quote:
Even voor diegenen die niet geheel bekend zijn met het Military Grid Reference System, even in een notendop.
De hele wereld is onderverdeeld in zones van 8 breedtegraden en 6 lengtegraden. Deze kaartvierkanten worden met een cijfer/letter combinatie aangegeven. Het grootste gedeelte van Nederland zit in de zone 31U. Het noord-oosten van Nederland valt onder 32U. (meer dan 6 graden vanaf de nul-meridiaan, dus een nieuwe zone.)
Vervolgens wordt het onderverdeeld in kaartvierkanten van 100 bij 100 km. Deze worden aangegeven met een combinatie van 2 letters.
![Utmzonenugitterp.png]()
In dit voorbeeld zie je de kaart van Duitsland, grotendeels in zone 32U. De Veluwe valt in 31 U. 31 U FT schat ik zo in.
Na deze code komt een cijfercombinatie van 2 tot pakweg 10 cijfers (altijd even). Deze bestaat uit twee delen. De eerste helft geeft het horizontale punt op de kaart aan, de tweede helft de verticale.
Met twee cijfers is het punt tot op 10km nauwkeurig. Met 8 cijfers is het tot op 10 meter nauwkeurig.
Als je het midden van het kaartvierkant 31U FT wilt hebben is het dus 31U FT 55. Stel dat je nauwkeuriger wilt werken en het punt ligt 1 km zuidelijker, dan is het punt 31U FT 5049.
Stel dat je nog nauwkeuriger wilt werken, en het punt ligt 1 km zuidelijker en 100 meter westelijker, dan is het 31U FT 501490.
En uiteindelijk het punt, tot op 10 meter nauwkeurig zoals de 8 cijfers van TS aangeven, dat bijv 980 meter zuidelijker en 110 meter westerlijker ligt, dan is het 31U FT 50114902.
Back to the point:TS heeft een smsje gehad met enkel 8 cijfers. Deze 8 cijfers slaan dus op een kaartvierkant binnen Nederland. Dit geeft mij 3 opties:
1) TS heeft extreem veel geluk gehad en heeft een willekeurig kaartvierkant met succes goed gegokt.
2) TS heeft alle pakweg 15 kaartzones afgelopen.
3) TS valt door de mand.
Ik neig naar 3...

Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Cobra4: "
Twijfelen aan de kennis van Rave. :')EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip