Dat is toch precies wat ze zegt? Islam en rechtstaat gaat niet samen. Ze doelt daar op dat als er geen seculiere staat is, dus een islamtische staat, deze gewoon niet een echte rechtstaat kan zijn.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:32 schreef De_Guidance het volgende:
Dom stuk van de Elsevier. Ze proberen het weer in hun anti-moslims in Nederland verhaal te laten passen. Islam gaat prima samen met democratie, zolang de staat seculier blijft.
Waar ze die 1453 vandaan haalt is mij ook niet duidelijk neequote:
Niet echt, het is meer een onsamenhangend stukje tekst. Worden mensen niet moe van de vergelijking tussen Erdogan en het Ottomaanse Rijk? Ik bedoel: het is niet zo dat Ataturk afgerekend heeft met het corrupte, dictatoriale rijk van de Osmanen om vervolgens de mensen vrijheid en democratie te geven. Hij was net zo goed een dictator. Dus wat dat betreft kan je Erdogan beter vergelijken met eerdere leiders van de republiek.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:20 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Goed stuk in Elsevier: http://www.elsevier.nl/Bu(...)niet-samen-1278877W/
Die vergelijking maakt hij zelf en is hij zelfs trots op.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:39 schreef Hierro het volgende:
[..]
Niet echt, het is meer een onsamenhangend stukje tekst. Worden mensen niet moe van de vergelijking tussen Erdogan en het Ottomaanse Rijk? Ik bedoel: het is niet zo dat Ataturk afgerekend heeft met het corrupte, dictatoriale rijk van de Osmanen om vervolgens de mensen vrijheid en democratie te geven. Hij was net zo goed een dictator. Dus wat dat betreft kan je Erdogan beter vergelijken met eerdere leiders van de republiek.
Er wordt niet beweerd dat islam niet kan samengaan met democratie.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:32 schreef De_Guidance het volgende:
Dom stuk van de Elsevier. Ze proberen het weer in hun anti-moslims in Nederland verhaal te laten passen. Islam gaat prima samen met democratie, zolang de staat seculier blijft.
En wat seculier blijven betreft: juist dat staat in Turkije voortdurend ter discussie. Het is niet voor niets dat uitgerekend het seculiere deel van de bevolking demonstreert...quote:Wat Erdogan nu voor de zoveelste keer bewijst, is dat de islam en de rechtsstaat moeilijk, zo niet onmogelijk, verenigbaar zijn. Islam en democratie gaat misschien nog wel, uitgaande van de pure betekenis van dat laatste, waarin het houden van open verkiezingen centraal staat.
Maar islam en rechtstaat waarin persvrijheid, respect voor minderheden, non-discriminatie en vrijheid van meningsuiting centraal staan, is een combinatie die zich net zo slecht laat mengen als olie en water.
Nee , ze zegt dat islam en rechtsstaat per definitie niet samengaan.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:36 schreef Theoden het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat ze zegt? Islam en rechtstaat gaat niet samen. Ze doelt daar op dat als er geen seculiere staat is, dus een islamtische staat, deze gewoon niet een echte rechtstaat kan zijn.
quote:
Afgaande op de Wikipedia-pagina rekende ze de periode van opkomst niet mee. Het is voor het verdere verhaal ook niet zo bijster relevant. Het gaat er slecht om dat er bij Erdogan een hang naar het verleden wordt waargenomen: een hang naar de situatie in het Ottomaanse rijk.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:38 schreef Theoden het volgende:
[..]
Waar ze die 1453 vandaan haalt is mij ook niet duidelijk neeDat is wanneer Istanbul hoofdstad werd, maar natuurlijk niet het begin.
Ik denk dat dat dan jou opvatting is.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:43 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Nee , ze zegt dat islam en rechtsstaat per definitie niet samengaan.
En raad eens door wie Elsevier beheerd, ondersteund en gefinancieerd wordt. No comment.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:44 schreef De_Guidance het volgende:
Elsevier is de laatste jaren nogal haatzaaiend bezig naar de islamitische minderheid in Nederland.
Elsevier en rechtsstaat gaat dus niet samen, kun je ook wel zeggen.
Achter een man staan die op het publiek vuur opent maakt je per definitie al absurd, dubbele normen en hypocrisie allemaal, Isetmyfriendsonfire laat dan ook de kleuren van een van de minderheidsgroepen zien in Turkijequote:Op maandag 10 juni 2013 14:14 schreef Hierro het volgende:
[..]
Je hekelt Erdogan vanwege zijn dictatoriale trekjes, maar je staat wel volledig achter Assad? Ik hoop dat je beseft hoe absurd dat klinkt.
Ik snap überhaupt niet waarom je jezelf een slachtofferrol aanmeet. Het verhaal gaat over Turkije en het gaat onder meer in op hoe minderheden daar vroeger en nu werden en worden behandeld. Het heeft bar weinig te maken met moslims in Nederland.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:44 schreef De_Guidance het volgende:
Elsevier is de laatste jaren nogal haatzaaiend bezig naar de islamitische minderheid in Nederland.
Elsevier en rechtsstaat gaat dus niet samen, kun je ook wel zeggen.
Flikker op. De volgende die in dit topic over Assad begint tegen mij, krijgt echt de volle lading over zich heen.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:14 schreef Hierro het volgende:
[..]
Je hekelt Erdogan vanwege zijn dictatoriale trekjes, maar je staat wel volledig achter Assad? Ik hoop dat je beseft hoe absurd dat klinkt.
1453 tot 1918 is niet incorrect.quote:
Grappigste is wel een beetje dat ze serieus is.quote:Op maandag 10 juni 2013 03:03 schreef zarGon het volgende:
[..].
[..].
Allesomvattend toch wel, deze smiley.
Exactly. Je kan geen kritisch woordje zeggen of je bent meteen een haatzaaier.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:54 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Ik snap überhaupt niet waarom je jezelf een slachtofferrol aanmeet. Het verhaal gaat over Turkije en het gaat onder meer in op hoe minderheden daar vroeger en nu werden en worden behandeld. Het heeft bar weinig te maken met moslims in Nederland.
Ten tweede is het blootleggen van misstanden - dan wel het wijzen op hypocrisie bij Erdogan - niet hetzelfde als haatzaaien. Het is typisch hoe bepaalde moslims elke vorm van zelfs maar indirecte kritiek meteen opblazen tot "haatzaaien". Ik las het vanochtend ook ergens over de Rotterdamse school, die vanwege examenfraude onder de loep ligt. Dat was ook allemaal maar haat tegen de islam....
Geeft niet hoor. Je geeft nu wel aan hoe ongeloofwaardig je bent.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:56 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Flikker op. De volgende die in dit topic over Assad begint tegen mij, krijgt echt de volle lading over zich heen.
Nope. Totaal niet. Heeft vooral te maken met dingen die ik de afgelopen jaren in dat blad heb gelezen. Ben er een beetje allergisch voor geworden.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:58 schreef Theoden het volgende:
[..]
Exactly. Je kan geen kritisch woordje zeggen of je bent meteen een haatzaaier.
Ook de bajonet van de buitenlandse politiek dat wordt gepropageerd in Elsevier staat ten alle tijden gericht op "het gevaar van het Oosten". Neutraliteit en echte journalistiek is uitgestorven in de wereld, lezen vanuit een bron is de norm, nadenken is luxe.quote:Op maandag 10 juni 2013 15:02 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Nope. Totaal niet. Heeft vooral te maken met dingen die ik de afgelopen jaren in dat blad heb gelezen. Ben er een beetje allergisch voor geworden.
Zeker nu we het hebben over het opkomen voor rechten van minderheden in Turkije.
In Elsevier staan vaak enorm ongefundeerde en van halve waarheden aan elkaar hangende verhalen over minderheden in Nederland.
Verder weinig mis met kritiek op religie en het moet zeker kunnen.
Zoals ik ook gisteren duidelijk heb laten blijken ben ik sterk voorstander van secularisme en het waarborgen van vrijheid voor minderheden en van de norm afwijkende levensstijlen.
Inderdaad, Galatasaray schijnt nu al weer van Sneijder af te willen.quote:Op maandag 10 juni 2013 15:08 schreef Theoden het volgende:
Ze gaan het binnenkort weer over voetbal hebben in Turkije, mark my words.
Voetbal is de beste en misschien wel enige manier om verdeeldheid te creeëren.
Nee, eigenlijk van Yolanthe.quote:Op maandag 10 juni 2013 15:30 schreef Hathor het volgende:
[..]
Inderdaad, Galatasaray schijnt nu al weer van Sneijder af te willen.
Nou ja, maak er maar een grapje over. Ik weet niet of jij Turks bent of niet maar voetbal is gewoon een belangrijk iets in Turkije.quote:Op maandag 10 juni 2013 15:30 schreef Hathor het volgende:
[..]
Inderdaad, Galatasaray schijnt nu al weer van Sneijder af te willen.
Nou, dan hebben ze pech, ik las gisteren hier ergens op FOK dat ze het prima naar haar zin heeft in Istanbul, en mogelijk zelfs een overstap naar Chelsea in de weg staat omdat ze Londen niet zo ziet zitten.quote:
NEE YOLANTHE MOET WEG. Ze is te dun en past niet bij de Turkse schoonheden.quote:Op maandag 10 juni 2013 15:33 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou, dan hebben ze pech, ik las gisteren hier ergens op FOK dat ze het prima naar haar zin heeft in Istanbul, en mogelijk zelfs een overstap naar Chelsea in de weg staat omdat ze Londen niet zo ziet zitten.
Ze zeggen toch gewoon de waarheid?quote:Op maandag 10 juni 2013 15:53 schreef Ambipur het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)osoept.html#commentsGeenstijl op oorlogspad.
Dat veranderd toch niks?quote:Op maandag 10 juni 2013 16:07 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Het is een foto van 2009. Ze mogen wel wat research doen.
Niets aan het feit nee. Maar is nieuws/een foto uit 2009 relevant voor de discussie van nu? Nee. Voegt het iets toe? Lijkt mij niet.quote:
Ik denk dat jij en ik dit soort dingen al langer weten, maar de wereld nog niet. Dan is het toch alleen maar mooi dat een site met heel wat bezoekers per dag hier aandacht aan wil besteden?quote:Op maandag 10 juni 2013 16:10 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Niets aan het feit nee. Maar is nieuws/een foto uit 2009 relevant voor de discussie van nu? Nee. Voegt het iets toe? Lijkt mij niet.
Laten we deze afkappen.. We zijn het hier nml echt niet mee eens. Niet alles is nieuwsquote:Op maandag 10 juni 2013 16:12 schreef Theoden het volgende:
[..]
Ik denk dat jij en ik dit soort dingen al langer weten, maar de wereld nog niet. Dan is het toch alleen maar mooi dat een site met heel wat bezoekers per dag hier aandacht aan wil besteden?
ozur..quote:Op maandag 10 juni 2013 16:13 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
İSMFOF İSTİFA! FAŞİST İSMFOF.
Juistquote:Op maandag 10 juni 2013 16:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Deeltje 23 alweer!
Als niet Turk leer ik een hoop van de Turkse politiek in deze reeks.
Helaas is het meeste verbijsterend en negatief.
Om dat onderwerp op geenstijl te verdedigen: de meeste niet Turken weten echt niet dat Erdogan gewoon toestemming geeft om foto's te photoshoppen voor politieke doeleinden.
Ook al is zo'n foto oud, het is opmerkelijk genoeg om alsnog te vertellen nu dat actueel is geworden.
Zo'n uitspraak is makkelijk gedaan, maar heb je hier ook een bron voor? Je zegt zelf een niet-Turk te zijn en veel geleerd te hebben; vanwaar heb je die bewering opgepikt?quote:Op maandag 10 juni 2013 16:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Deeltje 23 alweer!
Als niet Turk leer ik een hoop van de Turkse politiek in deze reeks.
Helaas is het meeste verbijsterend en negatief.
Om dat onderwerp op geenstijl te verdedigen: de meeste niet Turken weten echt niet dat Erdogan gewoon toestemming geeft om foto's te photoshoppen voor politieke doeleinden. Ook al is zo'n foto oud, het is opmerkelijk genoeg om alsnog te vertellen nu dat actueel is geworden.
De meeste niet-Turken weten uberhaupt erg weinig van de Turkse politiek. Dat is mijn ervaring en mening.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
Zo'n uitspraak is makkelijk gedaan, maar heb je hier ook een bron voor? Je zegt zelf een niet-Turk te zijn en veel geleerd te hebben; vanwaar heb je die bewering opgepikt?
Waarom maakt dit hem incapabel? Ik vind juist dat hij wel capabel is, mede door zulke acties. Wat Turkije nodig had tot 2002 was een enorme schop onder de kont. Iemand die het land zelf kan aansturen en sterk genoeg is om iedereen weer van hun Turkse identiteit te laten genieten. Sterke economie, sterke positie in de wereldpolitiek, het Turkse nationalisme aanwakkeren. Dat heeft hij precies gedaan. Hij is hierin wel steeds meer autoritair geworden en heeft steeds minder geluisterd naar de minderheden. Dat vind ik jammer, maar ik vind dat Turkije nog steeds niet is waar ze het potentieel voor heeft en dat het daarom goed is voor het land dat een Erdogan nog een aantal jaar aan de macht blijft.quote:Op maandag 10 juni 2013 09:12 schreef Ambipur het volgende:
[..]Deze actie heb ik ook met warme gevoelens bekeken. Dit maakt hem niet capabel om een land als TR te besturen. Dus kun je je dan eens op het onderwerp richten en mij uitleggen waarom jjij hem geschikt vindt als leider van het land? Of kijk jij niet verder dan de islam?
Ah, aannames, dus?quote:Op maandag 10 juni 2013 16:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De meeste niet-Turken weten uberhaupt erg weinig van de Turkse politiek. Dat is mijn ervaring en mening.
Maar dat zo'n actie (photoshoppen foto voor politiek gewin) een vrij kansloze en trieste bedoeling is, dat is gewoon common sense, dunkt mij.
Nee, goed gefundeerde ervaring en mening.quote:
quote:Sample Article: Turkey: The Prime Minister's Long-Term Political Challenge
Turkey: The Prime Minister's Long-Term Political Challenge
June 7, 2013 | 1904 GMT
Summary
(Photo by Uriel Sinai/Getty Images)
Supporters of Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan rally in Istanbul.
June 7 marked a full week since the beginning of violent clashes in Turkey between the police and anti-government protesters of various political stripes. Though the weekend still has the potential to produce larger turnouts, the overall situation on the streets does not point to a steadily building protest movement that would overwhelm the government and security forces' ability to manage the situation. But even as the streets show early signs of calm, Erdogan is by no means in the clear, since he will likely face a growing political challenge from within his own camp over the longer term.
Analysis
Stratfor's early caution regarding maintaining strict perspective on the size, scope and demographic makeup of the protests is proving correct. Though dissent against Erdogan and the ruling Justice and Development Party is rising overall, Erdogan currently lacks a formidable political competitor and still carries substantial support across the country. The response from the Justice and Development Party that Stratfor was watching for materialized June 6 when party supporters in the Black Sea port city of Rize, Erdogan's hometown, attacked a group of anti-government protesters. The government also kept Istanbul Metro lines open until 4 a.m. for thousands of Justice and Development Party supporters to welcome Erdogan to the city's Ataturk International Airport, where he delivered yet another defiant speech at 2 a.m. The well-organized rally also involved supporters transported in on buses and the use of city parks near the airport as staging areas.
Meanwhile, a group of left-wing and secularist opposition protesters cordoned off a section of Taksim Square on June 7 to enable demonstrators to conspicuously engage in Friday prayers. This act implicitly challenged the narrative that secular Kemalists are using the Taksim protests to attack the ruling party's conservative values.
Turkey's Business Community
Thus far, Turkey's influential business associations have kept their distance from the protests. Though several unions have participated in the demonstrations, others have struck a much more cautious line out of fear of provoking a government response. The case of Ergun Ozen, the general manager of Turkey's Garanti Bank, will be important to watch for signs of such backlash. The bank, Turkey's second-largest, is owned by the Dogus Group, a company that also owns the NTV news channel. Early on, NTV refrained from covering the protests, drawing ire from protesters who then used social media to encourage people to close their accounts with Garanti Bank. (Ozen has estimated that some $19.5 million of the bank's $50.1 billion in deposits have been withdrawn, while 1,500 out of the banks' 8.5 million credit card holders have canceled their cards.)
Ozen's facetious declaration that he too is one of the "street thugs" who Erdogan blamed for the unrest drove the prime minister to accuse bankers of taking part in a conspiracy against the government. Erdogan said: "If a general manager of a bank voices support for those organizing this vandalism, he will find us standing against him." An earlier and similarly inflammatory speech by Erdogan was met with a more than 7 percent drop in Turkey's main stock index, the BIST 100, prompting Erdogan to accuse "interest rate lobbies" of speculating in the market.
Turkey's business community will continue to toe a cautious line as Erdogan tries to regain control of the situation by threatening consequences for dissent. But even though Erdogan can still count on millions of supporters who have pinned their futures to the success of the Justice and Development Party, the events of the past week have exposed a number of fault lines within his broader support base. Though the ruling party does not currently face a credible competitor, an alternative is likely to develop in time.
Possible Competitors
Several liberal members of the Justice and Development Party who have fallen in and out of favor with Erdogan, or who have been purged altogether, are now re-emerging. These include individuals such as former prominent Justice and Development Party parliamentarian Suat Kiniklioglu and Abdullaatif Sener, a party founder who has publicly accused Erdogan's government of consuming the party's legitimacy.
Outside Justice and Development Party circles, there is the powerful Gulen movement, an influential religious community named for its leader, Imam Fethullah Gulen. In his typically veiled comments, Gulen himself has condemned protesters who have resorted to violence and strongly criticized the government's leadership style. The main Gulenist media outlets, Zaman and Today's Zaman, have served as a highly vocal platform for criticisms against Erdogan and the Justice and Development Party over the past week.
Should an alternative party form, it would likely have the backing of Gulen's widespread and influential media and business networks. Such an alternative would take time to develop and thus may not be prepared to contest the 2014 presidential and 2015 general elections. However, Erdogan is unlikely to garner enough votes this year to proceed with an ambitious agenda to transform Turkey from a parliamentarian system to a presidential one, which would allow the prime minister to run for president in 2014. (Erdogan's current term expires in 2015.)
The past week has also exposed the limits of Erdogan's oft-touted charisma. His defiance in speeches has worked well in the past, and he has been seen as the firebrand leader from the East with a foot in the West with the guts to stand up to Israel, the United States and Europe. His brusqueness, combined with his campaign for a more Islamist-oriented Turkey, generated an aura of machismo reflected recently in Turkey's most popular soap opera series, which chronicles the life of revered Ottoman Sultan Suleiman the Magnificent. But Erdogan's reputation for inflammatory remarks is now grating on many of his own supporters, who fear he has gone a step too far.
In 2009, thousands of supporters gave Erdogan a hero's welcome at Istanbul's international airport after his infamous outburst at the World Economic Forum in Davos, Switzerland, where he rebuked Israeli Prime Minister Shimon Peres over Israel's Operation Cast Lead in Gaza. A large banner in the crowd at that time read, "You Will Never Walk Alone." Four years later, Erdogan's supporters have kept their promise. Throngs of his fans may have returned to the airport June 7 to demonstrate their solidarity with Erdogan. But that post-Davos jubilance has been replaced with a mood of defiance and a nervous glance at the future.
Mja opgescheept zitten met de grondwet van de 1980 staatsgreep is ook niet alles.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:46 schreef zarGon het volgende:
Erdoğan had in 2002 363 zetels, 4 zetels te weinig voor een grondwettelijke meerderheid. Jammer voor hem dat Sezer toen de president was. Hij staat nu verder weg dan ooit om de grondwet te kunnen wijzigen.
Ervaring en mening? Waar fundeer je het dan op? Je zegt net dat je weinig wist over de politiek in Turkije...quote:Op maandag 10 juni 2013 16:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nee, wel gefundeerde ervaring en mening.
Wat ik niet snap is dat jij glashard beweert dat Erdoğan persoonlijk toestemming heeft gegeven voor zoiets. Hoe kom je daarbij?quote:Waarom vind je het moeilijk te geloven dat er mensen zijn die zo'n photoshop actie met verbijstering aanhoren?
Er is in 2010 een referendum geweest over een aantal wijzigingen toch?quote:Op maandag 10 juni 2013 16:51 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Mja opgescheept zitten met de grondwet van de 1980 staatsgreep is ook niet alles.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |