abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127430970
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 17:38 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Dude, zoek hulp
Gedaan.. heeft niet geholpen |:(
  woensdag 5 juni 2013 @ 09:24:59 #227
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_127431505
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat dezelfde boom er vanuit verschillende perspectieven anders uitziet betekent natuurlijk nog niet dat alle religies naar dezelfde boom kijken. In die zin lijkt de analogie me niet al te sterk.
<knip>
Ik haak nog even aan op deze analogie. Ik teken boeddhistische thangka's, waarvoor ik les krijg van een tekenleraar, die me niet alleen de techniek leert maar ook de achterliggende boeddhistische beeldtaal. Een van de vragen die hij op een cursus vrijwel altijd krijgt is: "Zag de Boeddha er werkelijk zo uit?".
Het volgende verhaal is dan zijn antwoord.

"Een koning in het noorden van India ontving eens van een Chinese collega een geschenk van goud en juwelen. Nu was het gebruikelijk dat deze geste geretourneerd werd, dus besloot de Indiase koning om het mooiste van zijn land cadeau te geven: afbeeldingen en beelden van de Boeddha. Dus stuurde hij schilders en beeldhouwers naar Noord-India, waar de Boeddha verbleef.
Nadat ze daar gearriveerd waren, pakten ze hun spullen uit en begonnen met hun werk. Er was alleen één probleem: de Boeddha straalde zoveel energie uit, dat het onmogelijk was om langere tijd naar hem te kijken, wat nogal een probleem is als je iemand wil tekenen of boetseren. De Boeddha stelde toen voor, dat hij naast een vijver zou gaan zitten en dat de kunstenaars dan zijn reflectie in het water zouden schilderen, boetseren of beeldhouwen. En op die manier kreeg de koning zijn kunstwerken."

Moraal van het verhaal: wat wij zien - en vastleggen - van de wereld (en of dat nou een Boeddha, God of boom is) is niet meer dan een reflectie in het water, bedoeld als handvat om grip te krijgen op onze werkelijkheid. Maar dat is alleen interpretatie, want in werkelijkheid is er geen Boeddha, God of boom.

En ook geen 50 shades of grey ;)
The sky is no limit
pi_127436162
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 09:24 schreef freeDragon het volgende:
Moraal van het verhaal: wat wij zien - en vastleggen - van de wereld (en of dat nou een Boeddha, God of boom is) is niet meer dan een reflectie in het water, bedoeld als handvat om grip te krijgen op onze werkelijkheid. Maar dat is alleen interpretatie, want in werkelijkheid is er geen Boeddha, God of boom.
Mooie anekdote! In dit stadium van de mensheidsontwikkeling ervaart het merendeel van mensheid de materie als de echte wereld…
de uil van Minerva vliegt pas uit met het vallen van de schemering
pi_127451432
Nou, kom op met die nieuwe film! Ik ben al sinds gisterochtend wakker om de première niet te missen en ik begin moe te worden.
  woensdag 5 juni 2013 @ 19:02:27 #230
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127451784
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 11:57 schreef Leotseddap het volgende:

[..]

Mooie anekdote! In dit stadium van de mensheidsontwikkeling ervaart het merendeel van mensheid de materie als de echte wereld…
Hoe moet ik deze uitspraak precies uitleggen?

Wat wij van de werkelijkheid weten is maar een deel van het totaal? Lijkt me nogal een open deur. En hoewel de mensheid in rap tempo bijleert zal dat altijd zo zijn.

Onze waarnemingen zijn allemaal indirect? Ook dat lijkt me nogal een open deur, en ook niet iets waarvan je kunt verwachten dat dat ooit zal veranderen.

Het zijn vooral de gedachtes die religies hebben over datgene dat men indirect denkt waar te nemen waarvan ik mij afvraag: zijn die wel gebaseerd op die 'reflectie in het water'? En ik zeg het voorzichtig: ik zie niets dat daarop wijst. Ik zie vooral heel veel wishful thinking en menselijke psychologie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_127456940
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 19:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat wij van de werkelijkheid weten is maar een deel van het totaal? Lijkt me nogal een open deur. En hoewel de mensheid in rap tempo bijleert zal dat altijd zo zijn.

Onze waarnemingen zijn allemaal indirect? Ook dat lijkt me nogal een open deur, en ook niet iets waarvan je kunt verwachten dat dat ooit zal veranderen.

Het zijn vooral de gedachtes die religies hebben over datgene dat men indirect denkt waar te nemen waarvan ik mij afvraag: zijn die wel gebaseerd op die 'reflectie in het water'? En ik zeg het voorzichtig: ik zie niets dat daarop wijst. Ik zie vooral heel veel wishful thinking en menselijke psychologie.
Plato's grot:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Allegorie_van_de_grot

Paulus en zijn spiegels:

http://www.bijbelaanteken(...)selachtige-spiegels/

Ik denk dat jij het boeddhisme en hindoeisme te kort doet door te beweren dat zij nergens naar kijken. En zelfs het christendom en het jodendom hebben wel een puntje van zicht, maar dan moeten zij de letterlijke betekenissen eens weg laten uit hun religies. Ze zouden eens naar Jung moeten kijken of luisteren of zijn boeken moeten lezen.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_127458553
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 19:02 schreef Molurus het volgende:
Netzoals in het Boeddhisme en bijvoorbeeld vanuit Aristoteles doorgeredeneerd, denk ik dat de fysieke wereld of zeg maar de zintuiglijk waarneembare wereld het gevolg is van krachten die zich aan onze waarneming onttrekken. Zonder die voortdurende werkzaamheid zou alle materie alleen maar ontbinden en uiteenvallen.

In de kabbalah, de esoterie en het occulte vindt je vergelijkbare redeneringen. Het boeddhisme gaat volgens mij nog een stapje verder en stelt dat de fysieke wereld maya is, een illusie, want slechts een gevolg van die echte wereld, de wereld der oorzaken. Het boeddhisme ken ik overigens niet zo goed, dus correct me if I'm wrong.
pi_127459102
mensen jullie raken hier van het onderwerp af
de nieuwe film is af

we willen dat het u zal raken
[youtube[/youtube]
Zuivert u mee?
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:32:42 #234
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127459462
Inferno van Dan Brown. :D

Dat moet ik maar eens gaan lezen. En ik kijk nu al uit naar de volgende boekentip. :P
pi_127459554
Alas, de woordgrap InferNO had me leuker geleken.
I'm a peace-loving decoy, ready for retaliation
pi_127459590
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 21:32 schreef Molurus het volgende:

Dat moet ik maar eens gaan lezen. En ik kijk nu al uit naar de volgende boekentip. :P
Ik dacht eerst dat het om La Divina Commedia ging :D
pi_127460027
Ik kan niet kiezen tussen: :') |:( ;( :|W :{w :W
pi_127460730
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 21:26 schreef gerdatolsteyn het volgende:
de nieuwe film is af

[youtube[/youtube]
Hoeveel films ga je nog maken, Gerda?
pi_127460742
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 21:26 schreef gerdatolsteyn het volgende:
de nieuwe film is af

[youtube[/youtube]
En wanneer verbrand je de bijbel? Dat staat ook vol met kwaad wat de tere kinderzieltjes vergiftigd.
Corporate translator
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:54:05 #240
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_127460753
De grap: Wat is de overeenkomst tussen Gerda en de Nazi's is gegarandeerd al gemaakt toch?? :P

Je afsluiten voor alles wat niet met jou kleine leefwereldje in overeenstemming is geeft aan dat je bepaald niet zeker bent van je eigen overtuiging. Je leest boeken eerst voordat je ze verbrand; dus ze mogen je leefwereldje binnen om daarna vernietigd te worden? Tsssk.. een standvastig gelovige heeft dat soort aflaten niet nodig.

(en kom ajb niet aan met 'ik doe het om de mensheid te beschermen of dergelijke onzin)... :')
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_127460776
Maar wel bang om met je harses in beeld te komen!
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:56:46 #242
305561 kentekenawa
treue ist nur ein maerchen
pi_127460923
Kom op Gerda!!meer films!
ik wordt helemaal wild van die joekels van tieten in je blouse!! w/
Let me ride the hell out of your ass babe!! ~O> ~O>
En de rest ook natuurlijk! :Y) *O* *O* *O* *O*
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:57:43 #243
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_127460994
Ik heb een voorstel voor het volgende hoek om te verbranden.

Een boek waarvan de lezers meer doden op hun geweten hebben dan Mein Kampf van Adolf Hitler of het Rode Boekje van Mao Tse-tung, een boek waarvan de lezers elkaar, al eeuwen, tot heden, martelen en vermoorden omdat ze de inhoud net ietsje anders opvatten. Een boek dat al bijna 2 millennia de rechtvaardiging is geweest voor elke mogelijke schending van mensenrechten, vanaf individuele basis, tot op de schaal van landen en volkeren.

De Bijbel.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:58:45 #244
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127461066
En weer de frontpage gehaald:

Christengek strikes back!

_O-
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:05:06 #245
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_127461439
Beste mevrouw Tolsteyn. Heeft u zichzelf ook betrapt op allerlei zondige gevoelens tijdens het lezen van 50 tinten grijs?

En hoe bent u daarmee om gegaan?
pi_127461505
Ze heeft al een hoop fans _O_
pi_127462061
En fok publiciteit
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_127462075
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 21:32 schreef Molurus het volgende:

_O-
pi_127462081
feeble hallo,
voorlopig zit stoppen er niet in.
de weerstand voelt nog heel sterk aan.

maar door de goede reactie
groeien ook onze ambities.
een lokale krant vraagt al naar ons
Zouden knevel en van de brink dat ook gaan doen?
wie weet,
we zeggen het u als het lukt.
Zuivert u mee?
pi_127462254
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 22:17 schreef gerdatolsteyn het volgende:
feeble hallo,
voorlopig zit stoppen er niet in.
de weerstand voelt nog heel sterk aan.

maar door de goede reactie
groeien ook onze ambities.
een lokale krant vraagt al naar ons
Zouden knevel en van de brink dat ook gaan doen?
wie weet,
we zeggen het u als het lukt.
Dat zou echt te gek zijn. Ga vooral door!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')