en ik vind dat als je een relatie wil dat je daar een morele plicht in hebt richting die persoonquote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:40 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Je verteld dat aan je partner omdat je relatie wil waarin je open over jezelf kunt zijn, niet omdat er een 'morele plicht' op je rust.
jezus je gaat wel heel snel richting godwinquote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:40 schreef simmu het volgende:
[..]
dat is toch ook vaak wat er gebeurt?
ik vind dit trouwens een hele goede analoog:
[..]
ik heb trouwens wel een beetje een rotsmaak van deze discussie. als ik zo eens lees, krijg ik het vermoeden dat sommigen wel graag zouden zien dat ieders geschiedenis en seksuele voorkeur enzo (allemaal heel persoonlijke zaken) direct duidelijk zichtbaar moet zijn. misschien via een speldje ofzo? wat is er gebeurt met "elkaar leren kennen"? duikt tegenwoordig iedereen gelijk in bed met iemand die je tegenkomt?
van degene die nog actief aan de discussie mee doen heeft niemand ooit gezegd dat het kenbaar gemaakt moet worden op date 1quote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:50 schreef simmu het volgende:
en dan zijn we weer terug bij "je dient het te vertellen op de allereerste date" dus bij de allereerste kennismaking, hence mijn opmerking over misschien dan beter maar kekke speldjes maken voor iedereen. kan je er gelijk nog wat bij doen voor "wil kind", "heeft kind geen partner" of "heeft al partner" en "heeft al partner maar dat boeit niet" enzovoorts. gewoon lekker helder van begin af aan.
dat wel willen, maar dan als het direct gezegd wordt ook zeiken over "je doet een godwin" boehoehoe. ik doe geen godwin, je wil een godwin. daar zit wat verschil in
Ik heb dat recht net zo goed als jou, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die me van tevoren even waarschuwde dat hij niet overweg kan met transseksualiteit. Leuk als je daar pas na een aantal dates achterkomt.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:42 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Vind ik wel mensen hebben het recht te weten waar ze aan beginnen.
nou goed, gaan we daarin mee. doe eens gek. (niet mijn mening he!). maar de een heeft een morele plicht om direct zijn/haar hele priveleven direct op tafel te leggen. want anders voelt de ander zich belazerd.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:44 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
en ik vind dat als je een relatie wil dat je daar een morele plicht in hebt richting die persoon
maar goed als dat alles is waar je over valt haal je dat morele plicht toch weg? want het komt op het zelfde weg
ik heb toen ik begon met die term niet voor niks er ' ' omheen gezet omdat het misschien niet de beste manier is om me uit te drukken
beetje flauw dat iedereen daar nu op blijft hangen terwijl de strekking van mijn verhaal alsnog een boel scheelt van jouw verhaal
zo leg je de discussie nogal lam
nee, het wordt heel handig op algemeen "date" gehouden of "vooraf willen weten" enzovoorts. eerste zoen kwam ook al voorbij. evengoed heb ik al vaker gezegd hier dat ik het aan te bevelen vind dat zulke dingen besproken worden wanneer het daten overgaat in iets serieus, danwel wanneer er seks in het spel komt. en daarin zal e.e.a. dus echt afhangen van de betrokkenen zelf en hun intuitie/gevoel erbijquote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:53 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
van degene die nog actief aan de discussie mee doen heeft niemand ooit gezegd dat het kenbaar gemaakt moet worden op date 1
vreselijk overtrokken weer maar goedquote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:56 schreef simmu het volgende:
[..]
nou goed, gaan we daarin mee. doe eens gek. (niet mijn mening he!). maar de een heeft een morele plicht om direct zijn/haar hele priveleven direct op tafel te leggen. want anders voelt de ander zich belazerd.
en nee daarmee schep je niet de morele plicht bij de ander dat hij of zij er maar mee om moet kunnen gaanquote:daarmee heb jij dus de morele plicht om zoiets niet mee te laten tellen in de beslissing "relatie of niet". ik durf wel te stellen dat de meesten hier dat dan ook weer niet op kunen brengen. want het is onderdeel van de identiteit van die persoon. dat zit heel diep (en nu juist de reden waarom er zoveel meningen over zijn over wanneer zoiets te vertellen). wat nu als je jong bent en nog helemaal niet aan kinderen denkt en verliefd bent. en dan na 5 jaar wil je wel kinderen. dan is het alsnog een issue. terwijl je de morele plicht hebt om het geen issue te maken.
moraal van dit verhaal: het is niet zwart/wit en je kan nu eenmaal niet altijd krijgen wat je wilt op de manier die je wilt. er is een heel skala aan grijs tussen dat zwart-wit
dat is niet om het heel handig te houden dat is omdat mensen dat zo voelenquote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:59 schreef simmu het volgende:
[..]
nee, het wordt heel handig op algemeen "date" gehouden of "vooraf willen weten" enzovoorts. eerste zoen kwam ook al voorbij. evengoed heb ik al vaker gezegd hier dat ik het aan te bevelen vind dat zulke dingen besproken worden wanneer het daten overgaat in iets serieus, danwel wanneer er seks in het spel komt. en daarin zal e.e.a. dus echt afhangen van de betrokkenen zelf en hun intuitie/gevoel erbij
Op datingsites hoef je echt niet in je profiel te zetten dat je trans bent, want dan trek je vooral fetishisten aan.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:15 schreef Myraela het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel goed zoals motorbloempje het zegt. Goed voorbeeld ook van de datingsites.
Op een datingsite date je ook niet direct na één reactie op je profiel, je zou het toch wel kunnen vermelden in de berichtjes die volgen. Dat zie ik een beetje als de "elkaar leren kennen" fase voor datingsites.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:25 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Op datingsites hoef je echt niet in je profiel te zetten dat je trans bent, want dan trek je vooral fetishisten aan.
Op de homo datingsite waar een profiel heb, is meer dan daten alleen kan men invullen of ze trans zijn. Zie het probleem niet zo...quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:25 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Op datingsites hoef je echt niet in je profiel te zetten dat je trans bent, want dan trek je vooral fetishisten aan.
jij voelt dat blijkbaar zo en dat is in jouw ogen belangrijker dan hoe die ander zicht voelt wanneer jij stelt dat het een morele verplichting is. nou dat is het hypocriete wat me stuit.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:14 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat is niet om het heel handig te houden dat is omdat mensen dat zo voelen
en er is door al die mensen al gezegd dat daar geen rechtlijnige lijn in te trekken is omdat het gaat om timing
beetje vals dat jij dan steeds dingen zo veel zwart witter wil maken door dingen te gaan roepen als 1ste date terwijl dat door de mensen die deelnemen aan de discussie expres niet gedaan is en ook helemaal niet hun mening is
Inderdaad, ik snap niet waarom dat perse ontkent moet worden?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:25 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Blijkbaar is ons rugzakje toch iets erger dan het rugzakje van anderen![]()
Ik leg net zoals Joanne35 de link tussen uit leggen en iets hebben waar je je voor moet schamen en/of vragen over moet beantwoorden. Daarom vind ik dat je een mededeling hebt te doen. Iemand kan daar mee leven of niet mee leven, dat is zijn pakkie an.quote:
ik ben daarin helemaal niet hypocrietquote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:36 schreef simmu het volgende:
[..]
jij voelt dat blijkbaar zo en dat is in jouw ogen belangrijker dan hoe die ander zicht voelt wanneer jij stelt dat het een morele verplichting is. nou dat is het hypocriete wat me stuit.
begrijp me goed; ik zeg nergens dat jij dit niet zo mag voelen, is je goed recht. maar ga niet verlangen dat de anderen daar altijd rekening mee moeten houden. anderen hebben namelijk ook gevoelens en die kunnen best anders zijn dan de jouwe. of niet. daarvoor moet je elkaar eerst leren kennen
Voor sommige mensen wel ja.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:25 schreef Joanne35 het volgende:
Blijkbaar is ons rugzakje toch iets erger dan het rugzakje van anderen![]()
Ik snap niet dat sommige mensen het verbergen bij het daten..quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:39 schreef FAUSTI het volgende:
Maar het is wel te begrijpen dat men het verbergt. Want makkelijk is het niet...
In deze context snap ik het ook niet hoorquote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:04 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik snap niet dat sommige mensen het verbergen bij het daten..
Helemaal niet als ze wel de instelling hebben dat het wel mee valt met hoe erg het is.
Als ik het goed begrepen heb valt het zo:quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:04 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik snap niet dat sommige mensen het verbergen bij het daten..
Helemaal niet als ze wel de instelling hebben dat het wel mee valt met hoe erg het is.
Ik heb zelf een zware depressie gehad en dat is voor mij ook niet gemakkelijk om te vertellen, maar het is nu eenmaal iets wat heel veel invloed op me heeft gehad dus wat belangrijk is dat je partner dat weet. En ervaring leert ook dat mensen het niet leuk vinden dat je het verzwijgt.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:43 schreef kahlie het volgende:
[..]
Als ik het goed begrepen heb valt het zo:
Voor *hen* is het niet iets wat ze zien als bagage of een heel heftig of zwaar iets. Het is gewoon moeilijkere periode waar ze uitgekomen zijn tot het punt waar ze nu zitten in het lijf waar ze horen.
Zeg maar.. zoals mensen die een eenmalige diepe depressie hebben gehad. Het heeft invloed gehad op je leven maar nu is het voorbij en dan is het ook gewoon klaar en geen reden meer om oeverloos over uit te wijden.
Daarnaast is het *wel* zo, dat ze zien dat het voor andere mensen soms reden is om discriminerend te doen of rot of denigrerend enzo. Dus, als het voor jou klaar is, waarom zou je er dan over beginnen?
Mocht ik het verkeerd begrepen hebben, dan sorry, leg het aub beter uit, want ik probeer het te snappen.
Terwijl voor het meerendeel van de mensen die niet trans is, het belangrijk is om tijdens het daten/opbouwen van relaties dingen te vertellen die onder 'bagage' vallen en die invloed hebben op een potentiel relatie. Daar vinden de meeste mensen (waaronder ik) het trans zijn onder vallen.
Ja, dat vind ik dus ook en het meerendeel van de mensen hier. Net zo goed als een chronische ziekte, psychose, kinderen, vervelende ex, misbruik etc. etc. Goed om te weten da thet voorbij is voor jou!quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:51 schreef Royco1 het volgende:
[..]
Ik heb zelf een zware depressie gehad en dat is voor mij ook niet gemakkelijk om te vertellen, maar het is nu eenmaal iets wat heel veel invloed op me heeft gehad dus wat belangrijk is dat je partner dat weet. En ervaring leert ook dat mensen het niet leuk vinden dat je het verzwijgt.
En ja, het is voorbij, maar het heeft je wel gedeeltelijk gevormd tot wie je nu bent.
Ik snap ook zeker dat het moeilijker is, maar dat is het ook voor de andere partij lijkt mij.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:03 schreef kahlie het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik dus ook en het meerendeel van de mensen hier. Net zo goed als een chronische ziekte, psychose, kinderen, vervelende ex, misbruik etc. etc. Goed om te weten da thet voorbij is voor jou!
Alleen heb je geen kans op geweld als je dit ten berde brengt bij een date. Wel kans dat iemand afknapt of discrimineerd of iets vervelends zegt. Als je ziet wat er voor geweld is, snap ik best wel dat zeggen dat je trans bent moeilijker is.
Maar ik zie het meerendeel helemaal niet roepen 'snel' vertellen. Ik zie mensen zeggen, zodra het serieuzer wordt. En dan liever te vroeg dan te laat. Ik ken namelijk niemand die het tof vindt dat een partner of potentiele partner tegen ze liegt of ze misleidt. Of het nu begrijpelijk is of niet, een kwestie van vertrouwen of niet, een kwestie van openheid of whatever. We vinden het gewoon allemaal niet tof.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:24 schreef wonderer het volgende:
Ik denk dat er twee redenen zijn voor de mensen die willen dat het snel verteld wordt, als ik het zo een beetje bekijk:
-de belangrijkste reden, zo snel mogelijk weten dat je moet wegwezen
-de sociale reden, je partner in zijn geheel leren kennen
En ik denk dat we die twee redenen los moeten zien, en niet de eerste moeten vergoelijken met de tweede, meer sociaal gewenste (en ook logische) reden.
Dan heeft het toch juist heel erg veel invloed op de relatie? Of is wat er zich in het hoofd van de partner afspeelt niet belangrijk?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:32 schreef wonderer het volgende:
Sociaal wenselijk. Ook op Fok
En omdat er behalve kinderen (en misschien ligt het daar ook wel een beetje aan, hoe zit het met homoseksuele relaties, waar vruchtbaarheid niet speelt?) erg weinig invloed is op de relatie zelf, behalve inhet hoofd van de partner.
Vind je? Mijn zus is er bijna aan onder door gegaan dat ze meerdere miskramen kreeg en haar kinderwens onvervuld leek te zijn. Er zijn genoeg mensen waar de kinderwens helemaal geen weinig invloed heeft, maar juist heel veel. Voor sommige mensen is de drang om voort te planten echt heel hoog. Fijn dat het bij jou niet zo speelt en dat je daar ok mee bent.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:32 schreef wonderer het volgende:
En omdat er behalve kinderen (en misschien ligt het daar ook wel een beetje aan, hoe zit het met homoseksuele relaties, waar vruchtbaarheid niet speelt?) erg weinig invloed is op de relatie zelf, behalve inhet hoofd van de partner.
Dat is dus een kromme vergelijking met homoseksuele relaties kun je dit niet echt vergelijken...quote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:32 schreef wonderer het volgende:
Kan me ook niet voorstellen dat er geen homoseksuele relaties of mogelijke relaties tijdens die dan tijdens de datingfase stuk gaan, omdat de een wel en de ander niet een kinderwens heeft.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:35 schreef FAUSTI het volgende:
[..]
Dat is dus een kromme vergelijking met homoseksuele relaties kun je dit niet echt vergelijken...
Wil geen relatie meer, en ook geen gekke uitstapjes daar niet van. Maar als het ooit weer gebeurt en de persoon in kwestie heeft geen kinderwens zou het daarop stuk kunnen lopen dat is mogelijk. En zo zullen er vast meer van zijnquote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:38 schreef kahlie het volgende:
[..]
Kan me ook niet voorstellen dat er geen homoseksuele relaties of mogelijke relaties tijdens die dan tijdens de datingfase stuk gaan, omdat de een wel en de ander niet een kinderwens heeft.
Want?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:12 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
vreselijk overtrokken weer maar goed
[..]
en nee daarmee schep je niet de morele plicht bij de ander dat hij of zij er maar mee om moet kunnen gaan
wat een rare sprong
Dat kan, maar het hoeft niet. Als ik wil dat iemand me leert kennen, dan vertel ik het niet want dat leidt alleen maar tot vooroordelen. Helemaal als diegeen me nog nooit in het echt gezien heeft. Die persoon zal waarschijnlijk denken dat ik er uitzie als een soort van een vrouw (goed gelukt maar toch te zien dus) en in mijn houding ben ik dan misschien ook meer zoals een homo doet, om het over de manier waarop ik toch altijd zal blijven denken nog maar niet te hebben. Vooroordelen dus. Dat hoeft niet perse zo te zijn, maar de kans is wel heel erg groot.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:30 schreef Myraela het volgende:
[..]
Op een datingsite date je ook niet direct na één reactie op je profiel, je zou het toch wel kunnen vermelden in de berichtjes die volgen. Dat zie ik een beetje als de "elkaar leren kennen" fase voor datingsites.
quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:31 schreef FAUSTI het volgende:
[..]
Op de homo datingsite waar een profiel heb, is meer dan daten alleen kan men invullen of ze trans zijn. Zie het probleem niet zo...
De kans dat je een of andere ploert aantrekt die op van die ranzige shemales valt is helaas wel aanwezig. Transseksuelen aan wie het te zien is klagen ook vaak over hele vervelende aandacht van mannen met hele rare fantasien. Ik heb het zelf ook meegemaakt toen ik nog in het dorp woonde waar iedereen het wist. Het is doodeng en misselijkmakend. En als je dan zon man tegenover je hebt staan, hij ziet je als een soort van een goedkope hoer, dan heb je een probleem als je 'nee' zegt. Je hebt het recht niet om nee te zeggen. Hij krijgt een woedende blik in zijn ogen. Het is dan misschien in het openbaar, maar dat is geen reden meer om je veilig te voelen. Je bent tenslotte een transseksueel en je vraagt om dit soort problemen. Misschien dat er een omstander is die het te ver vind gaan als hij je bij je arm pakt en je als een pop in het ronde draait om je goed te kunnen bekijken: "Heey Wim," roept hij dan naar een maat die verderop staat, "Dat geloof je toch niet. Dit is een transseksueel. Nou die wil ik wel doen hoor." Een omstander zegt dan: "Hey, hou effe op joh," biedt de beste man een biertje aan en werpt mij een blik toe zo van: "Tja, dat krijg je er ook wel van he." Het ergste was nog wel dat dit soort dingen vrij standaard waren. Als ik uit ging zonder incidenten dan vond ik dat heel bijzonder.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:31 schreef FAUSTI het volgende:
[..]
Op de homo datingsite waar een profiel heb, is meer dan daten alleen kan men invullen of ze trans zijn. Zie het probleem niet zo...
Die man kan vertellen dat hij een trans is, maar die man kan ook zeggen dat hij geen kinderen kan krijgen. Als ze dan vraagt: "Hoe komt dat?" Dan kan hij zeggen: "Dat vertel ik nog wel een keer." Tenminste, als de relatie/date nog pril is.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:32 schreef FAUSTI het volgende:
Maar goed stel, als vrouw wil je graag een man om later kinderen te krijgen, dan blijkt dat de man ooit in een vrouwelijk lichaam heeft gezeten. Ergens logisch dat zo'n vrouw zegt als je pas velen dates later het verteld dat zij wegrent. Zou mij als die vrouw best besodemietert voelen.
En wat Kahlie zegt, kan mij ook best voorstellen dat iemand niet op mij zit te wachten gezien de problemen welke ik dan weer heb. Daarom zou ik dan ook zo open mogelijk over spreken is gewoon eerlijk besluit de tegenpartij dat het dan niet gaat werken is dat prima dan was het niet de juiste voor mij.
quote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:32 schreef wonderer het volgende:
Dat is een heel goed punt. Ik heb zelf ook nog nooit het gevoel gehad dat het allemaal draait om het wel/niet kunnen krijgen van kinderen. Ook niet dat de ander de gedachte dat ik ooit in een verkeerd lijf heb gezeten niet uit zijn hoofd kan zetten.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:32 schreef wonderer het volgende:
Ik wil er maar mee zeggen, dat het bizar is dat je zou moeten vertellen dat je trans bent OMDAT je geen kinderen kan krijgen. Je kunt gewoon zeggen dat je geen kinderen kan krijgen en tja, maakt het dan veel uit waarom je geen kinderen kan krijgen? Zeggen dat je het om die reden moet vertellen vind ik gewoon een smoes eigenlijk.quote:Op maandag 3 juni 2013 12:34 schreef Pvoesss het volgende:
Dat vertel ik nog wel een keer zou ik al niet accepteren hoor.
Bij geen enkele dingen eigenlijk. dat voelt alleen maar alsof het verhaal nog even mooi bedacht moet worden. En de lading blijft even heftig nu of over 2 weken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |