Kort verhaal van een korte loop;
Start was pas om half 2 maar een uur of 12 was ik met mijn vrouw en kinderen al in Leiden. Afgesproken met vrienden waarvan 1 mee de 5K ging lopen.
De koude wind bracht ons naar een gezellige kroeg om warm te blijven en daarna naar het startvak gelopen.
Het was echt al een druk vak, voorin mensen van een business loop gok ik, dan een 200 meter niks, en daarna begon het vak voor de recreaten.
2 minuten voor half 2 hoorde ik in de verte iemand aftellen, dus enigszins verrast van start gegaan.
Garmin netjes bij de lijn ingedrukt (lekker makkelijk zeg!) en gaan hobbelen.
Geen tijd voor warm lopen, gewoon direct een tempo pakken wat ik aan zou moeten kunnen in een wedstrijd. (6.10) . Voor de start had ik in mijn hoofd met 6.20 redelijk snel te lopen dus als ik verderop zou afzakken was dat prima geweest.
Het tempo kon ik ondanks de drukte aardig aanhouden. Hier en daar werd het wat drukker in smalle straten, mensen kennen het "rechts houden" niet en dat betekende de eerste 2 km hier en daar wat rustiger lopen dan dat ik wilde.
Bij 2.5 km was er een watertent, ik greep water mee, niet omdat ik dorst had maar omdat het kon, uitproberen hoe het drinken gaat onder het lopen. Dat gaat dus niet! Water weggegooit na een paar pogingen en een hoestbui.
3 km punt, bruggetje 3 over, weer een haakse bocht, en meer drukte op de straat, ik moest meer inhouden dan dat ik leuk vond en besloot het laatste stuk geen rekening te houden met andere lopers.
Mensen links, rechts, of door het midden opzij gelopen. (echt, fuck opzij mensen!!) Het tempo leek algeheel om mij heen in te zakken, ik wilde ondanks dat ik er al echt doorheen zat tempo zetten.
Laatste 900 meter, ik zie een brug en dacht daar is de finish! Meer tempo maken, pak die tijd naar de finish. En toen dacht ik Kut..!! Ik vergis mij 300 meter, ik moet nog verder!!
Doorzetten, worstelen, bergop, 200 meter, ik geen idee hoe ik het deed, bleef mensen inhalen want ik moest finishen.
En dan binnen.. direct de motor uit. Stop. Drinken en medaille pakken. Omkijken, ah daar is mn maat ook gefinished. Biertje pakken en schouderkloppen, mensen feliciteren. Leuk!
Sowieso 3 wildevreemden die mijn naam onderweg riepen, "doorzetten!!"
http://www.endomondo.com/workouts/194844652/6503018
Ik ben de Schim. Door de angstige stad ren ik. Door het eeuwige lijden vlucht ik weg.