Die gaan er hier ook nog wel eens komen. Maar - tenzij ik daarmee honderden euro's per maand ga ontvangen van Essent (wat mij onwaarschijnlijk lijkt ) - gaat dit mijn maandlasten niet aanzienlijk naar beneden krijgen.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Probeer eens zonnepanelen. Levert veel meer rendement op dan aflossen.
Zie mijn edit boven je, wel alles in perspectief blijven zien he.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:28 schreef zwarteweduwe het volgende:
Die gaan er hier ook nog wel eens komen. Maar - tenzij ik daarmee honderden euro's per maand ga ontvangen van Essent (wat mij onwaarschijnlijk lijkt ) - gaat dit mijn maandlasten niet aanzienlijk naar beneden krijgen.
ja, dat kan hier ook.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:15 schreef Fogel het volgende:
[..]
De lening is mijn hypotheek. Die kan ik gewoon verhogen als ik wil. Mijn onderpand is veel hoger dan mijn hypotheek (en ik loop voor op mijn aflossingen) en dat verschil kan ik zo op mijn bankrekening gestort krijgen als ik dat wil.
Maar dat wil ik niet.
Na je edit: inderdaad, lekkere besparing. Ga ik misschien volgend jaar wel doen mbv de teruggave IB.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Probeer eens zonnepanelen. Levert veel meer rendement op dan aflossen.
(Voorbeeld: Even een 'dure' installatie, prijs kan minder als je goed zoekt en/of zelf je handen uit mouwen steekt bij installeren, stel 1920Wp voor 3000,-. Dat levert je elk jaar zeg 1800kWh op, bij ¤ 0,23 per kWh is dat dan ¤ 414,- per jaar, oftewel ¤ 34,50 per maand. Probeer die verlaging per maand maar eens te krijgen door 3000,- in je hypotheek te stoppen. Not gonna happen)
Dan los je gewoon het bedrag wat je per jaar bespaart, extra af op je hypotheek. Hoe dan ook, als je dan toch perse wilt aflossen, levert 3000,- in PV linksom of rechtsom meer op, dan 3000,- aflossen. Die honderd euro kan overigens niet alleen naar nul, maar zelfs naar min 25,- aangezien je de heffingskorting sowieso krijgt.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:33 schreef zwarteweduwe het volgende:
Na je edit: inderdaad, lekkere besparing. Ga ik misschien volgend jaar wel doen mbv de teruggave IB.
Maar eenmalig, in die zin dat ik mijn 100 euro per maand elektriciteit hiermee misschien kan minimaliseren, maar dat is nog steeds "slechts" 100 euro per maand. Extra aflossen blijft daarom voorlopig hoog op de agenda hier. Eenmalig in de zin dat ik niet oneindig geld kan blijven investeren in zonnepanelen op mijn eigen dak.
én zonnepanelen én aflossen, dat zal het wel worden op den duur.
Het recente nieuws dat de EU extra gaat heffen, in hoeverre beïnvloedt dat de offertes?quote:Op zondag 9 juni 2013 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Toevallig dit weekend bezig geweest met een PV-set van mijn overbuurman van 1920 Wp
Voor mij niet, ik heb al PV liggen. Voor mijn buurman was dat wel de doorslag om nog even snel wat van de oude voorraad te bestellen.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:52 schreef Hallmark het volgende:
Het recente nieuws dat de EU extra gaat heffen, beïnvloedt dat je offertes?
Exact, 'aflossen' schijnt tegenwoordig de nieuwe heilige graal te zijn ofzo. Maar haal anders van die 40K eens 3K af en bespaar daarmee eens 35,- netto per maand op je energierekening. Doe eens gek.quote:Op maandag 10 juni 2013 01:05 schreef 44pje het volgende:
¤40k aflossen scheelt me ¤22 netto per maand, maar daarvan kan ik heel wat jaren mijn hypotheek betalen mocht het ooit financieel wat minder gaan.
Ik ben misschien een slecht rekenaar, maar bij mij is 40K tegen 2.55% = 1020 euro per jaar / 12 = 85 euro in de maand.quote:Op maandag 10 juni 2013 01:05 schreef 44pje het volgende:
Aflossen gaat voorlopig niet gebeuren, we betalen netto 2,55% (HRA). Die 0,65% verschil met de spaarrente betaal ik graag om een flinke spaarpot achter de hand te hebben. ¤40k aflossen scheelt me ¤22 netto per maand, maar daarvan kan ik heel wat jaren mijn hypotheek betalen mocht het ooit financieel wat minder gaan.
Geld wat je extra kunt sparen. Bovendien, hoe lager je hypotheek tov de waarde van je huis, hoe makkelijker een bank met je zal praten over tijdelijk opschorten of verlagen rente bij verlies van baan bijvoorbeeld. Het is dus een lastige rekensom - wij houden wat achter de hand en lossen af. Storten in spaarbankproduct leek ons weinig zinvol, daarmee verlaag ik de schuld nml niet direct - iets wat wij belangrijk vinden.quote:Op maandag 10 juni 2013 08:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben misschien een slecht rekenaar, maar bij mij is 40K tegen 2.55% = 1020 euro per jaar / 12 = 85 euro in de maand.
ik zie het meer zo,quote:Op maandag 10 juni 2013 09:38 schreef Deshain het volgende:
Ik heb gelukkig een 100% aflossingsvrije hypotheek, ik verdom het domweg om in de eerste periode geld af te lossen wat over 30 jaar nog maar iets meer dan de helft waard is relatief. Tenzij ik het natuurlijk gewoon écht over heb.
Krijg altijd behoorlijke jeuk als mensen een bepaalde houding aannemen dat ze beter zijn dan de mensen die niet aflossen want die zijn dom. Het is gewoon te situatiespecifiek om zo'n uitspraak te kunnen doen.
Vind het ook behoorlijk schokkend als ik eerlijk ben dat in 10 pagina's nog niemand rept over het effect van inflatie op je hypotheek. Wordt wel genoemd tav. spaargeld maar het werkt twee kanten op en dus ook naar je restschuld. (zit na 7 jaar looptijd op ca 86,5% tgv. inflatie). Prognose kom ik aan de eind van het looptijd uit op 54,5%. Dan kan je de eerder genoemde 1,5 keer je lening betalen aan rente als je niks aflost wel even in een ander perspectief zien toch?
Wie zegt dat jij tegen die tijd nog een baan hebt? Dan is het toch lekker als je al wat afgelost hebt.quote:Op maandag 10 juni 2013 09:38 schreef Deshain het volgende:
Ik heb gelukkig een 100% aflossingsvrije hypotheek, ik verdom het domweg om in de eerste periode geld af te lossen wat over 30 jaar nog maar iets meer dan de helft waard is relatief. Tenzij ik het natuurlijk gewoon écht over heb.
Krijg altijd behoorlijke jeuk als mensen een bepaalde houding aannemen dat ze beter zijn dan de mensen die niet aflossen want die zijn dom. Het is gewoon te situatiespecifiek om zo'n uitspraak te kunnen doen.
Vind het ook behoorlijk schokkend als ik eerlijk ben dat in 10 pagina's nog niemand rept over het effect van inflatie op je hypotheek. Wordt wel genoemd tav. spaargeld maar het werkt twee kanten op en dus ook naar je restschuld. (zit na 7 jaar looptijd op ca 86,5% tgv. inflatie). Prognose kom ik aan de eind van het looptijd uit op 54,5%. Dan kan je de eerder genoemde 1,5 keer je lening betalen aan rente als je niks aflost wel even in een ander perspectief zien toch?
Omdat het een wezenlijk deel is van de berekening wat nu weggelaten wordt bij alle bedragen die hier worden geroepen. Schokkend in de zin dat de mensen die claimen 'slim' bezig zijn niet het gehele plaatje in beeld hebben. NIet gezegd dan dat het evengoed niet voordeliger is maar slim zijn begint naar mijn idee met een totale berekening.quote:
Macro uitspraken kan je echter niet doen op individueel niveau. Dat er veel mensen zijn die zich hiermee in een onmogelijke situatie hebben gewerkt betekent niet dat dit voor andere mensen gunstig kan uitpakken (eigenlijk niet uitpakken maar een realistische beeld vormen).quote:Op maandag 10 juni 2013 10:09 schreef Basp1 het volgende:
Juist door teveel naar de toekomst te kijken en onszelf rijk te rekenen met inflatie en ons hierdoor maar vol te laden met steeds hogere leningen met laag gehouden rentes zitten we nu op macro schaal in de economische problemen. Op micro niveau werkt dat voglens mij hetzelfde.
Ik kan onze hypotheek op 1 WW uitkering betalen dus ik zie daar geen problemen inquote:Op maandag 10 juni 2013 10:19 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Wie zegt dat jij tegen die tijd nog een baan hebt? Dan is het toch lekker als je al wat afgelost hebt.
Helmaal mee eens. Heb zelf 250 k hypotheek, 50 % aflossingsvrij. Hypotheek loopt nu een jaar of twee dus als we verder nooit meer zouden verhuizen staat er over 28 jaar nog 125 k open. 125.000 euro stelt in 2041 geen zak meer voor.quote:Op maandag 10 juni 2013 09:38 schreef Deshain het volgende:
Vind het ook behoorlijk schokkend als ik eerlijk ben dat in 10 pagina's nog niemand rept over het effect van inflatie op je hypotheek.
Jij lost dus al sowieso de helft af. Deshain lost niks af.quote:Op maandag 10 juni 2013 11:02 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Helmaal mee eens. Heb zelf 250 k hypotheek, 50 % aflossingsvrij. Hypotheek loopt nu een jaar of twee dus als we verder nooit meer zouden verhuizen staat er over 28 jaar nog 125 k open. 125.000 euro stelt in 2041 geen zak meer voor.
Dalende of stagnerende huizenprijzen zijn verder ook niet echt iets om zenuwachtig van te worden, je mag er eerlijk gezegd blij mee zijn. Op een gegeven moment stijgen ze namelijk wel weer, kan je je huis weer kwijt voor de aankoopwaarde en kan je je volgende huis kopen zonder dat je de stijging van dat nieuwe huis hoeft af te tikken. Ondertussen is je salaris wel weer toegenomen en kan je een stuk groter kopen dan je in eerste instantie kon.
Als je gewoon een huis koopt waar je de komende 5 jaar goed in zit dan is er niets aan de hand.
Ik hoop nergens op. Je kan er echter gewoon van uit gaan dat de huizenprijs in 2040 hoger ligt dan de huizenprijs in 2013. De kans dat je in 2040 met een onderwaarde zit is nul.quote:Op maandag 10 juni 2013 11:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij lost dus al sowieso de helft af. Deshain lost niks af.
Verder hoop je op gunstige ontwikkelingen, terwijl je volgens mij je calculatie beter kunt doen op een wat slechter scenario.
Als je alleen dat maar meeneemt in je plaatje, versimpel je de boel natuurlijk te veel.quote:Op maandag 10 juni 2013 11:09 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik hoop nergens op. Je kan er echter gewoon van uit gaan dat de huizenprijs in 2040 hoger ligt dan de huizenprijs in 2013. De kans dat je in 2040 met een onderwaarde zit is nul.
Maar het is wel het belangrijkste gegeven. Risico's zitten er pas als je een variabele of kort vastliggende hypotheekrente hebt, een appartement in een slechte buurt hebt gekocht waar je over 5 jaar met je partner/een gezin niet in wilt wonen of als je een huis hebt gekocht op een dubbel inkomen zonder nhg.quote:Op maandag 10 juni 2013 11:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je alleen dat maar meeneemt in je plaatje, versimpel je de boel natuurlijk te veel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |