abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 september 2013 @ 06:28:21 #151
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130872605
KL is 'wel aardig', maar Singapore een stuk leuker.
pi_130879594
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 05:25 schreef SnuggLe het volgende:
Ik zou je paspoort sowieso 'refreshen'. Kan nooit kwaad.

Ik ken Singapore niet, maar nu Kuala Lumpur wel (een beetje). Ik moet zeggen dat het een hele "westerse" stad is, zonder echte highlights. Ja, je kan fantastisch eten (bv Jalan Alor) en je hebt de Petronas Towers. Maar verder vooral grote shopping malls. Het heeft niet de bezienswaardigheden zoals bv een Bangkok, of de charme van de old city van Hanoi. Ik zou er niet speciaal een uitstapje voor doen. Maar dat is maar alleen mijn mening...

Nu in Melacca, dagje rust. Kan ook makkelijk wat het is k*tweer. Als ik zelf het reisschema zou hebben gemaakt, had i Melacca overgeslagen. Maar het is prima om kort hier de NL-historie te zien.
Melacca heeft een mooie mall met bioscoop. Als ik mij 's avonds verveelde in Maleise ging ik vaak naar de bioscoop. :D
pi_130879611
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 06:28 schreef Lemans24 het volgende:
Zeg maar gerust dat KL een dikke rukstad is ivm Singapore.
pi_130879642
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 14:50 schreef MCH het volgende:

[..]

Zie eerst nou maar eens boven te komen. :6
Het was even afzien, maar met deze zonsopgang het geld toch wel waard..

vrijdag 6 september 2013 @ 13:01:59 #155
62913 Blik
The one and Only!
pi_130879724
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 12:58 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Het was even afzien, maar met deze zonsopgang het geld toch wel waard..

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik denk dat je geluk hebt gehad, hoor ook vaak genoeg berichten dat het bewolkt was en regende, en je dus totaal geen uitzicht hebt. Maar mooie foto's :)
pi_130879749
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 13:01 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik denk dat je geluk hebt gehad, hoor ook vaak genoeg berichten dat het bewolkt was en regende, en je dus totaal geen uitzicht hebt. Maar mooie foto's :)
Inderdaad, de dag ervoor hadden ze regen met flink veel wind.. Niet erg prettig als het iets van 2-4 graden is op de top. :')
  vrijdag 6 september 2013 @ 13:19:54 #157
327807 Mariposas
יה&#14
pi_130880185
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 06:28 schreef Lemans24 het volgende:
Het is maar net waar je van houdt. Ik vond Singapore afgrijselijk, was blij dat we weg konden. KL vind ik een prima stad, had er graag nog een paar dagen langer verbleven.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  vrijdag 6 september 2013 @ 13:26:54 #158
62913 Blik
The one and Only!
pi_130880392
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 13:19 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Het is maar net waar je van houdt. Ik vond Singapore afgrijselijk, was blij dat we weg konden. KL vind ik een prima stad, had er graag nog een paar dagen langer verbleven.
Je bent de eerste die ik ken die er zo over denkt. Wat vond je afschuwelijk aan Singapore en leuk aan KL?
  vrijdag 6 september 2013 @ 13:48:39 #159
327807 Mariposas
יה&#14
pi_130881032
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 13:26 schreef Blik het volgende:

[..]

Je bent de eerste die ik ken die er zo over denkt. Wat vond je afschuwelijk aan Singapore en leuk aan KL?
Singapore vond ik te strak geregeld, te formeel, te schoon. Totaal geen sfeer. Nouja, bij Clarke Quay kon ik 's avonds iets van sfeer ontdekken. Ook de mensen vond ik er veel minder aardig; wat kortaf en zakelijk. In KL waren de mensen veel aardiger en behulpzamer. De sfeer is er gewoon wat relaxter, vind ik. Verder heb je in of rond KL genoeg bezienswaardigheden, leuke malls, en ook niet geheel onbelangrijk: KL is ook nog een spotgoedkoop t.o.v. S'pore (m.u.v. kleding, elektronica e.d.)
  vrijdag 6 september 2013 @ 13:49:12 #160
327807 Mariposas
יה&#14
pi_130881043
edit-fail
  vrijdag 6 september 2013 @ 19:10:35 #161
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130891770
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 13:19 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Het is idd maar net waar je van houdt. Ik vind het een intrigerende stad, een levend experiment. Werkend communisme, gecombineerd met extreme expansiedrift, uniek in de wereld.
En er gaan niet voor niets zoveel expats wonen.

(ze zijn nu het vliegveld aan het verplaatsen,moet binnen twee jaar af zijn)

Voor sfeer moet je trouwens in Little India en Chinatown zijn. Clark Quay is juist net een pretpark zonder sfeer, beetje zoals de Golden Triangle in KL.

[ Bericht 8% gewijzigd door Lemans24 op 06-09-2013 19:16:02 ]
  zaterdag 7 september 2013 @ 07:49:55 #162
327807 Mariposas
יה&#14
pi_130909517
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:10 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Het is idd maar net waar je van houdt. Ik vind het een intrigerende stad, een levend experiment. Werkend communisme, gecombineerd met extreme expansiedrift, uniek in de wereld.
En er gaan niet voor niets zoveel expats wonen.

(ze zijn nu het vliegveld aan het verplaatsen,moet binnen twee jaar af zijn)

Voor sfeer moet je trouwens in Little India en Chinatown zijn. Clark Quay is juist net een pretpark zonder sfeer, beetje zoals de Golden Triangle in KL.
We zaten in een hostel in Chinatown, Upper Cross Street. Ook 's avonds bij een Chinees restaurantje in de buurt buiten gezeten. Sfeer niet kunnen ontdekken. :P
  zaterdag 7 september 2013 @ 12:35:17 #163
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_130913060
Bios is lastig met een kleintje van 6 maanden.

Het is nu overal k*tweer waar zij zijn (althans: flink bewolkt, vaak ook regen). Dachten dat het regenseizoen wat later begon, maar blijkbaar dus niet. Helaas. Hopen op zon op Langkawi.

Cameron Highlands is behoorlijk overrated btw. Wat een toeristenmeuk, wat een drukte. Bah. Kijk dan wel weer erg uit naar Georgetown, om vooral flink te gaan eten. Dat dan weer wel! Als je dan naar Maleisie wil zou ik, als ik de verhalen mag geloven, eerder direct naar Georgetown gaan.
  zaterdag 7 september 2013 @ 16:45:00 #164
327807 Mariposas
יה&#14
pi_130920097
Ik vond Cameron Highlands wel heel erg leuk en totaal niet druk (we waren er 3 weken geleden). We hebben een zware maar supergave tocht van 4 uur door de bossen gemaakt (5 personen incl. gids en mijzelf, 1 iemand tegengekomen onderweg), en kwamen uit bij Cameron Valley theeplantage. Maar niet echt iets wat je met een baby van 6 maanden doet, dus dan kan ik me voorstellen dat je snel bent uitgekeken. De dorpjes zijn er zelf niet echt bijzonder maar daar kom je ook niet voor.

Georgetown is ook leuk, maar ook behoorlijk druk en viezig. Heel erg backpackersfeertje. Ik vond het eten er niet beter dan ik in KL heb gehad. Hoop dat je overigens een draagzak of hoe zoiets ook heet voor je baby hebt, want een kinderwagen is daar verre van praktisch. :)
pi_130941421
Wij vertrekken volgende week zaterdag voor drie weken naar Maleisië. Wat er op de planning staat: Borneo (5 dagen), KL (+- 3 dagen) en als afsluiter Perhentian (+- 3 dagen). De tijd daartussenin staat dus nog open, maar we denken in ieder geval aan Cameron Highlands, Penang en Georgetown. Tips zijn zeer welkom!

@Snuggle, balen man die regen. Ik dacht zelf ook dat het regenseizoen later startte, maar de voorspellingen wijzen anders uit. Veel plezier iig nog!
  zondag 8 september 2013 @ 14:26:29 #166
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130947674
In de cameron Highlands heb ik een hike waar 2.x uur voor staat, in 40 minuten gedaan :)
Bergop door dat 'Avatar-bos'.
Natuurlijk ook naar de theeplantages gewandeld, dat duurde wat langer.
  zondag 8 september 2013 @ 14:28:28 #167
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130947742
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 07:49 schreef Mariposas het volgende:

[..]

We zaten in een hostel in Chinatown, Upper Cross Street. Ook 's avonds bij een Chinees restaurantje in de buurt buiten gezeten. Sfeer niet kunnen ontdekken. :P
Nou, sateh kambing op straat was één en al sfeer bij mij. Wat miste je dan?
  zondag 8 september 2013 @ 21:52:13 #168
62913 Blik
The one and Only!
pi_130966596
Little India in Singapore was ook geweldig. Voelde bijna alsof ik in India was :)
pi_131268694
Momenteel een biertje aan het drinken in Kuching, vanochtend aangekomen uit KL. Het weer is prima, komende dagen naar Bako en Semengohh!
  dinsdag 17 september 2013 @ 16:38:58 #170
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131282834
Ik ben er morgen ook :)
Kuching dus.
  dinsdag 17 september 2013 @ 17:31:11 #171
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_131284972
Net weer terug!
Goede tijd gehad, eten was hemels, maar toch was Maleisie het voor ons 'net niet'. Veel in andere landen in Azie geweest, maar in vergelijking tot bv India / Cambodja / Indonesie is het inderdaad veel ontwikkelder en mist het voor ons daardoor wat authentieke charme. En ook nadrukkelijke 'highlights' die je moet zien, zoals je in de genoemde landen wel hebt. Maar al met al prima vakantie gehad!
  dinsdag 17 september 2013 @ 19:23:29 #172
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131288403
Ik ga alleen Bako, Mulu en Penang doen, dus met die highlights komt het wel goed. En qua ontwikkeling zullen die twee parken ook basic ten top zijn ;)
Vind trouwens nog steeds dat er geen plek ter wereld is met meer highlights dan Zuid-Amerika, ook na mijn avonturen in Indonesië.
  dinsdag 17 september 2013 @ 19:42:12 #173
62913 Blik
The one and Only!
pi_131289166
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 17:31 schreef SnuggLe het volgende:
Net weer terug!
Goede tijd gehad, eten was hemels, maar toch was Maleisie het voor ons 'net niet'. Veel in andere landen in Azie geweest, maar in vergelijking tot bv India / Cambodja / Indonesie is het inderdaad veel ontwikkelder en mist het voor ons daardoor wat authentieke charme. En ook nadrukkelijke 'highlights' die je moet zien, zoals je in de genoemde landen wel hebt. Maar al met al prima vakantie gehad!
Komt denk ik omdat je Borneo hebt overgeslagen (toch?). Ik vond Borneo wel echt top, reizend van hoogtepunt naar hoogtepunt (Sipadan - Kinabatangan rivier - Mulu NP). En dan zijn we niet eens in Kuching geweest wegens tijdgebrek.
  dinsdag 17 september 2013 @ 19:51:00 #174
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_131289547
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 17:31 schreef SnuggLe het volgende:
Net weer terug!
Ik had vorig jaar in Maleisië precies hetzelfde. Dit jaar in Indonesië geweest en dat maakte veel meer indruk.
Don't let my username fool you...
  dinsdag 17 september 2013 @ 19:51:22 #175
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131289570
Borneo is inderdaad een verzameling van must-sees. Alleen jammer dat Sabah één grote palmolieplantage is tussen de parken in. Ik hoop in Sarawak ook wat anders aan te treffen.

Denk dagje Kuching, dan wellicht Kubu NP en twee dagen Bako NP. Rest staat nagenoeg vast: vier dagen Mulu NP, één Miri, drie Penang.
  dinsdag 17 september 2013 @ 19:57:52 #176
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_131289865
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 19:42 schreef Blik het volgende:

[..]

Komt denk ik omdat je Borneo hebt overgeslagen (toch?). Ik vond Borneo wel echt top, reizend van hoogtepunt naar hoogtepunt (Sipadan - Kinabatangan rivier - Mulu NP). En dan zijn we niet eens in Kuching geweest wegens tijdgebrek.
Ja, ivm een baby van 6 maanden.
  dinsdag 17 september 2013 @ 20:09:54 #177
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131290364
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 19:51 schreef Lemans24 het volgende:
Borneo is inderdaad een verzameling van must-sees. Alleen jammer dat Sabah één grote palmolieplantage is tussen de parken in. Ik hoop in Sarawak ook wat anders aan te treffen.

Denk dagje Kuching, dan wellicht Kubu NP en twee dagen Bako NP. Rest staat nagenoeg vast: vier dagen Mulu NP, één Miri, drie Penang.
Kuching en Miri vond ik weinig aan. En palmplantages daar staat Sarawak ook vol mee.

Bako NP was top! Het is allemaal een beetje aangelegd enzo kwa trailtjes en je krijgt groepen toeristen die een dagje op en neer gaan vanuit Kuching (op de verkeerde tijden :+ ) maar Bako is top kwa beestjes kijken. Maar als je daar verblijft kun je vroeg op als het nog stil is en aan het eind van de middag als de groepen toeristen weg zijn. En s'nachts naar beestjes kijken natuurlijk.

Mulu is _O_. Ik ben benieuwd hoe de accommodatie nu is want daar ging vanalles veranderen (waarschijnlijk niet ten goede :{ ).

Penang is tof! Maar mocht je toch uitgekeken raken, Penang NP is ook erg mooi. Maar na Bako en Mulu ben je natuurlijk verwend...

Ik krijg helemaal zin om weer een keer terug te gaan naar Maleisië.... :)
Ik vetrek trouwens volgende week voor 8 weken naar Nepal en Bangladesh + paar dagen India en ga die 8 weken volledig offline
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 18 september 2013 @ 01:20:55 #178
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131303558
Volledig offline tijdens een reis, hoe doe je het toch... Zonder internet (wikitravel, hotelsites, FOK) zou ik de helft van de plekken niet hebben gevonden. Lonely planet is niet bepaald volledig voor Indonesië. Voor Maleisië heb ik geen boek, ben dus afhankelijk van Internet info. Alles vragen ter plaatste is natuurlijk mogelijk, maar kost veel tijd.

Accommodatie in Mulu zal wel buiten het park worden, ik lees dat parkaccommodatie in het hoogseizoen ruim vantevoren geboekt moet worden en dat doe ik niet, te veel administratie.
  woensdag 18 september 2013 @ 06:30:05 #179
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_131304440
Lonely Planet wordt minder en minder naar mijn mening. Vroegah, een jaar of 10-12 geleden was het 100% mijn bijbel in Azie. Nu is het aardig, maar zijn de kaarten slecht en de beschrijvingen helemaal.

Kuching...ik moet steeds aan Kunming denken in China, wat een bleerghstad was dat.
  woensdag 18 september 2013 @ 08:35:48 #180
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131305160
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 01:20 schreef Lemans24 het volgende:

Accommodatie in Mulu zal wel buiten het park worden, ik lees dat parkaccommodatie in het hoogseizoen ruim vantevoren geboekt moet worden en dat doe ik niet, te veel administratie.
Tip: in Kuching is een "ranger office" of weet ik hoe dat heet... Daar kun je gewoon langs gaan en kijken of er plek is en dan alsnog bespreken. Ikzelf had ook niets van tevoren geregeld maar er was gewoon plek. Voordeel van alleen reizen.

Buiten het park is geen ramp want er is accommodatie net buiten de gate. Het enige nadeel is dat je dan steeds opnieuw de entry fee van het NP park moet betalen omdat je in en uit gaat. De accommodatie zelf is goedkoper maar het totaal werkt dan iets duurder uit.
Mijn reisverslagen
  woensdag 18 september 2013 @ 08:56:49 #181
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131305463
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 06:30 schreef SnuggLe het volgende:
Lonely Planet wordt minder en minder naar mijn mening. Vroegah, een jaar of 10-12 geleden was het 100% mijn bijbel in Azie. Nu is het aardig, maar zijn de kaarten slecht en de beschrijvingen helemaal.

In Bako NP had ik een kamer samen met één van de auteurs van Lonely Planet. Dat was vlak voordat ze het nieuwe format invoerden. Zij vertelde mij dat LP meer upmarket ging omdat ze de hun oude achterban wilden vasthouden en die waren inmiddels ouder en rijker geworden. Zelf vond ze het nieuwe format ook geen verbetering begreep ik.

Ze vertelde me o.a. dat LP nu een minimale standaard hanteert voor accommodatie. Vroeger vond je onder "budget" o.a. een paar opties die absoluut het goedkoopste waren. Dan kon je zelf bepalen of je de standaard OK vindt. Nu worden de goedkoopste opties niet meer opgenomen als ze die te slecht vinden. Ik vind het verder tamelijk schokkend hoeveel ruimte ze tegenwoordig besteden aan de top-end opties, maar dat reflecteert waarschijnlijk het veranderde publiek.

We waren het er ook over eens dat de "nieuwe" manier van reizen (van tevoren hostels reserveren etc) behoorlijk sucks.

Hoe dan ook, ik vind LP ondanks alles nog steeds wel de fijnste gidsjes. In elk geval de meest praktische in de gevallen waar ik ze vergeleek met alternatieven (de meeste "how to" informatie). Meest waardevol zijn de kaartjes (hoewel verslechterd imo) en informatie over busverbindingen (waar de busstations zijn en welke bussen vanaf waar vertrekken). Lang geleden reisde ik compleet gidsloos en dat is de informatie die je dan het meeste mist.
Mijn reisverslagen
pi_131308935
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 08:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

In Bako NP had ik een kamer samen met één van de auteurs van Lonely Planet. Dat was vlak voordat ze het nieuwe format invoerden. Zij vertelde mij dat LP meer upmarket ging omdat ze de hun oude achterban wilden vasthouden en die waren inmiddels ouder en rijker geworden. Zelf vond ze het nieuwe format ook geen verbetering begreep ik.

Ze vertelde me o.a. dat LP nu een minimale standaard hanteert voor accommodatie. Vroeger vond je onder "budget" o.a. een paar opties die absoluut het goedkoopste waren. Dan kon je zelf bepalen of je de standaard OK vindt. Nu worden de goedkoopste opties niet meer opgenomen als ze die te slecht vinden. Ik vind het verder tamelijk schokkend hoeveel ruimte ze tegenwoordig besteden aan de top-end opties, maar dat reflecteert waarschijnlijk het veranderde publiek.

Het nieuwe format, bedoel je daar de kleurenversies mee die nu verschijnen? Die heb ik dan nog niet gebruikt (ligt er wel eentje van Rome thuis), maar ik vind het nog altijd erg praktische boeken. Maar in Uganda hadden we geen LP (aangezien er alleen een LP van East Africa is), wel de Bradt, maar die was eigenlijk ook wel prima. Vooral qua wildlife stond er wat meer informatie in over de dieren die er voorkomen, dat soort informatie mis ik wel eens in de LP.
Don't let my username fool you...
pi_131309111
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 11:39 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Het nieuwe format, bedoel je daar de kleurenversies mee die nu verschijnen? Die heb ik dan nog niet gebruikt (ligt er wel eentje van Rome thuis), maar ik vind het nog altijd erg praktische boeken. Maar in Uganda hadden we geen LP (aangezien er alleen een LP van East Africa is), wel de Bradt, maar die was eigenlijk ook wel prima. Vooral qua wildlife stond er wat meer informatie in over de dieren die er voorkomen, dat soort informatie mis ik wel eens in de LP.
Het verschilt ook wel per continent wat de beste reisgids is. Voor Afrika wil je idd een Bradt hebben, voor Azie een Lonely Planet, voor Zuid Amerika een Footprint en voor Europa meen ik te weten dat Rough Guides de beste is.
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  woensdag 18 september 2013 @ 12:11:43 #184
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131309866
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 11:39 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Het nieuwe format, bedoel je daar de kleurenversies mee die nu verschijnen?
Ik bedoel de versies met blauwe ipv zwarte kaartjes en $, $$ en $$$ in plaats van "budget","midrange" en "top-end"
Mijn reisverslagen
  woensdag 18 september 2013 @ 12:20:07 #185
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131310097
Dat ze nog vrij OK zijn voor Azië is vast vanwege het feit dat lonely planet oorspronkelijk Australisch is. Ik vind de focus op surfen ook zo'n onzin, net alsof Europeanen daarvoor naar Indonesië gaan. Van duiken hebben ze dan weer weinig kaas gegeten, ook omdat de auteurs dat zelf vaak niet eens doen.
  woensdag 18 september 2013 @ 12:21:29 #186
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131310136
Daar gaan we: KL-Kuching!
  woensdag 18 september 2013 @ 12:26:42 #187
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131310282
De laatste jaren ben ik bijna alleen nog maar in Azië geweest. Toen ik in Z.Amerika, midden oosten, Afrika etc reisde is lang geleden (jaren '90) en dus met veel oudere LP's. Geen idee hoe de gidsen voor die landen tegenwoordig zijn...
Mijn reisverslagen
pi_131312216
Ik ben gewoon op de bonnefooi naar Mulu gegaan. We kwamen aan op het vliegveld en toen zijn we maar richting het park gelopen. De eerste home stay die we tegenkwamen zijn we binnengestapt en daar zijn we vervolgens 4 nachten gebleven. Dat was nog best episch want het was net Kerst geweest en die mensen hadden het laat gemaakt dus toen wij voor het eerst binnenstapten hadden de man en vrouw des huizes alleen een handdoekje om hun lijf heen. Toen werden we 's middags naar het park gebracht met de auto (300 meter) en toen stapte de man opnieuw met alleen een handdoek om z'n lijf de auto in. Wel leuke dagen gehad hoor. We hebben nog 3e kerstdag gevierd met heel veel eten en karaoke gezongen. Veel leuker als slapen in het park zelf, alleen het begin was even ongemakkelijk. :D
pi_131312249
Die man werkte zelf ook in het park en had nog allerlei mooie verhalen over corruptie in het park en het ongenoegen van de lokale mensen t.o.v. het park. :P
  woensdag 18 september 2013 @ 13:51:27 #190
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131312578
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 13:40 schreef MCH het volgende:
karaoke gezongen.
-O-
Mijn reisverslagen
pi_131312717
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 13:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

-O-
Dat was een beetje ongemakkelijk inderdaad. :P
  woensdag 18 september 2013 @ 14:04:43 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131312952
Ik slaap liever in het park zelf, maar het is echt geen probleem als je buiten het park overnacht. Ik zwierf vaak s'nachts rond door het park maar ging ook weleens samen met een jongen die accommodatie had buiten het park. S'morgens bij het ontbijt zat hij dan weer bij ons. Hij moest dus steeds terug en opnieuw toegang betalen dus beetje lastig voor hem, maar geen groot probleem.

Het was trouwens bere gezellig moet ik zeggen. Iedereen zit daar voor de natuur en op de dorm werd goed rekening met elkaar gehouden. Vroeg slapen, vroeg op. En als je s'nachts nog wat wilt rondzwerven (ik dus) doe je muisstil als je terugkomt. En iedereen heeft verhalen over wat ze die dag hadden gezien.

Er vlogen trouwens altijd grote vleermuizen door de badkamer :D, profiterend van de motten die werden aangetrokken door het licht. Vlogen door het ene raam naar binnen en het andere weer naar buiten. Ow wat mooi was het daar O+
Mijn reisverslagen
  woensdag 18 september 2013 @ 14:10:07 #193
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131313094
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 13:41 schreef MCH het volgende:
Die man werkte zelf ook in het park en had nog allerlei mooie verhalen over corruptie in het park en het ongenoegen van de lokale mensen t.o.v. het park. :P
De meeste van die guides waren trouwens super aardig. Alleen één dame had ik wat problemen mee. Bij de Deer cave waar die vleermuizen s'avonds uitvliegen ging ik altijd net buiten de uitgang van de grot staan, wat officieel alleen mag op het moment dat je die tour doet. Maar ik had daar schijt aan omdat je op die plek veel beter kunt zien hoe de vleermuizen in het begin doughnuts vormen voordat ze in een lint wegvliegen. Door haar werd ik steeds weggestuurd :( terwijl de rest het toestond.
Mijn reisverslagen
pi_131313368
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

De meeste van die guides waren trouwens super aardig. Alleen één dame had ik wat problemen mee. Bij de Deer cave waar die vleermuizen s'avonds uitvliegen ging ik altijd net buiten de uitgang van de grot staan, wat officieel alleen mag op het moment dat je die tour doet. Maar ik had daar schijt aan omdat je op die plek veel beter kunt zien hoe de vleermuizen in het begin doughnuts vormen voordat ze in een lint wegvliegen. Door haar werd ik steeds weggestuurd :( terwijl de rest het toestond.
Ik heb ook redelijk goede ervaringen met de gidsen. Zijn na de exodus van de vleermuizen een keer als laatste teruggelopen met een gids waar we geen tour bij hadden geboekt en die gaf nog overal uitleg bij. Dat had ze helemaal niet hoeven doen natuurlijk maar toch nam ze nog uitgebreid de tijd voor ons. Echt toffe dingen gezien. Dat was toevallig ook een vrouw. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2013 14:19:43 ]
pi_131313451
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:04 schreef SeLang het volgende:
Ik slaap liever in het park zelf, maar het is echt geen probleem als je buiten het park overnacht. Ik zwierf vaak s'nachts rond door het park maar ging ook weleens samen met een jongen die accommodatie had buiten het park. S'morgens bij het ontbijt zat hij dan weer bij ons. Hij moest dus steeds terug en opnieuw toegang betalen dus beetje lastig voor hem, maar geen groot probleem.

Het was trouwens bere gezellig moet ik zeggen. Iedereen zit daar voor de natuur en op de dorm werd goed rekening met elkaar gehouden. Vroeg slapen, vroeg op. En als je s'nachts nog wat wilt rondzwerven (ik dus) doe je muisstil als je terugkomt. En iedereen heeft verhalen over wat ze die dag hadden gezien.

Er vlogen trouwens altijd grote vleermuizen door de badkamer :D, profiterend van de motten die werden aangetrokken door het licht. Vlogen door het ene raam naar binnen en het andere weer naar buiten. Ow wat mooi was het daar O+
Nare regel is dat inderdaad. Dat je elke keer zou moeten betalen als je niet bij het park slaapt, vooral ook omdat de accommodatie daar best wel duur is. Maar goed ondanks dat die regel er was hebben we maar 1x hoeven betalen. Dus de regel wordt niet uitgevoerd. ;)
  woensdag 18 september 2013 @ 14:29:16 #196
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131313677
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:19 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik heb ook redelijk goede ervaringen met de gidsen. Zijn na de exodus van de vleermuizen een keer als laatste teruggelopen met een gids waar we geen tour bij hadden geboekt en die gaf nog overal uitleg bij. Dat had ze helemaal niet hoeven doen natuurlijk maar toch nam ze nog uitgebreid de tijd voor ons. Echt toffe dingen gezien. Dat was toevallig ook een vrouw. :P
Dat doen ze inderdaad ja. Ze vinden het zelf ook allemaal tof dus je krijgt uitleg van ze of je nu aan een toer meedoet of niet.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:22 schreef MCH het volgende:

[..]

Nare regel is dat inderdaad. Dat je elke keer zou moeten betalen als je niet bij het park slaapt, vooral ook omdat de accommodatie daar best wel duur is. Maar goed ondanks dat die regel er was hebben we maar 1x hoeven betalen. Dus de regel wordt niet uitgevoerd. ;)
Dan heb je mazzel gehad :D. Dat vriendje van mij moest volgens mij elke dag gewoon betalen. De rechtvaardiging voor de hogere accommodatie prijs in het park is natuurlijk ook die entrance fee. Afgezien daarvan is er nauwelijks een voorkeur om binnen of buiten het park te overnachten aangezien de accommodatie buiten het park vlak buiten de gate is.
Mijn reisverslagen
  woensdag 18 september 2013 @ 21:49:16 #197
62913 Blik
The one and Only!
pi_131329837
Mulu NP kun je gewoon binnenlopen en hoef je geen entree te betalen. Kunt gewoon het bruggetje over wandelen. Alleen moet je een kleine fee betalen voor de hikes die je daar allemaal kunt doen.

Er zijn ook maar 12 huisjes ofzo
  woensdag 18 september 2013 @ 21:51:00 #198
62913 Blik
The one and Only!
pi_131329928
Van de website:

Upon arrival all visitors to the Park must register and pay a World Heritage Area Entry Fee as set by the Sarawak Government, which is RM30per person for a 5 day pass. When staying in the park’s accommodation this is paid on the first day only.
  woensdag 18 september 2013 @ 22:07:33 #199
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131330910
Dan hebben ze het veranderd! ^O^
Mijn reisverslagen
  donderdag 19 september 2013 @ 09:52:53 #200
62913 Blik
The one and Only!
pi_131340428
quote: