abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 19 januari 2024 @ 03:35:27 #176
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_212085758
Inmiddels zitten we in de Cameron Highlands. Mooi hier. Morgen gaan we met de bus naar Penang. Alleen nog even een hotel vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 19-01-2024 10:28:05 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator vrijdag 19 januari 2024 @ 10:27:32 #177
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_212087965
@jaco Je hebt een pm!
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator vrijdag 19 januari 2024 @ 10:36:14 #178
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_212088129
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 03:35 schreef UIO_AMS het volgende:
Inmiddels zitten we in de Cameron Highlands. Mooi hier. Morgen gaan we met de bus naar Penang. Alleen nog even een hotel vinden.
Blijven jullie in Maleisie of gaan jullie ook nog de grens over naar Thailand? De eilanden bij Langkawi schijnen heel mooi te zijn :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator vrijdag 19 januari 2024 @ 10:43:12 #179
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_212088252
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:36 schreef MaJo het volgende:
Blijven jullie in Maleisie of gaan jullie ook nog de grens over naar Thailand? De eilanden bij Langkawi schijnen heel mooi te zijn :)
Na een paar nachten in George Town (Penang) gaan we door naar Langkawi. Wel nog even kijken hoe, want de ferry tussen George Town en Langkawi schijnt niet meer te gaan. In Langkawi hebben we een week of zo, dus de kans is groot dat we de oversteek maken naar Ko Lipe (Thailand) waar je kennelijk beter kan snorkelen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator vrijdag 19 januari 2024 @ 10:57:20 #180
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_212088403
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:43 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]
Na een paar nachten in George Town (Penang) gaan we door naar Langkawi. Wel nog even kijken hoe, want de ferry tussen George Town en Langkawi schijnt niet meer te gaan. In Langkawi hebben we een week of zo, dus de kans is groot dat we de oversteek maken naar Ko Lipe (Thailand) waar je kennelijk beter kan snorkelen.
Ko Lipe schijnt prachtig te zijn! Wij houden het zelf bij Ko Lanta omdat ik niet te ver wil reizen per boot met de peuter. Ben heel benieuwd naar je ervaringen!
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_212095689
Morgen voor het eerst naar Kuala Lumpur _O_
  Moderator zaterdag 27 januari 2024 @ 11:54:31 #182
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_212186482
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:57 schreef MaJo het volgende:
Ko Lipe schijnt prachtig te zijn! Wij houden het zelf bij Ko Lanta omdat ik niet te ver wil reizen per boot met de peuter. Ben heel benieuwd naar je ervaringen!
Het is prachtig. En vol. Niet de mooiste of beste snorkeltour ooit, maar dat was wel een leuke dagbesteding. We zitten op het meest zuidoostelijke punt van Koh Lipe en daar kunnen we redelijk goed snorkelen voor het resort.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator zaterdag 27 januari 2024 @ 23:40:13 #183
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_212196367
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 11:54 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]
Het is prachtig. En vol. Niet de mooiste of beste snorkeltour ooit, maar dat was wel een leuke dagbesteding. We zitten op het meest zuidoostelijke punt van Koh Lipe en daar kunnen we redelijk goed snorkelen voor het resort.
Te druk? Koh Lipe had ik eigenlijk heen gewild maar vind het nét wat te ver met peuter.

Komt er nog een verslag?
  Moderator zondag 28 januari 2024 @ 07:14:27 #184
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_212197692
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 23:40 schreef MaJo het volgende:
Te druk? Koh Lipe had ik eigenlijk heen gewild maar vind het nét wat te ver met peuter.
De stranden liggen hier vol. Dat was bij ons resort op Langkawi wel anders.

quote:
Komt er nog een verslag?
Moet nog eerst mijn verslag van Costa Rica afmaken. :@
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 23:59:59 #185
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_212220203
quote:
7s.gif Op zondag 28 januari 2024 07:14 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]
De stranden liggen hier vol. Dat was bij ons resort op Langkawi wel anders.
[..]
Moet nog eerst mijn verslag van Costa Rica afmaken. :@
Dat kan ook na dit verslag O-)
  Moderator donderdag 22 februari 2024 @ 15:52:53 #186
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_212538256
Tip nr 1 voor mensen die zelf willen rijden in Maleisië: Haal een internationaal rijbewijs bij de ANWB o.b.v. je Nederlandse rijbewijs. Ondanks dat online op meerdere sites staat dat het niet nodig is, krijg je van de autoverhuurbedrijven geen auto mee zonder dat vodje van de ANWB.

Daar kwamen wij dus te laat achter en dat maakte het rondreizen dus wel iets lastiger. Maar de lokale langeafstand bussen zijn goed en makkelijk te boeken via de Easybook-app en Grab werkt in de grote steden heel goed.

Als je een auto huurt, regel dan ook gelijk een Touch&Go kaart voor de tolpoortjes. Met 50 ringit erop kun je het hele land al door via alle tolwegen en de bruggen naar Penang. En die kaart kun je ook gebruiken voor het OV in bijvoorbeeld Kuala Lumpur (wij gebruikten het voor de metro, de monorail en de trein van het centrum naar de Batu Caves).
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_216415258
Ik wil in mei/juni graag naar Maleisie. Momenteel plan ik om zo'n 3 weken weg te zijn en alleen het Westelijke eiland te bezoeken (ivm budget maar ook zeker ivm tijd).
Op dit moment is mijn conceptreisschema als volgt:
Dag 1 Reisdag
Dag 2 Halve dag Singapore
Dag 2 Singapore
Dag 3 Singapore
Dag 4 Malakka via Johor Bahru (grens)
Dag 5 Malakka
Dag 6 Kuala Lumpur
Dag 7 Kuala Lumpur
Dag 8 Kuala Lumpur
Dag 9 Reisdag naar Taman Negara
Dag 10 Taman Negara
Dag 11 Reisdag naar Cameron Highlands
Dag 12 Cameron Highlands
Dag 13 Ipoh
Dag 14 Ipoh
Dag 15 Penang
Dag 16 Penang
Dag 17 Penang
Dag 18 Chilleiland
Dag 19 Chilleiland
Dag 20 Eiland? - Singapore -> Singapore huis

Hebben jullie hier feedback/tips/aanraders op? Ik ben zelf niet zo van de 'strand-vakanties' dus daarom heb ik er ook, op het chilleiland op het einde (welke is het beste?) na weinig strand in zitten.
Daarnaast denk ik erover om vanwege de extra vrijheid een auto te huren vanaf vertrek Kuala Lumpur tot Penang. Iemand hier ervaring mee in Maleisie? Een aanrader of onnodig?

Thanks voor het meedenken! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Pinuts op 24-01-2025 17:09:29 ]
pi_216415281
Ik zou een dag korter in KL blijven en na Penang sowieso naar de oostkust vliegen, erg mooi daar op de eilanden voor de kust.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_216415315
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:04 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik zou een dag korter in KL blijven en na Penang sowieso naar de oostkust vliegen, erg mooi daar op de eilanden voor de kust.
Oke thanks. Is 2 dagen KL (inclusief dus ook de reis van Malakka naar KL, dus eigenlijk maar 1,5 dag) genoeg dan?
Oostkust eilanden boven Langkawi?
pi_216421710
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:07 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Oke thanks. Is 2 dagen KL (inclusief dus ook de reis van Malakka naar KL, dus eigenlijk maar 1,5 dag) genoeg dan?
Persoonlijk vond ik KL niet zo geweldig en had ik het er na 2 dagen wel gezien. Het is gewoon een grote, drukke stad met best wat bezienswaardigheden.. maja als je net van Singapore afkomt (wat wij toen ook hadden), valt het al snel tegen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_216421908
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:07 schreef Pinuts het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 08:08 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Persoonlijk vond ik KL niet zo geweldig en had ik het er na 2 dagen wel gezien. Het is gewoon een grote, drukke stad met best wat bezienswaardigheden.. maja als je net van Singapore afkomt (wat wij toen ook hadden), valt het al snel tegen.
Bedenk ook wat jezelf leuk vind. Wij houden er vaak van om in een grote stad een dag gewoon rond te slenteren zonder iets te bezoeken en voornamelijk te eten.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_216433897
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:04 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik ben het eens met je advies, maar het bovenstaande tijdschema lijkt dan nog steeds iets te krap. De oostelijke eilanden zijn lastig te bereiken met meestal een veerpont in het reisschema. Je raakt dag 17 grotendeels kwijt met reizen en op dag 20 moet je op tijd vertrekken om Singapore te bereiken. Dan blijft alleen dag 18 en 19 over om van je chilleiland te genieten.

Ik zou met dit schema het westelijke eiland Langkawi, dat wel goed bereikbaar is, inplannen. Wat ik nog eerder zou overwegen, is de eerste drie dagen Penang in Georgetown door te brengen en dan de daarop volgende twee dagen een strand hotel in Batu Ferringhi. Penang staat trouwens niet bekend om de mooie stranden, maar OP geeft aan dit toch niet het belangrijkste te vinden.
pi_216433924
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 06:21 schreef jaco het volgende:

[..]
Ik ben het eens met je advies, maar het bovenstaande tijdschema lijkt dan nog steeds iets te krap. De oostelijke eilanden zijn lastig te bereiken met meestal een veerpont in het reisschema. Je raakt dag 17 grotendeels kwijt met reizen en op dag 20 moet je op tijd vertrekken om Singapore te bereiken. Dan blijft alleen dag 18 en 19 over om van je chilleiland te genieten.

Ik zou met dit schema het westelijke eiland Langkawi, dat wel goed bereikbaar is, inplannen. Wat ik nog eerder zou overwegen, is de eerste drie dagen Penang in Georgetown door te brengen en dan de daarop volgende twee dagen een strand hotel in Batu Ferringhi. Penang staat trouwens niet bekend om de mooie stranden, maar OP geeft aan dit toch niet het belangrijkste te vinden.
Thanks. Ik heb nu inderdaad ook met potlood Langkawi staan als chilleiland, mede vanwege alle reisafstanden. Maar inderdaad, stranden is niet helemaal mijn ding. Zou waarschijnlijk ook in Langkawi scootertje huren en beetje rondtoeren in combi met een poging doen tot boek lezen/ontspannen aan het strand.
Iemand trouwens ervaring met Air Asia? Dat is over het algemeen de maatschappij die daarheen, maar ook terug naar Singapore vliegt maar op internet lees ik niet al te beste reviews.
Daarnaast zit ik nog met het dilemma of het raadzaam is om een auto te huren vanaf KL en die in Penang weer in te leveren (zou rond de 500 euro kosten) of dat het met bussen ook prima te doen is (scheelt wel veel geld). Taman Negara 1 dag genoeg of extra dag (en deze schrappen in Ipoh)?

Ik ben trouwens over het algemeen van een concept route maken en de accommodaties alvast boeken (met gratis annuleren voor flexibiliteit), maar zie dat ze in Maleisie daar niet heel happig op zijn.
pi_216433959
quote:
Daarnaast denk ik erover om vanwege de extra vrijheid een auto te huren vanaf vertrek Kuala Lumpur tot Penang. Iemand hier ervaring mee in Maleisie? Een aanrader of onnodig?

Ik heb geen ervaring met Taman Negara, maar ik heb wel diverse malen Cameron Highlands bezocht. Dit deed ik met een toeristen bus vanaf TBS (Terminal Bersepadu Selatan) in KL. Eenmaal aangekomen in Cameron Highlands (Tanah Rata of Brinchang) kun je een deal sluiten met een lokale taxi chauffeur om je een dag of een paar uur rond te laten rijden.

Ik zou dit zo opnieuw doen, omdat ik geen ervaring heb met het autorijden in heuvelachtig gebied. De wegen zijn kronkelig en smal en op sommige punten behoorlijk steil. De laatste bus vanaf TBS vertrekt in de vroege middag, wat erop wijst dat zelfs de lokale chauffeurs de route niet in het donker willen rijden.

De snelwegen en wegen in stedelijke gebieden, zijn trouwens wel prima te berijden. Je hebt gelijk dat een eigen auto extra vrijheid biedt. Het is belangrijk om voor vertrek een TouchNgo card te bemachtigen met voldoende credit voor het betalen van de tolwegen. De tolpoorten accepteren geen Visa en Mastercard.
pi_216434030
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 06:36 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Maar inderdaad, stranden is niet helemaal mijn ding. Zou waarschijnlijk ook in Langkawi scootertje huren en beetje rondtoeren in combi met een poging doen tot boek lezen/ontspannen aan het strand.
Even een waarschuwing over het strand (ik woon in Penang). Tussen zeg 10.00 - 17.00 is het te warm om op het strand te vertoeven. Als je toch buiten wilt zijn, moet je ergens beschutting zoeken tegen de zon, dus bijv. onder een parasol. Ik lees ook veel en doe dat vooral in a/c gekoelde plekken zoals cafe's.

quote:
Iemand trouwens ervaring met Air Asia? Dat is over het algemeen de maatschappij die daarheen, maar ook terug naar Singapore vliegt maar op internet lees ik niet al te beste reviews.
Air Asia staat bekend om het wijzigen van je vlucht tijden. Het is ook een relatief grote maatschappij met veel passagiers, zodat de kans hoger is dat je postings met klachten tegen komt op sociale media. Ik weet niet of ze percentueel gezien beter of slechter scoren dan andere maatschappijen. Ik heb ook de indruk dat de vlucht wijzigingen meestal een paar uur verschil betreffen en je ruim tevoren wordt ingelicht. Ik zou zelf de normale veiligheid buffers in je overstap tijden aanhouden, maar geen extra marges inboeken omdat het Air Asia is.
pi_216437059
Nou, de vliegtickets zijn in ieder geval geboekt. Eind mei 3 weken Singapore + Maleisie *O*. Nu langzaam de rest gaan invullen
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 09:55:43 #197
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_216447122
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:01 schreef Pinuts het volgende:
Ik wil in mei/juni graag naar Maleisie. Momenteel plan ik om zo'n 3 weken weg te zijn en alleen het Westelijke eiland te bezoeken (ivm budget maar ook zeker ivm tijd).
Op dit moment is mijn conceptreisschema als volgt:
Dag 1 Reisdag
Dag 2 Halve dag Singapore
Dag 2 Singapore
Dag 3 Singapore
Dag 4 Malakka via Johor Bahru (grens)
Dag 5 Malakka
Dag 6 Kuala Lumpur
Dag 7 Kuala Lumpur
Dag 8 Kuala Lumpur
Dag 9 Reisdag naar Taman Negara
Dag 10 Taman Negara
Dag 11 Reisdag naar Cameron Highlands
Dag 12 Cameron Highlands
Dag 13 Ipoh
Dag 14 Ipoh
Dag 15 Penang
Dag 16 Penang
Dag 17 Penang
Dag 18 Chilleiland
Dag 19 Chilleiland
Dag 20 Eiland? - Singapore -> Singapore huis
Met één dag in Ipoh heb je het ook wel gezien. Of je moet daar een rustdag in The Banjaran inplannen. Dat is een luxe-resort met een fantastische hotspring in prachtige setting. Daar kochten wij een dagpas voor (¤ 70 pp, waarvan je ¤ 30 pp terug krijgt in de vorm van vouchers voor eten/drinken/spabehandelingen). Wij vonden het meer dan de moeite en het geld waard. Mede ook omdat we de hotsprings en het zwembad vrijwel geheel voor onszelf hadden. Er was buiten ons alleen een ouder Frans echtpaar dat aan de andere kant van het zwembad lag.

Dag minder in KL zou ik ook doen. Het is geen fantastische stad waar je fijn kunt rondslenteren.

Cameron Highlands zou ik wel wat langer blijven. Het is gewoon een prettige omgevinng om even te ontsnappen aan de hitte en luchtvochtigheid van de rest van het land.

quote:
Hebben jullie hier feedback/tips/aanraders op? Ik ben zelf niet zo van de 'strand-vakanties' dus daarom heb ik er ook, op het chilleiland op het einde (welke is het beste?) na weinig strand in zitten.

Een auto is niet nodig met de prima lange afstand bussen / trein en de grab app voor lokaal vervoer, maar ik had toch liever een eigen auto gehad. Zoals je hebt kunnen lezen in mijn eerdere posts, moet je dus wel een internationaal rijbewijs meenemen.

Qua chilleiland zit je goed op Langkawi. Heeft gewoon een betere verbinding met KL/Singapore/rest van Maleisië dan de eilanden aan de oostkust. Maar die zijn dan waarschijnlijk wel weer een stuk ongerepter. Als ik weer eens naar Langkawi zou gaan, zou ik overigens bij de noordelijke stranden een adres zoeken. En wel bij Pantai Tanjung Rhu waar je ook gelijk de mangrove tour (aanrader) kan doen. De zuidwestelijke stranden van Langkawi zitten bomvol.

[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 27-01-2025 10:20:00 ]
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_216447589
quote:
14s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:55 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]
Met één dag in Ipoh heb je het ook wel gezien. Of je moet daar een rustdag in The Banjaran inplannen. Dat is een luxe-resort met een fantastische hotspring in prachtige setting. Daar kochten wij een dagpas voor (¤ 70 pp, waarvan je ¤ 30 pp terug krijgt in de vorm van vouchers voor eten/drinken/spabehandelingen). Wij vonden het meer dan de moeite en het geld waard. Mede ook omdat we de hotsprings en het zwembad vrijwel geheel voor onszelf hadden. Er was buiten ons alleen een ouder Frans echtpaar dat aan de andere kant van het zwembad lag.

Dag minder in KL zou ik ook doen. Het is geen fantastische stad waar je fijn kunt rondslenteren.

Cameron Highlands zou ik wel wat langer blijven. Het is gewoon een prettige omgevinng om even te ontsnappen aan de hitte en luchtvochtigheid van de rest van het land.
[..]
Een auto is niet nodig met de prima lange afstand bussen / trein en de grab app voor lokaal vervoer, maar ik had toch liever een eigen auto gehad. Zoals je hebt kunnen lezen in mijn eerdere posts, moet je dus wel een internationaal rijbewijs meenemen.

Qua chilleiland zit je goed op Langkawi. Heeft gewoon een betere verbinding met KL/Singapore/rest van Maleisië dan de eilanden aan de oostkust. Maar die zijn dan waarschijnlijk wel weer een stuk ongerepter. Als ik weer eens naar Langkawi zou gaan, zou ik overigens bij de noordelijke stranden een adres zoeken. En wel bij Pantai Tanjung Rhu waar je ook gelijk de mangrove tour (aanrader) kan doen. De zuidwestelijke stranden van Langkawi zitten bomvol.
Thanks. Las dat de camararon highlanden wellicht wat minder interessant was als je al vaker op thee plantages was geweest dus vandaar dat ik er maar 1,5e dag voor had ingepland.
Wat zou je aanraden als vervanger van die dagen Ipoh/KL? Is 1 dag ipoh ook genoeg wetende dat je er ook nog heen moet reizen?
Internationaal rijbewijs heb ik ( A en B) dus ook (opgevoerde) scooter hoort tot de mogelijkheden voor rondtouren
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 11:22:37 #199
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_216447839
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:46 schreef Pinuts het volgende:
Thanks. Las dat de camararon highlanden wellicht wat minder interessant was als je al vaker op thee plantages was geweest dus vandaar dat ik er maar 1,5e dag voor had ingepland.
Wat zou je aanraden als vervanger van die dagen Ipoh/KL? Is 1 dag ipoh ook genoeg wetende dat je er ook nog heen moet reizen?
Ik vond vooral het klimaat in de Cameron Highlands erg prettig. Dus wij hebben daar op één dag een soort alles in één excursie gedaan (mossy forest, BOH-theeplantage, museum over de geschiedenis van de streek, vlindertuin, aardbeienplantage en boeddhistische tempel) en op de volgende dag zijn we op eigen houtje naar een andere theeplantage (Cameron Valley Tea House 1 & 2) geweest.

In Ipoh is niet veel te beleven. Het oude centrum is wel leuk, maar ook piepklein. Dat heb je met een paar uurtjes wel gezien. Vandaar dat we een hele dag in die hotsprings hebben gezeten.

Op een uurtje van Ipoh heb je trouwens wel wat interessante plekken. Kuala Kangsar heeft een mooi paleis en moskee. En in Bukit Merah heb je in het meer een eiland dat een opvang is voor oerang oetangs. Maar beiden liggen aan de route naar Penang, dus als je een eigen auto hebt, zou ik dat combineren met de reis naar Penang. Iets ten noorden van Butterworth heb je nog wat archeologische opgravingen (Sungai Batu), maar ik weet niet of dat de moeite waard is. Als ik een eigen auto had gehad, was ik daar wel heen gegaan.

quote:
Internationaal rijbewijs heb ik ( A en B) dus ook (opgevoerde) scooter hoort tot de mogelijkheden voor rondtouren
Mooi. Zonder dat papiertje dat je bij de ANWB voor een paar tientjes moet halen, krijg je echt geen auto mee.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')