In die zin dat ook hier sprake was van de onderdrukking van een meerderheid door een minderheid.quote:
Uiteraard, want dat staat er ook echt.quote:Op donderdag 27 juni 2013 06:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Suggereer je nou dat de Apartheid terug moet?
Als het er echt stond had ik niet gevraagd of je het suggereert.quote:Op donderdag 27 juni 2013 06:35 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Uiteraard, want dat staat er ook echt.
In dat geval had je me net zo goed kunnen vragen of kabouters bestaan.quote:Op donderdag 27 juni 2013 06:37 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Als het er echt stond had ik niet gevraagd of je het suggereert.
Je kan ook gewoon antwoord geven. Laat ik het anders stellen:quote:Op donderdag 27 juni 2013 06:51 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
In dat geval had je me net zo goed kunnen vragen of kabouters bestaan.
Waarom zet dat je aan het denken? En wat is je conclusie?quote:Op woensdag 26 juni 2013 23:41 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Sociale voorzieningen zijn na afschaffing Apartheid alleen maar minder geworden, zet je toch aan het denken.
Mijn vraag gaat daar niet over.quote:Op donderdag 27 juni 2013 06:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Adriaan van Dis liet in zijn docu's over Z Afrika ook zien dat het er na de afschaffing van de apartheid er op was achteruitgegaan, suggereert hij ook de herinvoering ervan?
Simpel, het is nogal vreemd dat ze onder Apartheid beter zorgden voor de zwarte onderklasse dan dat de ANC nu doet. En daar zit verder geen conclusie aan, behalve dan wellicht de conclusie dat het wel en wee van de townships de ANC geen reet kan interesseren maar de macht hebben ze wel past.quote:Op donderdag 27 juni 2013 06:55 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon antwoord geven. Laat ik het anders stellen:
[..]
Waarom zet dat je aan het denken? En wat is je conclusie?
Was het ANC op den duur succesvol omdat ze geweld gebruikten? Ik denk het eerlijk gezegd niet, het leidde alleen maar tot een nog hardere opstelling van de regering. Zeker als er blanke burgers werden gedood. Het was internationale druk en het einde van de koude oorlog dat er voor zorgde dat het ANC aan de macht kon komen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 22:56 schreef Strani het volgende:
Was het ANC ook zo succesvol geweest zonder geweld? Als het vredig en lieflijk aan de kant was blijven staan?
Dat over het succes van hun weerstand te twisten valt, betekent natuurlijk niet dat de (gewelddadige) weerstand niet gerechtvaardigd was toch? Als de stakingen en sabotageacties waren geweest was er waarschijnlijk niet snel de aandacht gekomen die Zuid-Afrika kreeg vanaf de jaren '60. Laten we voorop stellen dat Mandela werd veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf (de aanklager wilde zelfs de doodstraf!) voordat er iets van noemenswaardig geweld was gepleegd!quote:Op donderdag 27 juni 2013 10:53 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Was het ANC op den duur succesvol omdat ze geweld gebruikten? Ik denk het eerlijk gezegd niet, het leidde alleen maar tot een nog hardere opstelling van de regering. Zeker als er blanke burgers werden gedood. Het was internationale druk en het einde van de koude oorlog dat er voor zorgde dat het ANC aan de macht kon komen.
http://www.nu.nl/buitenla(...)abiele-toestand.htmlquote:Op donderdag 27 juni 2013 11:48 schreef TheArt het volgende:
http://guardianlv.com/201(...)itarian-dies-age-94/
Vooralsnog leeft ie nog, dus.quote:Mandela in 'stabiele' toestand
De toestand van Nelson Mandela is stabiel. Dat liet kleindochter Ndileka Mandela van de voormalige Zuid-Afrikaanse president weten bij het verlaten van het ziekenhuis in Pretoria.
27 juni 2013 11:47
Vernon Nkadimeng was een legitiem militair doelwit. Als je het ANC en MK als legitieme organisatie beschouwt. Dulcie September, smokkelde wapens voor het ANC, een zacht doelwit, hier zou je inderdaad je vraagtekens bij kunnen zetten, hetzelfde bij Khotso house. Maar waar de aanslagen van de Zuid-Afrikaanse regering gericht waren op de organisatie van het ANC en MK waren de aanslagen van deze organisaties gericht op de gehele bevolking van Zuid Afrika, zwart en wit.quote:Op donderdag 27 juni 2013 11:53 schreef Fides het volgende:
[..]
Dat over het succes van hun weerstand te twisten valt, betekent natuurlijk niet dat de (gewelddadige) weerstand niet gerechtvaardigd was toch? Als de stakingen en sabotageacties waren geweest was er waarschijnlijk niet snel de aandacht gekomen die Zuid-Afrika kreeg vanaf de jaren '60. Laten we voorop stellen dat Mandela werd veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf (de aanklager wilde zelfs de doodstraf!) voordat er iets van noemenswaardig geweld was gepleegd!
Het grootste geweld (Church Street, Magoo bar Durban, Wimpy Pretoria) vond plaats toen Mandela al 20 jaar vast zat....dus het is vreemd om hem daarvoor verantwoordelijk te houden. Daarnaast was dat in een periode dat terrorisme van beide zijde kwam: moord op Dulcie September in Parijs, Khotso House bombing (beide 1988), autobom-executie op Vernon Nkadimeng (1985) in Botswana, de Gaborone raid etc.
Nkadimeng was een legitiem doelwit als je de executies van verzetstrijders in de 2e Wereldoorlog ook legitiem vindt... Het Zuid-Afrikaanse leger heeft natuurlijk ook nooit "legitimiteit" op het grondgebied van andere (zelfs "bevriende") staten waar het niet mee in oorlog is (ondanks dat pleegden ze wel aanslagen in Parijs en London).quote:Op donderdag 27 juni 2013 12:21 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Vernon Nkadimeng was een legitiem militair doelwit. Als je het ANC en MK als legitieme organisatie beschouwt. Dulcie September, smokkelde wapens voor het ANC, een zacht doelwit, hier zou je inderdaad je vraagtekens bij kunnen zetten, hetzelfde bij Khotso house. Maar waar de aanslagen van de Zuid-Afrikaanse regering gericht waren op de organisatie van het ANC en MK waren de aanslagen van deze organisaties gericht op de gehele bevolking van Zuid Afrika, zwart en wit.
Landmijn campagne.quote:Op donderdag 27 juni 2013 12:39 schreef Fides het volgende:
Het is niet zo dat zij lukraak mensen afslachten om angst te zaaien ofzo.
Ja, dat was inderdaad een schandalige en domme campagne. Het doel was echter wel om de militaire patrouilles te stoppen...toen duidelijk werd dat het inderdaad te veel burgerslachtoffers maakte, kapten ze er ook mee. Desondanks natuurlijk belachelijk dom om hier mee te beginnen.quote:
twitter:rachidfinge twitterde op donderdag 27-06-2013 om 14:32:06President Zuma van Zuid-Afrika zegt dat Nelson Mandela afgelopen nacht vooruit is gegaan, al is hij nog steeds in kritieke toestand. reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |