Dat dezelfde boom er vanuit verschillende perspectieven anders uitziet betekent natuurlijk nog niet dat alle religies naar dezelfde boom kijken. In die zin lijkt de analogie me niet al te sterk.quote:Op maandag 3 juni 2013 22:20 schreef Leotseddap het volgende:
Dat is eigenlijk het allerergste: het fanatisme
Dat men vastloopt in een bepaalde denkrichting, van niets anders meer wil weten, en alleen zijn eigen standpunt nog maar wil doordrukken. Terwijl het met standpunten nu eenmaal zo is dat het slechts standpunten zijn...
Als je van een boom een foto maakt, dan geeft dat één beeld. Dat beeld is vanaf een bepaald (stand) punt genomen. Vanuit een ander punt ziet de foto van dezelfde boom er heel anders uit. Foto's van dezelfde boom vanuit verschillende punten genomen vullen elkaar aan en geven zo een totaalbeeld van die boom.
Zo zijn er in de wereld ook verschillende wereldbeschouwingen en religies, die alles maar vanaf één zijde zien. Terwijl je juist de dingen van de meest verschillende kanten moet bezien om een volledig beeld te krijgen...
Want dan wordt je niet fanatiek, maar veelzijdig!
De verschillende perspectieven van de boom was een voorbeeld. De strekking is dat het beter is om dingen van verschillende kanten te bekijken in plaats van een eenzijdig standpunt uit te dragen...quote:Op maandag 3 juni 2013 22:25 schreef Molurus het volgende:
Dat dezelfde boom er vanuit verschillende perspectieven anders uitziet betekent natuurlijk nog niet dat alle religies naar dezelfde boom kijken. In die zin lijkt de analogie me niet al te sterk.
De politiek van invoegen van goden in het al bestaande scala aan goden werd in het verleden gevoerd door onder andere de Romeinen...quote:Op maandag 3 juni 2013 22:25 schreef Molurus het volgende:
Overigens waren in de geschiedenis met name polytheisten niet zo heel fanatiek. "U heeft ook een God? Gezellig... we hebben er al een paar honderd. Die kan er ook nog wel bij." Met name die veelzijdigheid heeft uiteindelijk de ondergang van de meeste polytheistische religies betekend. Juist doordat monotheisten zo fanatiek zijn bestaat er op dit moment vooral monotheisme.
Dat snapte ik, maar dat is dus alleen van toepassing als we het hebben over het op verschillende manieren kijken naar dezelfde dingen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de verschillende religies naar dezelfde dingen kijken.quote:Op maandag 3 juni 2013 22:40 schreef Leotseddap het volgende:
[..]
De verschillende perspectieven van de boom was een voorbeeld. De strekking is dat het beter is om dingen van verschillende kanten te bekijken in plaats van een eenzijdig standpunt uit te dragen...
Yep.quote:Op maandag 3 juni 2013 22:40 schreef Leotseddap het volgende:
De politiek van invoegen van goden in het al bestaande scala aan goden werd in het verleden gevoerd door onder andere de Romeinen...
Religies beschrijven de herkomst en bestemming van de mens(heid). Vanuit daar wordt dus zin aan het leven gegeven en daaruitvolgend weer richtlijnen om het leven zinnig te vervullen.quote:Op maandag 3 juni 2013 22:46 schreef Molurus het volgende:
Dat snapte ik, maar dat is dus alleen van toepassing als we het hebben over het op verschillende manieren kijken naar dezelfde dingen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de verschillende religies naar dezelfde dingen kijken.
Het romeinse rijk is niet ten onder gegaan aan het monotheïsme, maar door de volksverhuizing in Europa, veroorzaakt door Genghis Khan. Keizer Constantijn had jaren daarvoor het christendom al tot staatsreligie uitgeroepen...quote:Op maandag 3 juni 2013 22:46 schreef Molurus het volgende:
Yep.En van die cultuur is inmiddels niets meer over. Kennelijk is een religie die gelooft dat er maar 1 ware God is en die alle andere goden verwerpt als religie succesvoller. Juist die eenzijdigheid blijkt succesvol te zijn. (Helaas, wat mij betreft.)
Er zit zeker een hoop overlap in de thema's. Maar ik denk niet dat je ook maar 1 thema kunt noemen dat op alle religies volledig van toepassing is. Zo omvatten niet alle religies een beeld ten aanzien van de herkomst / bestemming van de mensheid. Niet alle religies houden zich bezig met zingeving. etc etc.quote:Op maandag 3 juni 2013 22:59 schreef Leotseddap het volgende:
[..]
Religies beschrijven de herkomst en bestemming van de mens(heid). Vanuit daar wordt dus zin aan het leven gegeven en daaruitvolgend weer richtlijnen om het leven zinnig te vervullen.
Dit zijn steeds dezelfde onderwerpen, maar de verschillende religies spreken vanuit verschillende perspectieven, omdat de mensen en hun belevingswereld op de verschillende tijden en plaatsen verschillend waren.
Dat zeker!quote:Op maandag 3 juni 2013 22:59 schreef Leotseddap het volgende:
Je zou misschien zelfs kunnen zeggen dat er een bepaalde evolutie in opeenvolgende religies zit...
Ik had het dan ook over de ondergang van het polytheisme.quote:Op maandag 3 juni 2013 22:59 schreef Leotseddap het volgende:
Het romeinse rijk is niet ten onder gegaan aan het monotheïsme, maar door de volksverhuizing in Europa, veroorzaakt door Genghis Khan. Keizer Constantijn had jaren daarvoor het christendom al tot staatsreligie uitgeroepen...
Dat het verbranden van boeken een goede manier is om om te gaan met ideeen en beelden die niet passen in de christelijke doctrine? Nee, die mening deel ik niet.quote:Op maandag 3 juni 2013 23:23 schreef gerdatolsteyn het volgende:
hollo molrus
u komt op ons over als een geleerd persoon<
deelt u onze mening?
Dit lijkt dan niet van toepassing. Maar wellicht leert u er toch van, en dat zou mooi zijn.quote:Op maandag 3 juni 2013 23:23 schreef gerdatolsteyn het volgende:
Zo ja, op welke manier kunnen we uw kleurrijke
plaat in ons voordeel gebruiken?
Juist wel, van de Bhagavad Gita t/m de Kalevala, van de religie van de Hopi Indianen t/m het Boeddhisme, van de tradities van de Aboriginals t/m de Griekse mythologie, van de keltische Druïden t/m de Islam, alles draait erom... In elke tijd, op elke plaats, in elke religie...quote:Op maandag 3 juni 2013 23:10 schreef Molurus het volgende:
Er zit zeker een hoop overlap in de thema's. Maar ik denk niet dat je ook maar 1 thema kunt noemen dat op alle religies volledig van toepassing is. Zo omvatten niet alle religies een beeld ten aanzien van de herkomst / bestemming van de mensheid. Niet alle religies houden zich bezig met zingeving. etc etc.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonsterquote:Op maandag 3 juni 2013 23:40 schreef terptm het volgende:
Toch wel apart dat de meeste seriemoordenaars heel erg religieus waren.
Elke extreme religie zoals die van Gerda, is een ziekte die meer mensen pijn doet dan goed.
Nederland wordt steeds slimmer zegt de LOI, dat komt waarschijnliljk omdat er steeds minder mensen naar de kerk gaan.
Als mensen geloven in een boek als de bijbel, dan mag je ook geloven in een boek als 50 shades of Grey, of The Green Mile,
Dat bedoel ik. Flying Spaghetti Monster is inderdaad dichter bij de waarheid.quote:Op maandag 3 juni 2013 23:49 schreef Leotseddap het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster
griekse mythologie en religie hielden zich niet bezig met zingeving, daar waren de verschillende filosofische stromingen voor.quote:Op maandag 3 juni 2013 23:45 schreef Leotseddap het volgende:
[..]
Juist wel, van de Bhagavad Gita t/m de Kalevala, van de religie van de Hopi Indianen t/m het Boeddhisme, van de tradities van de Aboriginals t/m de Griekse mythologie, van de keltische Druïden t/m de Islam, alles draait erom... In elke tijd, op elke plaats, in elke religie...
Een mooie duidelijk plaat trouwens![]()
Tot zover offtopic...
Mijn leven is kloppend mede doordat ik de Bijbel niet wens te volgen.quote:Op maandag 3 juni 2013 19:45 schreef gerdatolsteyn het volgende:
mensen mensen
Gerda hier, en strakjes ook weer harm.
We zijn heel naar geschrokken van de emails die van alle kanten
willens en wetens worden gestuurd naar ons.
We hebben best wat schrik, maar hebben besloten
om onze film morgen zeker te maken.
we zullen je vragen beantwoorden,
we gaan dat niet uit de weg
mensen het is geven en nemen.
de meeste mensen willen ons telkens vragen,
waarom we hier met jullie begonnen zijn om jullie
duidelijk te maken wat er allemaal wel niet klopt.
het is makkelijk, hier praten de jeugdigen met elkaar.
Jeugdigen zijn het makkelijkst goed te krijgen.
laten we daar nu eindelijk maar eens mee starten mensen.
Als hun ouders het niet doen,
help ik en mijn familie om me heen.
Als ik ooit sterf, sterf ik met een glimlach,
Kunt u dat ook zeggen?
Kunt u zeggen: Mijn leven klopte?
Ik maak andere levens kloppend
en daar kan niks maar dan ook helemaal niets
mis mee zijn mensen.
And thnxquote:Op maandag 3 juni 2013 23:10 schreef Molurus het volgende:
Bovendien kijken ze niet werkelijk ergens naar zoals verschillende perspectieven van een boom. Ze kijken helemaal nergens naar en geven een geheel eigen invulling aan datgene dat ze niet zien, vanuit geen enkel perspectief.
En nou is het goed geweest , verdorie. Het is: Molurus en geen Molrus duizend bommen en granaten.quote:Op maandag 3 juni 2013 23:23 schreef gerdatolsteyn het volgende:
hollo molrus
u komt op ons over als een geleerd persoon<
deelt u onze mening?
Zo ja, op welke manier kunnen we uw kleurrijke
plaat in ons voordeel gebruiken?
Hehe, vat het niet te persoonlijk op. Natuurlijk zie je veel van dezelfde thema's terug... maar dat zijn over het algemeen vrij wereldse zaken. Inderdaad dingen waar je naar kunt kijken en waar je een mening over kunt hebben. Ongelovigen doen dat overigens ook.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 20:26 schreef Jappie het volgende:
[..]
And thnx![]()
Magoe...om maar weer eens een zoveelste bekende spreker aan te halen die de overlap binnen de religies wel ziet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |