Die internationale druk werd wel een stevige impuls gegeven door de saga Mandela. Dus het is en blijft een ingewikkeld verhaal. Ik betwijfel sterk of het einde aan de apartheid ook zonder geweld zo (relatief) snel zou zijn bereikt.quote:Op donderdag 27 juni 2013 10:53 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Was het ANC op den duur succesvol omdat ze geweld gebruikten? Ik denk het eerlijk gezegd niet, het leidde alleen maar tot een nog hardere opstelling van de regering. Zeker als er blanke burgers werden gedood. Het was internationale druk en het einde van de koude oorlog dat er voor zorgde dat het ANC aan de macht kon komen.
Dat wilde hij wel, maar uiteindelijk kwam Mandela zelf ook uit de MiK en gewapende terroristische ANC-hoek. Zijn derde "echtgenote" is dan ook een ex-communistische first lady van de communistische tiran en dictator Samora Machel. Zijn eerste echtgenote was veel gematigder dan Winnie en Gracia.quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:01 schreef Strani het volgende:
Overigens had Mandela het ook heel anders kunnen aanpakken toen hij zijn presidentschap begon. Het lijkt mij dat hij juist een bindende factor werd en meehielp de overgang zo goed mogelijk te laten verlopen in plaats van de balans naar de andere kant te laten slaan.
Goede post, dank je. Dát Mandela terroristisch is geworden is misschien niet helemaal onbegrijpelijk gezien de onderdrukking die plaatsvond. Dat moet ook meegerekend worden in dezen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:21 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Dat wilde hij wel, maar uiteindelijk kwam Mandela zelf ook uit de MiK en terroristische ANC-hoek. Zijn derde "echtgenote" is dan ook een ex-communistische first lady van de communistische tiran en dictator Samora Machel.
Nelson Mandela is te eenzijdig verheerlijkt. Mandela was jarenlang betrokken bij gewapende actie en openlijk terrorisme tegen blanke burgerdoelen. Dat was ook tegen de zin van de meeste zwarte stammen en vorsten toen (nog) in Zuid Afrika.
Tegelijkertijd verdient Mandela groot respect dat hij na 1990 niet een staatsgreep organiseerde en rustig zijn democratische kans vreedzaam afwachtte.
Tegelijkertijd moet men daarbij opmerken dat verkrachtingen en andere criminaliteit toenamen, hij corrupt bleek deels en niet opgewassen om een staat te leiden.
Hem als een Zuid-Afrikaanse Gandhi beschouwen is eenzijdig. Gandhi was overigens voorstander van apartheid in Zuid-Afrika......
Onze "visie" op geschiedenis is gebaseerd op (meestal) medialeugens en eenzijdigheid.
Nogmaals, Mandela heeft veel goeds gedaan, maar ook veel kwaads dat hij nooit afgezworen heeft helaas.
Zijn ANC-opvolgers maken een puinhoop van het land. Zuid-Afrika mag geen tweede Zimbabwe (Rhodesië) worden.
Gandhi was ook een bewonderaar van Adolf Hitler en Benito Mussolini. Zoals de meeste kleurlingen in Zuid-Afrika, de meeste hindoe-nationalisten in India (Chandras Bose vocht zelfs voor Hitler) en zeer veel blanke Afrikaners in Zuid-Afrika. Daarom had Churchill ook de pest aan Gandhi en de Indiërs.quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:23 schreef Strani het volgende:
[..]
Goede post, dank je. Dát Mandela terroristisch is geworden is misschien niet helemaal onbegrijpelijk gezien de onderdrukking die plaatsvond. Dat moet ook meegerekend worden in dezen.
Ik wist niet dat Gandhi er zo over dacht, en dat verbaast me ook.
Om het echt te kunnen begrijpen moet je, denk ik, daadwerkelijk in die wereld geleefd hebben. Dat Mandela niet één en al goed is weet ik, maar de vraag blijft of hij het land in een betere toestand achterlaat. Ik denk van wel.quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:27 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Gandhi was ook een bewonderaar van Adolf Hitler en Benito Mussolini. Zoals de meeste kleurlingen in Zuid-Afrika, de meeste hindoe-nationalisten in India (Chandras Bose vocht zelfs voor Hitler) en zeer veel blanke Afrikaners in Zuid-Afrika. Daarom had Churchill ook de pest aan Gandhi en de Indiërs.
Mandela heeft zelf voor de Communistische en terroristische weg gekozen. Dat is zijn eigen keuze.
Het probleem is ook dat geweld onderhuids wordt gepropageerd door de strijdliederen van het ANC en door ontkenning en niet-ingrijpen tegenover zwarte bendecriminaliteit tegen met name de Boers.
Ik weet het niet.quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:28 schreef Strani het volgende:
[..]
Om het echt te kunnen begrijpen moet je, denk ik, daadwerkelijk in die wereld geleefd hebben. Dat Mandela niet één en al goed is weet ik, maar de vraag blijft of hij het land in een betere toestand achterlaat. Ik denk van wel.
Tuurlijk is er een eenzijdig beeld, maar het beeld dat hij betrokken was bij gewapende acties is ook wel vertekend aangezien hij bijna de gehele tijd toen de gewapende strijd bezig was vast zat..... Hij heeft al jaren moeten zitten voor het organiseren van compleet geweldloze demonstraties inde jaren '50quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:21 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Dat wilde hij wel, maar uiteindelijk kwam Mandela zelf ook uit de MiK en gewapende terroristische ANC-hoek. Zijn derde "echtgenote" is dan ook een ex-communistische first lady van de communistische tiran en dictator Samora Machel. Zijn eerste echtgenote was veel gematigder dan Winnie en Gracia.
Nelson Mandela is te eenzijdig verheerlijkt. Mandela was jarenlang betrokken bij gewapende actie en openlijk terrorisme tegen blanke burgerdoelen. Dat was ook tegen de zin van de meeste zwarte stammen en vorsten toen (nog) in Zuid Afrika.
Tegelijkertijd verdient Mandela groot respect dat hij na 1990 niet een staatsgreep organiseerde en rustig zijn democratische kans vreedzaam afwachtte.
Tegelijkertijd moet men daarbij opmerken dat verkrachtingen en andere criminaliteit toenamen, hij corrupt bleek deels en niet opgewassen om een staat te leiden.
Hem als een Zuid-Afrikaanse Gandhi beschouwen is eenzijdig. Gandhi was overigens voorstander van apartheid in Zuid-Afrika......
Onze "visie" op geschiedenis is gebaseerd op (meestal) medialeugens en eenzijdigheid.
Nogmaals, Mandela heeft veel goeds gedaan, maar ook veel kwaads dat hij nooit afgezworen heeft helaas.
Zijn ANC-opvolgers maken een puinhoop van het land. Zuid-Afrika mag geen tweede Zimbabwe (Rhodesië) worden.
Weleens in Zuid-Afrika geweest? Dit is echt complete onzin. Zuid-Afrikanen (van alle kleuren) zijn over het algemeen veel racistischer dan Nederlanders. In een stad als Pretoria werd ik (of degene van een andere kleur met wie ik rondliep) er gewoon door een "kleurgenoot" op aangesproken wat ik met die andere deed?quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:27 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
. Terwijl in feite racisme in Zuid-Afrika onder blanken minder was dan in Europa in het algemeen. En in Zuid-Afrika ook veel "illegale" kleurlingen-blanken-huwelijken voorkomen, omdat die culturen ook dichter bij elkaar liggen.
Ik spreek niet over de Afrikaner Boeren in de Voortrekkersprovincies, maar over de blanken in geheel Zuid-Afrika.quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:42 schreef Fides het volgende:
[..]
Weleens in Zuid-Afrika geweest? Dit is echt complete onzin. Zuid-Afrikanen (van alle kleuren) zijn over het algemeen veel racistischer dan Nederlanders. In een stad als Pretoria werd ik (of degene van een andere kleur met wie ik rondliep) er gewoon door een "kleurgenoot" op aangesproken wat ik met die andere deed?
In Westkaap heb je misschien redelijke menging doordat daar überhaupt al veel "Coloureds" wonen (en die spreken daar van huis uit Afrikaans, net als de meeste blanken daar), in de rest van Zuid-Afrika (waar er bijna geen/veel minder Coloureds wonen) is het verschil tussen blank en zwart wel overduidelijk en zijn het aantal gemixte huwelijke echt bijna 0%.
Onzin. Het geweld was er ook in 1961 en 1964 al. En daarvoor. Mandela zat pas vanaf 1964 in confinement, hoor. Ervoor gaf hij als één van de leiders ook leiding aan aanslagen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:36 schreef Fides het volgende:
[..]
Tuurlijk is er een eenzijdig beeld, maar het beeld dat hij betrokken was bij gewapende acties is ook wel vertekend aangezien hij bijna de gehele tijd toen de gewapende strijd bezig was vast zat..... Hij heeft al jaren moeten zitten voor het organiseren van compleet geweldloze demonstraties inde jaren '50Het geweld in de jaren 80 (toen Mandela vast zat!) kwam gewoon van 2 kanten. Enerzijds de SADF, de geheime dienst, en ook nog eens de Zulu partij die gesponsord werd door de regering, en anderzijds MK/ANC.
Je eerste zin is waar. Althans door "ANC", door Desmond Tutu (anglicaans geestelijke).quote:Daarnaast werden onder zijn leiding ook de gewelddadige acties van de ANC aan de kaak gesteld door de TRC. Hij was ook de eerste die een ceasefire voorstelde in 1990 (terwijl heel veel andere MK/ANCers dat niet zagen zitten!) Ik zie eerlijk gezegd niet in hoe Mandela had moeten handelen om zijn gerechtvaardigde doel te kunnen bereiken? Met het kiezen van vrouwen (Winniehelemaal) was hij helaas niet zo sterk, nee. Dat het geweld toenam in de periode rond 1994 kan natuurlijk ook niet alleen op het conto van Mandela worden geschreven: het samenvoegen van RSA tot 1 land (dus ook alle "homelands" weer te nationaliseren) zorgde natuurlijk voor wat problemen in Ciskei en KwaZulu.
twitter:rachidfinge twitterde op vrijdag 28-06-2013 om 16:37:24"There has been improvement, but clinically he is still unwell." - Winnie Madikizela-Mandela over Nelson Mandela. reageer retweet
De meeste kleuters hier weten niet wat fascisme inhoudt, In ZA daartegen zitten wél fascisten, maar waren eigenlijk minder schadelijk dan de gevestigde politiek.quote:
Neuh, dat is dom, hypocriet en poseur. De enige morele actie is zelfmoordquote:Op woensdag 26 juni 2013 21:39 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Kan ik al stoppen met mijn Shell boycot of is dat straks weer retro?
wij wachten op de necrologie van Kingstownquote:Op vrijdag 28 juni 2013 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neuh, dat is dom, hypocriet en poseur. De enige morele actie is zelfmoord
twitter:BreakingNews twitterde op zaterdag 29-06-2013 om 14:49:33South African riot police, protesters clash in Johannesburg township of Soweto shortly before Obama's visit, @Reuters witness says reageer retweet
quote:Artsen adviseren: verlos Mandela
De artsen die Nelson Mandela behandelen, hebben gezegd dat hij in een permanente vegetatieve staat verkeert. De doktoren adviseren de familie van Mandela in een document dat dateert van 26 juni om de beademing te stoppen.
Dat meldt persbureau AFP. De documenten over de toestand van Mandela zijn naar buiten gekomen in verband met de rechtszaak over de overblijfselen van zijn drie kinderen.
In de documenten staat te lezen: "In plaats van zijn lijden te laten voortduren, is de familie Mandela deze optie serieus aan het overwegen."
Bron: Telegraaf
'It's better to burn out, than to fade away'..ik denk iedere dag aan de toestand van Nelson Mandela, en ik wens hem alvast een goede en behouden reis toe..ik hoop en denk dat deze moegestreden vechtersbaas van tevoren heeft vastgelegd hoe hij zijn einde wenst te ervaren..quote:Op vrijdag 28 juni 2013 19:27 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
De meeste kleuters hier weten niet wat fascisme inhoudt, In ZA daartegen zitten wél fascisten, maar waren eigenlijk minder schadelijk dan de gevestigde politiek.
Overigens kreeg ik via mijn oom (die in het ziekenhuis werkt) het nieuws dat Mandela een "boost" heeft gekregen om Obama te ontmoeten, maar die boost zal zijn leven niet veel langer uitrekken...
Tot plotseling blijkt dat de oude baas weer opkrabbelt...quote:Op donderdag 4 juli 2013 23:21 schreef klappernoot2000 het volgende:
Volgens de laatste berichten willen ze nog vóór het weekend de stekker er uit trekken..
Bron: 'Mandela enorm vooruitgegaan'quote:'Mandela enorm vooruitgegaan'
Nelson Mandela is de afgelopen tijd enorm vooruit gegaan en kan mogelijk binnenkort naar huis. Dat heeft Mandela's dochter Zindzi gezegd in een interview met Sky TV.
Zindzi zei dat haar vader inmiddels televisie kijkt in het ziekenhuis in Pretoria, waar hij al weken ligt. Hij glimlacht naar familieleden en kan zijn hand opsteken. Mandela werd 8 juni in het ziekenhuis opgenomen met een hardnekkige longontsteking. Zijn toestand werd de afgelopen tijd als kritiek, maar stabiel omschreven.
Mandela wordt donderdag 95.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |