abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127381566
Dat is eigenlijk het allerergste: het fanatisme

Dat men vastloopt in een bepaalde denkrichting, van niets anders meer wil weten, en alleen zijn eigen standpunt nog maar wil doordrukken. Terwijl het met standpunten nu eenmaal zo is dat het slechts standpunten zijn...

Als je van een boom een foto maakt, dan geeft dat één beeld. Dat beeld is vanaf een bepaald (stand) punt genomen. Vanuit een ander punt ziet de foto van dezelfde boom er heel anders uit. Foto's van dezelfde boom vanuit verschillende punten genomen vullen elkaar aan en geven zo een totaalbeeld van die boom.

Zo zijn er in de wereld ook verschillende wereldbeschouwingen en religies, die alles maar vanaf één zijde zien. Terwijl je juist de dingen van de meest verschillende kanten moet bezien om een volledig beeld te krijgen...

Want dan wordt je niet fanatiek, maar veelzijdig!
de uil van Minerva vliegt pas uit met het vallen van de schemering
  maandag 3 juni 2013 @ 22:25:05 #202
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127381840
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:20 schreef Leotseddap het volgende:
Dat is eigenlijk het allerergste: het fanatisme

Dat men vastloopt in een bepaalde denkrichting, van niets anders meer wil weten, en alleen zijn eigen standpunt nog maar wil doordrukken. Terwijl het met standpunten nu eenmaal zo is dat het slechts standpunten zijn...

Als je van een boom een foto maakt, dan geeft dat één beeld. Dat beeld is vanaf een bepaald (stand) punt genomen. Vanuit een ander punt ziet de foto van dezelfde boom er heel anders uit. Foto's van dezelfde boom vanuit verschillende punten genomen vullen elkaar aan en geven zo een totaalbeeld van die boom.

Zo zijn er in de wereld ook verschillende wereldbeschouwingen en religies, die alles maar vanaf één zijde zien. Terwijl je juist de dingen van de meest verschillende kanten moet bezien om een volledig beeld te krijgen...

Want dan wordt je niet fanatiek, maar veelzijdig!
Dat dezelfde boom er vanuit verschillende perspectieven anders uitziet betekent natuurlijk nog niet dat alle religies naar dezelfde boom kijken. In die zin lijkt de analogie me niet al te sterk.

Overigens waren in de geschiedenis met name polytheisten niet zo heel fanatiek. "U heeft ook een God? Gezellig... we hebben er al een paar honderd. Die kan er ook nog wel bij." Met name die veelzijdigheid heeft uiteindelijk de ondergang van de meeste polytheistische religies betekend. Juist doordat monotheisten zo fanatiek zijn bestaat er op dit moment vooral monotheisme.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_127382717
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:25 schreef Molurus het volgende:
Dat dezelfde boom er vanuit verschillende perspectieven anders uitziet betekent natuurlijk nog niet dat alle religies naar dezelfde boom kijken. In die zin lijkt de analogie me niet al te sterk.
De verschillende perspectieven van de boom was een voorbeeld. De strekking is dat het beter is om dingen van verschillende kanten te bekijken in plaats van een eenzijdig standpunt uit te dragen...

quote:
Overigens waren in de geschiedenis met name polytheisten niet zo heel fanatiek. "U heeft ook een God? Gezellig... we hebben er al een paar honderd. Die kan er ook nog wel bij." Met name die veelzijdigheid heeft uiteindelijk de ondergang van de meeste polytheistische religies betekend. Juist doordat monotheisten zo fanatiek zijn bestaat er op dit moment vooral monotheisme.
De politiek van invoegen van goden in het al bestaande scala aan goden werd in het verleden gevoerd door onder andere de Romeinen...
  maandag 3 juni 2013 @ 22:46:29 #204
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127383039
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:40 schreef Leotseddap het volgende:

[..]

De verschillende perspectieven van de boom was een voorbeeld. De strekking is dat het beter is om dingen van verschillende kanten te bekijken in plaats van een eenzijdig standpunt uit te dragen...
Dat snapte ik, maar dat is dus alleen van toepassing als we het hebben over het op verschillende manieren kijken naar dezelfde dingen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de verschillende religies naar dezelfde dingen kijken.

quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:40 schreef Leotseddap het volgende:

De politiek van invoegen van goden in het al bestaande scala aan goden werd in het verleden gevoerd door onder andere de Romeinen...
Yep. :) En van die cultuur is inmiddels niets meer over. Kennelijk is een religie die gelooft dat er maar 1 ware God is en die alle andere goden verwerpt als religie succesvoller. Juist die eenzijdigheid blijkt succesvol te zijn. (Helaas, wat mij betreft.)
pi_127383813
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:46 schreef Molurus het volgende:
Dat snapte ik, maar dat is dus alleen van toepassing als we het hebben over het op verschillende manieren kijken naar dezelfde dingen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de verschillende religies naar dezelfde dingen kijken.
Religies beschrijven de herkomst en bestemming van de mens(heid). Vanuit daar wordt dus zin aan het leven gegeven en daaruitvolgend weer richtlijnen om het leven zinnig te vervullen.

Dit zijn steeds dezelfde onderwerpen, maar de verschillende religies spreken vanuit verschillende perspectieven, omdat de mensen en hun belevingswereld op de verschillende tijden en plaatsen verschillend waren. Je zou misschien zelfs kunnen zeggen dat er een bepaalde evolutie in opeenvolgende religies zit...

quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:46 schreef Molurus het volgende:
Yep. :) En van die cultuur is inmiddels niets meer over. Kennelijk is een religie die gelooft dat er maar 1 ware God is en die alle andere goden verwerpt als religie succesvoller. Juist die eenzijdigheid blijkt succesvol te zijn. (Helaas, wat mij betreft.)
Het romeinse rijk is niet ten onder gegaan aan het monotheïsme, maar door de volksverhuizing in Europa, veroorzaakt door Genghis Khan. Keizer Constantijn had jaren daarvoor het christendom al tot staatsreligie uitgeroepen...
  maandag 3 juni 2013 @ 23:10:38 #206
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127384540
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:59 schreef Leotseddap het volgende:

[..]

Religies beschrijven de herkomst en bestemming van de mens(heid). Vanuit daar wordt dus zin aan het leven gegeven en daaruitvolgend weer richtlijnen om het leven zinnig te vervullen.

Dit zijn steeds dezelfde onderwerpen, maar de verschillende religies spreken vanuit verschillende perspectieven, omdat de mensen en hun belevingswereld op de verschillende tijden en plaatsen verschillend waren.
Er zit zeker een hoop overlap in de thema's. Maar ik denk niet dat je ook maar 1 thema kunt noemen dat op alle religies volledig van toepassing is. Zo omvatten niet alle religies een beeld ten aanzien van de herkomst / bestemming van de mensheid. Niet alle religies houden zich bezig met zingeving. etc etc.

Bovendien kijken ze niet werkelijk ergens naar zoals verschillende perspectieven van een boom. Ze kijken helemaal nergens naar en geven een geheel eigen invulling aan datgene dat ze niet zien, vanuit geen enkel perspectief.

quote:

Je zou misschien zelfs kunnen zeggen dat er een bepaalde evolutie in opeenvolgende religies zit...
Dat zeker!

quote:

Het romeinse rijk is niet ten onder gegaan aan het monotheïsme, maar door de volksverhuizing in Europa, veroorzaakt door Genghis Khan. Keizer Constantijn had jaren daarvoor het christendom al tot staatsreligie uitgeroepen...
Ik had het dan ook over de ondergang van het polytheisme. ;)

Maar goed... dit gaat eigenlijk nogal off topic. :@

Waar is Gerda?

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 03-06-2013 23:17:45 ]
pi_127385261
hollo molrus
u komt op ons over als een geleerd persoon<
deelt u onze mening?
Zo ja, op welke manier kunnen we uw kleurrijke
plaat in ons voordeel gebruiken?
Zuivert u mee?
pi_127385349
Gerda wat vond je zelf van het boek?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  maandag 3 juni 2013 @ 23:25:31 #209
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127385386
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:23 schreef gerdatolsteyn het volgende:
hollo molrus
deelt u onze mening?
Dat het verbranden van boeken een goede manier is om om te gaan met ideeen en beelden die niet passen in de christelijke doctrine? Nee, die mening deel ik niet.

quote:

Dit lijkt dan niet van toepassing. Maar wellicht leert u er toch van, en dat zou mooi zijn. :)
  maandag 3 juni 2013 @ 23:40:42 #210
404717 terptm
Ik geloof alleen in mijzelf.
pi_127386153
Toch wel apart dat de meeste seriemoordenaars heel erg religieus waren.
Elke extreme religie zoals die van Gerda, is een ziekte die meer mensen pijn doet dan goed.

Nederland wordt steeds slimmer zegt de LOI, dat komt waarschijnliljk omdat er steeds minder mensen naar de kerk gaan.

Als mensen geloven in een boek als de bijbel, dan mag je ook geloven in een boek als 50 shades of Grey, of The Green Mile,
pi_127386367
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:10 schreef Molurus het volgende:
Er zit zeker een hoop overlap in de thema's. Maar ik denk niet dat je ook maar 1 thema kunt noemen dat op alle religies volledig van toepassing is. Zo omvatten niet alle religies een beeld ten aanzien van de herkomst / bestemming van de mensheid. Niet alle religies houden zich bezig met zingeving. etc etc.
Juist wel, van de Bhagavad Gita t/m de Kalevala, van de religie van de Hopi Indianen t/m het Boeddhisme, van de tradities van de Aboriginals t/m de Griekse mythologie, van de keltische Druïden t/m de Islam, alles draait erom... In elke tijd, op elke plaats, in elke religie...

Een mooie duidelijk plaat trouwens :Y

Tot zover offtopic...
pi_127386566
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:40 schreef terptm het volgende:
Toch wel apart dat de meeste seriemoordenaars heel erg religieus waren.
Elke extreme religie zoals die van Gerda, is een ziekte die meer mensen pijn doet dan goed.

Nederland wordt steeds slimmer zegt de LOI, dat komt waarschijnliljk omdat er steeds minder mensen naar de kerk gaan.

Als mensen geloven in een boek als de bijbel, dan mag je ook geloven in een boek als 50 shades of Grey, of The Green Mile,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:18:32 #213
404717 terptm
pi_127387704
quote:
Dat bedoel ik. Flying Spaghetti Monster is inderdaad dichter bij de waarheid.
Kijk vooral de docu 'the god who wasn't there' en als je de indoctrinatie van de ernstigste sekte's wil zien 'Jesus Camp'
Jesus Camp heb ik in 2 delen moeten kijken omdat het erg heftig is. Christenen die hun kinderen alles opdragen.
Ze willen het niet eens, maar ze moeten wel van hun ouders, Christenen leren hun kinderen om te haten.

[ Bericht 0% gewijzigd door terptm op 04-06-2013 20:24:55 ]
pi_127391137
TS is een troll.

Kloppend maken is wat mij betreft het bewijs dat de interpretatie niet deugd.
pi_127391258
<knip> doe dit maar niet

[ Bericht 97% gewijzigd door Molurus op 04-06-2013 17:50:26 ]
pi_127407839
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:45 schreef Leotseddap het volgende:

[..]

Juist wel, van de Bhagavad Gita t/m de Kalevala, van de religie van de Hopi Indianen t/m het Boeddhisme, van de tradities van de Aboriginals t/m de Griekse mythologie, van de keltische Druïden t/m de Islam, alles draait erom... In elke tijd, op elke plaats, in elke religie...

Een mooie duidelijk plaat trouwens :Y

Tot zover offtopic...
griekse mythologie en religie hielden zich niet bezig met zingeving, daar waren de verschillende filosofische stromingen voor.
daarom vlogen de aanhangers van verschillende goden elkaar ook niet in de haren (normaal gesproken) in tegenstelling tot de filosofische scholen.
pi_127408366
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 19:45 schreef gerdatolsteyn het volgende:
mensen mensen
Gerda hier, en strakjes ook weer harm.
We zijn heel naar geschrokken van de emails die van alle kanten
willens en wetens worden gestuurd naar ons.
We hebben best wat schrik, maar hebben besloten
om onze film morgen zeker te maken.

we zullen je vragen beantwoorden,
we gaan dat niet uit de weg
mensen het is geven en nemen.

de meeste mensen willen ons telkens vragen,
waarom we hier met jullie begonnen zijn om jullie
duidelijk te maken wat er allemaal wel niet klopt.
het is makkelijk, hier praten de jeugdigen met elkaar.
Jeugdigen zijn het makkelijkst goed te krijgen.
laten we daar nu eindelijk maar eens mee starten mensen.

Als hun ouders het niet doen,
help ik en mijn familie om me heen.
Als ik ooit sterf, sterf ik met een glimlach,
Kunt u dat ook zeggen?
Kunt u zeggen: Mijn leven klopte?
Ik maak andere levens kloppend
en daar kan niks maar dan ook helemaal niets
mis mee zijn mensen.

Mijn leven is kloppend mede doordat ik de Bijbel niet wens te volgen.
Kan je daarmee leven?
Of is het jouw doel mij in te laten zien dat ik het fout doe door de Bijbel niet volgen?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_127408550
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:00 schreef Fixi0 het volgende:

[..]

Dude, zoek hulp
  dinsdag 4 juni 2013 @ 19:03:29 #219
363259 Knabbeloortje
Woe to he who has seen
pi_127411264
Gerda,

Wat is kloppend maken...
Wie bepaald wat klopt? Jij Gerda? Of jou interpretatie van de Bijbel? Wie zegt dat dat klopt? Zoveel Christenen die ervan overtuigd zijn dat hun interpretatie van de Bijbel klopt. Waarom zou die van jou dan de juiste zijn?

Daarbij gaf je eerder aan dat jeugdigen makkelijk kloppend te maken zijn :|W , dat noemen ze indoctrineren :r . Daar krijg je stumperds van die niet meer zelf na kunnen denken.
Religie is ok, maar wel een keuze die je pas op een wat volwassenere leeftijd kunt maken en niet als kind zijnde!
  dinsdag 4 juni 2013 @ 20:26:20 #220
16305 Jappie
parttime reverend
pi_127414663
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:10 schreef Molurus het volgende:

Bovendien kijken ze niet werkelijk ergens naar zoals verschillende perspectieven van een boom. Ze kijken helemaal nergens naar en geven een geheel eigen invulling aan datgene dat ze niet zien, vanuit geen enkel perspectief.

And thnx -O-

Magoe...om maar weer eens een zoveelste bekende spreker aan te halen die de overlap binnen de religies wel ziet.

pi_127414826
Maar is de nieuwe video al klaar?
pi_127417402
hallo mensen
we hebben al met de camera gewerkt net
onze jeugdvisite maakt er nu een film van.

we zijn verrast dor frank drebin, hij heeft voor
ons een plek geregeld voor het nieuwe filpje
hij straalt een welkomstgebaar uit.

Wachten jullie nog even mensen,
de vuurlucht zit in mijn haar en kleding.
Wees maar gerust hoor, de nieuwe film komt echt wel
dag mensen houdt de spanning goed vast ja?
Zuivert u mee?
  woensdag 5 juni 2013 @ 00:32:00 #223
404717 terptm
pi_127427909
Heel apart opeens, zoveel spelfouten. Gerda heeft gezopen denk ik.
Succes met het nieuwe filmpje, want de eerste heeft zoveel positieven reacties opgeleverd.
  woensdag 5 juni 2013 @ 00:39:29 #224
374582 Tropanzia
Suena bien
pi_127428106
quote:
hollo molrus
deelt u onze mening?
En nou is het goed geweest , verdorie. Het is: Molurus en geen Molrus duizend bommen en granaten.
Digo
  woensdag 5 juni 2013 @ 01:16:50 #225
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127428908
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 20:26 schreef Jappie het volgende:

[..]

And thnx -O-

Magoe...om maar weer eens een zoveelste bekende spreker aan te halen die de overlap binnen de religies wel ziet.

Hehe, vat het niet te persoonlijk op. Natuurlijk zie je veel van dezelfde thema's terug... maar dat zijn over het algemeen vrij wereldse zaken. Inderdaad dingen waar je naar kunt kijken en waar je een mening over kunt hebben. Ongelovigen doen dat overigens ook.

Maar zover je kunt spreken van religie en religieuze overtuigingen gaat het nu juist over die 'achterliggende' verklaringen en rechtvaardigingen die op geen enkele manier worden waargenomen. En dan is men dus helemaal vrij in de invulling daarvan.

Natuurlijk zie je ook overeenkomsten in die invulling.. maar die zie ik eerder als een gevolg van menselijke psychologie dan een beschouwing van iets werkelijks. Iets dat je op geen enkele manier waarneemt kan ook niet beschouwd worden. Je kunt er alleen in het wilde weg over fantaseren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 05-06-2013 12:47:20 ]
pi_127430970
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 17:38 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Dude, zoek hulp
Gedaan.. heeft niet geholpen |:(
  woensdag 5 juni 2013 @ 09:24:59 #227
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_127431505
quote:

[..]

<knip>
Ik haak nog even aan op deze analogie. Ik teken boeddhistische thangka's, waarvoor ik les krijg van een tekenleraar, die me niet alleen de techniek leert maar ook de achterliggende boeddhistische beeldtaal. Een van de vragen die hij op een cursus vrijwel altijd krijgt is: "Zag de Boeddha er werkelijk zo uit?".
Het volgende verhaal is dan zijn antwoord.

"Een koning in het noorden van India ontving eens van een Chinese collega een geschenk van goud en juwelen. Nu was het gebruikelijk dat deze geste geretourneerd werd, dus besloot de Indiase koning om het mooiste van zijn land cadeau te geven: afbeeldingen en beelden van de Boeddha. Dus stuurde hij schilders en beeldhouwers naar Noord-India, waar de Boeddha verbleef.
Nadat ze daar gearriveerd waren, pakten ze hun spullen uit en begonnen met hun werk. Er was alleen één probleem: de Boeddha straalde zoveel energie uit, dat het onmogelijk was om langere tijd naar hem te kijken, wat nogal een probleem is als je iemand wil tekenen of boetseren. De Boeddha stelde toen voor, dat hij naast een vijver zou gaan zitten en dat de kunstenaars dan zijn reflectie in het water zouden schilderen, boetseren of beeldhouwen. En op die manier kreeg de koning zijn kunstwerken."

Moraal van het verhaal: wat wij zien - en vastleggen - van de wereld (en of dat nou een Boeddha, God of boom is) is niet meer dan een reflectie in het water, bedoeld als handvat om grip te krijgen op onze werkelijkheid. Maar dat is alleen interpretatie, want in werkelijkheid is er geen Boeddha, God of boom.

En ook geen 50 shades of grey ;)
The sky is no limit
pi_127436162
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 09:24 schreef freeDragon het volgende:
Moraal van het verhaal: wat wij zien - en vastleggen - van de wereld (en of dat nou een Boeddha, God of boom is) is niet meer dan een reflectie in het water, bedoeld als handvat om grip te krijgen op onze werkelijkheid. Maar dat is alleen interpretatie, want in werkelijkheid is er geen Boeddha, God of boom.
Mooie anekdote! In dit stadium van de mensheidsontwikkeling ervaart het merendeel van mensheid de materie als de echte wereld…
pi_127451432
Nou, kom op met die nieuwe film! Ik ben al sinds gisterochtend wakker om de première niet te missen en ik begin moe te worden.
  woensdag 5 juni 2013 @ 19:02:27 #230
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127451784
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 11:57 schreef Leotseddap het volgende:

[..]

Mooie anekdote! In dit stadium van de mensheidsontwikkeling ervaart het merendeel van mensheid de materie als de echte wereld…
Hoe moet ik deze uitspraak precies uitleggen?

Wat wij van de werkelijkheid weten is maar een deel van het totaal? Lijkt me nogal een open deur. En hoewel de mensheid in rap tempo bijleert zal dat altijd zo zijn.

Onze waarnemingen zijn allemaal indirect? Ook dat lijkt me nogal een open deur, en ook niet iets waarvan je kunt verwachten dat dat ooit zal veranderen.

Het zijn vooral de gedachtes die religies hebben over datgene dat men indirect denkt waar te nemen waarvan ik mij afvraag: zijn die wel gebaseerd op die 'reflectie in het water'? En ik zeg het voorzichtig: ik zie niets dat daarop wijst. Ik zie vooral heel veel wishful thinking en menselijke psychologie.
pi_127456940
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 19:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat wij van de werkelijkheid weten is maar een deel van het totaal? Lijkt me nogal een open deur. En hoewel de mensheid in rap tempo bijleert zal dat altijd zo zijn.

Onze waarnemingen zijn allemaal indirect? Ook dat lijkt me nogal een open deur, en ook niet iets waarvan je kunt verwachten dat dat ooit zal veranderen.

Het zijn vooral de gedachtes die religies hebben over datgene dat men indirect denkt waar te nemen waarvan ik mij afvraag: zijn die wel gebaseerd op die 'reflectie in het water'? En ik zeg het voorzichtig: ik zie niets dat daarop wijst. Ik zie vooral heel veel wishful thinking en menselijke psychologie.
Plato's grot:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Allegorie_van_de_grot

Paulus en zijn spiegels:

http://www.bijbelaanteken(...)selachtige-spiegels/

Ik denk dat jij het boeddhisme en hindoeisme te kort doet door te beweren dat zij nergens naar kijken. En zelfs het christendom en het jodendom hebben wel een puntje van zicht, maar dan moeten zij de letterlijke betekenissen eens weg laten uit hun religies. Ze zouden eens naar Jung moeten kijken of luisteren of zijn boeken moeten lezen.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_127458553
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 19:02 schreef Molurus het volgende:
Netzoals in het Boeddhisme en bijvoorbeeld vanuit Aristoteles doorgeredeneerd, denk ik dat de fysieke wereld of zeg maar de zintuiglijk waarneembare wereld het gevolg is van krachten die zich aan onze waarneming onttrekken. Zonder die voortdurende werkzaamheid zou alle materie alleen maar ontbinden en uiteenvallen.

In de kabbalah, de esoterie en het occulte vindt je vergelijkbare redeneringen. Het boeddhisme gaat volgens mij nog een stapje verder en stelt dat de fysieke wereld maya is, een illusie, want slechts een gevolg van die echte wereld, de wereld der oorzaken. Het boeddhisme ken ik overigens niet zo goed, dus correct me if I'm wrong.
pi_127459102
mensen jullie raken hier van het onderwerp af
de nieuwe film is af

we willen dat het u zal raken
[youtube[/youtube]
Zuivert u mee?
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:32:42 #234
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127459462
Inferno van Dan Brown. :D

Dat moet ik maar eens gaan lezen. En ik kijk nu al uit naar de volgende boekentip. :P
pi_127459554
Alas, de woordgrap InferNO had me leuker geleken.
I'm a peace-loving decoy, ready for retaliation
pi_127459590
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 21:32 schreef Molurus het volgende:

Dat moet ik maar eens gaan lezen. En ik kijk nu al uit naar de volgende boekentip. :P
Ik dacht eerst dat het om La Divina Commedia ging :D
pi_127460027
Ik kan niet kiezen tussen: :') |:( ;( :|W :{w :W
pi_127460730
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 21:26 schreef gerdatolsteyn het volgende:
de nieuwe film is af

[youtube[/youtube]
Hoeveel films ga je nog maken, Gerda?
pi_127460742
quote:
de nieuwe film is af

[youtube[/youtube]
En wanneer verbrand je de bijbel? Dat staat ook vol met kwaad wat de tere kinderzieltjes vergiftigd.
Corporate translator
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:54:05 #240
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_127460753
De grap: Wat is de overeenkomst tussen Gerda en de Nazi's is gegarandeerd al gemaakt toch?? :P

Je afsluiten voor alles wat niet met jou kleine leefwereldje in overeenstemming is geeft aan dat je bepaald niet zeker bent van je eigen overtuiging. Je leest boeken eerst voordat je ze verbrand; dus ze mogen je leefwereldje binnen om daarna vernietigd te worden? Tsssk.. een standvastig gelovige heeft dat soort aflaten niet nodig.

(en kom ajb niet aan met 'ik doe het om de mensheid te beschermen of dergelijke onzin)... :')
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_127460776
Maar wel bang om met je harses in beeld te komen!
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:56:46 #242
305561 kentekenawa
treue ist nur ein maerchen
pi_127460923
Kom op Gerda!!meer films!
ik wordt helemaal wild van die joekels van tieten in je blouse!! w/
Let me ride the hell out of your ass babe!! ~O> ~O>
En de rest ook natuurlijk! :Y) *O* *O* *O* *O*
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:57:43 #243
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_127460994
Ik heb een voorstel voor het volgende hoek om te verbranden.

Een boek waarvan de lezers meer doden op hun geweten hebben dan Mein Kampf van Adolf Hitler of het Rode Boekje van Mao Tse-tung, een boek waarvan de lezers elkaar, al eeuwen, tot heden, martelen en vermoorden omdat ze de inhoud net ietsje anders opvatten. Een boek dat al bijna 2 millennia de rechtvaardiging is geweest voor elke mogelijke schending van mensenrechten, vanaf individuele basis, tot op de schaal van landen en volkeren.

De Bijbel.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:58:45 #244
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127461066
En weer de frontpage gehaald:

Christengek strikes back!

_O-
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:05:06 #245
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_127461439
Beste mevrouw Tolsteyn. Heeft u zichzelf ook betrapt op allerlei zondige gevoelens tijdens het lezen van 50 tinten grijs?

En hoe bent u daarmee om gegaan?
pi_127461505
Ze heeft al een hoop fans _O_
pi_127462061
En fok publiciteit
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_127462075
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 21:32 schreef Molurus het volgende:

_O-
pi_127462081
feeble hallo,
voorlopig zit stoppen er niet in.
de weerstand voelt nog heel sterk aan.

maar door de goede reactie
groeien ook onze ambities.
een lokale krant vraagt al naar ons
Zouden knevel en van de brink dat ook gaan doen?
wie weet,
we zeggen het u als het lukt.
Zuivert u mee?
pi_127462254
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 22:17 schreef gerdatolsteyn het volgende:
feeble hallo,

wie weet,
Dat zou echt te gek zijn. Ga vooral door!
pi_127462458
quote:
feeble hallo,

wie weet,
En denk je dat er hier op FOK! mensen zijn die je er al goed mee hebt gekregen? En zo ja, wie?
pi_127462524
hallo jigzoz,
we werden gewezen op een nieuw artikel
over ons, het zou door u geschreven zijn.

u zet ons in een nogal vreemd daglicht,
maar vreemd daglicht is ook daglicht.

we danken u voor de helft dan maar.
Zuivert u mee?
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:26:25 #253
14320 TR08
pi_127462530
quote:
feeble hallo,
-...-
Beste mevrouw Tolsteyn.

Ik zou graag zien dat u
hier blijft.

U bent
een interessante
aanvulling
op Fok!

Zou u misschien
mijn vraag ook willen
beantwoorden?

Heeft u zichzelf ook betrapt
op allerlei zondige gevoelens
tijdens het lezen van 50 tinten grijs?

U bent
ten slotte
ook maar van vlees
en bloed.

En hoe bent u
daarmee
omgegaan?
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:29:18 #254
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127462701
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 22:26 schreef gerdatolsteyn het volgende:
hallo jigzoz,

Slechte publiciteit is ook publiciteit, nietwaar?

Zou dat ook gelden voor Fifty Shades of Grey en Inferno denkt u? :P

Dan dank ik u bij deze voor de helft namens Erika Leonard en Dan Brown.
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:29:55 #255
405028 Mets72
Graffiti Junkie
pi_127462737
Beste Gerda, is het je wel eens opgevallen dat alle, maar dan ook ALLE schilderijen waar Adam en Eva op afgebeeld staan, zo ook in geillustreerde bijbels, Adam en Eva een navel hebben?
denk daar maar eens over na.
pi_127462826
hallo tr08
we kennen u nog niet
en willen u graag bij ons betrekken door snel een
antwoord te geven.

vele mensen hinten en lokken op seks.
let wel ik ben mogelijk net als u een vrouw
onze lichamen werken hetzelfde waarschijnlijk

maar bij mij werkt het toch echt anders.

herkent u dat?
een olijf of een plak brie zijn eigenlijk
zo lekker niet.
het is gevoel dat slimme verkopers ons ooit
hebben gegeven, om het juist wel te waarderen.
massaal vinden we het lekker nu.

een geachte heeft zo u lichamelijke ervaring
verandert.
dat is ook hoe het bij mij zit, maar dan andersom
Zuivert u mee?
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:36:03 #257
405028 Mets72
Graffiti Junkie
pi_127463066
maar hoe zit het nu met die navel van Adam en Eva?
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:39:35 #258
14320 TR08
pi_127463266
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 22:31 schreef gerdatolsteyn het volgende:
hallo tr08
we kennen u nog niet
en willen u graag bij ons betrekken door snel een
antwoord te geven.

vele mensen hinten en lokken op seks.
let wel ik ben mogelijk net als u een vrouw
onze lichamen werken hetzelfde waarschijnlijk

maar bij mij werkt het toch echt anders.

herkent u dat?
een olijf of een plak brie zijn eigenlijk
zo lekker niet.
het is gevoel dat slimme verkopers ons ooit
hebben gegeven, om het juist wel te waarderen.
massaal vinden we het lekker nu.

een geachte heeft zo u lichamelijke ervaring
verandert.
dat is ook hoe het bij mij zit, maar dan andersom
Hallo gerdatolsteyn

ik ben een man
mogelijk bent u net als mij
maar dan bent u geen vrouw
maar dan werkt uw lichaam weer anders

ik herken het in elk geval niet

en ik vind het ook jammer
dat u mijn vraag
niet beantwoord
maar
er vaag omheen
praat

zoals bij
zovele andere
vragen
van andere Fok!kers
hier.

Waarom
doet u
dat?
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:40:07 #259
405028 Mets72
Graffiti Junkie
pi_127463292
lol
pi_127463394
Gerda,

Zou u ook een keer een concreet onderbouwd antwoord kunnen geven in plaats van met onzinnige nietszeggende vergelijkingen te komen? Dan is er nog iets van een discussie mogelijk, iets wat u volgens mij nu ontwijkt.
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:43:48 #261
405028 Mets72
Graffiti Junkie
pi_127463501
ik vrees dat de dame in kwestie het antwoord niet heeft, ze is bezig met sprookjes voor volwassenen.
pi_127463521
hallo mets72
bedankt voor uw uitlokvraag

veel christenen zijn op de hoogte van die vraag
het staat niet in de bijbel,
het rest ons om daarover te speculeren,
want het zal heus geen onbedoeld iets zijn.

deze ben ik het zelf het meest mee eens:

Als je als mens een kind krijgt,
hoop je op een evenbeeld en niets anders
het was belangrijk dat de eerste keer in de mensheid
dat er een vrucht zou zijn, het niet verworpen zou worden.
een gaaf kindje zoals het evenbeeld van de ouders.
De Heer was hier duidelijk vernuftig op voorbereid
en gaf de ouders tevens een navel.

het zit mooier in elkaar dan u denkt mensen
Zuivert u mee?
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:45:01 #263
405028 Mets72
Graffiti Junkie
pi_127463559
wat overigens prima is mijns inziens, maar de algehele opdringing
stoort me ontzettend.
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:45:28 #264
14320 TR08
pi_127463579
Beste Gerdatolsteyn

Hoe meer ik van u lees

hoe meer ik denk

dat u uberhaupt

niet in elkaar zit
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:46:47 #265
405028 Mets72
Graffiti Junkie
pi_127463641
uitlok vraag? hiermee toon je het verschil tussen jou en mij beste Gerda. ik denk wetenschappelijk na over het leven.
geef die religie ook eens een kans.
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:48:51 #266
305561 kentekenawa
treue ist nur ein maerchen
pi_127463745
Kom op Gerda niet zeuren...
Hup nieuwe film met jou apostelen in de hoofdrol! :9
En met apostelen bedoel ik die lekker joekels van jou! ~O> O~)
Lets do it babe!want to bang your brains out >:O
Zal niet moeilijk zijn want die heb jij niet _O- _O- _O- _O-
pi_127463778
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 22:44 schreef gerdatolsteyn het volgende:
hallo mets72

Ja, stel je voor dat je kind anders is dan jezelf, een individu met eigen gedachten enzo...brrrrrr
  woensdag 5 juni 2013 @ 23:26:17 #268
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_127465670
Hey Gerda, ik heb je nieuwe filmpje gezien. Ik zie dat je wat veiligheidsmaatregelen hebt genomen maar nog enkele tips:

- Laat volgende keer geen fles met brandbaar spul naast de vlam staan. Hoe weinig je ook denkt dat er nog in zit.
- Trap dat muurtje niet om want de bovenkant had net zo goed richting jouw been kunnen vallen. Gewoon de constructie laten staan tot het is uitgefikt.
- Het leek alsof je aan het knoeien was over je handen met de fles. Schone handen houden want je steekt lucifers af en ook van het haardje kunnen vonken op je lichaam komen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 5 juni 2013 @ 23:36:20 #269
404717 terptm
pi_127466141
Best Adolf H, ik bedoel Gerda .

Het is voor jou dus erg belangrijk dat kinderen perfect zijn (Dat was het voor Hitler ook).
Jouw kinderen zullen dat dus zeker niet zijn als ze een evenbeeld van jou zijn.
Jij leert jouw kinderen waarschijnlijk ook om homoseksuelen en lesbiennes te haten en dat die mensen ziek of bezeten zijn.

Het mooie van alles is dat jouw kinderen op een gegeven moment zelf wel na gaan denken en niet jouw gestoorde gedachtengang zullen volgen

Ik kom ook elke keer weer op de docu 'Jesus Camp' uit. Daarin zie je huilende kinderen die niet zulke haatdragende christenen zoals hun ouders willen zijn.

Als die druiloor die jij god noemt zou bestaan, dan zou hij iedereen in zijn/haar waarde laten.
Maakt niet uit welke muziek je leuk vind of welke boeken je leest.

Ik wil jou (geen idee wie jij echt bent of wie jullie zijn) bedanken voor het vergroten van het aantal atheisten in Nederland. Minder reli's in NL is alleen maar gezond.
Mensen die logisch nadenken hebben wij nodig in de wereld. Reli-gekkies moorden en zetten aan tot haat.

Als een 'gaaf kindje' echt belangrijk was geweest, dan hadden jouw ouders je zelfs postnataal laten aborteren.

International Burn a Bible Day op 25 december?
pi_127466491
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 22:44 schreef gerdatolsteyn het volgende:
hallo mets72

Dat is iets waar jij in geloofd. Ik zou mijn kind leren keuzes maken, weten wat vrije wil is, goed om zich heen kan kijken en nadenken met wat hij/zij doet. Jij leert hoogstwaarschijnlijk een kind maar aan een ding denken en geloven waardoor hij/zij zich beter gaat voelen dan andere mensen. Zoals wat je helaas bij vele religieuzen ziet.

Geloof me maar vrouwmens...... ze bent geen haar beter.
Corporate translator
pi_127466640
Ik ben blij dat wij op F&L dit keer de première gekregen hebben, hoef ik niet meer naar ONZ toe.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_127466862
Lieve Gerda, ik ben nu al fan van je u,
vooral ook door de mooie reacties
die je u weet uit te lokken. Je u
bent een goede reclame voor dit duivelse forum
Bij de volgende boekverbranding wel een damesblouse aantrekken
onder uw keurige mantelpakje en
uw schoenen maat 45+, waarmee je u zo rotsvast in uw geloof
staat iets beter verbergen ;)
P.S. dat geldt ook voor uw appel van de eerste mens op aarde.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_127469939
Beste Gerda
Door die boeken te kopen
sponsor je in feite de uitgevers
en schrijvers
waar je zo op
tegen
bent . Wat denk je
dat god daar van vind?

En trouwens, een junk dealer,
wat verkoopt die precies
?
pi_127470662
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 22:26 schreef gerdatolsteyn het volgende:
hallo jigzoz,

En alweer ruim 5.000 keer gelezen hè! Maar voor twee helften graag gedaan hoor. Ik vond het wel weer grappig. Wel jammer dat er nu niet zo'n leuke grap in zat als 'ik heb het twee keer gelezen'.

Maak er de volgende keer wel iets echt spectaculairs van, want ik kan niet voor de derde keer een stukje schrijven over een hyperchristen die een boek verbrandt.
pi_127472040
man man man,
wordt tijd dat alle extreem gelovigen zelf ook eens in brand vliegen,
achterlijke bende
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:33:35 #276
157749 verified  dieenebart
je weet wel
pi_127472656
Hey Gerda.
Kun je ook websites verbranden? Zou ik met Kerkeloos beginnen :')
pi_127473955
quote:
de nieuwe film is af

[youtube[/youtube]
Wat aardig van je dat je een schrijver als Dan Brown ondersteund door z'n boek te kopen :P
pi_127487587
quote:
feeble hallo,

wie weet,
En dan ook niet met je kop in beeld komen zeker? Zal zeker een mooi interview worden, ga zo door!

Misschien mag je wel bij de paus op audiëntie, en als Jezus terugkomt mag je voor het overstaan van het gehele volk hem een handje geven, terwijl de engelen met strooigoed strooien.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  donderdag 6 juni 2013 @ 19:48:31 #279
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127491764
Geenstijl heeft er inmiddels ook lucht van gekregen:

http://www.geenstijl.nl/m(...)_50_tinten_grij.html

Als die mailbox van Gerda nu niet vol zit weet ik het ook niet meer. _O-
pi_127494000
Gerda,

1) is de koran wat? 100% zeker dat je "films" meer bekeken worden

En

2) 1 timothy 2-12
Het verschil tussen ken en kan kunnen we niet.
pi_127494238
Je had dat boek beter aan mij kunnen geven, ik wou hem nog lezen :'(
pi_127503598
Prachtig filmpje weer! Ik moest zo hard lachen toen de 'verlengde' lucifer in beeld kwam die vervolgens werd aangestoken met een andere lucifer (wat pas lukte bij de 2e poging!) :D _O-

En de fles in de 'oven' neerzetten is natuurlijk ook priceless. ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 06:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En alweer ruim 5.000 keer gelezen hè! Maar voor twee helften graag gedaan hoor. Ik vond het wel weer grappig. Wel jammer dat er nu niet zo'n leuke grap in zat als 'ik heb het twee keer gelezen'.

Maak er de volgende keer wel iets echt spectaculairs van, want ik kan niet voor de derde keer een stukje schrijven over een hyperchristen die een boek verbrandt.
Waar kan ik dat vinden?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_127547481
hallo mensen
hadden jullie al gelezen
dat er contact is geweest met knevel en van de brink?

het is voor ons het pluimpje op de kers
dat de stijgende lijn almaar stijgt.
voor ons duidelijk het goede bewijs
dat met internet ook goede dingen
kunnen.
wat voor goeds doen jullie met
internet? Welke banden haalt u aan?
Zuivert u mee?
  zaterdag 8 juni 2013 @ 03:07:21 #285
224960 highender
Travellin' Light
pi_127548065
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 02:05 schreef gerdatolsteyn het volgende:
hallo mensen
hadden jullie al gelezen

kunnen.
Het internet kun je enigszins zien als een interactieve bibliotheek welke zich niet laat verbranden.
pi_127548454
Benieuwd wie dat fake e-mailadres heeft aangemaakt van KvdB.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_127548539
quote:
hallo mensen
hadden jullie al gelezen
Hebben jullie ze een mail gestuurd? Wat voor contact?

quote:
kunnen.
Ik reken boeken verbranden niet tot de 'goede dingen', maar goed.

Ik gebruik internet alleen maar voor kwaadaardige zaken. Dat lijkt me beter.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:46:56 #288
404717 terptm
pi_127550220
quote:
internet?
Porno kijken en mensen waarschuwen voor de gevaren van de ziekte die men religie noemt.
pi_127551978
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:46 schreef terptm het volgende:

[..]

Porno kijken en mensen waarschuwen voor de gevaren van de ziekte die men religie noemt.
Dit.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_127552153
<knip> doe maar niet.

[ Bericht 93% gewijzigd door Molurus op 08-06-2013 12:49:09 ]
  roze zaterdag 8 juni 2013 @ 13:08:59 #291
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_127553031
Echt wtf waar ben ik nu weer beland :')
Your beauty never ever scared me.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 16:38:18 #292
177948 Daskaar
cake or death?
pi_127557898
quote:
hallo mensen
hadden jullie al gelezen

kunnen.
gerda ik heb geen idee of je een troll bent maar omdat ik me verveel ga ik toch maar n gesprek aan.
wat wil je bereiken met je filmpjes?
het is een vorm van intolerantie die men hekelt met een passie en doet denken aan censuur en het nazi-tijdperk.
hoe gaat hier iets positiefs uit komen?
pi_127621370
Volgens haar post in KLB vanavond de première van een nieuw filmpje. Misschien komt ze bij zinnen en gaat ze deze keer de Bijbel verbranden :P
  maandag 10 juni 2013 @ 17:45:35 #294
177948 Daskaar
cake or death?
pi_127625782
nou dan is ze gewoon aan t trollen
pi_127626735
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:30 schreef Herpderphawk het volgende:
Volgens haar post in KLB vanavond de première van een nieuw filmpje. Misschien komt ze bij zinnen en gaat ze deze keer de Bijbel verbranden :P
Langer wachten hoeft niet: Return of the christengek
  maandag 10 juni 2013 @ 19:21:56 #296
14320 TR08
pi_127629326

Lieve Gerda,

De bak waarin je het
vuur maakte

is niet erg veilig
en bovendien

heel slecht voor het milieu
als je hem zo verbrandt

zoals u dat doet

U kunt beter
Een metalen kist

gebruiken

Die blijft waarschijnlijk heel
en geeft niet
van die giftige rook
met enge
chloor en fluor
houdende verbindingen

en enge brandende
druipers

Aan die druipers
kan iemand zich heel naar
verwonden bovendien

Het beste kunt u ook
op zoek naar een andere olie

Want ook de olie die u gebruikt
verbrandt in uw toepassing niet
erg schoon

Onze lieve heer is daar
erg verdrietig over
met de kennis van vandaag
zouden wij mensen
toch beter moeten weten
en de juiste olie kiezen

die niet zo walmt en roet
daar komen allerlei
kankerverwekkende
stofjes bij vrij
en een hoop
giftige
koolmonoxide

Ik zou zeggen:
Stook fijn
Brand fijn
pi_127651445
milieu-barbaar
  dinsdag 11 juni 2013 @ 21:58:10 #298
404717 terptm
pi_127682351
Christengek blijkt oplichter
Dat het een troll was wisten de meeste van ons wel, maar dat ze echte reli's geld afhandig maakt is wel heel erg triest.

Maarja, moet je maar geen geld geven aan relifreak. Jim Jones deed het toch stukken beter.
pi_127682782
He bah, jammer hoor. Dat het nep was dat was vorige week al wel duidelijk, maar ik ging toch uit van de goede bedoelingen (humor) en niet van een ordinaire scam.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 22:07:01 #300
374582 Tropanzia
Suena bien
pi_127682844
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 22:05 schreef vaarsuvius het volgende:
He bah, jammer hoor. Dat het nep was dat was vorige week al wel duidelijk, maar ik ging toch uit van de goede bedoelingen (humor) en niet van een ordinaire scam.
Tjah, op zich is het dan ook wel zeer dom als je hier als christen in tuimelt.
Je zou haast zeggen dat als je achter zulke ideeën staat dat je het verdiend om belazerd te worden... Hoewel dat natuurlijk ook weer iets te ver gaat.
Digo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')