk je ook aan de Republikeinen.quote:Op woensdag 12 juni 2013 12:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
1. Dat terrorisme bestrijding de huidige ontwikkeling in big data analyse rechtvaardigt.
Terwijl in een rechtsstaat de macht van de staat in balans moet blijven met de rechten van burgers. Maar deze kant van de medaille interesseert hem niet.
2. Dat Snowden uit de school is geklapt en dus moet worden bestraft. Punt.
Dat is het tegenwoordig een voortdurend gebruikt rechtspositivistische argument. Denk bijvoorbeeld ook aan de belastingontwijking: het is gewoon legaal is. Alsof je er dan niet meer over na hoeft te denken.
Groenhuizen is zo rechts geworden, sinds hij in de VS als correspondent is gaan werken. Ik vond hem een typisch voorbeeld van een debater met een agenda / een opiniemaker. Niet open voor een serieuze discussie. Waarom zitten dit soort mensen in het publieke debat.
Dat is niet rechts, het is gehoorzaam aan authoriteit, geloof in totalitarisme.quote:Op woensdag 12 juni 2013 13:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oei, zei hij dat echt? Ik vind dit trouwens niet uitgesproken rechts, maar misschien heb ik een slecht gevoel voor wat rechts en links is. In Amerika zijn de Republikeinen bijvoorbeeld voor een kleine overheid en ligt wantrouwen jegens ongebreidelde overheidsmacht aan de basis van hun partij. En toch zie je ook bij de Republikeinen het verlangen tot reguleren en opleggen van een moraal (bijv. door het willen verbieden van abortus en het homohuwelijk). En als je aan veiligheid en oorlog denkt, denk je ook aan de Republikeinen.
Daarom is dit volgens mij typisch een kwestie die in Amerika niet neerkomt op een onderscheid tussen Democraten en Republikeinen. In Nederland is dat wellicht meer het geval. De VVD zie ik het wel opnemen voor dit soort zaken, al zal niet iedereen binnen de fractie daar blij mee zijn.
Ik begrijp het zelf eerlijk gezegd ook nog niet helemaal. Google en Facebook blijven bijvoorbeeld ontkennen hieraan mee te werken en claimen dat hun systemen ook tegen overheden beveiligd zijn (in dat artikel werden hackers en overheden in dezelfde adem genoemd, wat me deed glimlachen). Hoe zit het nou? Dat gaat de komende tijd waarschijnlijk wel duidelijk worden.quote:Op woensdag 12 juni 2013 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Media schijnen niet te begrijpen dat het niet puur om persoonlijke data gaat, maar ook (vooral) om industrieele spionage
Alleen op het gebied van economische vrijheden, niet op persoonlijke vrijheden.quote:Op woensdag 12 juni 2013 13:09 schreef Claudia_x het volgende:
Je vindt het wel minder in de linkse hoek, al heb ik de SP altijd weer een vrij totalitaire partij gevonden. Ik weet niet of je het conservatief kunt noemen. Veel conservatievelingen geloven dat een grote overheid het enige logische antwoord is op de ongelooflijke slechtheid van de mens, maar er is ook een conservatieve stroming die meer tegen het libertarisme aan schurkt.
Het beste voorbeeld is het schandaal rond Boeing/Airbus, en het aanbieden van nieuwe vliegtuigen voor Saudi. De NSA heeft boeing toen actief geholpen door data van Airbus te tappen en aan Boeing te geven.quote:Op woensdag 12 juni 2013 13:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik begrijp het zelf eerlijk gezegd ook nog niet helemaal. Google en Facebook blijven bijvoorbeeld ontkennen hieraan mee te werken en claimen dat hun systemen ook tegen overheden beveiligd zijn (in dat artikel werden hackers en overheden in dezelfde adem genoemd, wat me deed glimlachen). Hoe zit het nou? Dat gaat de komende tijd waarschijnlijk wel duidelijk worden.
Het is ook een moeilijke discussie om te voeren omdat het spioneren op heel veel fronten fout is, maar niet iedereen alles even erg zal vinden.
Ik kan me nog een legendarisch fragment van Femke Halsema in Buitenhof herinneren die uitlegde dat er grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting. (Theo van Gogh was er ook aanwezig en feliciteerde haar aan het einde met de dood van Fortuyn. Spannende televisie was dat. Er stond iets op het spel.) Als zelfs Groen Links het al niet voor onze persoonlijke vrijheden opneemt, wie dan wel? Toegegeven, Groen Links is daar wel altijd het felst in geweest.quote:Op woensdag 12 juni 2013 13:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alleen op het gebied van economische vrijheden, niet op persoonlijke vrijheden.
Is dat ook op feiten gebaseerd of ga je af op wat mensen allemaal in de media roepen over de SP?quote:Op woensdag 12 juni 2013 13:09 schreef Claudia_x het volgende:
Je vindt het wel minder in de linkse hoek, al heb ik de SP altijd weer een vrij totalitaire partij gevonden.
(Bron: SP standpunt over privacy)quote:Het recht op privacy is een belangrijk grondrecht. Het is niet mogelijk om te stellen dat 'veiligheid belangrijker is dan privacy', zoals sommige politici doen, dat is een valse tegenstelling. Veiligheid en privacy gaan juist hand in hand. Het opheffen of drastisch inperken van de privacy levert geen veilige samenleving op.
Ik denk dat een land waar groen links totaal aan de macht is vreselijk eng zou zijn, want alleen wat politiek correct is mag dan worden besproken.quote:Op woensdag 12 juni 2013 13:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan me nog een legendarisch fragment van Femke Halsema in Buitenhof herinneren die uitlegde dat er grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting. (Theo van Gogh was er ook aanwezig en feliciteerde haar aan het einde met de dood op Fortuyn. Spannende televisie was dat. Er stond iets op het spel.) Als zelfs Groen Links het al niet voor onze persoonlijke vrijheden opneemt, wie dan wel? Toegegeven, Groen Links is daar wel altijd het felst in geweest.
Links en rechts zijn vage termen natuurlijk. In Nederland begint rechts meer te lijken op Amerikaans rechts, sinds de VVD conservatiever geworden is.quote:Op woensdag 12 juni 2013 13:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oei, zei hij dat echt? Ik vind dit trouwens niet uitgesproken rechts, maar misschien heb ik een slecht gevoel voor wat rechts en links is. In Amerika zijn de Republikeinen bijvoorbeeld voor een kleine overheid en ligt wantrouwen jegens ongebreidelde overheidsmacht aan de basis van hun partij. En toch zie je ook bij de Republikeinen het verlangen tot reguleren en opleggen van een moraal (bijv. door het willen verbieden van abortus en het homohuwelijk). En als je aan veiligheid en oorlog denkt, denk je ook aan de Republikeinen.
Daarom is dit volgens mij typisch een kwestie die in Amerika niet neerkomt op een onderscheid tussen Democraten en Republikeinen. In Nederland is dat wellicht meer het geval. De VVD zie ik het wel opnemen voor dit soort zaken, al zal niet iedereen binnen de fractie daar blij mee zijn.
RTL en serieus in één zin?quote:Op woensdag 12 juni 2013 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
RTL4 heeft wat mij betreft wel afgedaan als serieuze nieuwsbron.
Waarom horen we dan geen enkele multinational klagen, laat staan ook echt actie-nemen?quote:Op woensdag 12 juni 2013 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Media schijnen niet te begrijpen dat het niet puur om persoonlijke data gaat, maar ook (vooral) om industrieele spionage
Bedrijven hangen liever niet vuile was buiten.quote:Op woensdag 12 juni 2013 13:57 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Waarom horen we dan geen enkele multinational klagen, laat staan ook echt actie-nemen?
Ik denk dat er ook daar veel boter op veel hoofden zit.
Is Airbus destijds gecompenseerd of afgekocht eigenlijk? Of weten we dat officieel niet?
De beste definitie van het links en rechts onderscheid is volgens mij:quote:Op woensdag 12 juni 2013 13:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Links en rechts zijn vage termen natuurlijk.
Telecommunicatie en inlichtingendiensten liggen al sinds de tweede wereldoorlog bij elkaar in bed (Neal Stephenson)quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:06 schreef Cynix ® het volgende:
Ik gok dat alle 'grote bedrijven' in het complot zitten.
Onzin, Links staat net zo goed voor de gevestigde orde als zij aan de macht zijn.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De beste definitie van het links en rechts onderscheid is volgens mij:
rechts = de belangen van de gevestigde orde, de machtigen en hun privileges
links = de belangen van de rest, de gewone man en de underdogs.
Zo bezien is links nooit lang aan de macht zonder zijn eigen principes te verloochenen: macht corrumpeert.
quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin, Links staat net zo goed voor de gevestigde orde als zij aan de macht zijn.
George Orwell - Animal Farmquote:Op woensdag 12 juni 2013 14:12 schreef deelnemer het volgende:
Zo bezien is links nooit lang aan de macht zonder zijn eigen principes te verloochenen: macht corrumpeert.
quote:Op woensdag 12 juni 2013 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zat gister nog even naar Nieuwsuur te kijken, maar ik kan het niet verdragen hoe de Nederlandse media hier verslag van doen. Het is zo mat; ik mis de felheid. Op RTL 4 werd er haast een grote grap van gemaakt (is het jullie wel eens opgevallen dat EditieNL nog maar moeilijk te onderscheiden valt van het nieuws?). RTL4 heeft wat mij betreft wel afgedaan als serieuze nieuwsbron.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |