abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 mei 2013 @ 16:57:08 #181
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_127113282
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:55 schreef DS4 het volgende:

[..]

Omdat het zo simpel niet werkt. Het is niet een kwestie van zoveel dB is zoveel schade. Het is zoveel dB * zoveel tijd is zoveel schade.

En dat begint al bij 80 dB. Zeg maar, normaal lawaai in stedelijk gebied.
Als het geen goede oplossing is moet het niet worden toegepast. Het ging mij meer om de suggestie dat de beperking niet zou moeten worden ingevoerd omdat mensen al weten dat de muziek te hard staat.
Krekker is de bom!
pi_127113351
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:42 schreef DS4 het volgende:

De norm klopt gewoon niet. Het idee erachter ook niet.
De norm klopt wetenschappelijk gezien een stuk beter als de hetze die gevoerd wordt tegen meeroken. Aangezien geluidsdruk heel goed te modeleren is en men weet hoeveel geluidsdruk over een bepaalde periode een blijvend schadelijk effect op een normaal menselijk gehoor heeft.
pi_127113364
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:57 schreef KreKkeR het volgende:

Als het geen goede oplossing is moet het niet worden toegepast. Het ging mij meer om de suggestie dat de beperking niet zou moeten worden ingevoerd omdat mensen al weten dat de muziek te hard staat.
Toch is dat niet zo vreemd.

Denk aan racen op een circuit. Daar gaan we ook niet fiepen over levensgevaar en maar snel een snelheidslimiet instellen. Nee, je wordt gewaarschuwd. Als het mis gaat kunt u dood gaan, of levenslang in een rolstoel, of gewoon een tijdje veel pijn... Kan allemaal.

Jouw keuze.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_127113448
Van de EU website:
Extent of hearing loss to be expected from a working lifetime of 45 years at daily continuous noise levels of 80, 85, 90 and 95 dB(A).
NIHL at 4 kHz:
80: 1.7 dB
85: 6.6 dB
90: 14.9 dB
95: 26.5 dB

Voor drie jaar zijn de cijfers respectievelijk:
0.7
2.9
6.5
11.6
pi_127113454
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:58 schreef Basp1 het volgende:

De norm klopt wetenschappelijk gezien een stuk beter als de hetze die gevoerd wordt tegen meeroken. Aangezien geluidsdruk heel goed te modeleren is en men weet hoeveel geluidsdruk over een bepaalde periode een blijvend schadelijk effect op een normaal menselijk gehoor heeft.
En hoe onttrek jij jezelf aan geluidsdruk? ;)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 17:01:55 #186
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_127113467
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Toch is dat niet zo vreemd.

Denk aan racen op een circuit. Daar gaan we ook niet fiepen over levensgevaar en maar snel een snelheidslimiet instellen. Nee, je wordt gewaarschuwd. Als het mis gaat kunt u dood gaan, of levenslang in een rolstoel, of gewoon een tijdje veel pijn... Kan allemaal.

Jouw keuze.
Ware het niet dat het doel van de race is: de wedstrijd winnen, oftewel zo hard/goed mogelijk rijden.

De muziek zo hard mogelijk afspelen is over het algemeen bekeken geen doelstelling van het uitgaan. Er zal, afhankelijk v/d gelegenheid, een bepaalde geluidsgrens zijn waarbij de muziek voor het publiek te zacht staat. Maar het is niet per definitie een kwestie van 'hoe harder hoe beter'.

Bezoekers van een uitgaansgelegenheid staan dus niet allemaal te springen om de muziek zo hard mogelijk te horen.
Krekker is de bom!
pi_127113558
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:01 schreef KreKkeR het volgende:

Ware het niet dat het doel van de race is: de wedstrijd winnen, oftewel zo hard/goed mogelijk rijden.

De muziek zo hard mogelijk afspelen is over het algemeen bekeken geen doelstelling van het uitgaan. Er zal, afhankelijk v/d gelegenheid, een bepaalde geluidsgrens zijn waarbij de muziek voor het publiek te zacht staat. Maar het is niet per definitie een kwestie van 'hoe harder hoe beter'.

Bezoekers van een uitgaansgelegenheid staan dus niet allemaal te springen om de muziek zo hard mogelijk te horen.
Dat hangt dus ernstig af van de gelegenheid, maar belangrijker: als jij muziek wil horen die minder hard staat is er keuze zat EN je kan oordopjes indoen.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 17:12:56 #188
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_127113818
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat hangt dus ernstig af van de gelegenheid, maar belangrijker: als jij muziek wil horen die minder hard staat is er keuze zat EN je kan oordopjes indoen.
Probleem is dat de bezoeker zich niet altijd bewust is van het risico. Ook is het, zeker met wat drank op, niet altijd even goed in te schatten of er een gevaarlijke/schadelijke bovengrens is bereikt.
Krekker is de bom!
pi_127113836
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:01 schreef DS4 het volgende:

[..]

En hoe onttrek jij jezelf aan geluidsdruk? ;)
Net zoals niet rokers naar niet rokers kroegen kunnen gaan kunnen mensen die geen harde geluiden willen horen gewoon concerten/ clubavonden skippen. :P
pi_127113878
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zo zou je net zo goed ook kunnen argumenteren dat bezoekers die de muziek te zacht vinden staan gewoon een gehoorapparaat met versterker in kunnen doen.
pi_127113930
food for thought:
Als je een tijd lang blootgesteld bent aan schadelijke geluidsniveaus, dan kan voldoende omgevinggeluid in de weken erna de schade beperken.

quote:
Enriched Acoustic Environment after Noise Trauma Reduces Hearing Loss and Prevents Cortical Map Reorganization
..
However, cats exposed to a traumatizing noise and immediately thereafter placed for a few weeks in an enriched acoustic environment presented a much-restricted hearing loss compared with similarly exposed cats that were placed for the same time in a quiet environment.
abstract
  dinsdag 28 mei 2013 @ 17:24:09 #192
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_127114151
En daar gaan we weer, geluid, gehoor arbo en decibellen en geen hond die werkelijk snapt waar het over gaat :+

eerst even wat feiten over geluid;

1) 100dB en iets erboven tot 105 ong. wordt door de meeste partygangers als aangenaam ervaren, daarboven, 110+ wordt als veel te hard ervaren en de meeste geluidstechnici mixen rond de 100dB.

2) geluid is dynamisch het is niet 100dB, het is gemiddeld gemeten over een periode 100 of 103 of 110, de arbo grenswaarde van 80 dB geldt in een fabrieksomgeving waarbij machines continue geluid afgeven op een gelijk nivo, dan geldt 3dB erbij is een half uur werktijd eraf, dus 80 is 8uur, 83 4 uur etc.
waarom? omdat 3dB een verdubbeling van de druk betekend, de schaal decibel is namelijk logaritmisch.

3) het plaatje, de gehoor thermometer hierboven is fucking onzin, rockconcert piek 150dB? ja 1 keer en iedereen met bloedende oren naar huis, op 1 meter van hele grote installaties worden inderdaad drukken gehaald tot 143dB maar de arrays (bananen) die dat produceren hangen een eind boven je hoofd en geluid verliest z'n piekwaarde al snel.

4) je wordt van alles doof, niet alleen van schel geluid, dat irriteert waardoor je je er aan ergert en de zo kenmerkende piep die je na een wilde nacht overhoud associeer je met het schelle geluid et voila, mythe geboren, vooral van de bas wordt je doof, lage tonen hebben de meeste energie, de hoogste druk en zullen je trilhaartjes het snelst vermoeien waardoor je eerder van harde bas dan van hard hoog doof zal worden, het is het hele plaatje waar je oren stuk van gaan, niet van specifieke tonen.

5) de ruimte of zaal speelt erg mee, 100dB in een kleine kroeg is oorverdovend, 100dB in de Jaarbeurs is aangenaam, als de overheid een en ander wil gaan reguleren zullen ze daar het eerste rekening mee moeten houden.

Persoonlijk vind ik dat wettelijk aftoppen boven de 110dB in afgesloten ruimtes wellicht een goed idee is, in de praktijk houden de meeste clubs en concertzalen zich hier al aan en zijn het met name de apres ski en feestkroegen waar de aanslag op je gehoor het grootst is (okay en de Maassilo :') ) als hier ingegrepen wordt op een verstandige manier zou dat voor het uitgaanspubliek op termijn kunnen schelen, beter is wederom voorlichting, waar wordt je doof van, wat zijn de risico's en wat doe je jezelf aan.
Het is waar dat geluidstechnici na eindeloos veel concerten zelf ook een gehoorbeschadiging hebben (ik kan erover mee praten...) maar 9 van de 10 keer ligt er een dB meter op je tafel en is 100 de gemiddelde waar je je aan moet houden, bands in bijv. 013 die veel harder gaan willen dat meestal per se zelf, dwingen het contractueel af en zouden bij regulering dus van overheids wege teruggefloten worden.
Daar is imo niks mis mee, zolang de overheid maar heel goed begrijpt waar ze mee bezig zijn en niet zo'n loze kreet als 100 is genoeg! en een sloppy kutwebsite als reden aandragen, dat is populistisch gedrag van een ganzenbordende ouwe taart :{
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_127114337
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:01 schreef Toolshed het volgende:
Het probleem van deze regel is dus dat 100 decibel een arbitraire grens is; 100 decibel in een kroeg op een fucked up systeem met veel te schelle tweeters die over hun nek gaan is nog steeds slecht voor je oren.
Volgens mij is die grens helemaal niet arbitrair maar een optelsom gebaseerd op tijd van blootstelling en volume. Een paar uur per week 100 dB in de kroeg oid is niet erg, zolang dat de enige herrie is die je in die week te verwerken krijgt. Maar óf meer uren óf meer herrie geven een andere uitkomst wil je in de veilige marge blijven .. dat zie je dan ook terug bij de arbowet gehoorbescherming.
pleased to meet you
  dinsdag 28 mei 2013 @ 17:32:19 #194
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_127114368
Heb jarenlang oordoppen ingehad toen ik op concerten werkte, vaak snoeihard slecht geluid
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_127114391
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:31 schreef moussie het volgende:

[..]

Volgens mij is die grens helemaal niet arbitrair maar een optelsom gebaseerd op tijd van blootstelling en volume. Een paar uur per week 100 dB in de kroeg oid is niet erg, zolang dat de enige herrie is die je in die week te verwerken krijgt. Maar óf meer uren óf meer herrie geven een andere uitkomst wil je in de veilige marge blijven .. dat zie je dan ook terug bij de arbowet gehoorbescherming.
Ja het zal wel berekend zijn allemaal, maar het maakt zoveel uit of je achterin de zaal staat of voorin dat het helemaal geen nut heeft om uberhaupt een grens te stellen.
All those moments will be lost in time, like tears in rain.
pi_127114551
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:33 schreef Toolshed het volgende:

[..]

Ja het zal wel berekend zijn allemaal, maar het maakt zoveel uit of je achterin de zaal staat of voorin dat het helemaal geen nut heeft om uberhaupt een grens te stellen.
Het gaat niet alleen om podiummuziek maar ook om cafés en discotheken. En daar maakt het over het algemeen weinig uit waar je staat, de speakers hangen rondom.
pleased to meet you
pi_127114860
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:40 schreef moussie het volgende:

[..]

Het gaat niet alleen om podiummuziek maar ook om cafés en discotheken. En daar maakt het over het algemeen weinig uit waar je staat, de speakers hangen rondom.
Dan nog maakt het veel uit hoe het geluid is. Als ze in een kroeg een mengpaneeltje in het rood draaien en daarachter een limiter die vol staat te stampen wat ik in veel kroegen zie gebeuren, dan kan je op 100 dB zitten maar alsnog aanzienlijk meer gehoorschade aanrichten dan in een discotheek waar de bas harder is en ze op 103dB zitten.
All those moments will be lost in time, like tears in rain.
pi_127115349
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:12 schreef KreKkeR het volgende:

Probleem is dat de bezoeker zich niet altijd bewust is van het risico.
Kom op nou zeg!

quote:
Ook is het, zeker met wat drank op, niet altijd even goed in te schatten of er een gevaarlijke/schadelijke bovengrens is bereikt.
Als het gaat om gezondheidsproblemen, dan is die drank een veel groter probleem. Kunnen we dan ook wel gaan verbieden, want men is zich kennelijk niet altijd bewust van het risico, getuige de comazuipers.
pi_127115366
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:13 schreef Basp1 het volgende:

Net zoals niet rokers naar niet rokers kroegen kunnen gaan kunnen mensen die geen harde geluiden willen horen gewoon concerten/ clubavonden skippen. :P
Ik heb al uitgelegd waarom roken een compleet andere discussie is.
pi_127115388
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:14 schreef Basp1 het volgende:

Zo zou je net zo goed ook kunnen argumenteren dat bezoekers die de muziek te zacht vinden staan gewoon een gehoorapparaat met versterker in kunnen doen.
Dat kan. Het is alleen een beetje dommig.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 28 mei 2013 @ 18:37:45 #201
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_127116266
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 18:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Kom op nou zeg!

[..]

Als het gaat om gezondheidsproblemen, dan is die drank een veel groter probleem. Kunnen we dan ook wel gaan verbieden, want men is zich kennelijk niet altijd bewust van het risico, getuige de comazuipers.
Nee joh, want dan krijgt de overheid niet genoeg accijns binnen voor hun petprojecten. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_127116280
Schopje naar KLB

Want is klachtwaardig
  dinsdag 28 mei 2013 @ 18:52:39 #203
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_127116827
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:12 schreef KreKkeR het volgende:
Probleem is dat de bezoeker zich niet altijd bewust is van het risico.
Als dat het probleem is, prima, maar verzin dan een oplossing voor dát probleem. Een burger wordt echt niet verstandiger van alle potentiële boze kwade invloeden uit zijn buurt wegruimen en verbieden. In een ander topic noemde iemand dit de rubbertegelmentaliteit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 18:57:46 #204
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_127117067
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 18:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als dat het probleem is, prima, maar verzin dan een oplossing voor dát probleem. Een burger wordt echt niet verstandiger van alle potentiële boze kwade invloeden uit zijn buurt wegruimen en verbieden. In een ander topic noemde iemand dit de rubbertegelmentaliteit.
Het probleem bij harde muziek is dat de bezoeker er weinig controle op heeft, anders dan een of ander hinderlijk oordopje in de oren te dragen.

Wat betreft drank/drugs bepaal je zelf wat je tot je neemt, muziek daar heeft alleen de uitgaansgelegenheid controle op. En ik heb zelden of nooit meegemaakt dat mensen klaagden dat de muziek te zacht stond. Als er geklaagd wordt is het eerder over de geluidskwaliteit of de muziek.

Harde muziek straalt wellicht naar buiten toe gezelligheid uit (wat meer mensen aantrekt), het is daarom volgens mij eerder pure marketing die de bezoekers schaadt. Als je eenmaal binnen bent zal het volgens mij niet zo heel veel uitmaken mits de geluidssterkte niet beneden een bepaalde ondergrens is (natuurlijk afhankelijk v/d grootte v/d locatie e.d.)
Krekker is de bom!
  dinsdag 28 mei 2013 @ 18:59:34 #205
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127117143
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 10:17 schreef Netsplitter het volgende:
Wolbert moet zich gaan bezig houden met belangrijke dingen. :X
Dingen waar het volk echt wat aan heeft.
zoals horen?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 28 mei 2013 @ 19:01:41 #206
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_127117240
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 18:59 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

zoals horen?
Dacht meer aan bv een economie crisis. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 19:02:57 #207
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127117297
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 19:01 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dacht meer aan bv een economie crisis. :')
Besparen gezondheidszorg oa?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 28 mei 2013 @ 19:03:26 #208
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_127117320
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 19:02 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Besparen gezondheidszorg oa?
Ook een idee, maar dat krijg je niet voor elkaar met dit.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 28 mei 2013 @ 19:03:59 #209
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_127117340
Ow en nog een gouwe ouwe, het onderwijs.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 19:05:59 #210
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127117426
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 19:03 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ook een idee, maar dat krijg je niet voor elkaar met dit.
Ben ik niet mee eens, ik zie de enige oplossing, structurele gezondheidskwalen voorkomen. Gehoorproblemen geven problemen op de arbeidsmarkt, sociale omgang, verkeer en de zorgkosten/subsidies, als je dit GRATIS kunt voorkomen zonder nadelige gevolgen zou ik daar wel voorstander van zijn..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')