abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127381566
Dat is eigenlijk het allerergste: het fanatisme

Dat men vastloopt in een bepaalde denkrichting, van niets anders meer wil weten, en alleen zijn eigen standpunt nog maar wil doordrukken. Terwijl het met standpunten nu eenmaal zo is dat het slechts standpunten zijn...

Als je van een boom een foto maakt, dan geeft dat één beeld. Dat beeld is vanaf een bepaald (stand) punt genomen. Vanuit een ander punt ziet de foto van dezelfde boom er heel anders uit. Foto's van dezelfde boom vanuit verschillende punten genomen vullen elkaar aan en geven zo een totaalbeeld van die boom.

Zo zijn er in de wereld ook verschillende wereldbeschouwingen en religies, die alles maar vanaf één zijde zien. Terwijl je juist de dingen van de meest verschillende kanten moet bezien om een volledig beeld te krijgen...

Want dan wordt je niet fanatiek, maar veelzijdig!
de uil van Minerva vliegt pas uit met het vallen van de schemering
  maandag 3 juni 2013 @ 22:25:05 #202
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127381840
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:20 schreef Leotseddap het volgende:
Dat is eigenlijk het allerergste: het fanatisme

Dat men vastloopt in een bepaalde denkrichting, van niets anders meer wil weten, en alleen zijn eigen standpunt nog maar wil doordrukken. Terwijl het met standpunten nu eenmaal zo is dat het slechts standpunten zijn...

Als je van een boom een foto maakt, dan geeft dat één beeld. Dat beeld is vanaf een bepaald (stand) punt genomen. Vanuit een ander punt ziet de foto van dezelfde boom er heel anders uit. Foto's van dezelfde boom vanuit verschillende punten genomen vullen elkaar aan en geven zo een totaalbeeld van die boom.

Zo zijn er in de wereld ook verschillende wereldbeschouwingen en religies, die alles maar vanaf één zijde zien. Terwijl je juist de dingen van de meest verschillende kanten moet bezien om een volledig beeld te krijgen...

Want dan wordt je niet fanatiek, maar veelzijdig!
Dat dezelfde boom er vanuit verschillende perspectieven anders uitziet betekent natuurlijk nog niet dat alle religies naar dezelfde boom kijken. In die zin lijkt de analogie me niet al te sterk.

Overigens waren in de geschiedenis met name polytheisten niet zo heel fanatiek. "U heeft ook een God? Gezellig... we hebben er al een paar honderd. Die kan er ook nog wel bij." Met name die veelzijdigheid heeft uiteindelijk de ondergang van de meeste polytheistische religies betekend. Juist doordat monotheisten zo fanatiek zijn bestaat er op dit moment vooral monotheisme.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_127382717
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:25 schreef Molurus het volgende:
Dat dezelfde boom er vanuit verschillende perspectieven anders uitziet betekent natuurlijk nog niet dat alle religies naar dezelfde boom kijken. In die zin lijkt de analogie me niet al te sterk.
De verschillende perspectieven van de boom was een voorbeeld. De strekking is dat het beter is om dingen van verschillende kanten te bekijken in plaats van een eenzijdig standpunt uit te dragen...

quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:25 schreef Molurus het volgende:
Overigens waren in de geschiedenis met name polytheisten niet zo heel fanatiek. "U heeft ook een God? Gezellig... we hebben er al een paar honderd. Die kan er ook nog wel bij." Met name die veelzijdigheid heeft uiteindelijk de ondergang van de meeste polytheistische religies betekend. Juist doordat monotheisten zo fanatiek zijn bestaat er op dit moment vooral monotheisme.
De politiek van invoegen van goden in het al bestaande scala aan goden werd in het verleden gevoerd door onder andere de Romeinen...
  maandag 3 juni 2013 @ 22:46:29 #204
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127383039
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:40 schreef Leotseddap het volgende:

[..]

De verschillende perspectieven van de boom was een voorbeeld. De strekking is dat het beter is om dingen van verschillende kanten te bekijken in plaats van een eenzijdig standpunt uit te dragen...
Dat snapte ik, maar dat is dus alleen van toepassing als we het hebben over het op verschillende manieren kijken naar dezelfde dingen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de verschillende religies naar dezelfde dingen kijken.

quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:40 schreef Leotseddap het volgende:

De politiek van invoegen van goden in het al bestaande scala aan goden werd in het verleden gevoerd door onder andere de Romeinen...
Yep. :) En van die cultuur is inmiddels niets meer over. Kennelijk is een religie die gelooft dat er maar 1 ware God is en die alle andere goden verwerpt als religie succesvoller. Juist die eenzijdigheid blijkt succesvol te zijn. (Helaas, wat mij betreft.)
pi_127383813
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:46 schreef Molurus het volgende:
Dat snapte ik, maar dat is dus alleen van toepassing als we het hebben over het op verschillende manieren kijken naar dezelfde dingen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de verschillende religies naar dezelfde dingen kijken.
Religies beschrijven de herkomst en bestemming van de mens(heid). Vanuit daar wordt dus zin aan het leven gegeven en daaruitvolgend weer richtlijnen om het leven zinnig te vervullen.

Dit zijn steeds dezelfde onderwerpen, maar de verschillende religies spreken vanuit verschillende perspectieven, omdat de mensen en hun belevingswereld op de verschillende tijden en plaatsen verschillend waren. Je zou misschien zelfs kunnen zeggen dat er een bepaalde evolutie in opeenvolgende religies zit...

quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:46 schreef Molurus het volgende:
Yep. :) En van die cultuur is inmiddels niets meer over. Kennelijk is een religie die gelooft dat er maar 1 ware God is en die alle andere goden verwerpt als religie succesvoller. Juist die eenzijdigheid blijkt succesvol te zijn. (Helaas, wat mij betreft.)
Het romeinse rijk is niet ten onder gegaan aan het monotheïsme, maar door de volksverhuizing in Europa, veroorzaakt door Genghis Khan. Keizer Constantijn had jaren daarvoor het christendom al tot staatsreligie uitgeroepen...
  maandag 3 juni 2013 @ 23:10:38 #206
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127384540
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:59 schreef Leotseddap het volgende:

[..]

Religies beschrijven de herkomst en bestemming van de mens(heid). Vanuit daar wordt dus zin aan het leven gegeven en daaruitvolgend weer richtlijnen om het leven zinnig te vervullen.

Dit zijn steeds dezelfde onderwerpen, maar de verschillende religies spreken vanuit verschillende perspectieven, omdat de mensen en hun belevingswereld op de verschillende tijden en plaatsen verschillend waren.
Er zit zeker een hoop overlap in de thema's. Maar ik denk niet dat je ook maar 1 thema kunt noemen dat op alle religies volledig van toepassing is. Zo omvatten niet alle religies een beeld ten aanzien van de herkomst / bestemming van de mensheid. Niet alle religies houden zich bezig met zingeving. etc etc.

Bovendien kijken ze niet werkelijk ergens naar zoals verschillende perspectieven van een boom. Ze kijken helemaal nergens naar en geven een geheel eigen invulling aan datgene dat ze niet zien, vanuit geen enkel perspectief.

quote:

Je zou misschien zelfs kunnen zeggen dat er een bepaalde evolutie in opeenvolgende religies zit...
Dat zeker!

quote:

Het romeinse rijk is niet ten onder gegaan aan het monotheïsme, maar door de volksverhuizing in Europa, veroorzaakt door Genghis Khan. Keizer Constantijn had jaren daarvoor het christendom al tot staatsreligie uitgeroepen...
Ik had het dan ook over de ondergang van het polytheisme. ;)

Maar goed... dit gaat eigenlijk nogal off topic. :@

Waar is Gerda?

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 03-06-2013 23:17:45 ]
pi_127385261
hollo molrus
u komt op ons over als een geleerd persoon<
deelt u onze mening?
Zo ja, op welke manier kunnen we uw kleurrijke
plaat in ons voordeel gebruiken?
Zuivert u mee?
pi_127385349
Gerda wat vond je zelf van het boek?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  maandag 3 juni 2013 @ 23:25:31 #209
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127385386
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:23 schreef gerdatolsteyn het volgende:
hollo molrus
deelt u onze mening?
Dat het verbranden van boeken een goede manier is om om te gaan met ideeen en beelden die niet passen in de christelijke doctrine? Nee, die mening deel ik niet.

quote:

Dit lijkt dan niet van toepassing. Maar wellicht leert u er toch van, en dat zou mooi zijn. :)
  maandag 3 juni 2013 @ 23:40:42 #210
404717 terptm
Ik geloof alleen in mijzelf.
pi_127386153
Toch wel apart dat de meeste seriemoordenaars heel erg religieus waren.
Elke extreme religie zoals die van Gerda, is een ziekte die meer mensen pijn doet dan goed.

Nederland wordt steeds slimmer zegt de LOI, dat komt waarschijnliljk omdat er steeds minder mensen naar de kerk gaan.

Als mensen geloven in een boek als de bijbel, dan mag je ook geloven in een boek als 50 shades of Grey, of The Green Mile,
pi_127386367
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:10 schreef Molurus het volgende:
Er zit zeker een hoop overlap in de thema's. Maar ik denk niet dat je ook maar 1 thema kunt noemen dat op alle religies volledig van toepassing is. Zo omvatten niet alle religies een beeld ten aanzien van de herkomst / bestemming van de mensheid. Niet alle religies houden zich bezig met zingeving. etc etc.
Juist wel, van de Bhagavad Gita t/m de Kalevala, van de religie van de Hopi Indianen t/m het Boeddhisme, van de tradities van de Aboriginals t/m de Griekse mythologie, van de keltische Druïden t/m de Islam, alles draait erom... In elke tijd, op elke plaats, in elke religie...

Een mooie duidelijk plaat trouwens :Y

Tot zover offtopic...
pi_127386566
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:40 schreef terptm het volgende:
Toch wel apart dat de meeste seriemoordenaars heel erg religieus waren.
Elke extreme religie zoals die van Gerda, is een ziekte die meer mensen pijn doet dan goed.

Nederland wordt steeds slimmer zegt de LOI, dat komt waarschijnliljk omdat er steeds minder mensen naar de kerk gaan.

Als mensen geloven in een boek als de bijbel, dan mag je ook geloven in een boek als 50 shades of Grey, of The Green Mile,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:18:32 #213
404717 terptm
pi_127387704
quote:
Dat bedoel ik. Flying Spaghetti Monster is inderdaad dichter bij de waarheid.
Kijk vooral de docu 'the god who wasn't there' en als je de indoctrinatie van de ernstigste sekte's wil zien 'Jesus Camp'
Jesus Camp heb ik in 2 delen moeten kijken omdat het erg heftig is. Christenen die hun kinderen alles opdragen.
Ze willen het niet eens, maar ze moeten wel van hun ouders, Christenen leren hun kinderen om te haten.

[ Bericht 0% gewijzigd door terptm op 04-06-2013 20:24:55 ]
pi_127391137
TS is een troll.

Kloppend maken is wat mij betreft het bewijs dat de interpretatie niet deugd.
pi_127391258
<knip> doe dit maar niet

[ Bericht 97% gewijzigd door Molurus op 04-06-2013 17:50:26 ]
pi_127407839
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:45 schreef Leotseddap het volgende:

[..]

Juist wel, van de Bhagavad Gita t/m de Kalevala, van de religie van de Hopi Indianen t/m het Boeddhisme, van de tradities van de Aboriginals t/m de Griekse mythologie, van de keltische Druïden t/m de Islam, alles draait erom... In elke tijd, op elke plaats, in elke religie...

Een mooie duidelijk plaat trouwens :Y

Tot zover offtopic...
griekse mythologie en religie hielden zich niet bezig met zingeving, daar waren de verschillende filosofische stromingen voor.
daarom vlogen de aanhangers van verschillende goden elkaar ook niet in de haren (normaal gesproken) in tegenstelling tot de filosofische scholen.
pi_127408366
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 19:45 schreef gerdatolsteyn het volgende:
mensen mensen
Gerda hier, en strakjes ook weer harm.
We zijn heel naar geschrokken van de emails die van alle kanten
willens en wetens worden gestuurd naar ons.
We hebben best wat schrik, maar hebben besloten
om onze film morgen zeker te maken.

we zullen je vragen beantwoorden,
we gaan dat niet uit de weg
mensen het is geven en nemen.

de meeste mensen willen ons telkens vragen,
waarom we hier met jullie begonnen zijn om jullie
duidelijk te maken wat er allemaal wel niet klopt.
het is makkelijk, hier praten de jeugdigen met elkaar.
Jeugdigen zijn het makkelijkst goed te krijgen.
laten we daar nu eindelijk maar eens mee starten mensen.

Als hun ouders het niet doen,
help ik en mijn familie om me heen.
Als ik ooit sterf, sterf ik met een glimlach,
Kunt u dat ook zeggen?
Kunt u zeggen: Mijn leven klopte?
Ik maak andere levens kloppend
en daar kan niks maar dan ook helemaal niets
mis mee zijn mensen.

Mijn leven is kloppend mede doordat ik de Bijbel niet wens te volgen.
Kan je daarmee leven?
Of is het jouw doel mij in te laten zien dat ik het fout doe door de Bijbel niet volgen?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_127408550
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:00 schreef Fixi0 het volgende:

[..]

Dude, zoek hulp
  dinsdag 4 juni 2013 @ 19:03:29 #219
363259 Knabbeloortje
Woe to he who has seen
pi_127411264
Gerda,

Wat is kloppend maken...
Wie bepaald wat klopt? Jij Gerda? Of jou interpretatie van de Bijbel? Wie zegt dat dat klopt? Zoveel Christenen die ervan overtuigd zijn dat hun interpretatie van de Bijbel klopt. Waarom zou die van jou dan de juiste zijn?

Daarbij gaf je eerder aan dat jeugdigen makkelijk kloppend te maken zijn :|W , dat noemen ze indoctrineren :r . Daar krijg je stumperds van die niet meer zelf na kunnen denken.
Religie is ok, maar wel een keuze die je pas op een wat volwassenere leeftijd kunt maken en niet als kind zijnde!
  dinsdag 4 juni 2013 @ 20:26:20 #220
16305 Jappie
parttime reverend
pi_127414663
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:10 schreef Molurus het volgende:

Bovendien kijken ze niet werkelijk ergens naar zoals verschillende perspectieven van een boom. Ze kijken helemaal nergens naar en geven een geheel eigen invulling aan datgene dat ze niet zien, vanuit geen enkel perspectief.

And thnx -O-

Magoe...om maar weer eens een zoveelste bekende spreker aan te halen die de overlap binnen de religies wel ziet.

pi_127414826
Maar is de nieuwe video al klaar?
pi_127417402
hallo mensen
we hebben al met de camera gewerkt net
onze jeugdvisite maakt er nu een film van.

we zijn verrast dor frank drebin, hij heeft voor
ons een plek geregeld voor het nieuwe filpje
hij straalt een welkomstgebaar uit.

Wachten jullie nog even mensen,
de vuurlucht zit in mijn haar en kleding.
Wees maar gerust hoor, de nieuwe film komt echt wel
dag mensen houdt de spanning goed vast ja?
Zuivert u mee?
  woensdag 5 juni 2013 @ 00:32:00 #223
404717 terptm
pi_127427909
Heel apart opeens, zoveel spelfouten. Gerda heeft gezopen denk ik.
Succes met het nieuwe filmpje, want de eerste heeft zoveel positieven reacties opgeleverd.
  woensdag 5 juni 2013 @ 00:39:29 #224
374582 Tropanzia
Suena bien
pi_127428106
quote:
hollo molrus
deelt u onze mening?
En nou is het goed geweest , verdorie. Het is: Molurus en geen Molrus duizend bommen en granaten.
Digo
  woensdag 5 juni 2013 @ 01:16:50 #225
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127428908
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 20:26 schreef Jappie het volgende:

[..]

And thnx -O-

Magoe...om maar weer eens een zoveelste bekende spreker aan te halen die de overlap binnen de religies wel ziet.

Hehe, vat het niet te persoonlijk op. Natuurlijk zie je veel van dezelfde thema's terug... maar dat zijn over het algemeen vrij wereldse zaken. Inderdaad dingen waar je naar kunt kijken en waar je een mening over kunt hebben. Ongelovigen doen dat overigens ook.

Maar zover je kunt spreken van religie en religieuze overtuigingen gaat het nu juist over die 'achterliggende' verklaringen en rechtvaardigingen die op geen enkele manier worden waargenomen. En dan is men dus helemaal vrij in de invulling daarvan.

Natuurlijk zie je ook overeenkomsten in die invulling.. maar die zie ik eerder als een gevolg van menselijke psychologie dan een beschouwing van iets werkelijks. Iets dat je op geen enkele manier waarneemt kan ook niet beschouwd worden. Je kunt er alleen in het wilde weg over fantaseren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 05-06-2013 12:47:20 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')