Ik kan zo een twee drie niet meer achterhalen waar ik het zandbodem deeg recept vandaan heb; volgensmij had ik iets minder dan een geklutst ei, 200 gram bloem, 130 gram boter en 65 gram suiker?quote:

geniaal.quote:Op woensdag 26 juni 2013 23:18 schreef msacras het volgende:
Bij de koekjes had ik overigens geen zin om netjes bolletjes te maken, dus ik heb alles in een grote plak op de bakplaat gestort en het later in stukjes gesnedenwerkte prima.
afbeelding ]

Die onderste heb ik in mijn 'recepten-word-bestand' staan, zouden jansteentjes heten. Lekker makkelijkquote:Op woensdag 26 juni 2013 23:18 schreef msacras het volgende:
Ik heb stress, en als ik stress heb, krijg ik een onbedwingbare dwang om dingen te bakkenWat resulteerde in kaneelbroodjes en koekjes. Bij de koekjes had ik overigens geen zin om netjes bolletjes te maken, dus ik heb alles in een grote plak op de bakplaat gestort en het later in stukjes gesneden
werkte prima.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Oeiiii....daar zeg je wat. Dan moet ik me natuurlijk wel ineens heel braaf gaan houden aan receptenquote:Op donderdag 27 juni 2013 10:09 schreef Bleie het volgende:
[..]
Zeker lepelmaatjes zijn ook handig bij 'gewoon' koken.

Ehm, ja, natuurlijk: maatlepeltjes. Ik kook meestal ook wel op gevoel, maar als ik een recept maak met specerijen waar ik niet erg bekend mee ben, dan vind ik ze nog weleens handig.quote:Op donderdag 27 juni 2013 13:16 schreef kvd het volgende:
[..]
Die onderste heb ik in mijn 'recepten-word-bestand' staan, zouden jansteentjes heten. Lekker makkelijk
[..]
Oeiiii....daar zeg je wat. Dan moet ik me natuurlijk wel ineens heel braaf gaan houden aan recepten
Enne....maatlepel toch? Geen lepelmaatjes

Het is inderdaad een heel geschikt recept om snel te maken! Ik neem gewoon gelijke hoeveelheden (meestal 250 gram) boter, zelfrijzend bakmeel en suiker, beetje vanille extract, mixen, en klaar.quote:Op donderdag 27 juni 2013 13:16 schreef kvd het volgende:
[..]
Die onderste heb ik in mijn 'recepten-word-bestand' staan, zouden jansteentjes heten. Lekker makkelijk

Bij kwarktaart (die helemaal niet de oven ingaan) is dat zo jaquote:Op donderdag 27 juni 2013 17:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil vanavond deze cheesecake gaan bakken. Nou moet ik volgens het recept boter vermengen met koekjes. Mijn (zeer gelimiteerde) bakervaring zegt me dat dat met gesmolten boter moet en dat ik daarna de vorm met bodem in de koelkast moet zetten in plaats van in de oven. Hebben jullie hier gedachten over?
Dank!

Thanks!quote:Op donderdag 27 juni 2013 18:28 schreef BananaPancake het volgende:
[..]
Bij kwarktaart (die helemaal niet de oven ingaan) is dat zo jaBij cheesecake maken heb ik het wel vaker zo gedaan als in dat recept dat je nu hebt

Zo ver is het nu ook niet, max 2 uur rijden, en véél meer bakspullen, zuurdesems, boekweit en andere meelsoorten.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 15:56 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
potverdorie ik voel een onbedwingbare behoefte om naar duitsland te gaan
waarom is het nou zo'n takkeneind weg?

ik heb geen rijbewijs, dus dat ligt even wat gecompliceerderquote:Op donderdag 27 juni 2013 19:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo ver is het nu ook niet, max 2 uur rijden, en véél meer bakspullen, zuurdesems, boekweit en andere meelsoorten.

Kijk iemand met een auto eens lief aan? Drank is ook veel goedkoper! Dat kan een argument zijn.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:51 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik heb geen rijbewijs, dus dat ligt even wat gecompliceerder

Volgens mij is fijne suiker wel de juiste, basterdsuiker gaat niet door een zeef (castor)quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Caster sugar is basterdsuiker, double cream is beter te vervangen door marscarpone

Door de gecondenseerde melk is ie niet zo zuur. De double Cream is alleen voor erop en dus ook best lekker te vervangen door geslagen roomquote:Op donderdag 27 juni 2013 20:48 schreef Dot. het volgende:
[..]
Volgens mij is fijne suiker wel de juiste, basterdsuiker gaat niet door een zeef (castor)
Hopelijk smaakt hij! Ik vond key lime toch net iets te zuur

Het is fijne kristalsuiker inderdaad.quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:48 schreef Dot. het volgende:
[..]
Volgens mij is fijne suiker wel de juiste, basterdsuiker gaat niet door een zeef (castor)
Hopelijk smaakt hij! Ik vond key lime toch net iets te zuur

Caster is fijne kristalsuiker, niet basterdsuiker.quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Caster sugar is basterdsuiker, double cream is beter te vervangen door marscarpone

http://nl.bab.la/woordenboek/nederlands-engels/basterdsuikerquote:Op donderdag 27 juni 2013 21:35 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Caster is fijne kristalsuiker, niet basterdsuiker.

Dat is dan verkeerd vertaald. In Engeland trouwens sowieso nog nooit basterdsuiker gezien.quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://nl.bab.la/woordenboek/nederlands-engels/basterdsuiker
(Witte) Basterdsuiker is een vorm van kristalsuiker die gemakkelijker oplost in deeg.

Hebben ze wel, maar dan heet het bastardsugar. Caster sugar is meestal het zelfde als wat wij kristalsuiker noemen iddquote:Op donderdag 27 juni 2013 22:01 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Dat is dan verkeerd vertaald. In Engeland trouwens sowieso nog nooit basterdsuiker gezien.

Lijkt mij normale kristalsuiker, castersugar is dus de fijne versie.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:10 schreef Sunnythesun het volgende:
In de us hebben ze ook nog granulated sugar, om het eenvoudig te houden

Muscovado sugar, heet het daar.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:01 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Dat is dan verkeerd vertaald. In Engeland trouwens sowieso nog nooit basterdsuiker gezien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |