abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 juni 2013 @ 14:59:41 #276
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_128323067
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 10:53 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Was het ANC op den duur succesvol omdat ze geweld gebruikten? Ik denk het eerlijk gezegd niet, het leidde alleen maar tot een nog hardere opstelling van de regering. Zeker als er blanke burgers werden gedood. Het was internationale druk en het einde van de koude oorlog dat er voor zorgde dat het ANC aan de macht kon komen.
Die internationale druk werd wel een stevige impuls gegeven door de saga Mandela. Dus het is en blijft een ingewikkeld verhaal. Ik betwijfel sterk of het einde aan de apartheid ook zonder geweld zo (relatief) snel zou zijn bereikt.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  donderdag 27 juni 2013 @ 15:01:05 #277
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_128323131
Overigens had Mandela het ook heel anders kunnen aanpakken toen hij zijn presidentschap begon. Het lijkt mij dat hij juist een bindende factor werd en meehielp de overgang zo goed mogelijk te laten verlopen in plaats van de balans naar de andere kant te laten slaan.
  donderdag 27 juni 2013 @ 15:21:12 #278
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128323884
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 15:01 schreef Strani het volgende:
Overigens had Mandela het ook heel anders kunnen aanpakken toen hij zijn presidentschap begon. Het lijkt mij dat hij juist een bindende factor werd en meehielp de overgang zo goed mogelijk te laten verlopen in plaats van de balans naar de andere kant te laten slaan.
Dat wilde hij wel, maar uiteindelijk kwam Mandela zelf ook uit de MiK en gewapende terroristische ANC-hoek. Zijn derde "echtgenote" is dan ook een ex-communistische first lady van de communistische tiran en dictator Samora Machel. Zijn eerste echtgenote was veel gematigder dan Winnie en Gracia.

Nelson Mandela is te eenzijdig verheerlijkt. Mandela was jarenlang betrokken bij gewapende actie en openlijk terrorisme tegen blanke burgerdoelen. Dat was ook tegen de zin van de meeste zwarte stammen en vorsten toen (nog) in Zuid Afrika.

Tegelijkertijd verdient Mandela groot respect dat hij na 1990 niet een staatsgreep organiseerde en rustig zijn democratische kans vreedzaam afwachtte.

Tegelijkertijd moet men daarbij opmerken dat verkrachtingen en andere criminaliteit toenamen, hij corrupt bleek deels en niet opgewassen om een staat te leiden.

Hem als een Zuid-Afrikaanse Gandhi beschouwen is eenzijdig. Gandhi was overigens voorstander van apartheid in Zuid-Afrika......

Onze "visie" op geschiedenis is gebaseerd op (meestal) medialeugens en eenzijdigheid.

Nogmaals, Mandela heeft veel goeds gedaan, maar ook veel kwaads dat hij nooit afgezworen heeft helaas.

Zijn ANC-opvolgers maken een puinhoop van het land. Zuid-Afrika mag geen tweede Zimbabwe (Rhodesië) worden.
  donderdag 27 juni 2013 @ 15:23:52 #279
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_128323976
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 15:21 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Dat wilde hij wel, maar uiteindelijk kwam Mandela zelf ook uit de MiK en terroristische ANC-hoek. Zijn derde "echtgenote" is dan ook een ex-communistische first lady van de communistische tiran en dictator Samora Machel.

Nelson Mandela is te eenzijdig verheerlijkt. Mandela was jarenlang betrokken bij gewapende actie en openlijk terrorisme tegen blanke burgerdoelen. Dat was ook tegen de zin van de meeste zwarte stammen en vorsten toen (nog) in Zuid Afrika.

Tegelijkertijd verdient Mandela groot respect dat hij na 1990 niet een staatsgreep organiseerde en rustig zijn democratische kans vreedzaam afwachtte.

Tegelijkertijd moet men daarbij opmerken dat verkrachtingen en andere criminaliteit toenamen, hij corrupt bleek deels en niet opgewassen om een staat te leiden.

Hem als een Zuid-Afrikaanse Gandhi beschouwen is eenzijdig. Gandhi was overigens voorstander van apartheid in Zuid-Afrika......

Onze "visie" op geschiedenis is gebaseerd op (meestal) medialeugens en eenzijdigheid.

Nogmaals, Mandela heeft veel goeds gedaan, maar ook veel kwaads dat hij nooit afgezworen heeft helaas.

Zijn ANC-opvolgers maken een puinhoop van het land. Zuid-Afrika mag geen tweede Zimbabwe (Rhodesië) worden.
Goede post, dank je. Dát Mandela terroristisch is geworden is misschien niet helemaal onbegrijpelijk gezien de onderdrukking die plaatsvond. Dat moet ook meegerekend worden in dezen.

Ik wist niet dat Gandhi er zo over dacht, en dat verbaast me ook.
  donderdag 27 juni 2013 @ 15:27:08 #280
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128324091
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 15:23 schreef Strani het volgende:

[..]

Goede post, dank je. Dát Mandela terroristisch is geworden is misschien niet helemaal onbegrijpelijk gezien de onderdrukking die plaatsvond. Dat moet ook meegerekend worden in dezen.

Ik wist niet dat Gandhi er zo over dacht, en dat verbaast me ook.
Gandhi was ook een bewonderaar van Adolf Hitler en Benito Mussolini. Zoals de meeste kleurlingen in Zuid-Afrika, de meeste hindoe-nationalisten in India (Chandras Bose vocht zelfs voor Hitler) en zeer veel blanke Afrikaners in Zuid-Afrika. Daarom had Churchill ook de pest aan Gandhi en de Indiërs.

Mandela heeft zelf voor de Communistische en terroristische weg gekozen. Dat is zijn eigen keuze. Church Street massacre (19 doden, piloten en burgers) en andere bomaanslagen in Zuid-Afrika zijn door Mandela nooit veroordeeld helaas..... Umkhonto we Sizwe werd verheerlijkt. Ook de oude alliantie met Sovjet-Unie en communistische DDR bleef lang een glorieverhaal binnen ANC.

Het probleem is ook dat geweld onderhuids wordt gepropageerd door de strijdliederen van het ANC en door ontkenning en niet-ingrijpen tegenover zwarte bendecriminaliteit tegen met name de Boers.

De Nederlandse schoolkinderen en media hebben decennialang een eenzijdig links beeld gekregen van de realiteit in Zuid-Afrika. Onder andere dat blanken zich er beter voelden allemaal. Terwijl in feite racisme in Zuid-Afrika onder blanken minder was dan in Europa in het algemeen. En in Zuid-Afrika ook veel "illegale" kleurlingen-blanken-huwelijken voorkomen, omdat die culturen ook dichter bij elkaar liggen.
  donderdag 27 juni 2013 @ 15:28:47 #281
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_128324158
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 15:27 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Gandhi was ook een bewonderaar van Adolf Hitler en Benito Mussolini. Zoals de meeste kleurlingen in Zuid-Afrika, de meeste hindoe-nationalisten in India (Chandras Bose vocht zelfs voor Hitler) en zeer veel blanke Afrikaners in Zuid-Afrika. Daarom had Churchill ook de pest aan Gandhi en de Indiërs.

Mandela heeft zelf voor de Communistische en terroristische weg gekozen. Dat is zijn eigen keuze.

Het probleem is ook dat geweld onderhuids wordt gepropageerd door de strijdliederen van het ANC en door ontkenning en niet-ingrijpen tegenover zwarte bendecriminaliteit tegen met name de Boers.
Om het echt te kunnen begrijpen moet je, denk ik, daadwerkelijk in die wereld geleefd hebben. Dat Mandela niet één en al goed is weet ik, maar de vraag blijft of hij het land in een betere toestand achterlaat. Ik denk van wel.
  donderdag 27 juni 2013 @ 15:32:47 #282
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128324302
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 15:28 schreef Strani het volgende:

[..]

Om het echt te kunnen begrijpen moet je, denk ik, daadwerkelijk in die wereld geleefd hebben. Dat Mandela niet één en al goed is weet ik, maar de vraag blijft of hij het land in een betere toestand achterlaat. Ik denk van wel.
Ik weet het niet.

Economisch wel, dankzij China en de Amerikaanse, Zuid-Amerikaanse en Russische consumenten.

Maar het oude Zuid-Afrika was ondanks internationale sancties en boycot relatief rijker en had een betere alfabetisering, lagere criminaliteitsstatistiek en betere sociale voorzieningen. Ook voor zwarten. Beter dan nu. De armoede is niet veel verdwenen. De reden daarvan lag ook niet in blank racisme, maar in verschillende graden van beschaving en intellectuele capaciteiten (en schoolcultuur). Datzelfde geldt voor zigeuners en bijv. "asociale" bevolkingsgroepen in Nederland ook. Minder schoolgang, minder orde, minder goede banen, minder welvaartsgroei.
pi_128324432
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 15:21 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Dat wilde hij wel, maar uiteindelijk kwam Mandela zelf ook uit de MiK en gewapende terroristische ANC-hoek. Zijn derde "echtgenote" is dan ook een ex-communistische first lady van de communistische tiran en dictator Samora Machel. Zijn eerste echtgenote was veel gematigder dan Winnie en Gracia.

Tuurlijk is er een eenzijdig beeld, maar het beeld dat hij betrokken was bij gewapende acties is ook wel vertekend aangezien hij bijna de gehele tijd toen de gewapende strijd bezig was vast zat..... Hij heeft al jaren moeten zitten voor het organiseren van compleet geweldloze demonstraties inde jaren '50 :') Het geweld in de jaren 80 (toen Mandela vast zat!) kwam gewoon van 2 kanten. Enerzijds de SADF, de geheime dienst, en ook nog eens de Zulu partij die gesponsord werd door de regering, en anderzijds MK/ANC.

Daarnaast werden onder zijn leiding ook de gewelddadige acties van de ANC aan de kaak gesteld door de TRC. Hij was ook de eerste die een ceasefire voorstelde in 1990 (terwijl heel veel andere MK/ANCers dat niet zagen zitten!) Ik zie eerlijk gezegd niet in hoe Mandela had moeten handelen om zijn gerechtvaardigde doel te kunnen bereiken? Met het kiezen van vrouwen (Winnie :X helemaal) was hij helaas niet zo sterk, nee. Dat het geweld toenam in de periode rond 1994 kan natuurlijk ook niet alleen op het conto van Mandela worden geschreven: het samenvoegen van RSA tot 1 land (dus ook alle "homelands" weer te nationaliseren) zorgde natuurlijk voor wat problemen in Ciskei en KwaZulu.
pi_128324665
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 15:27 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

. Terwijl in feite racisme in Zuid-Afrika onder blanken minder was dan in Europa in het algemeen. En in Zuid-Afrika ook veel "illegale" kleurlingen-blanken-huwelijken voorkomen, omdat die culturen ook dichter bij elkaar liggen.
Weleens in Zuid-Afrika geweest? Dit is echt complete onzin. Zuid-Afrikanen (van alle kleuren) zijn over het algemeen veel racistischer dan Nederlanders. In een stad als Pretoria werd ik (of degene van een andere kleur met wie ik rondliep) er gewoon door een "kleurgenoot" op aangesproken wat ik met die andere deed? :')
In Westkaap heb je misschien redelijke menging doordat daar überhaupt al veel "Coloureds" wonen (en die spreken daar van huis uit Afrikaans, net als de meeste blanken daar), in de rest van Zuid-Afrika (waar er bijna geen/veel minder Coloureds wonen) is het verschil tussen blank en zwart wel overduidelijk en zijn het aantal gemixte huwelijke echt bijna 0%.
  donderdag 27 juni 2013 @ 16:48:13 #285
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128327155
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 15:42 schreef Fides het volgende:

[..]

Weleens in Zuid-Afrika geweest? Dit is echt complete onzin. Zuid-Afrikanen (van alle kleuren) zijn over het algemeen veel racistischer dan Nederlanders. In een stad als Pretoria werd ik (of degene van een andere kleur met wie ik rondliep) er gewoon door een "kleurgenoot" op aangesproken wat ik met die andere deed? :')
In Westkaap heb je misschien redelijke menging doordat daar überhaupt al veel "Coloureds" wonen (en die spreken daar van huis uit Afrikaans, net als de meeste blanken daar), in de rest van Zuid-Afrika (waar er bijna geen/veel minder Coloureds wonen) is het verschil tussen blank en zwart wel overduidelijk en zijn het aantal gemixte huwelijke echt bijna 0%.
Ik spreek niet over de Afrikaner Boeren in de Voortrekkersprovincies, maar over de blanken in geheel Zuid-Afrika.

Nederlanders zijn misschien niet zo racistisch meer (officieel) en niet publiekelijk, maar je kent duidelijk Midden- Europa en Oost-Europa niet. Of Italië of Britse steden als Birmingham.

Ik wees ook op de Weskaap.
  donderdag 27 juni 2013 @ 16:51:28 #286
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128327260
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 15:36 schreef Fides het volgende:

[..]

Tuurlijk is er een eenzijdig beeld, maar het beeld dat hij betrokken was bij gewapende acties is ook wel vertekend aangezien hij bijna de gehele tijd toen de gewapende strijd bezig was vast zat..... Hij heeft al jaren moeten zitten voor het organiseren van compleet geweldloze demonstraties inde jaren '50 :') Het geweld in de jaren 80 (toen Mandela vast zat!) kwam gewoon van 2 kanten. Enerzijds de SADF, de geheime dienst, en ook nog eens de Zulu partij die gesponsord werd door de regering, en anderzijds MK/ANC.
Onzin. Het geweld was er ook in 1961 en 1964 al. En daarvoor. Mandela zat pas vanaf 1964 in confinement, hoor. Ervoor gaf hij als één van de leiders ook leiding aan aanslagen.

Het Zuid-Afrikaanse leger en de geheime diensten deden gewoon hun plichten. Vergeet niet dat de blanke bevolking ook al de buitengrenzen van Zuidwest-Afrika (Namibië) moest verdedigen tegen communistisch Angola (met Cubaanse steun) en tegen communistisch Mozambique oostelijk Zuid-Afrikaanse grens.

quote:
Daarnaast werden onder zijn leiding ook de gewelddadige acties van de ANC aan de kaak gesteld door de TRC. Hij was ook de eerste die een ceasefire voorstelde in 1990 (terwijl heel veel andere MK/ANCers dat niet zagen zitten!) Ik zie eerlijk gezegd niet in hoe Mandela had moeten handelen om zijn gerechtvaardigde doel te kunnen bereiken? Met het kiezen van vrouwen (Winnie :X helemaal) was hij helaas niet zo sterk, nee. Dat het geweld toenam in de periode rond 1994 kan natuurlijk ook niet alleen op het conto van Mandela worden geschreven: het samenvoegen van RSA tot 1 land (dus ook alle "homelands" weer te nationaliseren) zorgde natuurlijk voor wat problemen in Ciskei en KwaZulu.
Je eerste zin is waar. Althans door "ANC", door Desmond Tutu (anglicaans geestelijke).

Ik heb het over geweld en criminaliteit tegen blanken. De toename ervan komt door de corruptie en mismanagement en racistische en marxistische vooroordelen in ANC ("laat die blanke boeren maar eens voelen'). Ik kan niet zeggen in hoeverre alleen persoonlijk door Mandela inderdaad. Kan ik niet inschatten.
pi_128327872
Dat laatste (de huidige veiligheidssituatie van de blanke boeren) is inderdaad schandalig, al is het maar de vraag of de situatie van hen speciaal is, of als "normaal" gezien kan kan worden binnen de veiligheids-/criminaliteitsproblematiek die Zuid-Afrika heeft. Afgezien van de rijke ~10-15% bovenklasse die in hun eigen wijken woont heeft de gehele bevolking een enorme kans om slachtoffer te worden van een levens-, zeden-, of geweldsdelict, wat dat betreft is er geen onderscheid tussen boeren en townshipbewoners....
Sinds 1994/1995 (wat overigens een piek was) is het aantal moorden met 40% gezakt (al geldt dat helaas niet voor de plaatsmoorde)
pi_128352191
Dan komt er ook nog eens bij dat de leiding van de huidige Zuid-Afrikaanse politie gruwelijk incompetent en corrupt is. Maar dat zijn ook ANCers dus dat is niet geheel verrassend.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 28 juni 2013 @ 16:39:25 #289
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_128363847
rachidfinge twitterde op vrijdag 28-06-2013 om 16:37:24 "There has been improvement, but clinically he is still unwell." - Winnie Madikizela-Mandela over Nelson Mandela. reageer retweet
  vrijdag 28 juni 2013 @ 19:27:42 #290
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_128369256
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 02:09 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Als je een fascist bent wel ja.
De meeste kleuters hier weten niet wat fascisme inhoudt, In ZA daartegen zitten wél fascisten, maar waren eigenlijk minder schadelijk dan de gevestigde politiek.

Overigens kreeg ik via mijn oom (die in het ziekenhuis werkt) het nieuws dat Mandela een "boost" heeft gekregen om Obama te ontmoeten, maar die boost zal zijn leven niet veel langer uitrekken... :{
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  vrijdag 28 juni 2013 @ 19:33:00 #291
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_128369444
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 21:39 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Kan ik al stoppen met mijn Shell boycot of is dat straks weer retro?
Neuh, dat is dom, hypocriet en poseur. De enige morele actie is zelfmoord
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 28 juni 2013 @ 19:45:29 #292
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_128369929
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neuh, dat is dom, hypocriet en poseur. De enige morele actie is zelfmoord
wij wachten op de necrologie van Kingstown :')
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  zaterdag 29 juni 2013 @ 14:54:23 #293
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_128392357
BreakingNews twitterde op zaterdag 29-06-2013 om 14:49:33 South African riot police, protesters clash in Johannesburg township of Soweto shortly before Obama's visit, @Reuters witness says reageer retweet
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 juli 2013 @ 21:30:14 #294
862 Arcee
Look closer
pi_128596751
quote:
Artsen adviseren: verlos Mandela

De artsen die Nelson Mandela behandelen, hebben gezegd dat hij in een permanente vegetatieve staat verkeert. De doktoren adviseren de familie van Mandela in een document dat dateert van 26 juni om de beademing te stoppen.

Dat meldt persbureau AFP. De documenten over de toestand van Mandela zijn naar buiten gekomen in verband met de rechtszaak over de overblijfselen van zijn drie kinderen.

In de documenten staat te lezen: "In plaats van zijn lijden te laten voortduren, is de familie Mandela deze optie serieus aan het overwegen."

Bron: Telegraaf
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_128598061
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 19:27 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

De meeste kleuters hier weten niet wat fascisme inhoudt, In ZA daartegen zitten wél fascisten, maar waren eigenlijk minder schadelijk dan de gevestigde politiek.

Overigens kreeg ik via mijn oom (die in het ziekenhuis werkt) het nieuws dat Mandela een "boost" heeft gekregen om Obama te ontmoeten, maar die boost zal zijn leven niet veel langer uitrekken... :{
'It's better to burn out, than to fade away'..ik denk iedere dag aan de toestand van Nelson Mandela, en ik wens hem alvast een goede en behouden reis toe..ik hoop en denk dat deze moegestreden vechtersbaas van tevoren heeft vastgelegd hoe hij zijn einde wenst te ervaren..
  donderdag 4 juli 2013 @ 23:21:51 #296
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_128603217
Volgens de laatste berichten willen ze nog vóór het weekend de stekker er uit trekken.. -O-
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
pi_129054032
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 23:21 schreef klappernoot2000 het volgende:
Volgens de laatste berichten willen ze nog vóór het weekend de stekker er uit trekken.. -O-
Tot plotseling blijkt dat de oude baas weer opkrabbelt...

quote:
'Mandela enorm vooruitgegaan'
Nelson Mandela is de afgelopen tijd enorm vooruit gegaan en kan mogelijk binnenkort naar huis. Dat heeft Mandela's dochter Zindzi gezegd in een interview met Sky TV.

Zindzi zei dat haar vader inmiddels televisie kijkt in het ziekenhuis in Pretoria, waar hij al weken ligt. Hij glimlacht naar familieleden en kan zijn hand opsteken. Mandela werd 8 juni in het ziekenhuis opgenomen met een hardnekkige longontsteking. Zijn toestand werd de afgelopen tijd als kritiek, maar stabiel omschreven.

Mandela wordt donderdag 95.
Bron: 'Mandela enorm vooruitgegaan'

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2013 18:38:24 ]
pi_129054346
quote:
Hij glimlacht naar familieleden en kan zijn hand opsteken
Enorme vooruitgang.
pi_129054462
Why won't he just drop dead...
"Hell happens when the evil of the world exceeds our belief that we can conquer it"
pi_129054490
quote:
9s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:45 schreef Specularium het volgende:

[..]

Enorme vooruitgang.
Ten opzichte van "permanente vegetatieve staat" lijkt me tv-kijken, naar familieleden lachen en een hand opsteken me inderdaad een enorme vooruitgang.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')